Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 108 586
  • 24 186

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vai rasisti? Noh, meillä kaikilla on oikeus mielipiteeseen.

Eikös rasisti ole sellainen, joka määrittää henkilöitä ja kulttuureja ulkoisiin seikkoihin perustuen. Vai kuinka syvällisesti sinä olet siellä Lontoossa olet tutustunut sen monista etnisistä ryhmistä koostuvan väestön moninaisiin tapohin ja arvoihin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yhtälailla kuin pyörittelet antiliberaalien arvoja suhteessa mainitsemissasi maissa vallitseviin arvoihin, voidaan ihmetellä kuinka yhtälailla sikiävistä ja uskontoon nojaavista homofobisista lestadiolaisista ja somaleista vain toinen porukka edustaa liberaaleille sitä kuuluisaa ihanaa monikulttuurisuuden rikkautta ja toinen saa täysin vastakkaisen leiman. Minä en keksi muuta syytä kuin rasismin tyyliin: neekerit nyt on vaan silleen vähän hassuja ja niillä höpsöjä tapoja, eikä niiltä voi vaatia samaa kuin arjalaisilta

No, en osaa vastata näiden myyttisten monikultturistien puolesta. Varmasti heitäkin on olemassa, jossakin, joten puhukoot itse puolestaan. Itse en ole kulttuurirelativisti vaan suorastaan kulttuuri-imperialisti - pidän tosiaan modernia, valistunutta yhteiskuntaa toistaiseksi ihmiskunnan parhaana saavutuksena (vaikka se onkin vielä sangen takapajuinen, eikä ihme: vastahan poltettiin ihmisiä rovioilla ja uskottiin että kuu on juustoa - tmv. - koska Raamatussa höpistiin jotakin jne.)
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Eikös rasisti ole sellainen, joka määrittää henkilöitä ja kulttuureja ulkoisiin seikkoihin perustuen. Vai kuinka syvällisesti sinä olet siellä Lontoossa olet tutustunut sen monista etnisistä ryhmistä koostuvan väestön moninaisiin tapohin ja arvoihin?

Jaa.. mä olen käsittänyt ton rasismin siten, että jotain syrjitään tai kohdellaan eriarvoisesti ihonvärin tms. perusteella. Wikipediakin on tästä kanssani samaa mieltä. Ja kun kysyit, niin kyllä olen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No, en osaa vastata näiden myyttisten monikultturistien puolesta. Varmasti heitäkin on olemassa, jossakin, joten puhukoot itse puolestaan.

Myyttisten? Monikultturisuus manitaan rikkautena jopa Kokoomuksen periaateohjelmassa, joten aivan turha maalailla kuvaa, kuinka multikultin ihanuutta julistavat olisivat nykysuomessa joitain taruolentoja tai urbaanilegendaa.

Itse en ole kulttuurirelativisti vaan suorastaan kulttuuri-imperialisti - pidän tosiaan modernia, valistunutta yhteiskuntaa toistaiseksi ihmiskunnan parhaana saavutuksena (vaikka se onkin vielä sangen takapajuinen, eikä ihme: vastahan poltettiin ihmisiä rovioilla ja uskottiin että kuu on juustoa - tmv. - koska Raamatussa höpistiin jotakin jne.)

Aivan vastahan sitä oltiin niillä ristiretkilläkin ja siitäkin maksetaan velkaa maailman tappiin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jaa.. mä olen käsittänyt ton rasismin siten, että jotain syrjitään tai kohdellaan eriarvoisesti ihonvärin tms. perusteella. Wikipediakin on tästä kanssani samaa mieltä. Ja kun kysyit, niin kyllä olen.

Aivan, kohdellaan eriarvoisesti ihon värin mukaan. Rasismia se on se kotimaisessakin keskustelussa mainittu positiivinen rasismi Ja kun yhtä kumartaa, niin toiselle pyllistää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Myyttisten? Monikultturisuus manitaan rikkautena jopa Kokoomuksen periaateohjelmassa, joten aivan turha maalailla kuvaa, kuinka multikultin ihanuutta julistavat olisivat nykysuomessa joitain taruolentoja tai urbaanilegendaa.

Niin no, olen ruvennut skeptikoksi tämän olennon suhteen - olen alkanut vaatia aina linkkiä esim. vaikka sukuelinten silpojien ja raiskaajien fanittajien suhteen. Toki sinä varmaan tarkoitat lievemmästä päästä lajityyppiä, mutta sitten esimerkkejä varmasti on helpompi löytää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suurena Lontoon ystävänä sanon, että rikkaus ehdottomasti. Käyn Lontoossa noin kolme neljä kertaa vuodessa, ja jos jumala suo, jonain päivänä asun siellä pysyvästi. Siinä on kaupunki, missä voi käydä ihailemassa monikulttuurisuutta parhaimmillaan.

Monikultturisuus "parhaimmillaan" näytti kasvonsa Lontoon terrori-iskuissa. Itse en toivo samaa "monikulttuurisutta" Suomeen,
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No, en osaa vastata näiden myyttisten monikultturistien puolesta. Varmasti heitäkin on olemassa, jossakin, joten puhukoot itse puolestaan. Itse en ole kulttuurirelativisti vaan suorastaan kulttuuri-imperialisti - pidän tosiaan modernia, valistunutta yhteiskuntaa toistaiseksi ihmiskunnan parhaana saavutuksena (vaikka se onkin vielä sangen takapajuinen, eikä ihme: vastahan poltettiin ihmisiä rovioilla ja uskottiin että kuu on juustoa - tmv. - koska Raamatussa höpistiin jotakin jne.)

Itseasissa minua kiinnostaa juuri sinun mielipiteesi, koska määrittelet itsesi noin, eikä sinulle siis voi olla aatteellista rasitetta, kuten mystisillä monikultturisteilla. Minusta lestadiolaiset ja somalit istuvat tavoiltaan ja arvoiltaan aivan yhtä huonosti moderniin, valistuneeseen yhteiskuntaan, joten tulisiko heihin myös suhtautua samalla tavalla? Jos ei niin, miksi toinen ansaitsisi esimerkiksi avointa arvostelua enemmän kuin toinen?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Aivan, kohdellaan eriarvoisesti ihon värin mukaan. Rasismia se on se kotimaisessakin keskustelussa mainittu positiivinen rasismi Ja kun yhtä kumartaa, niin toiselle pyllistää.

No tottahan tuokin on. Jos nyt ihan binääritasolle mennään niin eihän täällä voi elää ellei joskus jotain kohtele eriarvoisesti.

Monikultturisuus "parhaimmillaan" näytti kasvonsa Lontoon terrori-iskuissa. Itse en toivo samaa "monikulttuurisutta" Suomeen,

Kujalla, kassalla, lääkkeet ja humala.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Niin no, olen ruvennut skeptikoksi tämän olennon suhteen - olen alkanut vaatia aina linkkiä esim. vaikka sukuelinten silpojien ja raiskaajien fanittajien suhteen. Toki sinä varmaan tarkoitat lievemmästä päästä lajityyppiä, mutta sitten esimerkkejä varmasti on helpompi löytää.

No, minä suhtaudun samalla tavalla mystisiin soinilaisten pedofiilipappien ja Breivikin fanittajiin. Toisaalta, kun nyt kerran itse nostit asian esille, niin tuo sukupuolielinten silpominen ei kuulu shanahanlaisten (Brendan lienee katolilainen) ja lestadiolaisten kulttuuriin, joten lähempänä he taitavat olla valistunutta ja modernia yhteiskuntaa, kuin eräät kaiken arvostelun ulkopuolelle jätettävät etniset ryhmät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itseasissa minua kiinnostaa juuri sinun mielipiteesi, koska määrittelet itsesi noin, eikä sinulle siis voi olla aatteellista rasitetta, kuten mystisillä monikultturisteilla. Minusta lestadiolaiset ja somalit istuvat tavoiltaan ja arvoiltaan aivan yhtä huonosti moderniin, valistuneeseen yhteiskuntaan, joten tulisiko heihin myös suhtautua samalla tavalla? Jos ei niin, miksi toinen ansaitsisi esimerkiksi avointa arvostelua enemmän kuin toinen?

No, vaikea arvottaa noin ryhminä ketään kovin merkityksellisesti - liberaalinahan arvotan tietysti lähinnä yksilöitä, enkä näe heitä ryhmäjäsenyytensä kautta. Toki uskoisin tulevani noin keskimäärin helpommin toimeen vanhoillislestadiolaisen kanssa, ja noin keskimäärin he ovat varmasti selkeästi paremmin sopeutuneita moderniin maailmaan kuin somalit. Mitä merkitystä tällä arviolla sitten onkaan. Lestadiolaisista voi olla vähän outojakin käsityksiä - en kauheasti pidä SRK:sta, mutta valtava määrähän siellä on ihan kunnon ihmisiä ja turvallisia perheitä vaikka itse lahko onkin opeiltaan epäterve. Näin varmasti somalienkin kohdalla, mutta tässä yhteiskunnassa heillä on varmasti erittäin syviä kulttuurisia kuiluja ylitettävinään, mitkä vaikeuttavat kommunikaatiota ja yhteistyötä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No, vaikea arvottaa noin ryhminä ketään kovin merkityksellisesti - liberaalinahan arvotan tietysti lähinnä yksilöitä, enkä näe heitä ryhmäjäsenyytensä kautta. Toki uskoisin tulevani noin keskimäärin helpommin toimeen vanhoillislestadiolaisen kanssa, ja noin keskimäärin he ovat varmasti selkeästi paremmin sopeutuneita moderniin maailmaan kuin somalit. Mitä merkitystä tällä arviolla sitten onkaan. Lestadiolaisista voi olla vähän outojakin käsityksiä - en kauheasti pidä SRK:sta, mutta valtava määrähän siellä on ihan kunnon ihmisiä ja turvallisia perheitä vaikka itse lahko onkin opeiltaan epäterve. Näin varmasti somalienkin kohdalla, mutta tässä yhteiskunnassa heillä on varmasti erittäin syviä kulttuurisia kuiluja ylitettävinään, mitkä vaikeuttavat kommunikaatiota ja yhteistyötä.

No, yksilöstähän kaiken tulisi lähteä. En tiedä välttelitkö tahallasi vastaamaatta, mutta kysymkseni taustalla oli se, kuinka, sekä rassikat, että suvakit käsittelevät retoriikasaan mielellään ryhmiä ja puhuvat molemmat yleistäen - josta luonnollisesti syyttävät vuorollaan toisiaan.

Muotoilenkin siis kysymykseni tosin. Pidätkö johdonmukaisena sitä, että henkilö, joka (äärimmäisen kauniisti sanottuna) katsoo olevansa oikeutettu arvostelemaan tätä kotimaista lahkoamme ja sen jäseniä hyvinkin voimakkain sanankääntein, asettuu kärkkäästi puolustamaan toisaalta saapunutta, tietyiltä osin hyvin samankaltaista ryhmää, kun se sattuu joutumaan arvostelun kohteeksi?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En tiedä välttelitkö tahallasi vastaamaatta

Jos tutustut ko. nimimerkin historiaan niin tämä on juuri se, hän välttelee itselleen vaikeita kysymyksiä ja heiluttekee käsiä tarpeeksi kauan että keskustelu saadaan ohjattua toisille urille.

En tiedä välttelitkö tahallasi vastaamaatta Muotoilenkin siis kysymykseni tosin. Pidätkö johdonmukaisena sitä, että henkilö, joka (äärimmäisen kauniisti sanottuna) katsoo olevansa oikeutettu arvostelemaan tätä kotimaista lahkoamme ja sen jäseniä hyvinkin voimakkain sanankääntein, asettuu kärkkäästi puolustamaan toisaalta saapunutta, tietyiltä osin hyvin samankaltaista ryhmää, kun se sattuu joutumaan arvostelun kohteeksi?

Ennustan ettet saa tähän vastauksesi mitään muuta kuin sitä kuuluisaa käsien heiluttelua ja todennäköisesti jonkun vastakysymyksen jolla yritetään ohjata keskustelua pois aiheesta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Oli ihan mukava tässä keskustella aiheesta terrorismin torjunta. Nyt on koko homma yhden nimimerkin takia mennyt niin paljon sivuraiteelle, että minä poistun tästä keskustelusta nyt. Jatkakaa nahistelua.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Oli ihan mukava tässä keskustella aiheesta terrorismin torjunta. Nyt on koko homma yhden nimimerkin takia mennyt niin paljon sivuraiteelle, että minä poistun tästä keskustelusta nyt. Jatkakaa nahistelua.

Ei kai sinua mikään estä keskustelemasta terrorismin torjunnasta, vaikka jotkut juttelevatkin monikulttuurisuudesta "monikulttuurisuus-–-rikkaus-vai-vitsaus"-ketjussa ja ihan vieläpä aivan nahistelematta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, yksilöstähän kaiken tulisi lähteä. En tiedä välttelitkö tahallasi vastaamaatta, mutta kysymkseni taustalla oli se, kuinka, sekä rassikat, että suvakit käsittelevät retoriikasaan mielellään ryhmiä ja puhuvat molemmat yleistäen - josta luonnollisesti syyttävät vuorollaan toisiaan.

Muotoilenkin siis kysymykseni tosin. Pidätkö johdonmukaisena sitä, että henkilö, joka (äärimmäisen kauniisti sanottuna) katsoo olevansa oikeutettu arvostelemaan tätä kotimaista lahkoamme ja sen jäseniä hyvinkin voimakkain sanankääntein, asettuu kärkkäästi puolustamaan toisaalta saapunutta, tietyiltä osin hyvin samankaltaista ryhmää, kun se sattuu joutumaan arvostelun kohteeksi?

No, vähän sama vastaus kuin tuolla toisessakin ketjussa - on hieman ikävystyttävää vastata itsestäänselviin kysymyksiin. Eli tietysti se on epäjohdonmukaista, epäloogista, siis sellaisessa tilanteessa, että joku jossakin näin ajattelee ja tekee. Tunnen itseni vähän ulkopuoliseksi tässä sodassa poliittisesta korrektiudesta: en ole järin poliittisesti korrekti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oli ihan mukava tässä keskustella aiheesta terrorismin torjunta. Nyt on koko homma yhden nimimerkin takia mennyt niin paljon sivuraiteelle, että minä poistun tästä keskustelusta nyt. Jatkakaa nahistelua.

Klassinen ns. "valkoinen lippu" siinä vaiheessa kun omat argumentit loppuvat mutta vetäydytään keskustelusta "nousemalla ylemmälle tasolle".

On varsin kuvailevaa että alat jauhamaan semantiikkaa minimoinnin ja ehkäisemisen välillä, välttäen sen todellisen aiheen ja sitten kun sinun älyllisesen perseilyyn puututaan niin poistut takavasemmalle.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No, vähän sama vastaus kuin tuolla toisessakin ketjussa - on hieman ikävystyttävää vastata itsestäänselviin kysymyksiin. Eli tietysti se on epäjohdonmukaista, epäloogista, siis sellaisessa tilanteessa, että joku jossakin näin ajattelee ja tekee. Tunnen itseni vähän ulkopuoliseksi tässä sodassa poliittisesta korrektiudesta: en ole järin poliittisesti korrekti.

Joku ja jossain. No, tuskin sinä olet voinut olla tällaista havaitsematta, kun seikkailet tämän ketjun lisäksi, myös kirkko- ja uskontoaiheistenkin otsikoiden alla. Eivät tällaiset henkilöt sen oudompia olioita ole kuin ne myyttisiksi kuvaamasi multikulturistitkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Klassinen ns. "valkoinen lippu" siinä vaiheessa kun omat argumentit loppuvat mutta vetäydytään keskustelusta "nousemalla ylemmälle tasolle".

On varsin kuvailevaa että alat jauhamaan semantiikkaa minimoinnin ja ehkäisemisen välillä, välttäen sen todellisen aiheen ja sitten kun sinun älyllisesen perseilyyn puututaan niin poistut takavasemmalle.

Argumenttini ei todellakaan loppuneet, mutta sinun tapasi keskustella on niin rasittava, etten vaan yksinkertaisesti jaksa enää. Ymmärrän kyllä, että joskus läikkyy yli, ja tulee kiihdyksissään haukkumaan vastapuoltakin, mutta että joka ikisessä viestissä mikä ei omaa kantaasi myötäile, on ihan pakko laittaa jotain kommenttia kirjoittajan älykkyydestä.Lapsellista ja typerää toimintaa. Sinähän tässä itsesi nostat ylemmälle tasolle tällä toiminnalla.

Jos tyhmät ihmiset noin paljon rassaa, niin kannattaa pysyä pois netistä. Se on täynnä tyhmiä ihmisiä.

Mutta voit jatkaa tuota lapsellista uhoiluasi jonkun muun kanssa. Minä en enää jaksa. Onnea matkaan!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Argumenttini ei todellakaan loppuneet, mutta sinun tapasi keskustella on niin rasittava, etten vaan yksinkertaisesti jaksa enää.

Ehkä sinun pitäisi käydä katsomassa peiliin? Sinä aloit vänkäämään siitä että minimointi ei ole sama kuin ehkäisy ja kun tästä sinulle huomautettiin alkoi tämä Von Munchausen tyyppinen itsensä hiuksista kiskominen ns. ylemmälle tasolle.

Mutta joo, ehkä on parempi jatkaa ettemme jatka tätä keskustelua vaikka olisi ollut kiva kuulla ne sinun loputkin argumenttisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kait tämäkin asia tähän monikulttuurisuus-ketjuun liittyy, sillä romanikerjäläiset ja heidän saapumisensa Suomeen ovat jokavuotinen keskustelunaihe myös Suomessa.

Eli Norjan porvarihallitus suunnittelee kerjäämisen kieltämistä koko maassa ja asiasta on jo vireillä lakiehdotus, jonka odotetaan menevän läpi. Euroopan neuvoston ihmisoikeuskomissaarihan on arvostellut Norjaa tästä, mutta porvarikoalitio ei ole perääntynyt.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kait tämäkin asia tähän monikulttuurisuus-ketjuun liittyy, sillä romanikerjäläiset ja heidän saapumisensa Suomeen ovat jokavuotinen keskustelunaihe myös Suomessa.

Eli Norjan porvarihallitus suunnittelee kerjäämisen kieltämistä koko maassa ja asiasta on jo vireillä lakiehdotus, jonka odotetaan menevän läpi. Euroopan neuvoston ihmisoikeuskomissaarihan on arvostellut Norjaa tästä, mutta porvarikoalitio ei ole perääntynyt.

Olisi mielenkiintoista nähdä tuo lakiteksti että miten se menee. Minä katson myös rahankeräyksen hyväntekeväisyyteen kerjäämiseksi. Miten nämä erotellaan toisistaan, vai laitetaanko molemmat pannaan? Jos tuohon samaan rahaan saa myös feissarit ja muut häiriköt, niin tänne äkkiä samanlainen laki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös