Mielestäni tämä 2,7 miljardin leikkaus-/säästöpaketti on oikeasti erinomainen kokonaisuus. Ennen kuin hallituksen ehdotusta arvostellaan, niin kannattaa muistaa, että hallitus koostuu kuudesta eri puolueesta ja kuudesta eri ideologiasta. Jokaisella hallituspuolueella on erilaiset tavoitteet leikkauksista ja niiden suuruudesta. Tämän seurauksena hallitus ei tee aina päätöksiään järki-, vaan myös ideologisin perustein. Yhteentörmäyksiltä ja erimielisyyksiltä ei voi mitenkään välttyä, joten on pakko tehdä kompromisseja.
Kun tuon em. ottaa huomioon, niin on oikeasti vaikea keksiä parempaa kokonaisratkaisua kuin hallituksen eilinen paketti. Keskustelupalstalla on helppo huudella, miten itse olisi asian hoitanut, mutta jos mukaan otetaan vielä viisi muuta ja eri näkökannan omaavaa huutelijaa ja heidän mielipiteistään pitäisi muodostaa toimiva kokonaisuus, niin ei se aina niin helppoa ole.
Itse olen erityisen tyytyväinen eläkelainsäädännön muutoksiin ja siihen, ettei kotihoidon tukeen koskettu. Ainakin Helsingissä tilanne on viime vuosien babyboom-ilmiöstä johtuen sellainen, että päiväkodit ovat overloaded ja tuen lakkauttamispäätös olisi laittanut kaupungin käsittämättömän ongelman eteen. Hoitopaikkoja ei yksinkertaisesti olisi ollut tarjota kaikille, kun niitä ei pystytä tarjoamaan nytkään.
Tuloveron ja alv:n nousu aiheuttaa kuukaudessa muutaman kympin kustannusten nousun tavallisen talliaisen elämään, joten kyse on oikeasti täysin merkityksettömästä asiasta. Jos nyt jotain haluaa kritisoida, niin puolustusmäärärahoista olisi voinut leikata vielä lisää muutaman viikon takaisen esityksen lisäksi.