BitterX kirjoitti:Jotkut ihmiset voivat saada iloa siitä, että toinen on iloinen.
Itsekkyyttä parhaimmillaan/pahimmillaan... Koetaan omaa oloaan toisten kautta.
BitterX kirjoitti:Jotkut ihmiset voivat saada iloa siitä, että toinen on iloinen.
masaman kirjoitti:Itsekkyyttä parhaimmillaan/pahimmillaan... Koetaan omaa oloaan toisten kautta.
masaman kirjoitti:Itsekkyyttä parhaimmillaan/pahimmillaan... Koetaan omaa oloaan toisten kautta.
Morgoth kirjoitti:
masaman kirjoitti:Snotaanko näin, että en toivo kenenkään itsemurhaa, mutta ymmärrän heidän ajattelutapaansa joissain määrin ja aika pitkällekin.
masaman kirjoitti:Itsemurhasta nyt yleisesti pohdiskellen. Itsekkyys tapahtuman takana on juurikin tätä musta/valko -ajattelua. Itsekkyys -sana on mielestäni niin negatiivinen, että on väärä sana kuvaamaan itsemurhaa. Kyse on kuitenkin pakotiestä. Ja jos itsekkyydellä nyt ajatellaan ihmisen omaa päätäntävaltaa omalle elämälleen, niin kyllä sen pituus kuuluu siihen samaan joukkoon kuin uuden asian hankkiminen elämän sisältöön, mielestäni.
Sanotaanko näin, että en toivo kenenkään itsemurhaa, mutta ymmärrän heidän ajattelutapaansa joissain määrin ja aika pitkällekin.
Uleåborgir kirjoitti:Muutoksen täytyy lähteä itsestä. Tähän voi saada apua ammattiauttajilta tai ystäviltä. Mutta korostan sitä, että sen on lähdettävä silti itsestä.
...
Siinä vaiheessa, kun ihminen ei tahdo muuta kuin kuolla, ovat keinot lähinnä siinä, että lähipiiristä joku kiskaisee murtuneen ihmisen irti hankalasta tilanteesta ja "pakottaa hellästi" hankkimaan apua ja sitä kautta uutta perspektiiviä elämälle.
Solomon kirjoitti:Minä en ole koskaan ymmärtänyt tarvetta käskeä masentunutta ottamaan itseään niskasta kiinni. Masentuneelle se kuulostaa yleensä vittumaiselta syytökseltä, joka saattaa pahentaa oloa.
...
Kotikuntoisen persuksille potkimisen sijaan masentunutta kannattaa tilanteen vakavuudesta riippuen joko kannustaa tai tosiaan "pakottaa hellästi" hankkimaan ammattiapua.
En oikein usko, että Uleåborgi tarkoitti ainakaan allaolevalla ( jonka itsekin allakirjoitan! ) aivan tuota...Solomon kirjoitti:Minä en ole koskaan ymmärtänyt tarvetta käskeä masentunutta ottamaan itseään niskasta kiinni.
Muutos tai halu siihen muutokseen lähtee aina itsestä. Juu, joskus sitä ihminen on niin syvällä että sinne hoitoon joudutaan vastoin omaa tahtoaan. Mutta halu todella parantua, ihan oikeasti saada sitä hoitoa loppuun asti, on aina itsessä. Eikä tämä päde pelkästään masennukseen. Ja ennenkuin joku tähän kuittaa että mitä minä mistään mitään tiedä, niin kyllä; minä tiedän tässä asiassa mistä puhun. Ikävä kyllä.Uleåborgir kirjoitti:Muutoksen täytyy lähteä itsestä. Tähän voi saada apua ammattiauttajilta tai ystäviltä. Mutta korostan sitä, että sen on lähdettävä silti itsestä.
Uleåborgir kirjoitti:Öh, en nyt ole ihan varma, oliko tuo kielteinen vastaisku viestiini, koska tarkoitin juuri sitä mitä sinäkin. Masentuneelle ei kannata mennä sanomaan että ottaa itseään niskasta kiinni. Siitä ei ole mitään hyötyä, vaan se aiheuttaa masentuneelle jopa vastenmielisen reaktion, ja irrottautuminen vaikeasta tilanteesta saatta jopa häiriintyä.
Solomon kirjoitti:Reagoin ehkä turhanherkästi, mutta en kyllä edelleenkään ymmärrä, että miksi korostaa muutoksen lähtevän itsestä...
Uleåborgir kirjoitti:Tarkoitan tällä koko prosessin alkamista, eli ihan sitä ensimmäistä hetkeä, jolloin hakeutuminen ja orientoituminen hoitoon alkaa. Terapia on jo jatkovaihe. Pitää olla edes pikkuriikkinen motivaatio, jonka ollessa taustalla myös "hellä pakottaminen" onnistuu.
Padis kirjoitti:Minä jaksan ihmetellä sitä ajatusta, että itsemurha olisi itsekäs ratkaisu. Puhun nyt murrosiästä pois kasvaneista ihmisistä. En usko, että kenelläkään teillä ns. jeesustelijoilla on pienintäkään hajua itsemurhaajan tunteista/ajattelumalleista.
Scholl kirjoitteli aikalailla asiaa aikaisemmin.
ps. en hyväksy mutta ymmärrän kyllä.
TosiFani kirjoitti:Olen yksi näistä jeesustelijoista, mutta itsemurha on nimenomaan itsekäs ratkaisu. Se on äärimmäisistä äärimmäinen teko ja se on pakokeino tilanteeseen, jossa ei ole muuta ratkaisua. Tilanne jatkuu, mutta itsemurhan tehnyt ei ole sitä selvittämässä vaan toiset selvittävät sen. Lisäksi tulee inhimillinen kärsimys läheisen menetyksestä.
TosiFani kirjoitti:Hemigway herätti ketjun eloon ja hänen tilanteestaan ei voi näillä tiedolla paljoakaan sanoa. Tulee kuitenkin mieleen huomion haku
TosiFani kirjoitti:Olen yksi näistä jeesustelijoista, mutta itsemurha on nimenomaan itsekäs ratkaisu. Se on äärimmäisistä äärimmäinen teko ja se on pakokeino tilanteeseen, jossa ei ole muuta ratkaisua. Tilanne jatkuu, mutta itsemurhan tehnyt ei ole sitä selvittämässä vaan toiset selvittävät sen. Lisäksi tulee inhimillinen kärsimys läheisen menetyksestä.
Hemingway kirjoitti:Yksi motiivi oli varmasti oman olon purkaminen ja uusien näkökulmien etsiminen, mutta epäilemättä taustalla vaikuttaa myös narsistisesti motivoitu huomiohakuisuus. Katsokaa kuinka kärsin!
Toisaalta on kuitenkin niin, että omalle kärsimykselle kaipaa jakajaa ja tukijaa ja elävässä elämässä sellaista on vaikea saada. Edes kaikkein rakkaimpien ihmisten pitkään jatkuvaa kärsimystä on vaikea kestää. Syvinkin rakkaus on aina niin itsekästä, ettei se voi perustua antamiseen vaan saamiseen. Jos lähellä on ihminen, joka vie voimat ja joka eikä anna mitään, niin se johtaa helposti penseyteen tai katkeroitumiseen.
Kaikki itsemurhaa pohtivat tai suunnittelevat eivät kerro aikeistaan, vaan lähtevät tästä maailmasta niin, että sitä on vaikea ennalta aavistaa. Toiset taas ruikuttavat vuosikymmeniä, kunnes lopulta toteuttavat aikeensa.
En sitten tiedä, olenko erityisen huono ihminen, kun kärsin yksinäisyydestä ja pyydän keskustelufoorumilla huomiota sille, että minulla on hiton paha olla.
TosiFani kirjoitti:Hemigway herätti ketjun eloon ja hänen tilanteestaan ei voi näillä tiedolla paljoakaan sanoa. Tulee kuitenkin mieleen huomion haku, sillä aika harvoin keskustelupalstoille tällaisia kirjoitellaan.
Sistis kirjoitti:On helppo syyttää itsemurhaajia itsekkyydestä, jos on syntynyt hopealusikka suussa. Silloin on kuitenkin helvetin hankala edes yrittää ymmärtää asioista.
Artsi kirjoitti:Tekijä "pääsee irti tuskasta" tällä teolla, mutta aiheuttaa läheisilleen useinkin moninkertaisen määrän tuskaa. Eikö tämä ole itsekkyyttä.
Hemingway kirjoitti:Tekijän valintaa pitäisi päästä tarkastelemaan motiivien tasolle, mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ei. Paljon itsekkäämpää on esimerkiksi pitää yllä omassa elämässään länsimaista elämäntapaa sen sijaan että lahjoittaisi materiaan käytetyt rahat niitä tarvitseville kuten nälkää näkeville.
Välinpitämättömyys köyhiä ja kärsiviä kohtaan on tietoista, mutta itsemurha on niin äärimmäinen teko, että siinä tietoisuuden aste on paljon pienempi. Itsemurhan tekijä ei välttämättä näe muita vaihtoehtoja tai ei ainakaan jaksa yrittää toteuttaa niitä.
Artsi kirjoitti:Mihinkään ihmisen ongelmaan ei ole vain yhtä ratkaisua.