Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 697
  • 12 325
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Niin, olihan ohjaajalla uusi rohkea strategia, että näytetään heti alussa mikä on tilanne kun leffasta on enää vajaa puoli tuntia jäljellä. Siinä onkin sitten jännitettävää koko elokuvan ajan - kukakohan selviää hengissä, miten tuohon tilanteeseen päästiin? Eiku joo, mitä väliä, nuo kaikki ruudulla näkyvät ihmiset joko kuolee tai muuten vaan eivät enää ole kuviossa mukana. On se jännää.


Mun mielestä se oli tarinankerronnallisesti hyvin rakennettu. Jokiseikkailun näyttöä alussa ja välillä. Miksi ollaan siellä, miten sinne päädyttiin? 2 pikkulasta, eli aikaa on kulunut vuosia, koska tapahtuma-alussa on vain raksaana olevia naisia. Ja koska aika on kulunut vuosia, ei näiden talossa olevien kohtalot ole siis etukäteen selitettyjä. Lasten valintatilanne oli hyvin rakennettu, kun ensin paljastuu kumpi on päähenkilön oma ja kumpi pitäsi uhrata..


Talon henkilöt olivat tarinaa siitä, miten ihmiset ovat ylipäätään selviytyneet ja miksi ja ketkä "näkee". Erilaisia tarina jännityksiä siis vietiin montaa yhdellä kertaa eteenpäin. Pikkumysteereitä paljastui pitkin matkaa, mysteerejä, joita ei olisi ollut, jos alussa ei olisi näytetty joelle lähtöä ja väleissä joella oloa. Auton varastaneen pariskunnan tarinan siihen olisi vielä voinut tuoda, vaan olisi leffa ehkä tullut liian pitkäksi.. siitähän sitä jatko-osaa on puhuttu.


Mun mielestä nimenomaan tarinankerronnan ratkaistu yhdessä Bullockin hyvän suorituksen tekivät tästä hyvän leffan. Suora tarinakerrontamalli olis tehnyt tästä taas yhden häppeningin
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Mun mielestä nimenomaan tarinankerronnan ratkaistu yhdessä Bullockin hyvän suorituksen tekivät tästä hyvän leffan. Suora tarinakerrontamalli olis tehnyt tästä taas yhden häppeningin
Ei "epälineaarisessa" tarinankerronnassa sinänsä mitään vikaa ole. Omasta mielestä tässä tapauksessa vaan näytettiin ihan liikaa liian aikaisin, mikä söi todella paljon pohjaa mahdolliselta draamalta. Mutta makukysymyksiä toki.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Toisen kerran tuli nähtyä Knock Knock(2015) ja kyllä tuossa taitaa olla paskin näkemäni elokuva. Oikeastaan kaikki mahdolliset asiat päin persettä ja kyllä homman kruunaa se että tuossa oli kaikki elementit hyvälle elokuvalle. Eli Rothin kannattaa tosiaankin vain tyytyä leikkimään irroitetuilla raajoilla, urealla, ulosteilla ja eritteillä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
On olemassa vain yksi paranneltu versio Mies ja alaston ase -elokuvista ja sen nimi on "Hei, me lennetään!"
Toki kaikkien aikojen paras kreisikomedia tuolta tuotantotiimiltä on Top Secret. Hei me lennetään on toki hyvä kakkonen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Muutamavuosi sitten laitoin omalle listalleni Korealaisen leffan

The Handmaiden


Nyt tuli katsottua sen extended cut (ei siis hajua mitä siihen on lisätty)

Leffa on aika monipolvinen tarina petoksesta, halusta ja kostosta. Leffa hämmentää ja viihdyttää, on hauska ja kiero.

Leffa tapahtuu siis 1930-luvun japanilaisten miehittämässä Koreassa, missä taskuvarkaiden parissa kasvanut nätti tyttö ujutetaan äveriään japanilaisnaisen seuraneidiksi ja palvelijaksi. Ujuttajana "herrasmiesvaras" joka pyrkii naimisiin äveriään ladyn kanssa saadakseen tän rahat. Herrasmiesvaras sitten juonittelee molemman naisen kanssa erikseen. Lisänä on Ladyn sadistinen ja kieroutunut setä, joka luetuttaa Ladyllä eroottisia tarinoita miesyleisölle (jo toisessa polvessa).

Leffassa on kaikkea, varsinkin mieskatsojalle, kun kauniit naiset peuhaa alasti sängyssä pehmopornoa paremmin kuvattuna ja esitettynä... mutta siis juoni on polveileva ja jännittävä ja pientä kauhutwistiä on inhottavalla tavalla mukana. Elokuvan rakenne episodeineen sekä sen visualisuus (muukin kun ne nätit naiset) on kyllä ihan A1 luokkaa.

En ihmettele tämän aikanaan saamia ylistäviä arvioita (joita tosin en tähtimäärää pitemmälle lukenu spoilausvaaran takia).


Hemmetin hieno leffa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keväällähän tuo Palvelijatar oli Ylenkin ohjelmistossa. Areenasta ehdin katsomaan ennen kun poistui. En kyllä muista oliko mikään extended cut vai ihan normiversio.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No, onko tämä tämän vai teatteriketjun kamaa? No teatteriketjua lukeneet tietää, että olen musikaalimies. Joskin siis musikaalit kuuluu näyttämölle ja koetaan livenä. Siis toki muutamia hyviä musikaalielokuviakin on kuten My Fair Lady tai West Sode Story, mutta nyt siis .. niin... WestEnd taltiointi, eli livestagelta tehty taltiointi.. onko se leffa? Ei, mutta ei se ole teatteriesityskään... laitan molempiin ketjuihin

Kinky Boots

WestEnd taltiointi imo 2000 -luvu musiikillisesti parhaasta musikaalista (jep, Hamiltonia en ole nähnyt, mutta en ole rap -musan ystävä, joten epäilenpä)

Musikaali kertoo siis kenkätehtaasta, jonka vastentahtoisesti isänsä kuoleman jälkeen poika ottaa haltuunsa vain huomatakseen sen olevan konkurssin partaalla. Ratkaisuksi löytyy koreiden kenkien valmistaminen drag gueen miehille. Toki musikaaleissa on myös romanssiaspekti, ihmisen kasvunäkökulma ja epätodennäköinen ystävystyminen...

enivei esitys on huikea, musa aivan hemmetin hyvää tarttuvine melodioineen ja koska se on teatteritaltiointi, siinä ikäänkuin pääsee mukaan yleisön tunnetiloihin.. ainakin mää pääsin.

Musikaalien ystäville täys kymppi. Niillekin jotka Hki viimetalvena kävi suomenkielisen kattomassa. Tampereellehan tää tulee seuraavax.

Jaa niin, musan ja tekstithän on tehny Cyndi Lauper
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eilen tuli TV:stä leffa nimeltä

Hidden Figures - Varjoon jääneet.

Se oli tositapahtumiin perustuva leffa kolmesta tummaihoisesta naisesta, jotka työskenteli NASA:n laskijoina (computer) 60 –luvun alun avaruuskilpailun aikoihin. Leffa siis kuvaa näiden naisten murtautumista rotu- ja sukupuoliennakkokäsitysten vastaisesti NASAn huippupaikoille. Draamaan mukaan tietty on tuotu ihmissuhteita jne vaikka kirja kaiketi perustuu tietokirjaan.

Laskija, joka on laskemassa Shepardin ja Glenin ratoja on pääosassa, ja Fortrania itsekseen opiskeleva IBM:n tietokoneoperaattorijohtajaksi nouseva sekä ensimmäinen naisinsinööriksi opiskeleva ovat vähän sivutarinoita, mutta kolmikko esitetään ystäväryhmänä työnulkopuolisessa draamassa.

Elokuva on hyvin toteutettu ja jouhevaa kerrontaa tositapahtumien katveessa. Avaruudenvalloitushistoriaa tuntevalle ainakin ajankuva välittyi hienosti. Mitään yllätyksellistähän tässä ei tapahdu, tietenkään. Se kuinka isoihin asemiin nää naiset (Katherine Johnson, Dorothy Vaughan ja Mary Jackson) lopulta NASA:ssa nousi, kerrotaan leffan lopuksi.

Oli hienoa nähdä Kevin Costner pitkästä aikaa hyvässä itselleen sopivassa roolissa ja Jim Parsons muussa kuin Sheldonin roolissa (Kirsten Dunst nyt on aina ihana).
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tämä uusi Leijonakuningas oli yllättävänkin hyvä ja ei haitannut yhtään, että oli lähes täysin sama elokuva. Muutamaa pientä asiaa jäin kaipaamaan, mutta anteeksi saa, jos kokonaisuus oli noinkin hieno.
Harvemmin tulee käytyä elokuvissa niin, että suurin osa ihmisistä oikeasti itkevät. Tunteisiin se meni.

Ja kyllä tuo Hans Zimmerin musiikki pääsee oikeuksiinsa leffateatterissa. Upeita kappaleita ja melodioita.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tänään tulee Neloselta klo 21 Denis Villeneuven mestarillinen "Arrival" (2016), jonka pääosassa on huikaiseva Amy Adams.

Kyseessä on aivan ilmiömäisen hieno tieteiselokuva, jonka aihe, näyttelijäsuoritukset sekä maalauksellinen, viipyilevä tunnelma puhuttelevat syvästi. Yksi unenomaisimmista ja kauneimmista koskaan näkemistäni elokuvista. Suosittelen lämpimästi.

Arrival Trailer (2016) - Paramount Pictures
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tänään tulee Neloselta klo 21 Denis Villeneuven mestarillinen "Arrival" (2016), jonka pääosassa on huikaiseva Amy Adams.

Kyseessä on aivan ilmiömäisen hieno tieteiselokuva, jonka aihe, näyttelijäsuoritukset sekä maalauksellinen, viipyilevä tunnelma puhuttelevat syvästi. Yksi unenomaisimmista ja kauneimmista koskaan näkemistäni elokuvista. Suosittelen lämpimästi.

Arrival Trailer (2016) - Paramount Pictures

Täältä myös suosittelut. Katsoin tämän joulun aikoihin ensimmäisen kerran ja toisen kerran ihan pari viikkoa sitten. Onko liian aikaista kolmannelle kerralle?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Täältä myös suosittelut. Katsoin tämän joulun aikoihin ensimmäisen kerran ja toisen kerran ihan pari viikkoa sitten. Onko liian aikaista kolmannelle kerralle?
Katsomallahan se selviää! :)
 

Buster

Jäsen
Hobbs ja Shaw -elokuvassa mentiin taas Fast & Furious tapaan, sekä 90-luvun ja ehkä vähän 00-luvunkin toimintaelokuvien tapaan, ympäri maailmaa ja toimintakohtaukset oli mittakaavaltaan valtavia. Ohjaajana oli se toinen kaveri John Wickistä minkä valossa on jännää, miten hän ilmeisesti tykkää tehdä lähinnä tosi coolilta näyttävää toimintaa ja ei ole väliä kuinka isossa mittakaavassa käytetään cgi:tä. Puhtaat myllyttämiset on kuvattu docustylella. On energiaa, mutta jostain syystä mikään elokuvan toiminta ei oikein loppupeleissä lähde todella lentoon. Siis siinä mielessä, että kaikesta mittakaavasta ja parista parhaasta toimintatähdestä huolimatta elokuvan toimintakohtaukset tuntuu ihan keskinkertaisen yhdentekeviltä. Vaatisi tarkempaa paneutumista syiden kaivamiseen, mutta saman ohjaajan Deadpool 2 aiheutti itselleni samanlaisen fiiliksen.

Sen sijaan elokuvan buddy cop -ainekset ja hennosta varresta huolimattaan kovaa vakoojaa esittävä Vanessa Kirby (tee enemmän elokuvia!) ovat parin hauskan cameon ohella sen verran vahvasti onnistuneita osasia, että näillä elokuva kohotaan lievästi positiivisen puolelle. Tämä huolimatta hieman vaivaannuttavasta kolmannesta aktista. Voisi kanssa sanoa, että elokuvan komedian suhteen mennään Jumanjin linjoilla, sillä Shaw ja Hobbs jatkuvasti vittuilevat toistensa ulkonäöstä ja muusta vahvasti itse näyttelijään (eikä vain hahmoihin) liittyvistä ominaisuuksista. Se on hauskaa ja siihen päälle Legolas&Gimli -tyylin kisaamista siitä, kumpi lyö paremmin vihulaisia lättyyn.

Vanha ja ehkä vähän unohdettukin kauhuklassikko The Changeling (1980) oli aika hieno tuttavuus. Olisiko ehkä ensimmäinen kerta (tai ensimmäisiä kertoja) isomman profiilin elokuvassa, kun näkymätön paha heittää pallon pimeydestä, jonka variaatioita on käytetty tehokkaasti sittemmin ainakin Kirottu-elokuvissa ja Crimson Peakissa. Lisäksi Changelingiin liittyy myös mysteeri, johon kuuluu kaivo, kuollut lapsi ja tämän sielun rauhaan saattaminen, mikä tietysti muistuttaa todella vahvasti The Ringia/Ringua. Elokuvalla on myös tuon pallon lisäksi heittää pari aika vahvaa kauhukohtausta.

Kuitenkaan jostain syystä elokuva ei saa katsojaa imettyä sisäänsä ihan niin maksimaalisesti, kuin kaikki hyvä paperilla ja näin jälkikäteen ajateltuna antaisi odottaa. Ehkä vika on ohjaajassa ja kohtausten linkittämisessä toisiinsa merkityksellä tavalla. Ehkä syy on tamimaisia maneereja (erityisesti A Christmas Carolissa) omaavassa George C. Scottissa, joka näyttelee harvinaisesti aika pelkäämätöntä ja panikoimatonta kauhuelokuvan päähahmoa. Ehkä kauhuelokuva tarvitsee sen panikoivan ja kirkuvan hahmon kunnolla ilmentämässä pelkoa ja hermostuneisuutta. Ehkä asiaan myös vaikuttaa se, että Scottin hahmo olisi koska tahansa voinut nostaa vain vuokraamastaan talosta kytkintä ja jättää asian sikseen, vaikka sääliä/sympatiaa oman menetyksensä johdosta tunsikin. Sitäkään yhteyttä ei tuotu riittävästi käytännössä ja näkyvässä muodossa esiin. Joka tapauksessa kyllä tuota katsoessa varmaan pimeänä talvi-iltana olisi joutunut vilkuilemaan taakseen, mutta katsoin sen eilen päiväsaikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
DOCTOR SLEEP - Official Teaser Trailer [HD]

Mites onko tällänen tapaus jo käsitelty täällä?

Jonkinlainen jatko-osa todelliselle klassikkoelokuvalle joka on myös suurimpia henk.koht suosikkejani.

Kyseinen elokuva tietenkin Stanley Kubrickin mestariteos The Shining - Hohto
Kertoo tän pikkupojan(Danny) elämästä aikuisena.
Jatko-osat ja nostalgia tuntuu olevan se hollywoodin juttu tällä hetkellä ja tässä kohtaa olen uhri. En aseta korkeita odotuksia leffalle mutta onhan tuo pakko katsoa.

Syksystä on tulossa yksi lähivuosien suurimmista leffafanaatikoille. Ensi viikolla tulee Uusi Tarantino. Myöhemmin syksyllä viimeinen Rambo ja jo aiemmin linkkaamani Scorsesen Pesci-De Niro-Pacino herkkupala. Ehkä Final Cut Apocalypse Now teatterikierrokselle, jos ei niin edes sitten himaan. Lopuksi tämä etukäteen heikoin eli hohdon jatko-osa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Rambo The last blood on kyllä korkealla odotuslistalla.
 

axe

Jäsen
Tosiaan tuo Doctor Sleep on mitä todennäköisimmin ihan karsea leffa. King on ennenkin kynäillyt näitä juttuja, joissa iso osa asioista tapahtuu jossain jaettujen mielien syövereissä, ajatustenlukukeskusteluina ja niin blah pois, ja ne menevät pitkin hampain juuri ja juuri vielä kirjoissa tekstinä, kun on vielä hyvää tahtoa kirjailijaakin kohtaan. Mutta aina kun näitä on yritetty elokuvaksi, niin tuloksena on ihan hirveää soopaa. Eikä Dr Sleep ollut kirjanakaan kyllä kummoinenkaan. Ei ole isoja odotuksia tätäkään kohtaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
King on ennenkin kynäillyt näitä juttuja, joissa iso osa asioista tapahtuu jossain jaettujen mielien syövereissä, ajatustenlukukeskusteluina ja niin blah pois, ja ne menevät pitkin hampain juuri ja juuri vielä kirjoissa tekstinä, kun on vielä hyvää tahtoa kirjailijaakin kohtaan. Mutta aina kun näitä on yritetty elokuvaksi, niin tuloksena on ihan hirveää soopaa. Eikä Dr Sleep ollut kirjanakaan kyllä kummoinenkaan. Ei ole isoja odotuksia tätäkään kohtaan.

Olen lukenut Kingin tuotannosta vain Christinen, elokuvat taas melkein kaikki katsottuna ja herran kirjoista tehdyistä elokuvista voisi sanoa että "mestariteoksia" on vain kaksi, The Shawshank Redemption ja The Shining.

Eka toimi kyllä juonenakin mutta näyttelijäsuoritukset varastivat shown. Hohto taas mestariteos Kubrickin kädenjälkenä eikä Kingin+ näyttelijäsuoritukset loistavat siinäkin. Nicholson nyt on Nicholson mutta Kubrick hyvin kuuluisasti ajoi Shelley Duvallin sekoamispisteeseen saadakseen haluamansa suorituksen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen lukenut Kingin tuotannosta vain Christinen, elokuvat taas melkein kaikki katsottuna ja herran kirjoista tehdyistä elokuvista voisi sanoa että "mestariteoksia" on vain kaksi, The Shawshank Redemption ja The Shining.
No, kyllä Carrie ja Stand by Me on erinomaisesti onnistuneita leffoja myös
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös