Aika rajun alkuviikon koulullani viettäneenä yritän olla provosoitumatta noista puolitosissaan heitetyistä kommenteista, mutta kyllä nykyopettajien duunissa suurin pään kasassa pitäjä on lomat. Palkalla tulee toimeen, perusduuni on ainakin omassa työyhteisössäni monien mielestä edelleen mukavaa ja palkitsevaa, mutta yhä enemmän lisääntyvä lisäduuni ja luokanvalvojilla rooli varavanhempana-sosiaalityöntekijänä-poliisina syö kyllä todella paljon. Jos hiukan yleistän, niin matemaattisten aineiden opet ja erityisopettajat tuntuvat ehtivän kahvikupin ääreen parhaiten, mutta esim. itse ehdin lukea päivän lehden duunissa noin parisen kertaa kuukaudessa.
Olen ehkä turhankin tunnollinen, ja toki mulla on paljon tuntivalmisteluja vielä toisena vuonnakin. Opetustunnit vaihtelevat 26-28 välillä, työtunnit painuvat kaikkine kokeiden korjauksineen jatkuvasti yli 40:n. Joka välitunti pitää olla vastaamassa sähköposteihin, Wilmaan tai selvittämässä nassikoiden riekkumisia. Kaupungilta tulee pakollinen kysely, oppilashuolto kokoontuu, hyppytunti menee sijaistukseen, kokeet on kopioimatta ja Pekka on lyönyt Kaukoa. Mutta toisaalta, mikään ei ole hienompaa kuin se, että näkee nuorien kiinnostuksen, kysymyksiä satelee, löydetään kuvista uusia juttuja, Kalle kertoo isoisänsä rintamakokemuksista ja joskus jopa vanhemmalta tupsahtaa kiitokset mailiin. Kaikenlaista, sekopäistä.
Joo, eli nostetaan oppilasmääriä, poistetaan pienryhmät, kierrätetään kirjoja viidetä vuotta ja kielletään sijaistukset. Säästyy rahaa ja opettajien eläkkeet.
Edit: Vaikea olla provosoitumatta. Juuri tänään mietin, kuinka vaikea koulumaailmaa on ymmärtää, ellei siellä ole aikuisena itse ollut mukana. Lapsien ja nuorien kuvaukset värittyvät niin moneen kertaan, että sitä kautta todellista kuvaa ei saa. Ulkopuoliselle aikuiselle tuntuu usein tulevan mieleen vain 45 minuutin työskentely kuusi kertaa työpäivän aikana, siihen sitten päälle pitkät lomat. Eihän se rankkaa voi olla. Voi se olla, todella rankkaa. Kaiken kruunaa vanhemmat, joita ei kiinnosta oman lapsensa asiat tippaakaan kun sitten viimein saa aikaa hoitaa Esko-Mirjamin koulunkäyntiongelmia.