Itsemurha

  • 284 145
  • 757

redpecka

Jäsen
Uusi parempi vuosi, lupauksia ja valoja, ja kissanpaskanvitut. Siis oikeasti ei ole vittu todellista. Oikeasti kiikkuisin nyt just jossain jos olisi energiaa tehdä se. Ja jos en miettisi että lapset joutuisivat sitten hautaamaan. Eli jään odottamaan yläkerran viimeistä tuomiota. Taas kerran.

Ei vittu voinut 2021 alkaa yhtään vittu paskemmin. Toivo oli korkealla kuten aina. Fuck this shit.
Ei mikään tietysti ikinä mitään herkkua. En tiedä mitä sulle nyt tapahtunut. Mua ärsyttää nää pommit. Tämmöisten ketjujen aiheena ne on tietty pientä. Muuten toki elän tätä ketjua vaikkei mun tarviikaan jouduttaa loppua sen kummemmin, sadan vuoden kuluttua olen joka tapauksessa mennyttä. Vai olenko?

Eiku seuraavaan vuoteen.

♥ ♥
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraa oma kertomus otsikon aiheesta. Tämä tuli omalle kohdalle ajankohtaiseksi jokunen vuosi takaperin. Olin todella pettynyt itseeni ja oikeastaan koko elämäni oli ollut yhtä tekemättömien tekojen katumista. Olin kuitenkin aina siihen saakka ajatellut, että seuraavaan mahdollisuuteen tartun varmasti ja nyt otan itseäni niskasta kiinni ja saan jotain aikaiseksi. Siinä vaiheessa kun ikä alkoi lähestyä kolmea kymmentä, loppui usko. Varmasti vuosien vieriessä mukaan oli livahtanut myös masennusta, joka sai aina vähän lisää tilaa päänupista uuden epäonnistumisen sattuessa kohdalle.

Olo oli silloin aika sietämätön. Jotain oli muutettava. Tiesin etten voisi muuttua sellaiseksi ihmiseksi jollaiseksi haluaisin, en edes sellaiseksi jota sietäisin. Pahimmalta tuntui kuitenkin se mitä tällainen ihminen tekee lähimmäisilleen. Tiesin että elämäni ja sen hallinta heikkenisi koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja kärsimykseni näkeminen satuttaisi minusta välittäviä ihmisiä. En nimittäin oikein enää pystynyt peittelemään sitä että kärsin. Erityisesti surin vaimoni kohtaloa ja kaduin sitä että olimme menneet naimisiin. Hän ei varmasti lähtisi viereltäni ja jatkaisin hänenkin elämänsä pilaamista. Laskeskelin että jos hänellä menee 2-3 vuotta lähdöstäni toipumiseen, hän ehtii vielä hyvin tavata jonkun toisen, perustaa perheen ja elää täyden elämän. Mikään ei tietenkään ole varmaa tai riskitöntä. Toisaalta miehelle, joka ei itse pysty muuttumaan ei oikein ollut hyviä vaihtoehtoja.

Aluksi suunnittelin katoavani vain jonnekkin kadulle asumaan. Lähtisin maasta, jonnekin missä olisi talvisin hiukan lämpimämpää ja elelisin kerjäten ja keräten pulloja. Luin kuitenkin espanjalaisesta lakimiehestä, joka katosi ja löydettiin vuosikymmenien jälkeen elelemässä vuorilla. Omaisten tuska oli edelleen kova ja erityisen kovaa tuntui olleen ne vuodet, kun eivät tietäneet mitä lähimmäiselle oli tapahtunut. Seuraavaksi suunnittelin kirjoittavani kirjeen, jossa selitän miksi teen itsemurhan. Kirjoitin jo valmiiksi runoja. Ei sellaiseen voi kuitenkaan kirjoittaa, että teen tämän siksi ettei teidän tarvitse kärsiä takiani. Sehän tuottaisi aivan kauhean syyllisyyden tunteen. Ajattelin sitten valehdella kirjeessä, muuttua muutenkin kusipääksi ja ajaa kaikki pois luotani, mutta se ei sopinut luonteeseeni enkä osannut sillä tavalla kovettaa itseäni.

Viimein sitten keksin. Ihmisiä, nuoriakin, kuolee onnettomuuksissa jatkuvasti. Läheisen kuolema on aina kova paikka, mutta onnettomuuksille ei voi mitään. Vanhemmat eivät tietenkään koskaan toivu kokonaan lapsen kuolemasta, mutta heille minulla ei ollut tarjota hyviä vaihtoehtoja. Kavereille ja vaimolleni tämä olisi paras mahdollinen ratkaisu pidemmällä tähtäimellä. Olin siis mielestäni pohtinut asian melko loogisesti ja rauhassa tutkien, toisin kuin usein tunnutaan ajateltavan. Punnitsin todennäköisyyksiä elämän kääntämisestä parempaan ja vaihtoehtojen seurauksista läheisille. Oman kuoleman verhoaminen onnettomuudeksi ei kuitenkaan ole helppoa. Niinpä kehittelin tapoja, jotka selittäisivät onnettomuuden, en hakenut apua ongelmiini, enkä varsinkaan kertonut tuntemuksistani kellekkään.

Olin päättänyt suorittaa suunnitelmani, mutta kuten kaikki muukin hiukankaan keskittymistä vaativa tai epämiellyttävä, tämäkin tuotti suuria ongelmia saada aikaiseksi. En siis saanut edes aikaiseksi nousta ylös sohvalta ja päättää päiviäni. Kyse ei ollut siitä, että siinä kohtaa olisin ollut liian väsynyt tai peloissani. Päätöksen tehtyäni sain tietyllä tavalla rauhan ja uutta energiaakin. Kun sitten lopulta vihdoin sain aikaiseksi, oli jo tammikuu pitkällä. Meri oli mennyt yllättäen jäähän ja suunnitelmani onnistuminen oli epävarmaa. Koska en pystynyt toteuttamaan suunnitelmaani eikä minulla ollut energiaa keksiä uutta, päätin sitten vihdoin ottaa yhteyttä lääkäriin.

Omalla kohdalla parhaaksi hoidoksi koin lääkkeet, ne auttoivat varsin tehokkaasti ja palauttivat hyvän olon tunteen ja toimintakyvyn (siinä määrin, kuin sitä nyt itsellä yleensäkään on). Terapian koin melko turhaksi. Kriisiterapiassa listattiin toiveita ja unelmia (joita minulla ei ole) ja tehtiin suunnitelmia eri asioiden toteuttamiseksi (jollaisia olin itsenäisesti tehnyt varmaan satoja tuloksetta). Psykoterapiaankin pääsin ja siellä kävin jokusen kerran, mutta siellä ei oikein ollut vastauksia mihinkään, joten kiinnostus siihen loppui kohtalaisen nopeasti. Hoito YTHS:llä ja Helsingin kaupungilla oli mielestäni melko hyvää, mutta se mikä jäi kaivelemaan oli se, että vaikka pari kertaa kyselin, niin en saanut oikein diagnoosia tilastani. Uskoakseni kärsin kyllä vaikeasta masennuksesta noilla kohdin, mutta kukaan ei sitä minulle kertonut. On jotenkin vaikeaa parantua, jos ei tiedä sairastavansa.

Tällainen tämä tarina. Tällä hetkellä menee kohtalaisen huonosti, joten tunsin tarvetta kirjoittaa tätä tapausta ylös johonkin. Ei kuitenkaan hätää, itsemurha ei ole tällä hetkellä ajankohtainen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Hieno teksti @Orava Tällaiset asiat ovat vaan sellaisia mihin vastauksen löytää vain itse. Hyvä myös että niistä pystyy puhumaan.

Oma saaga tällä saralla on myös kiikun kaakun vaiheilla vielä pitkään. Tossa oli monta hyvää päivää kiitos palstatovereiden mut nyt taas tulee vyön alle iskua vähän joka paikasta ja mieli apea.

Tsemppiä sulle
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sinä olet @Orava käynyt läpi itse kehittelemäni termin mukaisesti umpikujamasennusta. En tiedä onko tälle jotain lääketieteellistä oikeaa termiä olemassa, tuskin on näin hoopolle jutulle, mutta jostain tuollaisesta samanlaisesta asiasta kärsineenä koetan hahmottaa mistä on kyse. Kaikki masennus ei siis ole mielestäni vain vaikeaa ja itsetuhoista, tai että vaikea ja itsetuhoinen masennus johtaa aina väistämättä johkin peruuttamattomaan.

Eli tiedän miltä tuntuu, kun ajattelee vaan, että voisi pakata repun ja painua lähimetsään asumaan. Siellä olisi erossa kaikesta tuskasta ja taakasta. Mutta siinä myös menettää turvaverkon, joka meillä Suomessa kaikilla on. Se voi olla pyllystä paikoin, kun esimerkiksi asunnottomiakin on paljon, mutta se on myös aika tehokas parhaimmillaan. Meistä harva osaisi asua missään missään "ulkopuolella" kaiken osaamattomuuden suhteen, joten se pahentaa sitä "umpikujaa". Silloin voi tulla se itsemurhakin mieleen, ja todella moni tekee asian pikaistuksissaan. Ei yksinkertaisesti auta edes kävellä ovesta ulos, kun silloinkin tuntuu vieraalta olla "kaikkien" kanssa läsnä.

Tietysti tässä sinun tapauksessa varmasti masennuksestakin kyse, mutta minulla se on myös paljolti eräänlaisia ideologian rippeitä. Ei ole kyse ismeistä, ei politiikasta, ei mistään tuollaisesta paskasta, vaan siitä, ettei löydä mielessään paikkaa yhteiskunnasta tai elämästä yleensäkään. Mutta ne ovat aika henkeviä ajatuksia lopulta, joten en niitä sinulle tyrkytä.

Sanon vain, että mielessä voi olla voimaa, siellä voi olla älyä, siellä voi olla todella kovia ja aitoja tunteita, mutta niitä ei välttämättä yhdistä mikään päämäärä. Eikä ole ehkä keinoja valjastaa näitä asioita suorittaakseen elämän paineet. Se on vaikea tilanne, ja siihen ei mikään puoskariterapia sinänsä auta, koska minullakin psykologi on ihan kujalla mitä sille sanoo. Se nostaa vaan monen tonnin liksat hymyilemällä typerästi.

Mitä tuohon ilmoille heittämääni termiin muutakin tulee, niin juuri tuollainen vaikea, olemassaolon ihmettelyä pursuava olo päättyy herkästi tällaiseen umpikujaan. Varmaan lähtökohtaisesti siten sitä kuitenkin lienee hyvä hoitaa, että terapiaa tai jotain ajattelunmuokkausta tehtäisiin, koska minäkin näin sitä umpikujaa joka paikassa ennen kuin elämäntilanne parani. Kyllä me tarvitsemme keskustelua ja kertomista ja kanssakäymistä niiden kanssa, jotka oikeasti kuuntelevat.

Pahimmillaan kerroin kallilla rahalla viimeisenä keinona maksetulle yksityiselle psykiatrille, että kahden kuukauden jälkeen minä katoan hengittämästä tätä maailmaa, kun ne viimeisetkin rahat loppuu. Se tuntui niin puhtaasti vain umpikujalta. Katsot mihin tahansa, niin näet vain tyhjää. Näet kuolemaa. Siellä umpikujassa ei näe paluuta entiseen, mutta on vaikea sitten kuitenkaan katsoa tulevaisuuteenkaan, joten jäädään "tyhjiöön". Koetetaan siis paeta omaa mieltä myös fyysisin keinoin, jos se "rohkeus" antaa periksi, joten ehkä siksikin lakimies epsanjasta oli ottanut hatkat.

Kaikki epätoivo on ehkä typerästi sanottuna harhaa, mutta sitä se kuitenkin monesti on. Mutta sinulta oli rohkeaa kirjoittaa ajatuksesi meidän luettavaksi. Se oli hieno teko ja se on aina askel parempaan.
 
Viimeksi muokattu:

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos kommentista @peksa, toivottavasti jaksat kiikutella. Itsellä kesti ensin että kaikki muuttui ihan OK:ksi. Ettei enää kaduttanut etten saanut suunnitelmiani toteutettua, mutta ei oikeastaan olisi kaduttanut, vaikka olisinkin saanut. Sitten pikkuhiljaa ihan oikea ilo palasi elämään. Kun onnistuu edes kohtalaisesti jossain, niin mieleen palaa ajatus, että ehkä tästä saattaa tuurilla tullakin jotain.


Tietysti tässä sinun tapauksessa varmasti masennuksestakin kyse, mutta minulla se on myös paljolti eräänlaisia ideologian rippeitä. Ei ole kyse ismeistä, ei politiikasta, ei mistään tuollaisesta paskasta, vaan siitä, ettei löydä mielessään paikkaa yhteiskunnasta tai elämästä yleensäkään. Mutta ne ovat aika henkeviä ajatuksia lopulta, joten en niitä sinulle tyrkytä.
Sehän se on luultavasti isolla osalla itsemurhan tehneillä se ongelma, ettei sitä sopivaa paikkaa ole löytynyt, jossa voisi toteuttaa itseään. Ehkä pahinta on se, kun ei ole hajuakaan mistä sitä paikkaa etsisi tai onko sitä olemassa lainkaan. Omalla kohdalla kaikki kuitenkin kumpusi pettymyksestä itseeni. Oli merkityksetöntä, että missä se oma paikka oli, kun en päässyt mihinkään suuntaan.

Masennuksesta sen verran, että se saattaa kääntää ajattelun aivan väärille urille jolloin ei enää tunnista omia taitojaan ja voimavarojaan. Tällöin on mahdoton arvioida esimerkiksi itsemurhan kannattavuutta loogisesti. Näin kävi myös omalla kohdalla. Oli aika järkyttävääkin huomata kuinka sairaus voi muuttaa omaa persoonaa ja suoraan ajatuksia. Nyt usein huonoina hetkinä pohdin, että ovatko nämä todella minun rehellisiä ajatuksiani vai onko synkkä ystäväni taas ruorissa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Masennuksesta sen verran, että se saattaa kääntää ajattelun aivan väärille urille jolloin ei enää tunnista omia taitojaan ja voimavarojaan. Tällöin on mahdoton arvioida esimerkiksi itsemurhan kannattavuutta loogisesti. Näin kävi myös omalla kohdalla. Oli aika järkyttävääkin huomata kuinka sairaus voi muuttaa omaa persoonaa ja suoraan ajatuksia. Nyt usein huonoina hetkinä pohdin, että ovatko nämä todella minun rehellisiä ajatuksiani vai onko synkkä ystäväni taas ruorissa.

Tuo on totta, että masentuneena oma osaaminen ja olo hämärtyy realistisistakin kuvitelmista riippumatta, mutta se, että alkaa miettiä itsemurhaa itsessään loogiselta kantilta on aika vaarallista. Tuollaisia puhuvat saattavat päätyä lopulliseen ratkaisuun helpommin, jos edes puhuvat mitään ääneen. Siinä ajattelumallissa ajatellaan, että kuoleminen, varsinkin oman käden kautta, olisikin jotain tuosta noin vain jotenkin kannattavaa. Miten itsemurha voi olla kannattavaa, tai jotenkin hyödyllistä? Siinähän tapetaan kaikki mitä edessä voisi olla, vaikka tiedän kun tuntuu toisin. Toki voin tuon tässä yhteydessä käyttämäsi logiikan mukaisesti sanoa aina, että kaikilla on tietysti oikeus päättää omasta elämästään, mutta on sekin raju ajatus muistutusmielessä. Niin se kuitenkin menee.

Sinä @Orava olet minusta nyt pikemminkin loogisesti arvioinut masennusta laajemminkin myös itsemurhan anatomiaa miettien, mikä on erittäin hyvä merkki jatkon kannalta. Tuohon pitäisi kaikkien pyrkiä, mutta valitettavasti kaikki eivät ole halukkaita ottamaan apua vastaan, tai eivät välttämättä vain yksinkertaisesti tiedä mitä tapahtuu, jos koettaisi jatkaa eteenpäin. En ole mikään uskonnollinen julistaja tässä asiassa, koska on kaikenlaisia kokemuksia kuolemisesta ja selviämisestä. Mutta se pimeys voi olla niin mustaa, ettei pahinkaan kaamos pääse lähellekään. En toki arvostele suoraan ilman poikkeuksia kaamosmasennuksesta kärsiviä, mutta usein sellaisesta puhuminen tuntuu falskilta ja ihmisiä aliarvioivalta.

Persoonan muuttumisesta voin sanoa omalla kohdallani, että niin on käynyt. Kiltti olen edelleen, mutta sairauden myötä murehtii reilusti enemmän haitallisin tavoin, joista voisi niin sanotusti poisoppia. Olen siis murehtijaluonne luontaisestikin, mutta laajamittaiset ja psykologisesti raskaat oireet tuhoavat ikävästi yleistä tilaa, jota ei vain mikään tunteiden tietoinenkaan muokkaus paranna tai muuta toiseksi. Oma teoriani on se, että masennus sekoittuu luontaisiin oireisiin, ja siten varsinkin pitkäaikaisesti sairaasta tulee eräänlainen sekoitus kaikkea mitä elämä on mukanaan tuonut, jolloin masennustila jää kenties päälle. Toki niin se tekee jonkin aikaa "tavallisillakin" ihmisillä, mutta meillä mielialaongelmaisilla nämä asiat korostuvat selkeämmin tuoden suuria ja ikävä kyllä pidempiaikaisiakin vaikeuksia ratkaisukeskeisyydessä.

Masennus tekee joillekin meistä, olimme kuinka älykkäitä tahansa, "hitauden" monissa asioissa. Me pysähdymme miettimään.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mulla meni ns välit poikki mun työkaverin kanssa ja masentaa. Vaikka @RäpyläRepe auttoi safkoissa toistamiseen (kiitos siitä) niin nyt päin apeaa.

Kun työkaverin kanssa ollu sellainen 2v kestäny 'suhde' työpaikalla eli vuorokaveri niin mulla katkes se 'rakkauden lanka' johtuen alkuvuoden tapahtumista.

Ens viikolla on sit palaveri miksi näin.. jos nyt sinne asti pääsee

Saunaan tai rentoutumaan ei pääse mihinkään kun kaikki paikat kiinni. Toisaalta ei ole kyllä rahaakaan sellaiseen niin paskan väliä. Vitun paskaa.

Sen lisäks olen toisen asteen kaveri niille jotka on mulle tärkeämpiä eli vastaus tulee silloin kun viitsii (En ole kertonut niille ongelmista) kun säälipaskaa en kaipaa.

Olis toivomus nukkumaan mennessä rauhallinen poismeno..

En tosin oo muutenkaan nukkunu hyvin..

Ja nyt ei auta kyllä se tästä.

Jos on näkemiin niin sit hyvät jatkot jengille....
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mulla meni ns välit poikki mun työkaverin kanssa ja masentaa. Vaikka @RäpyläRepe auttoi safkoissa toistamiseen (kiitos siitä) niin nyt päin apeaa.

Kun työkaverin kanssa ollu sellainen 2v kestäny 'suhde' työpaikalla eli vuorokaveri niin mulla katkes se 'rakkauden lanka' johtuen alkuvuoden tapahtumista.

Ens viikolla on sit palaveri miksi näin.. jos nyt sinne asti pääsee

Saunaan tai rentoutumaan ei pääse mihinkään kun kaikki paikat kiinni. Toisaalta ei ole kyllä rahaakaan sellaiseen niin paskan väliä. Vitun paskaa.

Sen lisäks olen toisen asteen kaveri niille jotka on mulle tärkeämpiä eli vastaus tulee silloin kun viitsii (En ole kertonut niille ongelmista) kun säälipaskaa en kaipaa.

Olis toivomus nukkumaan mennessä rauhallinen poismeno..

En tosin oo muutenkaan nukkunu hyvin..

Ja nyt ei auta kyllä se tästä.

Jos on näkemiin niin sit hyvät jatkot jengille....

Terve.

Voin mainita olevani konkari mielenterveysasioissa. Etenkin masennuksessa ja ahdistuksessa. Tiedän ettei "kyllä se tästä", kun kriisi on kuumimmillaan. Ei nyt. Silti joskus. Ennemmin tai myöhemmin.

Näissä asioissa aika on lääke. Katatonisesta sänkyynpaskomisdepiksestäkin voi päästä pois. Trust me!

Turhauttavan pitkän sytytyslangan medisiini aika on, vaan silti on. Yhtenä päivänä, aamuna, yönä, iltana voi alkaakin jokin asia kiinnostamaan, helpottamaan ja mikä parasta: unohtumaan. Muuttumaan tunteesta muistoksi, jolle voi kohauttaa olkapäitä.

Jos olo on aivan sietämätön niin 112 sitten.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Terve.

Voin mainita olevani konkari mielenterveysasioissa. Etenkin masennuksessa ja ahdistuksessa. Tiedän ettei "kyllä se tästä", kun kriisi on kuumimmillaan. Ei nyt. Silti joskus. Ennemmin tai myöhemmin.

Näissä asioissa aika on lääke. Katatonisesta sänkyynpaskomisdepiksestäkin voi päästä pois. Trust me!

Jos olo on aivan sietämätön niin 112 sitten.

112 ei tässä asiassa auta. Kun elämä on virallisesti paskaa ja vaihtoehtoja ei ole.

Muutama asia mikä nyt tuli mieleen. Villasukissa joita käytän on kummassakin iso reikä pohjassa. Pitkien kalsareiden vyötärökuminauha on poikki. Tietokone vetelee viimeisiään. Rillit kokolailla finaalissa. Jääkaapissa valo rikki. Sit saunaan ei pääse mihinkään(tai pääsis mut ei ole niin paljoa rahaa). Enää puuttuu että kainaloon tulis finni.

Vedän pillerit naamaan(kun niitä vielä on) ja takas koomaan kun sunnuntaiks vasta pitäs selvitä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kuoleman portteja ollaan kalisteltu ja kämppäkin on ollut aina välillä aika raisussa kuosissa. Se tarkoittaa useita kymmeniä jätesäkillisiä roskaa yms. Mutta, tässä minäkin vielä olen. Kaikki on mahdollista, ja aika sitten kuitenkin ratkaisee asiat ennemmin tai myöhemmin kuten @Uleåborgir kirjoittaa.

Sinulla @peksa on kuitenkin sellainen tietynlainen selviytyjän järki päässä, mikä ei ole aina itsestäänselvyys, jos mielenterveysongelmista puhutaan. Ennustan täten parempaa tulevaisuutta, ja vaikka kaksi tuntia pohdinkin viestiäsi, niin tämän parempaa vastausta minulla ei ole tarjota. Ehkä voin sanoa vielä sen, että jatka kirjoittamista tänne, koska siten saat jatkossakin jäsenneltyä ajatuksiasi ja sitä paremmin ihmiset osaavat niihin reagoida. Et ole yksin, vaikka siltä kovastikin tuntuisi. Olet hyvä tyyppi!
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sinulla @peksa on kuitenkin sellainen tietynlainen selviytyjän järki päässä, mikä ei ole aina itsestäänselvyys, jos mielenterveysongelmista puhutaan. Ennustan täten parempaa tulevaisuutta, ja vaikka kaksi tuntia pohdinkin viestiäsi, niin tämän parempaa vastausta minulla ei ole tarjota. Ehkä voin sanoa vielä sen, että jatka kirjoittamista tänne, koska siten saat jatkossakin jäsenneltyä ajatuksiasi ja sitä paremmin ihmiset osaavat niihin reagoida. Et ole yksin, vaikka siltä kovastikin tuntuisi. Olet hyvä tyyppi!

Allekirjoitan ja en allekirjoita tämän/tätä. Mun ehkä se suurin juttu mitä kaipaisin on loma kaikesta, aivan kaikesta ilman velvollisuutta tehdä yhtään mitään ja jonkinlainen mielen ja kehon rentoutus. Olen siis käytännössä loppu moneltakin osin.

Se nyt vaan ei ole millään tapaa mahdollista syistä jotka olen aiemmin maininnu. Jos mun pitäis selvitä tästä paskasta niin äskenmainittu ei ole mahdollista jos ottaa nykyiset realiteetit. Kassa on tyhjä että pystyisin pitään töistä 'lomaa'. Saikku taas ei ole vaihtoehto muutamasta järkisyystä. Silloin loppuu rahat ja ja vuokranmaksu ei ole mahdollista sairauspäivärahalla. Tarkoittaa sitä koska mun vuokrasoppari käytännössä on irtisanottavissa noin 40pv maksun myöhästymisestä. Ja sen jälkeen nukun ulkona joka myös väistämättä tarkoittaa silloin sitä että työt loppuu kun ei silloin enää jaksa.

Sinänsä viisaita sanoja toveri @godspeed
Hyvä tyyppi joo jota kaikki ns kaverit tapaa vain silloin kun ei ole muuta tekemistä kärjistetysti. Työkaveri jonka kanssa oon ollu samassa vuorossa nyt 2 vuotta niin kohtelee mua huonosti ja pyysinkin vuoronvaihtoa tässä -> odotettavissa jännä ens viikko kun mun pitää perustella ylemmälle taholle miksi haluan vuoronvaihdon. Mutta toikaan ei ole helppo case kun työkaveri vaan on osasyy tässä asiassa. Jos mulla olisi muuten kaikki hyvin niin tämä ei hetkauttais millään tapaa. Mutta ilmapiiri on töissä on luvalla sanoen jäätävä.

Ja kun kaikki mahdolliset turvaverkot katastrofin kohdatessa on käytetty tai niitä ei ole niin vaikea on tilanne. Joten siinä mielessä jos ja kun pitää loppuviimein ite päättää tämä asia niin silloin se on myös vakavasti mietitty.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Kommentoin nyt tässä yksityiskeskustelumme sijaan, kun tähän voisi ehkä muiden komppausta tai näkemyksiä tarjota, joilla on ns. kokemusasiantuntijuutta.

Mutta siis, en muista kenenkään valittaneen sitä, että tuli oltua liian avoin omasta tilanteesta tai tulipa puhuttua jollekin, mutta ei olisi kyllä pitänyt. Helppoahan se ei varmasti ole, mutta ihmiset ympärillä osaavat kenties suhtautua vähän paremmin vaatimuksiensa kanssa, jos olisivat tietoisia tilanteestasi. Tarkoitan tällä siis työkaveriasi pääasiassa.

Ehkä työnantajalle on syytä miettiä vain miten asiansa ilmoittaa, että ei anna väärää mielikuvaa ja aiheuta mitään ylimääräisiä pelkoja, vaan antaa kuvan sitkeästä ja määrätietoisesta työntekijästä. Toki useimmat työnantajat ovat inhimillisiä ja hyviä ihmisiä, joilla riittää ymmärrys ja sanoissa ei tarvitse säästellä, mutta ei liene haittaa etukäteen asiaa pohtia, että millainen tyyppi on kyseessä.

Se on kuitenkin fakta, että kysyvä ei tieltä eksy, eikä kukaan osaa tarjota apua tai suhtautua tilanteen myötäisesti, jos ei ole tietoinen. Ilman puhetta ihmiset ympärillä käyttäytyvät ja reagoivat asioihin samoin kuin aiemminkin - tuiki tietämättömänä.

Tämä koskee siis tietty yleisesti muitakin kuin @peksa
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@RäpyläRepe

Minut oltiin potkimassa koulusta pois, kun kerroin sairaudestani. Tein siis ikään kuin karhunpalveluksen toisille hakijoille, koska jatkossa heiltä aivan varmasti kysytään myös mielenterveysongelmista. Niin erikoinen oli oma tarinani heille, etten usko kenenkään muun tehneen mitää vastaavaa aiemmin. Toki ala on myös henkisesti vaativa ja vastuuta on monenlaista myös ihmishenkiä ajatellen, eikä ehkä nykyään muutenkaan pääsisi sinne, vaikka jostain ihmeen syystä olisikin lääkärin myöntymys. Silloinkin koulun oma lääkäri totesi, ettei ole estettä koulutuksen jatkamiselle.

Eli kaikesta ei vain vieläkään, nykypäivänä, kannata kertoa, jos vaan yhtään voi olla hiljaa ja on mahdollista hoitaa asiat "hiljaksiin" ilman mitään epäilyksiä. Mielenterveysasiat eivät ole meidän kollektiivisen hyväksynnän parissa toisaalta aina edes "lievemmilläkään" aloilla, jos jotain sekoilua on mahdollisesti luvassa. Me tiedämme esimerkiksi jo senkin tosiseikan, että julkibipo Tapio Suominen sai kun saikin kenkää, kun työnantajan ymmärrys loppui hieman poikkeuksellistikin, mutta ymmärrettävästi kesken. Se on ihan tavallista, että johonkin se raja pitää vetää tapauksessa kuin tapauksessa.

Suomi on kilpailuyhteiskunta, jonka vuoksi täällä on korkeita opiskelu- ja työtuloksia mitattavissa paljon laajemmin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Älä kerro, jos ei ole aivan pakko. Sinun paikallesi on jonoa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
EI ehkä pitäisi ottaa osaa kun ei ole tähän paljon sanottavaa, muuten kuin että pidän itsemurhaa yhtenä itsekkäimmistä teoista. Muutama tuttu on sen tehnyt mutta ei onneksi yksikään kaveri. Sen sijaan vanhemman veljen paras ystävä oli yksi niistä tutuista joka hyppäsi kiikkuun. Lähti naisystävänsä vierestä yöllä ja löytyi aamulla mökin takaa puusta. Sanoisin että siinä meinasi hajota sitten tervepäisen velimiehenkin nuppi kun uutinen saatiin jo aamulla tulemaan meille asti. Tietenkin naisystävä osasi parhaalle kaverille ilmoittaa ensimmäisten joukossa.
Sen lisäki on kaksi kaverin kaveria lähtenyt oma-alotteisesti, toinen kivirepun kanssa sillalta ja toinen ampu haulikolla pään topaleiksi. Ala-aste ikäisenä lamavuosien aikaan kaksi luokkakaveria jäi ilman toista vanhempaa, pillerit ja autoon kaasuttaminen oli näiden onnistumisten takana.
Olen paristi lukenut tätä ketjua ja sattui nyt tulemaan omista kuulokkeista sellainen biisi että päätin ottaa osaa keskusteluun.

Linkistä youtubeen sen voi kuunnella, kommenteista päätelleen on jotain jeesannut, mutta onko oikeasti vai siksi että on siistiä kirjoittaa niin, niin siitä en mene vannomaan. Videokin kannattaa katsoa, siinäkin on ajatusta.


 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Murkula

En pidä viestistäsi siksi, että siitä pitäisi pitää. Olen vain myös itse seurannut vierestä kaikenlaista. Ehkä vähemmän kuin sinä, mutta silti. Olen erittäin pahoillani sinun puolestasi. Nyt en osaa vain sanoa muuta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Murkula
Olet oikeassa siinä, että aina se on jossain määrin itsekästä. Mutta jos nyt yrittää samaistua tilanteeseen jossa siihen itsekkääseen ratkaisuun päätyy, niin varmaan vaihtoehtoja ei siinä kovin paljon koeta olevan olemassa.

Minun mielestäni ihmiset tekevät todella paljon itsekkäämpiäkin tekoja. Esimerkiksi aloittavat päihteiden käytön.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
@Murkula
Olet oikeassa siinä, että aina se on jossain määrin itsekästä. Mutta jos nyt yrittää samaistua tilanteeseen jossa siihen itsekkääseen ratkaisuun päätyy, niin varmaan vaihtoehtoja ei siinä kovin paljon koeta olevan olemassa.

Minun mielestäni ihmiset tekevät todella paljon itsekkäämpiäkin tekoja. Esimerkiksi aloittavat päihteiden käytön.

Juu. Noista tutuista jotka meni tiedän pari juttua. Toinen löi kaverin kanssa illan vietossa vetoa uskaltaako ampua itsensä. Oli 18 vuotias ilman suuria ongelmia. Veivät junnun kotiin ja ennen kuin auto lähti pihasta kuului talosta kajaus. Velimiehen kaveri oli se kuuluisa viisas, "noudettiin" suoraan lukiosta yliopistoon ja oli hyvässä työpaikassa aiemmin ratkaissut sellaisen suuren yhtiön vuosia kestäneen fysikaalisen ongelman. Mutta hulluuden ja viisauden kaari on ympyrä jonka päät eivät kohtaa. Toisessa päässä on hullut ja toisessa nerot, mutta ero on hiuksen hieno.

Mutta joo, kirjoitin että yksi itsekkäimmistä en niin että se olisi itsekkäin. Toiseski kirjoitin että pidän yhtenä itsekkäimmistä, mutta paheksunko sellaista ratkaisua niin en. Minusta jokainen saa omalla elämällään tehdä mitä lystää onpa se sitten itsekästä tai ei. Ei kukaan ulkopuolinen ole tuomari joka kertoo pitkäänkö paskassa pitää rimpuilla.
Oman parhaan ystäväni isä masentui työuran lopussa ja sehän oli kuin zombi. Ukko veti kerran kaikki mahdolliset pillerit mutta ei onnistunut. Meni aikaa ja masennus poistui. Lopun elämäänsä olikin sitten oma normaali itsensä vailla mitään merkkiä siitä elävän kuolleen jaksosta jota noin 2 vuotta kesti.

Mutta jokainen hoitakoot omat orgasminsa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämä seuraava näkemykseni ei ole varmastikaan kovinkaan suosittu ihmisten keskuudessa, mutta periaatteessahan ihmiset tuomitsevat itsemurhan oman surunsa takia. Perinteinen tapa ilmaista tämä asia on, että minä menetin jonkun. Toki sillä on väliä menettäneellekin ihan helkkaristi kuka kuoli ja kuka sitten ihan oikeasti menetti oman elämänsä tekonsa seurauksena, mutta joskus särähtää korvaan tämä tyyli. Mutta kirjoitin jo joskus aiemmin, että itsemurhan tehneen itsekkyys ja itsemurha sinällään eivät ole mitenkään automaattisesti sulassa sovussa keskenään. Siinähän lopetetaan saatana sentään oma ainutkertainen elämä, vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja. Miten se voi olla itsekästä?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Aika moni "oikeassa elämässä" pitää minua raskaana, vaikeana ja jopa kusipäisenä ihmisenä. Ei se mitenkään uusi asia ole, mutta joskus tuntuu, että jopa tahallaan ymmärretään väärin. En ole aina ollut tällainen (kai), enkä sitten vastaavasti joidenkin ihmisten mielestä ole myöskään raskas, vaikea tai mulkku tyyppi, vaan jotain ihan muuta.

No, ehkä annan siihen mulkkuustulkintaan mahdollisuuden, vaikka se ei olisi lainkaan tarkoitus. On ollut täysin päinvastaisia reaktioita ihmisillä samoista asioista, että toisinaan pitää itsekritiikkiäkin harrastavana ihmisenä pohtia tilanteita tarkemmin. Ja on ihmiset ihan suoraan hylänneetkin, mikä on ehkä tavallisin tapa käsitellä jotkin asiat kanssani. Yksinkertaisesti luulen vain, että olen niin synkkä ihminen, ettei kovinkaan moni oikein pärjää kanssani. Simple as that.

Pitää tämä nyt kuitenkin todeta "julkisestikin", että näin on asianlaita, vaikka tietysti tätäkin tekstinpätkää lukeva ihminen tuntematon onkin. Aina ei ole vain ketään muutakaan, jolle kertoa, joten menkööt tämä erään selkkauksen aiheuttama päätelmä tähän ketjuun. Mitään en itselleni kuitenkaan ole tekemässä. En ainakaan vielä toivottavasti moneen vuoteen.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta joo, kirjoitin että yksi itsekkäimmistä en niin että se olisi itsekkäin. Toiseski kirjoitin että pidän yhtenä itsekkäimmistä, mutta paheksunko sellaista ratkaisua niin en. Minusta jokainen saa omalla elämällään tehdä mitä lystää onpa se sitten itsekästä tai ei. Ei kukaan ulkopuolinen ole tuomari joka kertoo pitkäänkö paskassa pitää rimpuilla.
Tätä itsekkyysjuttua en oikein ole ymmärtänyt koskaan. Itsemurhaa suunnitteleva henkilö on kuitenkin pisteessä, jossa vaihtoehto on usein muille yhä raskaampana taakkana riippuminen. Ihmepelastuminen näyttää kaukaiselta, sillä ennen tähän tilanteeseen päätymistä on yleensä tehty jo kaikki mitä osataan. En mä nyt pysty tota mitenkään näkemään itsekkäänä. Se että ei ymmärrä että taakkana pysyminenkin tuottaisi oikeasti vähemmän tuskaa ei tee tuosta vielä itsekästä.

Toinen vaihtoehto on tietenkin jos kokee ettei ole ketään joka välittäisi, tai jota oma pois meno edes hetkauttaisi. Eipä tuossakaan tilanteessa sitten itsemurha kovin itsekkäältä kuulosta.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Taas on ajat sellaiset että pitäskö päättää luvunlasku.

Kipee ollu ja saikkua. Sit ei oo varaa uusiin kenkiin tai mihinkään muuhunkaan.

Nukkunu olen miten sattuu. Yksi kaveri kyseli vointia mutta muuten on nihkeää..

Jääkaapin valo on edelleen rikki. Puhelin vetää viimeistään joten turha soittaa.

Jotenkin vaan tuntuu siltä että olis good bye tää tää touhu.

En mä tiedä enää kun diabeteslääkkeetki finaalissa. Katselin lisäks että ei mulla ole mitään eikä ketään niin olisi hyvä poistua.

Jos nyt jotain vielä kiinnostaa niin viestin saa pistää. Mutta tuskin kukaan sitäkään.
 

Jenn4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En olisi ikinä kuvitellut missään unessakaan, että kirjoittaisin tähän ketjuun edessä puolitosissaan. Nyt se päivä on kuitenkin koittanut.

Vielä vuoden 2019 tammikuussa mun tulevaisuus oli loistava. Suomi oli Kakon johdolla voittanut MM-kultaa nuorissa, ja tästä sain lisäboostia lukea yliopistoon erästä ainetta. En halua kertoa tätä ainetta, koska en halua antaa liika vinkkejä omasta henkilöllisyydestäni.

Sen verran voin kertoa että kyseessä ei ole yliopiston hankalin aine mutta ei myös ihan helpoin aine päästä sisään. Oli aivan varma että mun suht hyvillä lukiopapereilla pääsisin sisään yliopistoon. Lukiossa olin aika hyvä. En ollut ihan ikäluokkani parhain, mutta kuitenkin aika hyvin sijoituin omassa lukiossani omasta ikäluokastani. Noin sadasta henkilöstä noin 20 ylioppilasta sai mun aikana stipendin hyvästä koulumenestyksestä, ja mähän olin yksi niistä! En saanut missään nimessä sitä parhainta, veikkaan että olin juuri se viimeinen joka sai stipendin. Kuitenkin lukio meni meikäläisen osalta ihan hyvin. Lukiossa mulla oli siis tosi paljon kavereita, vaikkakin läheisiä ystäviä tosi vähän. Lukiossa olin sellainen "kaikkien kaveri"-tyyppi, joka tuli toimeen kaikkien kanssa, mutta todella läheistä suhdetta ei tullut kenenkään kanssa. Armeijan käytyä olikin sitten aika lukea noihin pääsykokeisiin joista puhuin. Vuosi 2019 talvi ja kevään alkupuoli meni kahta asiaa tehdessä. Joka toinen sekunti luin ja joka toinen sekunti katselin Kaapo Kakon mestaruusmaalia. Sitten kun yhteishaku koitti, niin olin kai liian ahne. Hain pelkästään Helsingin yliopistoon lukemaan tätä ainetta. Olisi pitänyt olla nöyrä ja laittaa myös muiden yliopistojen paikat yhteishakuun. En ihan päässyt tähän ihan hyvätasoiseen Helsingin yliopistoon lukemaan tätä ainetta. Olin todella pettynyt itseeni, kun luin paljon ja paikka yliopistossa jäi todella pienestä kiinni. Veikkaan että olin ihan viimeisiä jotka jäivät ulos. Piste-ero ei ollut kuin vaivaiset 0,38 pistettä.

Olin todella, siis todella pettynyt. Koska lukuisat monet kaverini lukiosta pääsivät johonkin tuolloin kouluun, niin oli munkin ihan pakko ihan ryhmäpaineen takia. Mun kaikki läheiset samanikäiset sukulaiset olivat myös päässeet korkeakouluihin samaan aikaan, niin tottakai munkin piti muuttaa kotoa vanhemmiltani johonkin. Päätin sit muuttaa Helsinkiä pienempään, mutta kuitenkin sen verran isoon kaupunkiin että kyllä täältä Liiga-joukkue löytyy. En kuitenkaan hakenut "varahaussa" korkeakouluun vaan ammattikouluun opiskelee sellaista ainetta, joka on suht ok aine lukea. Eka vuosi meni tätä amis-tutkintoa lukiessa ihan hyvin. Tottakai joka sekunti mua hävetti ja vitutti että mä luen jotan amisainetta kun samanikäiset sukulaiset ja kaverit opiskelevat joko korkeakoulussa tai ovat töissä hyvällä palkalla. Sitten kaikki muuttui maaliskussa 2020. Silloin tuli koronavirus Suomeen. Koulut toimivat etänä. Mun kaikki, siis ihan oikeasti kaikki kontakti muuttuivat etäksi. Jäin aivan täydellisesti yksin. En ollut uudessa kotikunnassani tutustua hyvin juuri keneenkään. Sain neljä ok-tason kaveria tuosta amiskoulusta. Siinä kaikki. Siinä on mun nykyinen tukiverkko. Onneksi kuitenkin tuli kevään yhteishaku nopeasti ja päätin uudelleen hakea tuota samaa yliopistoainetta yhteishaussa. Tällä kertaa en laittanut vaikeinta paikkaa (eli sitä Helsinkiä) lainkaan vaan muut isommat kaupungit jotta varmasti pääsisin yliopistoon. Koronan takia kuitenkin pääsykokeet olivat etänä ja hakukriteerit muuttuivat tämän takia. Väitän aika vahvasti, että olisin normaalioloissa päässyt lukemaan tätä kyseistä ainetta yliopistoon. Koronan takia multa jäi tällä kertaa se kyseinen paikka saamatta. Kesällä 2020 kun tajusin Opintopolussa, etten pääsekään yliopistoon, oli tunnelmat todella alhaiset. Ei se auttanut kuin viettää uusi lukuvuosi tässä saatanan amiksessa joka ei mua hirveästi edes kiinnostanut. Samaan aikaan lukioajan tuttavat ja sukulaiset opiskelevat korkeakouluissa. Pelkästään jonkun tutun uusi Instagram-päivitys korkeakoulubileistä saa mut voimaan todella pahoin, koska silloin tiedostan etten mä ole päässyt korkeakouluun. Anteeksi jos kuulostan liian ylimieliseltä, mutta mua lukiossa huonommin menestyneet kaverit opiskelevat arkkitehdiksi, meteorologiksi, uskonnon opettajaksi, tradenomiksi, sairaanhoitajaksi, tuotantotekniikoksi (mitä ikinä se onkaan), optiikoksi, yhteiskuntatieteitä, lakimieheksi jne samaan aikaan kun mä virun amiksessa hyvillä lukiopapereilla. Sitten on kavereita jotka lukion jälkeen pääsivät jollain keinolla esimieshommiin ja tienaavat sen 3000 euroa nettona kuussa jollain saatanan tavalla.

Nyt syyskuun 2020 lähtien on kaikki ollut oikeasti todella paskaa. Oon ollut todella yksin. Mun tukiverkko tässä isossa kaupungissa on vaivaiset neljä henkilöä joita en nää kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. Kaikki muut päivät vietän yksin pienessä yksiössäni. Syyskuussa 2020 tajusin että oli suuri virhe lähteä opiskelemaan jotain amistutkintoa pelkästään sen takia, että minäkin olisin opiskelija. Tätä kyseistä amistutkintoa opiskelen vieläkin, mutta vain sen takia että saisin KELA-tukia. Vielä peruskoulussa sekä lukiossa en halunnut lintsata oppitunteja mistään hinnasta, mutta nyt olen lintsannut niitä jonkin verran. En vielä niin paljoa että jäisin opinnoissa taakse. Ainoastaan sen verran mitä pystyn. Pitäisi odottaa vielä muutama kuukausi, jotta uusi yhteishaku alkaisi. Tuntuu ikuisuudelta mulle. Ja vielä pitäisi jaksaa yksi turha kolmen kuukauden amisharkka ennen yhteishaun tuloksia. Ei ole edes paikkaa saatu enkä usko että saankaan sitä kun korona jyllää niin pahasti nyt helmikuussa. Kaikki tämän alan yritykset toimivat etänä joten paikkaa en tule saamaan. Tämä stressaa ja ahdistaa niin paljon, että ainoa asia joka helpottaa on tuoppi Sandels-olutta.

Olen käytännössä vailla tukiverkkoa kaupungissa jossa asuu yli 100 000 asukasta. Olen yksin vaikka mä olin lukiossa kaikkien kaveri ja todella sosiaalinen. Varmaan sen takia olen nykyisin yksinäinen, kun olin "kaikkien kaveri". Sen takia en saanut yhtään todella läheistä ystävää vaan kaikkien kanssa tuli ihan hyvät välit. Ihan hyvät välit tarkoittaa sitä, että ei olla kuitenkaan läheisiä ystäviä. Tinderistä löysin 2020 maaliskuussa läheisen naisen, jonka kanssa suhde on pysynyt valitettavasti täysin platonisena. Minä olen korviani myöten ihastunut tähän naiseen, mutta valitettavasti hän ei ole minuun vaan taitaa seurustella jonkun muun kanssa nyt. En ole varma seurusteleeko, koska en ole pitänyt häneen yhteyttä. Minä lopetin yhteydenoton, koska en halunnut nähdä häntä toisen miehen kanssa. Hän asuu yli 400 kilometrin päässä minusta joten fyysistä tukiverkkoa en hänestä saisi kuin ehkä kerran kahdessa viikossa. Hän olisi ainut jolle kykeneisin puhua omalla nimellä ja omalla kasvolla tästä tilanteesta.

Nyt olen siinä tilassa että ainoa ystävä on Sandelsin 24-pack salkku 4,7% olutta. Se tulee ostettua joka kerta kun edellinen loppuu. Humalatila tuo ainoa lohtua mulle tällä hetkellä. Selvänä en kykene nauttimaan elämästä. Kun herään selvänä niin pysyn sängyssä noin kaksi tuntia, kun en vain yksinkertaisesti kykene nousemaan ylös sängystä. Se tuottaa liikaa ongelmia. Mulla ei oikeastaan ole unirytmiä. Saatan nukahtaa oikeastaan milloin vain. Yleensä valvon noin 15 tuntia ja sen jälkeen laitan nukkumaan. Tämä tarkoittaa, että mun nukkumaanmeno siirtyy joka kerta noin kolmella tunnilla. Eli jos laitan perjantaina nukkumaan 21:00, niin seuraavan yönä laitan nukkumaan 24:00. Seuraavan yönä 03:00, sen jälkeen 06:00 ja sen seuraavana päivänä 09:00 jne. Nukun oikeastaan silloin kun silmät vain sammuu kiinni.

Nyt tänä vuonna olen havahtunut tosissaan siihen, että olisiko parempi vain lopettaa elämäni. Vielä parisen vuotta sitten Kakon maalin jälkeen mietin, että mitä elämällä on mun nuorella iällä tarjota mulle. Kuvittelin saavani joskus vaimon, lapsia ja kenties lapsenlapsia. Nyt mietin vain että mikä olisi kaunein tapa lopettaa surullinen alamäkeni. Vielä kaksi vuotta sitten kuvittelin että kahden vuoden päästä opiskelen hyvää ainetta yliopistossa ja vietän hauskaa ja surutonta opiskelijaelämää. Nyt oikeastaan ainoa pähkinä on, millä tavalla lopetan elämäni. Olen varma että junan alle, hukuttautuminen, hirttäytyminen ja itseäni ampuminen eivät ole vaihtoehtoja. Niihin en kykene. Olen miettinyt, että parhain vaihtoehto lienee lääkkeiden yliannostus. Se olisi kenties "kaunein" tapa lopettaa elämäni. Silloin ainakin ruumis olisi parhaimmillaan toisin kuin junan alle jäämisen jälkeen.

Ainoa mutta mahdollisessa itsemurhassani olisi läheiset. En haluaisi missään olosuhteissa tuottaa pahaa sukulaisille. Varsinkin vanhempani sekä vielä onneksi elossa olevat mummu ja pappa eivät kykenisi jatkamaan elämää, jos kuulisivat minun kuolleen itsemurhan takia. Isä ja äiti omistavat yrityksen ja heidän elantonsa on siitä kiinni. He eivät varmasti kykenisi jatkamaan elämäänsä, jos kuulisivat minun tehneen itsemurhan. Heidän elämä päättyisi henkisesti siihen paikkaan, eivät he kykenisi jatkamaan yritystään. He ovat ainoat työntekijät yrityksessään, joten muut eivät voi yritystä hoitaa. Toki saattaisivat saada sairaslomaa. En tosin tiedä, kun en ole laista niin perillä. Samaten huoletonta elämää elävät mummu ja pappa eivät saisi elää viimeisiä vuosiaan onnelisina jos kuulisivat minun päätyneen tällaiseen ratkaisuun. Jos vanhemmat ja elossa olevat isovanhempani olisivat jo haudassa, olisi päätös elämäni lopettamisesta paljon helpompi. Nyt olen vielä Matti Nykäsen sanoin ihan "fifty-sixty" sen suhteen jätänkö elämäni tähän vai jatkanko heidän vuokseen elämää.

Tuntuu niin uskomattomalta, että vielä pari vuotta sitten juhlin Kakon maalia maailman onnellisempana miehenä opiskellen samaan aikaan pääsykokeisiin. Äkkiä se alamäki tulee, kun nyt on kaksi vuotta mennyt ja pohdin ihan täysin tosissaan että päädynkö lopettamaan elämäni. Oikeastaan olen jo tosiaan sen verran pohtinyt, että jos sen teen niin teen sen yliannostuksella. Jos yliannostuksen teen, niin puen itselleni hienot vaatteet. Pitäähän sitä arkussa olla puku päällä.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Jenn4

Tuossa sinun tapauksessasi on vähän sellaista erityisesti nuorille ja herkille haitallista rumaa kilpailuhenkisyyttä, ylisosiaalisuuden korostamista, viheliäistä kateutta ja typerryttävää suoritus- ja itsekeskeisyyttä, joita toki nyky-yhteiskuntakin hieman lietsoo. Olen siitä nykyään aivan vitun vihainen taholle jos toiselle, mutta se taitaa olla vain sitä nuoren elämää nykypäivänä. Ja vaikka itse en ole noista asioista aikanani erityisemmin kärsinyt, niin ymmärrän omalta kantiltani tilanteesi paremmin kuin hyvin. En ole siis samanlaista tilannetta kokenut, kun esimerkiksi yksikseni olen aina viihtynyt, mutta jo lukiossa olin itse vakavasti masentunut. Selvisin siitä. Meni useampia vuosia hieman erilaisissa sairausvaiheissa, ja selvisin niistäkin, vaikka tuntui välillä, ettei elämässä ole oikein päämäärää eikä mikään tunnu luonnistuvan. Elämä oli paskaa.

On tietysti hankalaa vakuuttaa joku innokas nuori ihminen siitä, että pitää olla kärsivällinen, mutta sitä minä itse alleviivaisin. Itse joskus nuorempana nimittäin vedin ne pahamaineiset lääkeöverit juuri niin lyhytjännitteisen syyn takia, ettei todellakaan olisi kannattanut. Se onkin yksi turhimmista teoista mitä olen tehnyt ja mihin kukaan yleensä voi päätyä, mutta silloin oli diagnosoimaton sairaus ja kun sen yhdistää juuri hieman herkemmän ihmisen persoonallisuuteen, niin epätoivoisiakin ajatuksia voi kehittyä kuin varkain. Ne voivat tulla yllätyksenä ja niistä voi kertoa kuin menneestä kauppareissusta, mutta niistä pitää "herätä" ja tajuta, että tämä on vakava asia. Sinä puhut itsesi tappamisesta kuin se olisi normaalia.

Tuloksena omassa itsemurhayrityksessä oli siis vain jonkinlainen lääkepsykoosi tms useita päiviä kestänyt sekavuustila, jonka aikana minulla oli kämpässäni muun muassa bileet ja ympäri kehoa kiipeili hyönteisiä, vaikka todellisuudessa olin vain yksin kotona pedissäni pääsääntöisesti taju kankaalla. Pidempiaikaisena oireena toisesta kädestä hermo tuhoutui niin, että sen paranemiseen meni 3-4 kivuliasta kuukautta. Ja tässäkin selvisin vielä vähällä, vaikka sitten kaiken päälle tietysti tuli vielä sellainen syvä katumustila. Pahimmassa tapauksessa epäonnisesta epäonnistustajasta tulee se kuuluisa vihannes, jolloin tragedia on vasta valmis.

En tietystikään nyt tarkoita suositella mitään muita itsemurhakeinoja, mutta tuon esiin, että mikään niistä ei ole varma millään muotoa. Kerron tämän vain faktana, että saan sinut ajattelemaan mistä on kyse. Itsemurha ei ole mikään ratkaisu, eikä se ole ratkaisu varsinkaan missään romanttisessa mielessä. Se voi masentuneena tuntua helkkarin hyvältä jutulta ja voi jopa olla aika raukea olo, kun on tehnyt niin sanotun päätöksen. Todellisuudessa sellaisia asioita on erittäin harvassa, joiden takia voi tai kannattaa itselleen jotain tehdä. Itsemurha on täysin absurdi asia jos pintaa syvemmältä kaivelee, ja onkin täysin oikea ratkaisu kirjoittaa vaikka tänne ajatuksistaan, jos ei muuta, kuin tehdä mitään peruuttamatonta. Alkoholia kannattaisi nyt ainakin hieman himmailla, vaikka tiedät sen kyllä aivan hyvin itsekin.

Valitsin suhtautumisekseni tähän viestiin nyt tällaisen suoraviivaisuuden, koska koen sen olevan sinua kohtaan tarpeen. Mitään ei ole menetetty. Tulevaisuus odottaa edelleen saapumistaan.

Muokkaus: Sen verran tuossa vielä mietin, että ehkä järkevin teko tässä vaiheessa olisi kertoa vanhemmille asiasta. Kertoa, että olo on todella huono, tehdä se asia selväksi.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaan aikaan lukioajan tuttavat ja sukulaiset opiskelevat korkeakouluissa. Pelkästään jonkun tutun uusi Instagram-päivitys korkeakoulubileistä saa mut voimaan todella pahoin, koska silloin tiedostan etten mä ole päässyt korkeakouluun.
Tunnistan tämän kateuden tunteen itsestäni muutamien vuosien takaa. Lukiokaverit porskuttivat eteenpäin, samalla kun itse jäin intin jälkeen pitämään välivuotta kun en tiennyt mitä haluaisin opiskella. Ja kun hain ja pääsin kouluun, se ei todellisuudessa ollut ala mitä halusin opiskella vaan olin siellä vaan siksi, koska "jotain piti opiskella". Yhteisissä illanvietoissa vitutti aina kun juttu kääntyi koulujuttuihin ja opiskelijarientoihin ku itse en joko ollut koulussa tai jos olin niin se ei kiinnostanut yhtään.

Siinä vaiheessa on aika vaikea ymmärtää se minkä lopulta ymmärsin ja nyt ymmärrän: niin kliseiseltä kun se kuulostaakin, niin jokainen löytää sen polkunsa eri tahtia. Vaikka sanotaan, että elämä on lyhyt niin se on toisaalta myös niin pitkä, ettei sillä ole mitään merkitystä jos esimerkiksi kuljet siinä "uraputkessa" vaikka viisi vuotta ikätovereitasi jäljessä. Tai kymmenenkin. Jahka käsitin tämän, päätin lopettaa sen alan opiskelun mikä minua ei kiinnostanut ja hakeutua opiskelemaan alaa mikä oikeasti kiinnostaa. Ekalla yrityksellä en päässyt, toisella pääsin. Sekään ei ole mikään takaraja, jos en olisi päässyt toisella niin sitten kolmannella. Jos en kolmannella, niin sitten neljännellä. Muihin viestisi asioihin en osaa ottaa kantaa mutta tähän sanoisin, että jos et oikeasti ole kiinnostunut opiskelemastasi alasta niin ei sitä kannata pelkkien tukien takia opiskella. On niitä tukia olemassa niillekin, jotka eivät opiskele. Tai sitten muutat takaisin vanhemmillesi, viestistäsi sain kuitenkin sellaisen käsityksen että olette hyvissä väleissä, joten he varmasti ovat valmiita auttamaan. Ja jos nyt osaan yhtään ikääsi tulkita niin todella moni ikäisesi asuu vanhemmillaan, joten ei siinä ainakaan mitään hävettävää ole, jos sitä mietit.

Pääpointti mulla tässä on se, että sulla on vielä valtavasti aikaa tehdä elämälläsi mitä vaan, opiskella mitä vaan. Pari takaiskua on tullut mutta kaikki on edelleen mahdollista. Vaikket ole päässyt haluamaasi opiskelupaikkaan niin et ole silti menettänyt mitään, aina voi hakea uudestaan. Sulla ei ole mikään kiire.


Tuntuu niin uskomattomalta, että vielä pari vuotta sitten juhlin Kakon maalia maailman onnellisempana miehenä opiskellen samaan aikaan pääsykokeisiin. Äkkiä se alamäki tulee, kun nyt on kaksi vuotta mennyt ja pohdin ihan täysin tosissaan että päädynkö lopettamaan elämäni.
Toisaalta on ihan yhtä mahdollista, että kahden vuoden päästä tuntuu uskomattomalta se, miten surkealta kaikki tuntui silloin pari vuotta sitten kun nyt elämä hymyilee. Se ylämäki voi yhtä lailla olla nopea. Tai sitten hidas, tai jotain siltä väliltä. Mielestäni olisi kuitenkin hirvittävä sääli jos et antaisi mahdollisuutta asioiden parantumiselle vaan tekisit jotain peruuttamatonta.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
@Jenn4
Muokkaus: Sen verran tuossa vielä mietin, että ehkä järkevin teko tässä vaiheessa olisi kertoa vanhemmille asiasta. Kertoa, että olo on todella huono, tehdä se asia selväksi.

Tuohon kannustan myös. Ne sun vanhemmat varmasti toivoo, että kertoisit tilanteen. Ei ne suutu vaan tukee ja auttaa.

Ihmiset on täällä nimenomaan toisiaan varten. On ylä ja alamäkiä. Tartu ihmeessä tähän tilaisuuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös