Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 421 323
  • 12 317

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Oletko katsonut Rööperin?

Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.

Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?
Kannattaa. Vaatimattomasti sanoisin, että parhaita suomalaisia elokuvia moniin vuosiin. Todella hienosti toteutettu, aihe on erinomaisen hyvä ja näyttelijäsuoritukset kautta linjan loistavia. Erityisesti Peter Franzén on aivan huikea.

Minuksia jos etsitään, niin ehkä aavistuksen pehmoinen loppua kohden jollain tapaa, mutta kun elokuva kuitenkin kokonaisuudessaan on niin hyvin käsikirjoitettu ja toteutettu, niin sen voi antaa anteeksi. Lisäksi hypyt vuodesta toiseen on välillä vähän epäselviä ja sitä ajan kulumista on toisinaan hankalaa vähän hahmottaa. Pikkujuttuja kuitenkin.

Sanoisin, että Aleksi Mäkelän paras elokuva (ainakin niistä mitkä olen nähnyt) sitten Häjyjen ja sitä ehkä monella tapaa kypsempi ja vakavempi. Nimenomaan se draamapuoli on tässä enemmän läsnä kuin Mäkelän elokuvissa yleensä, mikä on hyvä juttu.

Ja onhan tuossa elokuvassa myös mahtavia onelinereita jotka jäävät helposti elämään mieleen, ainakin minulle ja nuoremmalle veljelleni. Varmaan monelle muullekin.

"Uki is back!"
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.

Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?

Ei kannata. Tai no jos on Varesten ja muitten ystävä niin sitten. Mutta olihan tuo melkoista paskaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yllä oleviin kommentteihin Saunasta sen verran, että olihan se ihan ok visuaalisesti varsinkin kotimaiseksi, mutta kuten todettua, koostui kovin irrallisen oloisista, peräkkäin lätkityistä kohtauksista. Periaatteessa näyttelijät olivat ok, aihepiiri samoin, mutta kokonaisuus aivan täydellisen kökkö. Ja Paitselon kommenttiin Virtasen artikuloinnista sen verran, että meni siitä kieltämättä osa ohitse. Ei tosin niin paljon, että se olisi tekelettä pilannut enempää kuin se jo oli.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ostin leffan DVD:llä kuukausi-pari sitten, mutta ei ole ollut aikaa katsoa vieläkään tätä iltapäivälehdiltä hyvät tähdet saanutta tekelettä.

Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?

Olet leffan ostanut mutta harkitset silti sen katsomista...

No, kuitenkin...hyvähän tuo on ja minusta Franzén tekee ehdottomasti parhaimman roolisuorituksensa koskaan. Tarinahan liippaa kevyesti todellisia tapahtumia sen ajan Punavuoressa. Eritoten Edelmanin näyttelemän Tom Sjöbergin elämä on paljolti ollut juuri tuollaista. Valkeejärven näyttelemä Uki on myös ollut todellinen hahmo, jota lähes koko alamaailma tuolloin pelkäsi.

Kaksi tuntisen usein hukkaa elämästään paljon turhempienkin asioiden vuoksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Rööperi tosiaan Mäkelän selvästi paras elokuva on, eikä pienistä puutteistaan huolimatta yhtään hullumpi pätkä. Näyttelijäsuoritukset on sössö-Jasperia huolimatta erinomaisia ja erityisesti Peter Franzen tekee upeaa työtä. Myös yleensä ärsyttävä ja samaa roolia toistava Hissu Hietalahti on yllättävän hyvä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.
Pitkitetty, selin-mäkelämäinen ja melko pinnallinen näkemys Punavuoren kulta-ajoista. Joskus muinoin arvostelin Rööperin 2,5 tähdellä, joten ihan hirveästä tekeleestä ei kuitenkaan ole kyse.

Leffan ensimmäinen puolisko on todentuntuinen ja mielenkiintoinen, mutta askel askeleelta tarina karkaa liiaksi pois Rööperin ydinmiljööstä ties minne Ruotsinmaalle ja avomerelle. Sinäänsä harmi sillä kuten tuli todettua, alussa oli aineksia vaikka mihin. Nimimiehet Edelmannista Franzéniin tekevät takuuduunia omissa rooleissaan joskin etenkin Franzénilta - tuolta Suomen Johnny Deppiltä - ei vähempää voisi odottaakaan. Huikea näyttelijä.

Kannattavuuskysymykseen äänestän JAA, sillä puutteistaan huolimatta Rööperi antaa mukavan pintaraapaisun tuohon myyttisen lähiön merkittävimpään ja mielenkiintoisimpaan aikakauteen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lyhyt katsaus viimeaikojen katsomiini leffoihin:

Brad Andersonin ohjaama the Machinist, jossa Christian Bale näytteli pääroolissa unettomuudesta kärsivää teollisuustyöntekijää, työntekijää jonka elämä alkoi hajota käsiin ja joka alkoi nähdä sekopäisiä näkyjä: jutella itsekseen, kuvitella elämäänsä olemattomia ihmisiä ja tapahtumia - vastaavasti todellisuus alkoi hämärtyä uhkaavalla tavalla. Olemuksensa oli kieltämättä todellisuuden rajamailla harhailevan ihmisen - en tiedä kuinka paljon Bale on laihduttanut rooliaan varten ja mikä merkitys maskeerauksella on ollut mutta aika hienosti leffassa oli myös kuvattu Balen eli Trevor Reznikin riutunut fyysinen olemus. Kokonaisuudessaan varsin mielenkiintoinen kokemus, en oikein odottanut hirvittävästi leffalta mutta hyvin se piti otteessaan ja lopussa solmi nauhat pätevästi yhteen. Syyttömyys ja syyllisyys kietoutuivat toisiinsa.

Paul Hagginsin loppujen lopuksi varsin vähäeleinen In the valley of Elah osoittautui hivenen keskitasoa paremmaksi filmatisoinniksi - tai sitten tämä tuntemus johtuu siitä, että odotin leffalta paljon luettuani sitä ylistäviä arvoita. Toki leffassa oli väkeviä kohtauksia ja vankkoja roolisuorituksia - kuten niin monasti nykyään - Tommy Lee Jones Hank Deerfieldinä oli roolissaan hieno. Hän on kuin viini, paranee vanhetessaan. Ilman häntä ja hänen väkevää roolisuoritusta filmi olisi ollut varsin väljähtynyt - niin yksi mies voi muokata olemuksellaan kokonaisen filmin. Vaikea kuvitella, että kuka muu nykynäyttelijöistä olisi kyennyt samaan, ehkäpä Clint Eastwoodissa olisi ollut samaa vanhanajan karuutta, jonka avulla elokuva olisi herännyt kunnolla eloon. Ja olihan Charlize Theron ihan hyvä.

Jon Avnetin Paistetut vihreät tomaatit oli jälleen kerran miellyttävä katselukokemus. Kertaalleen olen se vuosia sitten nähnyt, nyt muistin siitä hajanaisia pätkiä, joten katselukokemus oli tietyllä tapaa uusi mutta silti paluu tuttuun ja turvalliseen. Elokuva on kertomus ihmisistä eriaikoina ja aikakausina, siinä kulkee rinnatusten kaksi tarinaa - tarina rotusorron aikaisen etelän menosta ja nykyisyyteen sijoittuva kerronta jossa palattiin menneisiin aikoihin hienojen roolitöiden myötä. Kathy Bates, Evelynina heräsi eloon tutustuttuaan tarinan myötä Idgie Threadgoode elämään - yksi tarina nivoutui toiseen auttaen ihmistä huomaamaan etten minä niin surkea olekaan. Draamana elokuva on viehättävä kuvaus eriaikakausista ja ihmisistä. Suosittelen!

Quentin Tarantinon uusin - Inglourious Basterds - oli odotettu elokuva, halusin ehdottomasti nähdä sen ja nähdä nouseeko Tarantino jaloilleen minun silmissäni epäonnistuneen Death Proof'in jälkeen ja kyllähän hän nousi. En nyt suinkaan täydelliseksi mestariteokseksi Kunniattomia paskiaisia nostaisi mutta kyllä se tarjosi lukuisia loistavia kohtauksia, joidenkin mielestä pitkitetty kohtaus pubissa (tjsp) oli minusta oivallista työskentelyä Tarantinolta, se ei tuntunut laisinkaan liian pitkältä - se oli kuin viritettävä vieteri, joka laukesi loppuhuipennukseen. Hivenen samalla tavalla toimi koko elokuva, sekin oli kuin vieteri, joka keräsi voimaa kunnes oli aika laueta murhaavalla voimalla katsojien silmille. Ja millainen loppu olikaan - eräs parhaista joita olen aivan vähään aikaan nähnyt. Elokuvassa oli myös nippu hienoja näyttelysuorituksia mutta minun silmissä - ja varmasti monen muunkin - parhaimmaksi nousee Christoph Waltz'in näyttelemä Hans Landa. Hieno esitys mieheltä, jotka ei ollut tunnettu suuren maailman katsojille. Hänhän oli todellakin Tarantinon etsimä mies - osasi sujuvasti kieliä ranskasta saksaan, välillä käytiin italiassa ja englannissa. Loistavaa!

Paskiaiset nousee minun silmissä parhaimpien Tarantinon leffojen tasolle - taakse jäävät Death Proofin ohella Kill Bill'it.

Sergei Eisensteinin ohjaama Panssarilaiva Potemkin on yllättävän ajankohtainen leffa ottaen huomioon, että se on kuvattu 1925. Se on kuvaus yhteiskunnallisesta kuohunnasta, tosin pienestä perspektiivistä katsottuna mutta taustalla häilyy suurempi kuohunta, johon nämä pienet ihmiset ottavat osaa. Onhan elokuva aikakautensa sosialismin tuotos, siitä ei pääse mihinkään mutta juuri sellaisena se onkin mitä mielenkiintoisin kokemus. Tietyissä tilanteissa Eisensteinin ote on yllättävänkin moderni, ja leikkaukset mielenkiintoisia - vastaavasti on kohtauksia joissa liikutaan juuri niissä raameissa jotka valtiokoneisto asensi, mutta kokonaisuus on kaikkiaan mielenkiintoinen katsoa. Ja sisältyyhän elokuvaan kenties eräs elokuvamaailman kuuluisimmista kohtauksista Odessan portailla - lastenvaunujen vyöryminen vapaana portaita myöten on saanut yhden jos toisenkin plagioijan. Kohtaukseen sisältyy muutoinkin suuri symboliikka - kuinka aseettomia ihmisiä lahdataan valtiokoneiston taholta, ja tähän samaan kommunistihallinto itse syyllistyi mitä suurimmassa määrin.

Tänään kävin sitten katsomassa James Cameron Avatarin. Olihan se pakko nähdä mihin Cameron on kyennyt kun keskustelu ja vääntö siitä oli niin tiukkaa. Visuaaliselta ilmeeltään elokuva oli loistava, tosin ei niin loistava kuin kuvittelin - johtuiko sitten teatterin tekniikan rajallisuudesta vai omista odotuksistani. Olihan ero kuitenkin huomattava verrattuna perinteiseen tekniikkaan - ero oli kuin yöllä ja päivällä, joten tässä suhteessa homma toimi! Kun elokuvaa kuitenkin tehtiin niin kauan niin olisin odottanut vieläkin surrealistisempia näkymiä Pandoralla (tähän Ted Raikaskin taisi viitata). Nyt näkymät olivat jotenkin sekoitus tuttua ja turvallista höystettynä erilaisuudella mikä jossainmäärin kiehtoo ihmisiä mutta ei saa heitä, kenties, totaalisesti hämmästymään ja miettimään, että "hei mitä tässä nyt ajetaan takaa". Ovathan leijuvat vuoret outo juttu mutta onko se riittävän outo nykyiselle katsojalle? Mutta en käy kinaamaan tässä kohdin - kokonaisuus oli visuaalisesti ihan näyttävä, pienistä puutteistaan huolimatta eli elokuva-aika siirtyi uudelle ajanjakosolle, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Onko muutos pysyvä vai halutaanko jatkossakin nähdä perinteisiä elokuvia - draamana - ja 3D on ja pysyy erinäisten spektaalien maailmana?

Mutta itsessään tarina oli varsin ennalta-arvattava kun tiettyyn pisteeseen elokuvassa pääsi. Oli arvattavissa, että mennään vaikeuksien kautta voittoon, että kaksi kulttuuria ottaa yhteen - villi ja tekninen kulttuuri ja villi ja vapaa loppujen lopulta voittaa, rakkaus - sekin oli ennalta-arvattavaa tavaraa tällaisessa tarinassa, ilman sitä likimain jotain olisi puuttunut. Jotenkin suurin osa henkilöhahmoista (ja na'iveista) oli ohuita ja päälleliimatunoloisia - liikkeet ja toiminta liiankin ennakoitavaa. Toisinaan draamankaari oli ohut, toiminta sen sijaan näyttävää - peiteltiinkö sillä sitten draamankaaren ohuutta? Varmasti elokuva tarjoaa juuri kohdeyöeisölleen mieleenpainuvan katselunautinnon, ja kyllä minäkin siitä irti kuitenkin jotain sain - sain ainakin nähdä millaisen maailman Cameron oli luonut. Hienon, mutta ei niin hienon kuin oletin.

Se on tunnustettava, että visuaalisesti kuitenkin merkkiteos, mutta muutoin se ei juurikaan eroa fantasiaspektaakkeleista.

vlad.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tuli käytyä katsomassa tuo kohistu Avatar ja voisin todeta, että voi vittu mitä huttua. Harvoin tulee elokuvissa ajateltua, että josko sitä vain lähtisi lätkimään ja itseasiassa Avatar on varmaan ensimmäinen elokuva jonka kohdalla tätä harkitsin vakavissani.

Okei, olihan pläjäys varmasti visuaalisesti komein, mitä on koskaan tehty, mutta siihen se sitten jääkin. Juonen "yllättävyydet" kerrotaan niin selvästi auki, että varmasti punaniskaisinkin jenkki tajuaa ne etukäteen, tämä höystetään "terrorismiin on vastattava terrosimilla" -tasoisilla "nasevilla" onelinereillä, niin ohhoijaa. Lopussa tietysti rytistään ja oikein kunnolla, kunnes hyvä voittaa ja paha saa palkkansa, JEEJEE. Ja kaikki tämä tietysti kiedottuna "kaikkien aikojen rakkaustarinaan" joka alkaa toki eripuraisesti, ei ollenkaan kliseistä, eihän?

Kyllähän tuommoista aivotonta huttua katselisi sen reilun tunnin (itseasiassa leffan alkupuolisko oli jopa kohtuu toimiva), mutta tuommoinen vajaa kolmetuntinen kyllä turhauttaa ja kovin.

Cameronin edellinen megaleffa Titanic voittaa Avatarin n. 100-0. Titanicista suosikkiversioni löytyy youtubesta (linkki sisältää version elokuvasta Titanic), joten tästä voinee jokainen päätellä arvostukseni Avataria kohtaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kiinnostaisi tietää mitä muut ovat mieltä kotimaisesta Rööperi -elokuvasta.


Kannattaako siis tuhlata elämästään kaksi tuntia tuohon?

Kannattaa, ehdottomasti, paras Suomalainen leffa vuosiin! Kolmesti tuo on tullut DVD:ltä katsottua, viimeksi tänään. Franzenin suoritus Teräsvuoren Chrisuna on huikea, eikä paljon jää jälkeen Edelmanin esittämä Tomppakaan. Tokihan tuon on hyvin kaunisteltu ja siistitty versio todellisuudesta, mutta silti loistava. Pesee Häjyt ja jopa Pahat pojat mennen tullen.
Pekka Valkeejärvi onnistuu myös mahtavasti Ukin roolissa, kuten myöskin Hietalahti Mustalais-Karina, vaikkakin Karin hahmoon on yhdistetty myös toinen hahmo.
Todellakin katsomisen arvoinen pätkä, eikä tunnu pituudestaan huolimatta missään vaiheessa pitkästyttävältä.
Sanotaanko, että viidestä tähdestä antaisin neljä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
en tiedä kuinka paljon Bale on laihduttanut rooliaan varten ja mikä merkitys maskeerauksella on ollut mutta aika hienosti leffassa oli myös kuvattu Balen eli Trevor Reznikin riutunut fyysinen olemus.
27 kiloa muutaman kuukauden aikana. Dieetti: purkki tonnikalaa, omena ja kahvia. Elokuvan jälkeen Balen piti pulskistua ensimmäistä Batmania varten, 45 kiloa kuudessa kuukaudessa. Ei mikään helppo homma siinä vaiheessa kun kaikki lihakset ovat kuihtuneet olemattomiksi - Bale ei esim. pystynyt tekemään yhtä punnerrusta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Paul Hagginsin loppujen lopuksi varsin vähäeleinen In the valley of Elah osoittautui hivenen keskitasoa paremmaksi filmatisoinniksi - tai sitten tämä tuntemus johtuu siitä, että odotin leffalta paljon luettuani sitä ylistäviä arvoita.

Saman leffan tsekkasin nyt, ja tuli katsellessa mieleen että Tommy Lee Jones on kyllä yksi parhaita miesnäyttelijöitä. Jälleen kerran loistava rooli kaikessa vähäeleisyydessään. Muutenkin pidin leffan tyylistä, ei turhia musiikkeja, musiikkivideoleikkauksia eikä turhaa hälinää. Tyylikäs elokuva. Itse en hirveämmin odotuksia leffalle ollut asettanut (tarttui puolivahingossa Stockalta mukaan, kun BD:nä halvalla sai), joten en pettynytkään, neljä viidestä tähdestä olisi aika lähellä.

Stockalta nappasin mukaan myös Kummisetä-boksin ja juuri sain kakkososan päätökseen. Sekä Pacino että De Niro vetävät kyllä hienot roolit. Ja onhan muutenkin kyseessä loistopätkä.
 
Taas yksi näistä monista kotimaisista elokuvista, jossa olisi ehdottomasti pitänyt olla suomenkielinen tekstitys. Yksi kamalimmista artikuloijista on kyllä tässäkin leffassa mokeltanut Ville Virtanen - miehen solkkauksesta ei saa mitään selvää, onko se olevinaan puhetta, oksentamista vai jotakin ihmeellistä suun kautta tapahtuvaa piereskelyä.

Onneksi DVD/Bluray-aikakaudella tekstitykset saa päälle. Eikä kyse ole artikulonnista vaan suomalaisten perisynnistä eli taustamusiikin ja puheen sovittamisesta yhteen. Jos äänen asettaa sille tasolle, että puheesta saisi selvää, niin paskat valahtaa housuun, kun suomalainen "taustamusiikki" lyödään elokuvassa päälle.

Tekstitykset päällä elokuva oli yllättävän hyvä - suomalaiseksi.

Mutta nyt kun on tullut katsottu ruotsalaisten tekemät elokuvat: Miehet jotka vihaavat naisia ja Tyttö joka leikki tulella, niin ei voi kuin kysyä, että mikä siinä suomalaisessa elokuvantekemisessä voi olla niin vitun vaikeaa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mutta nyt kun on tullut katsottu ruotsalaisten tekemät elokuvat: Miehet jotka vihaavat naisia ja Tyttö joka leikki tulella, niin ei voi kuin kysyä, että mikä siinä suomalaisessa elokuvantekemisessä voi olla niin vitun vaikeaa.

Aamen. Tuota pohdin jo tässä kun katsoin kommentteja Rööperistä. Katsoin itsekin sen, mutta mielestäni joku tuossa Suomalaisessa tavassa tehdä elokuvia ärsyttää minkä takia nuo ei koskaan pääse Ruotsalaisten tasolle.
- Onko se hieman liian yliampuva tapa näytellä? Tai sitten ne roolihahmot ovat monesti kirjoitettu liian yliampuviksi. Mut aina pitää olla jotain 2m lihaskimppuja tai sitten täysiä idiootteja mukana joihin ei voi mitenkään samaistua.
- Onko se liiallinen synkkyys? Hyvänä esimerkkinä Bad Luck Love. On nimittäin paskin elokuva mitä koskaan olen nähnyt. Siis jos elokuvan jälkeen on etova olo, niin onko kyseessä enää viihdettä, johon kuitenkin elokuvan katselun koen. Enkä nyt tarkoita sellaista oloa kun on katsonut jotain Splatter leffaa vaan etova olo siitä kun on katsonut 2 tuntia miten kaikki menee jollain enemmän ja vaan enemmän päin vittua ja sitten leffa oli siinä.
- Onko ongelmana samat naamat näyttelijöinä? Se on ehkä Mäkelän leffojen ongelma toisaalta, mutta kun en kiinnostu perusdraamasta mitä suomessa tulee paljon, niin Mäkelää on katsottava koska on miltei ainoita tämän genren tekijöitä.
- Onko käsikirjoitukset huonoja, jolloin elokuvista ei saada parempia? Luulen että tässä on ehkä suurin syy...
En tiedä, joku vaan mättää.

Katselin nuo molemmat, Miehet jotka vihaavat naisia ja Tyttö joka leikki tulella. Olivat kummatkin todella hyviä. Odotan innolla viimeistä osaa. Ensimmäinen oli kyllä parempi, tuo Tyttö joka leikki tulella elokuvan loppu meni ehkä hieman yli. Miehet jotka vihaavat naisia oli karuudessaan parhaita elokuvia mitä olen katsonut pitkiin aikoihin. Ja tämä elokuva oli hyvällä tavalla karu ja synkkä. Noomi Rapache Lisbet Salanderina on jäätävän hyvä. Onhan ruotsalaisetkin vähän Wallander / Beck kaavassa elokuvillaan, mutta joku näissä kaikissa silti vaan toimii... Toisin kuin suomalaisissa. Sääli...
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kävin eilen katsomassa leffan The Road. Ahdistava pätkä, joka jätti tyhjän tunteen. Elokuva kertoo maailmasta ja sen karuudesta, kun jonkinlainen luonnonmullistus on tuhonnut likipitäen kaiken elämän pallolta. Keskiössä on isä ja poika sekä näiden välinen suhde maailmassa, jossa ei ole sijaa tunteilulle.

Suosittelen. Ei heikkohermoisille. Jäi karamellit syömättä ja elämänkumppani tirautti ensimmäiset kyyneleet elokuvan takia 8,5-vuotisen seurustelumme aikana.

Nyt harmittaa, että en lukenut kirjaa ensin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
- Onko se liiallinen synkkyys? Hyvänä esimerkkinä Bad Luck Love. On nimittäin paskin elokuva mitä koskaan olen nähnyt. Siis jos elokuvan jälkeen on etova olo, niin onko kyseessä enää viihdettä, johon kuitenkin elokuvan katselun koen. Enkä nyt tarkoita sellaista oloa kun on katsonut jotain Splatter leffaa vaan etova olo siitä kun on katsonut 2 tuntia miten kaikki menee jollain enemmän ja vaan enemmän päin vittua ja sitten leffa oli siinä.

No kyllähän esim. Paha maa oli erittäinkin onnistunut kotimainen leffa, vaikka siinä kaikilla meni päin vittua yli kaksi tuntia. Muitakin esimerkkejä löytyy kuten esim. Requem for the dream. Leffan ei tarvitse aina olla viihdyttävä ollakseen jopa loistava.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tosielämässä menee asiat muutenkin usein päin sitä vittua, joten miksi ei ilmentäisi sitä elokuvassakin? Ei kaiken tarvitse olla jotain iloista jodlausta ja happy ever afteria.

Toki hyville ja iloisille lopuillekin on paikkansa ja näin poispäin, mutta kyllä sellaiset tummanpuhuvat ja traagiset jutut minuun ainakin vetoaa, vaikka loppu ei pahemmin tyytyväiseksi jättäisi.

En kyllä millään allekirjoita sitä, etteikö Suomessa osattaisi tehdä hyviä ellei erinomaisia elokuvia. Niitä nimittäin on ja samalla loistavia näyttelijöitä. Se, että samoja naamoja kierrätetään tiuhaan on tietysti jonkinlainen ongelma, mutta se nyt vaan on taas sitä, että Suomi on pieni maa ja ammattilaisnäyttelijöitä on vähän ja sellaisia, kenellä on elokuvanäyttelemisestä kunnolla kokemusta. Muuten sitten valkokankaalle vyöryy ihan amatöörejä. Totta kai uusia kykyjä pitäisi metsästää, mutta tämän kokoisessa maassa ei tosiaan ihan helppo homma.

Tässä on vaan se, kuten useissa muissakin jutuissa, että me suomalaiset katselemme suomalaisten tekemisiä niin äärikriittisin silmin, koska asiat on niin lähellä ja kaikki tuntuu jotenkin liian tutulta ja tavanomaiselta. Joku muunmaalainen voi kokea elokuvat ja sarjat ja monet muut asiat ihan eri tavalla.

Eipä sillä, etteikö tietynlaista kaavamaisuutta esiintyisi ja varman päälle petaamistakin, mutta sekin on taas vaan ne pienet markkinat ja rahamäärä joka sanelee. Kokonaisuudessaan olen silti ihan tyytyväinen suomalaisen elokuvan tasoon, kun niitä kuitenkin jaksetaan tehdä. Muutama vuosikymmen sitten ei tullut juuri muuta kuin Uuno Turhapuroja, satunnaisia Kaurismäkien elokuvia ja joku suurleffa kerran vuosikymmenessä.
 
Äsken tuli sitten pizzan syönnin ohessa katsottua Terminator - Nolostus. Aivan uskomatonta paskaa. Ja parasta on tietenkin se, että samaa paskaa on tulossa jatkossakin, kun kerran uuteen alkuun päästiin.

Ehdottomasti vuoden 2009 paskin elokuva.
 
Äsken tuli sitten pizzan syönnin ohessa katsottua Terminator - Nolostus. Aivan uskomatonta paskaa. Ja parasta on tietenkin se, että samaa paskaa on tulossa jatkossakin, kun kerran uuteen alkuun päästiin.

Ehdottomasti vuoden 2009 paskin elokuva.

Leffahan oli ihan katsottava ja 100x parempi kuin kolmonen. Sam Worthington teki mainion roolin - toisaalta Balen käyrä laski taas kerran pykälän alaspäin jäykkänä Connorina.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
27 kiloa muutaman kuukauden aikana. Dieetti: purkki tonnikalaa, omena ja kahvia. Elokuvan jälkeen Balen piti pulskistua ensimmäistä Batmania varten, 45 kiloa kuudessa kuukaudessa. Ei mikään helppo homma siinä vaiheessa kun kaikki lihakset ovat kuihtuneet olemattomiksi - Bale ei esim. pystynyt tekemään yhtä punnerrusta.

Melkoisen antaumuksellista työtä - pitäisiköhän ottaa dietistä mallia jotta saisin nämä ylimääräiset kilot pois. Toisaalta eipä Bale päässyt helpolla pulskistumisurakassakaan. Millähän keinoin homma lopulta hoidettiin - tuskin ihan "kaurapuurolla ja ruisleivällä". Ainakin jonkin verran korviin on kantautunut tarinoita siitä kuinka massaa on hankittu myös pillereiden avulla, etenkin jos roolihahmo vaatii lihaksiakin, eikä niitä minkään maskeerauksen tai pukujen avulla saada pätevästi aikaan.

vlad.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Leffahan oli ihan katsottava ja 100x parempi kuin kolmonen. Sam Worthington teki mainion roolin - toisaalta Balen käyrä laski taas kerran pykälän alaspäin jäykkänä Connorina.
Tästä kyllä samaa mieltä. Kyseinen elokuva oli hyvää viihdettä ja sellaiseksi se olikin tarkoitettu. Bale veti taas oman versionsa Batmanista. Samaa kuiskauksen ja murinan sekoitusta puheena ja muutenkin Bale oli erittäin puinen. Olipa jopa pienoinen twisti saatu kyseiseen elokuvaan, mutta muuten aika ennalta arvattava elokuva oli kyseessä. Hienoa oli viittaukset T2:een. Arskakin päässyt tietokoneistettuna takaisin.

Ei tuo mikään mestariteos tietenkään ollut mutta ei mikään paskakaan. 3/5 meikäläiseltä.
 

Negatiivinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äsken tuli sitten pizzan syönnin ohessa katsottua Terminator - Nolostus. Aivan uskomatonta paskaa. Ja parasta on tietenkin se, että samaa paskaa on tulossa jatkossakin, kun kerran uuteen alkuun päästiin.

Ehdottomasti vuoden 2009 paskin elokuva.

Hyi helvetti että piti jonkun vielä tämäkin nostaa esille, vieläkin vituttaa muistella tuota kuonakasaa jonka kävin vielä teatterissa katsomassa. Todellakin vuoden 2009 paskin näkemäni elokuva, totaalista katsojan aliarvioimista koko pätkä ja hienosti alkaneen elokuvasarjan karmea raiskaus.

Phuuh, helpotti.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Melkoisen antaumuksellista työtä - pitäisiköhän ottaa dietistä mallia jotta saisin nämä ylimääräiset kilot pois. Toisaalta eipä Bale päässyt helpolla pulskistumisurakassakaan. Millähän keinoin homma lopulta hoidettiin - tuskin ihan "kaurapuurolla ja ruisleivällä". Ainakin jonkin verran korviin on kantautunut tarinoita siitä kuinka massaa on hankittu myös pillereiden avulla, etenkin jos roolihahmo vaatii lihaksiakin, eikä niitä minkään maskeerauksen tai pukujen avulla saada pätevästi aikaan.

vlad.
Kyllä se varmaan vaatii jonkun verran "ravintolisiä" jos täysin näivettyneet lihakset pitää saada malliin lepakkomies aikataululla kiire. Toisaalta Batman Beginsin "nuoruusvuosien" Waynenä Bale meni oikein hyvin hieman laihempana.

Elokuvissa ei ole dopingia. Niin kauan kuin näyttelijä tietää missä mennään en näe lääketieteen käyttöä tuollaisessa tapauksessa paheksuttavana.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Leffan ei tarvitse aina olla viihdyttävä ollakseen jopa loistava.
Totta, toisaalta olen huomannut, etteivät kaikki ihmiset ole samaa mieltä. Unelmien sielunmessuakin ovat jotkut tohtineet haukkua maailman kauheimmaksi elokuvaksi, koska siitä ei tullut onnelliseksi.

Trainspottingkin saa välillä aikaan mahdottoman huonon olon...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös