Omasta mielestäni luonnontiede on noin uskottavin asia, minkä ihmiskunta on kehittänyt niin että tosiaan kuuntelisin sen viestiä sangen tarkasti vaikka tulevaisuus onkin ah niin kaukana. Lähitulevaisuuskin.
Ehdottomasti. Siksi pitäisikin kuunnella mielummin niitä luonnontieteilijöitä, eikä koulunsa keskeyttäneitä kansalaisaktivisteja.
Näin lukiossa opettavana täytyy antaa täysi halveksunta tällaiselle vähättelylle. Thunberg on inspiroinut miljoonia nuoria (ja paljon muitakin) vaatimaan ilmastotoimia poliitikoilta. Thunbergin puheet ylittävät mediakynnyksen ja ovat piikki jokaisen lobbarin ja poliitikon lihassa, joiden täytyy selittää tulevat vuosikymmenet maapallolla asuville, miksi ilmeistä jättikatastrofia yritetään estää vain minimiefortilla.
Tietenkin nämä nuoret sukupolvet ovat lukumäärällisesti vähemmistössä ja se tekee konkreettisesta vaikuttamisesta vaikeaa. Juuri siksi kansalaisvaikuttaminen ja jatkuva esillä oleminen on tärkeää työtä. Glasgowin kokous osaltaan vahvistaa mielikuvaa, että taistelu ollaan häviämässä. Kannattaa ihan itse käydä katsomassa ne näyttelysuoritukset ja miettiä mitä pitäisi ajatella siitä, että poliittisen huippukokouksen jälkeen aikuisia ammattilaisia oikeasti itkettää.
Halveksu toki, no hard feelings. Sitähän keskustelu nykymaailmassa on. Itse olen vastaavasti ehkä hieman huolissani, jos lukion opettajakaan ei pysty näkemään gretathumberg-ilmiöstä muuta kuin tuon pinnallisen hypetyksen ja näennäisen posen asialleen.
Olen pitänyt ilmastonmuutoskeskusteluissa aikojen alusta lähtien puolestapuhujien tärkeimpänä aseena ja vahvuutena tiukkaa pysymistä faktoissa ja tieteessä, kun taas denialistien ainoat keinot ovat olleet tunteisiin vaikuttaminen kaikemmaailman - jopa suurkorporaatioiden tilaamilla ja maksamilla - mis- ja disinformaatioilla, opponenttien mustamaalailuilla, eipäsjuupasteluilla, et cetera.
Kun tämä tieteeseen ja faktoihin perustunut vakuuttelu on hitaasti alkanut kantaa hedelmää ja moni paakkuuntunutkin Letukka-kuski oli alkanut jo oppia oleen, pöytään ilmestyy cry-me-a-river -oraakkeli, joka on on niin ihqu, että saa päättäjätkin oikein kyyneliin.. ja meillä on taas whole new ballgame.
Greta Thumberg ilmastonmuutostaistelun keulakuvana ei ole (vain) inspiraation lähde vaan istuva ankka denialisteille ja helppo ase ilmastonmuutosta vastaan. Itsestäänselvyyksien saarnaaminen seurakunnalle ja pr-tiimin keksimien sloganeiden nakkelu huolella harkittuihin paikkoihin on kaikkea muuta kuin rakentavaa. Se on tehnyt vuosien ellei vuosikymmenien faktoihin perustuvan tieteen saavutukset tiedotuksessa lähes tyhjiksi.
Ketä kiinnostaa takaisinkytkennät, hiilinielut tai heijastukset, koska blah-blah-blah.... how dare you.