Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 422 386
  • 12 320
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lumiukko



Sarjassa leffoja, joita on vältellyt, koska on lukenut kirjan.. tai itseasissa kaikki Nesbøn Hole kirjat. Onhan Lumiukko niistä parhaita, mutta kun se ei varsinaisesti ole itsenäinen teos, ja Holen hahmo on ns. ”valmis” niin vähän pelkäsi miten se elokuvaksi kääntyy.

Hole itsesään on uskottava, mutta jos ie tunne Holea, ymmärtääkö että mies tulee ryyppyputkelta jotka on tavallisia tai sitä jatkuvaa tupakanpolttoo tai yksityiskohtia, kuten vinyylinen kuuntelua? Rakel ja Oleg on myös hyviä hahmoja, ja näyttelijät tekee hyvää työtä…

Mutta sitten niitä amerikkalaisten perisyntejä, kun tehdään elokuvaa pohjoisessa, on se sitten skandinaavissa tai Kanadassa. Oslo on kuvattu Oslossa.. hyvä.. Mutta taas on jäällä tapahtumat lähinnä koomisia, usvaa liikkuu jään pinnalla, avannot syntyy ihmisen/auton kokoisena ja vieressä voi seisoa, kova pakkanen ja jääsilppua. Pakkaslunta sataa ja tehdään lumiukko… ohjaaja on kuitenkin ruotsalainen, mutta noi lienee kuvattu studiossa, ei aidossa ympäristössä…

No noi on ulkoisia hölmöyksiä näin suomalaisena. Itse tarinaa kuljetetaan yllättävän hyvin, jos tuntee Holea, mutta sitten se kirjan piinaavin ja jäännin kohtaus on jätetty kokonaan pois. Eli kun Rakel on sulavan lumiukon hartioilla hirttosilmukka kaulassa, eikä Holella ole tästä mitään hajua. Lopusta on tehty vähän turhan ”jenkki” nopeine ratkaisuineen, jotenkin tältä ois siinä mielessä odottanut enemmän…

Mutta olihan Michael Fassbender ihan uskottava Hole, ja leffana huomattavasti parepi kuin jenkkiversio Stieg Larssonin Miehet jotka vihaavat naisia kirjasta (The Girl with the Dragon Tattoo).


Vain Holen tunteville… muuten lukekaa niitä kirjoja



5/10
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirja on oma suosikkini Nesbön tuotannosta. Elokuva oli kuitenkin, kuten toteat, aika heikko.

Kävin katsomassa teatteriversion silloin kun se tuli, mutta aika vähän on jäänyt mieleen. Avopuoliso, joka ei kirjaa ole lukenut, ei oikein pitänyt rainasta - saati että olisi tuon pohjalta innostunut kirjaa lukemaan.

Vähän on liian paljon tavaraa tungettu samaan pakettiin. Muistelisin, että tuota politiikka-kulmaa ei Nesbön romaanissa juuri ollut. Sen sijaan tietty mystiikka ja kauhu leijaili mukavasti ilmassa ja osui hyvin yksiin Holen ryyppyreissujen ja epävakauden kanssa. Elokuva on lähtenyt sekoittamaan useita teemoja, eikä lopputulos ole näin ollen kaksinen.

Yksinkertaisemmalla reseptillä olisi tullut parempaa jälkeä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Klassikkoviikko ennennäkemättömiä mutta hehkutettuja leffoja takana.

Leffat joista pidin:
Treasure of Sierra Madre -Ei yhtään turhaa kohtausta mutta ehkä vähän turhan nopeasti Bogart alkoi sekoilemaan vaurauksista. Kova näyttelysuoritus silti.
High Noon -otti heti startissa otteeseen ja mielenkiinto kasvoi kellon raksuttaessa reaaliajassa.

Leffat jotka ei keikuttanut venettäni mihinkään suuntaan:
Dial M for murder
Kramer vs Kramer

Leffat joiden meno ei ollut mun pala kakkua:
Dances with wolves - 4 tuntia joita en saa ikinä takaisin
Maltese Falcon
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Yleensä scifileffoille annetaan lähtökohtaisesti huonoja pisteitä imdb:ssä. Ja kun kyseessä on indie scifileffa niin vielä huonommat pisteet kyseinen leffa saa melkein lähtökohtaisesti. Sen takia uskalsin katsoa imdb:ssä 5,2 pistettä saaneen Rim of the World indie scifi pätkän, ikävä kyllä. En voi suositella tätä tekelettä kellekään, en toimintaleffojen, enkä edes scifin ystäville. Eikä tämä oie edes niin huono että menisi läpällä. Ei missään nimessä jatkoon.

https://www.imdb.com/title/tt8179388/
 

Buster

Jäsen
Odotin itsekin elokuvaa aikanaan paljon ja oli puhetta, että elokuva olisi potentiaalinen ehdokas Oscar-kilpaankin saakka. Alun perin Martin Scorsesen piti toimia ohjaajana, mutta hän luovutti ohjakset Tomas Alfredssonille, mikä ei silti hillinnyt tippaakaan odotuksia. Pettymys oli teatterissa valtaisa ja juoni oli ihan selkeästi sekava, kuin paloja puuttuisi sieltä täältä.

Ohjaaja Tomas Alfredson heitti likapyykin vahvasti supistetun esituotannon ja kiirehdityn kuvausaikataulun piikkiin. Hänen mukaansa käsikirjoituksesta jäi 10-15% kuvaamatta, mikä johti narratiivisiin ongelmiin leikkausvaiheessa ja varmaankin sen seurauksena Scorsesen luottoleikkaaja Thelma Schoonmaker tuotiin sisään yrittämään ihmeitä. Siihen päälle sitten kurkkusyöpähoitojen seurauksena kuvausten aikaan puhekyvytön Val Kilmer, joka äänitti dialoginsa jälkituotannossa. Aikanaan luulin, että miehellä oli vain ränni päällä.

Itse olen Hammer tuotannon parissa viihtynyt. Teatterissa on toki käyty katsomassa Aladdin, joka kuitenkin musikaalin ja alkuperäisen musiikin varaan kasattuna toimi edes jossain määrin siedettävästi, vaikka kolmannesta aktista oli tehty melkoinen sotku ja moderni musiikkivideo siellä seassa erottui negatiivisessa mielessä, vaikkakin muutoin Jasmineen kohdistuneet nykyaikaiset viilaukset olivat erinomaisia. Myös Jafarin esittäjän karismattomuus niin kasvoissa kuin äänessä oli aika masentavaa todeta. Will Smith toimi hyvin ja Henkikään ei näyttänyt niin oudolta ulkonäkönsä puolesta kuin joissain trailereissa. Joko sitä oli ehostettu vielä, tai sitten se ei vain kokonaisessa tarinassa ja trailereiden kautta ulkonäköön tottuneena enää edes huomannut.

John Wick 3 sen sijaan oli älyttömän kova ja intensiivinen. Nyt mukana oli mielestäni enemmän mustaa huumoria, tai ainakin se toimi paremmin, minkä seurauksena tuo naurettavuuden rajoilla varovasti asteleva fantasiajuonikaan ei tökkinyt kakkososan lailla. Muistikuvieni varassa arvioiden myös varsinaista juonta oli vähemmän ja äärimmäisin yksinkertaisin sapluunoin mentiin, mikä auttoi.

Hitto muuten sitä kakkosen metroammuskelua vaimennetuilla pistooleilla ihmisjoukossa kenenkään huomaamatta, vaikka kai sen tarkoitus oli olla hauska. Mutta kun elokuvassa pidetään kuitenkin aika paljon huolta aseisiin ja taisteluihin liittyvistä realistisista yksityiskohdista, tai jotka ainakin tavalliselle katsojalle näyttävät olevan realismin rajoissa, niin onhan tuollainen nyt outoa.

Oli tässä kolmosessakin omat töksäyksensä, mutta elokuvan itseironinen ote ja mahtavat toimintakohtaukset saivat antamaan kaiken anteeksi silmääkään räpäyttämättä. Ja mukana tunnistettavia kasvoja muista toimintaelokuvista. Pitkään mietin kuka oli se orientaalisia piirteitä omaava pahis, joka Wickin perään palkattiin, koska oli niin tutun näköinen kaveri. Sehän oli Mark Dacascos höpsöstä, mutta tunnelmallisesta ja viihdyttävästä Brotherhood of the Wolfista, jossa hän esitti taistelulajit hallitsevaa intiaania.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Lumiukko

[...]

Vain Holen tunteville…
Kyllä minä suosittelisin tuota myös hyvin huonojen elokuvien ystäville. Yhtään Nesbøn kirjaa en ole lukenut, mutta viihdyin teatterissa mainiosti, kun suurin osa kestosta meni ihmetellessä, miten noin huono ja sekava leffa on ylipäätään kehdattu laittaa teatterilevitykseen. Suosikkikohtauksiin kuuluu mm. se outo konsertti/tanssiperformanssi ja Oslo hakemassa seuraavaa "World Cup of Winter Sportsia" (oliko tämä kirjassa Olympialaiset?).

Myös trailerin katsominen näin jälkikäteen on hauskaa, kun trailerista varmaan puolet ei ole päätynyt lopulliseen leffaan, ja mukana on repiikkejä jotka antavat juonesta täysin väärän kuvan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suosikkikohtauksiin kuuluu mm. se outo konsertti/tanssiperformanssi ja Oslo hakemassa seuraavaa "World Cup of Winter Sportsia" (oliko tämä kirjassa Olympialaiset?).


.. tästä tuli viä mieleen... nehän pelas junnulätkää.. mikä helvetin kaukalo toi oli? Pehmustetut laidat suorakulmaisilla kulmilla? Siis oikeasti? Ohjaaja on ruotsalainen, ja tietää taatusti mitä on jääkiekko. Pelaajatkin pelas ihan oikeeta kiakkoo.. kaukalo oli vähintään kummallinen. Katsellessa mietin, että oisko kaukalon laidoissa ollut mainokset ja jotta ne ei näy, oli tuotu mustia pehmusteita laidoiksi.. toisaalta kiekkoa kuvatiin myös kaukalon ulkopuolelta, jossa myös näkyi noi pehmikkeet..



WEird.. Mulle ei juoni jäänyt epäselväksi, koska sen muisti kirjasta niin hyvin, ja Holen, Olegin ja hahmot on niin tuttuja.. siksi ehkä jopa 5.. (on kyllä ehkä liikaa, jos leffaa ajattelisi irrallaan Holen maailmasta..)

Prattin osuus oli siivottu käytännössä pois ja tää tekninen poliisigadget oli täysin weird, mitä sillä tehtiin?


Enive, tässä syy, miksi välttelen leffoja kirjoista jotka olen lukenut…(pitäs TV sarjaketjuun varmaan laittaa The Passagesta.. prkl)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Leffat joiden meno ei ollut mun pala kakkua:
Dances with wolves - 4 tuntia joita en saa ikinä takaisin
Maltese Falcon



Muut samalla kannalla, mutta näistä Maltan Haukka on ensimmäinen suurten studioiden ns Film Noir rikoselokuva ja vaikka sen jälkeen esim Bogart esiintyi viä paremmissa vastaavissa, on tämä klassikkoasemansa ansainnut kuvauksensa ja rakenteensa ansiosta.



Dances with Wolves… jos 4 tuntia, olet kattonu pidennetyn The Special Edition. Se on liian pitkä. Alkuperänen leffa, joka oskaritkin voitti, oli 3h. Kerrankin kirja vääntyi aika mallikkaasti leffaksi.. tarinahan kopsattiin Avatariin aika suorilta
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Itse tykkäsin noista John Wick chapter 1&2 leffoista. Kolmonen tulee olemaan pakkohankinta. Onhan John top5-listalla kun mietitään planeetan kovinta kovinta jätkää.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vuori välissämme



Huonojen leffojen viikonloppu jatkui The Mouintain Between us leffalla.. No, kuten aiemmin todettua, elokuvat, joissa taistellaan luontoa vastaan eristyksissä, on katsomislistalla. Tämä varauksella, sen verran siirappiselta ennakkokuvaus vaikutti.



No, olihan se alkupuoli, jossa oltiin keskellä vuoristo lumihangessa, oli puumaa ja tiukkaa tilannetta, ihan ok. Selviytymisen kannalta toki vähän huonohkoja ratkaisuja jne.. mutta sitten elokuva muuttui todella siirappiseksesi ihmissuhdemössöksi. Ja siis ihmissuhdemössöstä tehtävät elokuvat voivat olla erinomaisia, mutta ne vaativat taitavaa ohjausta ja näyttelijätyötä (äkkiä mieleen tulee vaikkapa Pitkän päivän ilta), mutta tää oli ihan kauheeta. Se että luonto osuus oli ehkä puolet leffasta (kun se täysin epäuskottava ihmissuhdemössö alkoi jo mettässä ja majassa) ja koko komeuden kruunasi aivan helvetin siirappinen loppu.



Kate Winslet on aikuisiällään ollut hyvinkin tarkka kässäreistään (mm The Dressmaker), joten miten tää on livahtanut läpi?



hukkaan heitetty parituntinen…
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tulevan Terminator-elokuvan tuore traileri--> TERMINATOR: DARK FATE | Official Trailer #1

Nyt vasta katoin (kun oon niin väsynyt näihin vanhojen juttujen loputtomille jatko-osille.. tai no SW kelpaa, vaikka taso laskeekin kokoajan)

Mutta siis tossa on Björkin "Hunter" biisistä coveri. Oli pakko kuuklata, että kyseessä on 'Hunter' artistilta nimeltä Riaya ft. John Mark McMillan (laulu)

USA:ssa trailerit leikkaa ulkopuoliset firmat ja musat valitaan niihin täysin erikseen leffasta, joten tuskin on Björkkiä leffassa... mutta lisäsi mun kiinnostusta heti, vaikkei traileri itseään lupaile kun sitä vanhaa samaa tiukkapaikka tiukka pelastus äksöniä, joka on jo aika monasti nähty.
 

Buster

Jäsen
Samppa Batalin kotimainen elokuva Äiti kostautui hyväksi ja vangitsevaksi elokuvaksi, vaikka onkin hieman "karhea reunoilta". Elokuvassa perhesurmasta vankilaan joutunut ja nyt sieltä vapautunut äiti palaa tapahtuma- ja kotipaikkakunnalleen etsimään tytärtään. Stigmatisointi on kuitenkin vahvasti läsnä paikkakunnan asukkaiden keskuudessa ja ketään ei kiinnosta tietää tapahtuman taustoja, joten sympatiaa ei ole luvassa. Tässä myös kerrotaan sivulauseissa kahdesta eri naissukupolvesta ja heidän asemansa kehityksestä. Elokuvassa ja lopun kliimaksissa voi nähdä myös selvää symbolismia. Esimerkiksi, miten ei haluta kohdata ja käsitellä epämukavia asioita, vaan ne pyritään sulkemaan mielestä. Miten vahvoja perhesiteet ovat, ainakin vanhemman ja erityisesti äidin side lapseensa.

Tässä tuli myös eilen mietittyä omaa hurahtamista elokuviin, mikä tapahtui siinä 2007 - 2008. Sitten tajusin taas, kuinka järkyttävän kova elokuvavuosi 2007 oikein oli ja sen vuoden hedelmiä riitti nautittavaksi ihan vuoteen 09 ja 2010 saakka. Ja pidemmällekin.

Mutta miettikää nyt:
Jesse Jamesin salamurha pelkuri Robert Fordin toimesta, Menetetty Maa, There Will Be Blood, Into the Wild, Zodiac, Superbad, Knocked Up, Hot Fuzz, Juno, Sweeney Todd: Fleet Streetin paholaisparturi, 3:10 Lähtö Yumaan, Gone Baby Gone, In the Valley of Elah, Persepolis, Eastern Promises, American Gangster, An American Crime, Planet Terror, 300, Michael Clayton, Atonement, Before the Devil Knows You're Dead, Shooter, Perhonen lasikuvussa, Väärentäjä, Lust Caution, Pariisin varpunen, The Savages, The Man From Earth, Orpokoti, Reign over Me, Stardust, I Am Legend, Breach, Vratne Lahve, Rottatouille, 99 Francs, The Kite Runner, Across the Universe, Tropa de Elite, The Lookout, Hairspray, 28 Weeks Later, Simpsonit elokuva, Enchanted, The Bourne Ultimatum, The Visitor, 4 kuukautta 3 viikkoa ja 2 päivää, Once, Aleksandra, Boy A, Taivaan reunalla, Katyn, Son of Rambow, Lars and the Real Girl, Death at a Funeral, Death Proof, Joulutarina, Musta jää, Miehen työ, Tummien Perhosten koti, Tali-Ihantala 1944, Raja 1918, Charlie Wilsonin sota, Hallam Foe, Control, Nothing is Private, And When Did You Last See Your Father?, The Bucket List, The King of Kong, Summer Days with Coo ja jopa ensimmäinen Transformers.

Ja kuinka moni noista on vielä klassikkokamaa. Useita kympin elokuvia ja kaikkien aikojen parhaimpiin lukeutuvia moderneja komedioita. Tässähän melkein alkaa miettimään, että missä kohtaa kaikki meni vikaan. Ja tuolta varmaan voi vielä jotain oikein kovaa kamaa puuttuakin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Osui tänään silmiin että reilu kuukausi sitten ilmoitettiin että yksi kaikkien aikojen elokuvista saa taas uuden leikkausversion jossa peräti 20 minuuttia enemmän tavaraa kuin edellisen leikkauksen jäljiltä.

Kyseessä siis Francis Ford Coppolan mestariteos Apocalypse Now. Elokuva on yksi suurimmista suosikeistani mutta koska omaan vajaavaiset googletustaidot niin en onnistunut saamaan selville onko leffa tulossa kenties suomessa teatterikierrokselle joten onko jollakulla tietoa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Stockholm


Elokuva siis siitä Tukholmassa 73 tapahtuneesta pankkiryöstössä, mistä New Yorker "The Bank Drama" artikkelin pohjalta tuli nimitys ”stockholm syndrome”, eli se ilmiö, jossa panttivanki alkaa näkeen vangitsijansa näkökulman ja puolustaan tätä.


No näyttelijäkaari on kova, Ethan Hawke, Noomi Rapace ja oli hieno nähdä Christopher Heyerdahl poliisipäällikkö Mattssonina.. kun muistaa huikean roolin Hell on Wheels sarjan ”ruotsalaisena”


Eka tietty napaa siihen, että ruotsalaiset puhuu englantia.. ihan ok, jos kaikki puhuis hyvää englantia, mutta sitten Heyerdahl ja muutama muu puhuu ruotsalaisittain korostaen. Vähän absurdin oloista.


Leffa ei oikein tiedä onko se komedia vai jännäri vai draama. Nystrom (Hawke) on absurdi hahmo, ehkä mahdollinen todellisuudessa olla, mutta voiko pohjoismainen poliisi olla kuten Mattsson saati aseella heti ampuva Vinter.. ei oikein vaikuta ruotsalaispoliisilta.. kuitenkin pitäsi olla tositapahtumiin perustuva juttu… no mutta kun leffa ei oikein tiä onko se mikä.


Itse tukholmasyndrooma tuntuu syntyvän itekseen, jotenkin luulisi sen vaativan muutakin kun vaan ”hyvän jätkän”. Rapacen roolihahmon hommaksi jää lähinnä seistkytlukulaisten silmälasiensa nostelu nenällä.. josta päästään siihen, että ajankuva on mainio, ihan filmin värimaailmaa myöden, joka on sellanen seiskytlukulaisdekkariväritteinen kellertävä.


Kylä tän katsoo, mutta miksikään huippuleffaksi tää ei nouse. Jotenkin tän olisi voinut ajatella toimivan paremmin syvän draaman keinoin, toisaalta dogdayafternoon on jo tehty…
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Vuoden paras elokuva -kategorian voittajaan ei tällä hetkellä näy minkäänlaista kilpailijaa, niin ylivoimainen on Loving Vincent, jonka näin Suomi-Puola -elokuvaviikoilla Turussa. Se tulee 20.10. Finnkinon teattereihinkin ja suosittelen sitä vahvasti.

Aivan ainutlaatuinen toteutusprosessi eli Loving Vincent on maailman ensimmäinen öljyvärimaalausanimaatio. Se on tehty 65 000 öljyvärimaalauksesta, joita oli tekemässä toistasataa taidemaalaria pääosin Puolasta. Tyylillisesti pitkälti van Goghin teosten henkinen lukuun ottamatta mustavalkoisia, realistisempia takautumakuvauksia.

Tekotapa tai sen ainutlaatuisuus ei tee vielä mistään mestariteosta, sen sijaan sisältö tekee. Koskettava, melankolinen ja jännittävä elokuva käsittelee taidemaalari Vincent van Goghin itsemurhana pidettyä kuolemaa. Kuolemantapauksen selvittelyn avulla käydään läpi myös maalarineron kurjan mutta intensiivisen elämän olennaisimpia asioita. Taiteella on hintansa, van Goghin tapauksessa hänen mielenterveytensä ja lopulta kuolemansa. Elämänsä aikana hän ei myynyt kuin yhden taulun, kuoleman jälkeen ne ovat maksaneet miljoonia.

Uskomattoman upea toteutus edellyttää, että elokuva katsotaan isommalta kankaalta jotta taidemaalausanimaatiosta ja sen detaljeista voi nauttia täysipainoisesti.

Loving Vincent on itseltäni mennyt tähän asti ohi ja Netflixistä sen tuossa pari tuntia sitten bongasin ja päätin katsoa. Edellä mainittu kuvaus on erinomainen. Lisään siihen vielä sen, että minua elokuvassa ihastutti myös sen klassisempi kerrontatyyli, jossa ei turhia koukeroita ja kommervenkkejä ole, vaan sen on tavallaan yksinkertainen, mutta tarjoaa kuitenkin paljon ajateltavaa ja fiilisteltävää.

Loving Vincent oli kyllä mielestäni 5/5 arvosanan arvoinen elokuva ja suosittelen myös katsomaan sen, erityisesti nyt, kun se on mahdollista Netflixistä nautiskella. Yksi kaikkien aikojen mieleenpainuvimmista teoksista, jonka tulen katsomaan uudelleen muutaman vuoden kuluttua, kun muistista häviää taas, että miten siinä kävi. Uskon, että tämä elokuva tulee myös kestämään aikaa vielä pitkään. Upea, klassinen teos, joka herätti minussa ainakin sisäisen tarpeen pysähtyä myös tutkimaan maailmaa rauhassa tämän kaiken informaatiotulvan keskellä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
I am Mother

Netflix scifi leffa.

Robotin kasvattama lapsi, "tytär" ja robotti "Äiti" bunkkerissa. Paljon scifi kirjoissa käsiteltyjä teemoja, voiko kone kasvattaa tasapainoisen lapsen, miten ihmiskunta voisi sääatyä tuholta/aloittaa alusta (kuvio on usein muualla, mutta nyt siis tuhoutuneessa maassa). Näistä aineksista sitten muutaman roolihahmon jännäri. Itse teemojen käsittely on vain tausta jossa tapahtumat tapahtuu, mikä sinällään on hyvä ratkaisu. Hilary Swank "naisena" luo jännityksen, epäluulon ja toiminnan syyn. "Naisen" taustatarina on myös hyvin mietitty, ilman tarvetta alleviivata sitä.

Jännärin lopputulema ei olle kellekkään yllätys, joten jännäri on vain genre... tai tietty nuorempiyleisö voi jännittä ehkä oikeastikkin. Scifi harrastajaa hieman hämää robotin heikohko teknologia ja tämän pieni epäloogisuus lopun palastusten suhteen . Ja toki taustastoorin tuttuus ja leffan puitteissa hyödyntämättä jäävät mahdollisuudet... toki kuten mainittu, niiden penkominen olisi vaatinut toisenlaisen leffan ylipäätään. Tässä ratkasuna on käyttää taustamaailmaa as is.

Ei tää nyt säväytänyt, vaikka on taiten tehty ja siältää tarinankerronnallisesti ihan oikeita valintoja. Tematiikka on vaan liian tuttu ja tässä hyvin kevyesti käsitelty. Hieman uskottavuusongelmaa on myös "tyttären" käytöksessä huomioonottaen sen, että on elänyt koko elämänsä "Äidin" kanssa.

Mutta not bad. Kyä sen katto
 

Buster

Jäsen
Indie-elokuva Giant Little Ones on todella hieno teinidraama, jossa nuoruuden kokemukset, seksuaalisen identiteetin etsiminen, itsensä hyväksyminen, maskuliinisuus ja sosiaalinen vertaispaine ovat vahvasti keskiössä. Kaikessa lyhykäisyydessään pari poikaa päätyy alkoholin huuruisen illan päätteeksi melko läheisiin tunnelmiin, mikä säikäyttää molemmat ja mikään ei ole enää entisensä. Ei siis sillain imelällä romanttisella tavalla, vaan ihan hillityn ja universaalisti samaistuttavan teinidraaman tavalla. On kiusaamista, erilaisuuden pelkoa ja samalla aaltopituudella olevien ihmisten löytämistä, sekä kasvamisen myötä muuttuvia kaverisuhteita. Paljon siis samaistuttavaa ihan yleiselläkin tasolla ja aika kiva matka omien muistojen valtatiellekin tuli koettua.

Men In Black 4 oli kohtalaisen hauska kiitos helposti pidettävien pääosan esittäjien kemian (ja historian) ja Kumal Nanjianin äänityön, mutta kolikon kääntöpuolella kyse aika kunnianhimottomasta, heikohkosti yhteen heitetystä, sekä kehnon puoleisella toiminnalla varustetusta toimintakomediasta, joka on vailla aitoa energiaa ja kunnianhimoa. Meinaavatko tosissaan jatkoa, vai sekoittivatko pakan ja jättivät oven auki vain varmuuden vuoksi. Ei tällaista varmaan kukaan pyytänyt, kun miettii niiden edellistenkin jatko-osien tasoa. Toki tämä taitaa ne kyllä tasossa nujertaa ehkä (muistojen pohjalta mennään), mutta ei se ole kummoinenkaan saavutus.

Godzilla King of Monsterskin 200 miljoonan arvosta sitä itseään. Kylmät väreet toki tuli kerran, mutta koska alkuperäisen tunnusmusiikki pärähti soimaan. Toki voi olla, ettei nämä tällaiset iso vs. iso -myllyelokuvat ole ihan minun juttu (en ole vielä nähnyt yhtään näitä godzilla vs. mothra -tyylin leffoja), mutta eipä tuo toisaalta tarinankerronnallisessa mielessä ollut mistään kotoisin. Toisaalta pidin Kong Skull Islandista, osin toki jo siksi kun toi mieleen vanhoja viidakkoelokuvia.

Pidin I Am Motherista, koska siinä oli minusta tunnelma kohdallaan ja robottihahmo oli siisti sekä kiehtova, minkä lisäksi minua usein kiehtoo näihin liittyvät moraaliset ongelmat. Samoja huomioita aika paljon kuin yllä, sikäli mikäli kun enää mitään yksityiskohtia elokuvasta muistan. Vähemmän kokeneena sci-fi -katselijana olin tiiviimmin tarinassa mukana, jolloin aika tehokkaasti sysäsin saman tien kaikki epäloogisuudet ja muut pienet kompurat syrjään jatkaen tarinan imussa. Mutta näinhän se menee.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kyseessä siis Francis Ford Coppolan mestariteos Apocalypse Now. Elokuva on yksi suurimmista suosikeistani mutta koska omaan vajaavaiset googletustaidot niin en onnistunut saamaan selville onko leffa tulossa kenties suomessa teatterikierrokselle joten onko jollakulla tietoa?

Laitoin kyssärin finnkinon asiakaspalveluun ja sain vastukseksi että oikeudet on haussa!!!

Olen taas viettänyt klassikkoviikkoa. Katsottu muunmuassa:

Polkupyörävarkaat(1948)
Vähän pelkäsin etukäteen että onko tämä joku leffanörttien hehkuttama ajan tylsyttämä tekele mutta ilokseni tästä ei ollut kyse. Päähenkilöt(mies ja poika) olivat sympaattisen näköisiä heti startissa ja heidän tarinansa ja tekonsa, epätoivosta ärsyyntymiseen vain vahvistivat tätä. Loppukohtaus sai kyyneleen vierähtämään. 100/100hyvä italia:D

The French connection(1971)
Pidin kyllä leffasta mutta ei mitään tajunnanräjäyttävää.

Kolmas mies(1950)
Cinefix-youtubekanava on hyvä lähde klassikkoelokuville ja tämä on yksi heidän eniten hehkuttamistaan elokuvista. Olihan siinä Orson Wellesillä timanttinen rooli kuten hän on itsekkin sanonut: "Mikään ei ole hienompi päärooli kuin sellainen jossa sinusta puhutaan ensin puolielokuvaa ja ilmestyt vasta sitten valokeilaan".

Paths of Glory(1957)
Sivistyksessäni on ollut aukko kun Kubrickin kirjastosta on puuttunut tämä ja Lolita mutta nyt puuttuu enää Lolita. Ei milläänlailla Kubrickin näköinen teos mutta juoni oli hyvä ja Kirk Douglasin näyttelysuoritus oli erinomainen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Polkupyörävarkaat(1948)

Kolmas mies(1950)

Paths of Glory(1957)

Mahtavia elokuvia. Polkupyörävarkaiden vaikutus on vissiin näkynyt yhden jos toisenkin elokuvantekijän teoksissa ympäri maailmaa nykyaikaan saakka. Kunnian polut taas on Kubrickin parhaita, vaikka tosiaan on tyylillisesti lähempänä tavanomaista aikansa elokuvaa kuin Kubrickin myöhäisempi tuotanto.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Polkupyörävarkaat(1948)
Vähän pelkäsin etukäteen että onko tämä joku leffanörttien hehkuttama ajan tylsyttämä tekele mutta ilokseni tästä ei ollut kyse. Päähenkilöt(mies ja poika) olivat sympaattisen näköisiä heti startissa ja heidän tarinansa ja tekonsa, epätoivosta ärsyyntymiseen vain vahvistivat tätä. Loppukohtaus sai kyyneleen vierähtämään. 100/100hyvä italia:D

Jos mykkäelokuvat eivät tuota ongelmia, neuvon katsomaan King Vidorin komean Kansan miehen (The Crowd) vuodelta 1928, se on nimittäin toiminut suurena innoittajana De Sicalle Polkupyörävarasta suunniteltaessa. Virallista julkaisua ei taida valitettavasti olla, mutta eiköhän Kansan miehen jostain löydä jos niin haluaa.
 

Buster

Jäsen
Hammer Horror ja joitain muita puljun kultakauden tuotoksia on nyt kahlattu läpi, eikä voi sanoa mitään muuta kuin Christopher Lee on aivan järkyttävän hyvä näyttelijä. Tiesin sen jo, mutta arvostus nousi entistä korkeammalle. Ihan sama kuinka huono elokuva ja pieni rooli (jopa vailla dialogia) on kyseessä, niin hänen läsnäolonsa nostaa välittömästi elokuvan tasoa. Hänen Draculansa on oikeasti pelottava ja vaikka niiden elokuvien taso pääsääntöisesti (pari poikkeusta) tippui mitä pidemmäs mentiin, niin voisi väittää Leen tulkinnan aina vain parantuneen. Todella hieno sekoitus sitä perinteistä älyllistä herrasmiestä ja juuri pinnan alla kytevää animalistista, vaistojensa ja tarpeidensa johdattamaa olentoa, joka tietyissä tilanteissa ottaa vallan.

Eikä tietysti Peter Cushingiakaan sovi olla kehumatta, vaikken näistä superhitaista ja absoluuttisesti joka kerta itseään toistaneista Frankenstein-elokuvista oikein pitänytkään. Onneksi hän teki paljon muitakin roolisuorituksia. Cushingillakin oli vastaavanlainen preesens kuin Leellä, eli hänen mukanaolonsa yksinkertaisesti nosti materiaalin tasoa ja toi arvokkuutta, sekä uskottavuutta.

Vanhojen Universal-elokuvien napaan naiset olivat Hammer Horror-elokuvissa usein pitkälti pelastettavina koristeina ja vesseleinä, joihin nuori pääosa sai rakastua. Muita yhdistäviä tekijöitä olivat vanhoilliset arvot ja moraalit, sekä uskonto. Vaikka naisnäyttelijöiden ulkonäkö, rintavarustus (ja usein) ranskalainen aksentti pursusivat seksiä, niin vaatteet pysyivät päällä. Ainakin siihen asti kun 70-luvulle tultaessa Hammerin vanha creature feature -kauhu, goottityyli, gore ja juonielementtien sekä tunnelman tietty naiivius ei enää toiminutkaan modernin psykologisen kauhun noustua dominoimaan. Silloin kuvattiin häpeilemättä korsetissa olevan pääosanesittäjän avuja (eräässä elokuvassa nainen laitettiin kahdesti niiaamaan peräkkäin vako suoraan kameraan lähes lähikuvassa) ja tissejäkin alkoi vilahdella kyllästymiseen asti. Myös miljöötä koitettiin tuoda 1800-luvun ja 1900-luvun alkuvuosista nykyaikaan, eikä esimerkiksi 70-luvulle ja nuorisokulttuuriin tuodun Dracula a.d.:n seuraaminen jazzmaisella soundtrackilla ole ollut varmaan yhtään sen jännittävämpää/siedettävämpää 70-luvulla kuin nykyaikanakaan. Kenellekään ei tullut mieleen elokuvan rakenteen ja kerronnallisen tyylin uudistamista, sillä vaikka näissä elokuvissa oli paljon nautittavaa, niin aivot olivat välillä surkastua, kun on melkein 20 vuotta materiaalia, joka oli enemmän tai vähemmän täysin samasta puusta veistettyä. Matkan varrella näkyi paljon samoja maisemia sekä lavasteitakin, mutta niitä oli todella taitavasti naamioitu ja osattu hyödyntää.

Henkilökohtaisesti mieleen jääneitä elokuvia:

The Legend of the 7 Golden Vampires - Viimeisenä epätoivoisena toivona Hammer teki yhteiselokuvan Hong Kongissa Shaw'n veljesten kanssa, jotka ovat kuuluisia tuottamistaan kung fu -elokuvista. Elokuvallisesti tämä on melko huono, mutta se on vähintäänkin viihdyttävä. Dracula muuttuu kiinalaiseksi mieheksi ja lähtee hallitsemaan siellä olevia seitsemää vampyyriä. Peter Cushing ja pari muuta länsimaista hahmoa liittoutuvat hong kongilaisten maanviljelijäsisarusten kanssa missionaan vapauttaa kotikylänsä, jota nämä vampyyrit terrorisoivat. On vampyyrejä, zombeja ja ihan kelvollista kung fu:ta.

The Devil Rides Out - Ehkäpä ensimmäisen Draculan ohella suosikkini. Christopher Lee on aivan huippuvedossa tässä hieman höpsössä, mutta hyvin kiinnostavassa tarinassa okkultismista, joka tuo mieleen vauhdikkaamman ja toiminnallisemman version Night of the Hunterista.

Dracula Has Risen from the Grave - Veronica Carlson on yksi parhaita Hammer-tyttöjä, minkä lisäksi kyseessä taisi olla ensimmäinen elokuva, jonka Hammer kuvasi uudella studiollaan. Ensin vaikuttaa, ettei elokuvasta tule yhtään mitään. Mutta sitten Christopher Lee ilmestyy ja ohjaaja Freddie Franciskin saa kudottua eri juonilangoista lopulta melko kiinnostavan kokonaisuuden, jossa jopa äidytään käsittelemään ateismia. Se voi kuulostaa itseselvältä, mutta en muista oliko tuo teema varsinaisesti käsittelyn alla missään muussa elokuvassa. Tai no tri. Frankenstein nyt oli ateisti, mutta sillä ei varsinaisesti tainnut olla sen isompaa merkitystä isossa kuvassa.

Rasputin: The Mad Monk - Jälleen Christopher Lee aivan loistavassa roolisuorituksessa. Elokuvaa on kai kritisoitu siitä, ettei se ole historiallisesti järin tarkka, mutta kyllä se minusta suurpiirteisesti on erittäinkin hyvin kohdillaan. Toki itse Rasputin esitetään täysin hulluna ja sikamaisena raiskaajana, sekä sosiaalisena kiipeilijänä ja viitataan hänen salaperäisten voimiensa olleen peräisin saatanalta. Ainoa toki mitä jäin kaipaamaan olisi ollut saunoottelu, koska Rasputin oli kova mies löylyttelemään naisten kanssa alasti. Kuulemma mitään ei koskaan tapahtunut, vaan Rasputin testasi mielenvoimaansa kieltäytyä houkutuksista, mikäli muistan oikein.

Dracula Prince of Darkness - Hyvin tunnelmallinen kauhuelokuva, jossa ohjaaja Terrence Fisherille ominaisesti käytetään paljon aikaa henkilöhahmojen luomiseen ja tällä kertaa se onnistuu täydellisesti tarinan säilyessä propulsiivisena. Kaksi pariskuntaa ajautuu pahaa aavistamatta vierailulle Draculan linnaan ja elokuvasta ei puutu tunnelmaa, sekä kaikki kaikki klassiset Dracula-elementit ovat muistaakseni läsnä. Siihen vielä aika uniikki lopetus ja koska kyse oli tietenkin käytännön stuntista, niin katsoessa ajattelin että varmaan on joku meinannut hukkua jään alle. Ja Christopher Leen stuntillehan siinä oli ollut käydä köpelösti.

Fanatic - Ikoninen Tallulah Bankhead esittää syrjäisessä kartanossa asuvaa vanhaa ja syvästi uskonnollista rouvaa, jonka poika on kuollut. Pojan tyttöystävä tulee vierailulle ja tämä fanaattinen vanha rouva syyttää tätä likaista modernia tyttöä poikansa kuolemasta. Hammerin kauhuelokuvien ohella nautittavia filmejä olivat nämä twistejä sisältävät jännärit (Paranoiac, Maniac jne), jotka elokuvan puolivälissä usein tuppasivat kääntymään aivan päälaelleen. Tässä tavallinen visiitti muuttuu eräänlaiseksi versioksi elokuvasta Misery, jonka kirjakin toki taisi ilmestyä vasta myöhemmin.

Captain Clegg - Loistava ja tunnelmallinen elokuva, jossa brittiarmeijan kapteeni saapuu kieltolain aikana tiiviiseen pikkukylään tutkimaan vihjettä viinan salakuljetuksesta ja valmistuksesta. Tarinaan liittyvät myös piileskelevä merirosvo ja kylän viereisillä soilla yöaikaan rellestävät aaveet. Kyseessä on mielestäni jopa Peter Cushingin paras roolisuoritus näkemissäni Hammer-elokuvissa kylän pastorina. Tästä huolimatta show'n kuitenkin onnistuu varastamaan mielenkiintoisen elämän viettänyt Milton Reid, joka näyttelee eläimellistä Mulattia. Tämä kuului merirosvo Cleggin miehistöön, kunnes hän petti kapteeninsa luottamuksen. Sen jälkeen Clegg leikkasi Mulatin kielen irti ja jätti tämän kuolemaan autiolle saarelle.

Taste of Fear - Susan Strasbergin esittämä pyörätuolissa oleva nainen saapuu isänsä hulppealle asunnolle kymmenen vuoden poissaolon jälkeen. Henkilökunta sanoo hänen isänsä olevan matkoilla, mutta nainen näkee hänen isänsä ruumiin useamman kerran eri puolilla asuntoa. A-luokan trilleri B-luokan budjetilla ja elokuva, joka pelotti 5-vuotiaan Tom Hanksin (puhui siitä juuri toissapäivänä James Cordenissa).

The Man Who Could Cheat Death - Eräänlainen versio Dorian Graysta ja uudelleenfilmatisointi elokuvasta The Man In Half Moon Street. Pariisilainen tiedemies joutuu tietyin väliajoin korvaamaan jonkun rauhasensa toisen ihmisen vastaavalla ja näin hän säilyttää ikuisen nuoruuden. B-elokuvalle ominaisesti paljon höpinää, mutta siitä huolimatta päähenkilön psyyke ja pinnan alainen hulluus on kiehtovaa seurattavaa. Erityisen nätisti lavastettu elokuva myös kyseessä ja jostain syystä Christopher Lee esittää samannimistä tohtorihahmoa kuin yllä olevassa elokuvassakin, vaikkei näillä ole mitään yhteyttä.

Ja sitten tietysti Hammerin oma ensimmäinen Dracula.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös