Enemmän minua risovat sellaiset toimijat, jotka hyödyntävät ilmastokysymyksiä ainoastaan imagonkohotuksena.
Niinhän poliitikotkin tekevät. Aivan varmasti Aino Pennanen ja Touko Aalto vihreiden julkisissa kannanotoissa asettuvat puolustamaan ilmastonmuutoksenvastaisia toimia, mutta silti
Aino Pennanen perheineen puolusti ihmisoikeuksia
lentokoneessa matkalla lomalle, ja
Touko Aalto kumppaneineen söhläsi seksibileissä
ulkomailla. Kun Toukoa jonkin verran aikaisemmin kaivattiin päivänpolitiikan kuohuihin, ilmeni, että hän on
lomalla Thaimaassa.
Ainoa tapa saada selville ihmisen todelliset arvot, on katsoa hänen tekojaan, käytännön valintojaan. Kuka tahansa voi keksiä pahoille teoilleen näennäisen perustelun. Työn uuvuttama ulkomaanmatkaaja voi vedota vaikka siihen, että ilman näitä matkoja ajaudun mielenterveysongelmiin. Julkisia kulkuvälineitä karttava lapsiperheen äiti voi perustella auton käyttönsä vetoamalla siihen, että hän tahtoo tarjota lapsilleen läsnäoloa sen sijaan että käyttäisi aikansa työmatkoihin.
Kun minä ympärivuotisena pyöräilijänä olen esimerkiksi ehdottanut ekokruunujaan kiillotteleville sähköautoilijoille autosta luopumista ja pyörän käyttämistä, niin monille jo pelkkä ajatus on ollut mahdoton. Heidän mielestään kaikkien pitäisi siirtyä sähköautoihin ja polttiksilla ajavat ovat junttipullia, mutta kun pyöräilijä ehdottaa heille siirtymistä pyörään, niin se ei sitten enää sovikaan.
Ihminen voi esiintyä jalona maailmanpelastajana, mutta silti aktiivisesti karttaa valintoja, jotka pelastavat maailmaa vielä enemmän. Todellista vaikuttamista tärkeämpää ihmisille on vaikuttamisen kokemus ja identiteetti. Vaikka omilla teoilla ei olisikaan todellista merkitystä, niin ei se haittaa, kunhan kokee, että niillä on.
Olisi kiva nähdä, että vihreät vaatisivat poliitikoiltaan sitoutumista elämänmuotoon, jota rajoitettaisiin ekologisin perustein ja jossa kiellettäisiin ulkomaanmatkat. Siitä on kuitenkin turha haaveilla. Vihreään identiteettiin kuuluu globaalin kulutuskeskeisen kaupunkikulttuurin ajaminen dialogisine kulttuurivaikutteineen ja monenlaisine virikkeineen, eikä tällaista elämäntapaa voi vaalia matkustelematta tai kuluttamatta turhaan luonnonvaroja.