Uutinen on hyvä esimerkki tilanteen kompleksisuudesta. Toisaalta on Hamasin tiedot ja toisaalta Israelin. Ulkopuolinen ei tiedä mitä on oikeasti tapahtunut.
Itse luen rivien välistä, että Hamas on taas yrittänyt piilottaa korkean profiilin sotilaskohteen, siten että siviilit ovat kilpenä (sotarikos sinällään). Israel on taas hyökännyt korkean profiilin kohteeseen tietäen, että todennäköisesti tulee siviiliuhreja. En nyt tiedä onko tässä käynyt juuri näin, mutta olisi tyyppitapaus tässä konfliktissa.
Lopputuloksestakaan ei oikein ole varmuutta, Hamasin terveysministeriön tietoihinkaan ei voi luottaa edes uhrien suhteen. Ei toki tarkoita, etteikö uhreja olisi tullut.
Nämä ovat mielestäni täysin vääriin asioihin keskittyviä ja harhaanjohtavia näkemyksiä. Pyritään luomaan mielikuvaa, että kukaan ei voi tietää totuutta.On siis mahdollista, että luokkaa 70 kuoli ja luokkaa 290 haavoittui kun he seurasivat Israelin armeijan kehotusta ja joko pysyivät humanitaarisella alueella tai siirtyivät sinne. Mahdollista siksi, että luvut ovat Hamasin alaisen ministeriön antamia lukuja. Itse iskua humanitaariselle alueelle Israel ei ole ainakaan minun silmin kiistänyt.
Tämähän ei suinkaan ollut mikään yksittäistapahtuma, vaan pelkästään tämän viikon kolmas samanlainen isku Israelilta. Oliko viattomia tietoisesti tapettuja siviiliuhreja 28, 47, 70 vai 121 on suhteellisen yhdentekevää. Kaikista näistä iskuista on kymmenittäin paikan päällä kuvattuja videoita, joista eri kv-mediaorganisaatiot ovat jo vahvistaneet ja sijoittaneet suuren osan.
Näissä videoissa siis näkyy kuolleiden lasten ruumiinosia ympäri katua, kymmenittäin kuolleita ja vakavasti haavoittuneita ihmisiä.
Israel ja Netanjahu ovat myös retostelleet näillä iskuilla. Netanjahu vieläpä kertoen, että hän itse henkilökohtaisesti määräsi iskut ja oli tietoinen tulevista siviiliuhreista. IDF taas on väittänyt - täysin naurettavasti -, että yhtäkään siviiliuhria ei iskussa tullut.
Israelin doktriini on koko ajan ollut, että riittävän korkea-arvoinen Hamasin ukko, niin siviiliuhrien määrä voi olla rajaton. Eikä siis edes niin että nyt kävi moka ja vieressä oli bensatynnyri, mikä räjähti samalla ja aiheutti uhreja, vaan ihan niin että on reaaliaikainen seuranta, tiedetään varmuudella kymmenien viattomien ihmisten kuolevan ja se pommi laitetaan matkaan tämän varmistaen.
Yhdessäkään länsimaassa tai edes mitenkään etäisesti sivistyneessä muussakaan valtiossa kukaan ei sallisi, että pahimmankaan terroristin kiinnisaamiseksi tai tappamiseksi tapettaisiin tietoisesti ja tarkoituksella kymmeniä kadulla leikkiviä lapsia. Pitäisimme sitä oksettavana julmuutena. Mutta palestiinalaisten hengen arvo onkin liki nollaa.