Jos haluaisin olla yltiöpositiivinen ja yrittää esittää ettei mitään ongelmaa ole, niin voisin esim. lopettaa kokonaan blockbustereiden katsomisen ja keskittyä rauhallisempiin draamoihin. Jos puhutaan naisista, niin rakastan esim Emma Stonen, Saoirse Ronanin, Amy Adamsin ym draamapohjaisia pätkiä. Ne on tehty järjen kanssa, joten hahmojen toimintan ja vuorovaikutus muihin sopivat täysin yhteen tarinan kanssa. Niistä ei tule missään vaiheessa mieleen, että studio on yrittänyt vääntää teennäisesti ja väkisin ”erittäin vahvaa” naista suureen rooliin. Jotkut leffat ovat taas sellaisia, että miehet eivät yksinkertaisesti sovellu niihin, ja silloinhan heidän sinne tunkeminen olisi täysin typerää. Ongelma on se, että monet isot tekijät etsivät tällä hetkellä epätoivoisesti keinoja saada kaikkiin elokuviinsa vahvoja naisia päärooliin. Se näkyy liian usein kässärissa jos on jouduttu väkisin tuomaan esiin päättävien tahojen näkemyksiä. Tältä voi halutessaan ummistaa silmänsä, mutta minä en ymmärrä mitä sellainen ”tunge pää metrin syvyydelle hiekkaan niin mitään pahaa ei tapahdu ympärillä”-meininki auttaa oikeasti.
Blockbustereiden jättäminen vain sen takia että isoissa asemissa on erittäin kieroutuneita tapauksia tuntuu typerältä, koska ennenkin on onnistuttu tekemään isoja leffoja hyvillä naisosilla. Se olisi edelleen mahdollista, jos käsikirjoituksiin panostettaisiin, eikä oletettaisi että ihmiset ostavat tuotteen jos siinä vahva nainen sisällöstä riippumatta. Jos et tykkää jostain, niin olet automaattisesti rasisti. Ihmeellistä että ennen homma kuitenkin toimi Jodie Fosterin, Susan Sarandonin, Faye Dunawayn, Jamie Lee Curtisin, Gena Davisin jne loistaessa vahvoissa rooleissa. Silloin ei tarvinnut ihmetellyt päähahmon sukupuolta, vaan ne olivat hyvin kirjoitettuja ja sattuivat vain olemaan naisia. Hieman uudemmissa tykkäsin Angelina Jolien vahvasta pyssysankarista Wanted-leffassa. Tällä hetkellä tuo prosessi tehdään täysin väärinpäin, eli käsikirjoitus tehdään viimeisenä, ja sitten vielä kehdataan haukkua omat asiakkaat jos joku ajattelee omilla aivoillaan. Esim. Nälkäpelit olivat säälittävä yritys tehdä teinien tapposarja. Kuka ihme kaipasi Battle Royalen tapaista leffaa lasten versiona? Juuri tällaiset päätökset tappavat ison budjetin leffat jotka suunnattaisiin aikuisille. Ei jokaista genreä voi suunnata lapsille ja iskeä vielä random-tyttö pääosaan.
Olet nyt lainannut minua 2 viestissä, mutta molemmat ovat menneet täysin ohi aiheen. Olet ohittanut ongelman olan kohautuksella, väittäen että ongelma on täysin yksipuolinen koska ajattelen rasistisesti. Tämä on täysin sama lähestyminen mitä Disney on käyttänyt viimeisen parin vuoden ajan. He luulevat olevansa kaiken kritiikin yläpuolella, ja jos joku uskaltaa avata suutaan, hän on suoraan rasisti. Heidän mukaansa nainen näyttää vahvuutensa olemalla täydellinen jumalatar, jolla ei ole mitään heikkouksia. Jos joku ajattelee eri tavalla, hän on varmasti ylipainoinen heteromies joka syö vain punaista lihaa. On todella uskomatonta, että ohjaajat, tuottajat ja näyttelijät tekevät ensin paskoja leffoja, ja sitten he kehtaavat alkaa syyttelemään katsojia siitä jos niitä haukutaan. En ole koskaan nähnyt vastaavaa. Vanhoissa leffoissa oli yleensä päätarkoituksena viihdyttää, joten jos niitä haukuttiin, niin tekijät ottivat sen vastaan ja olivat hiljaa. Nykyään tekijät tietävät kuinka selvästi agendat tulevat näkymään, joten joitain leffoja puolustellaan jopa ennen julkaisua rasismikortilla.
Eihän se jumalauta voi mennä niin, elokuva on lähtökohtaisesti hyvä vain jos siinä on naisia. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole Disneyn ja tiettyjen muiden toimijoiden mielestä. On todella laiskaa ja naivia toimintaa, jos tämän ohittaa olan kohautuksella. Aina voi tietysti katsella muita teoksia (pienimuotoisia tai rauhallisia tai vaikka eurooppalaisia), mutta nämä tahot ovat nyt sen verran iso osa Hollywoodia, että pakko tätä on nostaa vähän esiin.
Taisit itsekin sanoa että Gran Torinon ja Mulen tapaiset leffat ovat laadukkaita draamoja hyvin kevyellä machoilulla höystettynä. Vaikka yrittäisi miten paljon olla neutraali ja lakaista kaiken aina maton alle, niin eihän sitä voi mitenkään hyväksyä, että tämän hetken valtaa pitävät tahot ovat niin rasistia, että he pitävät kuitenkin noita leffoja ”Saatanasta seuraavana”. Toisaalta erittäin rajusti toiseen suuntaan kallellaan olevat teokset eivät saa mitään kritiikkiä, ja usein ne teemat nostetaan jopa loistavikisi uudistuksiksi tai lisäyksiksi. Eihän se nyt ole mitenkään ok, että Hollywood on räikeän poliittinen, ja teosten hyvyys riippuu siitä kumpaa puolta he edustavat. Pahimmillaan tämä poliitikoille naureskelu ylettyy jopa julkisiin tapahtumiin joissa näyttelijät kertovat kuinka vaalitulos oli hyvä/paska. Eastwoodia on tosiaan vielä ylenkatsottu kerran jos toisenkin gaaloissa vain sen takia, ettei hän nuole demokraattien persettä yhtä kovaa kuin monet muut.
Nimimerkki Nosebleed kirjoitti hyvin aiemmin, miten Hollywood on tehnyt miehistä liian usein idiootteja viime vuosina. Tämä on myös hyvin outo trendi. Miten he kehtaavat väittää pokkana, että leffoihin tulee laatua tai naiset otetaan enemmän tosissaan, jos osa hahmoista kirjoitetaan päin helvettiä jolloin naiset saadaan näyttämään entistä täydellisemmiltä? Siinä on iso ero verrattuna ”republikaanisiin” leffoihin, joissa nainen jää usein kotiin suremaan miestään kun hän lähtee taisteluun. Naisia nostavat leffa tyytyvät harvoin pelkkään taka-alalle jättöön, vaan on pakko päästä lyömään mutaan kovaa. Sitä ei voi kieltää mitenkään, että on aikamoisen rasistista, jos palkatut ammattilaiset ohittavat toisen puolen aina ja toista kritisoidaan vaikka heidän "agendansa" olisi miten kevyttä tahansa.
Ajattelevatko feministit oikeasti, että jokaikiseen leffaan pitäisi saada tasavertainen nainen, joka taistelee rintarinnan miehen kanssa tai jopa yksin? Mitä se edistäisi? Varjopuolena syntyisi myös kohtaukset, joissa nämä naiset joutuisivat kokemaan sodan raadollisuuden. Miten siihen reagoitaisiin, kun naiset ottaisivat luoteja vastaan ja heitä kidutettaisiin jne? Saatan olla dinosaurus, mutta en olisi halunnut nähdä mitään Alicia Vikanderia ottamassa samaa turpasaunaa kuin Rambo sai viimeisessä seikkailussa. Joku Hosteleista oli jo iljettävää katseltavaa, kun naisia kidutettiin tunti putkeen tms. Oliko se sitten tasa-arvoa? Tämä ongelma on ohitettu feministisissä toimintapätkissä nykyään sillä, että he ovat niin täydellisiä, etteivät saa yhtään naarmua tappaessaan kymmennittäin valkoisia miehiä. Niitäkään ei saisi haukkua, koska olet suoraan idiootti hetero rasisti.
Stranger Thingsin kolmas kausi oli tosiaan tyyppiesimerkki tästä. Sarja alkoi laadukkaasti, mutta kolmanteen piti lisätä lapsellista huumoria ja muuttaa miehet tyhmiksi + nostaa naiset väkinäisesti pääosaan. Kun kaupan päälle iskettiin vielä kiintiölesbo, niin kauden keskenjättö olisi ollut käsillä jos kausi ei olisi vedellyt jo viimeisiään.
On aika hassu trendi että ummistaa silmänsä eikä muka näe monien räikeää yritystä tuputtaa diversiteettiä "kaikkiin" heidän tuotteisiinsa. Kummasti näitä eri kokoisia, näköisiä ja värisiä hahmoja on alkanut tupsahtelemaan joka paikkaan. Last Jedi oli ainut näkemäni jossa se meni täysin yli, mutta lievempänä tätä tapahtuu jatkuvasti. En edelleen vastustaisi tätä näin paljoa, jos studiot keksisivät omia tarinoitaan. On erittäin naurettavaa että he rahastavat vanhoilla teoksilla. Disneyltä tulee uusioversoita puolen tusinaa vuodessa, ja Captain Marvel ei ollut todellakaan ainut naisten ylistys viimeisen vuoden aikana. Esim. X-Men ja Men in Black oli pakko tehdä huonosti uudestaan naisten vetämänä. Nämä vaihdetaan varmaan kohta muotoon X-Women ja Women in Black, niin kaikilla on sitten kivaa ja toisinajattelijat ovat rasisteja toisin kuin muutoksen tekijät. Seuraavaksi taitaa tulla ulos jotain Batwomania, NaisThoria, Cliffhangeriä tytöillä ja Terminaattorikin on täytetty suht epäilyttävästi naisilla. Gandalfia ollaan kai myös käännyttämässä naiseksi, mutta LOTR ei ole koskaan kiinnostanut minua tippaakaan, joten en ole seurannut aihetta. Jos haluaa katsella laadukasta naisTerminaattoria, niin kannattaa tutustua alkuperäisten ohella Sarah Connor Chronicles-sarjaan. Game Of Thronesin paras naisnäyttelijä Lena Headey loistaa siinä kovaa! Hyvä esimerkki laadukkaan kässärin ja naistähden toimivasta liitosta toiminnassa.
Omien tarinoiden tekeminen on selvästikin liian vaikeaa,mutta onneksi tämän vastustaminen on kuitenkin rasistista, joten tuota voi jatkua vaikka koko 2020-luvun!
Äläs nyt vedä mutkia suoraksi ja heittele mukahauskoja one-linereita. Sillä ei ole merkitystä mikä on budjetti tai tähden ikä, rasismikortti heiluu kovaa juurikin republikaanisuuden ja machoilun takia. Nuoremmat eivät tätä enää uskalla tehdä, koska liian monet tahot ovat aidan toisella puolella, joten heidän ärsyttäminen olisi huono veto uran jatkuvuuden kannalta.
En tainnut myöskään sanoa missään, että kaikki antavat Disneylle hyviä pisteitä. Jos he ostaisivat kaikki talot itselleen, niin sehän olisi turhan läpinäkyvää toimintaa! Esim Last Jedi sai parista paikasta ihan ansaitun 1-2 tähteä. Jos kyseessä olisi jotain rajatapauksia, niin ymmärtäisin pienen eriävän mielipiteen. Eikä siinä mitään jos Ramboa lyödää mutaan jokaisesta mahdollisesta asiasta, mutta olisi edelleen kiva nähdä sitä paljon huudeltua tasa-arvoa, että milloin herätään sitten toiseen suuntaan. Hiljaisuuden ”pää hiekkaan”-kulttuuri on huvittavaa ja kaupan päälle nämä feministiarvostelijat vielä nostavat pisteitä jos heidän mieleistään rasismia ilmenee jossakin.
On kuitenkin muistettava, että Disney on tehnyt todella vähän hyviä leffoja viimeisen 10 vuoden aikana. Siihen nähden on ollut erittäin hauskaa luettavaa, kuinka käytännössä mikä tahansa voi saada 4-5 tähteä, jos on vain oikea talo arvostelemassa. Tätä näkee niin jenkeissä kuin Suomessa. Osittain syynä voi olla arvostelijoiden ajatteleminen poliittisesti samalla tavalla, mutta ostettuja arvosteluja on myös mukana. Iron Man 1 oli aikanaan hyvä leffa, ja se herätti toivoa. Tämä tuhottiin kuitenkin nopeasti, kun tämän jälkeen ei enää panostettu yhtään käsikirjoitukseen joitakin (2-4 teosta) lukuunottamatta, vaan käärittiin vaan helpot rahat isojen nimien ja ”eeppisten efektien" avulla. Siihen nähden 4-5 on tullut räikeän paljon. Vaikea uskoa että sinäkään pystyisit selvästi leffoista tietävänä ihmisenä antamaan monelle Disneyn viime vuosien teokselle muuta kuin 1 tai 2 tähteä. Jotkut Avengersit ovat sentään välillä 3, mutta ei niitäään liikaa ole ylipituuden ja cgi-roskan takia.
Toivottavasti luit Iltalehden arvion Last Jedistä. Sehän oli ihan uskomatonta sarkasmia alusta loppuun! Captain Marvelista tuli myös aikanaan jotain ylistysvirsiä kuinka piristävä se on, ja Brie Larson on ilahduttavan vähäeleinen jne. Yleensä kun päätähti näyttää robotilta ja tappaa kaikki ylivoimaisena koneena, niin hän ei kyllä saa mitään kehuja ellei näyttele WestWorldissä tai Terminatorissa. Marvelille nämä ovat normaaleita muutenkin.
Helsingin Sanomat on yksi pahimmista Suomen toimijoista. Heiltä tulee usein hauskoja arvioita, ovat Disneyn taskussa aika pahasti. Esimerkiksi Last Jedi oli alkuperäisen trilogian tapainen maaginen teos aivan kuin Iltalehden sell outissa. Aladdin ei puolestaan saanut 1 tähteä, vaan se on ehkä parempi kuin alkuperäinen, koska Jasminen kääntäminen feministiksi oli kuulema loistava uudistus. Jos haluaa olla yliampuvan neutraali ja sinisilmäinen, niin voi väittää että tuo on ”mielipide”, mutta todellisuudessa se on räikeää valehtelua rahan edessä..
Elokuva-arvostelu: Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa
Elokuva-arvostelu: Näytelty Aladdin-elokuva on jopa parempi kuin Disneyn klassikkoanimaatio – Nyt Jasminesta tuli feministi ja Will Smith on karismaattinen henki
------------------------------------------------------------------------------------------------
Onko kukaan nähnyt Deadwoodista tehtyä leffaa? Sarjoista tehdään nyt kovaa vauhtia elokuvia, enkä tiedä onko se hyvä juttu. Tykkäsin kuitenkin tuosta sarjasta sen verran paljon, että pakkohan se on joskus katsoa!
Blockbustereiden jättäminen vain sen takia että isoissa asemissa on erittäin kieroutuneita tapauksia tuntuu typerältä, koska ennenkin on onnistuttu tekemään isoja leffoja hyvillä naisosilla. Se olisi edelleen mahdollista, jos käsikirjoituksiin panostettaisiin, eikä oletettaisi että ihmiset ostavat tuotteen jos siinä vahva nainen sisällöstä riippumatta. Jos et tykkää jostain, niin olet automaattisesti rasisti. Ihmeellistä että ennen homma kuitenkin toimi Jodie Fosterin, Susan Sarandonin, Faye Dunawayn, Jamie Lee Curtisin, Gena Davisin jne loistaessa vahvoissa rooleissa. Silloin ei tarvinnut ihmetellyt päähahmon sukupuolta, vaan ne olivat hyvin kirjoitettuja ja sattuivat vain olemaan naisia. Hieman uudemmissa tykkäsin Angelina Jolien vahvasta pyssysankarista Wanted-leffassa. Tällä hetkellä tuo prosessi tehdään täysin väärinpäin, eli käsikirjoitus tehdään viimeisenä, ja sitten vielä kehdataan haukkua omat asiakkaat jos joku ajattelee omilla aivoillaan. Esim. Nälkäpelit olivat säälittävä yritys tehdä teinien tapposarja. Kuka ihme kaipasi Battle Royalen tapaista leffaa lasten versiona? Juuri tällaiset päätökset tappavat ison budjetin leffat jotka suunnattaisiin aikuisille. Ei jokaista genreä voi suunnata lapsille ja iskeä vielä random-tyttö pääosaan.
Ja tämä kiteyttää koko ongelman, se on sun korvien välissä. Et hyväksy erilaisia maailmankatsomuksia, koska ne on sun mielestä vääriä ja niitä tuputetaan sulle ”oikeina”. Vain sinä itse voit vaikuttaa tähän. Mulle on täysin sama mitä sukupuolta mikäkin hahmo elokuvassa esittää.
Olet nyt lainannut minua 2 viestissä, mutta molemmat ovat menneet täysin ohi aiheen. Olet ohittanut ongelman olan kohautuksella, väittäen että ongelma on täysin yksipuolinen koska ajattelen rasistisesti. Tämä on täysin sama lähestyminen mitä Disney on käyttänyt viimeisen parin vuoden ajan. He luulevat olevansa kaiken kritiikin yläpuolella, ja jos joku uskaltaa avata suutaan, hän on suoraan rasisti. Heidän mukaansa nainen näyttää vahvuutensa olemalla täydellinen jumalatar, jolla ei ole mitään heikkouksia. Jos joku ajattelee eri tavalla, hän on varmasti ylipainoinen heteromies joka syö vain punaista lihaa. On todella uskomatonta, että ohjaajat, tuottajat ja näyttelijät tekevät ensin paskoja leffoja, ja sitten he kehtaavat alkaa syyttelemään katsojia siitä jos niitä haukutaan. En ole koskaan nähnyt vastaavaa. Vanhoissa leffoissa oli yleensä päätarkoituksena viihdyttää, joten jos niitä haukuttiin, niin tekijät ottivat sen vastaan ja olivat hiljaa. Nykyään tekijät tietävät kuinka selvästi agendat tulevat näkymään, joten joitain leffoja puolustellaan jopa ennen julkaisua rasismikortilla.
Eihän se jumalauta voi mennä niin, elokuva on lähtökohtaisesti hyvä vain jos siinä on naisia. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole Disneyn ja tiettyjen muiden toimijoiden mielestä. On todella laiskaa ja naivia toimintaa, jos tämän ohittaa olan kohautuksella. Aina voi tietysti katsella muita teoksia (pienimuotoisia tai rauhallisia tai vaikka eurooppalaisia), mutta nämä tahot ovat nyt sen verran iso osa Hollywoodia, että pakko tätä on nostaa vähän esiin.
Taisit itsekin sanoa että Gran Torinon ja Mulen tapaiset leffat ovat laadukkaita draamoja hyvin kevyellä machoilulla höystettynä. Vaikka yrittäisi miten paljon olla neutraali ja lakaista kaiken aina maton alle, niin eihän sitä voi mitenkään hyväksyä, että tämän hetken valtaa pitävät tahot ovat niin rasistia, että he pitävät kuitenkin noita leffoja ”Saatanasta seuraavana”. Toisaalta erittäin rajusti toiseen suuntaan kallellaan olevat teokset eivät saa mitään kritiikkiä, ja usein ne teemat nostetaan jopa loistavikisi uudistuksiksi tai lisäyksiksi. Eihän se nyt ole mitenkään ok, että Hollywood on räikeän poliittinen, ja teosten hyvyys riippuu siitä kumpaa puolta he edustavat. Pahimmillaan tämä poliitikoille naureskelu ylettyy jopa julkisiin tapahtumiin joissa näyttelijät kertovat kuinka vaalitulos oli hyvä/paska. Eastwoodia on tosiaan vielä ylenkatsottu kerran jos toisenkin gaaloissa vain sen takia, ettei hän nuole demokraattien persettä yhtä kovaa kuin monet muut.
Nimimerkki Nosebleed kirjoitti hyvin aiemmin, miten Hollywood on tehnyt miehistä liian usein idiootteja viime vuosina. Tämä on myös hyvin outo trendi. Miten he kehtaavat väittää pokkana, että leffoihin tulee laatua tai naiset otetaan enemmän tosissaan, jos osa hahmoista kirjoitetaan päin helvettiä jolloin naiset saadaan näyttämään entistä täydellisemmiltä? Siinä on iso ero verrattuna ”republikaanisiin” leffoihin, joissa nainen jää usein kotiin suremaan miestään kun hän lähtee taisteluun. Naisia nostavat leffa tyytyvät harvoin pelkkään taka-alalle jättöön, vaan on pakko päästä lyömään mutaan kovaa. Sitä ei voi kieltää mitenkään, että on aikamoisen rasistista, jos palkatut ammattilaiset ohittavat toisen puolen aina ja toista kritisoidaan vaikka heidän "agendansa" olisi miten kevyttä tahansa.
Ajattelevatko feministit oikeasti, että jokaikiseen leffaan pitäisi saada tasavertainen nainen, joka taistelee rintarinnan miehen kanssa tai jopa yksin? Mitä se edistäisi? Varjopuolena syntyisi myös kohtaukset, joissa nämä naiset joutuisivat kokemaan sodan raadollisuuden. Miten siihen reagoitaisiin, kun naiset ottaisivat luoteja vastaan ja heitä kidutettaisiin jne? Saatan olla dinosaurus, mutta en olisi halunnut nähdä mitään Alicia Vikanderia ottamassa samaa turpasaunaa kuin Rambo sai viimeisessä seikkailussa. Joku Hosteleista oli jo iljettävää katseltavaa, kun naisia kidutettiin tunti putkeen tms. Oliko se sitten tasa-arvoa? Tämä ongelma on ohitettu feministisissä toimintapätkissä nykyään sillä, että he ovat niin täydellisiä, etteivät saa yhtään naarmua tappaessaan kymmennittäin valkoisia miehiä. Niitäkään ei saisi haukkua, koska olet suoraan idiootti hetero rasisti.
Stranger Thingsin kolmas kausi oli tosiaan tyyppiesimerkki tästä. Sarja alkoi laadukkaasti, mutta kolmanteen piti lisätä lapsellista huumoria ja muuttaa miehet tyhmiksi + nostaa naiset väkinäisesti pääosaan. Kun kaupan päälle iskettiin vielä kiintiölesbo, niin kauden keskenjättö olisi ollut käsillä jos kausi ei olisi vedellyt jo viimeisiään.
On aika hassu trendi että ummistaa silmänsä eikä muka näe monien räikeää yritystä tuputtaa diversiteettiä "kaikkiin" heidän tuotteisiinsa. Kummasti näitä eri kokoisia, näköisiä ja värisiä hahmoja on alkanut tupsahtelemaan joka paikkaan. Last Jedi oli ainut näkemäni jossa se meni täysin yli, mutta lievempänä tätä tapahtuu jatkuvasti. En edelleen vastustaisi tätä näin paljoa, jos studiot keksisivät omia tarinoitaan. On erittäin naurettavaa että he rahastavat vanhoilla teoksilla. Disneyltä tulee uusioversoita puolen tusinaa vuodessa, ja Captain Marvel ei ollut todellakaan ainut naisten ylistys viimeisen vuoden aikana. Esim. X-Men ja Men in Black oli pakko tehdä huonosti uudestaan naisten vetämänä. Nämä vaihdetaan varmaan kohta muotoon X-Women ja Women in Black, niin kaikilla on sitten kivaa ja toisinajattelijat ovat rasisteja toisin kuin muutoksen tekijät. Seuraavaksi taitaa tulla ulos jotain Batwomania, NaisThoria, Cliffhangeriä tytöillä ja Terminaattorikin on täytetty suht epäilyttävästi naisilla. Gandalfia ollaan kai myös käännyttämässä naiseksi, mutta LOTR ei ole koskaan kiinnostanut minua tippaakaan, joten en ole seurannut aihetta. Jos haluaa katsella laadukasta naisTerminaattoria, niin kannattaa tutustua alkuperäisten ohella Sarah Connor Chronicles-sarjaan. Game Of Thronesin paras naisnäyttelijä Lena Headey loistaa siinä kovaa! Hyvä esimerkki laadukkaan kässärin ja naistähden toimivasta liitosta toiminnassa.
Omien tarinoiden tekeminen on selvästikin liian vaikeaa,mutta onneksi tämän vastustaminen on kuitenkin rasistista, joten tuota voi jatkua vaikka koko 2020-luvun!
Yllättävän huonoja arvosteluja ovat mm. uudet Leijonakuningas ja Aladdin saaneet siihen nähden, että kriitikot ovat Disneyn talutusnuorassa. Vai voisiko olla niin, että arvostelijat ovat vaan rehellisesti joissain asioissa sinun kanssasi eri mieltä? Se nähdään sitten, kun joku tekee 50 miljoonan dollarin toimintaleffan, jonka pääosassa on 70-vuotias nainen. Jäämme jännityksellä odottamaan.
Äläs nyt vedä mutkia suoraksi ja heittele mukahauskoja one-linereita. Sillä ei ole merkitystä mikä on budjetti tai tähden ikä, rasismikortti heiluu kovaa juurikin republikaanisuuden ja machoilun takia. Nuoremmat eivät tätä enää uskalla tehdä, koska liian monet tahot ovat aidan toisella puolella, joten heidän ärsyttäminen olisi huono veto uran jatkuvuuden kannalta.
En tainnut myöskään sanoa missään, että kaikki antavat Disneylle hyviä pisteitä. Jos he ostaisivat kaikki talot itselleen, niin sehän olisi turhan läpinäkyvää toimintaa! Esim Last Jedi sai parista paikasta ihan ansaitun 1-2 tähteä. Jos kyseessä olisi jotain rajatapauksia, niin ymmärtäisin pienen eriävän mielipiteen. Eikä siinä mitään jos Ramboa lyödää mutaan jokaisesta mahdollisesta asiasta, mutta olisi edelleen kiva nähdä sitä paljon huudeltua tasa-arvoa, että milloin herätään sitten toiseen suuntaan. Hiljaisuuden ”pää hiekkaan”-kulttuuri on huvittavaa ja kaupan päälle nämä feministiarvostelijat vielä nostavat pisteitä jos heidän mieleistään rasismia ilmenee jossakin.
On kuitenkin muistettava, että Disney on tehnyt todella vähän hyviä leffoja viimeisen 10 vuoden aikana. Siihen nähden on ollut erittäin hauskaa luettavaa, kuinka käytännössä mikä tahansa voi saada 4-5 tähteä, jos on vain oikea talo arvostelemassa. Tätä näkee niin jenkeissä kuin Suomessa. Osittain syynä voi olla arvostelijoiden ajatteleminen poliittisesti samalla tavalla, mutta ostettuja arvosteluja on myös mukana. Iron Man 1 oli aikanaan hyvä leffa, ja se herätti toivoa. Tämä tuhottiin kuitenkin nopeasti, kun tämän jälkeen ei enää panostettu yhtään käsikirjoitukseen joitakin (2-4 teosta) lukuunottamatta, vaan käärittiin vaan helpot rahat isojen nimien ja ”eeppisten efektien" avulla. Siihen nähden 4-5 on tullut räikeän paljon. Vaikea uskoa että sinäkään pystyisit selvästi leffoista tietävänä ihmisenä antamaan monelle Disneyn viime vuosien teokselle muuta kuin 1 tai 2 tähteä. Jotkut Avengersit ovat sentään välillä 3, mutta ei niitäään liikaa ole ylipituuden ja cgi-roskan takia.
Toivottavasti luit Iltalehden arvion Last Jedistä. Sehän oli ihan uskomatonta sarkasmia alusta loppuun! Captain Marvelista tuli myös aikanaan jotain ylistysvirsiä kuinka piristävä se on, ja Brie Larson on ilahduttavan vähäeleinen jne. Yleensä kun päätähti näyttää robotilta ja tappaa kaikki ylivoimaisena koneena, niin hän ei kyllä saa mitään kehuja ellei näyttele WestWorldissä tai Terminatorissa. Marvelille nämä ovat normaaleita muutenkin.
Helsingin Sanomat on yksi pahimmista Suomen toimijoista. Heiltä tulee usein hauskoja arvioita, ovat Disneyn taskussa aika pahasti. Esimerkiksi Last Jedi oli alkuperäisen trilogian tapainen maaginen teos aivan kuin Iltalehden sell outissa. Aladdin ei puolestaan saanut 1 tähteä, vaan se on ehkä parempi kuin alkuperäinen, koska Jasminen kääntäminen feministiksi oli kuulema loistava uudistus. Jos haluaa olla yliampuvan neutraali ja sinisilmäinen, niin voi väittää että tuo on ”mielipide”, mutta todellisuudessa se on räikeää valehtelua rahan edessä..
Elokuva-arvostelu: Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa
Elokuva-arvostelu: Näytelty Aladdin-elokuva on jopa parempi kuin Disneyn klassikkoanimaatio – Nyt Jasminesta tuli feministi ja Will Smith on karismaattinen henki
------------------------------------------------------------------------------------------------
Onko kukaan nähnyt Deadwoodista tehtyä leffaa? Sarjoista tehdään nyt kovaa vauhtia elokuvia, enkä tiedä onko se hyvä juttu. Tykkäsin kuitenkin tuosta sarjasta sen verran paljon, että pakkohan se on joskus katsoa!
Viimeksi muokattu: