Ja vastaus kysymykseen, Liiga, tietenkin.
Syy:
Eteläpääty: Jokerit - hifk 24.3.2012 - YouTube KHL ei tule koskaan herättämään tota tunnetta.
Tämä nyt on argumenttina typerä jo ihan siitä syystä, että tuollaista kiimaa oli liigassakin korkeintaan kerran pariinkymmeneen vuoteen.
Omalla kohdallani Jokereiden seuraaminen alkoi 90-luvun alussa. Jokerit oli sanana ensimmäinen jonka osasin lukea ja silloin stadilaisina käytiin faijan kanssa melko säännöllisesti hallilla, ja luonnollisesti 90-luvun kaikki Helsingissä ratkenneet mestaruudet tuli paikanpäällä katsottua. Sitä huumaa joka silloin vanhalla hallilla oli, en tule unohtamaan koskaan. 90-luvun lopulla jonkinmoisen oman kukkaron karttuessa aloin peleissä käymään itsenäisemmin. Aina ei kaveria peliin löytynyt ja melko pian löysinkin itseni silloisesta fanipäädystä. Vuosituhannen alku oli osaltani melko aktiivista aikaa tuon suhteen, vierasreissuja, päätyä ja muuta hulinaa. Pikkuhiljaa kannattajakatsomon meno vain alkoi muuttumaan ja siitä tuli jossain määrin eurooppalaisten larppaamista. Omat vanhat hienot jokerifanien virsikirjat poltettiin roviolla, oma historia kuopattiin ja se korvattiin kaikenmaailman ihme loitsuilla, viittauksilla itään sun muuta. Tässä vaiheessa itse tipuin pois aktiivisesta kannattajatoiminnasta, esimerkiksi itähelsingin huutelu ei maistunut nuorelle Länsi-Helsinkiläiselle joka lähinnä vieroksui mielikuvia ja kokemuksia idästä.
Ei se liekki koskaan mihinkään sammunut, mutta pelejäkin tuli seurattua lähinnä jos kohdalle osui. Nuo HIFK playoff sarjat oli jotain joka nosti kipinän taas uudelle tasolle, ja niitä seurannut työsulkukausi. Tuolla kaudella kuitenkin mielenkiinto liigaa kohtaan romahti. Se kiima mikä alkukaudesta Karlssonien kanssa oli, vaihtui nopeasti "vittu mitä paskaa" -ajatteluun työsulun päätyttyä.
KHL on tuonut nyt ihan uuden piristysruiskeen tähän hommaan. Vuodet ovat vierineet vantaassa, enkä enää itse ole tilanteessa jossa hallille voisi raahautua monta kertaa viikossa ja reissata fanibussissa ympäri Suomen. KHL alkaa tuomaan kokoajan myös enenevissä määrin tunteita, esimerkiksi Torpedoa ja SKA:ta vastaan on nykyisellään jo ihan ekstralatausta ilmassa. Seuraan mieluummin KHL:ää liigaan verrattuna. Haluan nauttia korkeatasoisesta kiekkoviihteestä, ja kun joka viikonloppu fanibussin kyytiin ei pääse kuitenkaan, niin mieluummin käyn kerran-kaksi kaudessa Pietarissa tai Riikassa, kuin nyt vaikkapa Lahdessa ja Kouvolassa.
Jokerien fanipohja on nyt murroksessa, se on ihan selvä, mutta niin se on ollut jo monen monta kertaa jo pelkästään sen reilu 20-vuoden aikana, mitä itse olen Jokereita seurannut.
Toki, myös omissa intresseissäni olisi saada Jokerit täysin suomalaisiin käsiin.