Jatkoajan leffakerho

  • 2 311 585
  • 11 992

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tuli katsottua SkyShowtimen kautta The Northman -niminen viikinkieepos.

Olipahan kasa höyryävintä, kliseisintä paskaa mitä olen moneen vuoteen nähnyt.

Ei voi suositella kellekään.
Todella puuduttava (pituutta leffalla oli 136 minuuttia, mutta se tuntui kolmetuntiselta) ja erittäinkin kliseine leffakokemus, jossa ainoat hyvät puolet olivat kohtalaisen autenttisilta näyttäneet viikinkiajan asusteet ja kyläyhteisöt, maisemat, Anya Taylor-Joy (ei roolisuorituksensa ansiosta) sekä filmaus. Huonoja puolia oli sitten huomattavasti enemmän.

Pääosan esittäjä Alexander Skarsgård oli vielä puisevampi roolissaaan kuin jokunen vuosi sitten Tarzanina, mikä vaatii jo taitoja. Ei minkäänlaista karismaa, vaan pelkkää huutamista, oman fysiikkansa esittelyä aivan kuin jossain fitness -expossa sekä harvinaisen surkeaa näyttelemistä.
Anya Taylor-Joy, jota olen pitänyt jo useamman vuoden ajan hyvänä näyttelijänä, vetäisi roolinsa oikeastaan puolivaloilla ollen silti parempi kuin Skarsgård. Kaunis nainen kuin mikä, mutta tuon roolin olisi voinut antaa jollekin toiselle.

Se, että leffalle annetaan IMDb:ssa hyvä keskiarvo tai että sen Rotten Tomatoes -score on päälle 70 prosenttia niin kriitikoiden kuin yleisönkin puolelta ei välttämättä tarkoita, että kaikki pitäisivät leffaa hyvänä. Itse en pitänyt tästä rainasta yhtään enkä aio sitä katsoa uudelleen, koska niin huonon maun se jätti minulle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kukkoilijat (In Bruges, vuokrattu Telia Playsta) oli kuitenkin kovin. Ohhoh! Enpä muista nähneeni tällaista elokuvaa, jonka huumori pistää jatkuvasti hymyilyttämään, mutta jonka pinnan alta löytyy oikeaakin sisältöä. Ihan timanttinen leffa, en muista nähneeni vastaavaa tähän mennessä. Lienee kuitenkin hyvä lisätä, että tärkeä osa elokuvan erinomaisuutta oli nimenomaan dialogi joka kutitteli omia nauruhermojani, ehkä se ei kaikille iske.

Jos et ole vielä nähnyt, niin katsopas tämä uudempi ja palkintoja kerännyt leffa samalta kaartilta:


(löytyy suoratoistona ainakin Disney+:sta)
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jos et ole vielä nähnyt, niin katsopas tämä uudempi ja palkintoja kerännyt leffa samalta kaartilta:


(löytyy suoratoistona ainakin Disney+:sta)
Tälle ehdoton peukku, yksi parhaimmista ja samalla hauskimmista leffoista mitä nähnyt pitkään aikaan, vaikkei komedia sinänsä olekaan.

Samalta käsikirjoittaja/ohjaajalta pitää nostaa esille myös "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri". Fargosta tuttu Frances McDormand vetää ihan huikean pääosaroolin, mutta eipä muukaan näyttelijäkaarti paljoa jälkeen jää.
 

MrTriangle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos et ole vielä nähnyt, niin katsopas tämä uudempi ja palkintoja kerännyt leffa samalta kaartilta:


(löytyy suoratoistona ainakin Disney+:sta)
Joo, oli jo aiemmin katselulistalla ja kun selvisi ketä porukkaa tuossa on niin mielenkiinto vain nousi. Ehdottomasti katselulistan kärjessä. Myös Tarantinon Kunniattomat paskiaiset (Inglourious Basterds, Netflix) taisi kerätä kehuja hauskasta dialogistaan, ja olihan Pulp Fictionkin nimenomaan dialogin osalta sellaista timangia että tuokin löytyy tämän hetkiseltä listalta korkealta
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oppenheimerin kävin juuri katsomassa

Loistava elokuva mielestäni. Paras leffa pitkiin aikoihin, mitä olen nähnyt.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Eilen käivn katsomassa Oppenheimerin myöhäisnäytöksessä. Menee Nolanin parhaimmistoon mielestäni.

Loistavaa kerrontaa ja elokuva kulki hyvin eteenpäin.Ei olisi uskonut yli 3h leffaksi.

Loistavia roolisuorituksia isoissa ja pienissä rooleissa. Gary Oldman Trumanin roolissa jäi mieleen. Toimitti lyhyen kohtauksen aika kovalla ammattitaidolla.
 

axe

Jäsen
Oppenheimerista olisi varmasti voinut tehdä myös sellaisen version, jossa lähtee myös sille tielle, että muitakin löytyy kuin miehiä rakentamassa atomipommia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oppenheimerista olisi varmasti voinut tehdä myös sellaisen version, jossa lähtee myös sille tielle, että muitakin löytyy kuin miehiä rakentamassa atomipommia.

Onneksi ei vakavia aiheita munita fantasiaksi kuitenkaan ajankuvan vuoksi ;)
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oppenheimirin vahvuus oli loistavien näyttelijäsuoritusten lisäksi siinä, että miten vahvasti se kunnioitti tapahtuneita historiallisia tosiasioita, ja pohjasi tarinan kuljettamisensa siihen. Ei tuossa tarvinnut minun mielestäni ottaa mukaan mitään muita atomipommien pudottamiseen liittyneitä tahoja, koska tuo tiedemiesten puurtamiseen keskittyminen kantoi jo niin hyvin tuon 3-tuntisen läpi.

Jos tuota olisi ruvettu ryydittämään kauheasti jollain keksityillä "lisämausteilla", niin en olisi lähellekään niin paljon elokuvasta nauttinut.
 

axe

Jäsen
Mulla ei Barbiessa äly riittänyt havaitsemaan mitään erityisen älyllistä feminismiä tai muuta mistä sitä nyt on kovasti kiitelty. Mun putkiaivoille kaikki miehille nauramiset ja roolien kääntämiset oli niin ilmiselvää ja vähän osoittelevaakin, että ne oli vaan että haahaa, jeejee, just just. Tai ehkä sitten vaan tosiaan ei riitä äly poimimaan niitä todellisia piikkileveleitä niiden obviousien lomasta. Ja vaikka sitä mainostettua DEI-castingia sun muuta oli sen verran, että varmasti oli aktivistien jokaisen kirjaimen kohdalle saatu ruksi, niin ei sekään häirinnyt, ehkä kun on fantasialeffasta kyse. Pyörätuoli-Barbie ehkä oli vähän päälleliimatusti esillä.

Vaikkei mun feminismin vastaisuuteni tuntenutkaan saaneen minkäänlaisia osumia puoleen eikä toiseen, niin ihan hyvä leffa silti. Varsinkin kaikki miesnäyttelijät oli tosi hyviä.
 

Buster

Jäsen
Mulla ei Barbiessa äly riittänyt havaitsemaan mitään erityisen älyllistä feminismiä tai muuta mistä sitä nyt on kovasti kiitelty. Mun putkiaivoille kaikki miehille nauramiset ja roolien kääntämiset oli niin ilmiselvää ja vähän osoittelevaakin, että ne oli vaan että haahaa, jeejee, just just. Tai ehkä sitten vaan tosiaan ei riitä äly poimimaan niitä todellisia piikkileveleitä niiden obviousien lomasta. Ja vaikka sitä mainostettua DEI-castingia sun muuta oli sen verran, että varmasti oli aktivistien jokaisen kirjaimen kohdalle saatu ruksi, niin ei sekään häirinnyt, ehkä kun on fantasialeffasta kyse. Pyörätuoli-Barbie ehkä oli vähän päälleliimatusti esillä.

Vaikkei mun feminismin vastaisuuteni tuntenutkaan saaneen minkäänlaisia osumia puoleen eikä toiseen, niin ihan hyvä leffa silti. Varsinkin kaikki miesnäyttelijät oli tosi hyviä.
En minä tiedä, mitä muut ihmiset on tarkoittaneet feminismillä tai älykkäällä sellaisella (elokuvan ironinen tyyli, jossa se omaksuu nuo ongelmakohdat samalla kun se selittää ne auki osoittaen kognitiivisen dissonanssin katsojalle, eli joka sitten silmät auki oikeassa maailmassa muuttaa käytöstään ja ajatuksiaan mahdollisesti?). Enkä minä elokuvaa katsoessani niputtanut asioita termien taakse. Elokuvassa on about kolme päätarinaa. Ensin on pinnallisesti varsinaisten Barbie-nukkejen historiallinen tarina ja kulttuurillinen merkitys, mitä elokuva ei hirveästi siloitellut ja piilotellut, mikä oli tuote-elokuvalta harvinaista. Toisaalta taas Barbie-elokuva ei oikeastaan kuitenkaan hylännyt noita kritisoimiaan kauneusihanteita ja Mattel lanseerasi useita uusia Barbeja elokuvan yhteydessä, joten oli se silti vielä kaupallinen tuote-elokuva ainakin siinä mielessä. Mutta hankala on elokuviltakaan vaatia täydellisyyttä.

Leffa alkoi nuorista tyttölapsista leikkimässä tylsillä vauvanukeilla 2001 Avaruusseikkailun avauksen hengessä, mikä on tietysti niiden lasten sukupuoliroolittunutta kouluttamista äitiyteen. Sitten koitti uusi aikakausi Barbien muodossa, josta oli tuotteistettu kaikenlaisia eri naiseuden sekä ammattien versioita (mitä niitä nyt on/oli, poptähti, astronautti, liikenainen ja sitten näitä naurettavampia kuten pyörätuoli, raskaana oleva Barbie etc.). Barbie oli itsenäinen nainen, joka ansaitsi elantonsa itse ja tuli toimeen omillaan asuen omassa unelmatalossaan ilman miestä.

Paitsi Barbie ei ehkä ollutkaan niin progressiivinen. Barbiet loivat ulkonäkö- ja kehopaineita töötäten edelleen eetteriin vakiintuneita ja vanhentuneita sukupuolistereotypioita. Nukkejen kautta nuoret tytöt näkevät itsensä edelleen hymyilevinä ja aina iloisina mannekiineina, pinkkeinä ja seksualisoituina objekteina etc. Lyhyesti hyperseksualisoituina bimboina. Voit olla mitä tahansa, kunhan olet kuuma ja tuotat täten tyydytystä miesten katseille. Kuten tyttö elokuvassa toteaa, että Barbie saa naiset vihaamaan itseään. Barbie kun on alunperin muotoiltu miehille suunnatun saksalaisen nuken mukaan.

Nykyään taas Barbie-nukkeja on viime vuosikymmenien aikana tullut myyntiin monenlaisia, eri kehoilla varustettuja, eri roduilla, ylipäänsä kaikenlaisia. Mikä sitten yhdistyy tuon elokuvan loppuviestiin, että voit olla Barbie ja voit olla Ken, voit olla kuka tahansa - voit olla arvostettu - näyttämättä tai olematta tietynlainen.

Tarina kaksi, mikä on elokuvan pääntarina. Elokuvan Barbiemaa on liioittelevalla, campmaisella tavalla peilikuva oikeasta elämästä, jossa Kenien arvo oli vain seisoskella katseltavana ja Barbiet pyörittivät maailmaa. Kunnes Ken löytää oikeasta maailmasta patriarkaatin. Palaa löytönsä kanssa Barbiemaahan ja muuttaa sen vuorostaan täydeksi miesutopiaksi (tai brotopiaksi), missä taas Barbiet ovat alisteisia palvelijoita ja Kenit kuninkaita.

Lopulta järjestys palautuu. Barbiet pyytävät anteeksi Keneiltä ja myöntävät, että hekin tarvitsevat oikeuksia Barbiemaassa. Tämä humanistinen viesti on elokuvan keskiössä. Eli mikä tahansa voima, valta ja sen käyttö, joka on riippuvainen toisten voimattomuudesta, tai jolla tehdään toiset voimattomiksi, on myrkyllistä. Oli kyse sen vallan käytöstä sitä tajuamatta (Barbiet, eli miehet oikeassa elämässä), tai sitten kostonhimosta (Kenit, eli voisiko sanoa vaikka jotkut hardcore-feministit). Todellinen voimaantuminen ja voima löytyy solidaarisuudesta, eli toisten auttamisesta voimakkaammiksi.

Tarina kolme, Margot Robbien esittämän Barbien tarina, mikä on kinkkisin. Barbie kauhistuu oikeasta maailmasta, joka ei ole "täydellinen" kuten Barbiemailma. Miehet huutelevat sopimattomia, teinit eivät ota häntä vakavasti ja kaikessa on sellainen outo seksuaalinen alavirtaus. Mutta oikean maailman epätäydellisyydessäkin on kauneutta, vanhan iän viisaus ja kuolevaisuus, joka antaa painavan merkityksen ohikiitävälle elämälle. Vaikka oikea maailma saa Barbien tuntemaan olonsa epävarmaksi ja epämukavaksi, niin hän valitsee pysyä siellä. Hän vaihtaa täydellisen muovisen elämän monimutkaiseen, selluliitin täyttämään ihmiselämään.

Tietysti tämän tarinan kohdalla nuo Barbien oikean elämän epävarmuudet ja epämukavuudet eivät ole kovinkaan uskottavia siitä johdosta, koska hän on Barbie (ja Margot Robbie). Kauneusihanteita molemmat. Heidän on hieman helpompi pärjätä yhteiskunnassa, joka "vaatii naisilta täydellisyyttä", kuten elokuva asian sanoo ja sen täydellisyyden mittareita monilta osin ovat he itse. Mutta kuten Helen Mirrenin kertojanääni toteaa, Margot Robbie ei ole paras näyttelijävalinta tämän pointin osalta, mutta tämä on kuitenkin kaupallista Hollywood-elokuvantekoa reaalimaailmassa.

EDIT: Pari nolointa kirjoitusvirhettä pois.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No mitä helvettiä @Buster , mun piti kirjailla jotain Barbista myös, mutta eipä tuon jälkeen ole juuri mitään sanottavaa. Allekirjoitan täysin ja aivan loistava arvio!

Ihmettelen kyllä sitä, miten tästäkin jotkut äiät ja myös telaketjufeministit ovat kiskoneet hiekkaa aunariin. Mennyt ilmeisesti koko leffan pointti täysin ohi.

Mun mielestä se Barbien oleellisin sanoma on, että ihmisiä tässä kaikki ollaan ja omat ongelmansa kullakin eikä KENenkään pitäisi tarvita olla jotain muuta kuin mitä on. Sellaista osuvaa sosiaalipsykologis-filosofista ihmisyyden esitystä ja paikoitellen jopa hauskaa sellaista!
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
BTW: sopivasti juuri Barbie rikkoi yhden lasikaton kun Greta Gerwigistä tuli ensimmäisen naisohjaajan, jonka elokuva myy yli miljardin..
 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
No mitä helvettiä @Buster , mun piti kirjailla jotain Barbista myös, mutta eipä tuon jälkeen ole juuri mitään sanottavaa. Allekirjoitan täysin ja aivan loistava arvio!

Ihmettelen kyllä sitä, miten tästäkin jotkut äiät ja myös telaketjufeministit ovat kiskoneet hiekkaa aunariin. Mennyt ilmeisesti koko leffan pointti täysin ohi.

Mun mielestä se Barbien oleellisin sanoma on, että ihmisiä tässä kaikki ollaan ja omat ongelmansa kullakin eikä KENenkään pitäisi tarvita olla jotain muuta kuin mitä on. Sellaista osuvaa sosiaalipsykologis-filosofista ihmisyyden esitystä ja paikoitellen jopa hauskaa sellaista!
Niin, ainakin mulle ero näiden kahden elokuvan välillä on se, molempien ollessa tuollaisia kevyen filosofisia elokuvia, että Oppenheimer ottaa itsensä äärettömän vakavasti ja siten luo illuusiota siitä, että on syvällisempi kuin on kun taasen Barbie taasen on hauska ja itsetietoinen sosiaalisessa kommentaarissaan, joka ainakin omassa katsomiskokemuksessani vähensi saarnan saarnaavuutta. Tietysti Gerwigin rytmitaju kohtausten sisällä ja välillä on sen verran edellä vaikkapa Nolania, että tuollaista tarinankuljetusta on ilo seurailla.

Vähän tuo loppukommenttisi kenties jättää huomiotta järjestelmän tasa-arvoa (/mahdollisuuksien tasa-arvoa), joka maailmassa tai barbie-maailmassa vaikuttaa suoraan mahdollisuuksiin olla sitä mitä on. Hyvässä satiirissa, ainakin omasta mielestäni, on tärkeää se, ettei lopussa lähdetä liikaa hempeilemään tai pehmentämään. Siinä tässä jossain määrin onnistuttiin, koska lopulta barbie-maailmassa ei jaettu tasa-arvoa Keneille. Ainoastaan sellaisia pieniä murusia, joita kenties voisi kutsua tasa-arvon illuusioksi :)
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vähän tuo loppukommenttisi kenties jättää huomiotta järjestelmän tasa-arvoa (/mahdollisuuksien tasa-arvoa), joka maailmassa tai barbie-maailmassa vaikuttaa suoraan mahdollisuuksiin olla sitä mitä on. Hyvässä satiirissa, ainakin omasta mielestäni, on tärkeää se, ettei lopussa lähdetä liikaa hempeilemään tai pehmentämään. Siinä tässä jossain määrin onnistuttiin, koska lopulta barbie-maailmassa ei jaettu tasa-arvoa Keneille. Ainoastaan sellaisia pieniä murusia, joita kenties voisi kutsua tasa-arvon illuusioksi :)
Tämä on oikein hyvä pointti ja jätin sen mainitsematta lähinnä siksi, että kovin ilmiselväähän vastaavan epätasa-arvoisuuden olemassaolon pitäisi olla - ja sellaisesta eroon pääseminen lienee kuitenkin elokuvan yksi tärkeistä sanomista. Samallahan siinä tuli hauskasti esille se, että jos "valtaa" jaetaan sukupuolen perusteella, niin se järjestelmä ruokkii itse itseään eli Kenit olivat sitten barbimaassa niitä koristeita ilman mitään mahdollisuuksia.

En halua lähteä vertailemaan Oppenheimeria ja Barbieta, koska täysin eri tyylilaji ja erilainen tulokulma. Tykkäsin molemmista!
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Osaako joku selittää miksi elokuva Cloverfield löytyy ruutu sovelluksessa jos tilaa skyshowtime sieltä mutta oikean skyshowtime sovelluksen kautta elokuvaa ei löydy? Minulla olisi tällä hetkellä skyshowtime tilattuna ihan heidän oman appin kautta mutta eipä löydy sieltä..
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura




Jos olet B-elokuvien ystävä, tämä ei ole sinulle - kyseessä on enemmän C- tai D-elokuva, ehkä jopa F. 70-luvun kristillistä huumepanikointia ja huonoa splatteria. Synopsiksen löytää netistä, mutta en tiedä kannattaako edes lukea etukäteen, jos tykkäät tällaisista niin varmaan tippuu ja jos et niin ei kannata ladata. (lataus on tosiaan ihan laillista)
 

Lankershim

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Detroit Red Wings, Los Angeles Dodgers
Katselin vihdoin ajankuluksi ymmärtääkseni pitkälti Tampereella ja sen lähiympäristössä kuvatun jenkkileffa Dualin, jonka pääosissa ovat mm. Karen Gillan ja Aaron Paul. Tarkoitukseni oli vilkuilla Dual jo aiemmin ihan vain mielenkiinnosta, mutta en löytänyt sitä mistään streamauspalvelusta tähän saakka. IMDB:n arvosana 5.8 ei antanut aihetta odottaa kummempia, ja omakin arvosanani menisi johonkin kuuden ja seitsemän väliin. Kaiken kaikkiaan Dual oli outo kokonaisuus, joskin ohjaaja Riley Strearns ymmärtääkseni tähän ainakin osittain tähtäsikin; puolet sivuosanäyttelijöistä puhuivat brittienglantia, brittisuomienglantia, tai ihan vain suomalaisittain englantia, vaikka elokuva sijoittuu Yhdysvaltoihin. Myös liikennemerkit, tienviitat ja vähän kaikki muukin näytti "out of place", mutta tämä saattoi johtua enemmän omasta, normaalia herkemmästä tarkkaavaisuudestani tämän leffan kohdalla. Ehkäpä hämmentävin kohtaus oli AA-tyyppinen originalien ja doublejen kokous, jossa molemmat "Carl" ja "Larry" puhuivat aikamoisella rallienglannilla.

Plussaa Karen Gillanista, kohtalaisesta loppuratkaisusta ja siitä, että tunnistin kuvauspaikoista ainakin Koulukadun kentän, Eteläpuiston ja Metson, sekä yhdessä kohtauksessa vilahti mielestäni osa Hervantakeskusta.
 

Teresa

Jäsen
Barbie-elokuva tuli käytyä itsekin katsomassa. Busterin loistavaan arvioon ei ole juurikaan lisättävää, mutta mainittakoon pari sanaa omasta puolestanikin. Etukäteen en tiennyt leffasta juuri muuta kuin sen, että se on niittänyt hypeä, että siinä käsitellään feministisiä teemoja ja että siinä on barbieita – kuvittelin itse asiassa kyseessä olevan mahdollisesti piirretty. Erään työkaverin suosituksesta suuntasin kuitenkin sitten itsekin elokuvateatteriin. Barbie ei lopulta ollut itselleni ominaisinta tyylilajia, sillä pidän enemmän realistisista leffoista kun tällaisista satumaisisia elementtejä hyödyntävistä ja tavallaan allegoriamaisista tekeleistä. Toisaalta en ole suuri komedian ystävä, sillä huumorista tulee usein tekemällä tehtyä, jos sitä pitää väkisin tuutata joka kohtaukseen, ja muutenkin toivoisin taiteelta tai viihteeltä jotakin asiallistakin sanottavaa.

Barbie onnistui kuitenkin vakuuttamaan minut nimenomaan siksi, että se ei ollut pelkkä komedia – siinä oli sekoitettu juuri sopivasti hersyvää huumoria (salissa tyrskähdettiin nauruun monta monituista kertaa) päällisin puolin huolettomasti käsiteltyyn vakavampaan sisältöön. Jossain määrin tematiikka tuntui tosin mielestäni vanhentuneelta, sillä eipä minun ymmärtääkseni edes Yhdysvalloissa ole enää valloillaan tuollainen patriarkaatti, että miehet olisivat kaikissa merkittävissä viroissa ja naisten tehtävä olisi vain kahvinkeittäminen. Enkä varsinkaan omassa lintukodossani ole törmännyt väheksyntään sukupuolen perusteella, eli siinä mielessä aihe ei tullut itseäni kovin lähelle. Elokuvan tapa käsitellä edellä mainittuja teemoja oli myös varsin kärjistetty ja alleviivaava. Joka tapauksessa pätkän lopullinen sanoma oli kaunis ja universaali: kaikki ovat hyviä ja riittävät juuri sellaisina kuin ovat. Barbieiden ei tarvitse olla ulkoisesti tai muutoinkaan täydellisiä ja Kenitkin ovat kokonaisia ihmisiä ihan omin avuin riippumatta siitä, saavatko he huomiota vastakkaiselta sukupuolelta.

Painavan sanottavan lisäksi elokuva oli persoonallinen ja varsin hyvin tehty, visuaalisesti ja musiikillisesti ansioitunut ja hyvillä näyttelijöillä varustettu. Huonoa oli hiukan kuluneen ja alleviivatusti käsitellyn aihepiirin lisäksi etenkin se, että leffa oli paikoitellen turhan täyteenahdettu. Jokaisessa kohtauksessa ja dialoginpätkässä oli piilomerkityksiä siinä määrin, että alkoi kaivata jo hengähdystaukoa.

Mutta että kannatti katsoa!
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Amerikan keltaliivit jatkaa lakkoiluaan ja vaikutukset ulottuu paitsi ensi-iltoihin myös Suomessa tehtäviin tuotantoihin. Pitäiskö näiden kermaperseiden lakkooikeutta rajoittaa?

Se on aika ironista että heidän duuniaan halutaan nähdä niin kiihkeästi että halutaan kieltää lakkoilu:D
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
No mitä helvettiä @Buster , mun piti kirjailla jotain Barbista myös, mutta eipä tuon jälkeen ole juuri mitään sanottavaa. Allekirjoitan täysin ja aivan loistava arvio!

Ihmettelen kyllä sitä, miten tästäkin jotkut äiät ja myös telaketjufeministit ovat kiskoneet hiekkaa aunariin. Mennyt ilmeisesti koko leffan pointti täysin ohi.

Mun mielestä se Barbien oleellisin sanoma on, että ihmisiä tässä kaikki ollaan ja omat ongelmansa kullakin eikä KENenkään pitäisi tarvita olla jotain muuta kuin mitä on. Sellaista osuvaa sosiaalipsykologis-filosofista ihmisyyden esitystä ja paikoitellen jopa hauskaa sellaista!

En todellakaan ole jaksanut paljoa katsoa mitä mielensä pahoittaminen pitää sisällään jossain twittersfäärissä, mutta yhden bongasin imdb:stä, eli "saarnaavuus". En tiedä mitä tuohon voisi sanoa, koska sehän on elokuvan harkittu tyylikeino, jonka pinnan alla noita syvällisempiä teemoja kuljetellaan mielestäni aika taitavasti. Toisaalta ymmärrän, mikäli jokin tehokeino ei toimi, enhän itsekään pitänyt Oppenheimerin supernopeasta leikkauksesta läpi elokuvan.

Sekä miesasiamiehiltä että aggressiivisimmilta äärifeministeiltä voin arvata kritiikin kohteeksi paitsi tuon ensiksi mainitun saarnaavan otteen, mutta feministien kohdalla myös sen, ettei elokuva erityisemmin silitellyt päätä miesvihaajille tai naisten vallankumousta vaativillekaan. Lopultahan elokuvan sanoma on varsin individualistinen ja sukupuolisokea (toinen punainen vaate nykyään kun pitäisi nimenomaan tiedostaa) kannustaessaan ihmisiä siihen, ettei omaa elämää kannata elää vertaillen itseä muihin tai eläen heidän kauttaan.

Erinomainen elokuva, joka itselleni kolahti Oppenheimeria enemmän. Barbenheimer ilmiönä sinänsä on sellainen, että olettaisin sen saavan minussa aikaan kyynisiä reaktioita, mutta olen tyytyväinen. Pitkästä aikaa kunnon elokuvahype, ei supersankareita ja megablockbusterit omalla tavallaan ovat vielä oikeasti hyviä. Hieno homma!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Erikoista sakkia tuolla Letterboxd:n joukoissa. Kun mainitsee, ettei ole käynyt leffateatterissa 14 vuoteen, jotkut heistä alkavat kovaan ääneen valittamaan, että minkä takia sitten olen liittynyt kyseiselle saitille. Aivan kuin noiden muutamien tyyppien mukaan ainoa hyväksyttävä tapa katsoa leffoja sekä olla ns. kelvollinen jäsen tuossa yhteisössä, on olla aktiivinen leffateattereissa kävijä.

EDIT: Jatkan kyllä edelleenkin sivuston käyttöä, mutta en perkele jaksa tapella noiden tyyppien kanssa Instagramissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös