Nyt mää en taas millään löydä sitä kohtaa, missä sanoisin etten noudattaisi sääntöjä tai tietoisesti rikkoisin niitä, tai pelkäisin sen takia saavani rangaistuksen sääntöjen rikkomisesta. Yritin sanoa, että ei ole yhtään vaikeaa noudattaa sääntöjä vaikkei niiden järkevyydestä olisikaan samaa mieltä, mutta sellainen ei läheskään aina ole toivottavaa. Esimerkiksi itäisessä naapurimaassamme ihan kaikki eivät pysty allekirjoittamaan sikäläistä moderointilinjaa, mutta he pystyvät kyllä helpostikin noudattamaan sitä, näkyvimpänä ulkoisena merkkinä siitä he vastaavat etteivät seuraa politiikkaa ollenkaan. [Tähän voi laittaa dramaattisen ylitulkinnan, kuinka minä rinnastan moderoinnin Putinin hallintoon.]
Minä "pelkään" (se on siis lainausmerkeissä, mikä tarkoittaa että en oikeasti pelkää) sitä, että pelkästään se linjan ja päätösten kritisoiminen johtaa penaltiin. Ei siksi että se teksti olisi loukkaavaa tai väärin tai sinänsä rangaistavaa, vaan koska en ole samaa mieltä päätöksen kanssa, mikä siis lavealla pensselillä (jollaista ei iiiiikinä keskustelupalstoilla käytetä) tarkoittaa siis, etten halua noudattaa yhteisiä sääntöjä*. Sen penaltin perustelu voisi olla vaikka, että luo jotain eripuraa palstakirjoittajien keskuuteen. Kuten tässä nyt aiemminkin nähtiin, että kun joku ei ollut kanssani samaa mieltä yleisluontoisesta asiasta, niin hänen vastinetekstiään tulkiten minä voisin nyt pahastua siitä, että minä muka kaipaisin rasistisia nimittelyitä, enkä olisi yhtään vastuullinen ihminen ja vielä jopa vähän tyhmäkin, joka ei ymmärrä sanojen merkitystä. Voisin vastata samalla mitalla. Ja sitten me riitelisimme, eikä se olisi kellekään hyväksi. Joten kaikille olisi ollut parempi, kun mut olisi bännätty jo ennen kuin aloitin tämän koko moderointilinjan arvostelun, jonka takia oltiin ihan reunalla että lähteekö palstariitely käyntiin. Perustelin siinä oman pelikieltoni. Minäkö se tässä pahin fasisti olenkin.
*Sääntöihin pitää saada pykälä, että säännöistä ja linjasta saa olla eri mieltä, jos niitä kuitenkin noudattaa! Siihen voi vaikka lisätä, että ei se eri mieltä oleminen ja purnaaminen mitään vaikuta mutta olisi lupa kuitenkin tehdä niin. Ei tarvitsisi pelätä – eiku "pelätä" – sääntöniilojakaan, kun kuitenkin noudattaisi sääntöjä ja olisi samaa mieltä sen kanssa että saa olla eri mieltä!