Re: Sistis ja Oloneuvos
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jaahas, taas ollaan poimittu rusinat pullasta ja väitetään ettei taikinaa olla käytetty ollenkaan. Konditionaali taitaa olla teille täysin tuntematon käsite- "entä jos". Kysymys oli osoitettu vain ja ainoastaan Sistiksen lainaukselle "tyhmänrohkeudesta". Sistis ihmetteli, että miksi lähteä sotimaan jos se ei hyödytä itseään ja itsellä on pullat uunissa hyvin. Niin sotimaan. Iltalehden mukaan Teuvo Virolainen on valmis tarttumaan myös rynnäkkökiväärin Irakin kansan puolesta.
Niin. Kyllä. Minä ihmettelen helvetisti, miksi lähteä sotimaan, jos kerran itsellä on asiat hyvin. Tiedät varmaankin vanhan fraasin - Ei sota yhtä miestä kaipaa, eikä yksi mies sotaa.
Teijo Virolainen ei ole irakilainen, vaan suomalainen. Hän menee alueelle ihan vaan oman aatteensa takia - ei lakien tai asetusten, eikä sotilasvalan - nämä velvoittivat sotaveteraaneja asettumaan taisteluun ylivoimaistakin vihollista vastaan. Jos hän sen sijaan on valmis tarttumaan aseeseen ja liittymään Irakin armeijan rinnalle, on hänen tekonsa siinä tapauksessa ikään kuin rinnastettavissa ruotsalaisten vapaaehtoisten toimintaan Sallan lohkolla talvisodan aikana. Sen sijaan ihmiskilpitoiminta on naurettavaa taivaanrannan maalaamista, jossa uskotaan, että sotakoneisto voidaan pysäyttää rauhalla ja rakkaudella. Valitettava fakta.
Niin ja Virolainen lähti nimenomaan ihmiskilveksi Irakiin, eikä liittyäkseen aseellisiin joukkoihin.
Sistis, toimiva armeija? Niin jälkikäteen ajateltuna. Mutta siinä valossa, jossa yksittäiset suomalaiset miehet joutuivat päätöksen tekemään vuonna-39 oli rintamalle meno hulluutta malli Cajander- varustein; kokardi ja (ehkä) kivääri taistelemaan ylivoimaista vihollista vastaan, jolla oli superioriteetti sekä lukumäärässä että varusteissa. Onneksi sieltä löytyi miehiä joilla ei ollut Sistiksen asennetta tai kenties se uskoivat asiaansa. Tai kenties heillä ei ollut pullat niin hyvin uunissa, että katsoivat voivansa puolustaa isänmaataan.
Jumalauta, missä minä olen sanonut, etteikö minulla olisi asennetta tarttua vaikka talikkoon, jos omaa kansaani kohtaan hyökättäisiin? Itse avaudut minulle konditionaali-käsitteen tuntemattomuudesta. Sinulla taitaa taasen olla ongelmia luetun ymmärtämisessä. Jos sanon, että ihmiskilpitoiminta on naurettavaa ja tyhmänrohkeata, sinä heti tulkitset asian siten, että asennoidun maanpuolustukseenkin samalla tavalla.
Kyllä, miehillä ei ollut silloin hyvin pullat uunissa, sillä heidän maansa oli sotatilassa. Tällöin ei ollut muuta vaihtoehtoa. On hieman eri asia lähteä palloilemaan aseettomana pommien keskelle vieraalle maalle, kuin asettua edes heikosti aseistettuna puolustamaan isänmaataan. Jos sinä pidät hommia toisiinsa rinnastettavina, niin aivan vapaasti - en minä voi edellyttää että mielipiteidemme pitäisi kohdata.
Jos maailmasta katoaa sotaveteraaniemme asenne, jossa epätoivoisista asemista huolimatta ollaan valmiita antamaan kaikkensa, olemme helvetillisessä pulassa.
Näin on. Mutta edelleen - Irakin sota ei ole Suomen sota. Toisekseen sotaa käydään asein, eikä ihmiskilvillä.
Teuvo Virolaiselle hihittelevien nörttien kaltaiset ns. miehet olisi olleet Mainilan laukausten lauetessa jo Götebörgissa nauttimassa valkoista suklaata ja hihittelisivät siellä heikosti kasvavaan partaansa.
Ablodit sinulle. Oikein mestaritulkinta. Voisinpa vaan sanoa, että 99,9% talvisodan veteraaneista olisi pitänyt
Teijo Virolaisen toimintaa naurettavana, jos tämä olisi esimerkiksi lähtenyt kahlitsemaan itsensä Amsterdamin kanavien varsille Saksan hyökätessä Hollantiin... ihan vaan uskoakseen Saksan jättävän sodan kesken siitä syystä, että yksi epätoivoinen idealisti on sattunut pääsemään sota-alueelle hillumaan.
Joo, kyllä vertaan sotaveteraaniemme ja Teijo Virolaisen asennetta. Ilman hullunrohkeutta mekin osaisimme venäjää vähän turhan hyvin.
No onneksi olkoon siitä. Jos kerran Teijo on sinulle tuollainen puolijumala, niin mikset sitten noudattanut hänen asennettaan ja heilu itsekin Bagdadin öljynjalostamoilla???