Jatkoajan leffakerho

  • 2 434 349
  • 12 366

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kokeilin tänään katsoa Mulholland Drive -leffan kolmannen kerran. Ei kyllä auennut täysin vieläkään, miten Lynch on tämän tarkoittanut ymmärrettävän. Ilmeisesti osa tapahtumista on päähenkilön mielikuvitusta/harhoja.
Hiukan lisää ajatuksia kolmas kerta kyllä herätti.
Tämä on kyllä yksi tämän vuosituhannen mahtavimmista elokuvista. Tietäisinpä vain miksi... eli ei se juoni ehkä ole täysin auennut, mutta että on taiten rakennettuja kohtauksia ja tunnelman luontia. Lynch on kyllä ylittänyt itsensä tämän kanssa.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mulholland Drive! Elokuva jonka pelkkä ajatteleminen nostaa kylmiä väreitä. En väitä tajunneeni siitä juuri mitään, mutta tunnelma on parasta mitä olen TV:n ääressä kokenut. Ensimmäinen katselukerta aikoinaan oli jopa aidosti pelottava ja jäi kummittelemaan pitkäksi aikaa mieleen. Nyt on monta vuotta vierähtänyt edellisestä katselusta ja uusintakatselua olen miettinyt pitkään. Saitte inspiroitua katsomaan.
 

Buster

Jäsen
Kävin viikonloppuna katsomassa uuden suomalaiselokuvan Kupla. Suosittelen lämpimästi. En lainkaan ihmettele, että elokuva on saanut erinomaisia arvosteluita kautta linjan. Tarina oli hyvä ja kekseliäs, ja etenkin Munkkivuori-sarjastakin tuttu nuori Stella Leppikorpi oli loistava. Harmittavan vähän vain oli teatterissa yleisöä. Eipä taida tämä laadukas elokuva löytää suurta yleisöä, mikä on suuri sääli.
Sikäli ei yllättänyt kun Salmenperän elokuva, mutta oli kyllä erittäin hyvä ja hyvin tuntui myös kuvaavan tuota teini-iänkin tiettyä levottomuutta ja kommunikointia.

Lämmin joulusuositus myös Violent Nightille. Vähän kuin Paha pukki olisi risteytetty Die Hardin kanssa. Loistavaa 80/90 -lukujen taitteen toimintaleffojen henkeä kieli poskessa vedettynä kaikkine herkullisen puisevine one-linereineen. Siihen vielä puhtaampaa komediaa päälle toinen puolisko. Ai että kun tuli vielä nostalginen fiiliskin vielä Yksin kotona -viittauksista. Olisiko ensimmäinen Tommy Wirkolan elokuva, jonka idea myös kantaa ihan sinne loppuun saakka. Tovi on vierähtänyt kun viimeksi nauranut noin paljon ulkomaisen elokuvan parissa. Pitääkö mennä 8-bit christmasiin saakka viime vuodelta, tokko sentään, muisti vaan tökkii.

Pahoin vaan pelkään, ettei tuotakaan moni löydä kuin vasta suoratoistosta ja televisioesityksistä. Nykyaikana toki vielä enemmän surettaa nämä vain tiettyyn pienempään streamauspalveluun suoraan menevät -elokuvat, jotka jäävät pysyvästi pimentoon.
 

Teresa

Jäsen
Viime aikoina itselläni on ollut aika hiljaista leffojen katsomisen saralla eikä yhtään uutuutta ole tullut kytättyä, mutta katsoinpa sentään viime viikonloppuna Kadonneen aarteen metsästäjät ties kuinka monennen kerran. Kyseessä on siis ensimmäinen osa Indiana Jones -nimisen arkeologin seikkailuja käsittelevästä elokuvasarjasta, jos joku nyt ei tuota vielä tiennyt. Tämähän ei missään nimessä ole itselleni sitä ominta genreä, sillä toimintaleffojen ohuet juonet, vieläkin ohuemmat henkilöhahmot ja tunneköyhyys eivät vain ole minun palani kakkua. Indyt jaksavat kuitenkin viehättää ihan jo nostalgia-arvonsa vuoksi. Katsoin ne ensimmäistä kertaa joskus vähän alle tai yli 10-vuotiaana isävainaani kanssa ja siitä pitäen ne ovat keikkuneet ”parhaat elokuvat” -toplistoillani – nykyään tosin häntäpäässä, mutta kuitenkin.

Kieltämättä Indiana Jonesitkin ovat ehtaan actiontyyliin varsin pinnallista ja kevyttä höttöä, mutta juonissa on sentään jotakin itua, niin ettei ihan päämäärättömän ryntäilyyn sorruta. Arkeologian ja uskonnon yhdistäminen toimintailotteluihin toimii ihan hyvin, joten juonet ovat ainakin lähtökohdiltaan kiinnostavia, vaikkei niissä kovin nerokkaita twistejä yleensä nähdä. Suoranaiset yliluonnolliset elementit takaivoimaisine liitonarkkeineen sun muine höpöhöpöjuttuineen menevät kyllä paikoitellen vähän överiksi. Eikä noita leffoja toki muutenkaan ole uskottavuudella pilattu; Indy niittaa omin käsin kymmenpäisiä vihollislössejä ihan tuosta noin vain, kirkkaassa päivävalossa ihmisjoukkojen keskellä tapahtuneet surmat lakaistaan muitta mutkitta maton alle yms. Kaipaisin kepeältä ”aivot narikkaan” -viihteeltäkin edes jonkinlaista kosketusta realismiin.

Yritän silti olla ottamatta noita leffoja liian vakavasti, koska eihän niitä ole miksikään vuosisadan taide-elämyksiksi tarkoitettukaan. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita ainakin piisaa enemmän kuin omiksi tarpeiksi ja tapahtumat etenevät sutjakasti vailla moniakaan pitkäpiimäisiä hetkiä. Toimintaa paremmin Indyissä toimii kuitenkin huumori. Jokaisella katselukerralla on tullut hymähdeltyä hauskoille sattumuksille, humoristiselle dialogille ja näyttelijöiden hulvattomille ilmeille – etenkin pääosan esittäjän naamanväänteille. Tästä päästäänkin oivan aasinsillan kautta siihen, että vaikka nostalgia-arvo ja huumori ovat tärkeitä tekijöitä Indiana Jones -leffojen viehätysvoiman taustalla, kaiken a ja o on itse Harrison Fordin karisma ja näyttelijäntaidot. Olen aina ihaillut erityisesti Fordin luontevaa ele- ja ilmekieltä – varsinkin sitä kuinka aidon tuntuisesti hän osaa hymyillä ja nauraa. Roolivalintojen suhteen hän on tosin ollut aika yksitoikkoinen, mutta Indy on hänen hahmoistaan parhaasta päästä; ihan kiehtova antisankari, joka eroaa toimintatavoiltaan vain karvanhienosti vastustajinaan häärivistä rikollisista.

Suosikkini-Indyni on aina ollut Viimeinen ristiretki, koska siinä on eniten minuun kolahtavaa huumoria, mutta sen vastapainoksi myös hieman yllättäen vakavuutta ja jopa herkkyyttäkin Indyn pulmallisen isäsuhteen käsittelemisen muodossa. Melkein voisi sanoa, että Sean Connery miltei jättää Fordin varjoonsa tuossa pätkässä, mutta en sano. Joka tapauksessa heidän kemiansa pelaavat loistavasti yhteen. Kakkososa Tuomion temppeli oli vähän turhan ankea ja nelososa Kristallikullin valtakunta vähän turhan yliampuva; ikään kuin parodia oikeasta Indy-leffasta.

Tämä avausosa taas on perushyvä Indy-leffa. Joitakin legendaarisen hauskoja kohtia tästäkin löytyy; esimerkkinä mainittakoon sankaritar-Marionin ja antagonisti-Belloqin yhteinen ryyppäjäishetki. Ainakin tällä katselukerralla huomasin tosin mielenkiintoni alkavan rakoilla leffan loppua kohden varsinkin joidenkin naurettavan ylipitkiksi venähtäneiden takaa-ajo- ja tappelukohtausten aikana. Marionin tunarius kävi myös hermoille. Onhan hän sentään muihin Indy-leffojen sankarittariin verrattuna omatoimisempi ja särmikkäämpi tapaus, mutta aika perinteinen "pelasta neito pulasta" -dynamiikka hänen ja Indyn välillä tuppaa siitä huolimatta olemaan. Marionin yritykset saada jotakin hyödyllistä aikaan päättyvät nimittäin poikkeuksetta siihen, että hän päätyy pahisten vangiksi, jumiin hävittäjään tai johonkin muuhun kiipeliin Indyn pelastettavaksi. Vähän väliä hänet piti myös saada puettua jonkin tekosyyn varjolla mitä hienoimpiin hepeneihin kesken seikkailun tuoksinan, mikä tuntui varsin typerältä. Toki tuollainen sovinistinen tapa esittää naishahmot oli tuota aikaa, mutta vastenmielistä sitä on katsoa näin nykyihmisen näkövinkkelistä.

Viihdyttävä leffa ja leffasarja siitä huolimatta.
 
Bones and All oli ihan hyvä elokuva joka yhdisteli hauskasti eri tyylejä yhteen. Oli teiniromantiikkaa, kauhua ja roadmovie henkistä menoa. Aluksi hieman epäröin mennä katsomaan, koska pelkäsin että teiniromantiikka olisi liikaa esillä ja olisin kohdeyleisönä liian vanha. Onneksi varttuneemmallekin henkilölle tarjottiin mainio Mark Rylancen hahmo, sekä David Gordon Greenin ja Michael Stuhlbargin visiitti elokuvassa.

Kuvauksellisesti oikein kaunis. Eikä tuossa voi oikein mennä pieleenkään kun liikutaan ympäri Yhdysvaltain maaseutua.

Jos pitäisi arvioida kokonaisuutta, niin annetaan nyt vaikka kouluarvosana 7.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jonkun mediatiedon mukaan tänä vuonna ensiesityksen on saanut yli kuusikymmentä kotimaista elokuvaa, johtuen koronan aiheuttamasta siirtymästä. Onko tähän laskettu sitten esmes nuo suoraan tv-levitykseen menneet Koskiset yms.? Kun aikanaan taas @Vintsukka laittaa äänestyksen vuoden parhaasta rainasta tulille, on jännä nähdä onnistuuko suomalainen tunkeutumaan kärkikymmenikköön? Toivottavasti. Itse kuulun ainakin toistaiseksi valitettavasti nollakerhoon, mitä tulee kotimaisen elokuvan katselukertoihin.

Kulunut vuosi on omien mieltymyksieni osalta jatkanut tällä happaman apaattisella 20-luvun tasolla. Otanta huiteleepi arviolta vajaan sadan tuntumassa, joten määrästä se ei taaskaan ainakaan jää kiinni. Tällä vuosikymmenellä ei ole vielä tullut yhtään elokuvaa, joka kolahtaisi ISOsti ja olisi tyrkyllä tämän vuosituhannen top-viiteenkymppiin. Tämä nykyinen suoratoistopalveluiden kasvu on ollut kuin paluu kultaiselle vhs-aikakaudelle. Rahoitusta tuntuu löytyvän taas kaiken maailman uber-paskaan, kun joku toimija ottaa sen levitykseen kuitenkin....

Tuohon äänestykseen voisikin lisätä kohdan jossa voisi äänestää "Vuoden Kultainen Suihku Lumihangella -palkintoa", jossa nimensä saisi eetteriin se, ei välttämättä ultimaattisesti huonoin elokuva, vaan suurimman pettymyksen aiheuttanut tekele.
 

Jeffrey

Jäsen
Kulunut vuosi on omien mieltymyksieni osalta jatkanut tällä happaman apaattisella 20-luvun tasolla. Otanta huiteleepi arviolta vajaan sadan tuntumassa, joten määrästä se ei taaskaan ainakaan jää kiinni. Tällä vuosikymmenellä ei ole vielä tullut yhtään elokuvaa, joka kolahtaisi ISOsti ja olisi tyrkyllä tämän vuosituhannen top-viiteenkymppiin. Tämä nykyinen suoratoistopalveluiden kasvu on ollut kuin paluu kultaiselle vhs-aikakaudelle. Rahoitusta tuntuu löytyvän taas kaiken maailman uber-paskaan, kun joku toimija ottaa sen levitykseen kuitenkin....

Moni elokuvastudio on tosiaan siirtänyt katseitaan suoratoistopalveluihin, ja moni elokuva on myös rahoitettu tältä pohjalta. Nyt kuitenkin esimerkiksi Hollywoodin yhteenlaskettu liikevaihdon pudotus on noin 30%, joka on todella valtava yhtä toimialaa koskeva pudotus. Useampi studio onkin jo ilmoittanut alkavansa panostamaan enemmän teatterielokuviin, ja esimerkiksi Disney on tässä ottanut melko kovaakin linjaa. Disney on esimerkki yrityksestä jonka suoratoistosarjat esimerkiksi Star Wars ei olekaan lentänyt ihan niin kuin ajateltu oltiin.

Korona pandemia toi jonkinlaisen tuotantokatkon elokuviin samalla kun striimauksen tuloa vähän yliarvioitiin. Tämä aiheuttanee sen, että vielä ensivuosi tultaneen näkemään melko köykäinen kattaus elokuvia ellei joku sitten yllätä. Toki siellä on ensi vuodelle nostalgia nimiä ja kotimaiset studiot arpovat saisiko jostain jonkun kohtuullisen nimen vielä puristettua kasaan, mutta isommassa mittakaavassa elokuvien odotuksia kannattanee siirtää jo vuodelle 2024.

Liikehdintä takaisin teatterielokuviin on kuitenkin jo alkanut ja jopa melko voimakkaana. Tämän vuoden Top Gun toi tähän esimerkkiä 1,5 miljardin lipputuloilla. Eli tuskin striimauksesta on lopulta elokuvien tappajaksi, niin kuin ei ollut VHS:stä, DVD:stä tai edes Blueraysta. Tässä mielessä elokuvien palaaminen laadukkaammaksi pois sohvannuhjuversioista lienee odotettavissa.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
@Blue F siitä samaa mieltä, ettei tämän vuosikymmenen huiput ole ihan sitä timanttisinta tasoa vielä saavuttaneet, mutta täytyy silti sanoa että tämä kulunut vuosi on antanut toivoa sen suhteen että korona-ajan laaksosta noustaan vielä takaisin merenpinnan tasolle. Ennenkaikkea laajuutta on riittänyt tämän vuoden tarjonnassa oikein mukavasti. Sellaisia neljän tähden leffoja on tullut jo nähtyä puolen tusinaa, ja potentiaalisia vielä näkemättä ainakin Banshees of Inisherin, All Quiet on Western Front, Amsterdam, The Whale, Avatar yms... Itsekin tullut käytyä valkokankaan edessä enemmän kuin varmaan vuosikymmeneen, joten kaiken kaikkiaan hyvä fiilis jäänyt tästä leffavuodesta.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




Matt Damon puhui jokin aika sitten tuosta, että minkä takia samanlaisia elokuvia ei tehdä enää kuin ennen. Ennen oli varaa flopata kun oli isot dvd myynnit, jotka toi rahaa. Joku Fight Club onnistui vielä ysärillä, mutta nykyään ei varmasti, koska liian iso riski studiolle. Isot franchise elokuvat ja remaket taasen on helppoja markkinoida yleisölle. Ja kun stremauspalvelut haluavat pääasiassa sarjoja eli pysyviä tilaajia palveluun niin jos jollakin ohjaajalla on hyvä käsikirjoitus 90 min leffaan niin todennäköisesti Netflix tms sanoo, että "miten ois kahdeksan tunnin mittaista jaksoa" ja tarinaa joudutaan venyttää.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vuonna 1969 ilmestynyt klassikkoleffa Easy Rider tehdään uusiksi. Elokuvan tuotanto on vielä toistaiseksi varhaisessa vaiheessa ja käsikirjoitus on työn alla.

‘Easy Rider’ Reboot in the Works: Rights Holders to Update Dennis Hopper-Peter Fonda Classic (EXCLUSIVE)
Vasta runsas kuukausi sitten tuli nähtyä kyseinen leffa, joten sen tapahtumat ovat varsin tuoreessa muistissa. Tämäkin klassikko olisi pitänyt jättää rauhaan, sillä remaket eivät juuri koskaan onnistu ja nykyajan Hollywoodissa se on lähes varmaa. Luultavasti tähänkin tekeleeseen hommataan Dwayne Johnson pääosaan, hienosta draamasta tehdään idioottimainen komedia ja alkuperäisestä muistuttavat ainoastaan moottoripyörät sekä mahdollisesti Jack Nicholsonin käyttämä kypärä.
 

Buster

Jäsen
Vuonna 1969 ilmestynyt klassikkoleffa Easy Rider tehdään uusiksi. Elokuvan tuotanto on vielä toistaiseksi varhaisessa vaiheessa ja käsikirjoitus on työn alla.

‘Easy Rider’ Reboot in the Works: Rights Holders to Update Dennis Hopper-Peter Fonda Classic (EXCLUSIVE)
Leffassa ajellaan varmaan sähköpotkulaudoilla olkalaukut olalla ja sähkötupakit suussa kohti Coachellaa, ja ratkotaan siinä samassa somen avulla nyky-Yhdysvaltojen ongelmia.

Easy Rider oli merkittävä virstanpylväs mm. sen puolesta, että se tuhosi sen ajan elokuvantekostandardit. Pienen budjetin ja pienen tekoryhmän indie-elokuva studiojärjestelmän ulkopuolella. Samalla se oli niin erottamattomasti aikansa elokuva (60-luku ja vastakulttuuri), etteivät edes tekijät itsekään tienneet kuinka osuvan ja ajan hermolla olevan elokuvan olivat purkittaneet. Jos joku elokuva on napannut ns. salaman pulloon kuten englanninkielinen sanonta kuuluu, niin Easy Rider lienee sellainen. Eli elokuva, jota ei vaan pystyisi replikoimaan. Studiot kyllä yrittivät sitä välittömästi jo tuolloin reilu 50 vuotta sitten.

Tämänkin sijaan voisivat antaa rahat jollekin uudelle talentille, jolla on hyvä ja tuore idea. Vaikka samaan hengenvetoon pitäähän tuo katsoa oli se kuinka huono tahansa. Mikä varmastikin studiolle/rahoittajille riittää.
 

axe

Jäsen
Leffassa ajellaan varmaan sähköpotkulaudoilla olkalaukut olalla ja sähkötupakit suussa kohti Coachellaa, ja ratkotaan siinä samassa somen avulla nyky-Yhdysvaltojen ongelmia.
Ja Dwayne Johnson kyllä käy hyvin pääosaan, mutta kaverina pitää olla lesbo/transnainen. Pitää tickata kaikki boxit!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja Dwayne Johnson kyllä käy hyvin pääosaan, mutta kaverina pitää olla lesbo/transnainen. Pitää tickata kaikki boxit!
Transmies käy hyvin ja sopisi paremmin kuvaan. Elliot Page vaan rooliin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja Dwayne Johnson kyllä käy hyvin pääosaan, mutta kaverina pitää olla lesbo/transnainen. Pitää tickata kaikki boxiit
Eikö Johnsson sitten tickkaa kaikka noita? Aika lesbo/homppa/trans tyyppinen näyttelijähän on kyseessä.. tai no "näyttelijä" mutta hahmoltaan saa rastin kyllä joka luukkuun (pun intended)
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Bones and all

Minä katsoin tämän road-elokuvana riippuvuuksista. Riippuvuus sattui tässä vain olemaan ihmissyöntiin. Ihan kelvollinen kuva, mutta ei kyllä antanut ainakaan minulle oikein uutta näkökulmaa mihinkään.

Toinen on teatteriesitys, mutta menköön tänne:

Priscilla - aavikon kuningatar

Musikaali kolmen drag queenin matkasta pitkin Australiaa. Jos ei ollut laulu menossa, kerrottiin alapäävitsejä. Tämäkin ihan viihdyttävä esitys. Helsingin kaupunginteatterin listoilla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sight & Soundin parhaat elokuvat 2022

Elokuvamaku muuttuu. Vaikka kärjessä on samoja elokuvia kuin ennenkin, on siellä myös paljon uutta. Omat suosikkini eivät juuri päässeet kymmenen sakkiin, eikä noita taida olla kadenkymmenenkään joukossa kuin pari.
73/100 tai jotain nähtynä. Listan eka ihan tuntematon. Muut Top-10 nähtynä, en kyllä ymmärrä mikä tuossa Beau Travailissa ihan noin hienoa olisi että edes listalla saati 7. Muuten kyllä pitkälti oma maku tuppaa olemaan sama kuin kriitikoilla.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
73/100 tai jotain nähtynä. Listan eka ihan tuntematon. Muut Top-10 nähtynä, en kyllä ymmärrä mikä tuossa Beau Travailissa ihan noin hienoa olisi että edes listalla saati 7. Muuten kyllä pitkälti oma maku tuppaa olemaan sama kuin kriitikoilla.

Itse nähnyt muutaman enemmän. Jonkin verran tämä äänestys on saanut sapiskaa sen takia, että feministit ovat valinneet mitä ovat ja kaiken lisäksi heitä on paljon. Edellisestä kympistä vaihtui jonkin verran nimikkeitä, se oli kyllä enemmän omaan makuuni.

Jeanne Dielman on hyvä leffa, mutta jos menet esittämään sen maailman parhaana elokuvana, useimmat eivät sen jälkeen halua nähdä edes toiseksi parasta. No, ennemmin tuo kuin Satantango.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jonkin verran tämä äänestys on saanut sapiskaa sen takia, että feministit ovat valinneet mitä ovat ja kaiken lisäksi heitä on paljon.
Ongelma on naisohjaajien vähyys. Useampi äänestäjä kuin ennen halusi naisedustusta listalleen, ja kun valinnanvaraa oli kovin vähän, äänet kasaantuivat yhdelle ja samalle naisohjaajan leffalle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jeanne Dielman on hyvä leffa, mutta jos menet esittämään sen maailman parhaana elokuvana, useimmat eivät sen jälkeen halua nähdä edes toiseksi parasta. No, ennemmin tuo kuin Satantango.
Aika harva ihminen tykkää myöskään Citizen Kanesta ihmeemmin. Enpä itsekään sitä nostaisi maailman parhaaksi elokuvaksi, vaikka noilla listoilla tuppaakin olemaan kärjessä. Kuitenkin se on kulttuurisesti ja teknisesti merkittävä tavoilla joita on hankala nähdä jälkikäteen ellei tiedä mitä etsii.
 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
73/100 tai jotain nähtynä. Listan eka ihan tuntematon. Muut Top-10 nähtynä, en kyllä ymmärrä mikä tuossa Beau Travailissa ihan noin hienoa olisi että edes listalla saati 7. Muuten kyllä pitkälti oma maku tuppaa olemaan sama kuin kriitikoilla.
Sinällään hauskasti Jeanne Dielman ja Beau Travail ovat ainoat elokuvat tuossa top-kympissä joille on olen omissa merkinnöissäni laittanut viisi tähteä (ja sitä kautta olen paljon tyytyväisempi tämän vuoden rohkeaan listaykköseen kuin väsyneeseen Vertigoon viimeksi). Toki olen tässä jo useamman vuoden petaillut, että jos vielä toinen tytär saadaan niin annetaan vähintään toiseksi nimeksi Chantal eli varmaan sellainen fanipojan näkemys tämä (ja Beau Travailin juliste on työhuoneessa Videodromen vastaavan vieressä). Toki fanipojat ja -tytöthän nuo kärkisijat äänestää.

Jos lista menisi pelkästään feministien piikkiin niin tuskin tuolla Hitchcockin kaltaiset ihmishirviöt pyörisivät kärkipaikoilla.

95/100 noista on nähtynä, ehkä viimeiset viisi muuttavat käsitykseni täysin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös