Jatkoajan leffakerho

  • 2 311 496
  • 11 991

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olenko ihan sivistymätön juntti kun omasta mielestä saman ohjaajan Stalker on heittämällä parempi? Oikein hyvä elokuva Andrei Rublev toki myös on, ei siinä, ihmetyttää vain kun tuollaisilla "best of"-listoilla toinen esiintyy useasti ja toinen hyvin harvoin jos koskaan.
Peili on parempi kuin kumpikaan noista.

Mainitsin Andrei Rublevin tuossa varmaan vain siksi, että se tuntui sopivan tuohon name-droppailuun paremmin. Aattelin että useammat ihmiset tietää sen kuin Peilin. Kyllä Stalker myöskin on henkilökohtaisesti suuremman vaikutuksen tehnyt kuin Andrei Rublev. Vastaavasti Felliniltä mainitsin tuon yleisesti(?) parhaana pidetyn kasipuolikkaan, vaikka oma suosikki on kyllä Cabirian yöt.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Vaikka mitenkä olen yrittänyt nauttia vanhemmistakin elokuvista niin järkyttävän tylsiä nuo karkeasti sanottuna ennen vuotta 1980 tehdyt leffat on ollu. Toki arvostan merkityksen leffojen kehityksen kannalta.

Maailman parasta elokuvaa kun miettii niin eihän siitä mitään tule. Tulee mieleen kymmeniä erilaisia elokuvia mistä yrittää valita enkä osaa.

Onko maailman paras elokuva komedia vai toiminta? Scifi vai fantasia, henkilökuva tai draamaleffa?

Itselle merkityksellisiä elokuvia ovat olleet muunmuassa importance of being ernest, Goldeneye, Kopps, Mortal Kombat, Star Wars saaga (ihan vaan näistä tähtien sodista löytyy jo 3-4 leffaa mikä voisi olla omasta mielestä se maailman paras).

Onko se sittenkin joku modernimpi hitti kuten everything everywhere all at once tai Barbie tai Oppenheimer? Jos miettii vaikka tuota Kopps leffaa tai Ace Ventura komedioita jotka sai nauramaan niin että leukaan koskee niin miks ne ei vois olla ykkösenä? Vai onko se alkuperäinen Manaaja mikä on maailmanhistorian ainut leffa joka on ikinä saanut minut pelkäämään Nolanin vika Batman leffa trilogiassa koska sen loppu on ainut elokuva minkä aikana olen itkenyt?

Mikä on se määritelmä millä pitäisi valita? Eihän tästä tule mitään. Noh loppuun voin todeta että Pahat Pojat on mielestäni paras suomalainen elokuva joten näin suomalaisena miksi se ei voisi olla myös maailman paras elokuva juuri minun mielestäni koska samalla tavalla sekin liikutti monella tunneskaalalla.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Maailman paras leffahan on Calamari Union. Eipä sitä tarvitse edes perustella.

"Taitaa olla parasta häipyä, Frank."
"Käy sanomassa Frankille, Frank."
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Vaikka mitenkä olen yrittänyt nauttia vanhemmistakin elokuvista niin järkyttävän tylsiä nuo karkeasti sanottuna ennen vuotta 1980 tehdyt leffat on ollu. Toki arvostan merkityksen leffojen kehityksen kannalta.

Itselläni tilanne on juuri päinvastoin, itse en ole innostunut 2000-luvun leffoista oikeastaan kuin There Will Be Bloodista ja Torinon hevosesta, mutta niistäkin on aikaa jo vaikka kuinka.

Vanhat elokuvat iskevät sen sijaan paljon kovempaa, esim. Iivana Julma, Mansikkapaikka, Tokyo Story, Citizen Kane ja Hyökkäys erämaassa pitää katsoa lähes vuosittain.

Kuka mitenkin ja mitäpä väliä sillä on mitä katsoo, pääasia varmaan että pitää näkemästään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
On minulla tuossa telkkarin vieressä Bunuel, Truffaut, Godard, Kieslowski jne jne -boksit, ja sitten niiden vieressä ikään kuin "väärällä paikalla" on Stallone-boksi. Kyllä se minua eniten noista kiinnostaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Eihän parasta elokuvaa voi mitenkään listata tai välttämättä edes kymmentä parasta. Ketjun innoittamana katsoin kuitenkin, että harrastelun syvennyttyä omista arvosteluista noita kymppejä on kertynyt todella kitsaasti, mutta jonkin verran kuitenkin, tänä vuonna esimerkiksi kaksi: The Zone of Interest R&A-festareilla vakuutti syvällisesti ja aiemmin tänä vuonna pidin All the President's Meniä niin ikään kympin arvoisena. Elokuvan rytmitys ja ohjaustyö ylipäätään todella nerokas.

Näistä kriitikoiden ikisuosikeista en kaikista erityisesti pidä, esim. Vertigoa en pidä läheskään Hitchcockin parhaana, eikä Citizen Kane mahtuisi top kymppiini elokuvakokemuksena, vaikka kulttuurihistoriallista merkitystä on vaikea kiistää. Parasta elokuvaa olisi helpointa verrata vuosikymmenittäin tai jotenkin muuten rajaamalla estetiikan, näyttelymetodien ym. vaihdellessa niin rajusti eri aikakausilla. Jos katsoo parhaiten arvostamiani aikakausia, niin selkeästi tuossa 1966-1980-aikavälillä on jotain sellaista, mikä minuun iskee. Se kuvakieli nyt vain on jotenkin niin kaunista usein noissa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos katsoo parhaiten arvostamiani aikakausia, niin selkeästi tuossa 1966-1980-aikavälillä on jotain sellaista, mikä minuun iskee.

Elokuva oli rehellisimmillään. Kuvattiin paljon ns kadulla, jos aiemmin studioissa tai lavasteissa. Juuri katsoin uudelleen Robert Redfordin Jeremiah Johnsonin ja kyllä se vaan on niin aitoa elokuvaa kuin elokuva voi olla. Ei mestariteos, eikä läheskään niin kyyninen kuin moni muu aikakauden elokuva, mutta pidän tuollaisesta vereslihalle menevästä elokuvantekotyylistä paljon :)
 
Suosikkijoukkue
HPK
yllättävänkin paljon oli saatu nimekästä näyttelijää aina Gary Oldmania myöten ihan sivuroolejakin miehittämään.

Oldman toimitti tuon pienen roolin aikamoisella ammattitaidolla. Trumanin presidenttiydestä saisi oman elokuvan tehtyä, todella kiinnostava hahmo ja varsinkin tuo sodanaikainen ajanjakso on todella mielenkiintoinen. Oldmanilta hieno koe-esiintyminen rooliin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Elokuva oli rehellisimmillään. Kuvattiin paljon ns kadulla, jos aiemmin studioissa tai lavasteissa.

Tämä on täysin totta, elokuva saa niin paljon todellisuuden tuntua ja varsinkin vanhoja elokuvia on mahtava katsoa monesti ihan jo pelkästään sen tietyn ajan esim. kaupunkikuvan takia. Ranskan uuden aallon leffoistahan näitä täysin on studioiden ulkopuolella kuvattuja hyviä elokuvia löytyy isot määrät jo 1960-luvun alusta. Ja esim. Ingmar Bergmanilta paljon aiemminkin.

Kuvauspaikkojen lisäksi kuvaus itsessään ja kamerat kehittyvät. Midnight Cowboy (1969), Taxi Driver (1976) tai vaikka sotaelokuvista The Deer Hunter (1978) pysähtyvät varsin hektisistä juonenkäänteistä huolimatta imemään itseensä kaunista, laakeaa maisemaa tai katukuvaa. Kuvauksessa on dynamiikkaa. Olisiko tämä sitten Kubrick-efekti vai mikä, mutta juoneltaan vähän keskinkertaisemmatkin elokuvat näyttävät monesti hienolta siinä missä esim. 90-luvulla sellaiset tuppaavat monesti olemaan ylivalaistuja, pitkitettyjä TV-sarjan jaksoja.

Tämä siis ihan näin huomiona, totta kai upeasti kuvattua elokuvaa löytyy kaikilta aikakausilta. Tuntuu vain, että 70-luvulla kaikki näyttää hyvältä.
 

Teresa

Jäsen
Katsoin vähän aikaa sitten Ari Asterin debyyttiohjauksen nimeltä Hereditary – Pahan perintö. Kauhuelokuvat ovat muutenkin mieleeni, mutta tuntuu ettei hyviä sellaisia tahdo löytyä sitten millään. Usein kyseisen genren edustajat tuppaavat nimittäin sortumaan jo tuhanteen kertaan nähtyihin tusinasäikyttelyihin tai veren lentämiseen, joka ei ainakaan itseäni jaksaa enää pelottaa. Hereditary oli kuitenkin positiivinen yllätys siinä suhteessa. Ari Aster pyrkii herättämään psykologista kauhua eikä turvaa tyypillisiin jump scareihin tai verisillä yksityiskohdilla mässäilyihin. Hänen hirvityksensä ovat yleensä hienovaraisesti taustalla katsojan hiljalleen bongattavissa sen sijaan että ne lävähtäisivät yhtäkkiä ruudulle jymähtävän ääniefektin saattelemina. Yliluonnollisuuttakin tarinassa on mukana, mutta sen lisäksi runsaasti yleisinhimillistä pelon synnyttäjää, kuten läheisen menettämistä ja mielisairautta. Toden ja epätoden rajoja hämärretään niin, ettei aina tiedä tapahtuvatko kuvatut asiat oikeasti vai ovatko ne vain hahmojen järkkyneen psyyken luomaa harhakuvaa tai unta – mielestäni aina hyvän kauhuleffan merkki. Juonen shokeeraavin käänne on toteutettu varsin onnistuneesti; aluksi katsoja jätetään osittaisen epätietoisuuden valtaan ja ahdistuksen annetaan kyteä, kunnes totuus paljastetaan kaikessa karmeudessaan. Näyttelijäsuoritukset ovat niin ikään rautaisia kautta linjan – etenkin naispääosaa esittävä Toni Collette onnistuu oivallisesti välittämään hahmon kokeman ahdistuksen. Ainoastaan elokuvan loppuratkaisusta en pitänyt, koska se oli hämärä ja turhan yliampuva. Siitä huolimatta kyseessä oli kerrankin aidosti persoonallinen kauhupätkä ja tulen varmasti katsomaan tämän joskus toistamiseenkin. Tällä kertaa leffa tuli nimittäin katsottua darraväsyn kourissa ja osa sen hienoudesta meni valitettavasti siitä syystä ohitse.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Past Lives on ehdottomasti vuoden parhaimpia elokuvia ja upea teos kaiken kaikkiaan. Hienosti näytelty ja kuvattu. Uskomaton debyytti Celine Songilta, joka käsikirjoitti ja ohjasi elokuvan. Ihana katsoa elokuvaa, jossa ei koko ajan hössötetä jotakin, vaan annetaan pelkkien katseiden kertoa oleellinen. Bravo!
 

Buster

Jäsen
Past Lives on ehdottomasti vuoden parhaimpia elokuvia ja upea teos kaiken kaikkiaan.
On kova. Kiehtovasti ikään kuin rakkauselokuva ja "antirakkauselokuva" samassa paketissa. Aito maailma on monisyinen ja käytäntöön pohjautuva, jossa voi rakastaa useampaa ihmistä samaan aikaan. Toiset näkevät rakkaansa löytämisen kahden toisilleen tarkoitetun ihmisen kohtaamisena - kohtalona. Toisille kohtalon sijaan kyse on vain arkisesta sattumasta, mukavuudesta, oikeasta ajoituksesta, sopivasta jaetusta tarttumapinnasta ja jopa käytännöllisyydestä.

Past Livesissa myös kyse maahanmuuttokokemuksesta ja identiteetistä. Kiehtovasti kolmanneksi pyöräksi jäävä ymmärtävä mies nousee hiljaisesti elokuvan selkärangaksi. Valtavan hienoja kontrasteja kuvauksessa ja tunteissa. Aika monesti sai nieleskellä. On aivan mahtava veto tuo buddhalainen käsite ottaa elokuvan rungoksi.

Vuoden hienoin elokuvakokemus. Vaikka budjetti ei liene iso, niin henkiseltä ja tunteelliselta mittakaavalta on helposti 200 miljoonan elokuva. Sen verta hienolle matkalle vei.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Jeffrey

Jäsen
The Expendables 4 tuli käytyä viikonloppuna väijymässä. Takuuvarmaa suoraviivaista kornia vanhanliiton actionkohellusta. Valitettavasti näyttelijälegendojen kavalkaadi oli tällä kertaa aika paljon aikaisempia osia kapeampi, ja tämä leikkasi elokuvasta sen suurimman vahvuuden - nostalgia-arvon. Toki tilalle oli saatu esimerkiksi Megan Fox, joka tietysti ollut mielessä sieltä ensimmäisistä Transformerseista alkaen, mutta kun esimerkiksi edelliseen osaan pudonneita oli Arska, Harrison Ford, Antonio Banderas, Jet Li, Mel Gibson ja Wesley Snipes niin vähän turhan suuria saappaita oli muilla täytettäviksi.

Elokuva on kuitenkin ollut tuollainen... vähän kuin vanhemmilla sunnuntaidinnerillä käyminen. Siellä käydään koska se tuntuu mukavalta, eikä siksi että ruoka olisi jotenkin poikkeuksellisen erinomaista. Nyt tällä kertaa vaan faija puuttui eikä mummi vilahtanut edes puheissa.

Lopulta yllättävää oli se, että tyttöystävä viihtyi jopa paremmin, vaikka hänet vähän pakollani mukana raahasin. Leffana lopulta aika perustason actionhetki joka nykyelokuviin poiketen oli inhimillisen pituinen eli melko helposti lähestyttävä. Elokuvallisesti oikeastaan millään mittarilla ei tuonut oikein mitään uutta - ei edes uusia vitsejä. Nostalgialla ratsastava elokuva voi olla haasteissa nostalgisten hahmojen puuttuessa.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Dungeons&Dragons tuli tuossa eukon kanssa katottua Showtimesta. Innostuin joskus vähän trailerista ja pisti silmään, että tuolla oli tarjous 1e/kk. Hyödynnettiin ja olishan 5e/kk ollut hyvä ottaa pelkästään tuon takia. Ihan hauska pläjäys. Vanhana wowittajana roolipelihommat uppos ongelmitta, eikä tämä Honor Among Thieves koittanutkaan olla mikään täysin vakava leffa. Hauska seikkalupätkä, josta nautti koko elokuvan ajan. Harvinaista, en edes jaksanut puuttua mihinkään epäkohtiin leffan aikana!

4/5
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Past Lives on ehdottomasti vuoden parhaimpia elokuvia ja upea teos kaiken kaikkiaan. Hienosti näytelty ja kuvattu. Uskomaton debyytti Celine Songilta, joka käsikirjoitti ja ohjasi elokuvan. Ihana katsoa elokuvaa, jossa ei koko ajan hössötetä jotakin, vaan annetaan pelkkien katseiden kertoa oleellinen. Bravo!

En onnistunut saamaan tähän lippuja, enkä kyllä aivan hurjaa ylistystä keräävään Poor Thingsiinkaan. Mutta oli kyllä ihana viikko R&A:n osalta. En tiedä miten muilla R&A meni, mutta omalla kohdalla tuntui, että melkein kaikki mitä kokeilin oli aivan priimaa. 14 leffaa tuli nähtyä, ja en tiedä miksi, mutta melkein kaikki tuntuivat tosi hyviltä - oli sitten aiheena algerialaiset naiset tai Bosnian sota.

No, kriitikkojen kehuma Showing Up oli kyllä mielestäni turhan pitkäveteinen, vaikka tajuankin että se taiteen tekemisen puuduttava arki olikin se pointti siinä. Dialogi olisi kuitenkin saanut olla menevämpää. Ja yksi suomalainen kokopitkä tuli nähtyä - Villi leikki - ja se oli mielestäni aivan täyttä paskaa. Suomalainen elokuva on kyllä muuten mennyt yleisesti ottaen hyvin eteenpäin, ei siinä. Mutta joo, muuten oli todella hyvä tarjonta, ja välillä melkein tunsin liikutusta siitä, kuinka hyvää elokuvaa maailmalla tehdäänkään, ja kuinka hienoa on katsoa niitä yhdessä samanhenkisten parissa. Mutta joo, tämä festari on kyllä aivan parasta Helsingin kulttuuritarjontaa, eikä oikein jaksaisi taas odottaa vuoden päähän.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Niin siinä sitten kävi, että syyskuun aikana tuli nähtyä tasan 15 elokuvaa, ei yhtään enempää eikä yhtään vähempää. Koska pyrin tietoisesti välttämään kaikenlaisia paskoja elokuvia, ei joukossa ole yhtäkään surkeaa elokuvaa. Aikani on kallista, joten mieluummin käytän sen laadukkaasti hyvästä leffasta nauttien.

Jacob's Ladder (1990) - ****
Á bout de souffle (1960) - ****
Nebraska (2013) - ****
Grease (1978) - *****
The Last of the Mohicans (1920) - ****
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) - ***
Persepolis (2007) - *****
Nights of Cabiria (1957) - ****
Kiki's Delivery Service (1989) - ****
Foreign Correspondent (1940) - ****
Le Samouraï (1967) - ****
Barbie (2023) - ****
Shanghai Express (1932) - ****
Barton Fink (1991) - ****
The Sound of Music (1965) - *****

TOP 5 Parhaimmat

1. The Sound of Music. Yksi parhaimmista ja koskettavimmista musikaaleista, jonka olen nähnyt ja olen pirun iloinen siitä, että pääsin vihdoin näkemään tämän klassikon.
2. Persepolis. Vasta toinen koskaan näkemäni iranilainen elokuva ja aikamoisen vaikuttava katselukokemus oli tämäkin. Animaation jälki oli kaunista, tarina todella surullinen. Ainoa moite tulee siitä, että elokuvassa puhuttiin englantia.
3. Grease. Taas yksi musikaali, jonka olisin voinut nähdä jo paljon aiemmin, mutta jotenkin John Travoltan karisma ei vaan aiemmin iskenyt. Olivia Newton-John suorastaan loisti pääroolissa, Travolta veti roolinsa paremmin kuin Saturday Night Fever:ssä ja musiikkikin oli täyden kympin arvoista, joten olin täysin vangittuna ruudun eteen koko leffan keston ajan.
4. Nebraska. Mustaa huumoria parhaimmillaan ja kun vielä roolituksetkin olivat osuneet täydellisesti nappiin, oli kokemus kerrassaan unohtumaton. Kyseessä taisi olla vasta toinen tai kolmas Bruce Dernin tähdittämä leffa, jonka olen nähnyt ja aikamoisen yllätyksen hän minulle tässä leffassa tarjosikin. June Squibb, joka näytteli Dernin roolihahmon Woodyn vaimoa, oli ehdottomasti leffan parasta antia.
5. Nights of Cabiria. Taas yksi klassikko, tällä kertaa Italiasta. Tämäkin oli todella koskettava leffakokemus, mistä oli kiittäminen loistavaa kuvausta, hienoa tarinaa sekä ennen kaikkea laadukkaita näyttelijöitä. Tykkäsin ja paljon.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Katselin Frank Darabontin Shawshank Redemptionin vähän aikaa sitten uusiksi, ja kyllähän se niin menee, että silloin pitää katsoa myös synkempi The Green Mile.

Tämä vankilatarina on ainakin ihan silkkaa kuolemaa alusta loppuun, kun se nyt on sinällään se aihe, jonka sisään kaikki teemat survotaan. On kuin leffaa (tiedän, että perustuu Kingin kirjaan) olisi mietitty, että ympätään mukaan kaikki (ihan fiksutkin) ajatukset kuolemasta ja sen väistämättömyydestä, sekä näytetään kuinka tämä heijastuu eri ihmisten välisiin sekaviinkin suhteisiin. Elokuva rullaa eteenpäin vuoroin sellaisella kauniilla ja naiivilla ja vuoroin aika kolkolla ja rumalla tyylillä. Hyvä dynaaminen kuvaus ja rauhallinen rytmi on kuitenkin aina ollut yhteistä Darabontin elokuville.

Tietty epämiellyttävä ja kierokin yleisfiilis tähän on saatu, mikä näkyy huomattavan vahvasti elokuvan puhtoisessa ihmisluontoa sovittavassa moraalissa. Huomasin vasta tällä katselukerralla sen, ettei tämän elokuvan komediakaan ole ihan tavallista, jos se lopulta on komediaa ollenkaan. Paitsi tietysti se Hiiri. Aika surullista on meininki. Erilaisia hahmoja piisaa, mutta osalle ei kuitenkaan keksitä suurempaa tarkoitusta. Toki heidän avullaan esimerkiksi harjoitellaan sähkötuolin käyttöä kerronnassa ennen kuin alkaa käristä kunnolla. Näihin pieniinkin rooleihin on valittu suhteellisen nimekästä porukkaa, joten helposti tulee jopa vähän ylitsevuotava olo tähtiloistossa.

Vaan Sam Rockwell on kyllä positiivisella tavalla saastaisimpia jenkkinäyttelijöitä mitä tiedän. Täydellinen ammattimies. Jokaisessa hänen The Green Milen jälkeen tehdyssä leffassa peilaantuu tämä William Whartonin rooli. En saa todennäköisesti koskaan erotettua näitä hänen hahmoja toisistaan päässäni. Sam Rockwell on William Wharton. William Wharton on Sam Rockwell. William Wharton on yhtä kuin kaikki Rockwellin myöhemmät suoritukset. Tom Hanks taas on Tom Hanks, mutta varsin hyvä epähanksmaisen vakavassa roolissa. David "Brutal" Morse vastaavasti on yksiä suuria sivuosasuosikkinäyttelijöitäni ja kolossimaisena vartijana mies paikallaan.

Sellanen laadukas ja ajankuvaltaan hieno pitkän kaavan tear jerkerhän tämä on. Ilmava elokuva. Katsottuaan tajuaa varmasti itsekin kuolevansa, vaikka kuolemattomuudenkin kanssa flirttaillaan. Kaikilla meillä on mailimme käveltävänä. Darabont osaa hienosti perushollywoodilaisen tunnemanipulaation. Niisk.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
3. Grease. Taas yksi musikaali, jonka olisin voinut nähdä jo paljon aiemmin, mutta jotenkin John Travoltan karisma ei vaan aiemmin iskenyt. Olivia Newton-John suorastaan loisti pääroolissa, Travolta veti roolinsa paremmin kuin Saturday Night Fever:ssä ja musiikkikin oli täyden kympin arvoista, joten olin täysin vangittuna ruudun eteen koko leffan keston ajan.

Tää oli kyllä aivan loistava elokuva, tuli katsottua tuo kuukausi sitten myöskin. :D

Minulla on kohta oma leffaprojekti huipussaan, kun vuosi alkaa lähestyä loppuaan. 276 leffaa tullut katsottua, eli 1 päivä per leffa, tavote 365 leffaa vuoden loppuun mennessä, joten eiköhän tuo tuosta hoidu. Palaan tähän asiaan sitten vuoden loppuun mennessä, ja laitan arvostelunipun tähän ketjuun.
 

axe

Jäsen
Grease on luultavasti mun useimmin katsomani elokuva. (En tykkää musikaaleista.) Joskus katoin kun se tuli telkkarista ja olin aivan kauhuissani, kun siinä oli jossain laulukohtauksessa noin puoli säkeistöä enemmän kuin siinä satayksi kertaa katsomassa vhs-nauhaversiossani. En meinannut toipua järkytyksestä millään.

Yllättävän hyvin toimi myös se Grease: Live -jutskakin, vaikka olikin eri esittäjät ja kaikkee muuta originaalista poikkeavaa. (En tykkää musikaaleista.)
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Täytyy myöntää, että tässä muutaman vuoden aikana olen kovasti tykästynyt westerneihin ja nimenomaan niihin vanhempiin westerneihin eli 1940 - 1960 -lukujen välillä tehtyihin. Niissä on sellainen omanlaisensa charmi, joka kestää hyvin aikaa. Toki tuon ajanjakson leffoja riivaa kauniisti sanottuna vähättelevä suhtautuminen naisiin sekä toisinaan räikeä rasismikin, joka on osoitettu intiaaneja sekä tummaihoisia sekä latinoita kohtaan, mikä on toki oman aikakautensa kuva, mutta silti näitä länkkäreitä haluaa aina vaan katsella.

Vielä vuosikymmen sitten olin nähnyt vain muutaman länkkärin eli esimerkiksi Sergio Leonen Dollaritrilogian, Armottoman sekä Tanssii susien kanssa enkä ollut tuolloin ollut kovinkaan ihastunut tähän genreen. Nyt, kun noita nähtyjä westernejä on pitkälti yli 50 (luultavasti paljon enemmän), niin niitä osaa arvostaa paljon enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
3. Grease. Taas yksi musikaali, jonka olisin voinut nähdä jo paljon aiemmin, mutta jotenkin John Travoltan karisma ei vaan aiemmin iskenyt. Olivia Newton-John suorastaan loisti pääroolissa, Travolta veti roolinsa paremmin kuin Saturday Night Fever:ssä ja musiikkikin oli täyden kympin arvoista, joten olin täysin vangittuna ruudun eteen koko leffan keston ajan.


Grease on yksi onnistuneimmista musikaalielokuvista.

Musikaalien ongelmahan usein on, ettei niiden lavaversiot taivu mitenkään leffaksi. Ikävinä esimerkkeinä vaikkapa Rent ja Evita, jotka lavalla ovat timanttia, leffana aika kehnoja.

Muita erittäin hyvin onnistuneita ovat My Fair Lady sekä West Side Story ja Cabaret.

Uudemmista katsomisen arvoisia ovat La La Land (2016) ja Tick, Tick, Boom (2021)
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Musikaalien ongelmahan usein on, ettei niiden lavaversiot taivu mitenkään leffaksi.
Väittäisin että Rocky Horror Picture Show on parempi kuin mikään lavatuotanto (olkoonkin että en nähnyt aikanaan ekaa tuotantoa Lontoossa Tim Curryn kanssa, puolustuksenani en ollut vielä syntynyt).
 

Buster

Jäsen
Uutta Manaajaa odotellessa piti tahkota kaikki aiemmat osat, joista olin vain ykkösen nähnyt aiemmin. Valitettavan iso kiire tuli, joten en elokuvapäiväkirjaan erikseen riipustanut mistään mitään talteen.

Ykkönen on hieno kapistus. Erityisesti kun muistaa vielä sitä katsoessa, ettei silloin ollut cgi:tä, joten jo pelkkä pöydän laatikon yksikseen avautuminen, kaapin liikkuminen tai sängyn tärinä vaati luovuutta ja mekaanista ajattelua. Kuuluisa hämiskävely portaita alas ei ollut alkuperäisessä elokuvassa sen vuoksi pitkälti oletettavasti, että vaijerit näkyivät. Kun kamera seuraa tytön laskeutumista portaita alas, niin ei enää vaijerien maalaaminen piiloon ilmeisesti riittänyt. Toki kohtaus on vielä vähän epätasainenkin, kun siinä on ikään kuin kaksi tarinaa omilla resoluutioillaan saman kohtauksen sisällä ja vielä tunteellisesti sieltä toistensa ääripäistä.

Tekijät eivät varsinaisesti pitäneet Manaajaa kauhuelokuvana, vaan psykologisena etsivätarinana, jossa on läsnä yliluonnollisia elementtejä. Elokuvaa lähdettiin kuvaamaan dokumentaarisella otteella, eli läsnä on korostettua realismin tuntua. Alku Irakissa arkeologisilla kaivauksilla ei palvele juonta millään tavalla, mutta se luo korvaamatonta tunnelmaa ja samalla se ehdottaa, että elokuvassa sekä sen kuvaamassa pahuudessa on kyse ihan jostain muusta kuin pelkästä kristinuskosta. Lisäksi elokuvan varrella sen päähenkilöt kieltäytyvät kerta toisensa jälkeen uskomasta heti johonkin pahaan henkeen. Mutta kun moderni ja kliininen lääketiede (elokuvan kovimmat kauhukohtaukset ovat sairaalan koneissa kuten varjokuvassa!) tai mikään muukaan ei tunnu tarjoavan vastauksia, niin vasta sitten epätoivoisena käännytään kirkon puoleen.

Samalla tavalla päähahmo Isä Karras on ensin tiedemies (opiskeli psykologiksi) ja toisena pappi. Hänkin etsii ensin tieteellisiä selityksiä löytämättä niitä. Hän velloo uskonkriisissä ja kärsii katolilaisesta syyllisyydestä, kun hän ei pysty auttamaan köyhää ja sairasta äitiään. Hän ei kykene näkemään jumalan rakkautta kaiken maailman kärsimyksen keskellä. Reganissa skeptisesti pahaan suhtautuva epäilijä-Karras (joka piiloutuu järkeilyllään kaikelta viimeiseen saakka) sitten lopulta näkee mahdollisuutensa tehdä sen, mitä hän ei pystynyt äidilleen tekemään.

Elokuva ehdottaa, että pahuus on pesiytynyt Reganiin, koska hänen äitinsä ja isänsä ovat eronneet. Ja isän aika täydellinen poissaolo on tehnyt Reganista haavoittuvan demonille, tyttö epäilee isänsä rakkautta häntä kohtaan. Samalla tapaa kun Karras epäilee toisenlaisen isän rakkautta ihmisiä kohtaan. Noh, elokuvassa olisi paljonkin purettavaa, mutta nyt alkaa loppua muistikin jo kesken (jossain kohtaa syvemmälle mennessä myös ymmärrys), enkä viitsi tässä koko iltaa istua. Leffan katsoin maanantaina, enkä kirjoittanut siitä mihinkään mitään. Olisin halunnut nähdä leffasta alkuperäisen teatteriversion, koska ounastelisin sen olevan nimellisesti hieman parempi kuin tämä ohjaajan tai ennemminkin kirjoittajan "ennennäkemätön" versio.

Manaaja 2 oli melkoinen sotku. Miten noilla osasilla voi saada noin sekavan ja huonon elokuvan tehtyä? John Boorman, Richard Burton, Louise Fletcher, James Earl Jones ja vielä vähän Max von Sydowia, kuvaajana William A. Fraker ja Morriconen musiikki. Linda Blair toki sanoi, että lopullinen elokuva ei ollut se versio, mihin hän suostui. Ilmisesti sitä kirjoitettiin vielä useampaankin kertaan uusiksi ja saman padan äärellä hääri liian monta kokkia. Eikä alkuperäisen elokuvan toimivia asioita ymmärretty, mikä ei ole viimeinen kerta tämän sarjan äärellä. Ykkösen musiikin piti olla Lalo Schiffrinin säveltämä, mutta legendan mukaan kun Schiffrin oli massiivisen studio-orkesterinsa kanssa äänittänyt/soittanut parikymmentä minuuttia, niin Friedkin ajoi vihaisesti kaikki pihalle ja erotti Schiffrinin saman tien. Koska Lalo ei ymmärtänyt sitä minimalismin ja realismin henkeä. Samaa voisi sanoa Morriconen musiikista. Se on tietysti loistavaa, mutta sitten nuo perinteiset orkesterimusiikin osaset kaappaavat huomion itseensä vahvasti.

Poissa on lisäksi mm. dokumentaarinen ote kuvauksessa ja kaiken kiinnittäminen realismiin. Tai ehkä elokuva kuvitteli olevansa tuolla new age -touhullaan, eli ajatustensiirrolla ja toistensa tajuntoihin kiinnittymisellä aallon harjalla. Ainakin nykyajasta katsottuna se näyttää varmaan vieläkin huonommalta, jos se on mahdollista. Eikä se elokuva alakaan kovin lupaavasti, kun 17-vuotias Linda Blair steppaa ehkä vähän turhan vähissä vaatteissa kohtauksessa, joka on melkoisen turha. Se nyt alustaakin lähinnä toista surkeaa kohtausta, eli kun Regan saa julkisella paikalla kohtauksen. Mutta on elokuvalla hetkensä ja ehkä paperin, sekä kynän kanssa ja jälkeenpäin tiukasti miettimällä sieltä voisi kyetä yhdistämään kaiken jollain tapaa etäisesti ehjäksi kokonaisuudeksi ajatuksentasolla. Elokuva on aika täynnä symbolismia ja en ymmärrä, mitä nuo jokapaikassa näkyneet heinäsirkat (locusts) symbolisoivat. Paitsi pahuutta? Mutta ne sirkathan oli hyviä ennen kuin ne hinkkasivat siipiä toistensa kanssa, jolloin niistä tuli pahoja? Symboloiko ne ihmisiä. Ei hajua. Mutta näkymättömällä lassolla ne voitetaan. Kieltämättä aivot menivät pois päältä aika lailla, kun se hypnoosivalo tuotiin ja sitten vain mietin, että mitähän känninen Richard Burton mahtoi ajatella elokuvasta.

Kolmonen oli outo tapaus, koska katsoin ensin ohjaajan version / Legionin. Studio kun oli tullut väliin ja halunnut siihen mukaan manauksen, koska elokuvan nimeksi oli laitettu lopulta Manaaja ja lisäksi haluttiin joku alkuperäisjäsen mukaan, joten alkoholisoitunut Jason Miller tuotiin messiin Brad Douriffin rooliin - osin. Mutta tuo ohjaajan versio joutuu käyttämään videoformaattiin tallennettuja erittäin huonolaatuisia daily-kuvia, joten kun remasteroidusta matskusta siirrytään yhtäkkiä kohtauksenkin sisällä noin surkeaan laatuiseen matskuun, niin se ottaa aika tehokkaasti pois elokuvan tunnelmasta. Mutta onhan tuo ohjaajan versio parempi näin kyynisenä ihmisenä, pysäyttävä lopetus.

Jälleen kyseessä on etsivätarina, josta löytyy myös aimo annos kaverihuumoria aina mahtavan George C. Scottin (korvasi kuolleen Lee J. Cobbin, joka esitti hahmoa ykkösosassa) Kindermanin, sekä Father Dyerin välillä. Scott tiettävästi veteli kohtauksia läpi yhdellä otolla, koska oli George C. Scott ja ei aina niin kärsivällinen mies. Morgan Creekin läpiajamassa teatteriversiossa pidin tuosta kirjallisesta symbolista, jossa Jason Miller esitti hyvää versiota hahmoaan ja sitten kun paha oli vallassa, niin hahmoa esitti Brad Douriff. Paitsi lopun väkisinmanauksessa tuokin ajatus meni sitten vähän kuin sekaisin, kun Pazuzu-demoni tuotiin näkyvästi mukaan. Ohjaajan versio alkaa mestarillisella kohtauksella, joka luo juuri oikean tunnelman. Teatteriversio änki pari lyhyttä kohtausta ennen introa, jos muistan oikein. Ja itse elokuva sitten sisältää 1990-luvun tuotokseksi hyvinkin itseironisen tai metamaisen kohtauksen, kun hoitaja menee katselemaan itsetietoisesti aukeutunutta ovea uskoen täysin pääsevän varmaan hengestään. Ja lopputulos on aika yllättävä ja pelottava kohtaus, koska se malttaa pitää ja luoda jännitystä odottaen. Lopulta kaikki tapahtuu melko yllättäen ja epätavallisesta kamerakulmasta. Pidin elokuvasta sen hiomattomuudesta huolimatta. Se uskalsi kokeilla jotain odottamatonta ja suurimmalti osin onnistui siinä. Se myös tuntuu rosoisemmalta kuin 90-luvun (niukasti) elokuvasta kuvittelisi ja sen henkinen koti lieneekin jossain 70-luvulla. Loi hyvin tunnelmaa. Aika autopilotilla tosin katsoin pari päivää myöhemmin sen alkuperäisen teatteriversion. Joten joko ei enää toisella kerralla pelitä yhtä hyvin mysteerin ollessa selvä, tai sitten siitä on hampaita hiottu pois - mikä sekin pitää täysin paikkansa.

Manaajan nelososa valmistui Morgan Creekin toimesta vieläkin kivuliaammin. Paul Schrader teki Dominioninsa valmiiksi ja se ei ollut kauhuelokuva, siinä ei ollut säikäytyksiä ja se oli kuulemma hyvin tylsä elokuva. Joten Renny Harlin asteli studioon ja ammattimiehenä totesi, että elokuva tarvitsee enemmän toimintaa ja kauhukohtauksia kertoen, mitä studiopuvut halusivat kuulla. Schraderin jo valmiin elokuvan materiaalista vain 10% oli käyttökelpoista Rennyn mukaan. Schrader oli tehnyt leffansa 30 miljoonalla ja Rennylle löytyi 50 miljoonaa. Osa kuvausryhmästä ei halunnut olla tässä uudessa mukana, osa ei aikataulujen puolesta pystynyt. Lopputuloksena 50 miltsillä saatiin kuvaaja Vittorio Storaron uran todennäköisesti rumin elokuva, ihmeellinen harmaa möhkäle, jonka olisi luullut olevan jokin suoraan videolle kuvattu b-elokuva ilman noin monenlaisia eri lokaatioita. Mitäänsanomaton elokuva, jonka aikana mietiskelin jo välillä, että onko Stellan Skarsgard sittenkin oikeasti huono näyttelijä. Lopussa sitten saatiin sarjan ikonografiaa esiin, kun demonityttö odotti temppelin syövereissä yöpuvussa arkkivihollistaan Merriniä pakollista manauskohtausta varten. Vaikka siis elokuva sijoittuu 1949 Egyptiin ja alkuperäisen elokuvan tapahtumat oletettavasti julkaisuvuodelle 1973. Harvemmin toki liian loogisesti näitä kannattaa katsoa, mutta silti. Täysin geneerinen ja unohdettava elokuva kiltisti sanottuna. Naislääkäri oli täyttä pahvia, Schraderin natsikohtauksesta oli leikattu kaikki tärkeä info pois, eli miksi ne tekivät noin ja miten se homma ajautui tuohon pisteeseen. Ei riitä vain natsit = paha ja vastaavasti sitten Skarsgard = hyvä, kun hän pelastaa alkuasukkaan saamasta selkäsaunan sadistiselta ja häröltä kaivauksien päämieheltä (? tai joltain). Samoin kuin alkuasukkaatkin näyttäytyvät aika alivertaisina ja kliseisinä tuossa elokuvassa yms. Mutta Matti Ristinen alkukohtauksessa yllätti positiivisesti. Varmaan joskus lukenutkin sen krediiteistä tuon, mutta eihän näitä kaikkia muista.

Vähemmän yllättäen Paul Schraderin (nimellisesti vain ohjaama, mutta kyllä se hänen filmografiaan sopii) Dominion: A Prequel to the Exorcist oli ehkäpä konkkaronkan jopa toiseksi paras tuotos, joka oli hengessään vahvasti uskollinen alkuperäiselle. Ja se teki kaikki edellisen kappaleen epäkohdat päinvastoin. Skarsgardin pappi on menettänyt uskonsa jumalaan, armoon ja ihmisten hyvyyteen natsien kohtelussa ja velloo epäilyksessä. Jokaisessa merkittävällä hahmolla on oma vastaava uskon vuorensa ja sisäinen kamppailu hyvän ja pahan välillä. Kaivauksen jännitteet eskaloituvat johdonmukaisesti ja järkevästi hahmojen sanelemina. Isosti kiteytettynä kyse on mielestäni anteeksiannosta / armosta, joko itselleen tai muille. Toki onhan siinä myös historiallista perspektiiviä, kun brittisotilaat katsovat natiiveja ali-ihmisinä ja mausteena myös historian kristinuskon levitys miekalla. Schrader toki oli alun alkaen outo valinta tälläisen kaupallisen ison elokuvan ohjaajaksi ja outoa sitä elokuvaa on katsoakin, kun Master Gardenerin sekä Card Counterin katsomisesta ei ole kovinkaan kauaa. Lisäksi oli kiehtovaa katsoa, että samasta läheisestä lähtökohdasta ja yhteisestä materiaalista on tehty kaksi näin erilaista elokuvaa. Pidin myös Schraderin version sävellyksestä ja piti katsoa oikein kenen se oli, Angelo Badalamenti oli toinen säveltäjä.

Aamulla varhain katsoin tuon Schraderin leffan stressissä, että ehtii tänään vielä tuon uuden Manaajan - ensimmäisen kolmesta - katsoa. Joten se uusi on häivyttänyt paljon yksityiskohtia ja sitä mitä olisin halunnut kirjoittaa tuosta Schraderin elokuvasta. Uudesta tyydyn mainitsemaan, että mitään ei ole opittu. Manaajien kuuluisi olla ihan jotain muuta kuin pelkkä tavallinen geneerinen kauhuelokuva, mitä tuosta voi parhaimmillaan sanoa. Etenkin kun siitä uskosta ja nykyihmisyyden introspektiosta olisi voinut näin 2020 painaa vaikka kuinka terävällä kynällä herkullista käsikirjoitusta eetteriin. Mutta hokkus pokkus vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös