Jatkoajan kehysriihi - omat leikkauslistat.

  • 24 273
  • 216

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Korkeakouluopiskelijat voisivat maksaa itse osan opinnoistaan. Vauhdittaisi myös laiskureiden opiskelutahtia, kun opinnot eivät olisi enää ilmaisia.

Tähän auttaisi myös se, että professoreille ja muille yliopistoissa opettaville säädettäisiin velvollisuus opettaa/olla opiskelijoiden käytettävissä 40 tuntia viikossa. Nykyisin monilla on vain yhden tunnin vastaanottoaika viikossa ja muutama kurssi vuodessa. Tehkööt sitä sinällään tärkeätä tutkimustyötä omalla ajallaan. Opiskelijoiden ohjaus ja opetus tehostuisi ja valmistumisajat lyhenisivät.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän auttaisi myös se, että professoreille ja muille yliopistoissa opettaville säädettäisiin velvollisuus opettaa/olla opiskelijoiden käytettävissä 40 tuntia viikossa. Nykyisin monilla on vain yhden tunnin vastaanottoaika viikossa ja muutama kurssi vuodessa. Tehkööt sitä sinällään tärkeätä tutkimustyötä omalla ajallaan. Opiskelijoiden ohjaus ja opetus tehostuisi ja valmistumisajat lyhenisivät.

Ja tähän sopisi myös Risto Vahasen (ulkomailta lainattu?) ehdotus siitä, että työnantajat voisivat laskuttaa yliopistoita siitä kun antavat työntekijöitään opetuskäyttöön. Tällä luulisi että voisi tehostaa korkeakouluopiskelua ja -opettamista ja lähentää kumpaakin työelämän kanssa.

edit: varjolta alla hupaisat terveiset tutkijankammiosta.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tähän auttaisi myös se, että professoreille ja muille yliopistoissa opettaville säädettäisiin velvollisuus opettaa/olla opiskelijoiden käytettävissä 40 tuntia viikossa. Nykyisin monilla on vain yhden tunnin vastaanottoaika viikossa ja muutama kurssi vuodessa. Tehkööt sitä sinällään tärkeätä tutkimustyötä omalla ajallaan. Opiskelijoiden ohjaus ja opetus tehostuisi ja valmistumisajat lyhenisivät.

Tämä nyt on ehkä tyhmin heitto ikinä. Jos tutkijoilla ei olisi aikaa tutkia ei virkoihin päätyisi yhtään lahjakasta yksilöä ja Suomen tieteen taso romahtaisi, mikä taas johtaisi siihen että yliopistokoulutuksen kansainvälinen pohja katoaisi täysin ja suomalaisten yliopistojen papereilla olisi yhtä paljon merkitystä kuin Yli-Kälviän kansanopiston lopputodistuksella ts. ilman tutkimusta ei opettajilla ole kompetenssia ymmärtää viimeisimpiä kehitysaskeleita ja näin ollen opetus jatkuvasti laahaisi tieteenalan kehityksen takana. Ja samalla tietenkin Suomi menettäisi aivoviennin kautta valtavan määrän lahjakkaita yksilöitä ulkomaille tutkijanuraa tekemään.

Sen sijaan yliopistoille tulisi palkata ihan puhdasta opetushenkilöstöäkin nykyistä enemmän ja sitä myöten laskea opiskelija/opettaja-suhdetta (kun kerta sisäänottoa ei tahdota rajoittaa), tätä malliahan kaikki huippuyliopistot noudattavat, mutta se ei toki leikkaa menoja.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oletko nyt ihan varma asiastasi ? Vai puhutko ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta, perusturvasta vai mistä ? Eikös esim. perusturva ole nyt jotakin reilut 600 € -20 % verot. Tuolla summalla on sitten hoidettava koko oma talous, toki kai jotain asuntotukeakin voi saada tuon päälle.

Nyt pitää erottaa kaksi ihan eri asiaa.
1. Se, että voiko teknisesti leikata? Olisiko varaa leikata?
2. Pitäisikö leikata? Millaisia vaikutuksia leikkaamisella olisi?


Kohta 1 nyt täyttyy pitkälti minkä etuisuuden kohdalla tahansa, kukaan ei kuole etuisuuden leikkaamiseen, vähemmällä tulee toimeen. Entistäkin heikommin, mutta tulee toimeen. Kas köyhyys, se saa kekseliääksi.

Saman lailla kyllä voidaan verojakin kohottaa, käteen jää vähemmän, yrityksiä ja yksityishenkilöitä jotka ovat valmiiksi kiikun kaakun kyllä kaatuu, mutta harvempi siitä kuolee.

Ja sitten se kohta 2. Tasapainoilu oikeudenmukaisuuden ja yhteisen edun puolesta. Omat tuntemukset ja muiden tuntemukset, mikä tuntuu oikealta ja mikä väärältä?

En minä haluaisi mistään leikata, enkä veroja korottaa. Haluaisin, että kaikilla olisi mahdollisimman mukava olla ja voida hyvin. Nauttia elämästään kukin tavallaan. Mutta kun toiveet ja mahdollisuudet ovat ristiriidassa, ja jotain ohjausta kaivataan niin sitten menisin itse korottamaan kulutusveroja, eli ensimmäisenä ALV24%. Kyllä, joillekin pienyrittäjille se on nyrkillä päin taulua. Kyllä, jokaista kuluttajaa se koskettaa. Sitä joka kuluttaa enemmän, sitä enemmän.

Energiaveroja ja energiatukia tulee tarkastella harkiten. Mutta esimerkiksi lomamatkoihin laittaisin veroa lisää, tätä kansakuntaa kun ulkomaan lomat eivät juuri hyödytä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
edit: varjolta alla hupaisat terveiset tutkijankammiosta.

Heh, väärin meni, yksityisellä sektorilla sitä työskennellään mutta toki kun on oikeasti tehnyt työkseen sekä tutkimusta että opetusta siinä samassa, niin katson että minulla on ehkä hieman paremmat lähtökohdat arvioida yliopistomaailman ongelmia kuin sellaisella joka on ollut vain systeemin "asiakkaana". Yliopistojen tarkoitus on tarjota korkeimman tason opetusta, ilman tutkimusta opetus ei voi olla sitä, niin yksinkertaista se vain on. Jos tahtoo vain lukea kirjoista mitä jotkut muut ovat tehneet, voi mennä alemman tason oppilaitoksiin, yliopistoissa sisällön on oltava toisenlaista, se mikä on sitten realiteetti on toki eri asia mutta se ei ainakaan mitenkään parane "esitetyllä toimenpiteellä".
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Tämä nyt on ehkä tyhmin heitto ikinä. Jos tutkijoilla ei olisi aikaa tutkia ei virkoihin päätyisi yhtään lahjakasta yksilöä ja Suomen tieteen taso romahtaisi, mikä taas johtaisi siihen että yliopistokoulutuksen kansainvälinen pohja katoaisi täysin ja suomalaisten yliopistojen papereilla olisi yhtä paljon merkitystä kuin Yli-Kälviän kansanopiston lopputodistuksella ts. ilman tutkimusta ei opettajilla ole kompetenssia ymmärtää viimeisimpiä kehitysaskeleita ja näin ollen opetus jatkuvasti laahaisi tieteenalan kehityksen takana. Ja samalla tietenkin Suomi menettäisi aivoviennin kautta valtavan määrän lahjakkaita yksilöitä ulkomaille tutkijanuraa tekemään.

Sen sijaan yliopistoille tulisi palkata ihan puhdasta opetushenkilöstöäkin nykyistä enemmän ja sitä myöten laskea opiskelija/opettaja-suhdetta (kun kerta sisäänottoa ei tahdota rajoittaa), tätä malliahan kaikki huippuyliopistot noudattavat, mutta se ei toki leikkaa menoja.

Joo en tarkoittanut tutkimuksen vähentämistä, vaikka tekstistäni saattaa sen käsityksen saada vaan nimenomaan sitä että pätevät opettajat ja ohjaajat olisivat täysipäiväisesti opiskelijoiden käytettävissä. Ihan sama mitä nimitystä heistä käytetään (professori yms.).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joo en tarkoittanut tutkimuksen vähentämistä, vaikka tekstistäni saattaa sen käsityksen saada vaan nimenomaan sitä että pätevät opettajat ja ohjaajat olisivat täysipäiväisesti opiskelijoiden käytettävissä. Ihan sama mitä nimitystä heistä käytetään (professori yms.).

Ok, tämä on sitten selvä ja tämä olisi tietenkin tavoitteellisempaa, oikeastaan rakenneuudistushan olisi kaksitasoinen:
- Professorien hallinnollisia tehtäviä varten tiedekuntiin tulee enemmän ns. ammattijohtajia pyörittämään jokapäiväistä arkea jolloin professoreille jää enemmän aikaa opetukseen ja tutkimukseen
- Opetusportaaseen pestataan enemmän ihmisiä jolloin opetus (ja käytännössä samalla tutkimus) ei nojaa jatko-opiskelijoihin ja lisäksi samalla tietenkin lisätään ns. post-Doc-virkoja jotta ohjaustyötä voi jakaa professoreilta alaspäin niin tutkimusohjauksessa kuin opiskelijoitten ohjauksessa.

Nämä kaikki kuitenkin maksavat rahaa, eli leikkauskeskustelussa eivät ole oikein oikealla paikalla :)

Ja ei, minulla ei ole mitään halua palata yliopistolle, joten en tässä mitenkään yritä ajaa omia etujani vaan pikemminkin parantaa suomalaisen yliopistojärjestelmän laatua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heh, väärin meni, yksityisellä sektorilla sitä työskennellään mutta toki kun on oikeasti tehnyt työkseen sekä tutkimusta että opetusta siinä samassa, niin katson että minulla on ehkä hieman paremmat lähtökohdat arvioida yliopistomaailman ongelmia kuin sellaisella joka on ollut vain systeemin "asiakkaana".

No joo, ihan oikeassa olet varmastikin asiassasi, ei siinä mitään.
 
Onko Suomessa nykyään minimipalkka nettona 2000 € ?

Rommeli kirjoitti:
Niin nettotulot ovat kuukaudessa vähintään 2000 € luokkaa ilman kotihoidon tukea?
Palkkatulot + lapsilisät + äitiyspäiväraha.

benicio kirjoitti:
Kiitos tästä. Vallan hyvin tuosta on varaa nipistää pois sekä alvin, että tuloverotuksen korotuksella, jotka korotukset koskevat myös vaikka kotihoidontukea tai työttömyystukia nauttivia; kaikkia maksu- ja kulutuskykynsä mukaan.
Ei, vaan luksustuet leikkuriin ja palkkatulot palkansaajille ilman veronkorotuksia. Jos on oikeasti kyvytön elättämään lasta ilman kotihoidontukea, on paikallaan miettiä henkilöiden soveltuvuutta huoltajiksi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Palkkatulot + lapsilisät + äitiyspäiväraha.

Noista kaksi ensimmäistä saattaa yhteenlaskettuna tehdä sen 2 k€, mutta äitiyspäivärahaa tulee 4 kuukautta lapsen syntymisen jälkeen, minkä jälkeen se muuttuu vanhempainrahaksi, jota saa noin puoli vuotta. Yhdestä lapsesta ei taida saada kuin yhtä tukea kerrallaan ja useampien tapauksessa taasen äitiys- ja/tai vanhempainraha vaikuttavat muista lapsista saatavaan kotihoidontukeen.

Eli jos on se yksi lapsi, niin siitä saa vanhempainrahakauden jälkeen kotihoidontukea, joka on huomattavasti vanhempainrahaa pienempi. Jos taas on useampia alle 3-vuotiaita lapsia, on mahdollista saada molempiakin tukia samaan aikaan eri lapsille.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Ok, tämä on sitten selvä ja tämä olisi tietenkin tavoitteellisempaa, oikeastaan rakenneuudistushan olisi kaksitasoinen:
- Professorien hallinnollisia tehtäviä varten tiedekuntiin tulee enemmän ns. ammattijohtajia pyörittämään jokapäiväistä arkea jolloin professoreille jää enemmän aikaa opetukseen ja tutkimukseen
- Opetusportaaseen pestataan enemmän ihmisiä jolloin opetus (ja käytännössä samalla tutkimus) ei nojaa jatko-opiskelijoihin ja lisäksi samalla tietenkin lisätään ns. post-Doc-virkoja jotta ohjaustyötä voi jakaa professoreilta alaspäin niin tutkimusohjauksessa kuin opiskelijoitten ohjauksessa.

Nämä kaikki kuitenkin maksavat rahaa, eli leikkauskeskustelussa eivät ole oikein oikealla paikalla :)

Juu nielevät kyllä rahaa, mutta samalla lyhentävät opiskeluaikoja merkittävästi joten periaatteessa ainakin kokonaisuudessa tulee säästöä kun opiskeluajat lyhenevät ja työelämään pääsee nopeammin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleinen koiravero, n.300e/vuosi/koira. Opettajat viettäköön kuukauden kesäloman. Muuna luppoaikana työnantaja voisi määrätä tekemään muita töitä, esim valvomaan kesäkerhoja, päivähoitohommia, vanhusten ulkoilutusta jne.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Yleinen koiravero, n.300e/vuosi/koira. Opettajat viettäköön kuukauden kesäloman. Muuna luppoaikana työnantaja voisi määrätä tekemään muita töitä, esim valvomaan kesäkerhoja, päivähoitohommia, vanhusten ulkoilutusta jne.

Villi länsi ei taida nykyopettajan työstä juuri tietävän kun tuollaisia edes huumorilla letkauttelee. Allekirjoittanut ei ilman pitkiä lomia tekisi opettajantyötä päivääkään,sen verran haasteellista on nykyään. Niin ja vaihtoehtoisia duuneja löytyy parhaille muualtakin. Toki jos halutaan murentaa se pienen maan tärkein vara niin mikä ettei.

Niin ja opettajan lomien lyhentämisestä ei saataisi säästöjä koska vuosipalkka on pitkien lomien takia jaettu kuukausipalkaksi 12:lla kun se muuten jaettaisiin 10:llä,tiedoksi vaan..

Yliopistopuolesta varauksellisesti samaa mieltä,reippaasti on varaa tehostaa opiskelua vaikka nyt sitten perusopetuksen tasolle. En ymmärrä miksi töitä tehdään syyskuulta huhtikuulle kuukauden joulutauolla!
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Villi länsi ei taida nykyopettajan työstä juuri tietävän kun tuollaisia edes huumorilla letkauttelee. Allekirjoittanut ei ilman pitkiä lomia tekisi opettajantyötä päivääkään,sen verran haasteellista on nykyään. Niin ja vaihtoehtoisia duuneja löytyy parhaille muualtakin. Toki jos halutaan murentaa se pienen maan tärkein vara niin mikä ettei.

Niin ja opettajan lomien lyhentämisestä ei saataisi säästöjä koska vuosipalkka on pitkien lomien takia jaettu kuukausipalkaksi 12:lla kun se muuten jaettaisiin 10:llä,tiedoksi vaan..

Noh, pieni huumori ei koskaan ole pahitteeksi, mutta..

Haasteitahan riittää nykyään alalla kuin alalla, sitä en epäile. Uskallan silti väittää että esim. hoito- ja monella muullakin alalla työ on kuormittavampaa- sillä neljän viikon lomalla. Vaihtoehtoja varmasti opeille on, mutta niissä muissa duuneissa on kesälläkin paiskittava töitä. Elämä on valintoja, kuka mitäkin arvostaa.

Säästöistä hieman eri mieltä. Jos opettajien työnkuvia laajennettaisiin ja monipuolistettaisiin, niin väkeä ei olisi kuntien palkkalistoilla nykyistä määrää.

Esimerkki: Ala-asteen tiloissa toimii aamu- ja iltapäiväkerho. Opettajat ovat työpaikallaan keskimäärin ehkä klo 9-14 välisen ajan opetustehtävissä. Maalaisjärjellä ja puhtaasti taloudellisesti ajatellen opettajien resursseja voisi venyttää vaikka näihin hommiin. Ei se kahdeksan tunnin työpäivä voi niin iso kauhistus olla. Nykytilanteessa käsipareja tarvitaan määrällisesti enemmän.

Ja se mitä olen ymmärtänyt, niin moni opettaja kärvistelee vuosia ilman vakinaista virkaa juurikin näiden nykylomien vuoksi. Mieluummin laitetaan se määräaikainen pihalle kesän ajaksi ettei palkka juokse sinä aikana..

Lisättäköön lopuksi että arvostan opettajia, heidän ammattitaitoaan ja pitkää akateemista koulutustaan. Mutta näinä aikoina kun kuntatalous on mitä on, niin asioita pitäisi ajatella täysin ennakkoluulottomasti. Ja kun pienet kunnat poistuvat kartalta ja sitä myötä myös valtava määrä kouluja, niin ei niitä virkojakaan ole hyville opettajillekaan rajattomasti.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Villin lännen kanssa olen myös sitä mieltä että myös opettajien työaikaa ja iltapäiväkerhojen yhdistämistä siihen jotain korvausta vastaan tulisi pohtia avoimin mielin. Vastassa on vaan iso ja paha OAJ jolle tuskin käy mikään.

Vaikka itse olenkin pääsääntöisesti työpaikalla tuon 9-14,on pedantteja naisihmisiä jotka kyllä sen kahdeksan tuntia asuvat koululla ties mitä valmistelemassa. Työtä kun voi tehdä niin monella tavalla..niin ja teholla.

Se vielä että jos kesä-ja iltapäiväkerhot laitettaisiin opettajien hoidettaviksi,jäisi moni nuori työllistymättä siihen eka duuniinsa joka tosin on usein näitä tempputyöllistämisiä,en tiedä olisiko se säästöä.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Noh, pieni huumori ei koskaan ole pahitteeksi, mutta..

Haasteitahan riittää nykyään alalla kuin alalla, sitä en epäile. Uskallan silti väittää että esim. hoito- ja monella muullakin alalla työ on kuormittavampaa- sillä neljän viikon lomalla. Vaihtoehtoja varmasti opeille on, mutta niissä muissa duuneissa on kesälläkin paiskittava töitä. Elämä on valintoja, kuka mitäkin arvostaa.

Säästöistä hieman eri mieltä. Jos opettajien työnkuvia laajennettaisiin ja monipuolistettaisiin, niin väkeä ei olisi kuntien palkkalistoilla nykyistä määrää.

Esimerkki: Ala-asteen tiloissa toimii aamu- ja iltapäiväkerho. Opettajat ovat työpaikallaan keskimäärin ehkä klo 9-14 välisen ajan opetustehtävissä. Maalaisjärjellä ja puhtaasti taloudellisesti ajatellen opettajien resursseja voisi venyttää vaikka näihin hommiin. Ei se kahdeksan tunnin työpäivä voi niin iso kauhistus olla. Nykytilanteessa käsipareja tarvitaan määrällisesti enemmän.

Vai että 8 tunnin työpäivä ei voi olla kauhistus. No ei varmasti olekaan, mutta entä 13 tunnin työpäivä. Olen koulutukseltani aineenopettaja ja olen työskennellyt lähinnä luokanopettajana. Valmistuin vuonna 2009. Sain ensimmäisen luokanopettajan työni elokuussa 2009. Kun pohjia ei ollut niin ensimmäisen puolentoista kuukauden aikana työpäivät venyivät helposti 13 tuntiin. Olin koululla 7.30 ja seuraavan päivän tunnit olivat valmiina kello 20.30 Toki en ollut koululla koko aikaa, mutta kotona (5 minuutin työmatka) työskentelin ruokataukoa (10-60 min) lukuunottamatta koko ajan. Toki sen puolentoista kuukauden jälkeen vähän helpotti, mutta yleensä vähintään 8-9 tuntia meni muulloinkin ja melko paljon myös viikonloppuisin sekä syys, joulu ja talvilomilla. Että se opettajan työn helppoudesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika rajun alkuviikon koulullani viettäneenä yritän olla provosoitumatta noista puolitosissaan heitetyistä kommenteista, mutta kyllä nykyopettajien duunissa suurin pään kasassa pitäjä on lomat. Palkalla tulee toimeen, perusduuni on ainakin omassa työyhteisössäni monien mielestä edelleen mukavaa ja palkitsevaa, mutta yhä enemmän lisääntyvä lisäduuni ja luokanvalvojilla rooli varavanhempana-sosiaalityöntekijänä-poliisina syö kyllä todella paljon. Jos hiukan yleistän, niin matemaattisten aineiden opet ja erityisopettajat tuntuvat ehtivän kahvikupin ääreen parhaiten, mutta esim. itse ehdin lukea päivän lehden duunissa noin parisen kertaa kuukaudessa.

Olen ehkä turhankin tunnollinen, ja toki mulla on paljon tuntivalmisteluja vielä toisena vuonnakin. Opetustunnit vaihtelevat 26-28 välillä, työtunnit painuvat kaikkine kokeiden korjauksineen jatkuvasti yli 40:n. Joka välitunti pitää olla vastaamassa sähköposteihin, Wilmaan tai selvittämässä nassikoiden riekkumisia. Kaupungilta tulee pakollinen kysely, oppilashuolto kokoontuu, hyppytunti menee sijaistukseen, kokeet on kopioimatta ja Pekka on lyönyt Kaukoa. Mutta toisaalta, mikään ei ole hienompaa kuin se, että näkee nuorien kiinnostuksen, kysymyksiä satelee, löydetään kuvista uusia juttuja, Kalle kertoo isoisänsä rintamakokemuksista ja joskus jopa vanhemmalta tupsahtaa kiitokset mailiin. Kaikenlaista, sekopäistä.

Joo, eli nostetaan oppilasmääriä, poistetaan pienryhmät, kierrätetään kirjoja viidetä vuotta ja kielletään sijaistukset. Säästyy rahaa ja opettajien eläkkeet.

Edit: Vaikea olla provosoitumatta. Juuri tänään mietin, kuinka vaikea koulumaailmaa on ymmärtää, ellei siellä ole aikuisena itse ollut mukana. Lapsien ja nuorien kuvaukset värittyvät niin moneen kertaan, että sitä kautta todellista kuvaa ei saa. Ulkopuoliselle aikuiselle tuntuu usein tulevan mieleen vain 45 minuutin työskentely kuusi kertaa työpäivän aikana, siihen sitten päälle pitkät lomat. Eihän se rankkaa voi olla. Voi se olla, todella rankkaa. Kaiken kruunaa vanhemmat, joita ei kiinnosta oman lapsensa asiat tippaakaan kun sitten viimein saa aikaa hoitaa Esko-Mirjamin koulunkäyntiongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Loistavaa Sampio,asia on suurelta osin juuri noin!!

Noita muita kuin opetustehtäviä on päivissä niin paljon että vaikea kuvitella että siinä mitkään iltapäiväkerhojen valvomiset onnistuisi. Väittäisin että opetuspuolen säästöt näkyvät aina viiveellä muina kuluina. Mutta mitäpä tästä enempää vääntämään. Jotka eivät nykykouluilla työskentele,eivät sitä voi ymmärtää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Esimerkki: Ala-asteen tiloissa toimii aamu- ja iltapäiväkerho. Opettajat ovat työpaikallaan keskimäärin ehkä klo 9-14 välisen ajan opetustehtävissä. Maalaisjärjellä ja puhtaasti taloudellisesti ajatellen opettajien resursseja voisi venyttää vaikka näihin hommiin. Ei se kahdeksan tunnin työpäivä voi niin iso kauhistus olla. Nykytilanteessa käsipareja tarvitaan määrällisesti enemmän...

Kokopäivätyöstä pitää sitten maksaa kokopäivätyön palkka eli kohtuullisia palkankorotuksia vastaan olen valmis kokonaistyöaikaan ja vuosilomajärjestelmään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kokopäivätyöstä pitää sitten maksaa kokopäivätyön palkka eli kohtuullisia palkankorotuksia vastaan olen valmis kokonaistyöaikaan ja vuosilomajärjestelmään.

Liityn samaan joukkoon,kaikki asiat ovat neuvoteltavissa. Meidän opettajanhuoneen galluptulos taisi olla että sellainen 1300-1500
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meidän opettajanhuoneen galluptulos taisi olla että sellainen 1300-1500
Voin vain kuvitella sitä objektiivisuuden ja tasokkaan keskustelun määrää.

Rehellisesti sanottuna nykyisen opettajakunnan sitominen oikeisiin töihin 4 viikoksi kesäisin on huono säästökeino, he eivät ole tällaiseen normaalielämään tottuneet, ja uupuisivat todennäköisesti tyystin. Näinollen työsuorite jäisi heikoksi, ja kustannukset mm sairauspoissaoloineen vain nousisivat.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voin vain kuvitella sitä objektiivisuuden ja tasokkaan keskustelun määrää.

Rehellisesti sanottuna nykyisen opettajakunnan sitominen oikeisiin töihin 4 viikoksi kesäisin on huono säästökeino, he eivät ole tällaiseen normaalielämään tottuneet, ja uupuisivat todennäköisesti tyystin. Näinollen työsuorite jäisi heikoksi, ja kustannukset mm sairauspoissaoloineen vain nousisivat.

Benicio on oikeassa, mistä ammattiryhmästä löytyi tämä oleellinen aspekti asiaan?

Vakavasti ottaen näin osalle opettajakunnasta kävisi. Benicion kannattaisi ihan kokeilumielessä sijaistaa vaikka lähikoulussaan viikko ja avautua sitten lisää. Sijaisella tosin jäisi vastuu/vanhempien/sossujen kanssa palaveeraaminen vähemmälle mutta saisit sentään pintaraapaisun koulun arjesta:)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rehellisesti sanottuna nykyisen opettajakunnan sitominen oikeisiin töihin 4 viikoksi kesäisin on huono säästökeino, he eivät ole tällaiseen normaalielämään tottuneet, ja uupuisivat todennäköisesti tyystin. Näinollen työsuorite jäisi heikoksi, ja kustannukset mm sairauspoissaoloineen vain nousisivat.
Voi olla, koska lukukausi on monelle niin hektinen ja rankka, ettei siitä muutamassa viikossa ehdi palautua.

Olen ollut palvelualalla duunissa sekä konttorin että aspan puolella ennen opettamista. Näistä yhtälailla palkitsevinta kuin hektisintä ja vastuullisinta on ollut opettaminen. Toki on niitäkin opettajia, jotka kykyjensä, aineensa tai luonteensa puolesta pystyvät siihen, että homma on varsin leppoisaa. Mulla se tarkoittaisi tällä hetkellä työtehtävien laiminlyömistä tai hoitamista huonosti, eikä siihen työmoraalini anna periksi. En väitä, että opettaminen olisi yleisesti ottaen rankinta duunia maan päällä, ei varmasti lähelläkään sitä, mutta se on monelle työhönsä paneutuvalle ja kokeneellekin opelle varsin vaativa ja uuvuttava duuni, eikä tällöin ole kovin ylentävää luka jonkun benicion trollaamista ja vähättelyä, kun itse tietää meiningin kulissien takana.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin vain kuvitella sitä objektiivisuuden ja tasokkaan keskustelun määrää.

Rehellisesti sanottuna nykyisen opettajakunnan sitominen oikeisiin töihin 4 viikoksi kesäisin on huono säästökeino, he eivät ole tällaiseen normaalielämään tottuneet, ja uupuisivat todennäköisesti tyystin. Näinollen työsuorite jäisi heikoksi, ja kustannukset mm sairauspoissaoloineen vain nousisivat.

Mielestäni sinä puhut epäolennaisista asioista, kaikissa ammateissa on niitä jotka uupuvat. Opettajat saavat vuodessa 10 kuukauden palkan, joten sen verran tehdään myös töitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös