Muistan kun tämä ilmestyi. Siinä kun tyttöjen piti nyyhkyttää niin ÄIJJÄT vitsaili kaikelle epäloogisuudelle kuten että miten tyyppi voi hypätä junan seinän läpi ja tömähtää lattialle sen sijaan että läpäisisi sen ja putoisi raiteille ja siitä jojona aina maan keskipisteeseen asti. Jos haamuilla nyt siis on joku massa ylipäätään.Sellainen elokuva on kuulkaas saanut Parhaan elokuvan ehdokkuuden ja voittanut parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen kuin Ghost - näkymätön rakkaus. Yhteensä leffa keräsi viisi ehdokkuutta, joista vielä Whoopi Goldberg voitti parhaan naissivuosan esittämällä itseään (silti ainoa syy jaksaa loppuun saakka). Parhaiten tämä parodioistaan tunnetun Jerry Zuckerin ohjaama elokuva muistetaan nykyaikana tästä valamiskohtauksesta (Youtubeen vie). Älkäämmekä unohtako myöskään kohtausta, jossa
tuo Patrick Swayzen esittämä kuollut mies ottaa haltuunsa Whoopi Goldbergin ruumiin hyväilläkseen Demi Mooren esittämää rakastaan. Siinäkin tietysti kyse on vain lähinnä pelkästä syliin sulkemisesta, ei sillä että haluaisin erityisesti nähdä Whoopi Goldbergin seksikohtauksessa.
Itselleni tuo näyttäytyi höhlänä ja jopa vähän campin puolelle parissa kohtaa lipsahtavana yliampuvana roskana, eikä elokuvaa varsinaisesti palvele myöskään sen tyylistä huokuva ehta 80-90 lukujen taitteen kevyen viihde-elokuvan tunnelma. Ehkä tuo yltiöromanttinen ja mielikuvitusta kutitteleva aihe sitten jollain tapaa kolahti tuolloin katsojakuntaan, mutta omaa mielikuvitustani tuo ylipitkä ja jopa minulle siirappinen teos ei loppuun saakka pystynyt vangitsemaan. Katson ja pidän yleensä kaikenlaisista musikaaleista ja rakkauselokuvista.
Pirusti on tullut nähtyä Oscar-ehdokkaita, mutta tuo on toistaiseksi jäänyt mieleen omassa luokassaan. Ja kun kyse ei edes ole mistään yhdestä Oscar-ehdokkuudesta, vaan viidestä + kahdesta voitosta. Ehkä sitten ajan hammas on tätä pahasti nakertanut. Tietysti aikalaisarvosteluja lukemalla pääsisi paremmin perille siitä, mikä tässä niin erityisesti viehätti. Toki onhan siinä ihan loistava, universaali ja lohduttavakin aihe, jota jokainen on pohdiskellut. Mutta toteutus ja jossain määrin itse tarinakin jättää niin paljon toivomisen varaa.
Sitten tajusin myöhemmin elokuvan olevan yksi kauneimmista naistenvälisestä rakkaudesta kertova aikaansa edelläoleva teos. Tuon ajan elokuvissa ei ollut Hollywoodissa sopivaa tehdä homoleffoja - vähän myöhemmin vuonna -93 tehtiin kyllä se Philadelphia-leffa TriStar Picturesin taholta, mutta se oli ihan okoo kun homo kuolee lopussa - tässä taas lesbot jäävät epäkorrektisti henkiin.
Ja meitä insinööriputkiaivoja vedettiin ihan höplästä.