Mä olen itse teknologianeutraali energiantuotannon suhteen. Olisi mun mielestä melko hölmöä fanittaa jotain tiettyä energiatuotantomuotoa. Itsestään selvästi sähköä pitäisi tuottaa tavalla, joka on kokonaisuutena tarkastellen paras tapa kuhunkin tilanteeseen. Joskin tiedostan, että parhaan tavan valinta ei millään muotoa ole helppoa, tai edes oikeastaan mahdollista.
Otetaan nyt vaikka nämä viime päiven ydinvoimafanit täällä jatkoajassa. Ydinvoimaa pitäisi rakentaa, vaikka näyttää siltä, että sen rakentaminen kiinnostaa ainoastaan sellaisia tahoja, joilla on muitakin motiiveja, kuin sähköntuotanto. Olkiluoto kolmosen valmistuminen on yli kymmenen vuotta jäljessä aikataulua. Alkuperäinen hinta-arvio oli 3 miljardia. TVO:n hinta on kasvanut 5,5 miljardiin ja Areva ilmoittaa arvion rakennuskustannuksista nousseen 8,4 miljardiin. 2015 TVO ilmoitti, että se ei hae rakentamislupaa neljännelle reaktorillelle. Suomen osaavin ja asiantuntevin ydinvoimayritys siis totesi, että ei kannata, jätetään väliin. Mutta mitäs ne nyt tietää. Kyllä Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkki nämä nyt tunnepohjalta paremmin tietää. Sinänsä mulle on kyllä ihan ok, että Suomeen rakennetaan Ranskan valtion vahvasti subventoima ydinvoimala, mutta en oikein usko, että jatkossa tuollaiseen diiliin suostuvat.
Tarvitseeko siitä venäläisten propaganda/hybridivaikuttamislaitoksesta edes kirjoittaa? En nyt jaksa tarkistaa, mutta epäilen, että jokunen sama nimimerkki, joka näkee isoja vihreitä miehiä Turun saaristosta, on valmis nielemään Putinin ydinvoimalan ilman kakomista. Mutta joo, siitäkin projektista kaikki ydinvoimasta jotain ymmärtävät juoksivat karkuun kovempaa kuin Usain Bolt. Apuun ratsasti karhullaan toveri Putin. Ja yllättävän monelle se tuntuu olevan ihan ok, kunhan ei mökkitonttia myydä siinä sivussa.
Voin kyllä myöntää ihan avoimesti, että tietämykseni ydinvoimasta on suht ohutta. Mielelläni luen, jos joku jaksaa rautalangasta vääntää, että miten sitä ydinvoimaa nyt sitten saadaan lisää, kun se ei tunnu ketään kiinnostavan, eikä sen rakentaminen näytä onnistuvat taloudellisesti kannattavasti.