Tuossa oli vielä naislääkärin lyhyt haastattelu, jossa hän viittasi isis-äiteihin hirviöinä. Olen täsmälleen samaa mieltä. En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat hyyssätä näitä "no nyt mulle kelpaa ihmisoikeudet"-tyylisiä terroristeja. Rivien välistä katsottuna he eivät myöskään osoita katumusta kuin kameroille ja lapsiaan eivät mieluusti antaisi parempaan elämään tai pois vaikutuspiiristään
Tämä samainen naislääkäri totesi mainitsemassasi lyhyessä haastattelussaan, että lapset olisi tullut ottaa huostaan jo aikaa sitten ja hakea pois hiviömäisiltä äideiltä, jotka eivät enää ole äitejä. Ongelma lasten osalta on kuitenkin siinä, että heitä ei voi noin vain hakea. Kalifaatin paperit eivät kelpaa ja suomalainen henkilötunnus puuttuu. Lisäksi ädit eivät välttämättä luovuta lapsiaan, eikä suomalaisviranomaisilla ole toimivaltaa alueella.
Itse olin tiukasti sitä mieltä, että naiset ja lapset tulisi hakea ja ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimiin - huostaanotto, tutkinta, syytteet jne - Suomessa. Tietoa tulee vähitellen lisää, ja tiedon perusteella eilen tein seuraavan jaon naisten toiminnasta/asenteesta/tilanteesta:
1. Hyvin aktiivisesti isis-propagandaa mm. twitterin kautta suoltaneisiin, jotka olivat kiinteä osa terrorismia
2. Enemmän kuin passiivisesti isisin toimet hyväksyneisiin
3. Ennen kalifaattia eli viimeistään noin vuonna 2013 alueelle muuttaneisiin, jotka saattoivat olla muuttaessaan paljon, jonkin verran tai vähän tietoisia Isisin tavoitteista muuttoajankohdasta riippuen
Vaikka jako ei olisi tarkka, noin se suunnilleen on mennyt. Naisten hakeminen Suomeen asettuu tällöin uuteen valoon sen osalta, kyetäänkö täällä heikolla terrorismilainsäädännöllä tuomitsemaan ylipäätään ketään ylipäätään mistään. Tähän asti se ei ole Suomessa onnistunut, vaikka näyttö on ollut ennakkoarviona jopa kovempi, kuin mitä nyt saataisiin. Sen takia naisten osalta parasti olisi, jos kansainvälinen tuomioistuin saataisiin pian kasaan. Aluetta ja leiriä vartioivat kurdit vaativat, että myös heidän alueensa rikoksia käsitellään ja kurdit voivat itse antaa oikeuden puhua. Tämä vaan ei onnistu. Venäjä ja Syyria eivät halua käsitellä terrorismirikoksia Syyrian osalta, ja mikään maa ei taida antaa kurdeille sellaista asemaa, että he voisivat toimia syyttäjinä valtiossa, jota he eivät muodosta.
Vaikka miten asiaa pohtii, lopputulokseksi jää oikeusvaltion periaateiden noudattaminen. Mitä se sitten tässä asiassa tarkoittaa, se on monimutkainen kysymys. Kannatan ehdottomasti lasten noutamista. Naisten osalta yllä olevan kohdat 1 ja 2 vaikeuttavat tilannetta, joten heidän osaltaan kaikkien Suomeen noutaminen ei välttämättä ole järkevin vaihtoehto. Kohdan 3 naiset ovat kuitenkin saattaneet olla sen verran ulkopuolisia isisin tekoihin, että heidän tulisi päästä Suomeen yhdessä lastensa kanssa. Ja tiedän kyllä, erotteleminen on vaikeaa ellei mahdotonta.
Silti näen, että asia on ratkaistava länsimaisen oikeusperiaatteen mukaisesti.