Palataan tähän - seuraavaksi pientä kärjistystä eli kärsikää vähän tai hypätkää viestin yli.
Se on hieno asia.
Koko muu maailma kuitenkin pitää. Inflaatiokorjattu lipputulo Star Warsista on kaikkien aikojen toisiksi korkein, TESB ja RotJ:kin ovat top15:ssä:
http://boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm
Poimintoja, eli ilmeisesti seuraavat elokuvat ovat myös jollain tapaa merkittäviä (ovatko ne sitten laadukkaita) koska ovat tahkonneet paljon rahaa:
9. The Exorcist - kauhuelokuvien saralla kyllä mutta muuten, ehkäpä ei.
14. Return of the Jedi - huonompi kuin kaksi ensimmäistä Star wars -saagan leffaa mutta silti sijoitus 14.
19. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace - täytyy ihmetellä, että millä meriiteillä leffa on tahkonnut näin paljon rahaa. Tarinaan verrattuna tulos on hämmästyttävä mutta markkinointi, odotukset, edelliset Star Warsit etc. saivat tietenkin aikaan sen, että ihmiset halusivat nähdä mitä Lucasilla oli tarjolla (ja huttuahan se oli).
31. Ghostbusters - kohtuullinen komedia mutta paljon paljon parempiakin on tehty. Life of Brian esimerkiksi.
35. Independence Day - kuvaa jotain tämän listan tasosta kun kyseinen kura (jonka olen nähnyt - ihan totta) on näinkin korkealla.
36. Home Alone - kyllähän tämä nauratti mutta että näin hyvä - tietty jos lipputulojen perusteella lasketaan olevan. Ei muuten.
39. Beverly Hills Cop - lisää uskomattomia pläjäyksiä...
48. Batman - paskaa edelleen mutta kirii silti monien laadukkaiden elokuvien edelle jos mittarina käytetään sitä kuinka paljon leffalla on ansaittu.
*****
Poimin listalle muutamia sellaisia elokuvia jotka olen
nähnyt - arvio perustuu siis siihen. Jos siis lipputulojen perusteella tehdään arvioita niin aika heikoilla jäillä ollaan, vai mitä sanotte. Vai lasketaanko lipputulojen perusteella menestynyt elokuva merkkiteokseksi? Onko Independence Day merkkiteos - korkeintaan osoittaakseen sen kuinka paskoja elokuvia voidan tehdä ja niiden avulla vieläpä ansaita hyvin.
Toisaalta löytyy listalta sitten vastapainoksi laadukkaitakin elokuvia jotka ovat tuottaneet edes hitusen tuohta tekijätiiminkin pussiin:
81. One Flew Over the Cuckoo's Nest - olen nähnyt elokuvan useamman kerran ja tässä elokuvassa on syvyyttä monella tasolla ja ote kuvauksessa on hieno - eikä elokuva ratsasta visuaalisella näyttävyydellään vaan kertomuksen syvyydellä.
91. Rear Window - eräs Alfredin parhaista elokuvista, ei kuitenkaan paras mutta kestää useammankin katselukerran ja kuuluu lajityyppinsä valioihin. Tässä on myös visuaalisuutta.
Tai piirretyistä ihastuttava Bambi sijalla 46. Enkä nyt suinkaan tarkoita ihastuttavalla sitä, että "päätähtenä" oli Bambi suurine silmineen.
*****
Tiedä sitten myöskään, että kuinka kattava lista todellakin on. Kuinka laaja otanta muista maista on, vai onko niiden elokuvatuotantoa käyty läpi juurikaan, mitä nyt pikaisesti vilkaisin niin kaikki (?) leffat olivat Hollywood/jenkki tuotantoa. Tuntuu hivenen ihmeelliseltä ettei muualta löydy elokuvia jotka pääsisivät listalle - mutta voihan niinkin olla.
Edelleen kuitenkaan lipputulojen/muiden tulojen perusteella ei voida vetää suoraa yhteneväisyysviivaa sen suhteen, että elokuva on laadukas, merkittävä, tai jopa elokuvataiteellisesti loistava - kuten vaikkapa Chaplinin Diktaattori, tai Akira Kurosawan Seitsemän samuraita tai hänen "väri-kauden" parhaimpiin elokuviin kuuluva Ran.
Tämä tästä kärjistäen kirjoitetusta viestistä, toivottavasti nyt kuitenkin ymmärrätte sen, että tahkottu raha ei minusta ole merkki siitä, että leffa on merkityksellinen elokuva - se on merkityksellinen korkeintaan siinä muodossa, että sen avulla tuotantotiimi (ja muut tahot) ovat ansainneet mahdollisesti jopa huikean summan rahaa, jenkkien tapauksessa taaloja.
vlad.