Avatar ei minusta näitä kaikkia osa-alueita täytä täysin ollakseen saamansa kohun arvoinen - visuaalisuus ok, mutta muuten elokuva ei ole sellainen josta viitsin (täällä) maksaa yli 10 € nähdäkseni sen.
Mistä tuon nyt repäisit? Mikä elokuva totaalisesti paska on?
Ja noista arvosteluista kun puhuttiin, niin olet nekin onnistunut aika hyvin valitsemaan mieleiseksesi. Ihan esimerkkinä, alla muutama arvostelu sieltä positiivisemmasta päästä.
Mistä tuon nyt repäisit? Mikä elokuva totaalisesti paska on?
Ethän sinä ole edes nähnyt koko elokuvaa? Ymmärtäisin kyllä perustelusi muuten, mutta mikäli muodostat mielipiteesi itse elokuvasta vain muutaman arvostelun pohjalta näkemättä koko teosta, niin liikutaan aika ohuella pohjalla. Ja vaikka elokuva olisi minkälainen tahansa, niin tuskin kantasi muuttuisi suuntaan tai toiseen, koska olet jo etukäteen päättänyt mitä mieltä elokuvasta olet.
Mikäli - huom! - elokuvan muu taso olisi lähelle samaa luokkaa kuin visuaalisuus ts. henkilöhahmoihin olisi panostettu ja tarina olisi muutakin kuin klisheitä klisheiden perään, varmasti maksaisin sen reilun 10 € ja kävisin katsomassa sen.
vlad.
Sinä olet varmasti sitten katsonut kaikki huonoksi katsomasi elokuvat, eikö? Katsos kun ihminen voi tehdä päätelmiä elokuvista (tai mistä tahansa) tutustumalla aiheeseen, lukemalla siitä (olen myös tutustunut positiviiseen antiin), katsomalla trailereita (ne tosin eivät vedä vertoja koska niissä ei päästä aitoon 3D-tunnelmaan) etc.
Eihän jokaisen elokuvan tarvitse ollakaan muuta kuin viihdettä, ainakaan itselleni.
Niin, yksinomaan laatuun. Kyllä elokuvan laadukkuus silti on tärkeä tekijä, kun elokuvahistoriallisesti merkittäviä teoksia aletaan listaamaan. Jos pelkällä näyttävyydellä saisi ratsastaa, niin esim. tuo 2012 ja moni muu silmäkarkki olisi varmasti välitön klassikko.Elokuvahistoriallisuus ei myöskään välttämättä liity yksinomaan laatuun.
Eli väännetään rautalangasta - elokuvahistoriallisuus ei siis liity yksinomaan laatuun eli myös paska elokuva voi olla elokuvahistoriallisesti arvokas jos näikseen tulee, vai? Riittävän paska tuotos...
Hmm... aika paljon pyydetty, huomioon ottaen että kyseessä on kuitenkin visuaalisesti kaikkien aikojen näyttävin elokuva (oma mielipiteeni).
Niin, yksinomaan laatuun. Kyllä elokuvan laadukkuus silti on tärkeä tekijä, kun elokuvahistoriallisesti merkittäviä teoksia aletaan listaamaan. Jos pelkällä näyttävyydellä saisi ratsastaa, niin esim. tuo 2012 ja moni muu silmäkarkki olisi varmasti välitön klassikko.
Minä pohdin asiaa ihan sitäkin kautta, että Avatar takoi maailmanlaajuisesti 230 miljoonaa dollaria avausviikonlopun aikana. Jos hyvä tahti pysyy yllä ja elokuva päätyy lopulta johonkin kaikkien aikojen kympin kärkeen, niin vaikea sitä on pitää kovin merkityksettömänä. Lisäksi Avatar tulee hyvinkin mahdollisesti vaikuttamaan melko isosti siihen miten ison budjetin elokuvia tulevaisuudessa tehdään.Ja voimme edelleen pohtia onko Avatar sellainen elokuva, että se pääsee merkityksellisten elokuvien joukkoon muin kuin visuaalisin meriitein... onko klisheinen tarina, monin paikoin ohuiksi jäävät henkilöhahmot tms. seikat sellaisia asioita jotka ovat niin merkityksellisiä, että niiden tähden elokuvaa ei voida pitää elokuvahistoriallisesti merkittävänä teoksena?
Tässä keskustelussa on mielestäni selvästi kaksi näkökulmaa esillä. Toisessa pohditaan asiaa egosentrisesti vain oman navan kautta ja toisessa yritetään nähdä laajempi viitekehys.
Minä pohdin asiaa ihan sitäkin kautta, että Avatar takoi maailmanlaajuisesti 230 miljoonaa dollaria avausviikonlopun aikana. Jos hyvä tahti pysyy yllä ja elokuva päätyy lopulta johonkin kaikkien aikojen kympin kärkeen, niin vaikea sitä on pitää kovin merkityksettömänä. Lisäksi Avatar tulee hyvinkin mahdollisesti vaikuttamaan melko isosti siihen miten ison budjetin elokuvia tulevaisuudessa tehdään.
Tässä keskustelussa on mielestäni selvästi kaksi näkökulmaa esillä. Toisessa pohditaan asiaa egosentrisesti vain oman navan kautta ja toisessa yritetään nähdä laajempi viitekehys. En kuitenkaan ymmärrä miksi henkilökohtaisen maun ja mielipiteen pitäisi vaikuttaa tällaiseen asiaan ratkaisevasti.
Jos minulta kysytään, niin Pan's Labyrinth oli aika tavalla kuvaamasi kaltainen elokuva. Visuaalisesti äärimmäisen kaunis ja harkitun tyylikäs. Hahmot uskottavia ja samaistuttavia. Kaksi erilaista maailmaa kohtaa niin aidosti kuin nyt tuollaisessa fantasiassa voi tehdä. On se realistinen maailma ja satumaailma. Lisäksi elokuvan voi nähdä niin monella tapaa. Varmaan annettu vähän katsojan päätettäväksi, oliko ne tytön näkemät olennot ja paikat todellisia, vai pelkästään vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.Tarina, henkilöhahmot, uskottavuus - jos tämä kaikki olisi samalla tasolla kuin itse 3D-tekniikka voitaisi puhua kokonaisvaltaisesti merkiteoksesta, nyt jonkin sortin visuaalisesta tämän hetken huipentumasta - mutta milloin tämä ylitetään?
Tuosta kuvauksestahan tuli mieleen Kansakunnan synty, joka ei kaikenmaailman rasistisine juonineen ole oikein muilla tavoin kuin visuaalisena uranuurtajana arvokas. Eikö Griffithin teos ole siis osa merkittävää elokuvahistoriaa?Niin ja miljoona kärpästähän ei voi olla väärässä. Paljon hehkutettu, paljon mainostettu - erityisesti ennenäkemättömäksi kokemukseksi kehuttu elokuva aivan varmasti kerää enemmän katsojia kuin esim. hillitympi ja toisella tavalla visuaalisempi sekä minimalistisempi elokuva
Eivätkö ne mielestäsi ole myöskään elokuvahistoriallisesti merkittäviä teoksia tästä syystä?Niin ja en nyt koskaan ole arvostanut Indian Jones -leffoja kovinkaan korkealle - ensimmäinen niistä oli ihan pätevä mutta sen jälkeen... tai kolme alkuperäistä Str Warsia - tuttua kauraa, joista toinen osa oli minusta parhain.
Hah, mitä vielä! Oletkohan lukenut viestejäni lainkaan vai päätitkö niistäkin mielipiteesi etukäteen ja vastailit sitten sen mukaan? Ei tässä ole kyse minusta, mutta johan olen useampaan kertaan todennut, ettei Avatar minulle henkilökohtaisesti ollut mikään kovin iso juttu, kuten ei ole moni muukaan elokuvahistorian kiistaton merkkiteos. Yleisesti ottaen Avatar on kuitenkin tehnyt ihmisiin - myös elokuvia ammatikseen arvosteleviin kriitikoihin - vaikutuksen, eikä tätä sovi vähätellä. Miten tämä on oman navan kautta tarkastelua?Niin ja onko se oman navan kautta tutkimista jos pyrkii juuri näkemään elokuvateemoissa muutakin kuin näyttävyyden ja uljaat näkymät? Minusta, anteeksi vaan, myös opponentti tarkastelee asiaa hyvin paljon oman navan kautta ollen suuresti sitä mieltä, että elokuva - klisheisyydestään huolimatta - on jotain suurta ja hienoa.
Esimerkiksi Cahiers du Cinéman perustajat olivat melko eri linjoilla tässä asiassa, enkä usko, että laajemminkaan löytyy kovin paljon kannatusta näkemykselle, jonka mukaan elokuvahistoriallisen merkityksen kannalta on aivan yhdentekevää miten moni ihminen elokuvan näkee.
Ilmeisesti tämä kaikki pitäisi tulkita niin, että James Cameron ei mielestäsi ole auteur?
Omasta mielestäni Pixarin animaatiot on pääasiassa varsin kovia taidonnäytteitä tietokoneanimaation saralla. On ehkä totta, että tuottavat niitä aika liukuhihnalta ja osa on vähän huteja tai jotenkin puolivillaisia samantapaista huumoria sisältävää tavaraa. Seassa on kuitenkin todella vaikuttavia ja idearikkaita animaatioelokuvia, kuten Wall-E, The Incredibles ja alkuperäinen Toy Story on tietysti 3D-animaatioiden eräs kulmakivistä ja merkittävä elokuva omassa genressään.Tällä tavallahan Disney/Pixar tekee rahaa tuotteillaan. Leffat ovat sivuseikka, kuten jokainen järkevä persoona tajuaa kun teatterissa pyörivät Prinsessa Ruusunen 3, Bambi 2,5 ja Tuhkimo 22 1/3. jne.
Voi sitä noinkin nostalgisoida. Tosiasia kuitenkin on, että elokuvien liukuhihnatuotanto on peräisin jo 1950-lukua edeltävältä ajalta, jolloin myös tuotteistaminen ja taloudellinen tehokkuus oltiin viety erittäin pitkälle monipolien ollessa sallittuja. Vaikea myöskään nähdä niitä valtavia taiteellisia ambitioita, jotka 50-luvulla tuotettujen kaavamaisten musikaalien ja hömppäkomedioiden tekemistä ohjasivat. Itse asiassa ensiksimainitut ovat oikein mainio esimerkki visuaalisuudella ratsastamisesta, joskin musikaalit taisivat usein sisältää myös aika sujuvaa (vaikkakin täysin tyhjänpäiväistä) dialogia. Näiden lisäksi westernit olivat ymmärtääkseni pääosin aika 13 tusinassa -tavaraa, mutta siitä huolimatta - tai juuri sen vuoksi - Bazin ja kumppanit nostivat esim. John Fordin ja Howard Hawksin auteurin asemaan. He pystyivät omaan tunnistettavaan tyyliinsä myös silloin, kun ilmaisumahdollisuus oli genren konventioiden vuoksi rajallista. Tuollainen suorittaminen ei Cahiers-koulukunnan mielestä suinkaan ollut halveksuttavaa, vaan ihailtavaa. En ymmärrä miksei sama koskisi tämän päivän elokuvia.Lehti on perustettu 1951. Silloin lähes kaikki elokuvat sisälsivät jotain muuta kuin pelkkää "visuaalisuutta".