Itsemurha

  • 287 867
  • 759

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hemingway kirjoitti:
Yläasteen aikana tajusin, että ei tässä paketissa nimeltään elämä ole muuta arvoa kuin henkilökohtaisen kokemisen arvo. Mutta vaikka henkilökohtainen kokeminen olisikin mielekästä, niin ymmärrys kaiken suhteellisuudesta tai oikeammin suhteettomuudesta vetää tiukasti kohti hautaa.
Ei itsemurha ole mikään ratkaisu. Sinun pitää yrittää löytää elämästä hyviä asiota ja asioita joista pidät. Nauti pienistä jutuista joita voit kokea. (rakkaus, yhteenkuuluvuuden tunne, oma ja muiden ilo) Tämä on juuri sitä henkilökohtaista kokemista, mutta se mielestäni tekee elämästä elämisen arvoisen.

Eihän koko maailmassa ole mitään järkeä kun sitä alkaa miettiä, mutta elämä voi silti olla ihanaa ja nautinnollista. Minä olen joskus myös miettinyt elämän tarkoitusta ja en ole sitä keksinyt. Itsemurha ei ole koskaan edes käynyt mielessä vaikka on ollut vaikeitakin aikoja. Toivon että tulet toisiin aatoksiin ja löydät elämääsi jotain sellaista joka tuo elämääsi arvon. Jakselua sinne suuntaan.
 
Hemingwaylle en sen kummempia neuvoja osaa antaa, mutta muista kuitenkin Matti Nykäsen kuolematon lausahdus "Elämä on ihmisen parasta aikaa". Mikäli menee itsensä lopettamaan, niin se on kaikki sitten siinä, toista mahdollisuutta ei tule koskaan saamaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kiitoksia vain, myös yksityisviestien lähettäjille. Niissä oli asiaa ja ymmärrystä eikä lainkaan tuomitsemista.

Pitää yrittää taaperrella päivä kerrallaan ja odottaa parempaa. Se vain syvimmissä näköalattomuuden puuskissa tuntuu mahdottomalta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hyvä Hemingway, muutama ajatus.

Jos ajattelet oikesti tuollaisia asioita, voit toteuttaa muutaman ajatuksen. Lähde vaikka Teneriffalle, myyt kaiken irtaimiston ja klähet johonkin lämpimään ja hommaat sieltä jonkun mukavan pikku-duunin vaikka baarimikkona tai jotakin. Tuollaista olen itse pohdiskellut jos olisin pahassa jamassa.

Siellä on täysin uudet kuviot, kukaan ei tunne sinua. Koko maailma on auki! Tapaat jonkun viehekä sénoritan ja näin homma luistaa!!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsemurha on askel kohti vääjäämätöntä, tielle mistä ei ole paluuta. Kyllähän se ratkaisu on, mutta jos ihmisellä on tippaakaan jäljellä tunteita lähimmäisiään kohtaan, niin miettii, onko oikein tuottaa heille loputonta surua. Uskon, että jokaista ihmistä rakastaa joku jossain.

En tuomitse ja moiti, jos se itsemurha käy mielessä, kenelläpä ei olisi käynyt, vakavissaan tai muuten. Myös minulla on, silloin kun ei jaksa ja kun tuntuu, että maailma kaatuu päälle ihan konkreettisesti. Noita tuntemuksia on ollut viimeaikoinakin, mutta yritän puristaa energiaa itselleni niistä asioista, mitkä on minulle yhä edelleen tärkeitä. Tiedän myös, että minusta välitetäänkin. Vaan ei se silti ihmiselle ole helppoa elää kuitenkaan.

puuha-peten neuvo on itseasiassa aika metka. Se, että luopuisi asioista ja ottaisi tilalle uusia. Vanhan päälle ei aina voi rakentaa uutta, vaan joskus on aloitettava täysin alusta. Se on täysi totuus, turhan moni, myös minä mukaanlukien pyrkii sovittamaan kaiken vanhoihin kehyksiin, siksi elämä ei edisty ja se tuntuu kulkevan samaa latua.

Uskon, että muuttumattomuus on eräs syitä itsemurhahalukkuuteen. Toki on muitakin. Sairastuminen henkisesti ei ole aina oma valinta tai oma vika.

Toivon, että Hemingway löydät jonkun uuden mielenkiintoisen polun seurattavaksi. En tuomitse sanojasi, vaikka ne aika karuilta kuulostaakin. Samalla ne kuulostaa surullisen tutuilta.

Meillä on tämä elämä hyvine ja huonoine hetkineen vain kerran käytössä, suurena lahjana, emmehän hukkaa sitä ennen aikojaan? Kukaan ei tiedä, mitä huominen tuo tullessaan, niittääkö viikatemies satoaan, mutta tänään voimme ihan yhtä hyvin juhlia sillä ollaan yhä elossa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Huonoja aikoja seuraa aina hyvät ajat, niin se vain on. Tietysti jos on jotain vakavaa sairautta tai lähimmäisten kuolemaa niin silloin on hankalampi ajatella noin, mutta minusta se toimii. Vähän samaa kirjoittelin jo tuonne onnellisuus-ketjuun.

Itsemurha ei ole ikinä ratkaisu, se jättää vain lähimmäiset suremaan. Uskon että sinustakin välittää ainakin joku, eikö heistä olisi apua? Kynnys tietysti tällaisesta asiasta avautumiseen voi olla suuri, mutta jos on kyse itsensä tappamisesta niin herranen aika puhu nyt jollekin henkilölle.

Jos on rahaa edes hiukkasen niin voit piristää itseäsi tai tehdä arkisistakin asioista mukavia kokemuksia. Ihan perusiltojakin voi piristää leffoilla ja vaikka hyvillä sipseillä tai mitä ihminen nyt haluaakaan tehdä.


Eikö ensin kannattaisi kokeilla selviytyminen ja piristymisen keinoa, ennenkuin noin radikaalit ratkaisut pyörivät päässä? Antaa itsellensä täysin uudessa paikassa, vaikka ulkomailla tai toisella paikkakunnalla.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsemurha on oikeastaan aika itsekäs ratkaisu. Kerroit, että läheiset ovat syy, miksi et sitä tee ja se todistaa, että et ole itsekäs.

Meillä jokaisella on vaikeita aikoja. Itse menetin 90-luvun lamassa kaiken omaisuuteni ja velkoja olen maksellut tähän päivään asti. Se on ollut monesti rankkaa ja paljosta on joutunut tinkimään, mutta se on auttanut jaksamaan, että tiedän, että maaliskuussa 2008 se on ohi ja olen velaton mies.

Vaikka aika on ollut vallankin alkuaikoina rankkaa niin henkisesti, kuin taloudellisestikkin, niin elämänhalu on aina säilynyt. Kiitos siittä ystävilleni, jotka ovat piristäneet minua silloin, kun olen sitä tarvinnut.

Mitä pitemmälle ihminen elää tätä elämää, sen tärkeämmäksi sen arvostaa. On uskomaton onni, että juuri minä niistä miljoonista siittiöistä olen kehittynyt tähän maailmaan. Sitä lottovoittoa en haluaisi menettää.
 

scholl

Jäsen
Snaipperi #16 kirjoitti:
Jos on rahaa edes hiukkasen niin voit piristää itseäsi tai tehdä arkisistakin asioista mukavia kokemuksia. Ihan perusiltojakin voi piristää leffoilla ja vaikka hyvillä sipseillä tai mitä ihminen nyt haluaakaan tehdä.

Itse en usko tuohon ratkaisuna. Mitä enemmän itseään piristää niin sitä vähemmän mikään tuntuu miltään. Uusi auto innostaa ehkä kolme päivää. Tai ainakin itselläni oli niin. Ja tollaisella leffalla on vain muutaman tunnin vaikutus.

Ehdottaisin uutta harrastusta. Joku asia mihin huomaisi kokevansa jollain tavalla intohimoa. Olen itsekin vähän hakemassa sellaista, kun on todella tylsää olla sairaslomalla kun ei saa tehdä töitä eikä kuntoilla ja kun olen varmaan lähes 30 vuotta haastanut itseäni fyysisesti ja saanut hyvää fiilistä siitä fyysisestä rasituksesta (tai vaihtoehtoisesti viihteestä mutta sekin on nyt kielletty), on tilanne jotenkin hankala. Tuntuu, että olisi tapahtunut ikäänkuin jonkinlainen kirous, että nimenomaan urheilu vie lepoon. Ei se ole todellakaan niin vaikeata joutua tilanteeseen, jossa joutuu kyseenalaistamaan asiat ja miettimään, että hohhoijaa mitäs tässä tekisi. Olen miettinyt, että oikeastaan mikään ei ole enää tärkeää tai kiinnosta tai mistä en voisi luopua. Kaikki on tavallaan samantekevää. On vaikea miettiä millä olisi oikeasti jotain väliä. Yksi vuorokausi tuli maattua lähinnä seinäkelloa katsoen. Ihmettelen, etteivät vanhukset tapa itseään. Näin sellaisia tapauksia sairaalassa, missä tilanteessa en itse voisi kuvitella olevani. Vaikka olen hyvin pitkälti sitä vastaan, että ihminen voisi päättää omasta elämästään ja kuolemastaan niin tuntuu, että ihmisiä pidetään lääketieteen keinoja käyttäen aika kurjassa tilanteessa. Alkoi oikein pelottamaan vanheneminen. Jos itse olisin joissain tollaisessa asemassa, mitä näin niin pyytäisin jotakin tyyppiä ampumaan minua päähän.

Itsekin olen miettinyt tuota Nickersonin elämäntarkoitusta varmaan viimeiset viisitoista vuotta. Mä en oikein tiedä mikä se on. Tiedän sen, että en kuulu joukkoon. Siis 99% ihmisillä tuntuu olevan erilainen käsitys siitä, mikä se elämäntarkoitus on. Ollaan kuin muurahaiset ja eletään jotenkin sisällötöntä elämää. Koen jotenkin niin, että elämän tarkoitus on tehdä tästä maailmasta kehittyneempi. En oikein tiedä miten, mutta kun epäkohtia havaitsee niin pitäisi pyrkiä parempaan. Hankalaa on vain se, että suurin osa ihmisistä on jotenkin vastaan. Elämä on sellaista jatkuvaa tuulimyllyjä vastaan taistelua ja joka kerta kun menee ovesta ulos, voi melkein arvata joutuvansa vaikeuksiin. Joko joku asia ei toimi ollenkaan, eikä sitä korjata tai sitten tulee ihan harrastuksen vuoksi vittuilua päin naamaa.

En rehellisesti sanottuna tiedä tosta lähimmäiset-jutusta. Se on jotenkin rasittavaa tietyllä tavalla olla lähimmäisten kanssa tekemisissä. Soitetaan eikä ole mitään asiaa ja mitä se auttaa soittaa ja kysyä että miten voin esimerkiksi. Siis ihmisiä kiinnostaa ikäänkuin jännitysnäytelmänä se, että onko pumppu kondiksessa. Tuleeko siitä mitään vai meneekö scholl kaatopaikalle. Aina en kyllä jaksa vastata puhelimeen ja jutella ihan turhanpäiväisiä. Sitten jos scholl kuntoutuu niin ei silloin kukaan soita ja kysy, että miten menee. Silloin pitää suorittaa jotain. Väittäisin, että harva tässä maailmassa on kiinnostunut siitä, miten jollain ihmisellä oikeasti menee. Häntä tarvitaan seuraksi, suorittamaan joku teko eli siis tarvitaan sitä aivokapasiteettia tai jotakin muuta, osa käyttää pelkästään hyväksi, joten koko ajan saa olla valppaana. Ihmisten yhteydenpitoon on yleensä aina joku muu syy kuin se että joku on oikeasti kiinnostunut, miten jollain menee. Kuinka monta kertaa elämässä tulee sellainen tilanne, missä huomaa, että joku sanoo jotain vilpittömästi ja tarkoittaa sitä. Ehkä pari kertaa vuosikymmenessä. Ja mitä se auttaa soittaa ja kysyä miten joku voi. Kuka nyt oikeasti menee ainakaan toistuvasti sanomaan soittajalle, että menee huonosti. Jokainen vastaa hyvin ja sitten on puhelun jälkeen taas 23h 57 minuuttia sinä päivänä sairaan tylsää kämpässä ihmettelyä. Kaikista hauskinta on se, että tässä maailmassa opetellaan korkea kipukynnys. Joutuu menee esim. treeneihin nivelsiteet hajalla ja sitten kun osaa sen kivun kestää niin jos käy näin, että on pumppu hajalla niin jokainen ihminen toitottaa sitä, että lääkärien ohjeita pitää noudattaa ikäänkuin olisin niin urpo, etten tajua itse mitään. Ihmettelen kyllä, että jos pumppu on hajalla niin saa löysätä, mutta jos joku muu ruumiinjäsen on korjaamolla niin silloin ei.

Mä en ainakaan henkilökohtaisesti enää tässä iässä usko siihen, että ketään kiinnostaa ihminen ihmisenä ja kun nyt ei nyt mikään tunnu tuntuvan enää miltään ja shoppailustakaan ei tule mitään niin jos ja kun sairasloma päättyy niin minun pitää keksiä jotain uusia asioita, joihin voisin kiinnostua ja niin pitäisi Hemingwaynkin tehdä. Ei muista ihmisistä siihen ole. He ovat siinä oravanpyörässä herääminen, duuni, illalla perhe tai telkkari ja nukkumaanmeno. Monet soittavat silloin, kun tarvitsevat jotakin. Eivät toki kaikki, mutta monet. Ja tuolla ulkona suurin osa on suhteellisen vilpillisin keinoin liikkeellä ja en usko, että muistakaan siihen minkäänlaiseen piristämiseen on. Itsestä pitää kantaa vastuu mitä tulee henkiseen tasapainoon ja jos siinä ei onnistu niin edessä on tietysti väistämättä game over, vaikkei sellaista kohtaloa kellekään toivoisikaan. Sinänsä sanoisin Hemingwaylle, että onneksi nyt on kesä. Silloin on paljon asioita, joilla voi piristää. Talvella on paljon vittumaisempaa olla masentunut.

Periaatteessa itsemurha on erittäin ikävä asia ja yhteiskunta pitäisi olla sellainen, etteivät ihmiset niihin ajaudu, mutta valitettavasti tilanne on sellainen, että sellaiseen voi nykypäivänä sortua aika helposti. Entäpä jos elämässä on oikeus olla edes joskus itsekäs.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Hemingway kirjoitti:
Yläasteen aikana tajusin

Elämässäni ei ole sen kummemmin mitään vialla

Eli kyseessä ilmeisesti alle parikymppinen jannu joka ei ole oikeaa elämää nähnyt päivääkään ja silti ruikuttaa julkisesti itsemurhasta. Sitten kun olet kokenut oman lapsen kuoleman, avioeron, konkurssin, velkasaneerauksen, vakavan sairauden jne. niin palataan astialle.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Itse pysyn pinnalla ainoastaan sen takia etten halua aiheuttaa yhdellekään välittämälleni ihmisille tuskaa.

Luovuttaa ei pidä.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
No en tilanteen kokoratkaisuksi väittänytkään leffa+sipsi/kalja yhdistelmää, mutta pieni arjen piristys silloin tällöin on hyvästä. Lisäksi kaikkiin duunin sählyvuoroihin kannattaa mennä ja liikkua muutenkin. Mutta melkein ehdotan tuota muuttoa täysin uusin kuvioihin ja nollata entinen tilanne.

Ja schol, jos joku harkitsee itsensä tappamista, niin voi vähän miettiä mitä kirjoittelee.

Edit: insidehockey, jokaisella on erilainen kyky sietää vastoinkäymisiä ja kipuja. Jotkut selviää melkein mistä vain, jotkut eivät jaksa puoliakaan. Mitä hyödyit tuosta kirjoittamastasi viestistä?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Snaipperi #16 kirjoitti:
Edit: insidehockey, jokaisella on erilainen kyky sietää vastoinkäymisiä ja kipuja. Jotkut selviää melkein mistä vain, jotkut eivät jaksa puoliakaan. Mitä hyödyit tuosta kirjoittamastasi viestistä?

Mä en hyötynyt mitään mutta toivotaan että Hemingway hyötyi. Jos ei kerran ole ongelmia ja halutaan silti kuolla ihan muuten vaan niin mitä siihen muut lässyttämään. Ei täällä heikot pärjää muutenkaan.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
InSideHockey kirjoitti:
Eli kyseessä ilmeisesti alle parikymppinen jannu joka ei ole oikeaa elämää nähnyt päivääkään ja silti ruikuttaa julkisesti itsemurhasta. Sitten kun olet kokenut oman lapsen kuoleman, avioeron, konkurssin, velkasaneerauksen, vakavan sairauden jne. niin palataan astialle.
Miettisit vähän mitä kirjoittelet. Tiedän kaksi puolituttua tyyppiä, jotka ovat päättäneen päivänsä oman käden kautta, kokematta mitään noista mainitsemistasi asioista. Itsemurhaan ei tosiaankaan tarvitse taustalle mitään rankkaa kokemusta.
 

scholl

Jäsen
Mistä kukaan tietää onko Hemingway kokenut noita edellä mainittuja ja mikä oikeus kenelläkään on arvioida sitä, että mikä tuntuu miltäkin. Juha Mieto sanoi joskus, että se kenellä on voimia kantaa raskaampi taakka niin hänelle se annetaan. Eli vaikka objektiivisesti arvioituna jonkun mielestä joku asia olisi vähemmän raskas kuin joku toinen asia niin se voi olla tälle henkilölle raskas.

Snaipperin viestiä schollille en tajua. Onko se niin, että kun nimimerkki on scholl niin se vaikuttaa siihen, miten asioita saa ajatella tai saako harkita vai ei.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
raisu kirjoitti:
Miettisit vähän mitä kirjoittelet. Tiedän kaksi puolituttua tyyppiä, jotka ovat päättäneen päivänsä oman käden kautta, kokematta mitään noista mainitsemistasi asioista. Itsemurhaan ei tosiaankaan tarvitse taustalle mitään rankkaa kokemusta.

Multa on viereltä lähtenyt kaksi läheistä ystävää. Toinen ampui itseään haulikolla suuhun olleessaan 14-vuotias ja toinen tahallaan mopolla rekan alle ollessaan 15-vuotias. Kummassakaan tapauksessa kukaan meistä ei tiennyt että mitään olisi ollut vialla. Oltiin päivittäin samoissa kuvioissa ja kaikki oli hyvin. Oli rahaa, kivat vanhemmat ja hyvä kaveripiiri. Siksi mieluummin potkin persuuksille kuin lässytän. Ensimmäisessäkin tapauksessa oltiin illalla "kirkkistä" ja "Jarno" meni iloisena kotiin nukkumaan. Aamuyöllä sitten ampui itsensä isansä haulikolla.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itse olen sitä mieltä, että masennukseen tai tyhjyyden tunteeseen auttaa se, että pitää itsensä aktiivisena. Etsimällä uusia juttuja - isoja ja pieniä - voi löytää elämäniloa tuottavia asioita. Rutinoituminen voi masentaa, siksi en kehottaisi koskaan ketään "taapertamaan päivän kerrallaan ja odottamaan parempia aikoja". Onnen eteen pitää tehdä vähän duunia - mutta siis vain vähän. Jokainen ihminen voi olla onnellinen, paljon on itsestä kiinni.


InSideHockey kirjoitti:
Eli kyseessä ilmeisesti alle parikymppinen jannu joka ei ole oikeaa elämää nähnyt päivääkään ja silti ruikuttaa julkisesti itsemurhasta. Sitten kun olet kokenut oman lapsen kuoleman, avioeron, konkurssin, velkasaneerauksen, vakavan sairauden jne. niin palataan astialle.

Tässä maailmassa kun jokainen ihminen on erilainen, saattaa joku toinen olla herkempi kuin toinen.
 
Viimeksi muokattu:

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
InSideHockey kirjoitti:
Kummassakaan tapauksessa kukaan meistä ei tiennyt että mitään olisi ollut vialla. Oltiin päivittäin samoissa kuvioissa ja kaikki oli hyvin. Oli rahaa, kivat vanhemmat ja hyvä kaveripiiri. Siksi mieluummin potkin persuuksille kuin lässytän. Ensimmäisessäkin tapauksessa oltiin illalla "kirkkistä" ja "Jarno" meni iloisena kotiin nukkumaan. Aamuyöllä sitten ampui itsensä isansä haulikolla.

Voi olla, että lässyttämisestä olisi näissäkin tilanteissa ollut enemmän hyötyä kuin persuuksille potkimisesta. Voi olla, että näissäkin tilanteissa jotkut heikommat olivat mielestään tulleet liikaa potkituksi persuuksille, vaikkei mitään ollut vialla. Itse asiassa voi jopa olla, että juuri kaveripiiri tajuamattaan tai vitsillä on potkinut heikompaa persuuksille, potkitun mielestä. Näin se nuorten piireissä yleensä menee.

En väitä, että näin on ollut, mutta teit itse Hemingwayn tilanteesta mielivaltaisen suoran arvion, joten tässä vaan metsä vastaa takaisin yhtä epäkunnioittavasti ja vittumaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Eli vaikka objektiivisesti arvioituna jonkun mielestä joku asia olisi vähemmän raskas kuin joku toinen asia niin se voi olla tälle henkilölle raskas.
Hoh, scholliltapa pääsi näppäimistöltä harvinaisen solidaarinen lausunto. Olen ilmeisesti ymmärtänyt herran täysin väärin. Olen nimittäin täysin samaa mieltä kanssasi.

Ihmisiä ei yksinkertaisesti voida asettaa samaan muottiin, vaikka miten haluaisi. Oli olot mitä hyvänsä, niin ihmiset on varustettu erilaisin lähtökohdin ja valmiuksin toimimaan ja suhtautumaan asioihin. Tässä mielessä kenenkään tuskaa, vaikeaa oloa ja murhetta ei voida vertailla keskenään. Ei siihen ole mitään mittaa. No, ok, jos ihminen, jolla elämässä on asiat perusteiltaan hyvin, eikä puutetta mistään olennaisesta, kitisee jostain pikkuasiasta, kuten suklaan puuttumisesta keksien päältä, niin sitten juttu on eri.

Noin muuten ei voida vähätellä sitä, miten jollain on asiat solmussa henkisesti. Lisäksi syitä siihen tilanteeseen voidaan vain arvailla, koska selkeää syytä ei välttämättä voi edes löytää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja mistä kukaan täällä lopulta tietää toistensa taustoja sen tarkemmin? Siltä pohjalta aika kovaa tekstiä InSideHockeylta.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
TosiFani kirjoitti:
Itsemurha on väärin ja sairasta. Ihminen, joka moista miettii on raukka ja itsekäs.
Jepjep, tämähän se varmasti auttaa vaikeassa tilanteessa olevia. Noh, huonoja hetkiä sattuu itse kullekin...

Elämän tarkoitus on kyllä kieltämättä aika vaikeasti selitettävissä ja ymmärrettävissä. Kreikan suuret filosofithan sanoivat, että elämän tehtävä on olla onnellinen. Siihen pitäisi siis pyrkiä ja pitää sitä onnellisuutta yllä omakohtaisesti ja mikseipä voisi kaveriakin jeesata oman onnensa saavuttamisessa, tuleehan siitä itsellekin hyvä fiilis ja todennäköisesti se jeesaa joskus sinuakin. Aika oikeilla jäljillä kaverit ovat selkeästi parituhatta vuotta sitten olleet. Eihän tänne sentään vittuuntumista kokemaan olla tultu.

Unelmat ovat yksi, mitä pitää olla täällä elääkseen. Jokaisellahan niitä varmasti on, myös sinulla Hemingway. Tee niistä tavoitteita, joihin pyrit elämässäsi askel kerrallaan ja sitä myöten kun alat saavuttaa niitä, luot uusia. Jonkun saavuttaminenhan tuo aina todella hyvän fiiliksen ja paukkuja mennä eteenpäin. Niistä ei pidä antaa helposti periksi, vaan taistella loppuun saakka sen palkinnon saavuttamiseksi.

Ne vuodet jotka meille on ainutkertaisesti tällä telluksella vietettäviksi annettu, kannattaa ehdottomasti elää loppuun saakka. Joskus tuntuu jokaisella heikolta, mutta kun niiden aikojen yli jaksaa puristaa niin parempi hetki koittaa tavalla tai toisella ihan pakon sanelemana. Mitä tahansa yllättävää voi tapahtua koska tahansa, sehän on myöskin elämän suola. Ei siihen tarvita kuin jokin positiivinen sattumus josta saa lisää uutta elämäniloa. Ties, vaikka se sattuisi kohdallesi jo huomenna!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Teen työni ongelmanuorten parissa ja törmään tähän aiheeseen aika usein. Murrosikäiset nuoret näkevät elämän aikalailla eritavalla kuin me aikuiset.

Mutta itsemurhaa suunnittelevaa on turha sääliä, hän tekee itse valintansa. Puhuminen on ainoa keino ja sitä teen joka arkipäivä.

Jos aikuinen ihminen haluaa tappaa itsensä, miksi se pitäisi estää?? Se on raukkamaista, mutta mitä sitten??
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
TosiFani kirjoitti:
Jos aikuinen ihminen haluaa tappaa itsensä, miksi se pitäisi estää?? Se on raukkamaista, mutta mitä sitten??

Vaikkapa siksi, että toinen ihminen katsoo, että maailmalla on vielä paljon annettavaa itsemurhaa harkitsevalle. Jotkut ihmiset voivat saada iloa siitä, että toinen on iloinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
BitterX kirjoitti:
Vaikkapa siksi, että toinen ihminen katsoo, että maailmalla on vielä paljon annettavaa itsemurhaa harkitsevalle. Jotkut ihmiset voivat saada iloa siitä, että toinen on iloinen.

Yleensä tällaisessa tilanteessa on kyseessä vaikea mielisairaus tai masennus ja niistä toipuminen vaatii enemmän kuin toisen ihmisen halun.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
TosiFani kirjoitti:
Yleensä tällaisessa tilanteessa on kyseessä vaikea mielisairaus tai masennus ja niistä toipuminen vaatii enemmän kuin toisen ihmisen halun.

Ei pahalla mutta sinunkaltaiset työntekijät pitäisi heittää helvettiin nuorisotyöstä. "Itsepähän päätät, tapa itsesi tai sitten älä, mutta älä vinise siinä". Enemmän pitäisi puuttua MIKSI JOKU HALUAA TEHDÄ NIIN RADIKAALIN TEON kuin itsemurhan, siinä on se kysymys. Keskustella siitä syystä ja koittaa löytää ratkaisua siihen.

Niin ja ei se pelkästään oma asia ole, kyllä siinä läheiset kärsii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös