Jatkoajan leffakerho

  • 2 337 566
  • 12 066

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitä väki tykkää sellaisista elokuvista kuin Inglorious Bastards ja Public Enemies? Edellistä en ole nänhyt, mutta Inglorious Bastrads on hyllyssä ja kohta pitäisi katsoa se muijan kanssa. Public Enemies oli ainakin minun mielestäni kauheaa paskaa.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Mitä väki tykkää sellaisista elokuvista kuin Inglorious Bastards ja Public Enemies? Edellistä en ole nänhyt, mutta Inglorious Bastrads on hyllyssä ja kohta pitäisi katsoa se muijan kanssa. Public Enemies oli ainakin minun mielestäni kauheaa paskaa.


Aika jännä että oma elokuvamakuni menee suht samoja teitä kuin yllekirjoittaneen.

Elikkäs, en tykännyt Public Enemiesistä, en tiedä olenko huono arvostelemaan leffoja tai jotain mutta se on vaan niin pirun tylsä ja pitkäveteinen.

Inglourious Basterds (huomaa kirjoitustyyli) taas on varsin hyvä pätkä. Tarantinoa parhaimmillaan, verisiä lähikohtauksia ja todella hyviä näyttelijäsuorituksia...tai sitten en tosiaan ymmärrä leffoista yhtään mitään =)
 
Olisko Jatkoajan Leffakerholla suositella elokuvia, joissa on kunnon hood-meininkiä ja jengi- sekä vankilarikollisuutta?

On toki. American Me. James Edward Olmos on vissiin käsikirjoittanut, ohjannut ja näyttelee vielä pääosaa. Mukana myös William Forsythe. Kuulostipa homolta esittelyltä..

Mutta tosiaan. Elokuva on paras lajissaan ja yksi parhaita ikinä. Käsittelee jengejä sekä vankilaa. Lähinnä tosin vankilaa. En käsitä ihmisten tarvetta mainostaa Blood in, blood outttia, joka on suorastaan paska tuohon verrattuna. Molemmat aika samaa tarinaa tosin kertovat.

http://www.imdb.com/title/tt0103671/
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kaikille kotimaisen elokuvan ystäville tiedoksi että YLE tekee VL Musiikin kanssa todellisen kulttuuriteon ja julkaisee lopultakin Katsastus -elokuvan DVD:llä helmikuussa 2010. DVD:t on jo nyt ennakkomyynnissä ja tuskin olen kovin väärässä jos sanon että tulevat menemään kuin kuumille kiville. Sen verran odotetusta tapauksesta on kyse. Omalla kohdallani lähti tilaukseen saman tien kun näin tuon mainoksen.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Olisko Jatkoajan Leffakerholla suositella elokuvia, joissa on kunnon hood-meininkiä ja jengi- sekä vankilarikollisuutta?
Blood in, Blood out eli toiselta nimeltään Bound by Honor on kyllä aika hieno leffa. Myös Spike Leen elokuvat aiheesta toimivat, oma suosikkini on Do the Right Thing. Francis Ford Coppolalta löytyy sellaiset leffat kuin Rumble Fish ja The Outsiders, jotka kertovat aiheesta, mutta en ole niitä vielä katsonut. Ovat kuitenkin listalla. Joku ko. elokuvat nähnyt voisi kertoa, onko ne mistään kotoisin. Imdb:n perusteella oletus on se, että tuskin niissä hirveästi metsään mennään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Elikkäs, en tykännyt Public Enemiesistä, en tiedä olenko huono arvostelemaan leffoja tai jotain mutta se on vaan niin pirun tylsä ja pitkäveteinen.

Inglourious Basterds (huomaa kirjoitustyyli) taas on varsin hyvä pätkä. Tarantinoa parhaimmillaan, verisiä lähikohtauksia ja todella hyviä näyttelijäsuorituksia...tai sitten en tosiaan ymmärrä leffoista yhtään mitään =)

Samoilla linjoilla kimmon kanssa. Public Enemies oli varmasti vuoden yksi kovimpia pettymyksiä. Michal Mann fanina kävin jopa teatterissa katsomassa kyseisen pätkän ja puolessa välissä kävi mielessä jopa poislähtö, eka puolikas oli aikamoista kuraa. Ei se toinenkaan puolikas hyvää ollut, mutta pelasti ehkä sen verran, että en sitten lähtenytkään. **/*****

Paskiaisen olin joululahjaksi tilannut ja itse kyllä tykkäsin. Vaikka leffassa oli Tarantinomaisen tyyliin pitkiä kohtauksia (ja en itse yleensä Tarantinon leffoista pidä), niin Paskiaisista pidin kyllä. Hyvää huumoria, hienoja näyttelijäsuorituksia ja muutenkin kaikinpuolin tyylikäs leffa. ****/*****
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Katselin tänään juuri Hurt Lockerin ja aika ristiriitaiset fiilikset jäi. Leffa kesti yli 2 tuntia joka meni todella nopeasti mutta ei tuo mielestäni kovin hääppöinen elokuva ollut. Sotadraama olisi kai oikea termi kuvaamaan tuota tekelettä. Arvosanaksi antaisin 7.

Joo taytyy sanoa etta aika pintaraapaisuksi tuo kuitenkin jai. Odotin ehka tuon menevan enemman Thin red line:n suuntaan, pohdiskeluksi sodan luonteesta, mutta loppujen lopuksi elokuvassa ei sitten pohdiskeltu sen suuremmin eika siina mitaan ihmeempaa viestia ollut. Ellei tuossa sitten haettu sita etta jos olet adrenaliininarkkari, Yhdysvaltain armeija on sinulle hyva paikka ja kannattaa varvaytya niin saat sinakin kicksit. Kuka nyt arjesta piittaisi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itselleni The Hurt Locker oli varsin päinvastainen kokemus. Elokuvassahan nyt ei tietysti mennä kauhean syvälliselle tasolle käsiteltäessä henkilöitä, ainoastaan pääroolissa oleva pomminpurkuekspertti saa osakseen isompaa taustan valoitusta. Hieno vastakkainasettelu tämän rämäpäisen pääosan kaverin ja hänen kumppaniensa välillä sekä parit sanalla sanoen LOISTAVAT kohtaukset sodasta (snipukohtaus, paras ikinä elokuvassa). Sanoma onkin, että maailmassa löytyy aina ihmisiä jotka ovat enemmän kotonaan sodassa kuin rauhassa. Irakin sodan oikeutusta ja muuta vastaavaa ei juuri käsitellä, siitä saa annoksensa esimerkiksi Battle for Hadithasta tai vaikkapa Why we fightistä.

Ei tuo maailman paras elokuva ikinä missään ole, mutta minulle toimi. Oli hauska nähdä niminäyttelijät sivuosissa ja tuntemattomammat päärooleissa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Katsahdin juuri Kunniattomat paskiaiset, ja ikävä kyllä elokuva oli minulle pettymys. Odotin siltä liian paljon ja ehkä sekin vaikutti katselukokemuksen epäonnistumiseen. Toisaalta syytä saattoi olla siinäkin, että katsoimme elokuvan eukon kanssa, ja eihän hän ymmärrä mistään Bormanneista, Göringeistä ja Goebbelseistä. Hitlerin hän kai tuntee. Lisäksi meinasin nukahtaa koko ajan olinhan eilen radalla.

Muutenkin on monesti niin, että oma katselunautinto kärsii, kun tietää, että katselutoveri ei ymmärrä elokuvan nyasseja ja vitsejä.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Katsahdin juuri Kunniattomat paskiaiset, ja ikävä kyllä elokuva oli minulle pettymys. Odotin siltä liian paljon ja ehkä sekin vaikutti katselukokemuksen epäonnistumiseen. Toisaalta syytä saattoi olla siinäkin, että katsoimme elokuvan eukon kanssa, ja eihän hän ymmärrä mistään Bormanneista, Göringeistä ja Goebbelseistä. Hitlerin hän kai tuntee. Lisäksi meinasin nukahtaa koko ajan olinhan eilen radalla.

Muutenkin on monesti niin, että oma katselunautinto kärsii, kun tietää, että katselutoveri ei ymmärrä elokuvan nyasseja ja vitsejä.

Kunniattomat paskiaiset oli mielestäni erittäin hyvä elokuva. Hienosti tehty ja näyttelijäsuoritukset laadukkaita. Juoni ehkä hieman sekavahko, mutta mielenkiintoisia käänteitä oli leffa täynnä. Jos katsoit elokuvan dvd:ltä, menetit paljon sillä elokuvateatterissa isolta valkokankaalta tuo oli huikea katselunautinto.

Varsinkin se loppukohtaus oli varmasti sykähdyttävin leffakohtaus minkä itse olen nähnyt.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Varsinkin se loppukohtaus oli varmasti sykähdyttävin leffakohtaus minkä itse olen nähnyt.


Kyllä vain, loppukohtaus oli uskomattoman hieno. Sääli vaan edelleen, että eukkoni sille vitut vihelsi. Tuskin hän edes tietää, että (VAROITUS: SPOILERI:Adolf Hitler oli paha natsikorppi, joka kuoli muiden natsimotherfuckereiden, Bormannin, Goebbelsin ja Göringin kanssa. .

Toinenkin asia vitutti Inglourious Basterdsissa. Nimittäin suomennokset. Ja etenkin Pittin Bradin esittämän luutnantti Aldo Rainen kohdalla. Kovasti tuli mieleen Jar Jar Binks typerine suomennoksineen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katsoin aattona Saunan. Olisi saanut jäädä katsomatta. Kilpailee helposti huonoimman leffan tittelistä, mitä olen katsonut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsoin aattona Saunan. Olisi saanut jäädä katsomatta. Kilpailee helposti huonoimman leffan tittelistä, mitä olen katsonut.

Visuaalisesti ja äänimaailmaltaan tuo oli tosi komeaa jälkeä, ihan kotimaisten elokuvien kärkipäätä, mutta käsikirjoitukseltaan aika lailla surkea tekele. Koko juonikuvio oli helvetin sekava aina loppuratkaisuaan myöden ja dialogi oli todella kömpelöä. Minä pidin siitä kolkosta ja synkästä tunnelmasta jonka Annila oli onnistunut luomaan elokuvaan mutta tuo juonen sekavuus ja typeryys pilasi kaiken.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Visuaalisesti ja äänimaailmaltaan tuo oli tosi komeaa jälkeä, ihan kotimaisten elokuvien kärkipäätä, mutta käsikirjoitukseltaan aika lailla surkea tekele. Koko juonikuvio oli helvetin sekava aina loppuratkaisuaan myöden ja dialogi oli todella kömpelöä. Minä pidin siitä kolkosta ja synkästä tunnelmasta jonka Annila oli onnistunut luomaan elokuvaan mutta tuo juonen sekavuus ja typeryys pilasi kaiken.

Hyvinkin pitkalti samaa mieltä. Missään vaiheessa ei oikein pässyt elokuvaan kiinni. Ihan hienon näköinen, muttei paljon muuta loppujen lopuksi. Minulle ainakin jäi todella paljon ihmeteltävää elokuvan jälkeen, olisi ollut edes järkevän oloinen loppu niin olisi voinut hyvillä mielin olla elokuvan jälkeen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Katsoin aattona Saunan.

Taas yksi näistä monista kotimaisista elokuvista, jossa olisi ehdottomasti pitänyt olla suomenkielinen tekstitys. Yksi kamalimmista artikuloijista on kyllä tässäkin leffassa mokeltanut Ville Virtanen - miehen solkkauksesta ei saa mitään selvää, onko se olevinaan puhetta, oksentamista vai jotakin ihmeellistä suun kautta tapahtuvaa piereskelyä.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Oletko katsonut Rööperin?

Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.

Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?
Kannattaa. Vaatimattomasti sanoisin, että parhaita suomalaisia elokuvia moniin vuosiin. Todella hienosti toteutettu, aihe on erinomaisen hyvä ja näyttelijäsuoritukset kautta linjan loistavia. Erityisesti Peter Franzén on aivan huikea.

Minuksia jos etsitään, niin ehkä aavistuksen pehmoinen loppua kohden jollain tapaa, mutta kun elokuva kuitenkin kokonaisuudessaan on niin hyvin käsikirjoitettu ja toteutettu, niin sen voi antaa anteeksi. Lisäksi hypyt vuodesta toiseen on välillä vähän epäselviä ja sitä ajan kulumista on toisinaan hankalaa vähän hahmottaa. Pikkujuttuja kuitenkin.

Sanoisin, että Aleksi Mäkelän paras elokuva (ainakin niistä mitkä olen nähnyt) sitten Häjyjen ja sitä ehkä monella tapaa kypsempi ja vakavempi. Nimenomaan se draamapuoli on tässä enemmän läsnä kuin Mäkelän elokuvissa yleensä, mikä on hyvä juttu.

Ja onhan tuossa elokuvassa myös mahtavia onelinereita jotka jäävät helposti elämään mieleen, ainakin minulle ja nuoremmalle veljelleni. Varmaan monelle muullekin.

"Uki is back!"
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.

Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?

Ei kannata. Tai no jos on Varesten ja muitten ystävä niin sitten. Mutta olihan tuo melkoista paskaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yllä oleviin kommentteihin Saunasta sen verran, että olihan se ihan ok visuaalisesti varsinkin kotimaiseksi, mutta kuten todettua, koostui kovin irrallisen oloisista, peräkkäin lätkityistä kohtauksista. Periaatteessa näyttelijät olivat ok, aihepiiri samoin, mutta kokonaisuus aivan täydellisen kökkö. Ja Paitselon kommenttiin Virtasen artikuloinnista sen verran, että meni siitä kieltämättä osa ohitse. Ei tosin niin paljon, että se olisi tekelettä pilannut enempää kuin se jo oli.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?

Olet leffan ostanut mutta harkitset silti sen katsomista...

No, kuitenkin...hyvähän tuo on ja minusta Franzén tekee ehdottomasti parhaimman roolisuorituksensa koskaan. Tarinahan liippaa kevyesti todellisia tapahtumia sen ajan Punavuoressa. Eritoten Edelmanin näyttelemän Tom Sjöbergin elämä on paljolti ollut juuri tuollaista. Valkeejärven näyttelemä Uki on myös ollut todellinen hahmo, jota lähes koko alamaailma tuolloin pelkäsi.

Kaksi tuntisen usein hukkaa elämästään paljon turhempienkin asioiden vuoksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Rööperi tosiaan Mäkelän selvästi paras elokuva on, eikä pienistä puutteistaan huolimatta yhtään hullumpi pätkä. Näyttelijäsuoritukset on sössö-Jasperia huolimatta erinomaisia ja erityisesti Peter Franzen tekee upeaa työtä. Myös yleensä ärsyttävä ja samaa roolia toistava Hissu Hietalahti on yllättävän hyvä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.
Pitkitetty, selin-mäkelämäinen ja melko pinnallinen näkemys Punavuoren kulta-ajoista. Joskus muinoin arvostelin Rööperin 2,5 tähdellä, joten ihan hirveästä tekeleestä ei kuitenkaan ole kyse.

Leffan ensimmäinen puolisko on todentuntuinen ja mielenkiintoinen, mutta askel askeleelta tarina karkaa liiaksi pois Rööperin ydinmiljööstä ties minne Ruotsinmaalle ja avomerelle. Sinäänsä harmi sillä kuten tuli todettua, alussa oli aineksia vaikka mihin. Nimimiehet Edelmannista Franzéniin tekevät takuuduunia omissa rooleissaan joskin etenkin Franzénilta - tuolta Suomen Johnny Deppiltä - ei vähempää voisi odottaakaan. Huikea näyttelijä.

Kannattavuuskysymykseen äänestän JAA, sillä puutteistaan huolimatta Rööperi antaa mukavan pintaraapaisun tuohon myyttisen lähiön merkittävimpään ja mielenkiintoisimpaan aikakauteen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lyhyt katsaus viimeaikojen katsomiini leffoihin:

Brad Andersonin ohjaama the Machinist, jossa Christian Bale näytteli pääroolissa unettomuudesta kärsivää teollisuustyöntekijää, työntekijää jonka elämä alkoi hajota käsiin ja joka alkoi nähdä sekopäisiä näkyjä: jutella itsekseen, kuvitella elämäänsä olemattomia ihmisiä ja tapahtumia - vastaavasti todellisuus alkoi hämärtyä uhkaavalla tavalla. Olemuksensa oli kieltämättä todellisuuden rajamailla harhailevan ihmisen - en tiedä kuinka paljon Bale on laihduttanut rooliaan varten ja mikä merkitys maskeerauksella on ollut mutta aika hienosti leffassa oli myös kuvattu Balen eli Trevor Reznikin riutunut fyysinen olemus. Kokonaisuudessaan varsin mielenkiintoinen kokemus, en oikein odottanut hirvittävästi leffalta mutta hyvin se piti otteessaan ja lopussa solmi nauhat pätevästi yhteen. Syyttömyys ja syyllisyys kietoutuivat toisiinsa.

Paul Hagginsin loppujen lopuksi varsin vähäeleinen In the valley of Elah osoittautui hivenen keskitasoa paremmaksi filmatisoinniksi - tai sitten tämä tuntemus johtuu siitä, että odotin leffalta paljon luettuani sitä ylistäviä arvoita. Toki leffassa oli väkeviä kohtauksia ja vankkoja roolisuorituksia - kuten niin monasti nykyään - Tommy Lee Jones Hank Deerfieldinä oli roolissaan hieno. Hän on kuin viini, paranee vanhetessaan. Ilman häntä ja hänen väkevää roolisuoritusta filmi olisi ollut varsin väljähtynyt - niin yksi mies voi muokata olemuksellaan kokonaisen filmin. Vaikea kuvitella, että kuka muu nykynäyttelijöistä olisi kyennyt samaan, ehkäpä Clint Eastwoodissa olisi ollut samaa vanhanajan karuutta, jonka avulla elokuva olisi herännyt kunnolla eloon. Ja olihan Charlize Theron ihan hyvä.

Jon Avnetin Paistetut vihreät tomaatit oli jälleen kerran miellyttävä katselukokemus. Kertaalleen olen se vuosia sitten nähnyt, nyt muistin siitä hajanaisia pätkiä, joten katselukokemus oli tietyllä tapaa uusi mutta silti paluu tuttuun ja turvalliseen. Elokuva on kertomus ihmisistä eriaikoina ja aikakausina, siinä kulkee rinnatusten kaksi tarinaa - tarina rotusorron aikaisen etelän menosta ja nykyisyyteen sijoittuva kerronta jossa palattiin menneisiin aikoihin hienojen roolitöiden myötä. Kathy Bates, Evelynina heräsi eloon tutustuttuaan tarinan myötä Idgie Threadgoode elämään - yksi tarina nivoutui toiseen auttaen ihmistä huomaamaan etten minä niin surkea olekaan. Draamana elokuva on viehättävä kuvaus eriaikakausista ja ihmisistä. Suosittelen!

Quentin Tarantinon uusin - Inglourious Basterds - oli odotettu elokuva, halusin ehdottomasti nähdä sen ja nähdä nouseeko Tarantino jaloilleen minun silmissäni epäonnistuneen Death Proof'in jälkeen ja kyllähän hän nousi. En nyt suinkaan täydelliseksi mestariteokseksi Kunniattomia paskiaisia nostaisi mutta kyllä se tarjosi lukuisia loistavia kohtauksia, joidenkin mielestä pitkitetty kohtaus pubissa (tjsp) oli minusta oivallista työskentelyä Tarantinolta, se ei tuntunut laisinkaan liian pitkältä - se oli kuin viritettävä vieteri, joka laukesi loppuhuipennukseen. Hivenen samalla tavalla toimi koko elokuva, sekin oli kuin vieteri, joka keräsi voimaa kunnes oli aika laueta murhaavalla voimalla katsojien silmille. Ja millainen loppu olikaan - eräs parhaista joita olen aivan vähään aikaan nähnyt. Elokuvassa oli myös nippu hienoja näyttelysuorituksia mutta minun silmissä - ja varmasti monen muunkin - parhaimmaksi nousee Christoph Waltz'in näyttelemä Hans Landa. Hieno esitys mieheltä, jotka ei ollut tunnettu suuren maailman katsojille. Hänhän oli todellakin Tarantinon etsimä mies - osasi sujuvasti kieliä ranskasta saksaan, välillä käytiin italiassa ja englannissa. Loistavaa!

Paskiaiset nousee minun silmissä parhaimpien Tarantinon leffojen tasolle - taakse jäävät Death Proofin ohella Kill Bill'it.

Sergei Eisensteinin ohjaama Panssarilaiva Potemkin on yllättävän ajankohtainen leffa ottaen huomioon, että se on kuvattu 1925. Se on kuvaus yhteiskunnallisesta kuohunnasta, tosin pienestä perspektiivistä katsottuna mutta taustalla häilyy suurempi kuohunta, johon nämä pienet ihmiset ottavat osaa. Onhan elokuva aikakautensa sosialismin tuotos, siitä ei pääse mihinkään mutta juuri sellaisena se onkin mitä mielenkiintoisin kokemus. Tietyissä tilanteissa Eisensteinin ote on yllättävänkin moderni, ja leikkaukset mielenkiintoisia - vastaavasti on kohtauksia joissa liikutaan juuri niissä raameissa jotka valtiokoneisto asensi, mutta kokonaisuus on kaikkiaan mielenkiintoinen katsoa. Ja sisältyyhän elokuvaan kenties eräs elokuvamaailman kuuluisimmista kohtauksista Odessan portailla - lastenvaunujen vyöryminen vapaana portaita myöten on saanut yhden jos toisenkin plagioijan. Kohtaukseen sisältyy muutoinkin suuri symboliikka - kuinka aseettomia ihmisiä lahdataan valtiokoneiston taholta, ja tähän samaan kommunistihallinto itse syyllistyi mitä suurimmassa määrin.

Tänään kävin sitten katsomassa James Cameron Avatarin. Olihan se pakko nähdä mihin Cameron on kyennyt kun keskustelu ja vääntö siitä oli niin tiukkaa. Visuaaliselta ilmeeltään elokuva oli loistava, tosin ei niin loistava kuin kuvittelin - johtuiko sitten teatterin tekniikan rajallisuudesta vai omista odotuksistani. Olihan ero kuitenkin huomattava verrattuna perinteiseen tekniikkaan - ero oli kuin yöllä ja päivällä, joten tässä suhteessa homma toimi! Kun elokuvaa kuitenkin tehtiin niin kauan niin olisin odottanut vieläkin surrealistisempia näkymiä Pandoralla (tähän Ted Raikaskin taisi viitata). Nyt näkymät olivat jotenkin sekoitus tuttua ja turvallista höystettynä erilaisuudella mikä jossainmäärin kiehtoo ihmisiä mutta ei saa heitä, kenties, totaalisesti hämmästymään ja miettimään, että "hei mitä tässä nyt ajetaan takaa". Ovathan leijuvat vuoret outo juttu mutta onko se riittävän outo nykyiselle katsojalle? Mutta en käy kinaamaan tässä kohdin - kokonaisuus oli visuaalisesti ihan näyttävä, pienistä puutteistaan huolimatta eli elokuva-aika siirtyi uudelle ajanjakosolle, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Onko muutos pysyvä vai halutaanko jatkossakin nähdä perinteisiä elokuvia - draamana - ja 3D on ja pysyy erinäisten spektaalien maailmana?

Mutta itsessään tarina oli varsin ennalta-arvattava kun tiettyyn pisteeseen elokuvassa pääsi. Oli arvattavissa, että mennään vaikeuksien kautta voittoon, että kaksi kulttuuria ottaa yhteen - villi ja tekninen kulttuuri ja villi ja vapaa loppujen lopulta voittaa, rakkaus - sekin oli ennalta-arvattavaa tavaraa tällaisessa tarinassa, ilman sitä likimain jotain olisi puuttunut. Jotenkin suurin osa henkilöhahmoista (ja na'iveista) oli ohuita ja päälleliimatunoloisia - liikkeet ja toiminta liiankin ennakoitavaa. Toisinaan draamankaari oli ohut, toiminta sen sijaan näyttävää - peiteltiinkö sillä sitten draamankaaren ohuutta? Varmasti elokuva tarjoaa juuri kohdeyöeisölleen mieleenpainuvan katselunautinnon, ja kyllä minäkin siitä irti kuitenkin jotain sain - sain ainakin nähdä millaisen maailman Cameron oli luonut. Hienon, mutta ei niin hienon kuin oletin.

Se on tunnustettava, että visuaalisesti kuitenkin merkkiteos, mutta muutoin se ei juurikaan eroa fantasiaspektaakkeleista.

vlad.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tuli käytyä katsomassa tuo kohistu Avatar ja voisin todeta, että voi vittu mitä huttua. Harvoin tulee elokuvissa ajateltua, että josko sitä vain lähtisi lätkimään ja itseasiassa Avatar on varmaan ensimmäinen elokuva jonka kohdalla tätä harkitsin vakavissani.

Okei, olihan pläjäys varmasti visuaalisesti komein, mitä on koskaan tehty, mutta siihen se sitten jääkin. Juonen "yllättävyydet" kerrotaan niin selvästi auki, että varmasti punaniskaisinkin jenkki tajuaa ne etukäteen, tämä höystetään "terrorismiin on vastattava terrosimilla" -tasoisilla "nasevilla" onelinereillä, niin ohhoijaa. Lopussa tietysti rytistään ja oikein kunnolla, kunnes hyvä voittaa ja paha saa palkkansa, JEEJEE. Ja kaikki tämä tietysti kiedottuna "kaikkien aikojen rakkaustarinaan" joka alkaa toki eripuraisesti, ei ollenkaan kliseistä, eihän?

Kyllähän tuommoista aivotonta huttua katselisi sen reilun tunnin (itseasiassa leffan alkupuolisko oli jopa kohtuu toimiva), mutta tuommoinen vajaa kolmetuntinen kyllä turhauttaa ja kovin.

Cameronin edellinen megaleffa Titanic voittaa Avatarin n. 100-0. Titanicista suosikkiversioni löytyy youtubesta (linkki sisältää version elokuvasta Titanic), joten tästä voinee jokainen päätellä arvostukseni Avataria kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös