Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 411 152
  • 12 326

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
3. Grease. Taas yksi musikaali, jonka olisin voinut nähdä jo paljon aiemmin, mutta jotenkin John Travoltan karisma ei vaan aiemmin iskenyt. Olivia Newton-John suorastaan loisti pääroolissa, Travolta veti roolinsa paremmin kuin Saturday Night Fever:ssä ja musiikkikin oli täyden kympin arvoista, joten olin täysin vangittuna ruudun eteen koko leffan keston ajan.

Tää oli kyllä aivan loistava elokuva, tuli katsottua tuo kuukausi sitten myöskin. :D

Minulla on kohta oma leffaprojekti huipussaan, kun vuosi alkaa lähestyä loppuaan. 276 leffaa tullut katsottua, eli 1 päivä per leffa, tavote 365 leffaa vuoden loppuun mennessä, joten eiköhän tuo tuosta hoidu. Palaan tähän asiaan sitten vuoden loppuun mennessä, ja laitan arvostelunipun tähän ketjuun.
 

axe

Jäsen
Grease on luultavasti mun useimmin katsomani elokuva. (En tykkää musikaaleista.) Joskus katoin kun se tuli telkkarista ja olin aivan kauhuissani, kun siinä oli jossain laulukohtauksessa noin puoli säkeistöä enemmän kuin siinä satayksi kertaa katsomassa vhs-nauhaversiossani. En meinannut toipua järkytyksestä millään.

Yllättävän hyvin toimi myös se Grease: Live -jutskakin, vaikka olikin eri esittäjät ja kaikkee muuta originaalista poikkeavaa. (En tykkää musikaaleista.)
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Täytyy myöntää, että tässä muutaman vuoden aikana olen kovasti tykästynyt westerneihin ja nimenomaan niihin vanhempiin westerneihin eli 1940 - 1960 -lukujen välillä tehtyihin. Niissä on sellainen omanlaisensa charmi, joka kestää hyvin aikaa. Toki tuon ajanjakson leffoja riivaa kauniisti sanottuna vähättelevä suhtautuminen naisiin sekä toisinaan räikeä rasismikin, joka on osoitettu intiaaneja sekä tummaihoisia sekä latinoita kohtaan, mikä on toki oman aikakautensa kuva, mutta silti näitä länkkäreitä haluaa aina vaan katsella.

Vielä vuosikymmen sitten olin nähnyt vain muutaman länkkärin eli esimerkiksi Sergio Leonen Dollaritrilogian, Armottoman sekä Tanssii susien kanssa enkä ollut tuolloin ollut kovinkaan ihastunut tähän genreen. Nyt, kun noita nähtyjä westernejä on pitkälti yli 50 (luultavasti paljon enemmän), niin niitä osaa arvostaa paljon enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
3. Grease. Taas yksi musikaali, jonka olisin voinut nähdä jo paljon aiemmin, mutta jotenkin John Travoltan karisma ei vaan aiemmin iskenyt. Olivia Newton-John suorastaan loisti pääroolissa, Travolta veti roolinsa paremmin kuin Saturday Night Fever:ssä ja musiikkikin oli täyden kympin arvoista, joten olin täysin vangittuna ruudun eteen koko leffan keston ajan.


Grease on yksi onnistuneimmista musikaalielokuvista.

Musikaalien ongelmahan usein on, ettei niiden lavaversiot taivu mitenkään leffaksi. Ikävinä esimerkkeinä vaikkapa Rent ja Evita, jotka lavalla ovat timanttia, leffana aika kehnoja.

Muita erittäin hyvin onnistuneita ovat My Fair Lady sekä West Side Story ja Cabaret.

Uudemmista katsomisen arvoisia ovat La La Land (2016) ja Tick, Tick, Boom (2021)
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Musikaalien ongelmahan usein on, ettei niiden lavaversiot taivu mitenkään leffaksi.
Väittäisin että Rocky Horror Picture Show on parempi kuin mikään lavatuotanto (olkoonkin että en nähnyt aikanaan ekaa tuotantoa Lontoossa Tim Curryn kanssa, puolustuksenani en ollut vielä syntynyt).
 

Buster

Jäsen
Uutta Manaajaa odotellessa piti tahkota kaikki aiemmat osat, joista olin vain ykkösen nähnyt aiemmin. Valitettavan iso kiire tuli, joten en elokuvapäiväkirjaan erikseen riipustanut mistään mitään talteen.

Ykkönen on hieno kapistus. Erityisesti kun muistaa vielä sitä katsoessa, ettei silloin ollut cgi:tä, joten jo pelkkä pöydän laatikon yksikseen avautuminen, kaapin liikkuminen tai sängyn tärinä vaati luovuutta ja mekaanista ajattelua. Kuuluisa hämiskävely portaita alas ei ollut alkuperäisessä elokuvassa sen vuoksi pitkälti oletettavasti, että vaijerit näkyivät. Kun kamera seuraa tytön laskeutumista portaita alas, niin ei enää vaijerien maalaaminen piiloon ilmeisesti riittänyt. Toki kohtaus on vielä vähän epätasainenkin, kun siinä on ikään kuin kaksi tarinaa omilla resoluutioillaan saman kohtauksen sisällä ja vielä tunteellisesti sieltä toistensa ääripäistä.

Tekijät eivät varsinaisesti pitäneet Manaajaa kauhuelokuvana, vaan psykologisena etsivätarinana, jossa on läsnä yliluonnollisia elementtejä. Elokuvaa lähdettiin kuvaamaan dokumentaarisella otteella, eli läsnä on korostettua realismin tuntua. Alku Irakissa arkeologisilla kaivauksilla ei palvele juonta millään tavalla, mutta se luo korvaamatonta tunnelmaa ja samalla se ehdottaa, että elokuvassa sekä sen kuvaamassa pahuudessa on kyse ihan jostain muusta kuin pelkästä kristinuskosta. Lisäksi elokuvan varrella sen päähenkilöt kieltäytyvät kerta toisensa jälkeen uskomasta heti johonkin pahaan henkeen. Mutta kun moderni ja kliininen lääketiede (elokuvan kovimmat kauhukohtaukset ovat sairaalan koneissa kuten varjokuvassa!) tai mikään muukaan ei tunnu tarjoavan vastauksia, niin vasta sitten epätoivoisena käännytään kirkon puoleen.

Samalla tavalla päähahmo Isä Karras on ensin tiedemies (opiskeli psykologiksi) ja toisena pappi. Hänkin etsii ensin tieteellisiä selityksiä löytämättä niitä. Hän velloo uskonkriisissä ja kärsii katolilaisesta syyllisyydestä, kun hän ei pysty auttamaan köyhää ja sairasta äitiään. Hän ei kykene näkemään jumalan rakkautta kaiken maailman kärsimyksen keskellä. Reganissa skeptisesti pahaan suhtautuva epäilijä-Karras (joka piiloutuu järkeilyllään kaikelta viimeiseen saakka) sitten lopulta näkee mahdollisuutensa tehdä sen, mitä hän ei pystynyt äidilleen tekemään.

Elokuva ehdottaa, että pahuus on pesiytynyt Reganiin, koska hänen äitinsä ja isänsä ovat eronneet. Ja isän aika täydellinen poissaolo on tehnyt Reganista haavoittuvan demonille, tyttö epäilee isänsä rakkautta häntä kohtaan. Samalla tapaa kun Karras epäilee toisenlaisen isän rakkautta ihmisiä kohtaan. Noh, elokuvassa olisi paljonkin purettavaa, mutta nyt alkaa loppua muistikin jo kesken (jossain kohtaa syvemmälle mennessä myös ymmärrys), enkä viitsi tässä koko iltaa istua. Leffan katsoin maanantaina, enkä kirjoittanut siitä mihinkään mitään. Olisin halunnut nähdä leffasta alkuperäisen teatteriversion, koska ounastelisin sen olevan nimellisesti hieman parempi kuin tämä ohjaajan tai ennemminkin kirjoittajan "ennennäkemätön" versio.

Manaaja 2 oli melkoinen sotku. Miten noilla osasilla voi saada noin sekavan ja huonon elokuvan tehtyä? John Boorman, Richard Burton, Louise Fletcher, James Earl Jones ja vielä vähän Max von Sydowia, kuvaajana William A. Fraker ja Morriconen musiikki. Linda Blair toki sanoi, että lopullinen elokuva ei ollut se versio, mihin hän suostui. Ilmisesti sitä kirjoitettiin vielä useampaankin kertaan uusiksi ja saman padan äärellä hääri liian monta kokkia. Eikä alkuperäisen elokuvan toimivia asioita ymmärretty, mikä ei ole viimeinen kerta tämän sarjan äärellä. Ykkösen musiikin piti olla Lalo Schiffrinin säveltämä, mutta legendan mukaan kun Schiffrin oli massiivisen studio-orkesterinsa kanssa äänittänyt/soittanut parikymmentä minuuttia, niin Friedkin ajoi vihaisesti kaikki pihalle ja erotti Schiffrinin saman tien. Koska Lalo ei ymmärtänyt sitä minimalismin ja realismin henkeä. Samaa voisi sanoa Morriconen musiikista. Se on tietysti loistavaa, mutta sitten nuo perinteiset orkesterimusiikin osaset kaappaavat huomion itseensä vahvasti.

Poissa on lisäksi mm. dokumentaarinen ote kuvauksessa ja kaiken kiinnittäminen realismiin. Tai ehkä elokuva kuvitteli olevansa tuolla new age -touhullaan, eli ajatustensiirrolla ja toistensa tajuntoihin kiinnittymisellä aallon harjalla. Ainakin nykyajasta katsottuna se näyttää varmaan vieläkin huonommalta, jos se on mahdollista. Eikä se elokuva alakaan kovin lupaavasti, kun 17-vuotias Linda Blair steppaa ehkä vähän turhan vähissä vaatteissa kohtauksessa, joka on melkoisen turha. Se nyt alustaakin lähinnä toista surkeaa kohtausta, eli kun Regan saa julkisella paikalla kohtauksen. Mutta on elokuvalla hetkensä ja ehkä paperin, sekä kynän kanssa ja jälkeenpäin tiukasti miettimällä sieltä voisi kyetä yhdistämään kaiken jollain tapaa etäisesti ehjäksi kokonaisuudeksi ajatuksentasolla. Elokuva on aika täynnä symbolismia ja en ymmärrä, mitä nuo jokapaikassa näkyneet heinäsirkat (locusts) symbolisoivat. Paitsi pahuutta? Mutta ne sirkathan oli hyviä ennen kuin ne hinkkasivat siipiä toistensa kanssa, jolloin niistä tuli pahoja? Symboloiko ne ihmisiä. Ei hajua. Mutta näkymättömällä lassolla ne voitetaan. Kieltämättä aivot menivät pois päältä aika lailla, kun se hypnoosivalo tuotiin ja sitten vain mietin, että mitähän känninen Richard Burton mahtoi ajatella elokuvasta.

Kolmonen oli outo tapaus, koska katsoin ensin ohjaajan version / Legionin. Studio kun oli tullut väliin ja halunnut siihen mukaan manauksen, koska elokuvan nimeksi oli laitettu lopulta Manaaja ja lisäksi haluttiin joku alkuperäisjäsen mukaan, joten alkoholisoitunut Jason Miller tuotiin messiin Brad Douriffin rooliin - osin. Mutta tuo ohjaajan versio joutuu käyttämään videoformaattiin tallennettuja erittäin huonolaatuisia daily-kuvia, joten kun remasteroidusta matskusta siirrytään yhtäkkiä kohtauksenkin sisällä noin surkeaan laatuiseen matskuun, niin se ottaa aika tehokkaasti pois elokuvan tunnelmasta. Mutta onhan tuo ohjaajan versio parempi näin kyynisenä ihmisenä, pysäyttävä lopetus.

Jälleen kyseessä on etsivätarina, josta löytyy myös aimo annos kaverihuumoria aina mahtavan George C. Scottin (korvasi kuolleen Lee J. Cobbin, joka esitti hahmoa ykkösosassa) Kindermanin, sekä Father Dyerin välillä. Scott tiettävästi veteli kohtauksia läpi yhdellä otolla, koska oli George C. Scott ja ei aina niin kärsivällinen mies. Morgan Creekin läpiajamassa teatteriversiossa pidin tuosta kirjallisesta symbolista, jossa Jason Miller esitti hyvää versiota hahmoaan ja sitten kun paha oli vallassa, niin hahmoa esitti Brad Douriff. Paitsi lopun väkisinmanauksessa tuokin ajatus meni sitten vähän kuin sekaisin, kun Pazuzu-demoni tuotiin näkyvästi mukaan. Ohjaajan versio alkaa mestarillisella kohtauksella, joka luo juuri oikean tunnelman. Teatteriversio änki pari lyhyttä kohtausta ennen introa, jos muistan oikein. Ja itse elokuva sitten sisältää 1990-luvun tuotokseksi hyvinkin itseironisen tai metamaisen kohtauksen, kun hoitaja menee katselemaan itsetietoisesti aukeutunutta ovea uskoen täysin pääsevän varmaan hengestään. Ja lopputulos on aika yllättävä ja pelottava kohtaus, koska se malttaa pitää ja luoda jännitystä odottaen. Lopulta kaikki tapahtuu melko yllättäen ja epätavallisesta kamerakulmasta. Pidin elokuvasta sen hiomattomuudesta huolimatta. Se uskalsi kokeilla jotain odottamatonta ja suurimmalti osin onnistui siinä. Se myös tuntuu rosoisemmalta kuin 90-luvun (niukasti) elokuvasta kuvittelisi ja sen henkinen koti lieneekin jossain 70-luvulla. Loi hyvin tunnelmaa. Aika autopilotilla tosin katsoin pari päivää myöhemmin sen alkuperäisen teatteriversion. Joten joko ei enää toisella kerralla pelitä yhtä hyvin mysteerin ollessa selvä, tai sitten siitä on hampaita hiottu pois - mikä sekin pitää täysin paikkansa.

Manaajan nelososa valmistui Morgan Creekin toimesta vieläkin kivuliaammin. Paul Schrader teki Dominioninsa valmiiksi ja se ei ollut kauhuelokuva, siinä ei ollut säikäytyksiä ja se oli kuulemma hyvin tylsä elokuva. Joten Renny Harlin asteli studioon ja ammattimiehenä totesi, että elokuva tarvitsee enemmän toimintaa ja kauhukohtauksia kertoen, mitä studiopuvut halusivat kuulla. Schraderin jo valmiin elokuvan materiaalista vain 10% oli käyttökelpoista Rennyn mukaan. Schrader oli tehnyt leffansa 30 miljoonalla ja Rennylle löytyi 50 miljoonaa. Osa kuvausryhmästä ei halunnut olla tässä uudessa mukana, osa ei aikataulujen puolesta pystynyt. Lopputuloksena 50 miltsillä saatiin kuvaaja Vittorio Storaron uran todennäköisesti rumin elokuva, ihmeellinen harmaa möhkäle, jonka olisi luullut olevan jokin suoraan videolle kuvattu b-elokuva ilman noin monenlaisia eri lokaatioita. Mitäänsanomaton elokuva, jonka aikana mietiskelin jo välillä, että onko Stellan Skarsgard sittenkin oikeasti huono näyttelijä. Lopussa sitten saatiin sarjan ikonografiaa esiin, kun demonityttö odotti temppelin syövereissä yöpuvussa arkkivihollistaan Merriniä pakollista manauskohtausta varten. Vaikka siis elokuva sijoittuu 1949 Egyptiin ja alkuperäisen elokuvan tapahtumat oletettavasti julkaisuvuodelle 1973. Harvemmin toki liian loogisesti näitä kannattaa katsoa, mutta silti. Täysin geneerinen ja unohdettava elokuva kiltisti sanottuna. Naislääkäri oli täyttä pahvia, Schraderin natsikohtauksesta oli leikattu kaikki tärkeä info pois, eli miksi ne tekivät noin ja miten se homma ajautui tuohon pisteeseen. Ei riitä vain natsit = paha ja vastaavasti sitten Skarsgard = hyvä, kun hän pelastaa alkuasukkaan saamasta selkäsaunan sadistiselta ja häröltä kaivauksien päämieheltä (? tai joltain). Samoin kuin alkuasukkaatkin näyttäytyvät aika alivertaisina ja kliseisinä tuossa elokuvassa yms. Mutta Matti Ristinen alkukohtauksessa yllätti positiivisesti. Varmaan joskus lukenutkin sen krediiteistä tuon, mutta eihän näitä kaikkia muista.

Vähemmän yllättäen Paul Schraderin (nimellisesti vain ohjaama, mutta kyllä se hänen filmografiaan sopii) Dominion: A Prequel to the Exorcist oli ehkäpä konkkaronkan jopa toiseksi paras tuotos, joka oli hengessään vahvasti uskollinen alkuperäiselle. Ja se teki kaikki edellisen kappaleen epäkohdat päinvastoin. Skarsgardin pappi on menettänyt uskonsa jumalaan, armoon ja ihmisten hyvyyteen natsien kohtelussa ja velloo epäilyksessä. Jokaisessa merkittävällä hahmolla on oma vastaava uskon vuorensa ja sisäinen kamppailu hyvän ja pahan välillä. Kaivauksen jännitteet eskaloituvat johdonmukaisesti ja järkevästi hahmojen sanelemina. Isosti kiteytettynä kyse on mielestäni anteeksiannosta / armosta, joko itselleen tai muille. Toki onhan siinä myös historiallista perspektiiviä, kun brittisotilaat katsovat natiiveja ali-ihmisinä ja mausteena myös historian kristinuskon levitys miekalla. Schrader toki oli alun alkaen outo valinta tälläisen kaupallisen ison elokuvan ohjaajaksi ja outoa sitä elokuvaa on katsoakin, kun Master Gardenerin sekä Card Counterin katsomisesta ei ole kovinkaan kauaa. Lisäksi oli kiehtovaa katsoa, että samasta läheisestä lähtökohdasta ja yhteisestä materiaalista on tehty kaksi näin erilaista elokuvaa. Pidin myös Schraderin version sävellyksestä ja piti katsoa oikein kenen se oli, Angelo Badalamenti oli toinen säveltäjä.

Aamulla varhain katsoin tuon Schraderin leffan stressissä, että ehtii tänään vielä tuon uuden Manaajan - ensimmäisen kolmesta - katsoa. Joten se uusi on häivyttänyt paljon yksityiskohtia ja sitä mitä olisin halunnut kirjoittaa tuosta Schraderin elokuvasta. Uudesta tyydyn mainitsemaan, että mitään ei ole opittu. Manaajien kuuluisi olla ihan jotain muuta kuin pelkkä tavallinen geneerinen kauhuelokuva, mitä tuosta voi parhaimmillaan sanoa. Etenkin kun siitä uskosta ja nykyihmisyyden introspektiosta olisi voinut näin 2020 painaa vaikka kuinka terävällä kynällä herkullista käsikirjoitusta eetteriin. Mutta hokkus pokkus vaan.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Olisikohan täällä suosituksia kaikenlaisista eräelokuvista ikään ja kokoon katsomatta. 70-luvulla tehtiin Jeremiah Johnsonin kaltaisia juttuja useampiakin, mutta en ole oikein mitään niistä katsonut vielä, enkä viitsisi kaikkia ostaa hyllyyn, koska ne voi olla aika epätasaisia toteutukseltaan. Man Called Horse on jo hyllyssä niistä. Mutta tosiaan, jos joku olisi tähän genreen tutustunut :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kolmonen oli outo tapaus, koska katsoin ensin ohjaajan version / Legionin. Studio kun oli tullut väliin ja halunnut siihen mukaan manauksen, koska elokuvan nimeksi oli laitettu lopulta Manaaja ja lisäksi haluttiin joku alkuperäisjäsen mukaan, joten alkoholisoitunut Jason Miller tuotiin messiin Brad Douriffin rooliin - osin. Mutta tuo ohjaajan versio joutuu käyttämään videoformaattiin tallennettuja erittäin huonolaatuisia daily-kuvia, joten kun remasteroidusta matskusta siirrytään yhtäkkiä kohtauksenkin sisällä noin surkeaan laatuiseen matskuun, niin se ottaa aika tehokkaasti pois elokuvan tunnelmasta. Mutta onhan tuo ohjaajan versio parempi näin kyynisenä ihmisenä, pysäyttävä lopetus.
Katsoin joskus tuon Blattyn "directors cut" version eli samoilla daily kohtauksilla jne. ja se oli kyllä hieman raskasta seurattavaa. Kosketuspinta jäi vähän nihkeäksi ja pidän siitä studion "pilaamasta" versiosta enemmän.

Harlinin Manaaja prequel oli tosiaan... huono. Schraderin version olen muistaakseni nähnyt mutta ei jättänyt muistikuvia, kuin sen verran että oli tunnelmallisempi ja vähemmän jump scare yms. höttöä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Olisikohan täällä suosituksia kaikenlaisista eräelokuvista

Mää oon näitä tänne aina silloin tällöin arvostellu, kun pyrin ne aina kattomaan. Kovin hyviä ei ole viimeaikoina ollu ja suurin osa on jotenkin onnettomuusperustaisia



Muutama kattottava:
Erämaan armoille (2007), tositarina typpistä, joka päätti muuttaa "metsään"
The Way Back (2010), pakoon vankileiriltä vuoriston läpi
Wild - villi vaellus (2014) (Tässä toki kohdataan paljon muita vaeltajia, Reese Witherspoon vetää huippuroolin)
Everest (2015), No jaa, vuorikiipeilyä ihmisuhdehöystöllä, mutta Kormakur on ohjaajana takuunimi
127 tuntia (2010), tositarina, aika karsee itseasiassa, parhaita viimevuosilta.
Vuori välissämme (2017) ja taas tiputaan koneella vuorelle

JA tietysti Leave no Trase (2018) jossa armeejaveteraani asuu mettässä tyttärensä kanssa sivilisaatioo vältellen. Huippuleffa.



Merellä
All Is Lost (2013), aidosti yksin.
Styx, vastaava vähän, mutta saksalainen leffa, toki enkkua puhutaan. Aivan erinomainen meri"vaellus"
Kon-Tiki (2012) tosijuttu Heyerdalin poppoon matkasta balsalautalla tyynen meren yli
Piin elämä (2012), vähän fantastinen haaksikirkko venhoon yhdessä tiikerin ym kanssa. Erinomainen leffa,





Vanehmpia tietty jos haluaa, niin vaikka Elossa (1993) Lento onnettomuus Andeilla
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Olisikohan täällä suosituksia kaikenlaisista eräelokuvista
En tiedä meneekö haluamaasi genreen, mutta Herzogin "Grizzly Man" (muistaakseni "Karhumies" suomeksi). Ihan dokumentti, että ei pelkästään perustu tositapahtumiin vaan on tositapahtuma. Eräs vähän erikoisempi jamppa muutti aina puoleksi vuodeksi Alaskaan luonnonsuojelualueelle suojelemaan karhuja. Olkoonkin että elivät tosiaan jo valmiiksi luonnonsuojelualueella. Kunnes tapahtui vääjäämätön, mutta se ei leffan toimivuutta poista.
 

godspeed

Jäsen
Erämaan armoille (2007), tositarina typpistä, joka päätti muuttaa "metsään"

Tämä olikin ihan viiden tähden leffa, johon samaistuu helposti. Minussa asuu aina ja iäti pieni hippi, joka haluaa elää juurettomammin.

En tiedä meneekö haluamaasi genreen, mutta Herzogin "Grizzly Man" (muistaakseni "Karhumies" suomeksi).

Joo, tämä on kanssa erinomainen, mutta menee kenties jo vähän kauhun puolelle :)

Kiitti vinkeistä, suurin osa on nähty, mutta genre on tosiaan ihan suosikkiosastoani, joten uusintakierrokselle näitä voisi ottaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytyy myöntää, että tässä muutaman vuoden aikana olen kovasti tykästynyt westerneihin ja nimenomaan niihin vanhempiin westerneihin eli 1940 - 1960 -lukujen välillä tehtyihin. Niissä on sellainen omanlaisensa charmi, joka kestää hyvin aikaa. Toki tuon ajanjakson leffoja riivaa kauniisti sanottuna vähättelevä suhtautuminen naisiin sekä toisinaan räikeä rasismikin, joka on osoitettu intiaaneja sekä tummaihoisia sekä latinoita kohtaan, mikä on toki oman aikakautensa kuva, mutta silti näitä länkkäreitä haluaa aina vaan katsella.
1940-50 lukujen länkkärit olivat ehkä yllättävänkin "wokeja" intiaaniasian suhteen. Eli osoittivat sympatiaa intiaanien kokemuksia kohtaan, siinä missä tuon ajan keskiiverto valkoinen amerikkalainen ei uskoakseni vielä ollut näin edistyksellinen.

Esimerkkejä tästä on mm. Apassilinnake ((1948) ja Katkaistu nuoli (1950). Toki tämän tapaiset sympaattisetkin esitykset sortuivat monesti stereotyyppisiin kliseisiin yrittäessään esittää kohteensa positiivisessa valossa. Mutta ainakin intiaaneja yritettiin kuvata muutenkin kuin verenhimoisina villeinä.

Sitten on John Fordin etsijät (1956), jossa intiaaneja ei yritetä esittää sympaattisina, mutta sen sijaan John Waynen esittämä "sankari" esitetään intiaaneja vihaavana synkkänä ja tuhoisana hahmona. Ja uskoakseni Fordin tavoite oli osoittaa rasististen asenteiden ongelmallisuus tätä kautta.

Pointti saattoi mennä ohi suurelta osalta elokuvayleisöä silloin, niin kuin myöhemminkin. Ainakin elokuvan päätähdeltä John Waynelta se jäi ilmeisesti huomaamatta. Hän puolusti myöhemminkin esittämänsä hahmon sankarillisuutta eikä kaiketi nähnyt tämän toimissa mitään ongelmallista. Mutta Wayne tietysti olikin tunnettu kivikautisista mielipiteistään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka mitenkä olen yrittänyt nauttia vanhemmistakin elokuvista niin järkyttävän tylsiä nuo karkeasti sanottuna ennen vuotta 1980 tehdyt leffat on ollu. Toki arvostan merkityksen leffojen kehityksen kannalta.
Tylsyys kuten kauneuskin tuppaa olemaan katsojan silmässä.

Ihmiset monesti myös fiksautuvat omaan aikakauteensa. Löytynee nuoria joiden mielestä 90-luvunkin elokuvat on jo sietämättömän ikävystyttäviä ja noloja, vanhemmista puhumattakaan. Ja vastaavasti löytynee vanhoja pappoja ja mammoja, jotka eli nuoruuttaan 50-luvulla, ja joiden mielestä elokuvat on menettänyt parhaan teränsä pian noiden nuoruusvuosien jälkeen eivätkä ole enää niin jännittäviä ja viihdyttäviä. "Nykyään ei enää tehdä kunnon elokuvia"

Jos haluaa antaa "tylsille vanhoille elokuville" vielä uuden mahdollisuuden, niin voisi koittaa jotain "helposti sulavaa" komediaa, jännäriä tai toimintaelokuvaa alkuun. Esim:
Kruunupäitä ja hyviä sydämiä (1949) (Parhaillaan menossa Teemalla, ja löytynee Areenasta)
Takaikkuna (1954)
Tri. Outolempi (1964)
Hyvät, pahat ja rumat (1966)
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Katselin tuossa Denzel Washingtonin toimintaelokuva The Equalizeria uudelleen. En muistanutkaan kuinka hyvin hallittua toimintaa tämä on, jos otetaan huomioon tyylillisesti tarkoituksellinen taapertaminen tervassa. Tuon voi siis nähdä joko latistavana piirteenä, tai sitten tosiaan hieman luonnetta elokuvalle tuovana tekotapana, sillä kyse on osaltaan myös suoraviivaisesta draamasta. Niin kauan kuin minä muistan, niin ihmiset ovat jaksaneet valittaa, kun äksönleffassa on yksinkertainen juoni ja kaikki on epärealistista ja tyhmää, niin tässäpä teille nyt sitten sitä hieman filosofisempaa toimintadraamaa.

Toimintapuoli on ihan ok, vaikka tässä ekassa osassa tuollainen "superprosessointi silmillä" on enemmän jotain supersankarikamaa kuin klassista toimintasankaria, jolla on kuitenkin myös aivot. Denzelhän on tällainen fiksujen miesten näyttelijä, vaikka kyseessä ei olisikaan aina niin puhtoinen roolihahmo. Suoriutuu kuitenkin vanhana äijänä liamneesonmaisesti väkivallasta, eli ei käytännössä osaa tosielämässä, mutta muutaman koreografin kanssa on käyty liikkeitä läpi ja laitettu paketti kuntoon.

Ihan mainiota menoa siis fyysiselläkin puolella, vaikka paljon on kyse siitä, että vasta hätätapauksessa pistetään konnia pataan. Ensin pyritään hoitamaan ongelmat juonittelemalla ja moraalisesti oikeamielisin tavoin. Ainahan se ei auta, että vedetään vaan turpaan ja toivotaan, että pahanteko loppuu, vaan rosmoja alkaa kismittään vasta kun niiltä viedään rahat. Loppu tosin on vähän sellainen jännitteeltään huono, että elokuvan arvolle sopivampikin oltaisiin voitu kehittää. Tosin vaikeaa se olisi ollut, kun pahis on turhan överi karikatyyri.

Kakkonen pitää katsoa kanssa toistamiseen tässä ennen kuin jossain vaiheessa pääsee kolmosen kimppuun. Sen pitäisikin olla sitten viimeinen osa tämän elokuvasarjan jäädessä ehkä hieman yllättäen trilogiaksi. No, joskus on parempi, ettei jauheta samaa loputtomiin, vaikka tavallaan konsepti ei kuluisikaan piloille.
 

godspeed

Jäsen
Tänään on perjantai 13. päivä. Perkele, kun tuli kesällä jo katsottua koko sarja kymmenenteen osaan asti läpi, niin ei ole nyt tälle päivälle sitten mitään sieltä. Mutta eiköhän täksikin illaksi joku kauhuelokuva keksitä!
 

godspeed

Jäsen
Mutta eiköhän täksikin illaksi joku kauhuelokuva keksitä!

Katsottiin uusin Scream Netflixistä, joka olikin jo kuudes osa. Olisihan tämäkin saanut jo jäädä tekemättä. Varmaan sarjan väkivaltaisin, mutta ei missään nimessä tyylikkäin. Ei oikeastaan mitään uutta pinnan alla ja sarjan tunnuspiirteisiin kuuluva itsetietoisuus oli kyllä täydellisesti kuolleen hevosen potkimista. Oli siis yritetty oikein kunnolla kumartaa aiemmille osille, mutta myös saada nuorempi väki elokuvasarjan verisestä historiasta tietoiseksi tai vähintään siitä kiinnostuneeksi. Lopputulos ei sitten ollut suunnattu oikein kenellekään.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Ennen Kalen peliä kateltiin siskon kanssa leffa, jonka kuvittelin olevan semmoinen harmiton toimintapläjäys. Aikamatkustus leffat/pelit on ollu yleensä ihan simppeleitä (Back to the Future, BioShock: Infinite, Interstellar, Avengers: Endgame... yms.), mutta Tenet veti aivot ihan kirjaimellisesti solmuun. Minkään leffan lopputekstien jälkeen, ei ole päätä särkenyt samalla tavalla.

En osaa sanoa, selittikö leffa hommansa huonosti vai onko allekirjoittanut vain simppeli-aivoinen.

2.5/5. Pitää kattoa joskus uudestaan.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Talk to me. Yllättävän hyvä kauhuleffa australian genrestä. Leffa oli tavanomainen aluksi, mutta itse leffa oli yllättävän hyvä. 8/10.
 
Scorsesen ja DiCaprion uusin täytyy väijyä tässä kunhan se ilmestyy lähipäivinä, mutta muuten en oikein löytänyt mielenkiintoisia tulevia elokuvia mitä odottaa tulevaisuudessa.

Yksi kuitenkin herätti mielenkiinnon: Wise Guys. Nicholas Pileggi kirjoittajana ja Barry Levinson ohjaa ja tarina perustuu tositapahtumiin liittyen jollakin tavalla Costelloon kohdistuneen epäonnistuneeseen murhayritykseen.

Pääosissa De Niro ja joukossa monia Sopranos-näyttelijöitä. Lähtökohdat pitäisi olla kohdillaan, mutta saa nähdä mitä sieltä tulee. Omaan silmään pisti tuo, että De Niro vetää molempien, sekä Genovesen että Costellon roolit.
 

Buster

Jäsen
Scorsesen ja DiCaprion uusin täytyy väijyä tässä kunhan se ilmestyy lähipäivinä, mutta muuten en oikein löytänyt mielenkiintoisia tulevia elokuvia mitä odottaa tulevaisuudessa.
Joo, melko hiljaiselta näyttää. Mielenkiintoista kyllä nähdä, miten tuo Scorsesen uusin suoriutuu lippuluukuilla. Vaikka se toki on tehty palkintoja ja Apple TV-tilaajia varten etunenässä, eikä noilla budjeteilla parhaassakaan tapauksessa olla plus-tulokseen lippuluukuilta kipuamassa. Projisoitu 90-135 miljoonaan Pohjois-Amerikassa, mikä on aika maltillisen realistinen. Kun kuitenkin tulossa Apple TV:lle, lakko vaikeutta markkinointia, Taylor Swift vie premium-salit ja pituus, mikä nostaa silmäkulmia katsojissa ja vaikeuttaa teattereiden näytäntöjen tekemistä, koska porukka mieluiten katsoisi sen varmaan viikonloppuna.

Itsellä on kalenteri niin täynnä tuon avausviikolla, etten taida pystyä uhraamaan kokonaista iltaa tuon 3,5 tunnin eepokseen katseluun. Tämän hetken fiilis on, että odottelen Apple TV julkaisua, kun varmaan jouluksi kova hinku saada se sinne ohjelmistoon. Tällöin saisi jonain kiireettömänä ja tunnelmallisena talvisena vapaailtana nautiskella kahvikupin ja pausenappulan kera laatuelokuvasta. Liian mukava ajatus. Katsoo nyt.

Itsellä ainakin pakkolistalla Napoleon, Ken Loachin Old Oak Tree ja Paul Kingin Vonkka. Alkajaisiksi jouluun saakka. Osan muista ehti jo nähdä festareilla.
 
Viimeksi muokattu:

Teresa

Jäsen
Bongasin hiljattain asuintaloni rappukäytävästä Flightplan-nimisen Blu-Rayn ”saa ottaa” -lapulla varustettuna ja juoni vaikutti takakannen perusteella sen verren vetävältä, että pakkohan tuo oli ottaa pois kuleksimasta. Kiitoksia vain tuolle nimettömälle lahjoittajalle. Flightplanissa Jodie Fosterin tähdittämä lentokoneinsinööri on matkustamassa kuusivuotiaan tyttärensä kanssa Saksasta Yhdysvaltoihin, mutta kesken lennon tyttö katoaa kuin maan tai siis ilman nielemänä – paitsi että minne hän olisi voinut tuosta suljetusta tilasta haihtua, eivätkä kanssamatkustajat muista nähneensä vilaustakaan koko tytöstä. Lähtöasetelma oli siis mielestäni mielenkiintoinen ja toteutuskin onnistui ainakin osittain. Flightplan osoitti minulle jälleen, että trillereihin pätee sama kultainen sääntö kuin kauhuleffoihin: syvälle psyykeen pureutuva psykologinen jännite on monin verroin toimivampaa kuin varsinainen toiminta. Aluksi elokuvassa suoriudutaankin jännitteen rakentamisesta varsin oivallisesti – siinä pelataan toden ja epätoden välisen rajan hämärtämisellä, kuten kaikissa parhaissa kauhupätkissäkin – kunnes loppua kohden homma hajoaa surullisesti sellaiseksi tyypillisemmäksi action-ryntäilyksi. Jodie Foster vetää kuitenkin kautta linjan rautaisen roolisuorituksen hätääntyneenä äitinä ja sivurooleista nostettakoon esille maanmainio Sean Bean lentokapteenina. Itse loppuratkaisu on joiltakin osin arvattavissa ja joiltakin osin ei, mutta ennen kaikkea se on aivan naurettavan epäuskottava ja kaukaahaettu. Eli muuten kyllä pidin tästä trilleristä, sillä se vangitsi mielenkiinnon täydellisesti ja paikoitellen tapahtumia seurasi suorastaan henkeä pidättäen, mutta nuo juonelliset epäloogisuudet lässäyttivät koko jutun aika ikävästi.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tuli katsottua Viaplaylta Sound Of Metal. Riz Ahmed näyttelee rumpalia, joka menettää kuulonsa ja varsin hyvin suoriutuukin roolistaan. Vähän valju loppu, mutta hyvä draama kuitenkin ja plussaa pääosan esittäjän päällä olleista Rudimentary Penin, Youth Of Todayn ja GISMin paidoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös