Kiusaajat kiusaavat kaikkia joista saavat otteen. Eihän kiusatuksi tulemiseen tarvita kuin silmälasit tai liian vähän rahaa luokkaretkellä. Kuinka helppo adoptoidun on hyväksyä se seikka, että häntä kiusataan siksi koska sosiaaliviranomainen päätti antaa hänelle samaa sukupuolta olevat vanhemmat? Olen jäävi sanomaan, mutta minua saattaisi jopa vähän harmittaa.
Olet oikeassa, kiusaajat kiusaavat sitä, josta saavat otteen. Mutta vaikka poistaisimme kaikki poikkeamat, kiusataan silti. Olen itse tullut siihen tulokseen, että kiusaaminen on ihmiselle luontaista ryhmähierarkista toimintaa - enkä tarkoita sitä, että se pitäisi hyväksyä tai lakaista maton alle. Syy kiusaamiseen ei kuitenkaan löydy kiusatusta. Yhtä kiusataan lihavuuden takia, saman ryhmän toista lihavaa jäsentä ei. Henkilö, joka koulussa menestyi ryhmissä, voi joutua työpaikallaan kiusatuksi. Aina ja jokaisesta löytyy syy kiusaamiseen, jos kiusaaja niin päättää.
Muutama on huolissaan homoseksuaalissa adoptioperheessä kasvavan mielenrauhasta. En ymmärrä miksi adoptio loisi erilaiset kasvuolosuhteet siten, että juuri vanhempien seksuaalinen suhtautuminen olisi se muista perheistä poikkeavaksi tekevä asia. Eiköhän adoptio ole jo monilta muilta osin aika erottava lähtökohta elämälle.
En ole koskaan joutunut kiusatuksi isäni seksuaalisen suuntautumisen takia, vaikka sen moni tiesikin lapsuudessani. Kärsin kyllä kasvaessani kovasti isäni ahdistuksesta ja surusta, tunsin itsekin suurta surua siitä, kuinka hän oli joutunut peittelemään omaa itseään, näin kuinka hän vieraiden keskuudessa teeskenteli olevansa joku muu, naisista kiinnostunut heteromies. Uskoisin, että ikäryhmässäni on monia, joiden kodin rikkoi se, ettei koko perheyhteisöä olisi koskaan pitänyt syntyäkään - isäni meni naimisiin peittääkseen homoseksuaalisuutensa, muuttuakseen, edetäkseen urallaan. Äitini oli liian nuori, tyhmä, riippuvainen, olihan hänellä jo lapsi, jolla erityistarpeita. Kumpikin olisi ollut onnellisempi, jos isäni olisi voinut olla avoimesti homo ja valita sen puolison, johon aidosti rakastui. Sitä minä vanhemmilleni postuumisti toivon.
Muokkasin joukkoon muutaman ison kirjaimen ja pilkun, helpottaa lukemista.