Hyvä leffa ja Paul Giamatti on erinomainen näyttelijä.Sideways-leffa
Hyvä leffa ja Paul Giamatti on erinomainen näyttelijä.Sideways-leffa
Oon samaa mieltä Codasta. Vai pitääkö se kirjoittaa CODA. Vähän ehkä laskelmoivasti tuossa katsojien nappuloita painellaan, mutta hyvät näyttelijäsuoritukset ja viittomakielen kekseliäs käyttö onnistuvat kuitenkin pitämään paketin hyvinkin toimivana.Coda. Tämä taasen oli sitten oikeasti todella hyvä elokuva. Itselläni tässä oli myös hieman henkilökohtaista aspektia mukana. Vaikka en kuuro olekaan, tarpeeksi huonokuuloinen löytääkseni elokuvasta henkilökohtaisia elementtejä jotka syvenivät kokemusta. Hieno elokuva, vaikka itse olisinkin Oscarin antanut Power Of the Dog:lle.
On mennyt kukkahattuiluksi Oscar-gaalatkin, saatana. Täytyy varmaan mennä Youtubeen katsomaan "Bobby Brown top10 hits" ja haikailemaan aikaa jolloin näyttelijäpiireissä saatiin vielä läpsiä toisia naamaan ilman sen kummempia rangaistuksia. Joku Johnny Deppin ja Amber Heardin rivalrykin toi mahtavaa tunnetta ja fiilistä, ei näistä nykyajan tissiposkista oo enää mihinkään!Kylläpä lätkäistiin tuntuva pelikielto Smithille, NHL saisi ottaa mallia. Olinkin näkeväni hidastuksesta, että Smith käytti jalkojaan ikään kuin pumppuina ja osumahetkellä saattoi jalat irrota kokonaan maasta. Osumahan jysähti suoraan päähän, vaikka joidenkin mielestä varmaan ns. liukui olkapäätä pitkin.
Nämä on taas näitä, kun aiheeseen perehtynyt tyrmää remaket tyystin. Veikkaisinpa, että aiheesta mitään tietämätön antaa keskimäärin 2,5-3 tähteä, ja sitten todennäköisesti kiinnostuu '73-versiosta, jolle voi hyvinkin antaa 4-5 tähtöstä.1/5 paska leffa, olisi saanut jäädä tekemättä.
Hyvä pointti.Nämä on taas näitä, kun aiheeseen perehtynyt tyrmää remaket tyystin. Veikkaisinpa, että aiheesta mitään tietämätön antaa keskimäärin 2,5-3 tähteä, ja sitten todennäköisesti kiinnostuu '73-versiosta, jolle voi hyvinkin antaa 4-5 tähtöstä.
IMDb on antanut Papillon(2017) 7,2 eli ei mitenkään huonosti. Yleensä ainakin omaan makuun IMDbn tähdet korreloi aika hyvin.
Lainasin tuolta HBO Max -ketjusta, kun tämä ketju lienee osuvampi. Eli juu, aikalailla veit sanat suustani tuosta leffasta. Piti vitsillä heittääkkin, että aika surutta voisi elokuvan katsella noin 1.5x nopeudella, niiiiiiiiin pitkäpiimäistä kerrontaa se on ajoittain. Toisinaan se toimii tehokeinona, toisinaan sitten taas ei todellakaan, ja teki leffateatterissakin mieli huutaa, että KÄVELE NYT JUMALAUTA VÄHÄN NOPEAMMIN.Muita Batmanin katsoneita?
En tiedä, ei oikein lähtenyt. Ensinnäkin niin pirun pitkä ja alkoi jo keskivaiheessakin puuduttamaan. Pakko oli lyhyt tauko vetää välissä, kun ajatus alkoi jo pahastikin karkailemaan. Mitään suurempaa yksittäistä syytä en keksi miksi tuo ei oikein toiminut, mutta jotenkaan sitä ei meinannut saada kunnon otetta oikein kenestäkään henkilöstä tai näyttelijästä. Ei Batmanista, pahiksista, ei edes Alfredista tai Gordonista. Ei tullut Ledgerin Jokeri tai Hardyn Bane fiiliksiä kenestäkään, eikä Pattinsonkaan pärjännyt Balelle.
Myönnetään, että kun on sitä sukupolvea joka Nolanin trilogian tasoon ehti tottumaan ja niiden parissa aikoinaan nuoruutensa kasvoi, niin saattaa odotuksetkin olla vähän turhan korkealla. Ei tuo nyt mikään aivan kamala elokuva ollut, mutta ehkä odotuksiin nähden kuitenkin selkeä pettymys.
Batman ei voi loppua.Batmanin suhteen ei olisi ollut paskempi idea lopettaa Nolanin Dark Knight Risesin jälkeen. Tuon trilogian pieksemistä Marvel pohtii yhä eikä onnistunut edes 10 vuoden pituisella tarinan rakentamisella tuossa.
Heh, ettäkö esimerkiksi viime vuosien DC-elokuvista Joss Whedonin Justice League ja vaikkapa Wonder Woman 1984 ovat täysin ylivoimaisia esityksiä verrattuna Marvelin Winter Soldieriin ja Infity Wariin? Vähän epäilen kyllä.Ja Marvelin lapsellisen huonot kohellusleffat (kaikki Marvel-leffat) eivät vertaudu mihinkään DC Comicsin elokuviin; M-elokuvat ovat epäuskottavia ja -kiinnostavia, DC:n teokset niiden vastakohtia.
Marvel pärjää DC:lle yhtä hyvin kuin Ari "Paska" Peltonen Pavarottille.
Muuten mitään varsinaista vikaa ei ollut, omanlaisensa teos ja ihan hyviäkin kohtauksia. Ja välillä sitten että mitä vittua nyt oikein tapahtui? Vähän epätasainen siis ja olihan siinä kohtauksia mm. CSI: Batman, Fast & Furious: Chasing Batman ja ehkä jotain True Blood: Batman's Creek sköndääkin välissä.
Mutta juu, ei mitään haastetta Nolanin Batmaneille. Saapa nähdä tuleeko tätä lisää, kyllä mä tuolle tyylille annan varovaisen peukun.
The Batman 5,5/10
Alun alkaen minulla ei ollut mitään odotuksia jälleen kerran uudistetulta Batman-sarjalta, mutta syksyn aikaan korvaani kantautuneet huhut aikuisten kauhubätmänistä saivat minut kuitenkin kiinnostumaan ja lopulta aika innollakin odottamaan tätä leffaa. Totta kai lähes täysin huomiotta jättämäni supersankarigenre kuitenkin tuotti massiivisen pettymyksen.
Ensimmäisen tunnin jälkeen olin jopa hieman innoissani, mutta elokuvan rullatessa loppuun se rikkoo oikeastaan kaikki antamansa lupaukset. Visuaalisesti se on suurimman osan elokuvasta kiinnostava ja sisältää hyvin tehtyjä kohtauksia. Musiikin käyttö on paikoin jopa poikkeuksellisen hienoa seurattavaa. Pattinsonin Batman-tulkinnassakin on potentiaalia, tämä bättis on masentunut ja rikkinäinen aiempaa kiinnostavammalla tavalla. Poliisileikitkin ovat - ehkä vähän huvittavallakin tavalla - tulleet uutuutena mukaan.
Kyseessä on kuitenkin lopulta tylsä ja kliseisesti käsikirjoitettu elokuva, jonka odotettu aikuismaisuus ja kauhuelementitkin hukataan, koska tästäkin on pitänyt tehdä lastenelokuva PG13-meininkeineen. Hyvä visuaalinen ilme ja toimiva alkuasetelma rikkoutuvat tyhmään juoneen ja pökkelöön juustoiseen dialogiin.
Ei voi kun ihmetellä tämänkin keskinkertaisuuden menestystä kriitikkojen kynän alla. IMDB-arvosanan vielä ymmärtää supersankarifanipoikien ahkeruuden myötä, mutta miten kukaan voi olla sitä mieltä, että käsikirjoituksessa olisi jotain erityistä omaperäisyyttä tai edes synkkyyttä? Ainoa mielenkiintoinen juonenkäännekin - Thomas Waynen puhtoisuuden murtaminen - viedään katsojalta kuin tikkunekku nenän edestä kun suunnilleen seuraavassa kohtauksessa maine palautetaan.
Tuossa olisi ollut jotain Batman-universumissa mukavaa vaihtelua ja aitoja harmaansävyjä, jotka tässäkin elokuvassa ovat muuten varsin päälle liimattuja. Hyvä vs. paha, siinä on tämänkin elokuvan asetelma vigilante-systeemien ongelmien käsittelystä huolimatta. Supersankarielokuvien jäytävä perusongelma eli puuduttava ennalta-arvattavuus vaivaa tätäkin. Juuri tämän takia Nolanin The Dark Knight on Batman-elokuvien ylivoimainen ykkönen. Se vyöryttää katsojalle tunne-elämyksiä ja yllättävyyttä niin paljon kuin lajityyppi sallii.
The Batman sen sijaan vesittää hommansa aivan tyystin. Itse perustarinaan (pääjuonena myyty korruptio-case) kunnolla keskittymällä olisi voitu saada jotain aikaan, mutta sen sijaan tähänkin on ollut pakko ympätä joku eeppinen loppukahina, jonka kaavamaisuus ja tuhatvuotiset kliseiset läheltä piti-kohtaukset saivat minut kiroilemaan lähes ääneen leffateatterissa. Jos ensimmäinen tunti voisi olla jopa 7,5/10-tasoa, viimeinen tunti on ihan täyttä kuraa ja varmistivat osaltani sen, että tätä Batman saakaa oletettavasti lukuisine jatko-osineen en aio seurata loppuun.
Ehkä tunnustukseni elokuvalle on, että on sinänsä saavutus saada näin vähän sisältöä toimintapitoiseen kolmeen tuntiin.