Kun puhutaan elokuvan merkityksestä elokuvahistorialle, niin mielestäni on hyvä määritellä aluksi mikä elokuvan funktio on. Jos elokuvan funktio on herättää tunteita (ja ajatuksia), niin silloin kyllä kassamenestys pitää ottaa huomioon. Kyllä top 10 myydyimmät ovat varmasti herättäneet valtavasti tunteita katsojissa.
*****
Mutta nyt pallo teille sillä, olisi hauska myös kuulla, että mitä elokuvia te (ja erityisesti Vlad) pitää elokuvahistoriallisesti merkittävänä.
Herättääkö elokuva välttämättä ajatuksia vaikka se herättäisi tunteita? Toisaalta ihmistä on tavattoman helppoa johdatella esim. markkinoinnin avulla, sen avulla on helppoa vedota tunteisiin ja sen avulla on jopa mahdollista muokata (hetkellisesti) ihmisten katselutottumuksia - esille nostettu Titanic lienee eräs sellainen elokuva, jonka avulla on kyetty vetoamaan tunteisiin ja saamaan ihmisiä katsomaan sitä - näkemään ja kokemaan Titanicin viimeinen matka ja samalla näkemään ja kokemaan erilaisista maailmoista tulevien ihmisten epätoivoinen rakkaustarina. Mikä voisikaan vedota enemmän tunteisiin kuin tämä, etenkin romantiikannälkäisen väestönosan tunteisiin ja tässä tapauksessa helposti teatteriin on matkannut muutakin väkeä - lapsia, miehiä, naisia tms. Tunteisiin vetoamalla on saatu aikaan joukkoliikehdintä, ja ymmärtääkseni etenkin Yhdysvalloissa tilanne on monasti se, että "minä olen nähnyt sen ja vuodattanut kyyneleitä niin onhan se naapurinämmänkin se nähdätä" - ja vuodatettava ne kyyneleet. Fingerporilla oli oiva strippi Titanicista, mutta en nyt tähän hätään muista milloin se ilmestyi, joten en kaiva sitä viestin osaksi. Tunteilla on kuitenkin, edelleen, suunnaton merkitys ihmiselle, kokea jotain mitä kaipaa ja haluaa - vaikka edes turvallisessa leffateatterissa - on markkinoinnin kannalta merkityksellinen seikka, jota ei voi unohtaa.
Voidaan myös (kenties asiallisesti) kysyä onko markkinoinnin avulla tunteisiin vetoavaksi saatu kassamagneettielokuva kuitenkaan elokuvahistoriallisesti - etenkin taiteelliselta kannalta katsoen - arvostettava elokuva? Vai onko sen ainoa funktio loppujen lopuksi olla tuotteistettu elokuva jonka avulla on ollut tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon massia? Vai onko se kumpaakin? Täytyy tunnustaa, että nykyään välttelen aika paljon valtavirran tuotteistettuja elokuvia koska ne ovat liian usein kompromisseja - niistä on jätetty pois jotain, merkityksellistäkin, koska se ei sovellu tuottajien "aatemaailmaan". Tuskin aikanaan
Reservoir Dogsia olisi filmattu (ja rahoitettu) jos asialla olisi ollut Disney & co... en usko.
Tunteita voivat myös herättää muutkin filmit kuin kassamagneetit - positiivisia tai negatiivisia ja myös negatiivisia tunteita herättävät elokuvat voivat saada katsojia - negatiivisilla tunteitta tarkoitan lähinnä inhoa, kauhua, kammotusta tms. negaatioita. Ilman näitä ei olisi kauhua, ei olisi esim.
Hohtoa.
*****
Mitä elokuvia pidän elokuvahistorian kannalta merkittävinä? En poimi omia suosikejani koska tuolloin lista olisi liian subjektiivinen kokemus - joukossa tosin on pakostakin omia suosikkeja koska niiden kautta olen sukeltanut elokuvien maailmaan ja niiden kautta oppinut tuntemaan edes vähäisessä määrin elokuvia - tuntemukseni on loppujen lopuksi vähäinen koska elokuvaa taiteenlajina en ole opiskellut, vain opiskellut katsomaan ja nauttimaan elokuvista. Muutamia poimintoja kuitenkin.
Olisi helppoa nostaa tässä kohdin jalustalle elokuvahistorian ensimmäistä varsinaista elokuvaesityksessä esitettyä elokuvaa - en sitä kuitenkaan tee koska se ei juuri missään muodossa ole minulle tuttu. Henkilöinä Lumièren veljekset ovat kuitenkin "tuttuja" kuin myös ranskalainen Méliès - jota voitaneen pitää trikki- ja fantasiakuvauksen isänä - olettaisin.
Näyttelijä-ohjaajista pidän Charlie Chaplinista mutta yhtälailla hän on merkityksellinen elokuvahistoriankin kannalta - vaikka, muistaakseni, oli sitä mieltä, että äänielokuva on vain ohimenevä ilmiö. Moni hänen elokuvistaan on jäänyt elokuvahistoriaan tavalla tai toisella -
the Kid,
Nykyaika (jossa Chaplin taisi ensimmäistä kertaa antaa periksi äänielokuvan tulolle) tai
Diktaattori - tai
Ritari Siniparta. Unohtamatta tietenkään Chaplinin uran alun lyhytelokuvia.
Kun musta-valko-klassikoista on kyse niin esille nostaisin myös Buster Keatonin, tämän kivikasvoisen näyttelijä-ohjaajan elokuvat. Hänen mestarinäytteenä nostaisin esille 1927 ilmestyneen
Kenraalin.
Harold Lloyd on myös jäänyt mieleen - lapsuudesta - mutta lähinnä lyhytelokuviensa tähden, joten ei hänestä tämän enempää. Ansaitsee kuitenkin maininnan aikakautensa taitajana - ja nimenä, joka on piirtynyt historian lehdille.
Tietenkään esille ei pitäisi nostaa
Höyrylaiva Villeä, jossa Mikki Hiiri teki ensiesiintymisensä koska olen nähnyt elokuvasta vain otteita - sekä tietty elokuvan pohjalta piirrettyjä strippejä. Mutta merkittävä elokuva siinä mielessä koska se on ensimmäinen piirretty johon on yhdistetty synkronoitu ääniraita.
Huomaan, että viestille näyttää kertyvän kohtalaisesti pituutta, joten tyydyn tässä jatkoksi vain luettelemaan muutamia elokuvia jotka ovat tavalla tai toisella merkityksellisiä elokuvahistorialle (ja osin myös minulle).
Ohjaajana (ja cameo-rooleissa esiintyjänä) nostaisin esiin Alfred Hitchcock'in. Hän on ohjannut lukuisia elokuvia joita voi pitää tavalla tai toisella merkityksellisinä - kuinka moni niistä on sitten todella merkittävä elokuvahistoriallisesti, se on määritelmäkysymys. Kuuluisin liene kuitenkin
Psyko ja ansaitsee minusta maininnan tässä kohdin. Tietyllä tapaa se on, ymmärtääkseni, uranuurtaja sarallaan.
Paljon olen jo kirjoittanut suuren lännen ohjaajista, joten piipahdus toisaalle.
Japanilaisista erityisesti nostaisin esille Akira Kurosawan. Ohjaajana hän ansaitsee tulla mainituksi tässä kohdin mutta yhtälailla moni hänen elokuvista on sellaisia jotka tavalla tai toisella ovat merkityksellisiä elokuvanhistorialle ja elokuvataiteelle.
Seitsemän samuraita on kenties tunnetuin Kurosawan filmatisointi, ja samalla merkkiteos historiassa. Tietyllä tapaa jopa surrealistisiin näkymiin edennyt
Köyhän pikajuna on mielenkiintoinen elokuva - ei suosikkini mutta hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus. Onhan Kurosawa ohjaajanakin merkittävä elokuvahistorialle, opiskeltuaan Hollywoodin rikoselokuvia sekä venäläisiä klassikoita, hän kehitti niiden pohjalta oman tyylinsä ohjata ja leikata elokuvia.
Ran on myös elokuvana mielenkiintoinen mutta ei kuitenkaan niin merkittävä, että voisin pitää sitä elokuvahistorian kannalta todellisena merkkiteoksena. Sanoisin, että se on Kurosawan pitkän uran viimeinen hyvä elokuva, sen jälkeen ilmestyneet olivatkin sitten jo heikompaa tasoa.
...jatkan myöhemmin... (nyt nukuttaa).
vlad.