Tässä puhut itsesi hienosti pussiin. Jos, jos ja jos.
En usko, että nyt ymmärsit viestiäni. Mehän joudumme joka tapauksessa tekemään arvauksia. Olisinko reilu, jos väittäisin nyt sinun tarkoittaneen ettei näin tehdä? Minä väittäisin sitten, että suurin osa katsoo verkon ja etenkin somen avulla ohjeet. Ei, ei siellä ole mitään toimistoa mihin mennään kysymään tietä, eikä yhteyksiä pidetä matkapuhelimilla soittelemalla pelkästään. Niissä matkapuhelimissa on internetit tavalla tai toisella joka paikassa, missä halutaan. Näin on myös Suomessa, josta tuonnekin on lähdetty.
Sitä ei kukaan tiedä mistä reitit on selvitetty. Ei kaikki käytä internetiä aamusta iltaan joka päivä.
ISIS:n retoriikka ja rekrytointi tapahtuu valtaosin verkossa ja some on arkipäivää heille. On käytännössä täysin varmaa, että opastukset ja kyselytkin tehdään verkossa. On kai tuo nyt ihan selvä asia jokaiselle. Palanneet ISIS vaimot ja taistelijat ovat itsekin kertoneet, että oli niin väärin postata ISIS propangadaa aivottomana somessa.. eli tämäkin nyt tukee tätä asiaa. Vaan kuten jokainen vähänkään maailman menoa seuraa niin tietää, että joka helkkarin paikasta löytyy nykyään
Olen jonkun verran matkustanut kehitysmaissa ja ne tiedot tulee pubista, taksikuskilta, hotellin ihanilta vastaanottovirkailijoilta tai ihan vain kadulta joltain kysymällä.
Hah, olen minäkin ja etenkin silloin, kun internettiä ei ollut. Kun hakeudut terroristisen järjestön tai muun rikollisen järjestön luokse, niin et välttämättä kysele tuntemattomilta mistähän mahtaisi löytyä oikea osoite. Kyllä sinulla on etukäteen hajua, että ketä lähdet etsimään. Voidaan aivan takuulla puhua merkityksettömästä määrästä tynnyrissä eläjiä, jotka eivät muka olisi mistään mediasta (etenkään somesta) saaneet etukäteen tietoa siitä, mihin ovat menossa tai mitä idelogiaa ovat menossa kannattamaan.
En usko sinunkaan olevan niin naiivi, että kuvittelisit noin mitä kirjoitat. Arvaan, että haluat vain väittää vastaan ja teet sen vähän ohkaisesti. Eikä siinä mitään.. itse asiassa pitää kunnioittaa
@Cobol in asennetta asiaan, sillä hän on selvästi eri linjoilla kuin minä, vaan ei lähde kieltämään itsestään selvyyksiä. Esim. sitä, että on erittäin epätodennkäköistä ihmisten olleen täysin sokeita mihin ovat menossa. Jokainen ymmärtää, että todellisuus ei ole sama asia kuin alun mielikuvat vaan tässä tapauksessa ollaan jo tiedetty järjestön väkivaltaisesta islamilaisesta luonteesta. Tämän ei pitäisi olla itseasiassa enää kiistelyn aihe vaan lähinnä kuriositeetti. Enää on siis jäljellä kysymys, että mitä nyt tehdään.. oikein tai väärin? Perusteena ei todellakaan ole "en tiennyt minne olin menossa" vaan lähinnä, että mikä on meidän länkkäreiden vastuu? Voimmeko puutteellisella lainsäädännöllä päästää omat kansalaisemme kuin koirat veräjästä?