Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 244 479
  • 13 704

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kaikissa muissa kurinpitotapauksissa joudutaan kuitenkin käyttämään tulkintaa. Moderaattoreiden työn helpottaminen on hyvä asia, mutta jos se rajoittaa keskustelua liikaa, niin keinot ovat silloin väärät.

Kommentoin tähän, vaikka tämä ei varmaankaan ole viestin tärkein osuus. Mielestäni, jos ei osaa kirjoittaa tai keskustella ilman että samalla täytyy arvailla nimimerkkiä joksikin henkilöksi, niin silloin ei tarvitse kirjoittaa ollenkaan. Tai voi harjoitella sitä kirjoittamista niin, että ei julkaise kirjoituksiaan. Edelleen omana mielipiteenäni esitän, että sääntö, joka kieltää nuo heitot ”Moi X!” ja vastaavat, ei millään tapaa rajoita keskustelua. Jos jotakuta rajoittaa, niin silloin vika on kirjoittajassa, ei säännössä.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta Evilin kirjoituskiellosta. Tokihan rankkua pitää antaa, jos säämtöjä rikotaan jatkuvasti. Minulla on hyvinkin sanataiteellista historiaa kyseisen nimimerkin kanssa. Tällainen palsta kuitenkin kaipaa evileitä ja schollea. Eisiitä tulisi mitään , jos kaikki kirjoittajat olisivat kaltaisiani jeesmiehiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärrän tavallaan tämän linjan, että ei jousteta yhtään, mutta toisaalta kun joku kirjoittaa tuohon tyyliin (mihin Myyrä tuossa ketjussa kommentoi), niin tuollainen kommentointi pitäisi jollain tasolla sallia. Joskus liian tiukka linja ei vaan tunnu enää missään määrin järkevältä.
Palstalla on sääntö, että henkilön paljastaessa oman henkilöllisyytensä siihen saa viitata. Nyt nimimerkki A paljasti olevansa Tami, niin loogista olisi, että sen saa silloin mainita. Vai tuliko pelikielto siitä, nimimerkki B vihjasi rivien välistä, että tuo ei olisikaan totta ja näin vihjaili ettei nimimerkki olisikaan se joka väittä, mikä ei tietenkään ole kosher...?
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kommentoin tähän, vaikka tämä ei varmaankaan ole viestin tärkein osuus. Mielestäni, jos ei osaa kirjoittaa tai keskustella ilman että samalla täytyy arvailla nimimerkkiä joksikin henkilöksi, niin silloin ei tarvitse kirjoittaa ollenkaan. Tai voi harjoitella sitä kirjoittamista niin, että ei julkaise kirjoituksiaan. Edelleen omana mielipiteenäni esitän, että sääntö, joka kieltää nuo heitot ”Moi X!” ja vastaavat, ei millään tapaa rajoita keskustelua. Jos jotakuta rajoittaa, niin silloin vika on kirjoittajassa, ei säännössä.
Ei kyse ole nimimerkin arvailusta, mutta jos tietynlaiseen viestiin kommentoi tuohon Myyrän tyyliin, niin se on täysin eri asia. Kyse on täysin viattomasta heitosta, eikä mistään aidosta nimimerkin arvuuttelusta.

Voit ihan rauhassa olla sitä mieltä, että tuo sääntö ei tuollaisenaan rajoita keskustelua, mutta minä olen tästä vahvasti eri mieltä. Lähes poikkeuksetta olen toki ollut sitä mieltä, että tuon säännön pohjalta annetut pelikiellot ovat olleet paikallaan, mutta välillä tulee vastaan tilanteita, joissa säännön joustamattomuus rajoittaa keskustelua.

Ja ei, vika ei ole kirjoittajassa, vaan säännöissä, kun ei puhuta varsinaisesta henkilöllisyyden arvuuttelusta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei kyse ole nimimerkin arvailusta, mutta jos tietynlaiseen viestiin kommentoi tuohon Myyrän tyyliin, niin se on täysin eri asia. Kyse on täysin viattomasta heitosta, eikä mistään aidosta nimimerkin arvuuttelusta.

Voit ihan rauhassa olla sitä mieltä, että tuo sääntö ei tuollaisenaan rajoita keskustelua, mutta minä olen tästä vahvasti eri mieltä. Lähes poikkeuksetta olen toki ollut sitä mieltä, että tuon säännön pohjalta annetut pelikiellot ovat olleet paikallaan, mutta välillä tulee vastaan tilanteita, joissa säännön joustamattomuus rajoittaa keskustelua.

Ja ei, vika ei ole kirjoittajassa, vaan säännöissä, kun ei puhuta varsinaisesta henkilöllisyyden arvuuttelusta.
En kyllä pysty keksimään edelleenkään, miten se rajoittaa keskustelua, jos sellaisia kommentteja, missä edes vitsikkäästi kommentoidaan nimimerkkiä henkilöksi.

Tuo viimeisin viesti osin lainattuna alla. Lainauksesta on nyt viimeinen virke jätetty pois.

Ok, tässä on jatkoajan historian paras viesti. Repeilen ääneen joka toiselle riville. Ja mikä parasta, tämä voisi hyvinkin olla jopa suoraan tamin kynästä.
Millä tapaa noin kirjoitettu viesti rajoittaisi keskustelua? Väitän nimittäin rohkeasti, että tässä muodossaan ei olisi nimimerkin arvailua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Uskon, että en ole yksin kun pyydän.....

Palauttakaa @Hiihtofani n käyttäjäoikeudet!
Et ole yksin, ollaan kaksin. Mies oli kaikessa touhussaan kuitenkin oikeasti ihan asiantunteva ja asiallinen. Lisäksi erittäin hyvää huumoria, vaikka lyötiin jatkuvasti vasemmalta ja oikealta, niin ei kyllä sortunut missään vaiheessa samalle tasolle. Oliko niissä jutuissa aina järkeä, no ei todellakaan, mutta tykkäsin kyllä käyttäjästä ja poisto oli totaalinen ajojahti! Mielestäni huonoin näkemäni poisto palstalta. Ja nyt puhutaan kuitenkin kilometrien erolla näihin Scholleihin yms. joilla se touhu lähti lapasesta, Hiihtofanilla ei. Minusta oli samanlainen käyttäjä kuin HCH (jos muistan nimimerkin oikein) eri alueilla vain. Sellaisia enimmäkseen harmittomia jos jättää kiinnitämätä huomiota ja eivät ikinä mene mekastamaan mihinkään mihin eivät ole tervetulleita.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tuleeko penalttia jos kommentoi toisen kirjoitusta tyyliin "kuin omasta kynästäni"? Tarkkaan ottaenhan siinä yhdistetään myös kirjoittajaa ja todellista henkilöä.
Tehdään tästä helppoa. En tiedä moderaattoreiden kantaa, arvelen sen olevan just eikä melkein näin.

"Tämä on ihan kuin suoraan Tamin kynästä - mahtava kirjoitus." -> Tästä tuloksena 0 sekunnin pelikielto 100 kertaa 100:sta.

Asiat voi kirjoittaa kahdella eri tavalla liki samoin sanoin. Toinen rikkoo sääntöjä ja toinen ei.

Tämän olikin muutama järkevä kirjoittaja jo todennut edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Oliko tuo se metroseksuaali speedomies? Jos niin ehdottomasti taķaisin.
Kyllä. Mies joka tykkää keikistellä beachillä öljyttynä speedoissa, hengata clubeilla pinkissä kauluspaidassa, käyttää ainoastaan laatubrändien tuotteita ja tekee sen kaikille selväksi. Niii, eikä voi sietää "fägäreitä".
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä. Mies joka tykkää keikistellä beachillä öljyttynä speedoissa, hengata clubeilla pinkissä kauluspaidassa, käyttää ainoastaan laatubrändien tuotteita ja tekee sen kaikille selväksi. Niii, eikä voi sietää "fägäreitä".
Sekä tyhjensi kerran stadikan kuumavesialtaan homohousuisista. Taitaa olla ainoita kirjoittajia, jotka ovat vetäneet rangaistusasteikon päästä päähän ja onko TOJ:n lisäksi ainoa, joka on saanut 6 kk bannit ennen ikibannejaan, joilta palasi vielä kerran palstalle.
 
Aiemminkin kysynyt mutta kysytään taas kun ei ole vastausta kuulunut... Kuinka nimimerkki @Moderaattorit todentavat nämä itsensäpaljastajat että he ovat ketä kertovat olevansa? Esim nimimerkki P.Sihvonen on enemmän tai vähemmän julkisesti kertonut olevansa johtava analyytikko Petteri Sihvonen, mutta en ole missään nähnyt tai kuullut Petteri Sihvosen ilmoitusta että hän on kyseisen nimimerkin takana.

Jos joku kertoo palstalla julkisesti olevansa Matti Meikäläinen, niin silloin meidän kantamme on se, että kyseistä nimimerkkiä saa kutsua Matti Meikäläiseksi. Meillä tuskin on tietoa siitä, että onko kyseinen henkilö oikeasti nimeltään Matti, eikä se oikeastaan meille kuulukaan.

Mikäli joku yrittää kuitenkin aiheuttaa jotain hämminkiä (tai pahimmassa tapauksessa jopa rikollista) väittämällä olevansa joku muu kuin oikeasti on, niin joko moderaattorit tai virkavalta puuttuu kyllä sitten tarvittaessa tällaiseen valeidentiteetti- tai identiteettivarkaustoimintaan. En kuitenkaan ainakaan muista, että tällaista tarvetta olisi ollut, ja toivottavasti ei tulekaan.


Moderaattorit
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Harvoin tulee näitä kommentoitua ja itseäni välillä @Myyrä ärsyttää koronaketjuissa.

Mutta tuossa pelikiellossa ei minun mielestäni ole mitään järkeä, mielestäni tuon pitää olla sidottu johonkin kontekstiin. Jos tekee säännön, jossa ei ole harmaata aluetta niin menee tällä tavalla lapsi pesuveden mukana. Eikä se ole hyvää moderointia jos se katsotaan aina taulukosta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvoin tulee näitä kommentoitua ja itseäni välillä @Myyrä ärsyttää koronaketjuissa.

Mutta tuossa pelikiellossa ei minun mielestäni ole mitään järkeä, mielestäni tuon pitää olla sidottu johonkin kontekstiin. Jos tekee säännön, jossa ei ole harmaata aluetta niin menee tällä tavalla lapsi pesuveden mukana. Eikä se ole hyvää moderointia jos se katsotaan aina taulukosta.
Juuri näin. Etenkin, kun säännön mukainen rangaistus on aika kova, niin silloin pitäisi olla edes jonkin verran mahdollisuuksia tulkita. On ymmärrettävää, että tällä tavalla sääntö on selkeä ja kaikille sama, mutta ihan samalla tavalla muistakin säännöistä voisi tehdä sellaisia, että tulkinnalle ei jätetä tilaa, mutta olisiko se lopulta kenenkään etu?

Sille on syynsä, että säännöille yleensä jätetään tulkinnanvaraa.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Jos @Moderaattorit toteavat, että jollain käyttäjällä ei ole aikomustakaan asiakeskusteluun jossain, niin mikseivät ne anna suoraan lopullista porttikieltoa esim. löylyhuoneeseen? Toivotteko silti, että käyttäjä oppisi olemaan?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mikäs tämä tapaus olikaan kun joku sai vain viikon henkilöllisyyden arvuuttelemisesta? Olisikohan tämä voinut olla siihen verrattava jne.?
Yhden tapauksen muistan jossa selvisi yhdellä viikolla. Silloin kuitenkin arvuuttelun kohteena olleen nimimerkin oikea nimi oli yleisessä tiedossa. Yhteyden paljastumisesta on jo niin kauan (taatusti yli 10 vuotta) etten muista paljastiko nimimerkki itse suoraan henkilöllisyytensä. Kyseisessä nimimerkissä oli jopa yhteyttä oikeaan nimeen. Henkilöllä oli myös yhteys Jatkoajan toimitukseen ja keissin juuret löytynevät niiltä ajoilta.

Kyseinen henkilö ei enää käytä samaa nimimerkkiä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Yhden tapauksen muistan jossa selvisi yhdellä viikolla. Silloin kuitenkin arvuuttelun kohteena olleen nimimerkin oikea nimi oli yleisessä tiedossa. Yhteyden paljastumisesta on jo niin kauan (taatusti yli 10 vuotta) etten muista paljastiko nimimerkki itse suoraan henkilöllisyytensä. Kyseisessä nimimerkissä oli jopa yhteyttä oikeaan nimeen. Henkilöllä oli myös yhteys Jatkoajan toimitukseen ja keissin juuret löytynevät niiltä ajoilta.

Kyseinen henkilö ei enää käytä samaa nimimerkkiä.
Muistelisin kyllä että hyvä tovi sitten oli tollanen viikon banni arvuuttelusta. Ja harvoin jaksan muistaa väärin, mutta voihan se olla että juuri nyt muistan.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Muistelisin kyllä että hyvä tovi sitten oli tollanen viikon banni arvuuttelusta. Ja harvoin jaksan muistaa väärin, mutta voihan se olla että juuri nyt muistan.
Siis tästä viikon bännin tuottaneesta "arvuuttelusta" on aikaa vain tovi mutta nimimerkin henkilöllisyys on ollut tiedossa iät ja ajat. Kirjoitin epäselvästi.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Siis tästä viikon bännin tuottaneesta "arvuuttelusta" on aikaa vain tovi mutta nimimerkin henkilöllisyys on ollut tiedossa iät ja ajat. Kirjoitin epäselvästi.
Sehän siinä kaiketi uudehkoa palstatarta sekoittikin, eikä niin välikskään ole tietää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS

Miten @Via Dolorosa on voinut saada edes rikepisteen tuosta viestistä? "Asiaton kielenkäyttö" joopa joo, viestihän oli ihan täyttä asiaa. Kremlin ote modetiimin kulkusista on kyllä suorastaan hälyttävän kova. Pitääkin alkaa taas tarkkailemaan jääkaappia, toivottavasti ei ole poloniumia elintarvikkeissa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Miten @Via Dolorosa on voinut saada edes rikepisteen tuosta viestistä? "Asiaton kielenkäyttö" joopa joo, viestihän oli ihan täyttä asiaa. Kremlin ote modetiimin kulkusista on kyllä suorastaan hälyttävän kova. Pitääkin alkaa taas tarkkailemaan jääkaappia, toivottavasti ei ole poloniumia elintarvikkeissa.

Siellä on liipasinsormi herkellä parhaillaan Jokerien puolesta nyt. Sain saman viikon aikana sattumalta kaksi rikepistettä samasta aiheesta, eli Jokerit. Yli-innokas moderaattori itseasiassa pisti minut banaanisaarille, koska olin saanut kuulemma 3 rikepistettä vuoden aikana. Yllättävä sattuma, että viimeinen mahdollinen rikepiste tuli päivälleen siihen vuoden sisään, että määritelmät täyttyivät.

Hauskinta tässä oli, että minulla ei kyllä ensimmäistäkään rikettä ollut alla, vaan ne olivat nollaantunteet vuosi sitten eli joutusin itse lähettämään moderaattoreille viestin, että tarkastavat ne minun rikepisteet, jonka lisäksi joutusin vielä lähettämään erikseen ne rikepisteet jotka olen aikaisemmin saanut. Tili ehti olla muutaman tunnin suljettuna ja olisi vieläkin, ellen olisi itse joutunut siitä huomauttamaan.

Samalla linjalla tässä olen mennyt koko sen ajan mitä olen täällä ollut. Jännästi se nyt viime aikoina kuitenkin on ollut rangaistavaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hauskinta tässä oli, että minulla ei kyllä ensimmäistäkään rikettä ollut alla, vaan ne olivat nollaantunteet vuosi sitten eli joutusin itse lähettämään moderaattoreille viestin, että tarkastavat ne minun rikepisteet, jonka lisäksi joutusin vielä lähettämään erikseen ne rikepisteet jotka olen aikaisemmin saanut. Tili ehti olla muutaman tunnin suljettuna ja olisi vieläkin, ellen olisi itse joutunut siitä huomauttamaan.
Minulle on käynyt samaa että olen saanut pelikieltoa automaattisen kymppitilin täyttymisen vuoksi. Silloin taisin olla vuorokauden jäähyllä aiheetta ja viesti oli mallia "ehkä tämä päivän pelikielto nyt riittää". No ehkä joo.

En ole vieläkään saanut pyytämiäni kukkia ja suklaata hyvityksenä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Miten @Via Dolorosa on voinut saada edes rikepisteen tuosta viestistä? "Asiaton kielenkäyttö" joopa joo, viestihän oli ihan täyttä asiaa. Kremlin ote modetiimin kulkusista on kyllä suorastaan hälyttävän kova. Pitääkin alkaa taas tarkkailemaan jääkaappia, toivottavasti ei ole poloniumia elintarvikkeissa.
Taas on mielipiteestä rankaistu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös