Ilmastonmuutos

  • 686 389
  • 6 524
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta kyllä tuntuu, että jos huolehdit yksilöiden haitallisesta vaikutuksesta ilmastonmuutoksen estämisen suhteen niin Thunberg ei ole ehkä ihan rationaalisin valinta listan kärkipäähän... Tai listalle.

En ollut laatimassa mitään listaa.

Näen sen vaan niin, että vaikka kuinka cool, rohkea, viitseliäs, sympaattinen ja muuta sellaista Greta Thunberg epäilemättä onkin, hänen toiminnastaan on ajamalleen asialle mainitsemistani syistä mahdollisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.


Lienee ehkä hieman sokea piste sinulle?
Onko nykyään mistään yleisesti poliittiseksi korrektiudeksi katsotusta asiasta mahdollista olla eri mieltä ilman, että se kuitataan vain joksikin henkilökohtaiseksi dilemmaksi?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Greta Thumbergin suurin vaikutus on vastaavanlaisen kansalaisaktivismin lisääntyminen ja se ei ole vain hyvä juttu. Astelma muuttuu informaatio vastaan mis/disinformaatio eli tiede vastaan denialistit -asetelmasta (rumasti skeptisten asennetta kärjistävästi lainaten) katuja sulkevat ituhipit vastaan muut -asetelmaksi. Sellaisella on vaikea kenenkään päätä kääntää.

Monet ihmiset (jotka haluaa väittää vastaan joko ilmastonmuutoksen todellisuudesta, tai hillintätoimien tarpeellisuudesta ja kiireellisyydestä) ottavat asiaan tunteenomaisen ja järkkymättömän kannan, jota ei ole mahdollista horjuttaa asia-argumenteilla. Ei se riipu siitä, onko vastapuolella asiaa esittelemässä kuivakka tiedemies, asiallisen harmaa virkamies vai kiukkuinen teinityttö-aktivisti. Pää ei ole käännettävissä kuitenkaan.

Suurin osa ihmisistä lienee kuitenkin jo hyväksynyt, että ongelma on todellinen ja jotain tarttis tehdä. Ongelma sen suhteen, ettei mitään tapahdu, lienee enempi motivaatioon liittyvä kuin tiedollinen.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Mä olen hedonistinen mulkku eikä mun kulutustottumuksiin ilmastonmuutos vaikuta käytännössä mitenkään. Tykkään syödä punaista lihaa ja matkustella, enkä näe realistisena että tähän olisi koskaan mitään muutosta tulossa. Toisaalta mä kulutan krääsää, elektroniikkaa yms hirveän vähän niin se ehkä hiukan kompensoi.

Näen siitä huolimatta taistelun ilmastonmuutosta vastaan tärkeänä, se ei vaan ole mun taisteluni. Olen ajatuksieni kanssa hiukan umpisolmussa asian suhteen. Samaan aikaan kun mua kiinnostaa lähinnä tähdet, avaruus, maailmankaikkeus, ja ajattelen että koska maapallo ei ole ikuinen niin mitä merkitystä sillä on jos se tuhoutuukin ihmisen myötävaikutuksella etukäteen, niin mä haluaisin suoda tuleville sukupolville mahdollisuuden teknologian kehittyessä oikeasti ymmärtää universumista meitä enemmän. Mutta se onkin sitten periaatteessa ainoa asia mikä mua tulevaisuuden ihmisten kohtalossa kiinnostaa.

Haluan nähdä ja kokea ja nauttia, on ihan suunnaton ihme että on ylipäätään saanut mahdollisuuden syntyä ja koen epäreiluna näitä elämän lottopalloja kohtaan jos elämästä ei ottaisi haluamallaan tavalla kaikkea irti.

Tähtipölyä me olemme kaikki, maapallokin, joten sinänsä en koe että maapalloa olisi edes mahdollista saastuttaa. Toki asuinkelvottomaksi pallon ihmiset varmasti ennemmin tai myöhemmin saavat.

Ihailen greettoja, elokapinoita ja muita asiaan vakavasti suhtautuvia tosi paljon, on aina kova juttu jos yhteisen hyvän vuoksi on omasta elämänlaadusta valmis tinkimään. Minusta ei siihen ole, mutta en silti koe asiasta huonoa omatuntoa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mä olen hedonistinen mulkku eikä mun kulutustottumuksiin ilmastonmuutos vaikuta käytännössä mitenkään. Tykkään syödä punaista lihaa ja matkustella, enkä näe realistisena että tähän olisi koskaan mitään muutosta tulossa. Toisaalta mä kulutan krääsää, elektroniikkaa yms hirveän vähän niin se ehkä hiukan kompensoi.

Minun täytyy valitettavasti todeta myös että asianlaitani on samoin. Kun olen näitä 70-luvun lapsia jo pienestä pitäen on vanhempien mukana vuosittain reissattu aurinkolomille ja saman perinnön olen tainnut jättää omillekin lapsille. Punaisen lihan syönti on kyllä vähentynyt viime vuosina, en tiedä onko tiedostamatonta muutosta vai tiedostettua. Krääsästä en piittaa ja vaatteet ovat "kirppiskamaa". Hyvään uudehkoon autoon toki aina panostan.

Se mikä näitä tottumuksia saattaisi hieman ohjailla voisi olla hinta. En kritisoi yhtään että lentäminen vaikka kallistuisi nykyisestä huomattavastikin. Tarvitseeko lomalentojen/aurinkomatkojen/kaupunkilomien olla joku kansalaisen perusoikeus. Siinä oli oikeastaan paljonkin hyvää kun 90-luvulla lomaa säästettiin kokonainen vuosi, ehkä toinenkin. Nykyään nuo on hävyttömän halpoja. Heität Kanarian reissun keskituloisen kuukausittaisella "löysällä" rahalla, toki koko perheen sinne raahaaminen vaatii pari-kolme kuukautta.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Savolainen meijeri Maitomaa on teettänyt riippumattoman tutkimuksen omista päästöistään. Ensimmäinen vastaava tutkimus vähintään pitkään pitkään aikaan, ja tuloksena oli maitotyypistä riippuen +/- 1kg C02e per maitolitra.

Yleisillä mielipiteillä mitattuna perinteistä maataloutta on pidetty isona syntinä ilmastonmuutoksen takana. Erinäisiä laskelmia on tehty ja julkisuudessa monesti tykätty ottaa se pahin mahdollinen skenaario eroja korostaakseen. Tämä tutkimus kuitenkin asettaa kivennäismaiden lehmänmaidon päästöiltään aikalailla samaan kategoriaan kuin missä esimerkiksi soija- ja kauramaito yleisesti pyörivät, alle riisimaidon ja enemmän kuin mantelimaito. Climate change: Which vegan milk is best?

Varsin tervetullut tutkimus tähän keskusteluun, ja toivottavasti se saa laajemminkin palstatilaa. Luonnollisesti tulos sinällään ei ole kovin yllättävä ja se on samassa linjassa myös suur-yliopistojen tekemiin tutkimuksiin joissa tuotantotyypit on pyritty määrittelemään tarkemmin mitä julkisuudessa pyörivissä yksinkertaisemmissa laskelmissa.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Se mikä näitä tottumuksia saattaisi hieman ohjailla voisi olla hinta. En kritisoi yhtään että lentäminen vaikka kallistuisi nykyisestä huomattavastikin. Tarvitseeko lomalentojen/aurinkomatkojen/kaupunkilomien olla joku kansalaisen perusoikeus. Siinä oli oikeastaan paljonkin hyvää kun 90-luvulla lomaa säästettiin kokonainen vuosi, ehkä toinenkin. Nykyään nuo on hävyttömän halpoja. Heität Kanarian reissun keskituloisen kuukausittaisella "löysällä" rahalla, toki koko perheen sinne raahaaminen vaatii pari-kolme kuukautta.

Mun mielestä lentämisen paikasta toiseen tulisi olla ainakin hyvin lähellä perusoikeutta. Eihän köyhillä ihmisillä olisi mitään mahdollisuuksia matkustaa koskaan jos lennot olisi huomattavasti nykyistä kalliimpia. Kaikki ei ole keskituloisia enkä näe mitään positiivista siinä että osa porukasta olisi sen jälkeen käytännössä sidottu kotimaahansa. Matkailu avartaa, erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin tutustuminen kitkee kaikenlaista ahdasmielisyyttä ja takapihan patriotismia. Pro vapaa liikkuvuus.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Matkailu avartaa, erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin tutustuminen kitkee kaikenlaista ahdasmielisyyttä ja takapihan patriotismia. Pro vapaa liikkuvuus.

Tästä kyllä olen täysin samaa mieltä. Kyllä ihmiskunnan tuhoaa nopeammin se ettemme enää liiku mihinkään takapihaltamme.

Se miten päästöongelma ratkaistaan on sitten suuremmissa käsissä. Lentoliikenteen osuus taisi olla jotain 2% kaikesta, toki tuo osuus lienee noususuunnassa. Silti uskon että kansainvälisesti tuo liikkuvuus on mitä halutaan kumminkin pitää yllä. Eikä voi väheksyä myöskään tulonsiirtoja turismista riippuvaisille alueille, usein kehittyvissä maissa.

En kumminkaan niin optimisti ole ettenkö usko lentämisen kallistuvan. Järkevintä olisi toki kieltää ensiksi vaikka alle 500 km:n lennot tms.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimenomaan. Thunberg onnistuu jostain syystä painelemaan suuren ihmismäärän nappuloita todella riemukkaalla tavalla, ja nämä vetävät ihan naurettavia itkupotkuraivarreita hennon teinitytön vuoksi.

Eikös tuo "suuren ihmismäärän nappuloiden painelemininen" ole juurikin vain haitallista toimintaa ilmastonmuutoksen kannalta? Vai millä tavalla se parantaa sen suuren ihmismäärän asenteita?

Mää vähän toistan itseäni, mutta kysyn edelleen: eikö joku voi vain olla sitä mieltä, että Greta Thunberg -ilmiö on hyvistä tarkoituksistaan huolimatta haitallinen asialleen, ilman että se on vaikka just "naurettava itkupotkuraivari hennon teinitytön vuoksi"?


Itse varaisin tämän raivon maailman rikkaille ja vaikutusvaltaisille miehille joilta on moraalinen kompassi kadonnut jo ajat sitten. Putin, Trump, Bolsonaro jne. Jos ja kun olemme tulevaisuudessa kusessa ilmastonmuutoksen kanssa, niin eiköhän syynä ole nuo iljettävä syöpäläiset eikä Greta.

Niin iljettäviä kuin mainitsemasi ihmiset ehkä ovatkin, ilmastonmuutoksen laittaminen heidän vastuulleen on hieman liian vastuutonta omatuntonsa puijjaamista.


Tosiasiassa ilmastonmuutoskeskustelu varmaan kaipaa ihmiskasvoja, pelkkä diagrammi tai pylväskaavio ei ihmisille riitä. Aiemmin se kasvo oli Al Gore, mutta hänkin on vähän osa sitä korruptoitunutta herraseuraa joka meidät tähän jamaan alunperin hankki. Kyllä kai tulevaisuudestaan huolestunut ja päättäjien saamattomuudesta kiukustunut nuori on parempi.

Vielä Al Gorekin? Sun kannattaisi laatia lista kaikista noista ilmastonmuutokseen syyllisistä ihmisistä ja lähettää se Haagiin, niin saisimme me syyttömät jatkaa kulutusjuhliamme rauhassa.

MIllä tavalla saamattomuudesta kiukustunut teini on parempi? Se mitä ilmastomuutoskeskustelu kaikkein vähiten kaipaa on ihmiskasvoja. Henkilöitymät ja oraakkelit on skeptikoille istuvia ankkoja. Kun löytää sellaisesta yhdenkin fiban, koko ilmastonmuutos voidaan julistaa perutuksi.

Ihmiset ovat pitkän ajan myötä alkaneet lisääntyvissä määrin uskoa ilmastonmuutokseen vain ja ainoastaan tieteen ja faktojen raa'an ja sitkeän asialinjalla pysymisen ansiosta - ei minkään tunnevaikuttavan "would someone please think about the children" -retoriikan takia. Ja jos tarkoitus on parantaa ihmisten motiiveja, saarnaava "kiukustunut teini, joka painelee riumukkaasti kansan nappuloita ja aiheuttaa heille itkupotkuraivareita", tekee sen suhteen jotain ihan muuta.

Mää haluaisin nähdä yhdenkin aikuisen, jonka kannan kiukutteleva teini on muuttanut.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihmiset ovat pitkän ajan myötä alkaneet lisääntyvissä määrin uskoa ilmastonmuutokseen vain ja ainoastaan tieteen ja faktojen raa'an ja sitkeän asialinjalla pysymisen ansiosta - ei minkään tunnevaikuttavan "would someone please think about the children" -retoriikan takia. Ja jos tarkoitus on parantaa ihmisten motiiveja, saarnaava "kiukustunut teini, joka painelee riumukkaasti kansan nappuloita ja aiheuttaa heille itkupotkuraivareita", tekee sen suhteen jotain ihan muuta.

Mää haluaisin nähdä yhdenkin aikuisen, jonka kannan kiukutteleva teini on muuttanut.

No, minun nähdäkseni Greta tuli estradille siinä vaiheessa, kun kaikki joihin tieteellä ja faktoilla ylipäätään voi vaikuttaa, oli jo vakuutettu. Ja jos jollakin nyt on vielä epäilyksiä mutta mieli avoin, niin parin klikkauksen päässä on vaikka minkälaisia tietopaketteja aiheesta, Wikipediasta alkaen. Joten en näe, miksi yhden mielipiteitä jakavan hahmon osallistuminen keskusteluun vaikuttaisi tiedonjanoisiin niin haitallisesti.

Toisekseen en ymmärrä miksi Gretaa niin hillittömästi vihataan. Aikuiset ihmiset. Jos joku on ärsyttävä, niin kääntää sitten vain kanavaa. Niin minä teen Anssi Kelan ja Lauri Tähkän suhteen.

Jos taas kyse on kantansa poliittisista/ideologisista syistä lukinneista denialisteista, niin eihän heihin voi faktaperusteilla vaikuttaa. Greta mahdollisesti motivoi heitä kiivaampaan vastarintaan, mutta aiemmin he kohdistivat samanlaista vihaa poliitikkoihin (esim. Al Gore) ja tieteentekijöihin (esim. Michael E. Mann), joten ei sillä heille tunnu olevan väliä, miten asia esitetään. Ovat vastaan joka tapauksessa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara




Carl Sagan todistaa Yhdysvaltain senaatille kasvihuoneilmiöstä vuonna 1985. Mahtavan selkeä esitys niin kuin legendalta sopii odottaa. Yleiseen ilmastokeskusteluun aika oli vielä varhainen, mutta Saganilla oli jo 1985 hyvä käsitys, miten fossiilisten polttoaineiden jatkuva käyttö tulee Ilmastoon vaikuttamaan ja mitä ongelmia siitä voi olla. Samoin hän puhuu siitä, miten tämä ongelma on sen luonteinen, ettei sitä voi lykätä tulevaisuuden sukupolvien ratkaistavaksi - koska silloin tulee olemaan liian myöhäistä.

Visionäärisesti Sagan myös mainitsee Kiinan suuret hiilivarat ja teollisen kehityksen, joka siinä maassa on käynnissä, josta johtuen ongelmaa on mahdoton ratkaista ottamatta Kiinaa huomioon neuvotteluissa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Totuushan on, että Suomen kilpailukyky Keski-Eurooppaan nähden tulee paranemaan tämän vihreän siirtymän myötä. Suomi kun on harvaan asuttu ja pystyy tuottamaan paljon sähköä helposti ilman fossiilisia. Esimerkiksi Saksan tilanne tulee olemaan toinen, ydinvoima ajetaan alas, rajut panostukset tuulivoimaan ja näin todella iso säätövoiman tarve. Paljon puhutaan vedystä jota sitten tuulivoimalla tuotettaisiin, mutta totuus on tuon olevan aika kallista. No niin on kyllä kivihiilikin tällä hetkellä kun päästöoikeudet huitelevat 70€ hinnoissa ja itse kivihiilikin on poikkeuksellisen kallista.

Itse kun seuraan aika paljon raaka-aine markkinoita, niin tässä muutomat tärkeimmät hinnat jotka kaikki liittyvät tähän vihreään siirtymään. Myönnän koronalla olliut myös vaikutuksensa, mutta ei tämä pelkästään koronalla selity.

Maakaasu

Kivihiili

EU päästöoikeudet

Akkumateriaalit:
Litium

Coboltti

Voisin lisätä viellä muitakin olennaisia raaka-aineita kuten kuparin, mutta eiköhän tuossa jo ole tarpeeksi. Jännä nähdä mitä seuraavan vuoden aikana tulee tapahtumaan, jos trendi tulee viellä ylös niin tämä vihreä siirtymä tulee aiheuttamaan aika massiivisen inflaation.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Carl Sagan todistaa Yhdysvaltain senaatille kasvihuoneilmiöstä vuonna 1985. Mahtavan selkeä esitys niin kuin legendalta sopii odottaa. Yleiseen ilmastokeskusteluun aika oli vielä varhainen, mutta Saganilla oli jo 1985 hyvä käsitys, miten fossiilisten polttoaineiden jatkuva käyttö tulee Ilmastoon vaikuttamaan ja mitä ongelmia siitä voi olla. Samoin hän puhuu siitä, miten tämä ongelma on sen luonteinen, ettei sitä voi lykätä tulevaisuuden sukupolvien ratkaistavaksi - koska silloin tulee olemaan liian myöhäistä.
90-luvulla jo koulussa ja muuallakin muistan, että kyllä kasvihuoneilmiöstä puhuttiin melko paljonkin. Meillekin ihan jollain ala-asteen tunneilla puhuttiin ilmiöstä nimeltä kasvihuoneilmiö ja siitä taidettiin jossain kirjoissakin opettaa. Siis ihan tästä samasta ilmaston lämpenemisestä ja mitä tapahtuu, kun ilmakehään päästetään liikaa hiilidioksidia. Siitä puhuttiin silloin ehkä vain hieman eri termistöllä, vaikka samaa asiaa tarkoitettiinkin. Kyllä ilmiö on jo silloin tunnistettu ja tunnustettukin. Kyse oli vain silloin siitä, kuten sanotkin, että sen ratkaisuun ei ollut minkäänlaista halukkuutta.

Tätä halua valtioiden tasolla on ruvennut ilmenemään vasta tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
90-luvulla jo koulussa ja muuallakin muistan, että kyllä kasvihuoneilmiöstä puhuttiin melko paljonkin.

Mulla on 80-90-lukujen vaihteesta jäänyt ensisijaisesti mieleen huoli otsonikerrokseen tulevasta reiästä. Hiuslakkapulloja ja spray-dödöjä paheksuttiin ja freoni oli kirosana. Ilmastonmuutokseen tuokin liittyi, mutta ainakaan meille tuolloisille ala-asteelaisille ei vielä osattua maalata isompaa kokonaiskuvaa tilanteesta.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Tässä kun muutomia viikkoja sitten hieman kärjistetysti esitin asiaa väärydestä ruuan hiilipäästöjen laskennassa painoon suhteutettuna, niin nyt hieman googlailin aiheesta. Vaikka tämän tutkimuksen tilaaja on MTK, niin en ainakaan itse löydä tuosta hirveästi vääryyksiä.



Tuossa nyt kaksi hieman ihan oikeaa artikkelia aiheesta, eikä mitään pelkkää minun tomaatti vs sianliha vertailua pelkällä kcal mittarilla. Tuo Senja Arffmannin tutkimus ottaa huomioon ravintoarvot paljon laajemmin kuin pelkät kcal, mikä on ehdottomasti oikein.

Laskelmien laajempi aineistokin löytyy tästä.

 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Artturenos

Tuon perusteella voitaneen vetää tiivistettyjä johtopäätöksiä seuraavasti:

  • Soija on tarkastelluista aineksista ravintona käytännössä täysin ylivoimainen kaikkiin muihin tarkasteltuihin nähden
  • Naudanliha on kaikista lihoista selvästi huonoin
  • Valkoinen riisi on tarkastelluista kaikkein heikoin ja tuo johtuu olemattomasta ravintoarvosta. Tumma on huomattavasti parempi vaihtoehto.
  • Sianliha ja broileri sijoittuvat tarkasteltujen ainesten joukossa keskikastiin.
  • Kala vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta.
Voisihan tuosta vetää paljon muitakin johtopäätöksiä, mutta tuossa nyt ne selkeimmät ja nopeimmat.

Edit. Soijan osalta kyseinen tutkimus ei huomioi niin sanottua riistomaankäyttöä, joka aiheuttaa hiilipäästöjen lisäksi myös muita ongelmia.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
@Artturenos

Tuon perusteella voitaneen vetää tiivistettyjä johtopäätöksiä seuraavasti:

  • Soija on tarkastelluista aineksista ravintona käytännössä täysin ylivoimainen kaikkiin muihin tarkasteltuihin nähden
  • Naudanliha on kaikista lihoista selvästi huonoin
  • Valkoinen riisi on tarkastelluista kaikkein heikoin ja tuo johtuu olemattomasta ravintoarvosta. Tumma on huomattavasti parempi vaihtoehto.
  • Sianliha ja broileri sijoittuvat tarkasteltujen ainesten joukossa keskikastiin.
  • Kala vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta.
Voisihan tuosta vetää paljon muitakin johtopäätöksiä, mutta tuossa nyt ne selkeimmät ja nopeimmat.

Edit. Soijan osalta kyseinen tutkimus ei huomioi niin sanottua riistomaankäyttöä, joka aiheuttaa hiilipäästöjen lisäksi myös muita ongelmia.

Juuri noin. Soija tosiaan on ylivoimainen, mutta tuo laskelma ei ota huomioon soijan tuotannon muita ongelmia. Lihat eivät ole ravintona kuitenkaan niin paha, mitä ne saadaan näyttämään kilo pohjaisissa vertailuissa.

Jatkoaika foorumina toivottavasti on sellainen, josta löytyy ymmärrystä mitä tarkoitin aikaisemmin ravinnon mittaamisen kiloina olevan ihan humpuukia. Jokainen joka on vähänkään tavoitteellisemmin harjoittanut jotain urheilua on toivottavasti joutunut pohtimaan ravintoarvoja joita päivässä/viikossa saa.
 
Juuri noin. Soija tosiaan on ylivoimainen, mutta tuo laskelma ei ota huomioon soijan tuotannon muita ongelmia. Lihat eivät ole ravintona kuitenkaan niin paha, mitä ne saadaan näyttämään kilo pohjaisissa vertailuissa.

Jatkoaika foorumina toivottavasti on sellainen, josta löytyy ymmärrystä mitä tarkoitin aikaisemmin ravinnon mittaamisen kiloina olevan ihan humpuukia. Jokainen joka on vähänkään tavoitteellisemmin harjoittanut jotain urheilua on toivottavasti joutunut pohtimaan ravintoarvoja joita päivässä/viikossa saa.

Ei se sun aiempi ihan kauheasti kuulu saada ymmärrystä, kun vertailet tomaatteja ja lihoja. Kuitenkin tomaattien kulutuksen määrä ei pitäisi pahemmin riippua siitä, että syökö lihaa vai ei. Kuitenkin tomaatti kuuluu aivan eri ravintoaineiden täyttämiseen ruokavaliossa. Eri ravintojen päästöistä voi keskustella myös ihan tutkimuksiin perustuen ja saada muutosta tai oppia itse jotain tai saada muita oppimaan jotain. Tuollaisilla vertauksilla sitä ei varmati tee. Syventää vain bunkkereita, kun esittää asian niin, että on valinnut näkökantansa ja huutelee sieltä omasta kuopasta älyttömiä vertauksia ja kokeilee, että eikö joku tajua, miten älytön se onkaan.

Ja tämänkin viestin alku on taas hieno. "Soija on ylivoimainen, MUTTA..." Ja sitten ei mainintaa, että monissa muissakin on kyllä muttia. Kyllä se liha edelleen vaan taitaa olla aika "paha" verrattuna moniin muihin proteiineihin. Esimerkiksi soijasta sianlihaan oli MTV:n luvuissa yli 7-kertainen ero, maaseudun tulevaisuudessa vielä isompi. Kalasta muihin lihoihin eroa oli myös. Näyttäähän ne kaikki pieniltä, kun vertaa vaikka siihin vaaleaan riisiin, mutta ehkä silloin pitäisikin puhua vaalean riisin huonoudesta, eikä siitä, miten liha ei olekaan niin huono.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ei se sun aiempi ihan kauheasti kuulu saada ymmärrystä, kun vertailet tomaatteja ja lihoja. Kuitenkin tomaattien kulutuksen määrä ei pitäisi pahemmin riippua siitä, että syökö lihaa vai ei. Kuitenkin tomaatti kuuluu aivan eri ravintoaineiden täyttämiseen ruokavaliossa. Eri ravintojen päästöistä voi keskustella myös ihan tutkimuksiin perustuen ja saada muutosta tai oppia itse jotain tai saada muita oppimaan jotain. Tuollaisilla vertauksilla sitä ei varmati tee. Syventää vain bunkkereita, kun esittää asian niin, että on valinnut näkökantansa ja huutelee sieltä omasta kuopasta älyttömiä vertauksia ja kokeilee, että eikö joku tajua, miten älytön se onkaan.

Ja tämänkin viestin alku on taas hieno. "Soija on ylivoimainen, MUTTA..." Ja sitten ei mainintaa, että monissa muissakin on kyllä muttia. Kyllä se liha edelleen vaan taitaa olla aika "paha" verrattuna moniin muihin proteiineihin. Esimerkiksi soijasta sianlihaan oli MTV:n luvuissa yli 7-kertainen ero, maaseudun tulevaisuudessa vielä isompi. Kalasta muihin lihoihin eroa oli myös. Näyttäähän ne kaikki pieniltä, kun vertaa vaikka siihin vaaleaan riisiin, mutta ehkä silloin pitäisikin puhua vaalean riisin huonoudesta, eikä siitä, miten liha ei olekaan niin huono.

Käsittääkseni olen sen ensimmäisen viestin jälkeen montakin kertaa sanonut sen olleen turhan kärjistetty, eli provosoiva. Edelleen pystyn seisomaan varsinaisen pointtini takana, ja minä kyllä myönnän virheeni jos sellaista tekstiä tuotan jossa ei ole mitään fakta pohjaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja tämänkin viestin alku on taas hieno. "Soija on ylivoimainen, MUTTA..." Ja sitten ei mainintaa, että monissa muissakin on kyllä muttia. Kyllä se liha edelleen vaan taitaa olla aika "paha" verrattuna moniin muihin proteiineihin.

Tässähän on vielä sekin syvyys, että esimerkiksi Suomessa ei ole juuri ollenkaan lihantuotantoa. Suomalainen naudanliha tulee yhdistelmätuotannon tuotoksena jossa toinen puoli on maitotuotteet. Lisäksi laidunnus tiputtaa päästöjä jo melko radikaalisti. Nämä asiat vielä kun suhteutetaan per kalori dietteihin niin lopputulema ei todella ole niin karu kuin mitä jossain kaavioissa näytetään.

Tämän jälkeen vasta päästään siihen kysymykseen miten päästöt ylipäänsä lasketaan ja kohdistetaan tuotteelle. Mehän tiedämme sen, että lihan kohdalla päästöt kohdistetaan ainoastaan eläimestä saatavasta lihatuotteesta, kun kasveissa yleensä lasketaan koko kasvin paino. Eli esimerkiksi soijassa jälkeen jää jätettä joka kantaa oman päästöarvonsa kun lihassa jäljelle jää sivutuotteita joihin kohdistuva co2 päästö on 0.

Kokonaisuudessaan kuitenkin erittäin hankala laskuharjoitus, ja sen hankaluudesta tai mielekkyydestä johtuen täydelliset laskelmat käytännössä puuttuvat tai niitä on todella vähän. Jos nyt oikein muistan niin kaikki eläintuotannon päästöt Suomessa ovat 4%. Tähän siis kuuluu aivan kaikki leivonnassa käytetyistä liivatteista, kananmunista, kaloista, possuista, kanoista, naudoista, lampaista, lemmikkien lihoista jotka eivät ihmislaskentaan kelpaa, luista, sisäelimistä mummeleiden myymiin lampaannahkarukkasiin jnejne.

Tässä taas palataan siihen aikaisempaan ajatukseen laskennan vaikeudesta. Vaikka liha tosiaan monissa kaavioissa näyttää pahalta, niin mikä on koko kokonaisuuden totuus? Kuinka paljon tuosta 4% voisimme leikata mikäli lopettaisimme kaiken lihantuotannon Suomessa ja söisimme ulkomaista soijaa ja korvaisimme nahkarukkaset puuvillalla, liivateen jollain muulla ja lemmikeillekin syötettäisiin jotain vaihtoehtoja luiden ja siankorvien sijaan? Minun on vaikea kuvitella, että tuosta kovin merkittävää säästöä lopulta tulisi, niin valtava se tuotevalikoima lopulta on - joka tulisi jollain muulla korvata. Ja olkoonkin, että koko 4% onnistuttaisiin korvaamaan jollain täysin päästöttömällä, olisi kokonaisvaikutus silti hyvin pieni koko Suomen mittakaavalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olisi todella hyvä jos saataisiin Eurooppaan rapsakka pakkastalvi, hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Saataisiin kaikki energiaratkaisumme ns.alkutestiin vihreän siirtymän varalta joka on käynnissä mutta vihreän siiven mielestä aivan alkutekijöissä. Kunnon talven aikana saataisiin vastauksia energian hintojen käyttäytymiseen nykyisessä tilanteessa, samoin ehkä Venäjä paljastaisi korttejaan koska itäenergiasta on Eurooppa riippuvainen vieläpitkään.


Ehkäpä tuo uutinen tuo pikkuisen kohtuutta ja järkeä vihreään siirtymäämme. Pakkaset eivät ole leveysasteiltamme poistumassa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Sipilä on taas kerran oikeassa ulostuloillaan, että uusien kiristysten aika ei ole ensi keväänä.

Ei nämä uutiset nyt tue sitä, että meillä olisi varaa ruveta pelleilemään energian tuotannnn huoltovarmuudella.

 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sipilä on taas kerran oikeassa ulostuloillaan, että uusien kiristysten aika ei ole ensi keväänä.

Ei nämä uutiset nyt tue sitä, että meillä olisi varaa ruveta pelleilemään energian tuotannnn huoltovarmuudella.

Juuri näin. Sipilä on täysin oikeassa tässä tapauksessa. Suomessa on rakennettava lisää ydinvoimaloita, tuulimyllyjä ja aurinkovoimaloita unohtamatta lämpöä tuottavia voimalaitoksia.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara




Tuossa mielestäni hyvä kooste uutisotsikoihin nousseesta Thwaitesin jäätiköstä (ns. tuomiopäivän jäätikkö) Etelämantereella. Lämmennyt merivesi sulattelee Thwaitesin mereen työntyvää reunaa altapäin, ja viime aikoina jäätikössä havaittu sulaminen ja railojen kehittyminen ovat herättäneet huolen, että jäätikön mereen työntyvä jäähylly saattaisi olla hajoamassa jo muutaman seuraavan vuoden aikana. Tämän jälkeen takana olevan jäätikön virtaus mereen kiihtyisi huomattavasti.

Nykyinen valtamerten pinnan nousu on keskimäärin jotain reilut 3 mm vuodessa (tekee 30 cm nousua vuosisadassa), ja Thwaitesin sulamisen osuus siitä on vain 4 %. Mutta jos Thwaites romahtaa nopeassa tahdissa, se tuo noin puoli metriä merenpinnan nousua lisää tuon lisäksi.

Rannikkokaupunkien asuttavuuden kannalta yksi suurimmista ongelmista on myrskytuhojen pahentuminen merenpinnan noustessa. Yhden metrin merenpinnan nousu tarkoittaa, että sellaiset myrskytuhot (storm surge eli myrskyn aiheuttama tulva), jotka aiemmin kohtasivat kaupunkia vain kerran 1000 vuodessa esiintyvätkin keskimäärin kerran 10 vuodessa.

Vuosisadan loppua kohti useimmat maailman metropoleista joutuisivat siis kohtaamaan Katrina & New Orleans tai Sandy & NY tapaista myrskytuhoa tuon tuostakin. Jos Thwaites menee jo lähitulevaisuudessa.

Toinen uhanalainen Amundsenin mereen virtaava jäätikkö on Pine Islandin jäätikkö. Yhdessä Thwaitesin jäätikön kanssa sitä pidetään Länsi-Antarktiksen "suojaamattomana vatsapuolena", koska noiden jäätiköiden menetys johtaisi todennäköisesti Länsi-Antarktiksen jäämassojen tyhjentymiseen mereen nopeutetussa aikataulussa (toki silti pari vuosisataa kestäen), joka nostaisi merenpintaa 3,3 metrillä.

Siihen sitten Grönlannin sulamisvedet päälle, niin 2100- ja 2200-lukujen aikana kaikki maailman rannikkokaupungit jouduttaisiin siirtämään reilusti sisämaahan päin tuossa skenaariossa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lämpeneminen on Suomessa ollut aika ripeää maailman keskiarvoon verrattuna (niin kuin sen tietysti voi olettaa olevankin täällä pohjoisessa, kasvihuonekaasujen ollessa lämpenemisen syynä).

Ilmatieteen laitos julkaisi vertailukauden 1991-2020 tilastot hiljakkoin. Se vertailukausi oli Suomessa noin 0,6 astetta lämpimämpi kuin edellinen vertailukausi 1981-2010, noin 0.9 astetta lämpimämpi kuin jakso 1971-2000, ja noin 1,3 astetta lämpimämpi kuin jakso 1961-1990.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Selvennystä siihen miillainen suo lämpenemisestä on tullut. Vapaa tieteellinen prosessi halutaan estää. Tässä tapauksessa ei ole edes ns denialisti, kyseenalaistaa vain määrää. Myös mielenkiintoisia nuo käppyröiden homogenisoinnit. "Yllättäen" menneisyys kylmenee...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös