Tulipa viikonloppuna katsastettua pitkään odottamani Damien Chazellen uutuus Babylon, jonka aihe on leffafanaatikko-ohjaajalle vaarallinen Hollywoodin kultakausi. Vaarallinen siinäkin mielessä, ettei idea ole kovin tuore, sillä elokuvia elokuvista on aika paljon ja tuoreiden lisäksi esim. Fellinin 8½ ovat jo käsitelleet useimpia elokuvien tekemiseen liittyviä teemoja osuvasti ja taiteellisesti korkealaatuisesti.
Babylon onkin ollut melko täydellinen pannukakku Yhdysvalloissa ja kriitikot ovat lytänneet sitä oikealta ja vasemmalta. Helsingin sanomat otsikoi, että Hollywoodin kolmen tunnin rietastelu on kammottava teos, arviona kaksi tähteä viidestä (eli sama kuin toimittajan arvosana Napapiirin sankarit neloselle). Kartastenpään kritiikissä elokuvaa syytetään tavanomaisuudesta ja latteuksista. Tätä voi kyllä hieman ihmetellä, ovathan elokuvan arviossa mainitut "latteudet" selvästi tarkoituksella juuri niitä, eikä norsun päälle paskominenkaan nyt ainakaan ihan loppuun kulutettu tapahtumakuvio elokuvissa ole...
Elokuvan jälkeen lukemani arvostelut tuntuivat kyllä kohtuuttomilta. Kyseessä on Chazellen toistaiseksi kunnianhimoisin teos, joka ei ole hänen parhaansa, muttei kyllä kammottavakaan. Se on upeasti kuvattua kaaosta, opportunismia ja sääntelemätöntä hulluutta - kunnes ei enää ole. Mitenkään tapahtumia spoilaamatta elokuvan kerronta sekin muuttuu kaaoksesta järjestelmällisempään suuntaan elokuvamaailman kehittyessä "kulta-ajasta" kohti organisoitua elokuvateollisuutta. Tuli ihan mieleeni Cormac McCarthyn briljantti lännenkirja Veren ääriin, jossa käytetään vähän samanlaista kikkaa.
Leffassa on heikkoutensa, eikä sitä voi pitää täydellisenä mestariteoksenakaan. Kaikkia hahmoja ei kehitetä niin hyvin kuin leffan kolmen tunnin pituus tekisi mahdolliseksi ja lopussa leffan hieman kyynistä perusasennetta pehmennetään turhan alleviivaavalla tavalla (joskin jollain eeppisellä tavalla kyllä ihan makeastikin). Koronanjälkeisessä potentiaalisten huippuelokuvien sumassakin tämä on ehdottomasti suositeltavaa käydä teatterissa katsomassa. Vaikka siitä ei pitäisikään, niin se on katsomisen arvoinen. Ja jos jostain elokuvasta näin pitää sanoa, niin tämän arvostuksen veikkaan tulevaisuudessa nousevan nykyisestä floppistatuksesta huolimatta.