Tämän voisin kyllä allekirjoittaa osittain. Tähänhän ollaan varmaan osissa kylpylöitä pyrittykin. Ei tuo nyt tosin ihan samaa ehkä ole kuin aurinkoloma mutta varmasti osa tulevaisuutta.
Kylpylät ovat tosin valtavia energiankuluttajia. Energian täytyisi olla varsin uusiutuvaa tai itsetuotettua ettei mennä ojasta allikkoon.
Minä taas ihmettelen kovasti ihmisten näköalattomuutta. Maailman päästöt ovat ongelma, niin lyödään hirveät lisämaksut kaikkeen, kielletään kaikki muu, ja maailma pelastuu. Nice. Siis IHAN oikeasti? Meinaatte että toimii edes teoriassa, kielletään ihmisiltä eläminen.
Rajoittaminen ja verottaminen toimii ohjaavana keinona vain silloin kun on olemassa joku
vaihtoehto. Painostetaan ihmiset ja yritykset niihin parempiin vaihtoehtoihin, jotka sitten teknologian kehittyessä ja kysynnän kasvaessa tulevatkin yht'äkkiä taloudellisesti kannattaviksi, ja näin on tapahtunut siirtymä parempaan joka suhteessa.
Sähköautoilu on varmasti yksi esimerkki tästä, matkaa on vielä mutta läpilyönti on enää pienen ajan kysymys. Ja kehityspotentiaalia tulevaisuuteen kerrassaan valtavasti verrattuna nykyisiin jo läpeensä läpikoluttuihin voimaratkaisuihin.
Lentoliikenne on ottanut myös viime vuosina valtavia harppauksia ympäristöystävälliseen suuntaan, ja sielläkin tullaan taatusti jossain vaiheessa harppaamaan kokonaan vihreämpiin energiantuotantotapoihin. Ei lentoliikennettä voi mikään enää pysäyttää eikä jarruttaa, mutta sitä voi tervehdyttää ja uudistaa. Tottakai myöskin supernopeat junat, tyhjiöputket, jne tulevat olemaan tässä yksi varteenotettava osatekijä.
Lihansyönnin voi tosiaan lopettaa, itse lopetin sen jo about vuosi sitten ja tosi hyvin on mennyt. En paheksu niitä jotka syövät, mutta itse ainakin olen ollut valintaani tosi tyytyväinen. Ja siinäkin muuten alkaa olla todella hyviä korvaavia kasvipohjaisia vaihtoehtoja tarjolla.
Laivaliikenteessä on tilaa kehittyä ja valoa on tunnelinpäässä näkyvissä onneksi. Siinäkin kun joku keksii taloudellisesti paremman viisastenkiven, ei tarvitse enää pakottaa laivayhtiöitä vaan he haluavat itse parempaa.
Teollisuus on vähän oma lukunsa, kuten yksityisten ihmisten elintavat heikomman elintason väkirikkaissa maissa. Mutta kiinalaisetkin kuluttajat haluavat laatua ja ympäristöystävällisyyttä, kaikki ovat saaneet tarpeekseen ilmanlaadun ja elintarvikkeiden puhtauden ongelmista. Kyllä se sieltä vielä lähtee - innovaatioita vaan kehiin. Miksei jokainen meistä vaikka raapustelisi jo tänään jonkun kehitysidean paperille? -Jonkun muun idean kuin lisämaksut mallia kolikko - kirstu - sielu - taivas.