Niin, kuten listauksestani voi päätellä, niin minähän pidän Tom Cruisesta näyttelijänä kovasti. Mel Gibson on taasen minulle se kaikista kovin näyttelijä (Arnold Schwarzenegger on sinällään se kaikista "suurin sankari", rakkain hahmo, mutta Gibson on näyttelijänä sykähdyttänyt eniten). Ja kuten yllä käydystä keskustelustakin tulee esille, eivät ihan varauksetonta rakkautta nämä miehet saa kaikilta. Kaikenlaiset seinähullut sitä on näköjään lähellä sydäntä.
Ymmärtääkseni Cruisen huonon maineen takana on skientologia, hyppiminen Oprahin sohvalla ja parit raivoamiset leffojen kuvauksissa? Oprahin sohvalla hyppiminen ja rakkauden tunnustaminen Katie Holmesia kohtaan on ehkä noloa, mutta eikö tuo ole juuri tuollaiseen ohjelmaan sopivaa menoa? Raivoamiset ihmisille on kirjoissani paljon pahempaa toimintaa ja näistä on mieleen jäänyt koronasääntöjen rikkominen ja Valkyrien kuvauksiin liittynyt tilanne, jossa joku oli heittänyt leijan. Suhteellisen rauhallisena ja konflikteja mielelläni välttelevänä ihmisenä en haluaisi olla raivopurkauksia todistamassa, mutta ok, jos pitää joskus raivota, niin ehkä tuo koronarajoitusten rikkominen on ihan ok syy, jos tällaisella perseilyllä uhataan miljoonatuotannon valmistumisprosessia - vielä kun Tompan omia rahoja on pelissä.
Skientologia sitten on asia erikseen. Parhaiten olen perehtynyt kyseiseen uskontoon South Park -jakson tiimoilta ja tuokin jakso oli itse asiassa otettu pois tarjonnasta, kun viimeksi katselin Viaplaysta sarjan parhaat kaudet läpi, joten se on hyvin heikosti muistissa. Yleisesti ottaen yhden uskonnon typeryydelle naureskelu on mielestäni ihmeellistä, jahka itse uskoo myös, mutta vain toiseen versioon uskonnoista. Mutta tässä ei nyt taida olla ongelmana se, että miten lennokas lore skientologialla on pohjanaan, vaan toimintaan jossa ihmisiltä nyhjätään rahaa ja kritisoijia yritetään mustamaalata? Pitäisi selvästi perehtyä asiaan paremmin, mutta toki on epämääräisen oloista menoa ja ymmärrän tätä kautta Cruiseen henkilöityvän ongelman, kun on kyseisen uskonnon keulakuvia. Äkkiseltään vedettynä vertauskuvana ehkäpä tämä on vähän niin kuin Ovechkinin toimiminen Putinin mannekiinina - hankala suhtautua Ovyyn neutraalisti, jos ei Putinin toimet ole lähellä sydäntä.
Mel Gibsonilta taasen on toki kaikkien tiedossa pidätyksensä noin 15v sitten, jolloin hän toteutti kännisen ranttinsa ja sekoili muutenkin ihan urakalla.