Jatkoajan leffakerho

  • 2 337 531
  • 12 066

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Avatarista vielä sen verran, että vaikka ystäväni (joka myös hommasi liput) puhui leffasta jo noin vuosi sitten, niin pienen pätkän tarinan juonesta luin vasta Hämeenlinnan Verkatehtaan Bio Rexin aulassa noin 15 minuuttia ennen leffan alkua. Minulla ei siis ollut hajuakaan siitä mitä on tulossa. Conanin talk showssa olin nähnyt pienen pätkän (10 sek?), kun Ben Stillerin kanssa siitä vitsailivat. Silloin mietin, että mikäköhän ihme leffa mahtaa olla kyseessä. Mitään arvostelua en ollut leffasta lukenut pois lukien tuon Peter von Baghin kommentin. Se taas ei kertonut minulle mitään, koska veikkaan että pidämme von Baghin kanssa hieman erilaisista elokuvista.

Elokuvan aikana en katsonut kelloa kertaakaan, en tainnut haukotella kertaakaan vaan olin siinä "sisällä". Ja vaikka jotkut juonenkäänteet olivat ennalta arvattavissa, niin koko teos vei kyllä ajatukset täysin pois muusta arjesta = elokuva teki tehtävänsä, vaikka mietittävää löytyi teatterin ulkopuolelta riittävästi. Ja niinkuin jo aikaisemmin totesin, mielestäni elokuva oli kokonaisuudessaan aivan helvetin hyvä.

Mitä tulee elokuvan dumaamiseen ilman näkemättä, niin en kyllä voi millään todeta jonkun leffan olevan paska tai edes huono ilman sitä näkemättä. Arvata kyllä voin, esim. Woody Allenin kaikki leffat järjestäen ovat olleet mielestäni täysin paskoja, joten varmaan on kaikki seuraavakin.

EDIT: Titanic on myös mielestäni pirun hyvä elokuva. Senkin kävin aikoinaan katsomassa elokuvateatterissa. Muuten tulee käytyä aika harvoin, pitäisi käydä useammin. Sellainen hassu piirre on minussa, että hyvin harvoin käyn katsomassa paskaa elokuvaa. Vaikka en juuri juonesta olisi lukenut niin yleensä elokuvat valkokankaalla tarjoavat minulle nautintoa, toisin kuin joillain muilla. Muistan eräänkin opiskelukaverin, joka ei koskaan nähnyt mielestään hyvää elokuvaa, vaikka kävi lähes joka viikko leffassa. Ehkä se on siitä kiinni mihin asettaa riman. Veikkaan, että jollekin oman arvonsa tietävälle julkisuusblondille "perusseksi" on aika tylsää, jos vähimmäismitat on määritelty Ron Jeremyn lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävinpähän itsekin tarkistamassa James Cameronin uutukaisen, Avatarin. Leffa oli erittäin huolella ja rakkaudella tuotettu ja sen näkee kaikkein parhaiten presentaatiosta. Elokuvanahan tuo oli kiitettävä vaikka tarina olikin ennalta arvattava ja, jopa ajoittain lapsellinen. Jännä yksityiskohta tarinasta oli muuten se, että tarinahan oli lähes täysin identtinen Pocahontaksen vastaavan kanssa, kaveri teki tämmöisen huomion ja siihen on helppo yhtyä. Tästä johtuen tulikin elokuvan aikana ajatuksia ''Miten vitussa tiedän mitä tässä tulee tapahtumaan, vaikka en tätä ole nähnytkään...'').

Tämä oli ensimmäinen 3D-leffa, jonka olen nähnyt, joten minulla ei ole aiempaa pohjaa kyseisistä näytöksistä. Ensi kokemuksena tosin tuo vaikutti erittäin mielenkiintoiselta kokemukselta ja varmasti teknologian kehittyessä 3D-kuva saadaan paljon tarkemmaksi, sillä ajoittain se vaikutti vähän suttuiselta, mikä tietenkin on ihan ymmärrettävää, kun kyseessä on suht uusi elokuvien näytöstyyli(ellei aiempia punasinilasi hässeleitä lasketa mukaan).

Minä olen pyrkinyt pääsemään pois elokuvien ylikriittisestä arvostelusta, jotta elokuvasta nauttiminen onnistuisi paremmin. Loppupeleissähän elokuvista pitäisi nauttia ilman, että miettii miten jokainen kohtaus on toteutettu jne., jotta elokuvaan uppoutuminen onnistuisi. Kiihkoelokuvaharrastajien suhtautuminen flikkeihin on tietysti täysin erilainen(ymmärrettävää) kuin omani, vaikka itsekin omaan paljon samaa ''ylikriittisyyttä''.

Viisi tähteä *****/ *****
 
Minä olen pyrkinyt pääsemään pois elokuvien ylikriittisestä arvostelusta, jotta elokuvasta nauttiminen onnistuisi paremmin. Loppupeleissähän elokuvista pitäisi nauttia ilman, että miettii miten jokainen kohtaus on toteutettu jne., jotta elokuvaan uppoutuminen onnistuisi. Kiihkoelokuvaharrastajien suhtautuminen flikkeihin on tietysti täysin erilainen(ymmärrettävää) kuin omani, vaikka itsekin omaan paljon samaa ''ylikriittisyyttä''.

Ylikriittisyys tai ainakin yltiöpäinen kriittisyys on kyllä oiva tapa pilata itseltään 99% elokuvista. Herää monesti kysymys, miksi pitää elokuvia ylipäätään katsoa, jos pyrkii vain havaitsemaan virheitä. Sillehän ei mitään voi, jos joku elokuva tuntuu paskalta sitä katsellessa koko ajan, mutta se ei olekaan sama asia :)

Elokuva on minun mielestä paras arvioida jälkikäteen. Antaa elokuvan viedä ja antaa kokemuksensa. Sitten voi miettiä oliko elokuvassa järkeä. Joskus on tosiaan hyvä jättää aivot narikkaan ja ellei siihen pysty, niin moni lajityyppi kannattaa jättää suosiolla väliin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mites tää uusi leffa, Avatar...kantsiiko mennä katsomaan...mitä mieltä jengi on?*


Tuli vuokrattua tuo Terminator Salvation ihan vaan yleissivistyksen vuoksi kun Terminaattoreista pidän...siis niistä parista ekasta. Bale oli ihan ok J Connor. Ei siinä mitään. Maisemat sopivan karut ja värimaailma synkkä. Tuli ympäristöstä peli Fallout mieleen.

Juoni nyt ei liikoja tajonnut eikä tuota oikein pystynyt liittämään aikaisempiin tuotoksiin. Jotenkin irralliselta vaikutti. Kyllähän tuon katsoi ja voi olla, että kyttään vielä toistamiseenkin joskus kun töllöstä tulee. T kakkosen jälkeen on vaikea enää tätä sarjaa paremmaksi laittaa. Olisi saanut jäädä jo siihen.

Kaksi pilkku viisi tähteä viidestä.

*:D
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Elokuva on minun mielestä paras arvioida jälkikäteen. Antaa elokuvan viedä ja antaa kokemuksensa. Sitten voi miettiä oliko elokuvassa järkeä. Joskus on tosiaan hyvä jättää aivot narikkaan ja ellei siihen pysty, niin moni lajityyppi kannattaa jättää suosiolla väliin.

Tunnustan olevani ylikriittinen katsoja, nautin kuitenkin hyvin usein katsomistani elokuvista, johtuen osaltaan siitä, että olen tehnyt varsin perinpohjaista työtä ennen sen katsomista. Kyllähän joukkoon mahtuu myös sellaisia leffoja, jotka katson katsomisen vuoksi mutta nykyään harvemmin kun käytännössä ostan jokaisen leffan itselleni - joten totaalisiin hakuammuntoihin ei ole varaa, mutta ainahan ei voi täydellisesti onnistua vaikka kuinka pyrkisi tekemään taustatyön kunnolla. Ja onhan sitä kuraakin tullut ostettua, viimeisimmät SAW-sarjan leffat mutta lähinnä vain sen tähden koska halusin nähdä mihin kidutus- ja ruumiinsilpomiskeinoihin ne vielä pystyvät. Enää ei tarvitse vaivautua koska Martyrsin katsottua näin paljon paljon enemmän mitä yksikään SAW kykenee tarjoamaan.

Pääsääntöisesti en siis osaa jättää aivojani narikkaan leffatuokion hetkeksi, niipä ohitan suosiolla b-luokan toimintaleffat - Rambot sun muut siitä vielä alaspäin menevät Seagalin mätöt, joissa ei ole senkään vertaa järkeä - niitäkin olen joskus elokuvakanavilta katsonut kun muutakaan tekemistä ei ole ollut - lopulta havahduin ja huomasin, että mielummin vaikka katson maalin kuivumista kuin Seagalin "näyttelemistä". Ei jumankekka mitä touhua!

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil

Toivottavasti et saa penalttia ot-viestin kirjoittamisesta.

Mutta niin kirjoitan minäkin, sinä kun pelin avasit. Ostettiin eukon kanssa Kauhea kankkunen -DVD, ja pakko sanoa, että siinä on hauska elokuva. Kerta kaikkiaan. Suosittelen katsomaan pienissä nousuissa tai emäkrapulassa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse olen ainakin siitä erikoinen kaveri, että mulla on mahdollisuuksia silloin tällöin "tuhlata" pari tuntia ja leffalipun/vuokrauksen hinta vaikken hirmuista esitutkintaa olisi suorittanutkaan. Aika paljon helpompi elää, eikä tarvitse sitten jälkikäteen esittää erinomaista keskustelupalstoilla. Tietysti osansa tähän tekee se, että tuolla applen trailerisivulla tulee käytyä silloin tällöin ja toisaalta se, että nykymaailmassa on joitain ohjaajia joiden elokuvat vain kannattaa aina katsoa.

Tulevaa pakosti nähtävää tarjontaa:

Iron Man 2, http://www.apple.com/trailers/paramount/ironman/
Robin Hood, http://www.apple.com/trailers/universal/robinhood/
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mutta niin kirjoitan minäkin, sinä kun pelin avasit. Ostettiin eukon kanssa Kauhea kankkunen -DVD, ja pakko sanoa, että siinä on hauska elokuva. Kerta kaikkiaan. Suosittelen katsomaan pienissä nousuissa tai emäkrapulassa.
Kyllä tuo pätkä toimii ihan selvin päinkin työpäivän päätteeksi yhden oluen nauttineena. Loistava leffa, vähän menneiden vuosien komediaa eikä niin paljon tätä nykypäivien sorttia.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylikriittisyys tai ainakin yltiöpäinen kriittisyys on kyllä oiva tapa pilata itseltään 99% elokuvista.

Nimenomaan. Itse olen tässä viime vuosina harrastanut tuota liiankin usein ja useat elokuvat ovatkin jääneet kokemukseltaan vajaiksi. Parhaat elokuvakokemukset itselleni tulevatkin elokuvissa, joista ei itse tiedä käytännössä mitään ja lähtee seuraamaan pätkää täysin ilman odotuksia(mainittakoon esimerkkeinä The Hangover, joka on kenties paras komediaelokuva minkä minä olen nähnyt sekä Transformers, joka myöskin yllätti itseni täysin ja onkin yksi nykyisistä lempielokuvistani, vaikka tarina ei olekaan ''Oscar-tasoa''). Kaiken maailman ennakkohypen perässä juokseminen myös pilaa usein elokuvakokemuksen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
...jatkan myöhemmin eli jatkoa seuraa...

Edellisen viestin loppuun käsittelin lyhyelti Kurosawaa. Japanista löytyy muitakin ohjaajia jotka ovat saaneet tehtyä tavalla tai toisella merkittäviä elokuvia mutta yksikään niistä ei kuitenkaan nouse elokuvahistorian merkittävimpien elokuvien joukkoon vaikka niin Takashi Miike kuin myös Takeshi Kitano ovat japanilaiselle elokuvatuotannolle edelleen merkittäviä nimiä, mediahahmona Kitano hyvin merkittävä.

Myös Neuvostoliitosta (Venäjältä) löytyy ohjaajia joiden paikka löytyy tästä viestistä, ohjaajia joiden töiden paikka löytyy täältä - näin asia on parempi ilmaista.

Andrei Tarkovski on nimi jonka pitäisi olla tuttu kaikille elokuvia seuraaville ihmisille tai ainakin sellaisille joiden intohimoinen harrastus elokuvat on. Tarkovski on ohjannut lukuisia päteviä elokuvia mutta kaksi voitaneen mainita tässä kohdin eli Stalker sekä Solaris ja älkääkä nyt sekoittako Tarkovskin Solarista hollywood-versioon. Se on pyhäinhäväistys! Ja on Tarkovskilta tullut muitakin hyviä elokuvia, kuten Peili.

Pysytään edelleen itäisessä naapurissa, vuoroon tulee Sergei Eisenstein, hänen Panssarilaiva Potemkin on eräs elokuvahistorian merkkitapauksia (odottaa katsomista, joten nyt turvaudun muihin arvioihin). Eisenstein kehitti myös ohjaamista ja otti käyttöön montaasin - se on vaikuttanut myöhempiin ohjaajiin. Odotan innolla, että pääsen katsomaan elokuvan - siinähän on myös kuuluisa kohtaus jossa lastenrattaat vierivät alas portaita, kohtausta on plagioitu useamman kerran - kuten De Palman elokuvassa Lahjomattomat. Harmillista vaan, että tämän historiallisesti merkittävän elokuvan alkuperäisnegatiivi myytiin Berliiniin, missä se sittemmin katosi tyystin.

Neuvostoliitosta (Venäjältä) on siis tullut loistavia ohjaajia, heidän työnsä ovat yhden jos toisen syyn tähden jääneet vaille ansaitsemaansa arvostusta - ehkäpä tulevaisuudessa tilanne on toinen, sikäli mikäli Venäjän elokuvatuotannossa tehdään muitakin muin valtavirtaa kosiskelevia elokuvia. Olisi äärimmäisen mielenkiintoista päästä näkemään Elem Klimovin Tule ja katso. Sitä on kuvattu jopa vieläkin väkevämmäksi kuvaukseksi sodasta kuin parhaimpia Vietnam -filmejä Ilmestyskirja Nyt, Platoon, Kauriinmetsästäjät. Toisaalta ohjaaja Elem Klimovilla oli omakohtaista kokemusta raa'asta ja yltiöpäisen väkivaltaisesta sodasta - hän nimittäin selvisi hengissä Stalingradista.

Jatketaan vanhan mantereen puolella muutamin otannoin.

Ranskalaistuotanto ei ole minulle kovinkaan tuttua, joitain vanhempiakin leffoja on tullut katsottua mutta muutoin viimevuosien kuluessa olen lähinnäkin katsonut uudempaa tuotantoa. Tässä kohdin, kun on kyse merkittävistä elokuvista koko elokuvahistorian kannalta niin ei sovi unohtaa François Truffaut'ta ja esille voinen nostaa hänen tuotannosta 400 kepposta - ihan niin montaa kepposta minä en kuitenkaan ole elämäni aikana tehnyt.

Seuraavaksi hyppäys Italiaan ja ohjaajaan joka on herättänyt keskustelua aikanaan runsaasti ja joka herättää sitä edelleen - erityisesti hänen viimeisin valmiiksi saamansa työ on se mikä on saanut katsojat hämilleen, pahoinvoiviksi, mutta mikä samalla on Pier Paolo Pasolinin kannattajien mielestä oivallinen kuvas sadistisesta ja fasistisesta valtiosta jossa valtaapitävillä on oikeus ihmiseen kaikilla mahdollisilla tavoilla - jopa heidän ruumiinsa ovat vallankahvassa olevien omaisuutta. Elokuvahan on, minusta merkityksellinen ja varmasti monien muidenkin mielestä, Salò Sodoman 120 päivää.

Muutama sana italo-westerneistä. Nimi alkujaan oli lähinnä pilkallinen mutta nyt, ainakin minulle, laadukkaimmat italo-westernit ovat westernejä joissa länsi kuvataan aidoimmillaan ja raaimmillaan - jatkumona on sitten Eastwoodin oma kuvaus lännen karuudesta ja julmuudesta, mutta siitä myöhemmin lisää. Sergio Leone on varmasti jokaiselle tuttu ohjaajana (ja Ennio Morricone tuttu hänen "hovisäveltäjänä"). Minulle oikeaa länttä ovat esim. seuraavat elokuvat: Dollari-trilogia sekä Huuliharppukostaja, jossa viimein yhdistyi villilänsi moderniin maailmaan rautatien myötä ja sen myöt länsi alkoi lopullisesti muuttua. Jo tämä Huuliharppukostajan teema on sellainen mikä on hyvä huomioida, ja ehkäpä tarkastelen asiaa liiankin subjektiivisesti mutta Huuliharppukostaja kuuluu lännenelokuvien ehdottomaan kärkikaartiin.

Seuraavaksi voimme raapaista lyhyelti Eastwoodin uraa näyttelijänä ja ohjaajana, sitä kuinka nimettömästä kasvoi likaisen harryn ja orangin kanssa tappelevan, pahimmillaan ö-luokan elokuvien sankarin, myötä hitaasti ohjaaja joka on lyönyt monta kertaa luun kurkkuun epäilijöilleen. Eräällä tavalla, minulle, Armoton oli elokuva mikä lopullisesti päätti villin lännen. Toki sen jälkeen on tehty lännenelokuvia mutta minulle - ja varmasti monelle muullekin - Armoton on se elokuva mihin villinlännen-elokuvien tarina huipentui. Urallaan Eastwood on ohjannut muitakin hienoja elokuvia, vähäeleisiä ja oman itsensä näköisiä - kuten Gran Torino, ei se tietty niin merkittävä ole, että se on elokuvahistoriallisesti todellinen merkkiteos mutta kenties se on niitä viimeisiä jäähyväisiä joita tämä ohjaajasuuruus jälkipolville jättää.

Stanley Kubrick - tarvitseeko muuta kirjoittaa. Ohjaaja joka on alallaan suuri - eräs aikakautensa merkittävimmistä ohjaajista ja samalla hän ohjasi lukuisia merkittäviä elokuvia, kuten Hohto, Kellopeliappelsiini ja minuun suuren vaikutuksen tehneen 2001: Avaruusseikkailu. Näiden ohella voisin nostaa esille muitakin merkittäviä elokuvia Kubric'lta mutta tyydyn nostamaan vielä yhden: Tohtori Outolempi, eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia.

Tietenkin tässä kohdin on osin muiden ansioiden tähden viisasta nostaa esille George Lucas - vaikka itse en arvosta hänen kokonaistuotantoaan niin löytyy sieltä kuitenkin merkkiteoksia, ja jos tarkastellaan visuaalista puolta niin tuolloin Star Warsit - kolme ensin ohjattua - on nostettava esille, ja niistä minä erottaisin kaksi ensimmäistä eli Tähtien sodan ja Imperiumin vastaiskun - etenkin jälkimmäisen - Jedin paluuta paremmaksi, vaikka viimeisin nivoi tarinan tavallaan yhteen. Star Warsit on minulle se elokuvasarja, jonka jälkeen kauppoihin tuntui ilmestyvän ensimmäistä kertaa kaikkea oheiskamaa ja niillähän Lucas omaisuutensa perustan loi.

Seuraavaksi noukin sitten esille leffoja summittaisesti ja joitain ohjaajia niiden perään - juuri sen enempi kommentoimatta asiaa.

Blade Runner; Alien kahdeksas matkustaja
- Ridley Scott.

Terminator tuhoaja sekä Terminator 2 - James Cameron. Näkemieni perusteella hänen parhaimpia elokuvia Aliens - paluu kanssa.

Piirrettyjen ja animaatileffojen puolelta poimin - näkemistäni leffoista - esille kaksi merkittävää työtä. Toinen on Bambi - edelleen minusta eräs parhaimpia Disney piirrettyjä. Toinen on sitten taasen teemaltaan aivan toisenlainen. Elokuva joka kuvaa sotaa raadollisemmin ja epäinhimillisemmin kuin moni muu elokuva - Tulikärpästen hauta. Jos joku ei ole sitä katsonut niin kannattaa katsoa. Tarina on surullinen vailla iloista ja kaunista loppua.

Komedioista eräs parhaimmista on Piukat paikat, siinä Marilyn Monroe vetää elämänsä parhaimman roolityön - olisin antanut hänelle Oscarin ja paljon muuta. Ohjaajana Billy Wilder.

Aivan liian monta merkkiteosta on jäänyt vaille huomiota - kirjoittaisin varmasti vielä kolmannenkin viestin jos kävisin rukkaamaan aivojani oikein kunnolla, ja jos hyvään tahtiin pääsisin niin vieläpä neljännenkin. Huomioina muutama elokuva, jotka ansaitsevat tulla mainituksi syystä tai toisesta:

-Kuin raivo härkä.
-Kummisetä.
-Yksi lensi yli käenpesän.
-Tappajahai.

Monta hienoa ohjaajaa on myös vailla mainintaa, kuten Roman Polanski, Oliver Stone (jonka uralle mahtuu niitä epäonnistumisiakin), Terrence Malick, Milos Forman - hän kyllä ohjasi aiemmin mainitun Yksi lensi yli käenpesän, Quentin Tarantino - joka nosti kioskikirjallisuuden ja roskaviihteen ansaitsemalleen (arvostetulle) paikalle - tällaisesta viihteestä minä pidän!

Tässäpä tämä...

vlad.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olisi äärimmäisen mielenkiintoista päästä näkemään Elem Klimovin Tule ja katso. Sitä on kuvattu jopa vieläkin väkevämmäksi kuvaukseksi sodasta kuin parhaimpia Vietnam -filmejä Ilmestyskirja Nyt, Platoon, Kauriinmetsästäjät.

Ostin oman DVD:ni jo vuonna 2003. Tämä leffahan on tehty WWII:n päättymisen 40-vuotisjuhliin vuonna 1985. Erittäin mielenkiintoinen kuvaus sodasta siviilien näkökulmasta. Erikoismaininnan arvoinen seikka on se, että molemmat kansallisuudet puhuvat omaa kieltää, joka antaa aina realistisemman tunteen.

Klimov käyttää monia hienoja elokuvateknisiä keinoja ja kohtaukset vaihtelevat unenomaisen kauniista kauhistuttavan realistiseen. Mitään hienoja taistelukohtauksia leffa ei sisällä, mutta onnistuu näyttämään miten sota tekee pienestä pojasta vanhan miehen lyhyessä ajassa.

Minulle oikeaa länttä ovat esim. seuraavat elokuvat: Dollari-trilogia sekä Huuliharppukostaja, jossa viimein yhdistyi villilänsi moderniin maailmaan rautatien myötä ja sen myöt länsi alkoi lopullisesti muuttua.

Tarina villin lännen lopusta on myös Sam Peckinpahin The Wild Bunch, joka kertoo muuttuneesta yhteiskunnasta ja miehistä, jotka eivät siihen muutokseen pysty sopeutumaan. Tämä elokuva avasi viimeisetkin portit elokuvaväkivallalle ja heitti ihmiselämän kunnioitukseen lopullisesti nurkkaan.

Quentin Tarantino - joka nosti kioskikirjallisuuden ja roskaviihteen ansaitsemalleen (arvostetulle) paikalle - tällaisesta viihteestä minä pidän!

Tarantinon kolme ensimmäistä leffaa ovat tämän päivän film noiria parhaimmillaan. Pitkä matka on kuljettu John Hustonista Jean-Pierre Melvillen kautta Tarantinoon ja John Woohon. Rikoselokuva on jalostunut jokaista paikkaa ja yleisöä varten.
 

Cube

Jäsen
Klimov käyttää monia hienoja elokuvateknisiä keinoja ja kohtaukset vaihtelevat unenomaisen kauniista kauhistuttavan realistiseen. Mitään hienoja taistelukohtauksia leffa ei sisällä, mutta onnistuu näyttämään miten sota tekee pienestä pojasta vanhan miehen lyhyessä ajassa.
Itsensä vakavasti ottamisen ja valittamisen hengessä lienee kuitenkin syytä myös todeta, että elokuvan juoni on hyvin epärealistinen. Ei jatkoon!

Ja mitä tulee Lumieren veljeksiin, niin heidän elokuvansa vasta visuaalisuudella ratsastaakin. Melies'n kohdalla tietysti sama homma. Pinnallisia teoksia siis, kaltaiseni intellektuelli kaipaa enemmän.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Stanley Kubrick - tarvitseeko muuta kirjoittaa. Ohjaaja joka on alallaan suuri - eräs aikakautensa merkittävimmistä ohjaajista ja samalla hän ohjasi lukuisia merkittäviä elokuvia, kuten Hohto, Kellopeliappelsiini ja minuun suuren vaikutuksen tehneen 2001: Avaruusseikkailu. Näiden ohella voisin nostaa esille muitakin merkittäviä elokuvia Kubric'lta mutta tyydyn nostamaan vielä yhden: Tohtori Outolempi, eli kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia.

HEHKUTUSVAROITUS!

Kubrick ei mielestäni ole eräs aikakautensa merkittävimmistä ohjaajista, vaan vaatimattomasti merkittävin, ainakin itselleni :) Visionääri ja perfektionisti vailla vertaansa, ja ainoa tietämäni ohjaaja, joka on osoittanut kykenevänsä ohjaamaan genreä kuin genreä säilyttäen oman uniikin tyylinsä ja tunnelmansa elokuvasta elokuvaan aina viiden tähden arvoisesti. Fakta on, että kaikki elokuvansa ansaitsisivat kunniamaininnan, mutta koska aika on rajallinen, valitsen vain pari erityistä suosikkiani kommentoitavaksi.

  • Avaruusseikkailu 2001: Maailman paras elokuva ja yksi harvoista kirjaan perustuvista elokuvista, joka voittaa myös alkuperäisen teoksen (kirjan). Elokuva, jonka voi tulkita aina uudelleen ja joka pitää sisällään enemmän ajatusta ja filosofiaa kuin kokonainen kirjasto.
  • Hohto: Osoitus Kubrickin kyvyistä ohjata myös kauhua ja tuloksena on vaatimattomasti maailman paras kauhuelokuva. Kuvauksellisesti elokuvassa on havaittavissa tyypilliseen tapaan Kubrickille ominaisia elementtejä, kuten symmetria, ja myös yleisfiilis on perinteisen "kubrickmainen", vaikka genre on taas aivan eri kuin aiemmin. Tunnelma on suorastaan hyytävä ja Nicholsonin roolisuoritus yksi elokuvahistorian huikasevimmista, eikä vähiten Kubrickin perfektionismin ansiosta. Myös Hohto pesee elokuvana kirjan, olkoonkin joku hemmetin King sitten mitä mieltä tahansa.
  • Kellopeliappelsiini: Yhteiskuntasatiiri vailla vertaansa, josta voi peilata vielä näinä päivinäkin ajankohtaisia asioita ympäröivästä maailmasta. Teatraalinen tunnelma, retrofuturistinen miljöö sekä Kubrickille tunnusomainen visuaalisuus on sellainen yhdistelmä, jollaista tuskin tullaan enää koskaan näkemään. Kokonaisuutta tukee hieno soundtrack, joka istuu elokuvaan kuin nyrkki silmään.

Jos minulta kysytään, että mistä elokuvista kannattaa lähteä tutustumaan herran tuotantoon, vastaisin todennäköisesti, että "katso kaikki", mutta mikäli jotain täytyy valita, niin kolme yllä mainittua ei varmastikaan ole huono lähtökohta. Ja koska jokainen itseään kunnioittava elokuvaharrastaja on ne tietenkin nähnyt, suosittelisin seuraavaksi Paths of Glorya, joka on historian paras sotaelokuva. Unohtaa ei kannata myöskään Spartacusta, Lolitaa, Dr.Strangelovea, Barry Lyndonia, Full Metal Jacketia tai Eyes Wide Shutia.

HEHKUTUSVAROITUS!
 
Tyttöni sun ja mun

Törmäsin vahingossa joku aika sitten tällaiseen elokuvaan tv1000:lla.

http://www.imdb.com/title/tt1046163/

Pääosissa Dane Cook ja Kate Hudson tekevät hyvää työtä. Edes Jason Biggs ei pilaa leffaa, mikä on paljon se.

Elokuva on romanttinen komedia, mutta kovin erilainen, mikäli on tottunut totaalisiin hömppökomedioihin. Elokuva on sopivan rivo ja tuhma, vaikka ei fyysisesti. Idea on myös aivan hauska, vaikka hieman korni ja epäuskottava onkin. Epäuskottava siinä mielessä, että noita asioita ei voisi tapahtua kuin kerran elämässä, mitä päähenkilö tekee työkseen. En sen kummemmion juonta kerro niin saa alussakin nauraa enemmän.

Minua nauratti, vaikka elokuva sopii muiden romanttisten leffojen kanssa erinomaisesti myös tyttökaverin tjms. kanssa katsottavaksi.

EDIT: Elokuva tuli mieleen, koska törmäsin tänään siihen uudestaan. Ja edelleen se oli hauska.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olisko Jatkoajan Leffakerholla suositella elokuvia, joissa on kunnon hood-meininkiä ja jengi- sekä vankilarikollisuutta?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
American History X? Kaikkihan tuon on nähnyt tosin...

Spike Leen Clockers?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
American History X? Kaikkihan tuon on nähnyt tosin...

American History X on hieno elokuva, mutta on tosin tullut nähtyä monestikin, mutta kiitos mielenkiinnosta.

Spike Leen Clockers?
Ok, tätä näytetään suositeltavan muuallakin, joten tähän olisi päästävä käsiksi.

Blood in blood out eli samaa verta. Saakelin hyvä pätkä.

Uskotaan, toivottavasti löytyy suomeksi tekstitettynä.

Spike Leen leffat, varsinkin Clockers voisi sopia tähän kuvaukseen. Myös Menace II Society kannattanee tsekata.

Lienee loistopätkä, koska tätä suositellaan niin kovasti. Menace II Society menee kanssa hankintalistalle.

Pakkipari kirjoitti:
Tässä ei sovi unohtaa klassikkoa Boyz 'n the Hood.

Jep, tämän eeppisen hood-kuvauksen olen kertaalleen nähnyt, ja itse asiassa tämä elokuva aiheutti innostukseni ns. hood-elokuviin. Myös Bad Boys, jonka pääosaa esittää Sean Penn on hyvä kuvaus hood-piireistä ja nuorisovankilatouhuista.

Lisää vinkkejä otetaan vastaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Uskotaan, toivottavasti löytyy suomeksi tekstitettynä.

Kyllä tuo suomisubeilla löytyy. Yllättävän harva tätä on nähnyt tai sitten siitä ei vaan pidetä meteliä.

Edit. Näemmä IMDB:n arvostelussa 7,7 tähteä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan toi tänään töllöstä putkahtava Dreamgirls katsottava leffa? Siis muutenkin kuin siksi, että siinä on jumalainen Beyoncé.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onkohan toi tänään töllöstä putkahtava Dreamgirls katsottava leffa? Siis muutenkin kuin siksi, että siinä on jumalainen Beyoncé.

Vaimolta kun nyt kysyin tuota niin sanoi, että hyvä raina on. Meillä on suht sama maku leffojen suhteen eli täältä tulee puoltoääni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös