Mä mietin monesti sitä, että miten
@Musta Nuoli olet ehtinyt perehtyä noin laajasti kaikkiin eri sarjakuviin ja supersankarihahmoihin? Mutulla sanoisin muistilokeroitani kaivellen, että tietömääräsi kaiken maailman velhoiluihin ja fantasiatarinoihin on aivan valtava?
Aloititko jo aivan nuorena tämä pitkän perehtymisen? Minua eivät sarjakuvat juuri nuorena kiehtoneet, Dumas, Defoe ja Dickens sitäkin enemmän.
Nuorena se on vitsa väännettävä. Toki Dumas, Defoe ja muutkin klassikot kuten erityisesti Verne tulivat tutuksi. Aloittelin itse asiassa seitsemän vanhana Topeliuksen Välskärin kertomuksilla jotka luin, samoin kuin kreikkalaiset ja roomalaiset jumaltarustot. Marvel-sarjakuvat (ja myös DC, tosin rajoitetummin tuolloin) tulivat tutuksi samassa iässä, tai vähän ennen. Pienenä poikana eli eka-tokaluokkalaisesta alkaen piirtelin ja kirjoitin omaakin sarjakuvalehteä, johon kehittelin 300+ eri hahmoa ja ryhmää. Suuri osa tosin oli kauniisti sanottuna "saanut vaikutteita" Marvelista ja muualta kuten esim. Transformers-animaatioista ja muista.
Tai kauhuelokuvista, näin Painajainen Elm Streetillä leikkaamattomana versiona ensimmäisen kerran kahdeksan vanhana - valitettavasti, se kun aiheutti monen kuukauden painajaiset. No, kymmenen vanhana tartuin kumminkin jo Stephen Kingiin. Jostain syystä luin viidennellä luokalla Sergeanne Colonin koko toistakymmentä osaa kattaneen Angelica-romaanisarjan, joka on historiallis-romanttista hömppää pehmoseksillä varustettuna. Angelicalle on sydämessäni edelleen paikka, uhkea punapää toimii myös ranskalaisina elokuvina.
On minulle toki kertynyt sen verran kokoelmaakin vuosikymmenten varrella, että tietopohjalleni on kokoelman muodostama fyysinen tietokanta. Sanoisin, että sellaiset kolmisen tuhatta sarjakuvalehteä ja -albumia, puolisentoista tuhatta kirjaa ja toistatuhatta elokuvaa. Yritän kyllä vähän karsia tätä käytännön syistä. Se on toki vaikeaa, sillä esimerkiksi 29 eri Star Trek -kausiboksia ovat asioita joista ei voi luopua.
Pähkinänkuoressa: kun ei ole ns. oikeaa elämää, voi tuhlata vuotensa kartuttamalla epäolennaista tietoa scifistä, fantasiasta, kauhusta sekä muista genreistä ja katsomalla tuhottomasti elokuvia ja tieteissarjoja, lukemalla aivan liikaa sarjakuvia sekä kirjoja ja kuuntelemalla korvansa pilalle musiikkia silloin kun ei käy TuTon peleissä, opiskele (kuten ennen) tai käy töissä. Yhdessä vaiheessa minulla oli tuuri löytää myös nainen, joka jakoi yllättävän monta mieltymystä monen vuoden ajan ennen kuin se suhde ajautui polulle, joka tässä foorumissa yleensä johtaa Naisasiat-ketjuun.
Täysin en ole toki aikaani tuhlannut, osasta kerryttämääni tietoa ja kokemusta on ollut myös ammatillista hyötyä eri vaiheissa. Kenties osasta on edelleenkin mutta siitä en tarkemmin avaudu, nimimerkin suojassa tässä kuitenkin ollaan. Siitä ei kuitenkaan ole ollut hyötyä rahallisesti, että tiedän sadoittain amerikkalaisia supersankareita ja -roistoja tai osaan erotella puolenkymmentä eri maapallon Vihreä Lyhty -hahmoa toisistaan. DC- tai Marvel-pubivisan luultavasti kuitenkin voittaisin, jos kävisin pubeissa tai osallistuisin niissä visoihin.