TenetJos vastaavantasoisia geneerisiä nykyajan ADHD-tykityksiä on tarjolla enemmänkin, otan mielelläni vinkkejä vastaan katselulistaa varten.
Red Notice
6 Underground
No time to die
TenetJos vastaavantasoisia geneerisiä nykyajan ADHD-tykityksiä on tarjolla enemmänkin, otan mielelläni vinkkejä vastaan katselulistaa varten.
Eka ja vika näistä nähty, mutta en kyllä keksi mitä tekemistä näillä on mainitun elokuvan kanssa.Tenet
Red Notice
6 Underground
No time to die
Näille minusta on yhteistä se että niissä siirrytään vauhdikkaasta toiminta kohtauksesta seuraavaan toiminta kohtaukseen ilman että niissä on juurikaan juonta.Eka ja vika näistä nähty, mutta en kyllä keksi mitä tekemistä näillä on mainitun elokuvan kanssa.
Everything Everywhere All at Once kuvaa en ole nähnyt (paitsi trailerin jota en jaksanut katsoa loppuun) joten en oikeastaan tiedä siitä mitään.
Ei itse patsaalla olekkaan väliä vaan kun leffoja tulee helvetillinen mälli joka vuosi niin oscarehdokkuudet antavat vähän helpotusta että mitä katsoa.. näin siis yleensä mutta tänä vuonna näyttää heikolta.
Toki väärinymmärretty woke ohjaa myös valintoja.
Joskus muinoin gaala oli ihan hyvää viihdettä riippuen toki juontajasta mutta sekin on kustu viime vuosina kun on menty ilman.
Sama. Näytti samanlaiselta kasalta paskaa kuin Doctor Strange in the Multiverse of Madness, jota tuli katsottua noin 2 minuuttia alusta.
Perkele jäin kiinni:DPakko kysyä, mitä on "väärinymmärretty woke"?
No tämähän oli sitten varsin looginen vastaus kun kysyin samantasoisten elokuvien perään.Everything Everywhere All at Once kuvaa en ole nähnyt (paitsi trailerin jota en jaksanut katsoa loppuun) joten en oikeastaan tiedä siitä mitään.
Samantyyppisten eli ADHD. Voiko olla sekä hyviä että huonoja ADHD elokuvia, minusta ei välttämättä jos ADHD koetaan negatiiviseksi luonteenpiirteeksi vai onko se jopa sairaus (vrt. Marco Hietala).No tämähän oli sitten varsin looginen vastaus kun kysyin samantasoisten elokuvien perään.
Ehkä huono sanavalinta, mutta viittasin kyseisen elokuvan ADHD-tyylillä siihen, että kokoajan tapahtuu kaikkea mahdollista ja mahdollisimman paljon, jolloin ainakin minunlaisella katsojalla tulee lähinnä ähky. Itse tykkään nauttia elokuvani sellaisessa muodossa, jossa draamankaareen kuuluu dynamiikkaa suvantovaiheineen ja tunnelmaa osataan rakentaa jopa hienovaraisesti tyylitaju säilyttäen. Puhumattakaan siitä, että taustalla olisi myös jotain syvällisempää ajatusta. En kiistä etteikö myös Everything All at Oncessa sellaista voisi olla, mutta itse mielsin sen aika popcorn-viihteeksi.
Makuasioita todellakin.
Ei tarina mennyt todellakaan viuhumalla ohitse. Eihän tuo nyt mikään monitulkinnainen tapaus ollut samassa mielessä jos vertaa vaikkapa johonkin Bunuelin, Jodorowskyn tai Tarkovskin tuotantoon. Hyvinkin suoraviivaista kerrontaa hektisestä rytmityksestä huolimatta. Elokuvien suurkuluttajana ja ehkä vähemmän sinne massaosastolle keskittyneenä sanoisin, että tyylillisesti puhutaan ihan puhtaasti viihde-elokuvasta vaikka kuten totesin, en kiistä etteikö myös syvällisempää ajatusta voisi olla taustalla.Todellakin elokuvissa on paljon makuasioita, mutta jos mainitsemassasi elokuvassa näkee aika lailla "popcorn-viihdettä", sanoisin sen tarinan menneen viuhumalla ohitse. Kyseessähän on ennen kaikkea 2020-lukua aika tarkkanäköisesti kommentoiva eksistentialistinen teos, jonka estetiikka on lainattu toiminta- ja scifielokuvista. Vaikkei se Camusinsa lukeneelle varmasti mitään täysin uusia ajatuksia tarjoa, niin onhan tuo aika omaperäinen ja hieno konsepti, eikä todellakaan ainakaan popcorn-viihdettä. Se on täysin toinen juttu, jos elokuvan käyttämät tehokeinot ja rytmi eivät itselle vain toimi. Näitä fiiliksiä on varmaan ollut aika monella tuon elokuvan katsoneella!
Ja todettakoon, että vertailua - siis tyyliseikkojen ulkopuolelta - johonkin Tenetiin ja vastaaviin ei kannata missään nimessä ottaa vakavasti, tämä on ihan erilainen elokuva sisällöltään.
Heei heei.Kaikkien aikojen paras mafiaelokuva ja yksi maailman parhaista elokuvista ikinä.
No joo, kyllä ne Kummisedätkin ovat loistavia.Heei heei.
MIELESTÄNI valheellinen väite mutta mielipiteillä ei ole niin väliä.
Sillä taas on että mafia/gangsterigenressä on niin laadukkaita elokuvia että vertailu on turhaa. Eikö voida rakastaa kaikkia;)
"I know it was you, Fredo. You broke my heart"
Toimintaleffoja ei ole Suomessa ihan hirveän paljon koskaan tehtykään, mutta sanoisin että tämä on heittämällä kaikkien aikojen paras suomessa tehty toimintaelokuva.
Ei tarina mennyt todellakaan viuhumalla ohitse. Eihän tuo nyt mikään monitulkinnainen tapaus ollut samassa mielessä jos vertaa vaikkapa johonkin Bunuelin, Jodorowskyn tai Tarkovskin tuotantoon. Hyvinkin suoraviivaista kerrontaa hektisestä rytmityksestä huolimatta. Elokuvien suurkuluttajana ja ehkä vähemmän sinne massaosastolle keskittyneenä sanoisin, että tyylillisesti puhutaan ihan puhtaasti viihde-elokuvasta vaikka kuten totesin, en kiistä etteikö myös syvällisempää ajatusta voisi olla taustalla.
Lisäksi ainakin itselle tuli mieleen monesta kohtauksesta ja yleisestä tunnelmasta esim. Leonen westernit, joissa jännitystä rakennettiin odottamisella ja hiljaisilla hetkillä. Mutta kuten sanoit, niin ei tämä mitään puhdasta pastissia ollut vaan Helander oli keksinyt myös jotain ihan omaakin sekaan.Oli kyllä täysin poikkeuksellinen kotimaiseksi elokuvaksi, toivottavasti lähtee myös kansainvälisesti lentoon.
Ei Sisu miksikään klassikoksi nouse. Silti erinomaisesti tehty epämoderni elokuva, jossa jännitys ja draama haettiin muualta kuin alati vaihtuvista juonenkäänteistä tai dialogeista.
Helander onnistui ainakin omille silmille tuomaan sellaisisia asioita joita en muissa vastaavissa elokuvissa muista nähneeni. Joten myös kekseliäisyydestä voi antaa pisteen lisää.
Tarantinot ja Rambot tuli täälläkin mieleen, jotain kaurismäkeläistä tunnelmaa myös ja väkivallan ja huumorin yhdistämisessä joitain linkkejä sain myös The Expendablesiin.
Varmaan takerrut nyt tuohon popcorn-sanaan ja huomaan, että se oli ehkä väärä sanavalinta. Tai sitten meillä on yksinkertaisesti vain eriävä näkemys siitä, että mikä on viihde-elokuva.En väitä olevani mikään suurharrastaja, mutta kuitenkin paljon eri aikakausien elokuvia kuluttanut ihminen. Vaikka on olemassa suosittuja Hollywood-elokuviakin, joiden kerronta on vielä monimutkaisempaa (Lynch, Aronofskyn The Fountain, Kubrickin 2001 yms.), on minusta nimenomaan elokuvaharrastajan näkökulmasta outoa viitata ko. pätkään suoraviivaisena popcornviihteenä. Kyseessä on kuitenkin elokuva, jossa esitetään lähinnä (ehkä, tässä on varmaan monitulkintaisuutta) allegorinen sukellus keski-ikäisen maahanmuuttajanaisen pään sisään ja vyöryttämällä hengästyttävä määrä hämäävää ja välillä tosi outoa audiovisuaalista dataa katsojan päälle armoa tuntematta. Lisäksi elokuva ei pelkää kysyä suoraan ns. suuria ikiaikaisia kysymyksiä.
Kyllä tuo minusta aika erikoinen konsepti oli, eikä vielä nytkään tule hirveästi vastaavia mieleen. Ehkä joku Fight Club voisi olla lähimpänä. Tai sitten en ole vain nähnyt tarpeeksi elokuvia.
Katsoin eilen pitkästä aikaa Zulawskin Possessionin vuodelta -81