Siis sua potuttaa, että joku arvostelija on sun kanssas ei mieltä jostain elokuvasta ja että se on eri mieltä sun mielestä väärin perustein.
…enpä itseäni viitsisi moisella vaivalla kiusata
En tarkoita nyt mitään yksittäistä arvostelijaa, vaan tässä on kyseessä ihan systemaattinen katsojien ohjailu johon osallistuu 70-90% isoista firmoista. Näitä ”Republikaanisia” elokuvia on haukuttu rujosti vuosikausia sisällöstä riippumatta, ja toisaalta aivan samalla tavalla tai paljon raaemmin toiseen suuntaan kallellaan olevissa leffoissa näitä samoja epäkohtia ei nosteta esiin tai ne ovat siellä pahimmillaan jopa parantavia tekijöitä. Homma on monella tapaa kuvottavaa.
Disney on tällä hetkellä pelottavan iso jättiläinen. Heillä on jotain 40% jenkkien leffabisneksestä, ja jos saavat ostettua vielä Sonyn, niin sitten luku nousee yli 60%. Isot tahot eivät uskalla ärsyttää heitä millään tavalla, joten on parempi vain olla hiljaa tai jopa muutella totuutta. Naurettavinta on kuitenkin se, että jos Disneystä ollaan hiljaa, niin miksi näitä harvoja vanhan ajan tekijöitä pitää sitten lyödä mutaan usein heppoisesti keksityin syin?
Minulle on ihan sama tuleeko sieltä 1 vai 4 tähteä, mutta jos perustelut ovat sitä tasoa, että lähes kaikki isot tahot alkavat jauhamaan jostain naisten asemasta pelkästään näiden leffojen kohdalla, niin silloin näen punaista. Eeppinen Gran Torino kärsi tästä aikanaan, viime vuonan Mule, Stallonen uudet teokset laidastaan ja esim Willisin turha uusioversio Charles Bronsonin upeasta Death Wishistä oli myös silkkaa Trumppia.
Pitää myös muistaa, että jos joku nainen tekee samoja asioita mitä esim. Clint Eastwood on tehnyt koko uransa, niin hän on rohkea, itsenäinen ja jumalatar. Kun siihen erehtyy joku legenda, niin hän on dinosaurus, sika ja idiootti. Kaupan päälle naisiksi palkataan huonoja näyttelijöitä joilla ei ole yhtään karismaa. On aika outoa ettei Chuck Norris tai Seagal saa koskaan kehuja, mutta saman tason naiset ovat yht'äkkiä loistavia 4-5 tähden näyttelijöitä.
Disney on tunkenut naistenasiaansa leffoihinsa jo vuosien ajan, mutta se on tehty yleensä sopivan rauhallisesti. Minua ei ole häirinnyt Marvelin leffat sun muut sen suhteen, vaan niiden huonous on johtunut puhtaasti heikosta kässäristä jne. On kuitenkin huvittavaa että noiden leffojen kohdalla ”miesten polkemista” ei nosteta yhtään esille, tai se on jopa arvoa nostava tekijä. Sitten jos Eastwood tekee jotain mikä voidaan tulkita edes etäisesti naisia halventavaksi, niin siitä nousee iso haloo ja hän menettää jopa palkintoja.
Nimimerkki Nosebleed nosti hyvin esille jonkun naisen, joka oli ottanut Rambon tikunnokkaan Suomessa. Hänen oli aivan pakko nostaa esille myös feminismi-kulma, jonka mukaan leffan naiset eivät olleet tarpeeksi vahvoja. Hänelle ei riittänyt pelkkä juonen haukkuminen tai Stallonen vanhuus. Olisi hauska nähdä mitä hän sanoo niistä leffoista, missä tuo sama on tehty toisinpäin mutta paljon selkeämmin. Minua se ei yleensä häiritse kun katson leffoja, mutta tämä vellova keskustelu on täysin absurdi.
Se ei ole todellaakaan tasa-arvoa, jos ammatikseen asiaa työkseen tekevät tahot kohtelevat leffoja sen mukaan osuvatko ne yksiin oman käsityksen kanssa. Se on sinällään ihan sama mitä me keskustelemme täällä nimimerkkien takana. On ihan hyvä pointti ettei kaikki pitäisi päästää arvostelemaan kaikkia leffoja, jos ne menee ihan painettuun lehteen. Tilanne olisi sama kuin minä joutuisin arvostelemaan Richard Geren/Hugh Grantin rakkaushömppiä tai Bridged Joneseja. Osa niistä on varmasti hyviä omassa genressään, mutta se on minulle vieras. En laittaisi myöskään nykyteiniä antamaan tähtiä Judas Priestin levylle, tai minua jollekin konemusalla.
Vastuussa tuotantoyhtiön johto, eli Kennedy. Ja kyllä, nainen käytti feminitsti T-paitaa jne. promotilaisuuksissa ja kuvissa, mutta ne ovat elokuvan ulkopuolisia juttua, jotka ei vaikuta mun elokuva-arvioihini mitenkään.
Star Warsissa (Last Jedi) ei ollut mitään sellaista poliittista agendaa, joka ois ottanut mitenkään esiin leffan aikana. SW:ssä on AINA ollut vahvoja naishahmoja, jo ensimmäisestä leffasta alkaen Leia on ollut itsenäinen ja vahva toimija. Jos tossa näki jotain feminististä tuputusta, on se aika paljolti omien korvien välissä, eli osoitus oman maailmankuvan ja leffan maalimankuvan ristiriidasta… ja sitä paitsi tervetuloa nykyaikaan, jossa nainen on tasaveroinen toimija miehen kanssa.
En ikävä kyllä tiennyt mitään Kathleen Kennedystä ennen kuin erehdyin menemään katsomaan tuon pätkän teatteriin. Tiesin kyllä, että Rey oli kirjoitettu aivan päin helvettiä jo edellisessä leffassa, mutta toivoin toki parannusta muuhun siinä ympärillä. On aika raju yhteensattuma, että kaikki uudistukset olivat vahvoja naisia esiin nostavia juonikuvioita, kun taas laadukkaatkin miesnäyttelijät jäivät voimakkaasti taka-alalle turhiin sivuosiin. Vaikka Disney on tätä harrastanut eri määrin ennenkin, niin olihan Last Jedi todellinen ennätys kun missään vaiheessa ei ollut edes 10min pätkää missä product placement tai naisten vahvuus ei ollut läsnä. Ei siltä voinut mitenkään välttyä, ja pitää olla aika sinisilmäinen tai iso Star Wars-fani jos ummistaa siltä silmänsä.
Löysin tiedot näistä feministi-paidoista ja naurettavan nopeasti kirjoitetusta kässäristä vasta sitten, kun ryhdyin etsimään tietoja miten he pystyivät epäonnistumaan noin raskaasti. Jos olisi tiennyt edes vähän taustaa, niin olisi ollut helppo jättää väliin. En ole nähnyt vielä Disneyn tätä seuranneita teoksia kuten Captain Marvel, uusi X-MEN jne, mutta olen kuullut kavereilta että nekin ovat aika voimakkaasti feministisiä leffoja, joskin se on tehty niissä selvästi hillitymmin. Hyvä jos ovat tajunneet kuinka rajusti mentiin yli, ja nyt osaataan ottaa vähän rauhallisemmin.
Naisten esiin nostamisessa ei sinällään ole mitään pahaa, kunhan se tehdään järjellä juoneen sovittaen, eikä väärinpäin jolloin se on keskipisteenä ja juoni ympärillä ”pakollisena pahana”. Toinen tärkeä pointti on se, että studioiden pitäisi keksiä omia tarinoita, eikä rahastaa vanhoilla hyviksi havaituilla rahasammoilla. En ole itse Star Wars-nörtti, joten en kärsinyt teatterissa niin paljon kuin jotkut ystäväni. He suorastaan kihisivät kiukusta, kun heidän supersuosikkiaan raiskattiin silmien edessä rajusti. Ymmärrän kuitenkin heidän tuskansa, koska olisin kokenut samaa jos vaikka James Bond tai Rocky Balboa muutettaisiin yht’äkkiä tuolla tavalla. Disneyllä on tällä hetkillä käsissään Indiana Jonesin oikeudet, joten se voi helposti kääntyä joksikin ”Jennifer Lawrence”-show’ksi.
Vahvoja naisia on ollut aina, ja sehän on vain upea asia.
Disneyllä on vain tällä hetkellä todella vääristynyt käsitys siitä miten vahvuus tuodaan valkokankaalle. Jos mietitään Alienin Ripleyä, Terminaattorin S.Connoria tai vaikka juuri Prinsessa Leiaa, niin he ovat hyvin kirjoitettuja sankareita. En ole koskaan miettinyt heidän kohdallaan ”onpa siinä upea naissankari”, vaan he ovat puhtaasi hyviä päähahmoja.
Tälläisiin sukupuolettomiin laadukkaisiin hahmoihin jotka vain sattuvat olemaan naisia pitäisikin pyrkiä, eikä työntää väkipakolla eri värisiä, kokoisia ja jopa seksuualisen suuntautumisen naisia jokaiselle tärkeälle paikalle. Se on erittäin läpinäkyvää jos käyttää vähänkään aivojaan, ja lisää vain kysymystä miksi näitä ei kritisoida missään, jos joistain leffoista etsitään pieniäkin viitteitä tästä hienosta uudesta termistä eli ”toksinen maskuliinisuus”. Jos "republikaaniset" Stallone tai Clint laittaisi leffaansa "ruman aasialaisen miehen" kauniin nuoren naisen kimppuun, vielä lopulta valloituksessa onnistuneesti, niin Trump-myrsky olisi tosiaan kauhea.
Sillä ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, että naisia tuputetaan päärooleihin, ja heitä vielä kehutaan vaikka kaaret ovat tosiaan Jean Claude Van Dammen tai Seagalin tasoa. Seagaleiden vahvuudeksi pitää vielä lukea se, että he ovat kuitenkin aikuisia miehiä, joten he ovat voineet harjoitella itsensä tunteettomiksi tappajiksi vuosien koulutuksen kautta. Disney on nykyään sitä mieltä, että lähes teini-ikäiset nuoret naiset ovat niin vahvoja, että he hoitavat kaikki hommat näiden mestarien tavoin ilman mitään viitteitä avun tarpeesta, heti kun he vain näkevät aluksen/aseen/koneen.
--------------------------------------
Näiden muiden epäkohtien ohella oma suosikkini lienee Disneyn ostamat arvostelut. Olen nähnyt useita kertoja, kuinka täysin surkea tekele saa 4-5 tähteä hyvin oudon arvostelun kera. Disney pakottaa firmat kehumaan heidän leffojaan rahan voimalla, ja pahimmillaan se tuottaa hyvin hauskoja hetkiä. Marvellin leffoissa tätä näkee aika usein, mutta itse repesin eniten juuri Last Jedille. Iltalehti antoi sille 5 tähteä, ja siitä näkee näin jälkikäteen helposti kuinka koko teksti on täynnä sarkasmia. Kirjoittaja lähinnä vittuilee ohjaajalle, mutta peittää sen aika paljon paremmin kuin Disney teki oman hommansa kanssa samassa leffassa. Leffan huonot puolet on käännetty tässä loistaviksi. Lähes koko tekstin voisi kääntää päälaelleen, ja saisi esiin totuuden + 1 tähden. Kirjoittaja jättää mainitsematta kaikki uudet nuoret hahmot, joita Disney yrittää myydä epätoivoisesti katsojille. Jos hän olisi vielä kehunut heidän maagisuuttaan, tai naisten ylivoimaa, niin se olisi ollut jo aika paksua..
Olisi hauska nähdä Disneyn työntekijöiden ilmeet, kun he joskus lukevat näitä lehtien tuotoksia. Luulisi vähän punottavan, vaikka nämä tukevatkin hyvin firman yritystä valloittaa markkina pala kerrallaan. Kun he joskus onnistuvat tehtävässään, niin maailmassa ei ole enää muuta kuin löysiä ja varman päälle tehtyjä lapsille suunnattuja kokoperheen elokuvia.
IL-Arvio: Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi hipoo täydellisyyttä
” Sen enempää juonesta on turha paljastaa, jotta elokuvan lukuisat jännittävät käänteet ja yllätykset eivät menisi pilalle. Elokuvan hienoimmasta ja koskettavimmasta roolisuorituksesta vastaa Mark Hamill, joka pääsee loistamaan todella hyvin kirjoitetussa roolissaan. Myös sivuosissa vilahtelee erinomaisia näyttelijöitä, kuten Oscar-voittaja
Benicio del Toro. Ja tietysti, mikä tärkeintä, suomalainen 31-vuotias
Joonas Suotamo nähdään edellisen elokuvan tapaan Chewbaccan roolissa.”
” Johnsonin rakkaus sarjaa kohtaan tihkuu jokaisesta kuvasta ja hetkestä. Ennen kaikkea Johnson tuo Tähtien sodan maailmaan runsaasti lisää huumoria, syvyyttä ja tunnetta. Kieltämättä muutamat uutuuselokuvan kohtaukset muistuttavat Imperiumin vastaiskua, mutta ohjaaja Johnson osoittaa nerokkuutensa kääntämällä nuo asetelmat ja yleisön odotukset usein päälaelleen tai ainakin tuomalla niihin tuoreita ja mielikuvitusrikkaita kulmia.”
” Viime vuonna ilmestyneen Rogue One -elokuvan ohjaajaa jouduttiin vaihtamaan kesken kuvausten, samoin kävi ensi vuonna elokuvateattereihin tulevan, nuoresta Han Solosta kertovan filmin kanssa. Rian Johnsonin kohdalla Disney teki kuitenkin täydellisen valinnan.”
” Moni osasi jo odottaa, että The Last Jedi on täysosuma, kun yhtiö ilmoitti viime kuussa, että Rian Johnson saa luoda tulevaisuudessa kokonaan uuden Tähtien sota -elokuvatrilogian. Siinä hän saa päästää luomisvoimansa täysin valloilleen ilman aiempien muiden ohjaamien osien painolastia. The Last Jedin isoin ongelma voikin olla siinä, miten Abrams pystyy enää ylittämään tai edes saavuttamaan sen riman, jonka Johnson on nyt nostanut tähtiin saakka.”