Jatkoajan leffakerho

  • 2 311 476
  • 11 991
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jersey Boys

Leffa oli mun katsontalistalla, en muistanut miksi, mutta oli kaverin leffahyllyssä, ja otin sateisen sunnuntaipäivän viihteeksi.

Miksi se oli listalla, en tiä, ehkä siksi että se näemmä oli Clint Eastwoodin ohjaama, tai että se oli musikaalifilmatisointi.. paitsi ettei ollut.

Leffa on siis Broadwayn musiikkiNäytelmään pohjaava Four Seasons ja Frankie Vallin tarina. Musahan nyt on hyvää, kaikki nää biisit tietää viimeistään kuullessaan ne. Musa vaan ei riitä, kun teatteriratkasut leffaan vietynä ei oikein toimi. Se että puhutaan suoraan yleisölle toimii teatterissa kohtausten vaihtajana ja alustajana hienosti, ja joissain leffoissakin kyllä, kun tämä rajan ylittävä kertoja on aina sama tyyppi. Tässä yleisölle/katsojalle höpöttää randomisti joka bändin jäsen. Se, että stagella se toimii hienosti, ei oikein toimi elokuvassa.

Ei silti, viihdyttävä musiikkielokuva ja bändielämäkerta. Vaikka biisit on tuttuja ja varsinkin Frankie Vallin ääni on tosi tunnistettava, en bändistä sinänsä mitään tiennyt. Siksi leffa ensin vaikutti Tommy DeViton tarinalta kunnes se muuttu Frankie Vallin tarinaksi. Erikoismainita Chritopher Walkenin pienelle sivuroolille.

Kyllä sen sateisen sunnutailtapäivän näinkin vietti
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kaipaako yleisö tuon mallista elokuvaa lasten versiona. Joudun olemaan samaa mieltä, että ei tarvitse.

No senverran kaipaa, että kirjasarjaa on myyty 65 miljoonaa kpl. Ja se on ekirja tilastossa ohittanut Harry Potterin. Että voisi kuvitella yleisön todellakin kaipaavan juuri ton formaatin leffoja myös... ja kuten leffatuotoista käy ilmi, nää heikommatkin tekeleet vetää katsojia. Ei ehkä meitä vanhuksia, mutta sitä eniten leffaviihdettä kuluttavaa ikäluokkaa kyllä.
 
No senverran kaipaa, että kirjasarjaa on myyty 65 miljoonaa kpl. Ja se on ekirja tilastossa ohittanut Harry Potterin. Että voisi kuvitella yleisön todellakin kaipaavan juuri ton formaatin leffoja myös... ja kuten leffatuotoista käy ilmi, nää heikommatkin tekeleet vetää katsojia. Ei ehkä meitä vanhuksia, mutta sitä eniten leffaviihdettä kuluttavaa ikäluokkaa kyllä.

Vaikka tuo kirjojen myyntimäärä ei vaikuta sinällään keskustelun aiheeseen ja kirjoissa hahmot kehittyvät vuosien vieriessä, toisin kuin elokuvasarjoissa, niin touche.

Olisi kuitenkin mukava tietää, että minkä ikäiset ihmiset oikeasti käyvät paljon leffoissa.
 
Ai niin ja se tärkeämpi.

Kävin katsomassa Ad Astran tälle iltaa. Elokuva oli tehosteistaan ja tarinastaan huolimatta yllättävän minimalistinen, josta iso peukku. Elokuva oli kohtuu hidas tempoinen ja todella surullinen. Toki subjektiivistahan se on. Pidin elokuvasta erinomaisen paljon ja jos haluaisin johonkin nykyajan elokuvaan verrata (ikivanhaa scifiä on tehty samankaltaisella tarinalla) niin vertaisin Interstellariin. Ei kauas jää tämä leffa Interstellarista omissa kirjoissani ja se oli minusta loistava.

Toki olen siitä jäävi arvostelemaan, että genre on kuin luotu minulle. Scifin pitää olla joko täysin yliampuvaa, tai sitten helkkarin uskottavaa. Tämä oli monessa suhteessa uskottava visio tulevaisuudesta, vaikka tietysti muutamat asiavirheet pitikin taas bongata seasta :)
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Toki olen siitä jäävi arvostelemaan, että genre on kuin luotu minulle. Scifin pitää olla joko täysin yliampuvaa, tai sitten helkkarin uskottavaa. Tämä oli monessa suhteessa uskottava visio tulevaisuudesta, vaikka tietysti muutamat asiavirheet pitikin taas bongata seasta :)

Itsekin ajattelin tämän olevan minulle tehty, mutta niinpä vain en oikein tykännytkään. Hienon näköinen, hyvin luotu maailma ja paikoitellen hyviä kohtauksia, mutta kokonaisuus jäi jotenkin vajavaiseksi. Koska varsinainen pääjuoni on superyksinkertainen, leffan todellinen pääjuju on isä-poika-suhteen psykologisessa tarkastelussa ja tämä puoli jää auttamattoman ohueksi. Havainnot ovat banaaleja ja tunnepuolella on liian köyhää, jotta katsoja (tai siis minä) pääsisi suurten tunnekokemusten äärelle.

Muutama ärsyttävä epäloogisuuskin löytyy:

Jäniksenä alukseen nouseminen Marsissa oli naurettavasti toteutettu, eikä kohtaus sopinut muuhun elokuvaan yhtään. Laskin omuisuudeksi myös elokuvan lopun, jossa kokonaisen erikoistehtävää suorittaneen miehistön tappaneen astronautin kohtalo maan päällä on lähteä kahville (ex-?)vaimon kanssa.

Harmillista. Odotukseni elokuvaan mennessä olivat elitistisesti sellaiset, että kyseessä on varmaan hyvä elokuva, jota suuri yleisö ei välttämättä vain ymmärrä... No, en ymmärtänyt lopulta minäkään.
 

Erinomaisesti puettu sanoiksi. Ja täsmälleen samaa mieltä tuon piilotetun huomion kanssa, kuin myös pari muutakin juttua olisi voitu tehdä ilman kliseitä. Mutta itselle taas tuo isä-poika juttu toimi oikein hyvin ja itse olin juurikin elokuvan kanssa samalla aaltopituudella. Mutta kuten jo tietty mainitsinkin, niin subjektiivisiahan nämä kokemukset ovat ja ymmärrän todella hyvin pettymyksen, mikäli ei samalla ajatuksella ollut leffassa. Sivuhuomiona todettakoon, että olin tarkoituksella pitänyt itseäni uutispimennossa tästä leffasta (nimeä lukuunottamatta). En tiennyt oikeastaan yhtään mitä odotin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ai niin ja se tärkeämpi.

Kävin katsomassa Ad Astran tälle iltaa. Elokuva oli tehosteistaan ja tarinastaan huolimatta yllättävän minimalistinen, josta iso peukku. Elokuva oli kohtuu hidas tempoinen ja todella surullinen. Toki subjektiivistahan se on. Pidin elokuvasta erinomaisen paljon ja jos haluaisin johonkin nykyajan elokuvaan verrata (ikivanhaa scifiä on tehty samankaltaisella tarinalla) niin vertaisin Interstellariin. Ei kauas jää tämä leffa Interstellarista omissa kirjoissani ja se oli minusta loistava.

Toki olen siitä jäävi arvostelemaan, että genre on kuin luotu minulle. Scifin pitää olla joko täysin yliampuvaa, tai sitten helkkarin uskottavaa. Tämä oli monessa suhteessa uskottava visio tulevaisuudesta, vaikka tietysti muutamat asiavirheet pitikin taas bongata seasta :)
Ad Astrasta jäi hiukan valju fiilis, vaikka kyseessä onkin aivan viihdyttävä, pieteetillä tehty leffa hienoine näyttelijöineen. Kummastelen lähinnä sitä, miten selvästi tarkoituksena oli yhdistellä mm. Interstellarin, Mad Maxin ja Blade Runner 2049:n (sekä 2001:n, Alienien jne.) kuvakerronnallista aineistoa. Omituista tällainen läpinäkyvä "seosvedostaminen" on siksi, että Interstellar on poikkeuksellisen syvällinen ja koskettava tieteiselokuva, Mad Max (erityisesti Fury Road) hengästyttävän nopeatempoinen ja huikean vahvan sanoman sisältävä leffa, ja BR2049 visuaalisesti vuosikymmenen upeimpia elokuvia. Miksi kopioida näitä mestariteoksia?

Ad Astran teknologiset osuudet oli kyllä kuvattu mielenkiintoisesti, mutta muuten elokuvassa oli koko ajan omituinen "kiireetön kiire" ja paikoin päälleliimatun tehostemässäilyn fiilis; esim. kuupiraattihomma ja "hätäsignaali norjalaisasemalta" olivat jopa korneja osuuksia.

Ihastuttavan Liv Tylerin todella pieni sivuosa jäi aivan omanlaisekseen mysteeriksi; oliko aikeena jäljentää Armageddon-leffan rooli, vai mistä oli kysymys? Olisi ollut rohkea ja hieno veto laittaa tässä leffassa Tyler näyttelemään itsellistä, pelotonta astronauttia, joka lähtisi etsimään vaikka äitiään (esim. Helen Mirren) Neptunuksen kiertoradalta. Pitt olisi voinut jäädä maapallolle odottelemaan.

Ikitie-elokuvan katsoin äsken ensimmäistä kertaa. Kiitos Ylelle. Harvinaisen pysäyttävä ja poikkeuksellisen vaikuttava leffa.
 
Viimeksi muokattu:
Ad Astran teknologiset osuudet oli kyllä kuvattu mielenkiintoisesti, mutta muuten elokuvassa oli koko ajan omituinen "kiireetön kiire" ja paikoin päälleliimatun tehostemässäilyn fiilis; esim. kuupiraattihomma ja "hätäsignaali norjalaisasemalta" olivat jopa korneja osuuksia.

Tuossapa ne melkein ainoat mitkä @olkikuukkeli mainitseman lisäksi olisin jättänyt pois tai tuonut aspektit toisella tavalla esiin. Tarkoittaen tietty resurssikilpailua ja avaruusmatkailun yleisiä sääntöjä, kun se kerran on muodostunut yleiseksi kuten merimatkailu. Itselleni ei jostain syystä esiintynyt kiire mitenkään millään tavalla, jos nyt ei kiirettä rakettiin lasketa. Monin paikoin oli itse asiassa positiivista, että asiat nyt tapahtuu omalla ajallaan, eikä tarvitse varsinaisesti juosta mihinkään.

Lopulta pidin elokuvan realistisuudesta (jos nyt voi scifistä koskaan noin ajatella) ja ennen kaikkea sen fiiliksestä. Tarina oli yksinkertainen ja suoraviivainen, joten sen päälle elokuvaa arvottaessa saa pettymyksen aikaiseksi. Itselleni tunnelma oli se juttu muutoinkin ja jos vertaa esim. BR2049 niin tunnelma oli kuta kuinkin samanlainen. Paitsi tässä oli erikoisella tavalla jopa viihdyttävämpi. Tämä voi toki selittyä silläkin, että BR2049:iin oli melkoiset odotukset ladattuna.

Ymmärrän enemmän kuin hyvin, että tästä leffasta ei välttämättä pidä. En itse näe tätä yrityksenä yhdistellä mainitsemiasi elokuvia, jos nyt teemat ehkä sivuavatkin. Pystyin katsomaan tätä varsin helposti vertaamatta mihinkään muuhun leffaan, jos nyt jokunen yksittäinen kohtaus joistain 60-luvun scifileffoista tulikin mieleen.

Kuvauksellisesti negatiivista tuli omille silmille ainoastaan se, että monessa muussa vastaavassa saadaan planeettojen massiivinen olemus paremmin esiin. Tässä ei ihan täysin onnistuttu siinä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Otin eilen tietoisen riskin ja kävin katsomassa R&A festarin finaalin eli Terrence Malickin uusimman eepoksen A Hidden Life (linkki IMDB). Leffasta ei tarvi etukäteen tietää muuta, kuin IMDB:n synopsis ja homma onkin siinä sitten aika hyvin paketissa. Kolmisen tuntia meni tämän tarinan kertomiseen, eikä siinä mitään, tarinahan on hyvä ja aihe mielenkiintoinen - esitystapa vaan nyt taas hiertää tällaista normi-leffakatsojaa.

Jos elokuvassa ei varsinaisesti tapahdu yhtään mitään, varsinkaan yllättävää, ja koko juoni on käytännössä alusta asti selvä, niin kyllä tuo kolme tuntia on vaan aivan saatanasti liikaa. JOS tässä olisi tapahtunut jotain todella yllättävää jossain vaiheessa ja tarina olisi haarautunut tms., niin kestoa voisi jotenkin puolustella. Nyt toisteltiin ja alleviivattiin samoja teemoja helvetin pitkäpiimäisesti ja mulle tuo näyttäytyy juurikin sellaisena tekotaiteellisena paskana, mitä elokuvissa ihan yksiselitteisesti vihaan. Maisemat on toki nättejä, tunnelma läsnä ja musiikki mainiota, mutta edelleen sitä on ainakin tunti liikaa. Tuon voisi ajaa 1.5 kertaisella nopeudella ja homma toimisi paremmin.

Tää ois mennyt kategoriaan hyvä, jos tempoa olisi ollut vähän lisää, turhat pätkät olisi karsittu pois ja/tai tuohon olisi saatu edes jonkinlainen juonenkäänne tms. porkkana aikaiseksi. Ajankuvana ja yksittäisen henkilön/perheen henkilökohtaisena helvettinä ihan mielenkiintoinen
ja kaippa tuossa pitäisi jonkinlaista filosofista katsantokantaakin ottaa, kun periaatteen mies pitää periaatteestaan kiinni loppuun saakka vaikka siitä ei mitään iloa kenellekään olisikaan. Jos kaikkien periaatteet olisivat yhtä ylevät, olisiko maailma parempi paikka ja natsejakaan ei olisi ollut?
. Spoilerissa loppuratkaisusta, jos se kenellekään yllätyksenä tulee. Nyt homma oli niin pitkäpiimäistä puurtamista, että monessa välissä kävi mielessä, että loppuis nyt saatana jo, vaikka samalla kyllä teki mieli tietää mitä sitten tapahtuu jos sieltä vaikka tulisi jotain yllättävää. Elokuva vaikutti joltain directors cutilta, jossa on otettu mukaan ihan kaikki mitä nauhalle kuvauksissa on tarttunut.

Kriitikot ja oikeat elokuvan tulkitsijat varmasti valuvat mahlaa ja onanoivat keskenään elokuvan mahtavuutta, mutta tälläinen tavallinen leffa-fani jäi kyllä nyt vähän haukottelemaan. En muuten oo koskaan nähnyt elokuvissa yhtä montaa nukkuvaa ihmistä, kun eilisessä näytöksessä. Annan elokuvalle 6/10 tähteä, mitään varsinaista vikaa siinä ei ollut, mutta pitkitetty ja venytetty yksinkertainen tarina hiertää sen verran, että vähintään seiskan leffasta otetaan yksi tähti pois.
____________________________________

Pari muutakin R&A-elokuvaa tuli vilkuiltua, parhaana The Nightingale (linkki IMDB), joka on sopivan tyly kostotarina 1800-luvun alun Australiassa. Mukana ajankuvaa, eli väkivaltaa, rasismia, sovinismia, ksenofobiaa, patriotismia ja mitäkaikkea kiedottuna jonkinlaiseen kasvutarinaan, vaikka teema onkin kostossa. Reilu parituntisessa rainassa on oivallinen tahti ja rakenne toimii, elokuva etenee jatkuvasti ja logiikka pysyy kasassa hahmonkehityksineen kaikkineen. Vähän ennen loppuhuipennusta tulee omituinen suvanto- & sekoiluvaihe ilman mitään syytä tai järkeä, mutta se ei onneksi katselunautintoa pääse pilaamaan. Mutta muutoin oikein positiivinen yllätys. Annan kahdeksan tähteä, mikä on mun asteikolla oikein hyvä numero.

Myös High Life (linkki IMDB) tarttui mertaan. Tää menee sarjassamme "hukattu potentiaali" ihan kärkipäähän. Idea huikean hyvä ja resurssejakin näytti olevan, mutta homma ryssitty täysin johonkin pseudotaiteelliseen psykoseksuaaliseen sekoiluun suurimman osan ajasta. Maailman paskin snuff-filmi tai keinohedelmöitysopas? Koko toteutus jäi ihan täysin torsoksi tuon jälleen kerran idioottimaisen väkisinalleviivamisen takia, kun aiheesta ja ympäristöstä olisi saanut irti vaikka minkälaista psykologista jännää esim. Sunshinen tai Moonin tapaan, puhumattakaan Children of Menista. Mutta ei, Juliette Binochen tissit oli nyt tärkeimmät. Näyttelijät vetää muuten hyvää duunia, mutta paska sisältö ei siitä konvehdiksi muutu. Aika paskaa, vitosen sai vaikka olisin helvetisti halunnut tykätä enemmän kun lähtökohdat oli niin herkulliset. Pilalla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Salaisuus pinnan alla.. siis ei se Zemeckisksen What Lies beneath, jossa Ford ja Pfeiffer, vaan Serenity.. siis ei se Firefly scifisarjan leffa, vaan Tää Matthew McConaughey elokuva tältä vuodelta



Leffa alkaa kovia kokeneen miehen päähänpinttymän kuvauksella saalistaa iso tonnikala, jota hän kutsuu nimellä ”oikeus”. Elokuva on aika hyvin tällasten mies, meri ja kala kuvausten lupaavan kliseisen kuvauksen äärellä. Ihan ekan kohtauksen CGI kalaa lukuun ottamatta alku on lupaava draama, joskin pukumies vähän hämmentää. Paikalle ilmestyy miehen ex. joka vikittelee kalastajaa tapaan nykyisen (gangsteri)miehen kalastusreissulla kun tää saapuu. Leffa saa mielenkiintoisen juonenkäänteen…



…kunnes tunnin jälkeen leffassa tapahtuu iso twisti leffagenressä. Mun periaatteessa pitäisi ehkä tykätä kun genre vaihtuu, mutta tuhoaahan se tän leffan rakenteen täydellisesti. Jospa kässäri olisi ollut Draama ja Twistin pohjustustyöt olis jätetty alkuleffasta pois ja menty jollain draamajatkolla.. leffa ois voinut olla jopa erinomainen. Nyt se on pannukakku huolimatta McConaugheyn hyvästä roolisuorituksesta (mies on vanhemmiten saanut hyvää karsimaa otteisiinsa/ulkonäköönsä).



Joo, älkää kattoko…
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Myös High Life (linkki IMDB) tarttui mertaan. Tää menee sarjassamme "hukattu potentiaali" ihan kärkipäähän. Idea huikean hyvä ja resurssejakin näytti olevan, mutta homma ryssitty täysin johonkin pseudotaiteelliseen psykoseksuaaliseen sekoiluun suurimman osan ajasta.

Ugh... oi miksi... Idealla olisi voinut tehdä vaikka mitä ja sitten.. no.. älkää kattoko tätäkään...
 

Buster

Jäsen
Olisi kuitenkin mukava tietää, että minkä ikäiset ihmiset oikeasti käyvät paljon leffoissa.
Pohjois-Amerikassa MPAA:n elokuvavuosi 2018 (linkki tutkimuksen pdf:ään) oli jakaumat näin:
- 18-24 vuotiaat ja 12-17 vuotiaat kävivät elokuvissa keskimäärin 5,1 kertaa vuoden aikana, mikä on eniten.
- 25-39 ja 40-49 vuotiaat kävivät 4,3 kertaa vuoden aikana jakaen kakkossijan.
- Kuitenkin eniten säännöllisiä elokuvakävijöitä (vähintään kerran kuukaudessa) oli 25-39 vuotiaiden joukossa; 10,8 miljoonaa.
- Sitten 40-49 vuotiaat 6,8 miljoonaa ja vasta sitten 18-24 vuotiaat 5,6 miljoonaa. 12-17 vuotiaita säännöllisiä kävijöitä oli 5 miljoonaa, yhtä monta kuin 50-59 vuotiaita säännöllisiä kävijöitä.
- Miehet kävivät keskimäärin neljä kertaa ja naiset 3,5 kertaa vuodessa elokuvissa. 2018 miehet oli käyneet vain 0,3 kertaa naisia enemmän leffassa.
- Mutta kaikista elokuvakävijöistä naiset muodostavat kuitenkin 51%.
- Määrään suhteutettuna aktiivisimpia kävijöitä olivat latinalaiset (4,7) ja aasialaiset (4,5) valkoisten jäädessä 3,3, mikä oli suhteessa vähiten mitatuista etnisyyksistä. Kuitenkin säännöllisiä elokuvakävijöitä valkoisissa on 12,5 miljoonaa enemmän kuin kakkosena tulevissa latinalaisissa.
- Pohjois-Amerikan väkimäärästä 12% luokitellaan säännöllisiksi elokuvakävijöiksi (vähintään kerran kuukaudessa) ja tämä joukko muodostaa 49% kaikista myydyistä elokuvalipuista. Säännölliset elokuvakävijät ovat todennäköisesti nuorehkoja ja omistavat keskimääräistä pulliaista enemmän erilaisia teknologisia härveleitä.
- Ulkomaisista markkinoista Aasia on edelleen ylivoimaisesti suurin tuottaen 16,7 miljardia dollaria jatkaen kasvuaan Kiinan (9 miljardia) avittamana. Eurooppa, Lähi-itä, Afrikka ja Latinalainen Amerikka ylsivät yhteensä 12,5 miljardiin dollariin. Pohjois-Amerikan saldo oli 11,9 miljardia, mikä on jälleen kaikkien aikojen ennätys.
- Tehtyjen elokuvien määrä on jatkanut tasaista nousuaan. Vuonna 2014 laitettiin tuotantoon 482 yli miljoonan dollarin budjetin elokuvaa ja 2018 niitä oli 576, mikä on 20% kasvu.

Elokuvalipun keskihinta Suomessa oli muuten vuonna 2008 vielä 7,9 euroa. 2011 se oli kivunnut 9 euroon. Vuonna 2015 ylittyi kympin raja keskihinnan ollessa 10,3 euroa. 2017 lipun keskihinta nousi jo 11,2 euroon, jossa se oli myös 2018. Yhdysvalloissa 2009 lipun hinta oli 7,50 dollaria ja 2018 se on 9,11 dollaria.

Suomesta löysin tälläisen tutkimuksen elokuvakatsojista (linkki Suomen elokuvasäätiön sivuille ko. tutkimukseen), joka on vain reilun 500 vastaajan puhelin/internetkysely:
- Vain 9% vastaajista kävi teatterissa 1-3 kertaa kuukaudessa katsomassa minkä tahansa elokuvan ja 2% kävi 1-3 kertaa kuukaudessa katsomassa kotimaisen.
- Suurin määrä, 30%, kävi elokuvissa 1-2 kertaa puolen vuoden aikana katsomassa minkä tahansa elokuvan ja vain 16% kotimaisen.
- 13% vastaajista totesi, ettei käy koskaan elokuvissa ja 19% ei käynyt koskaan katsomassa kotimaista elokuvaa.
- Haastattelussa 15-24 vuotiasta 77% kävi vuoden aikana vähintään 2 kertaa katsomassa minkä tahansa pitkän elokuvan. 25-34 ja 35-44 vuotiaat tulivat seuraavina n. 60%.
- 45-59 vuotiaista kävi 33% katsomassa vuoden aikana vähintään 2 kotimaista, mikä on eniten kotimaisista. Pienin oli yllättäen 25-34 vuotiaat, joiden luku oli vain 14%.
- Miehistä 51% kävi vähintään 2 kertaa vuodessa katsomassa, minkä tahansa pitkän elokuvan ja naisista 48%. Samassa tilastossa naisista 23% kävi katsomassa vähintään 2 kotimaista vuoden aikana, miehistä 22%.
- 30% alle 13-vuotiaiden lasten vanhemmista kävivät lapsensa kanssa 1-2 kertaa puolen vuoden aikana elokuvissa. 24% kerran vuodessa.
- 83% motiivi mennä teatteriin oli parempi äänimaailma (allekirjoitan). 79% että se näyttää paremmalta isolla valkokankaalla. Vain 48%, että haluaa nähdä elokuvan tuoreeltaan. 16% lähti spesifisti 3D:n houkuttelemana.
 

Jos nyt tuota tulkitsen oikein, niin aikuisten elokuville olisi tilausta eikä ainakaan kävijämäärillä voi perustella elokuvien suuntaamista nuorille ja lapsille.

Totta kai on varmasti kyse myös jälkiliukk.. markkinoista eli videolevitykset, oheistuotteet ja muu sellainen. Eli @Tarinankertoja ei välttämättä väärässä ole tulkitsessaan, että lapset ja nuoret olisi tärkein kohdeyleisö.

EDIT: Vaihdettu oikea keskustelija mukaan :)
 
Viimeksi muokattu:
World War Z

Tämä leffa tuli mieleen, kun on nyt kirja työstössä. Miellyttävää oli huomata, että elokuvahan ei seuraa kirjaa oikeastaan mitenkään, joten ei tarvitse olla "määhän tiedän miten tässä käy" mielellä liikkeellä. Elokuva oli varsin viihdyttävä ja toiminnan täytteinen, joskin ihan älyttömän iso miinus pitää antaa cgi-zombieista. Muutenkin olen joka kerta pettynyt niihin yliluonnollisen nopeasti liikkuviin nykyajan zombiehin, jotka ovat vain tietokoneella tehtyjä. I am legendissä sama efekti ja kuinka moni edes tietää niiden leffassa olevien otusten olevan vamppyyreita? Kirjassa ne ainakin oli :) Noh, harhauduin vähän, kun tuli sekin hiljattain luettua.

WWZ kirjana noudattaa lähinnä zombie apocalypsen jälkipuintia. Kirjailija tai dokumentaristi haastattelee eri ihmisiä ympäri maailmaa ja miten he kokivat tämän kauheuden, sekä miten he huomasivat muutoksen. Väistämättä joudun ajattelemaan, että olisipa kiva nähdä elokuva tehtynä tästä aiheesta samantyylisesti. Tunnelmaltaan sellainen, mitä nyt voi vaikka historyltä, tai muilta kanavilta katsoa toisesta maailman sodasta. Ainekset olisivat jopa minisarjaksi asti :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
(1)
  • Tykkää
Reactions: PJPT

Buster

Jäsen
Täällä kun on puhuttu vähän Disneystä ja sitä ympäröivästä "woke" ilmapiiristä, niin tuli tämä Lindsay Ellisin video vastaan. Siinä vähän tökitään reikiä Hiiren kylkeen.
Joo, Lindsay tekee kyllä hyvää settiä ja erityisesti Disney-videot on jääneet mieleen kuten Beauty and the Beast, Notre Damen kellonsoittaja ja Hercules. Muistan lämmöllä myös Transformerseja, joiden kautta käsitteli Michael Bayta eri elokuvateorioiden näkökulmasta (auteur, feministinen jne.). Kultaa.

Tietää mistä puhuu ja mikä tärkeintä osaa ilmaista sen hyvin selkeästi, vaikkakin tuohon hieman nuorekkaaseen ja kärkevään tyyliin saattaa mennä muutama video ennen kuin tottuu.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joo, Lindsay tekee kyllä hyvää settiä ja erityisesti Disney-videot on jääneet mieleen kuten Beauty and the Beast, Notre Damen kellonsoittaja ja Hercules. Muistan lämmöllä myös Transformerseja, joiden kautta käsitteli Michael Bayta eri elokuvateorioiden näkökulmasta (auteur, feministinen jne.). Kultaa.

Tietää mistä puhuu ja mikä tärkeintä osaa ilmaista sen hyvin selkeästi, vaikkakin tuohon hieman nuorekkaaseen ja kärkevään tyyliin saattaa mennä muutama video ennen kuin tottuu.
Joo en muista mitä kautta häneen törmäsin, mutta tykästyin hänen tyyliinsä. Hänen näkemyksensä eivät aina mene samaan minun kanssani, mutta sitä on hauska katsoa. Älykäs tyyppi.
 

Linc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Muutama Joaquin Phoenixin elokuva katsottu lähipäivinä.

You Were Never Really Here. Phoenixilta vahva suoritus traumatisoituneena sotaveteraanina, elokuvassa oli hetkensä mutta ajoittain liian hidas ja taiteellinen kuvaus vei suurimman mielenkiinnon mukanaan. Tuskin tulee uudestaan katsottua, mutta kyllä tuon parissa kerran viihtyi. **½/*****

Her. Tämä sen sijaan oli aivan mahtava. Lyhykäisyydessään elokuva on lähitulevaisuuteen sijoittuva tarina avioeroprosessin keskellä olevasta Theodoresta (Phoenix) joka rakastuu käyttöjärjestelmään. Elokuva pistää katsojan miettimään, on omaperäinen sekä yllättävänkin hauska. Phoenixin lisäksi Spike Jonzen ohjaus, käsikirjoitus ja muu casting (mm. Chris Pratt, Amy Adams, Scarlett Johansson) on puhdasta priimalaatua. Vahva suositus. ****½/*****

Ylihuomenna sitten Jokerin pariin.
 
Muutama Joaquin Phoenixin elokuva katsottu lähipäivinä.

Siitä jännä näyttelijä itselle, että häneltä ei löydy hirveästi huonoja suorituksia. Jostain syystä hänen elokuvistaan on parhaiten jäänyt mieliin Buffalo soldiers, jonka parissa sai nauraa kerran jos toisenkin.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos Joaquin Phoenix ei saa tänä vuonna Oscaria niin ihmettelen. Pisti melkoisen työnäytteen pöytään Jokerina, omasta mielestäni jopa kovemman kuin Heath Ledger aikanaan. Julman karu leffa noin muutenkin.

Sitä jäin miettimään että
pistikö Arthur naapurissaan majailleen päiväuniensa kohteen kylmäksi?
Älä avaa tuota yllä olevaa spoileria, jos et ole nähnyt leffaa ”The Joker”, siellä nimittäin ei lue Michael Jackson. Tässä seuraavassa sen sijaan lukee:
Älä usko kaikkea mitä netissä kirjoitetaan.
Corey Elkins ja jääkiekko, siinä vasta pari.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Jos Joaquin Phoenix ei saa tänä vuonna Oscaria niin ihmettelen. Pisti melkoisen työnäytteen pöytään Jokerina, omasta mielestäni jopa kovemman kuin Heath Ledger aikanaan. Julman karu leffa noin muutenkin.
Pakko yhtyä mielipiteeseen. Aivan loistava roolisuoritus Phoenixilta. Kohta jossa hän nauraa hysteerisesti ja millisekunissa ilme vakavoituu kertoo kaiken oleellisen kuinka hyvä suoritus oli. Elokuva oli kyllä synkkä ja käsitteli ihan oikeita ongelmia. Joaquin ei ollut ainoa, kuka on tehnyt hyvän suorituksen vaan kyllä kaikki leffan parissa ansaitsevat kiitoksen. En oisi uskonut Kauhea Kankkunen -elokuvan ohjaajalta tällästä mestariteosta. Ja oma mielipide spoilerissa olevaan kysymykseen on kyllä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kävin myös Jokerin katsomassa ja kyllä se Phoenix on vaan aikamoinen tunteiden tulkki.

Olen tässä vuoden sisään katsonut mieheltä The Master ja You Were Never Really Here leffat ja vaikka molemmat olivat mestariteoksia myös käsikirjoituksen ja ohjauksenkin osalta niin Phoenixin naama ja näytteleminen kolisee kyllä itselleni kovaa. Joku mainitsi myös Her elokuvan ja se kasvatti myötätunnon näyttelijää kohtaan melkeinpä tappiin. Tässä leffassa kävi vähän samoin.

Elokuva piti otteessaan koko kaksituntisen ja siinä oli monta huikeaa kohtausta mutta kyllä se loppu oli vaan kova.

En tiedä mitä leffoja oscarjuoruissa liikkuu mutta itse olen tältä kesältä nähnyt Once Upon a Time... in Hollywood ja nyt Jokerin.
Molemmat olivat hehkutuksen arvoisia ja näyttelysuoritukset myös.
Jos tehdään sovinto että leffapatsas Tarantinolle ja pääjehu Joaquinille vaikka yhtä hyvin voisi mennä DiCapriolle ja Jokerillekin.

Edit. Imdb:stä huomasin että DiCaprio ja Phoenix ovat molemmat syntyneet 1974. En olisi ihan uskonut... vähän on "italiaano" paremmin säilynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kävin minäkin Jokerin katsomassa.

Phoenixin suoritus on priimaa, 5/5. Oscaria kouraan.

Elokuvan kuvamaailma ja kuvaus oli laadukasta.

Sen sijaan juoni ei minusta nyt mitään mestariluokkaa ollut. Ymmärsin kyllä vertauskuvia. Trumpiinkin yhdistelin juttuja. Mutta mutta. Ei vaan iskenyt juonen puolesta, koko ajan sai odotella milloin se oikeastaan alkaa. Omaan makuuni 3/5, mutta kriitikkona antaisin 4/5.

PS. Se yksi oli ihan Pertti Sveholmin näköinen ja Jokerin äiti kuin Kati Outinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: PJPT

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Kuukauden länkkärinä tuli eilen El Dorado (1967). Sekoitin sen ensin toiseen John Waynen leffaan Rio Bravo, mutta tarkistin onneksi asian, koska en ollut tätä nähnyt. Kyseessä oli varsin hyvä länkkäri, joten genren ystävien kannattaa se katsoa. Hyvää oli varsinkin se, että pätkä oli suhteellisen uusi Waynen leffaksi. Toimintakohtaukset olivat täten kuvattu/leikattu tiukasti, joten väkivalta oli laadukasta vaikka ikäraja olikin alhainen. Meno oli toiminnan osalta vähän samansuuntaista kuin Peckinpahin ja Leonen mestarioksissa samalta ajalta. Pituutta oli ehkä vähän liikaa, mutta pitkitys ei ollut yhtä pahaa kuin monissa uusissa leffoissa ja myös länkkäreissä.

En ole koskaan syttynyt 100% John Wayneen. Hän "antaa" vuorosanansa hieman puisevasti, joten ei aiheuttanut edes lapsena samoja "isän videoiden puhkikulutuksia" kuin Burt Lancaster, Kirk Douglas, Charles Bronson, tietty Clint ja vastaavat. Robert Mitchum olikin El Doradon ykköshevonen. Hän veti hyvän roolin ja olisi saanut olla pääosassa. En ole nähnyt läheskään kaikkia Waynen leffoja, mutta tämä on 5 parhaan joukossa näkemistäni (War Wagon, Man Who Shot Liberty Wallace, Searchers...).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hienoa ettei Batman ole mennyt vielä Disneyn käsiin! En halua edes ajatella miten löysää keskinkertaisuutta isoilla efekteillä sieltä tulisi ulos. En miettinyt hetkeäkään, että supersankarileffa voitaisiin tehdä Rated-R luokituksella, mutta se nyt sitten tapahtui. On kuitenkin aika huvittava tilanne, että tätä pitää juhlia. Kun olin peruskoulussa, niin tällaisia aikuisille suunnattuja viihdejuttuja tuli jatkuvasti, ja odotinkin että pääsisin niitä katsomaan kankaalta. Ei ole tarvinnut paljoa käydä.. Batman on muutenkin ollut ylivoimaisesti tasaisen laadukkain sarja näistä sarjakuvajutuista (Spiderman laittaa vastaan ehkä pikkurillin verran), uusimmista räpellyksistä huolimatta.

En ole jaksanut käydä vielä Jokerissa, mutta kaikki tuttuni ovat kuvanneet sitä termeillä "ahdistava", "Phoenix loistaa", "kerrankin hyvä leffa" jne. Phoenix on kyllä kova näyttelijä noin nuoreksi mieheksi, joten odotan tältä itsekin paljon. Toisaalta yhdessäkään saamassani viestissä ei ole kehuttu juonta/tarinaa, joten nimimerkki käyttäjänimetön lienee asian ytimessä tuossa ylempänä. Luotan tiettyihin kavereihini aika paljon, koska esim. Gran Torinosta tuli aikanaan ehkä muutaman juoman rohkaisemana jotain luokkaa: "Armeijasta puhutaan paikkana josta pojista tulee miehiä, mutta Gran Torino tekee sen oikeasti. Meinasin itkeä ja paskoa housuun yhtä aikaa lukuisia kertoja. Clint on edelleen the Man!". 2000-luvulla kokee harvoin hienoja elämyksiä valkokankaalla, joten jotain noin yliampuvaa on hauska lukea silloin kun tulee kerrankin joku oikeasti hyvä elokuva teattereihin! Ja niinhän siinä kävi, että Torinossa sai nauraa lukuisille vitseille, mutta toisaalta nieleskellä ikonin joutsenlaululle, joka ei lopulta ollut sitten viimeinen. Palkintoja varten rakennettua laatua näkee toki useammin, mutta puhdasta viihdettä ja laatua yhdisteleviä juttuja olisi virkistävä nähdä useammin!

Joo en muista mitä kautta häneen törmäsin, mutta tykästyin hänen tyyliinsä. Hänen näkemyksensä eivät aina mene samaan minun kanssani, mutta sitä on hauska katsoa. Älykäs tyyppi.

Kiitos laittamastasi videosta! Minulle Lindsay Ellis oli jonkinlainen tuulahdus menneestä. Hän oli vuosia sitten hyvä pari Nostalgia Criticille, kun vielä katsoin hänenkin videoita paljon. Uudempi Ellis on mennet täysin ohi. Critichän syntyi Angry Nintendo Nerdin vanavedessä videopelien sijaan elokuvista hauskoja videoita tekeväksi hahmoksi aikana, jolloin YouTube oli vielä uusi juttu. He olivat ensimmäisiä kunnollista omaa sisältöä tuottavia "käsikirjoittajia/näyttelijöitä", jotka tekivät tuosta vielä ihan uran. Lindsay esiintyi silloin nimellä Nostalgia Chick.

Olen sen verran nuori etten tunne 80-luvun jutuista kuin isot legendat, joten tämän tyyppiset videot avasivat uusia ovia erilaisiin alakulttuureihin. Osa käsitteli toki täyttä roskaa, mutta seassa oli myös viihdyttäviä juttuja, joissa vain oli aika isoja epäkohtia tavalla tai toisella. Sama koskee toki myös James Rolfen Nerd-tuotantoa.



Tuon tyyppiset Ellisit naurattivat ylä-asteella/lukiossa, ja ovat viihdyttäviä "arvosteluja" vieläkin. Kuten "oikeissakin" tv-sarjoissa, taso laskee kun tuotantokausia tulee liikaa ja budjetti saattaa kasvaa, mutta kässärit eivät enää ole yhtä iskeviä..
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kirpparilta löytyi yhdellä eurolla Steven Spielbergin ensimmäinen elokuva Kauhun Kilometrit, jonka hän ohjasi vain 24-vuotiaana vuonna 1971 (leffan alkuperäinen nimi Duel). Kyseessä on kulttiklassikko, jossa sekopäinen rekkakuski alkaa vainota autoilijaa, kun tämä ohittaa hänet keskellä autiomaata. Leffassa ei tosiaan ole mitään tuon kummempaa idea, mutta tunnelmapalana se toimii aivan loistavasti..

Suosittelen, kyseessä on hyvin epä-Spielbergmäinen tekele, jota ei Suomen televisiossakaan juuri ole näytetty. Hämärä muistikuva olisi, että joskus olen sen televiosta katsonut, mutta siitä saattaa hyvin olla aikaa jo varmaan 15 vuotta, en kyllä yhtään muista. Toki leffaa ei tästä maasta taida fyysisena versiona löytää mistään kuin aivan tsägällä, mikä minulla tässä nyt kävi.. sitä en tiedä mahtaisiko olla suoratoistopalvelujen leffakirjastoissa tai jossain sellaisessa, mutta en henkeäni pidätellen sitä odottaisi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös