KELA:n, sossun ja työkkärin palveluiden yhdistämistä. Nykyään työkkäristä ei haeta työtä, vain rahaa eli lausuntoja jotta saa sitten rahaa sossusta tai KELAsta. Eli byrokratian karsimista kovalla kädellä. Kaikkia ei voi tietenkään saada yhdestä paikasta, mutta tietyltä osin peruspalveluita voisi yhdistää.
Tämä on äärimmäisen kannatettava idea siitäkin huolimatta, että päällekkäisyyksien ja byrokratian karsiminen tuottaa sitten "sivukuluina" suuren joukon työttömiä, mutta näkisin, että kokonaisuudessa päästään selkeästi plussan puolelle. Tähän päälle itse ymppäisin vielä kansalaispalkan tai tms. perustulon, mikä olisi automaatio kaikille tietyn summan alle tienaaville - näin mahdollisesti karsittaisi entisestään turhaa byrokratiaa ja "rahan" siirto yhteiskunnalta sitä tarvitseville yksinkertaistuisi.
***
Olen sitä mieltä, että valtion taloutta voidaan paikata pienin kiristystoimenpitein:
-Tuloveroprosenttia voi mielestänäni nostaa keskimäärin parilla kolmella prosentilla. Noston ulkopuolelle jättäisin kuitenkin alle 10 000 €/v tienaavat. Samoin pääomaveroprosenttia soisin nostettavan hiukan, mutta ei kohtuuttoman paljon - suhteessa vähemmän kuin tuloveroprosenttia.
-Alkoholin, tupakan, bensiinin ja dieselin verotusta voi kiristää. Alkoholin ja tupakan kohdalla syynä voi yksiselitteisesti pitää kansanterveydellisiä syitä, samaan syssyyn voi toki laittaa makeisetkin ja enpä nyt itkisi, jos niiden kilohintaan tulisi jokunen kymmenen senttiä lisää. Bensiinin ja diesilin kohdalla verotus tulisi kohdentaa siten, että se ei kirpaisisi tolkuttoman paljon ammattiautoilijoita.
-Yleisesti avl-% korotuksia voitaneen harkita.
-Koska autoilua verotetaan jo suht' paljon ja mallissani bensiinin ja dieselin verotusta kiristettäisi entisestään, autoilun verotusta ei varsinaisesti kiristettäisi mutta verohuojennusten avulla pyrittäisi ohjaamaan hankkimaan vähän saastuttavia autoja.
-Valtiotaloutta voidaan myös paikata leikkaamalla kehitysapua 50%, mikä tietää automaattisesti satojen miljoonien säästöjä. Loppu kehitysapu tulisi kohdentaa paikallistasolla uusiksi ja mikäli valtio, jolle apua myönnetään ei täytä kriteerejä, menettää avun. Kehitysapu ei saa olla mikään "automaatio" mikä pullahtaa kehitysmaan pussiin, saadakseen sen on myös täytettävä kriteerit ja pysyttävä määritetyissä ehdoissa.
-Huippu-urheilun ja taiteen tuki harkinnanvaraiseksi ja mielummin valtion taholta tukea kohdennetaan vain ja ainoastaan lapsiin ja nuoriin - niin urheilijoihin kuin taiteilijoihinkin.
Vastaavasti myös (vero)huojennuksia olisi tiedossa:
-Kirkko menettäisi oikeuden yhteisöverotukseen. Kyse on periaatteesta minun taholtani ja varmasti kyse on monen yrityksen kohdalla jopa huomioitavan suuresta summasta mikä yhteisöveroon uppoaa vuodessa. Etenkin pienen kivijalkakaupan kohdalla summa voi kirpaista omistajan pussissa suhteessa enemmän kuin suuryrityksen kohdalla, vaikka jälkimmäisen kohdalla summa vastaavasti on huomattavan suuri.
-Lisää innovaatiotukea yrityksille, jotka edesauttavat kehittämään uutta teknologiaa energiantuotantoon, varastointiin tms. Samoja bonuksia myös oppilaitoksille.
Nämä näin alkuun.
vlad.