Moderaattoriketjussa kun ollaan, niin sanotaan heidänkin toiminnastaan muutama sana. Mun mielestä on hyvä, että linja on tiukka ja esimerkiksi sisällöttömiin viesteihin puututaan. On toki totta, että viestin sisältö tai sisällöttömyys on pitkälti lukijasta kiinni, mutta kuitenkin.
Minä olen hiukan eri mieltä tästä asiasta. Kuten tässä on vuosien varrella opittu, mutta valitettavasti hiukan unohdettukin, tämä palsta on faneilta faneille. Täydellisyyden vaatiminen on minusta utopian tavoittelua. Jos luen iltapuluja, en klikkaa seksiwau!-linkkejä. Jos minä luen Hesaria, en lue kaikkia artikkeleita tai uutisia. Keskityn siihen, mikä minua kiinnostaa. Jos juttu ärsyttää minua syystä tai toisesta, en ole vaatimassa lomautusta jutun kirjoittajalle. Täällä sitä lomautusta suorastaan vaaditaan, koska meidät on opetettu siihen. Näet linkin viestissä ja huomaat, että tuonhan voi raportoida, koska sillä saa kirjoittajalle pelikiellon.
Kuten tuolla toisessa ketjussa mainitsin, sisällöttömän viestin ohitus on aivan äärettömän helppoa. Kun olet lukenut sen, olet samalla myös unohtanut sen. Jos niitä on muutama peräkkäin, niin ohittaminen on edelleen hyvin helppoa. Sormen pyyhkäisyliike tai hiiren rullan pyöräytys ja simsalabim! Olet jälleen keskellä asiapitoista tekstiä. Täällä kulutetaan aivan jumalaton määrä energiaa ja resursseja tuulimyllyjä vastaan taisteluun. Keskustelupalstat nyt vain ovat luonteeltaan sellaisia, että kaikkia ei voi miellyttää.
Ja mihin se energia sitten pitäisi suunnata? Minusta se pitäisi suunnata keskustelun häirinnän torjumiseen. Keskusteluun osallistuminen ei ole häirintää. Ei vain mene minun oikeustajuuni, että positiivisessa mielessä kirjoitettu viesti aiheuttaa pelikiellon jonkun muotoseikan vuoksi.
Muuten olen sitä mieltä, että "Kuuntelussa juuri nyt" -ketjussa saisi olla vain minua kiinnostavaa musiikkia. Ärsyttää, kun ihmiset kuuntelevat paskaa musiikkia. Saisiko tuon sääntöihin? Oppivathan olemaan mainostamatta huonoa musiikkia.