Mikäpä siinä.Voisitko ottaa kantaa vaikka nyt tuohon ylläolevaan Hesarin artikkeliin ja tosiasioihin. Tätähän täällä vähän kyseltiin.
Ensinnäkin lähtisin siitä, että tämän artikkelin ensisijaisena pointtina ei ollut sulaneen veden määrä vaikutus merenpintaan, vaan se että siitä vapautuu metaania, joka on 20 kertaa hiilidioksidia vahingollisempi kasvihuonekaasu. Artikkelissa oltiin varovaisia johtopäätösten suhteen, mikä onkin fiksua:
"Sitä miten suuri merkitys metaanilla tulevien vuosikymmenten aikana on ilmaston lämpenemiselle, ei vielä tiedetä, toteaa Ilmatieteen laitoksen ryhmäpäällikkö Tuomas Laurila."
"SITÄKÄÄN ei tiedetä, miten paljon mannerjäätiköillä on kohtia, joissa sulamisvesien mukana purkautuu metaania ilmakehään."
Positiiviseksi asiaksi on myös mainittava, että artikkelissa selvästi viitataan tieteelliseen tutkimukseen johon se perustuu, jolloin lukija voi itse arvioida väitteiden luotettavuuden ja tarvittaessa lukea itse tutkimukset:
"Nyt julkaistu brittiläisen Bristolin yliopiston tutkimus oli lyhyen ajan sisällä kolmas, jossa todettiin metaanin purkautuminen sulamisen yhteydessä. Marraskuussa julkaistiin kaksi erillistä tutkimusta, joiden mukaan metaania purkautuu sulavista jäätiköistä Islannissa ja Grönlannissa, kertoo Scientific American -lehti."
Kaikkien Grönlannin mannerjäätikön sulamisen vesimäärällä spekulointia voidaan pitää tarpeettomana, koska se ei ole reaalinen uhkakuva, mutta niin artikkelissa ei väitetäkään. Ehkä tuo jotain perspektiiviä tuo jäätikön suuruuteen. Vaikka olen Kheopsin pyramidin sisällä käynyt ja hieman sitä pitkin kiivennyt, niin en pidä sitä minään kuvaannollisena yksillönä havainnollistamaan vesimäärää. Pikemminkin päinvastoin.
Kritisoimassasi grafiikassa on esitetty että mannerjäätä sulaa 260 mrd tonnia vuodessa. Lähteeksi on mainittu BBC, NY Times ja Ensyklopedia Brittanica, eli oletettavasti Hesari on oman ruutunsa hoitanut puhtaasti. Nämä ei toki ole tieteellisiä tutkimuksia, joten vaatisi noihin lähteisiin tutustumista ja tarkistamista mikä on heidän tietolähteensä, että tietäisi että kumpi arvio on parempi/uudempi.
Annetaan Pasi Viherahomaisesti 4/5 ja todetaan, että arviossa ei ole yritettykään vertaisarvioida itse tutkimusta ja sen sisältöä, vaan arvioitu ainoastaan journalistista osuutta.
Vertaisarviointiin en viitsi lähteä, koska se veisi vähän pohjaa siltä kritiikiltäni, että jokainen internet-toope kuvittelee ymmärtävänsä asiasta kuin asiasta enemmän kuin alaan perehtyneet tutkijat lukemalla internettiä. Omaan tutkintooni sisältyi ainoastaan tietotekniikkaa, kauppatiedettä, terveydenhuollon hallintoa ja jonkun verran matematiikkaa.
Viimeksi muokattu: