Irakin sota alkanut

  • 28 304
  • 366

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Oloneuvos
Tällaisten virolaisten pellehermannien mainitseminen samassa lauseessa Sankarien kanssa on suomalaiselle miehelle lähes pyhäinhäväistys.
Sitten on. Mitäs ajattelit asialle tehdä?

Epäilempä, että sinun suvustasi kaikki ovat olleet käpykaartilaisia.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Sitten on. Mitäs ajattelit asialle tehdä?

Epäilempä, että sinun suvustasi kaikki ovat olleet käpykaartilaisia.

Eipä asialle liene paljoa tehtävissä, kun se rautalankakin loppui. Sukumme eivät ole kuitenkaan olleet samalla puolella, joten älä huoli, eivät ole.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Sitten on. Mitäs ajattelit asialle tehdä?

Epäilempä, että sinun suvustasi kaikki ovat olleet käpykaartilaisia.

Koitetaanhan nyt keskustella asioista asiallisesti. Syyllistyt nyt nimittäin aika törkeään herjaamiseen ja yleistämiseen vailla mitään näyttöjä. Nimimerkin takaa on helppo esittää omia näkemyksiään, mutta siltikin pitäisi pysyä asiassa.

Nyt poistun ATK-luokasta takaisin treenihuoneeseen. Nuotit on jo tulostettu. Vastaan sitten näihin viesteihisi joskus välillä 20-21. Näkemisiin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Oloneuvos
Sukumme eivät ole kuitenkaan olleet samalla puolella, joten älä huoli, eivät ole.
Minun sukuni oli itsenäisen Suomen puolella, joten tuo oli helpotus kuulla.

Neuvostomielisyytesi selittänee kannanottojasi tässä Irak-kysymyksessä. Vahvemman oikeus yms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Rontti
Onko aina pyritty murhaamaan vastapuolen johto heti ensitöiksi?
Itse olen elänyt käsityksessä että tällainen toiminta on jonkun kansainvälisen sopimuksen vastaista. vlad, kerro olenko oikeassa?

edit: olit kertonut jo, kiitos.

Silti: tuskin USA on sopimusta allekirjoittanut -> ei sitä ole rikkonutkaan. Heidän penansa ei paljon "dealejä signaa".
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Minun sukuni oli itsenäisen Suomen puolella, joten tuo oli helpotus kuulla.

Olisivat varmasti ylpeitä noista jutuistasi. Kunnia heille, jos niin tekivät. Minä jo luulin, että köyttivät itsensä Terijoen puihin. Kannattaa jatkaa samaan malliin. Minun osaltani tämä keskustelu aiheesta aiheen ulkopulella saa loppua tähän.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Neuvostomielisyytesi selittänee kannanottojasi tässä Irak-kysymyksessä. Vahvemman oikeus yms.
Oletko oikeasti tullut tuohon johtopäätökseen Neuvoksen viesteistä? Voin vakuuttaa, että hänestä on kaukana neuvostomielisyys.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
siis, oikeasti dana77...etkös sinä ollut kauppatieteitä opiskellut ja et silti näe mitään väärää koko artikkelissa?

"Tähän asti dollari on ollut maailman ehdoton ykkösvaluutta. Suurin osa maailmankaupasta tehdään dollarimääräisenä. USA on voinut huoletta painaa dollareita, tietäen että ne menevät ulkomaille eivätkä koskaan palaa. USA on siis voinut kontrolloida maailman kaupankäyntiä ja hyötyä siitä. "

Se että USA olisi painanut kilotolkulla seteleitä ja vienyt niitä muualle välittämättä seteleitten kokonaismäärästä on hieman arveluttava väite, eikä sitä edes todisteta mitenkään.

" Irakissa on maailman toiseksi suurimmat öljyvarat, eikä USA:lla ole taloudellisesti varaa antaa niiden pudota euroilla kaupattaviksi. Lukuisat muut öljyntuottajamaat ovat sen jälkeen seuranneet Irakin esimerkkiä, mm. Iran ja Norja. "

Sillä millä valuutalla kauppaa käydään ei ole merkitystä, rahansiirrot suoritetaan kuitenkin loppujen lopuksi lukuina ei valuuttana.

"Jos OPEC kokonaisuudessaan siirtyy euroon, merkitsee se sitä, että maailmalta vapautuu hirvittävä määrä dollareita reservistä kiertoon. Tämä tarkoittaa dollarin inflatoitumista noin 20%-40%"

Jota ei vaihteeksi perustella mitenkään....

"Samalla se merkitsee USA:lle arvovaltatappiota, koska mittayksikkönä siirrytään barrelista litraan tai kuutiometriin."

Tällekään ei loppujen lopuksi ole mitään perusteita ja SI yksiköt ovat jo pitkään olleet kv. kauppaa käyvien yritysten käytössä.

"Sitä USA ei voi sietää. Sanokaa minun sanoneen, kun USA on hyökännyt Irakiin ja keikauttanut Saddamin, sinne pystytetty hallitus ottaa dollarin taas laskutusvaluutaksi, ja pumppaa maailmalle niin paljon raakaöljyä, että hinta putoaa nykyisestä 45 dollarilta barreli noin 25 dollariin. Tämä merkitsee OPECin hintakartellin luhistumista. "

Eivät ne Irakin varat niin suuret ole että sillä voi öljyn hintaa laskea radikaalisti, etenkään kun infastruktuuri ei ole valmis niin suuriin siirtomääriin, öljyputkistot ovat olleet viimeiset 10 vuotta pääasiassa käyttämättömiä koska suhteuttuna resursseihin Irakin myymät öljymäärät ovat minimaalisia.

"Tämä selittää myös sen, miksi USA ei ole vähempää kiinnostunut Pohjois-Korean jo käynnissä olevasta ydinaseohjelmasta eikä Intian ja Pakistanin nokkapokasta. Tämä selittää myös sen, miksi Englanti, joka ei ole euromaa, on liittynyt USA:n Irakin-vastaiseen rintamaan. Kaikkien USA:n nimeämien "pahan akselin" maiden öljykauppavaluutta muuten on euro."

Jos tässä ei tehdä epämääräisiä päätelmiä niin... Britannia ei kuitenkaan ole dollarimaakaan.
Jos maa on "Pahan akselissa" se nyt yleisestikin on aikalailla USA-vastainen ja siksi on varsin outoa että se käyttäisikin dollaria...toisaalta tuokin asia vain ilmoitetaan, ei todisteta mitenkään.

Kun esitetään väitteitä jotka on hankala tarkistaa(mistä hitosta löytyy öljyvaluuttatilastot) niin lähteiden ilmoittaminen on ehdoton vaatimus.

"Jos taas USA ei hyökkää, euro etenee hitaasti mutta varmasti syrjäyttäen dollaria ykkösvaluuttana ja USA kärsii arvovaltatappion. EU on arvovaltavoittaja ja EU:n talous pääsee nousuun ja USA:n kärsii. Dollari on vaarassa romahtaa tällöin. Koska USA:n talous on sisämarkkinatalous, se on USA:lle katastrofi. Mutta EU:n etu - euro saa arvovaltaa dollarille vaihtoehtoisena reservivaluuttana. "

Vaikka tämä ei ole enää merkityksellistä niin eipä tuotakaan väitettä perustella yhtään mitenkään.
Artikkelissa myös kokonaan unohdetaan Eurovaltioiden heikko taloustilanne.

Tästä artikkelista on keskustelua muistaakseni ainakin skepsiksen palstalla ja nyysseissä..
Sitten kun ottaa huomioon artikkelin lähteen niin...

Loppujen lopuksi artikkelin sisältö on täysi nolla perustelemattomien väitteiden ja kyseenalaisten päätelmäketjujen takia. Mielenkiintoista pohdintaa mutta toisaalta aivan samalla tavalla "merkitseväksia asiaksi" olisi voinut ottaa vaikkapa englannin kielen...huomionarvoista on se että USA ja UK ovat hyökkäämässä ja Saksa,Ranska ja Venäjä vastustavat...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti champselyse
Oletko oikeasti tullut tuohon johtopäätökseen Neuvoksen viesteistä? Voin vakuuttaa, että hänestä on kaukana neuvostomielisyys.
En oikein tiedä mitä ajatella. Siksi ihmettelen suomaisten suhtautumista Irakiin, koska suomalaisilla pitäisi olla aivan lähihistoriasta kokemusta, mitä tarkoittaa kun suurvalta alkaa vaatimaan alueita tai lähettelemään valvontakomissioita vedoten sotilaalliseen ylivoimaansa.

Saddamista tässä ei ole kyse. Saddam olis oikeesti kiva nähdä kuolleena ja paloiteltuna. Mutta kun se ei olekkaan pointti.

Oloneuvos, pyydän anteeksi mautonta kommenttiani. Se oli enemmän kun ala-arvoinen ja tuollaisenaan anteeksiantamaton. Minulle kiehahti, sillä Talvisota ja Jatkosota ovat kansallisia asioita jotka ovat piirtäneet jälkensä kansakuntaamme ja jokainen sukupolvi sen jälkeen ammentaa siitä. Sen takia "minun isäni/isoisäni" - kommentit osoittavat sellaista asennetta, että sota koski vain lausujan sukua. Siellä oli koko kansa ja koko tuolle miesjoukolle kuuluu se kiitos. Se ei ole mestaruusviiri jolla voi huitoa, toisen suomalaisen kasvoihin. Syy on kuitenkin minun, sillä minä veteraanit otin esiin ja nuo "vertailut" tein - joskaan kukaan ei tainnut ymmärtää pointtiani...
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lyhyesti kommentoituna tuohon USD/EURO juttuun, niin enpä minäkään näe mitään järkeä koko jutussa. Se, missä valuutassa jokin tuote hinnoitellaan, on hyvin epärelevantti tekijä mietittäessä rähän määrää taloudessa. Mm Kansantuotteen arvo on paljon merkittävämpi tekijä. Olen pitkälti samaa mieltä Varjon kanssa (artikkelille ei kannata painoa antaa).

Mitä noihin ihmiskilpiin tulee, niin oikeastaan toivoisin, että liittoima pommittaisi juuri näitä kohteita, missä näitä kilpiä on. Ainoa syy, miksi en kuitenkaan näin toivo, on, että näiden kilpien omaiset kärsisivät menetyksestään. Ideologiat on kivoja, mutta realismia pitäisi olla hiukan mukana. Nyt näin ei ole.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Oloneuvos, pyydän anteeksi mautonta kommenttiani. Se oli enemmän kun ala-arvoinen ja tuollaisenaan anteeksiantamaton. Minulle kiehahti, sillä Talvisota ja Jatkosota ovat kansallisia asioita jotka ovat piirtäneet jälkensä kansakuntaamme ja jokainen sukupolvi sen jälkeen ammentaa siitä. Sen takia "minun isäni/isoisäni" - kommentit osoittavat sellaista asennetta, että sota koski vain lausujan sukua. Siellä oli koko kansa ja koko tuolle miesjoukolle kuuluu se kiitos. Se ei ole mestaruusviiri jolla voi huitoa, toisen suomalaisen kasvoihin. Syy on kuitenkin minun, sillä minä veteraanit otin esiin ja nuo "vertailut" tein - joskaan kukaan ei tainnut ymmärtää pointtiani...

Puolin ja toisin huidottiin. Arvostan miehekästä anteeksipyyntöäsi ja samalla sinulle esitän omani. Olet täysin oikeassa sanoessasi, että siellä oli koko kansa. Jaan mielipiteesi siitä, että kiitos kuuluu noille kaikkensa uhranneille.

Mitä tulee Irakiin, uskon niin sinun kuin minunkin tarkoittavan hyvää. Keinot vaan ovat erilaiset. Pääasia on, että lopputulos on paras mahdollinen. Ainakaan minä en toivo muuta, kuin noiden paljon kärsineiden ihmisten pääsyä Saddamin hirmuvallasta ja ulkopuolisten voimien poistumista maasta pikimmiten.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hmm ihme että tv-yhtiöt ovat jäässä mutta tässäpä minun hieno ideani sotaa ajatellen:

Uusi Reality-tv-sarja "Mercenaries"

Eli ohjelmaan valitaan 10 palkkasotilasta nettiäänestyksen perusteella, nettiin pistettäisiin ehdokkaiden "statsit" ja muut tärkeät asiat(erikoisalat ym.) sitten katsojat saisivat äänestää parhaan tiimin kasaan joka sitten lähetettäisiin suoraan Irakiin.

Sotilaitten varusteissa olisi kameroita, mm. kypärissä ja aseen piippuun kiinnitettynä (myös puukko-cam, tai pistin-cam voisi olla mahdollinen). Sitten porukka pistettäisiin tappelemaan irakilaisia vastaan ja kaikki lähetettäisiin livenä maailmalle, porukan mukana liikkuisi koko ajan joku UN-Pasi tms. jossa lähestyslaitteet ym. olisivat(Irakin kanssa pitäisi sitten vain sopia hieman pelisäännöistä).

Taisteluiden jälkeen katsojat saisivat äänestää huonoiten pärjänneen (vähiten tappoja, huonoin osumatarkkuus tms.) pois joukosta.

Loppujen lopuksi jäljelle jäisi 4 parasta jotka sitten pistettäisiin hyökkäämään johonkin sotilastukikohtaan tehtävänä tappaa paikan komentaja, se kilpailija joka ensimmäisenä ampuisi/puukottaisi tms. komentajan voittaisi kisan.

Okei, monessa maassa palkkasotilaat ovat laittomia mutta jos kisa pistettäisiin nimellisesti jonnekin Togoon ja kilpailijat "värvättäisiin" Togon armeijaan...sitten Togo vain lähettäisi apua liittolaisilleen...

ihan sika hyvä idea, tv-yhtiöitten edustajat voivat ottaa muhun yhteyttä vaikkapa yksityisviesteillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin, minä vastaan nyt lupaukseni mukaan.

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jatkat siis linjallasi ja kysyt "Miksi sotia jos asiat ovat hyvin omassa mikrotodellisuudessa?" Onko siis kohtuutonta todeta, että onneksi vuonna -39 sistiksiä oli häviävän pieni osa kansastamme? Jos jokainen suomalainen mies olisi miettinyt, että mitä tämä minua hyödyttää olisi Hämeenlinnan nimi nykyään Trotskigrad.

Matematiikka toimii. Vuonna -39 oli Sistiksiä (jos nyt oletetaan, että minä olen ainoa oikea Sistis) suomalaisista 0%. Tänä päivänä luku on jotain 1/5000000, mistä tulee 0,2e-6, mikä on siis myös likimain nolla...

Siis... Suomen miehillä oli jotain konkreettista mitä puolustaa. Isänmaa. Heillä oli aseistus - joskinsuhteellisen heikkotasoinen verrattuna viholliseen. Silloin tämä epätoivoinenkin puolustussota hyödytti heitä. Sen sijaan, jos Suomen armeijalla ei olisi ollut ollenkaan aseita - tarkoitan juuri nyt täysin ihmiskilpiin verrattavaa tilannetta - olisi kannattanut antautua hetimiten, koska aseita ei voiteta mielen voimalla. Valitettava reaaliteetti.

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Kerrot että ainoastaan lait ja asetukset ajoivat suomalaiset miehet metsiin puolustamaan maataan. Jos lakikirjassa ei olisi niin lukenut, niin siinäkö tapauksessa suomalainen mies olisi taipunut ja tervehtinyt ryssää kukkaseppelein? Siinä tapauksessa on turha glorioida heidän suoritustaan ja sen merkitystä itsenäisen Suomen säilymiselle. Hehän tekivät vain mitä heiltä velvoitettiin. Kumpi tässä pilkkaa veteraaneja?

Sanoin ehkä hieman huonosti. Lait ja asetukset olivat ne, mitkä viime kädessä ajoivat miehet rintamalle. Varmasti heistä 99% oli siellä myös omasta tahdostaan. He tekivät sen, mitä heiltä velvoitettiin ja hoitivat hommansa kiitettävästi antaen kalliin uhrin isänmaalle. Mielestäni tässä ei ole mitään heitä pilkkaavaa.

Ja suomalainen mies ei olisi varmasti tervehtinyt veli venäläistä kukkaseppelein. Korkeintaan kaktuksia olisi voitu antaa, jos niitä olisi ollut...

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Kyllä, minä kyseenalaistan sinun maanpuolustustahtosi, jos rintamallelähtösi riippuu siitä onku Sistiksellä elämän perusasiat kunnossa. Sitähän sinä tässä hoet.

Ei, ei, ei, ei, ei. Ja vielä kerran ei. Tarkoitin vaan sitä, etten lähtisi minulle vieraan kansan avuksi epätoivoisella ideologialla. Sen sijaan isänmaatani olen tarpeen vaatiessa valmis puolustamaan. Olen käynyt armeijan - sotilasarvoltani olen kersantti -, joten sotilasvala sitoo myös minua. Se ei kuitenkaan ole se pääsyy, miksi menisin rintamalle tosipaikan tullen. Pääsyy on isänmaallisuuteni.

Mitenkä ihmiskilpenä Irakissa oleminen on mielestäsi yhteydessä maanpuolustukseen?

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Eikö Hämeenlinnassa ilmesty Iltapäivälehdet? Kuten aiemmissa viesteissäni sanoin, Virolainen on ilmoittanut tarttuvansa myös rynnäkkökivääriin Irakissa. Otetaampa uudestaan: Virolainen on ilmoittanut tarttuvansa myös rynnäkkökivääriin Irakissa. Hän ei siis mennyt pelkästään ihmiskilveksi Irakiin.

En asu Hämeenlinnassa, vaan Tampereella. Luen iltapäivälehdet verkosta, kuten valkoisesta suklaasta tykkäävän nörtin kuuluukin. ;)

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Teuvo Virolainen ei ole sankarini, mutta kunnioitan häntä aika paljon enemmän kuin tietokoneen ruutua tuijottavia hihittaviä valkoisen suklaan napsijoita. Sistis, pidätkö sinä valkoisesta suklaasta?

En pidä. Ja Virolaisen etunimi on edelleen Teijo.

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Mutta turha tästä paasata: nauti toki siitä riemusta, että saamme nojatuolissa sipsien ja tsekkioluen kanssa katsoa amerikkalaisten rauhanpommien possahtelua Bagdadin kaduilla suorana TV:stä. Joidenkin mielestä se on väärin ja he tekevät myös jotain asialle. Minulle ei ole munaa niin paljoa, mutta ainakin minulla suhteellisuuden tajua, etten hihittele minua rohkeammille omasta turvallisesta nojatuolistani.

Oletko lukenut ollenkaan aiempia viestejäni? Vastustan tuota sotaa. Totean vaan ihmiskilpenä olemisen olevan hyödytöntä, kuten olemme havainneet - sota alkoi heistä huolimatta.

Loppukommenttini: Minusta on turhaa pilata oma, hyvällä mallilla oleva elämä turhan ja epätoivoisen idealismin takia - vaikkakin hyvällä asialla oltaisiinkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
siis, oikeasti dana77...etkös sinä ollut kauppatieteitä opiskellut ja et silti näe mitään väärää koko artikkelissa?
Olen kauppatieteitä opiskellut cum lauden verran, enkä artikkelin johtopäätösten kanssa samaa mieltä ole, mutta en todellakaan pidä artikkelia jagr-tasoisena paatoksena.

Dollareita on muidenkin lähteiden mukaan painettu aivan helvetisti ja valuutan arvo ei perustu USA:n talouden kykyyn tuottaa hyödykkeitä tai mihinkään muuhunkaan reaalitalouden seikkoihin vaan nimenomaan siihen, että se on ollut ainoa iso valuutta pitkään (pitäsiköhän kaikkien maiden siirtyä kultakantaan...?). Olen muualtakin kuullut käsityksen, että dollarin arvo on kupla ja viime aikainen kurssikehityksen mukaan monet muutkin ovat samaa mieltä.

"Sillä millä valuutalla kauppaa käydään ei ole merkitystä, rahansiirrot suoritetaan kuitenkin loppujen lopuksi lukuina ei valuuttana."

Aina kun tehdään valuuttakauppaa niin se vaikuttaa valuutan arvoon samoin kuin osake-kauppakkin vaikuttaa osakkeiden hintaan, joten uskon että sillä on mitään väliä.

artikkeli: "Jos OPEC kokonaisuudessaan siirtyy euroon, merkitsee se sitä, että maailmalta vapautuu hirvittävä määrä dollareita reservistä kiertoon. Tämä tarkoittaa dollarin inflatoitumista noin 20%-40%"

varjo: "Jota ei vaihteeksi perustella mitenkään...."

prosenttiluvun heittäminen on typeryyttä, koska sitä ei perustella mitenkään. Pidän lukua todella isona, mutta toisaalta USA:n dollari arvo on tippunut viime kesästä yli 10% osittain sodan uhan takia. Annettu arvio on joka tapuksessa hyvin karkea. Myönnän etten itse ole kykenevä arvioimaan valuuttojen arvon tulevaa kehitystä, enkä usko artikkelin kirjoittajankaan (tai paljon kenekään muunkaan) sitä olevan, mutta tämä on kysymys johon tulevaisuus tuo varman vastauksen. OPECin mahdollinen euroon siirtyminen sen sijaan vaikuttaa varmasti kiertoon tulevien dollareiden määrään, joten logiikka on kuitenkin oikean suuntaista.

artikkeli: "Samalla se merkitsee USA:lle arvovaltatappiota, koska mittayksikkönä siirrytään barrelista litraan tai kuutiometriin."

varjo: "Tällekään ei loppujen lopuksi ole mitään perusteita ja SI yksiköt ovat jo pitkään olleet kv. kauppaa käyvien yritysten käytössä."

Tämä arvovaltatappio on ihan mielipide-kysymys eikä sitä mielestäni tarvitse sen kummemmin perustella - tai sillä ei ole edes minulle väliä. Kuten tiedämme ihmiset ovat välillä todella epärationaalisia, ei kai jaardeja, tuumia ja muita enää missään käytettäisi.

artikkeli: "Sanokaa minun sanoneen, kun USA on hyökännyt Irakiin ja keikauttanut Saddamin, sinne pystytetty hallitus ottaa dollarin taas laskutusvaluutaksi, ja pumppaa maailmalle niin paljon raakaöljyä, että hinta putoaa nykyisestä 45 dollarilta barreli noin 25 dollariin. Tämä merkitsee OPECin hintakartellin luhistumista. "

varjo: "Eivät ne Irakin varat niin suuret ole että sillä voi öljyn hintaa laskea radikaalisti"

En tiedä mitä öljyn hinta on, tai mitä se tulee olemaan sodan jälkeen, mutta uskon samoin kuin sinä ettei sota siihen noin paljoa vaikuta - tosin en pysty sitä mitenkään osoittamaan. Öljyn hinta on kuitenkin korkealla paljolti OPEC:in sopimusten takia ja eikä se ole ollenkaan mahdotonta, että se sodan seurauksena tippuisi. Tulevaisuus näyttää sitten kuinka paljon.

"Tämä selittää myös sen, miksi USA ei ole vähempää kiinnostunut
Pohjois-Korean jo käynnissä olevasta ydinaseohjelmasta eikä Intian ja Pakistanin nokkapokasta. Tämä selittää myös sen, miksi Englanti, joka ei ole euromaa, on liittynyt USA:n Irakin-vastaiseen rintamaan. Kaikkien USA:n nimeämien "pahan akselin" maiden öljykauppavaluutta muuten on euro."

varjo: "Jos tässä ei tehdä epämääräisiä päätelmiä niin... Britannia ei kuitenkaan ole dollarimaakaan. Jos maa on "Pahan akselissa" se nyt yleisestikin on aikalailla USA-vastainen ja siksi on varsin outoa että se käyttäisikin dollaria...toisaalta tuokin asia vain ilmoitetaan, ei todisteta mitenkään."

Siinä tehtiin todellakin epämääräisiä päätelmiä. Tai ei siinä oikeastaan tehty edes mitään päätelmiä, siinä oli vain perustelematon väite, joka ei kuulosta tippaakaan vakuuttavalta.

Silti asiassa on kiinnostavaa se, että miksi Englanti ei ole euro-maa ja miksi se tukee USA:ta koko sodassa. Se ei sinänsä mitään todista, mutta noita kysymyksiä minä ainakin ihmettelen.

"Kun esitetään väitteitä jotka on hankala tarkistaa(mistä hitosta löytyy öljyvaluuttatilastot) niin lähteiden ilmoittaminen on ehdoton vaatimus."

jos artikkeli olisi tieteellinen, niin silloin se olisi vaatimuksena. Kyseessä oli kuitenkin teoria eikä kyseisiä tilastoja varmasti helposti ole saatavissa kirjoittajallekkaan.

artikkeli: "Jos taas USA ei hyökkää, euro etenee hitaasti mutta varmasti syrjäyttäen dollaria ykkösvaluuttana ja USA kärsii arvovaltatappion. EU on arvovaltavoittaja ja EU:n talous pääsee nousuun ja USA:n kärsii. Dollari on vaarassa romahtaa tällöin. Koska USA:n talous on sisämarkkinatalous, se on USA:lle katastrofi. Mutta EU:n etu - euro saa arvovaltaa dollarille vaihtoehtoisena reservivaluuttana. "

varjo "Vaikka tämä ei ole enää merkityksellistä niin eipä tuotakaan väitettä perustella yhtään mitenkään."

Se että väitettä ei perustella ei todista että se ei olisi totta. Euro etenee tällä hetkellä tosin käsittääkseni siksi, että dollari-maa eli USA on sodassa, mikä taas puolestaan heikentää sen taloutta. Euron nousu on dollarin ja Usan tappio, joten sikäli johtopäätökset ovat oikean suuntaisia - vaikkakaan valuutan ja talouden suunnan suhde ei mikään yksiselitteinen olekaan.

"Artikkelissa myös kokonaan unohdetaan Eurovaltioiden heikko
taloustilanne."

Artikkelissa ei myöskään käsitellä USA:n taloustilannetta, joten en näe ongelmaa.

"Tästä artikkelista on keskustelua muistaakseni ainakin skepsiksen palstalla ja nyysseissä.. Sitten kun ottaa huomioon artikkelin lähteen niin..."

Minä en kyseistä palstaa lue ja kuten tiedät tuo ei todista mitään mihinkään suuntaan.

"Loppujen lopuksi artikkelin sisältö on täysi nolla perustelemattomien väitteiden ja kyseenalaisten päätelmäketjujen takia."

Artikkeli ei kieltämättä täytä tieteellisen artikkelin tunnusmerkkejä ja siinä on omat uskottavuusongelmansa, mutta mielenkiintoinen se on, eikä väitteitä pystytä myöskään helposti vääriksikään todistamaan.

Itse esitin joskus oman teoriani, että USA hyökkää/hyökkäsi jo Irakiin, koska he eivät halunneet tulevaisuuteen tilannetta, jossa Irak on ainoa maa, jossa öljyä on jäljellä, sillä silloin Irak voisi määrätä öljyn hinnan ja ostajat. En usko, että mikään yksi syy on ainoa ja oikea, vaan GWB:n päätöksen tekoon vaikuttavat monet syyt ja Dollarin arvon säilyminen voi minun käsitykseni mukaan hyvin olla yksi niistä.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti dana77
yleisön pyynnöstä:
http://www.vaikuttava.net/comments.php?sid=3234&tid=38958&mode=flat&order=&thold=
Ja nyt varjo voit kumata väitteet ja päätelmät.

Asiassa on paljon perää. Mutta silti valuutta tuskin on sodan primaari syy.

Vuoteen 1971 asti dollari oli sidottu kultaan 35 taalaa/unssi. Fyysisesti katteena oleva kulta oli tallettu Fort Knox:iin. Vietnamin sota kalleutensa vuoksi oli pakoitettu USA:n irroittamaan dollarin ja kullan arvon kiinteä yhteys. Koska dollari oli omaksuttu Suomesta Neuvostoliittoon referenssi- ja laskutusvaluutaksi, ei hätää. Jenkit voivat kolmenkymmenen vuoden ajan turvautua setelirahoitukseen: Kun hillo lopppuu, tehdään lisää. Seurauksenana tästä on maailmalla sukavarressa ja ties missä laskematon määrä dollareita.

Mutta 1.1.2002 tuli jenkkitalousihmisille tenkkapoo. Ilmestyi uusi todellinen maailmanvaluutta euro. Varsinkin Kiinan ilmoitus ottaa euro toiseksi reservivaluutakseen oli USA:lle shokki. Olen talousihmisten kanssa jutellut tästä asiasta ja he ovat varsin yksimielisiä: Painettujen dollarien maarällä ei ole mitään suhdetta USA:n hyödyketuotantoon. Jos näin on on, ei voi toivua muuta kun nopeaa Yhdysvaltojen voittoa. USA:n hyperinflaatio vie koko maailmantalouden ennennäkemättömään lamaan.

Silti en halua uskoa, että dollari versus euro on millään lailla sotaan vaikuttava tekijä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
dana77:

Siihen miksi Englanti ei ole euromaa on aikalailla useita syitä, joista vähäisempänä tuskin on sellainen syy joka juontaa juurensa jo ajalta ennen dollarin olemassaoloa...eli ts. kansalliseen ylpeydeen jonka symboli punta osaltaan on.

Englannissahan käytettiin vieläkin näitä erinäisiä ikivanhoja painomittoja kunnes lain voimalla yksiköt yhtenäistettiin.

Englanti on ollut USA:n tärkein liittolainen myös kauan ennenkuin Öljystä tuli merkittävä vaikutin maailmanpolitiikassa.

jne.
eivät nuokaan ole absoluuttisia totuuksia mutta yhtä päteviä oletuksia kuin artikkelissa olleet.
Ja englanti on kuitenkin maana puntamaa, ei dollarimaa tai euromaa.

Tällaisen muuten löysin
PV:n Irak-sivusto
Nytpä tiedän miten viettää perjantai-ilta....
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tilannekatsaus.

Pikainen tilannekatsaus rintamalohkojen viimehetken tapahtumiin.

Etelässä liittokunta näyttää viimein vallanneen Umm Qasrin satamakaupungin kokonaisuudessaan, kaupungin valtauksen yhteyssä kerrotaan satojen irakilaisten antautuneen Yhdysvaltojen Merijalkaväen joukoille.

Sen sijaan al-Faw'n niemimaan kohtalo on edelleen epävarma, osa alueesta on ilmeisimmin irakilaisten joukkojen hallussa. Royal Navyn merijalkaväensotilaiden tarkoituksena on ottaa haltuunsa mahdollisimman moni alueen öljykentistä. Osa alueen lukuisista öljykentistä liekehtii.

Pari strategisesti tärkeää lentokenttää (H2 ja H3) on joutunut lännessä lähellä Jordanian rajaa liittokunnan haltuun. Alue tunnetaan myös nk. Scud-ikkunana eli ko. seudulta ammuttujen Scud'ien kantama yltää Israeliin saakka.

Sen sijaan kohti Bagdadia edennyt hyökkäyskärki on pysähtynyt kohdattuaan ankaraa vastarintaa Nasirjan kaupungissa Eufratin rannalla. Nasirjassa puoliaan pitää ilmeisesti Irakin 11 jv.div. Tappiot mahdollisia.

Lisäksi Irakin ilmatorjunta ilmoittaa ampuneensa alas yhden hävittäjän eteleläisessä Irakissa ja koneen syöksyneen Kuwaitin puolelle. Pudotusta ei ole vahvistettu puolueettomista lähteistä.

Yhdysvaltojen puolustusministerin Donald Rumsfeld'in mukaan massiivinen hyökkäys Irakiin on alkanut. Tähän mennessä illan ja alkuyön aikana Bagdadiin on ammuttu noin 300 ohjusta. Hyökkäyskohteita koko Irakissa on useita satoja.

Henkilökohtaisesti tunnustan odottaneeni jopa vieläkin rajumpaa iskua.

vlad#16.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Turkin joukot ovat ylittäneet Irakin vastaisen rajan 1500 miehen voimalla - ei hyvä. Kurdeilla ei ole kovinkaan mukavat oltavat Saddamin muistaessa heitä omalla tavallaan ja turkkilaisten hyökätessä Irakin pohjoiselle kurdialueelle. Turkki ottaa melkoisia riskejä, joista yksi on EU -jäsennyyshakemuksen karahtaminen kiville. Henkilökohtaisesti tosin toivon niin käyvänkin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mielenkiintoista tässä on se että monet vastustavat tätä sotaa mutta kun kysytään Irakilaisilta itseltään (ilman tv-kameraa) niin suurin osa haluaa eroon Saddamista ja monet halusivat tätä sotaa.
Parempi kerta rutina kuin ainainen kitinä eli Saddamin suku on niin kauan ryöstänyt sitä maata ja kansa on kärsinyt että siellä ollaan todella väsyneitä ja halutaan muutosta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti mixu
Mielenkiintoista tässä on se että monet vastustavat tätä sotaa mutta kun kysytään Irakilaisilta itseltään (ilman tv-kameraa) niin suurin osa haluaa eroon Saddamista ja monet halusivat tätä sotaa.
Olen nähnyt tv:stä kaksi irakilaisen haastattelua ja molemmat olivat kurdeja. Kas kummaa, että kurdit haluavat eroon Saddamista. Eikö kurdit halunneet perustaa oman valtionsa (Kurdizziizzstan) Irakin alueelle? Herra on hyvä ja perustaa oman valtion Suomen sisälle ja alkaa puolustamaan sitä asein. Katsotaan miten käy.

Hesarissa oli juttua Irakin kristityistä, niin ainakin he olivat peloissaan mitä Saddamin jälkeen. Saddam on kieltämättä itsevaltias, mutta erittäin rationaalinen ja ennalta-arvattava. Ei Saddam ole mikään Bond elokuvista tuttu valkoista pörröistä kissaa silittävä mielipuolinen konna - vaikka CNN niin koettaa väittääkin.

Jaahas, sota eikun laajenee . Hjyvä meininki.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
USA odottaa Irakin armeijan antautumista kovien pommitusten jälkeen. Koko ajan kerrotaan, että pommitukset kohdistuvat Bagdadin keskustassa oleviin hallintorakennuksiin ja Husseinin palatseihin ja asuntoihin. Ihmetyttää vain miten paljon pommeja tarvitaan näiden keskustan rakennusten tuhoamiseen. Selväähän on, että ne ovat olleet tyhjinä jo kauan, joten johtajia ei näillä pommituksilla saada tapettua.
Husseinin puhe sotavankien kohtelusta tuli Irakin TV:stä, mutta itse Husseinia ei näytetty kuvissa. Liekö äijä kuollut tai Libyassa. Muuten tiedon saanti sodasta on heikkoa ja perustuu molempian propagandaan. Ennen oli sentään kunnon sotakirjeenvaihtajia, jotka painelivat juoksuhaudoissa sotilaiden seassa eturintamalla.
 

Vaicci#63

Jäsen
Torstaina, aamulla heti herätessäni, kysyin isältäni, joko se on alkanut.
-Kyllä. vastasi isä.
Asia jota olin jotenkin vain odottanut, oli alkanut. En ollut koskaan nähnyt mitään sotaa, muuten kuin elokuvissa. Se oli varmaan syy mielenkiintooni. Oikeastaan olin hieman pettynyt siitä, miten "laimeasti" pommitukset alkoivat. Mutta kuitenkin olin tyytyväinen siihen tapaan, sillä siviilejä ei yritetty tappaa ja oli vain yksi kohde. "Onkohan Saddam kuollut?" "milloin pommitukset jatkuvat?". Nämä pyörivät mielessäni kun luin Ilta-Sanomien uutisotsikoita.

Perjantai-aamuna asia ei jaksanut kiinnostaa. Illalla kuitenkin, eksyin MSNBC (vai mikä nyt onkaan) kanavalle. Näin, kuinka irakilaisten IT-tuli ampui kuin tyhjään. Mitään ei vielä ollut tapahtunut. Mutta hetken päästä Bagdadissa räjähti. Kerran. Toisen kerran. Kolmannen kerran. Pieniä räjähdyksiä, ja irakin IT-tulen räksyttävä ääni kuului taustalla. "Wow, tälläistä ei nää muualla ku leffoissa". Kävin sanomassa vanhemmilleni että siellä se IT-tuli räksyttää ja pommit putoilee. Samalla mainitsin että sota tavallaan kiehtoo minua. Äiti sanoi että tuo on täysin sairasta. Olin vähän ärsyyntynyt asiasta ja palasin MSNBC:n ääreen. Siellä alkoi suuret räjähdykset. Jossain vaiheessa päässäni loksahti joku paikalleen ja ikäänkuin palasin todellisuuteen. En voinut enää katsoa tuota murhenäytelmää...sehän on täyttä totta. "Tuolla en haluaisi minäkään olla". Kävi todella sääliksi irakilaisia siviilejä, joilla ei ole mitään osaa sotaan. He ovat vain joutuneet välikäteen USA:n ja häikäilemättömän Saddamin sodassa. Mitä he ovat ansainneet saadakseen pommin niskaansa?

Asia on kaksipiippuinen juttu, vaikka eilisen jälkeen en enää olekaan sodan kannalla. Mielestäni USA ei halua Irakin öljyä, vaan Bush haluaa näyttää isukilleen, kuinka sota hoidetaan loppuun. Myös Saddamin tappaminen on Bushin mielessä. Mutta kuinka siitä saadaan selvyys, onko Hussein kuollut vai ei? Entä jos hänen ruuminsa on palanut tuhkaksi? Jatkaako USA pommituksia ja kuinka kauan? Mitä jos Hussein on kuollut, ollut monta vuotta?

Saddam taasen on tapattanut omia kansalaisiaan, välillä tosi raaoin keinoin. Nyt hän sanoo irakin kansan sotivan liittoutumaa vastaan. Mutta mitä sotimista on sellainen, että tavallisia siviilejä asetetaan vastoin tahtoaan ihmiskilviksi tärkeille sotilaallisille kohteille?

Irakilaisilla on kaksi vihollista/painajaista:
Liittoutuman pommikoneet/sotilaat ja oma presidentti, Saddam Hussein.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti varjo

Tällaisen muuten löysin
PV:n Irak-sivusto
Nytpä tiedän miten viettää perjantai-ilta....

Pitihän se sivuihin käydä tutustumassa, kohtalaisen hyvät tasoltaan. Tosin, ikävä kyllä joitain jopa selkeitä asiavirheitä niillä esiintyi. Varsinkin F-117A käsittelevä artikkeli piti sisällään niin asiavirheitä kuin vanhentunutta infoa.

Heikompiakin sivuja netistä löytyy vaikka kuinka.

vlad#16.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös