Greta Thunberg antoi taas runtua maailmanjohtajille, mutta luultavasti Greta itsekin on mukavoitunut matkustamaan eri paikkoihin ihan suihkulentokoneella. Jos ajelis polkupyörällä tai käyttäis purjevenettä niin painoarvo voisi olla hieman painavampi.
Greta Thunberg antoi taas runtua maailmanjohtajille, mutta luultavasti Greta itsekin on mukavoitunut matkustamaan eri paikkoihin ihan suihkulentokoneella. Jos ajelis polkupyörällä tai käyttäis purjevenettä niin painoarvo voisi olla hieman painavampi.
Niinpä. Presidentti Niinistökin kehtasi matkustaa suihkukoneella New Yorkiin esittämään maailman johtajille huolensa ilmastonmuutoksesta. Olisi uinut niin ehkä joku ison maan johtaja ehkä tietäisi, kuka Niinistö edes on.
Kysäisenpäs täällä ihan vilpittömästi palstalaisilta.
Mitä mieltä olette turismista? Monen maan talous taitaa nojata vahvasti matkailuun, se kaventaa myös hyvinvointieroja.
Eli montako lomamatkaa lentämällä on mielestänne vielä ihan fine vai pitäisikö matkailusta luopua kokonaan vai rajoittaa sitä jotenkin vauraissa maissa. Tiedän että joillekin lomamatkat ovat harvinaista herkkua(kerran viiteen vuoteen) kun taas jotkut tekevät useita kaukomatkojakin vuodessa.
Kiitos aamun nauruista.
Kieltämättä oli pieni hämmennyksen hetki, kun tässä jokin aika sitten aamun radiouutisissa kovin voivottelevaan sävyyn kerrottiin matkailualan ennusteista:
Onhan tuo otsikkokin ihan perverssi: Eikö matkailu ja kulutus ole juuri ne asiat mitkä pitäisi saadakin kestävälle tasolle, ts vähenemään.Matkailu | Ennuste: Suomessa matkailun kulutus jää vielä tänäkin vuonna jopa 40 prosenttia pandemiaa edeltävistä luvuista
Arvion mukaan vuoden 2019 matkailukysyntä saavutetaan aikaisintaan vuonna 2023.www.hs.fi
Koko matkailulle ja matkustelulle pitäisi käsitteenä saada se mainearvo joka sille kuuluu, eli samaa sarjaa oleilun, nojailun, pelailun ym kanssa; tarkoituksentonta ja hyödytöntä ajan (ja luonnonvarojen) kulutusta.
Jos ihminen ei viihdy kotona, suosittelen muuttoa.
Mitäs nauramista tuossa on. Meinaatko että matkailu olisi jotenkin vähenemässä/loppumassa?
Eipä siinä, sehän on vapaaehtoista toimintaa. Kotonakin voi pysyä.
Greta Thunberg antoi taas runtua maailmanjohtajille, mutta luultavasti Greta itsekin on mukavoitunut matkustamaan eri paikkoihin ihan suihkulentokoneella. Jos ajelis polkupyörällä tai käyttäis purjevenettä niin painoarvo voisi olla hieman painavampi.
Kysäisenpäs täällä ihan vilpittömästi palstalaisilta.
Mitä mieltä olette turismista? Monen maan talous taitaa nojata vahvasti matkailuun, se kaventaa myös hyvinvointieroja.
Eli montako lomamatkaa lentämällä on mielestänne vielä ihan fine vai pitäisikö matkailusta luopua kokonaan vai rajoittaa sitä jotenkin vauraissa maissa. Tiedän että joillekin lomamatkat ovat harvinaista herkkua(kerran viiteen vuoteen) kun taas jotkut tekevät useita kaukomatkojakin vuodessa.
Mutta netinkäyttäjä ei voi valita millaista sähköä datakeskus käyttää, kun vaikka kirjoitan tämän tekstin ja te sen luette.
@Ylläpito nyt Jatkoajan hiilijalanjälki esiin!
Varsinkin lentäen matkustaminen on niitä aiheita, jotka saavat suhteettomat mittasuhteet ja hämärtävät esim. ilmastonmuutokseen vaikuttavien päästöjen kokonaiskuvaa.
Osittain kyse on tietysti luonteesta ja eikös se joku kaukokaipuugeenikin ole löydetty. Osittain kyse on kyllä myös opitusta käytöksestä ja lentämisen tuomien mahdollisuuksien valjastamisesta omaan persoonaan. Jos et tietäisi että on mahdollista lentää 16 tuntia katsomaan toisen näköisen ihmisen Kouvolaa jota hän vain sattuu kutsumaan Kuala Lumpuriksi, niin saisit samat fiilikset siitä että pääsisit retkelle eri metsään kuin viime viikolla.Matkustamisen rajoittaminen yksioikoisesti olisi jo filosofinenkin kysymys ainakin kaltaiselleni seikkailijapersoonalle. En näkisi paikallaan vietettävää elämää mielekkäänä.
Tässä nyt unohtuu myös se että vaikka sähköauton CO2 päästöt olisivat 0 g/km, niin se sähkö on kuitenkin tuotettu jollakin tapaa, joko fossiilisilla tai uusiutuvilla luonnonvaroilla. Ja kuitenkin tuossa prosessissa tulee CO2 päästöjä väistämättäkin.Autoilu on kuitenkin monille ihmisille välttämättömyys esimerkiksi työssä käymiseksi. En yhtään ihmettele, miksi ihmiset kritisoivat sitä, että hyväpalkkaiset kansanedustajat matkustelevat sinne ja tänne samaan aikaan kun vaativat, että köyhän kainuulaisen pitäisi haudata öljylämmityksensä ja ostaa kallis sähköauto.
2. Henkilökohtainen hiilipankki, käytät oman kiintiösi miten haluat. Ylimenevälle sitten maksua kehiin, tässä toki myös miinuspuolena ettei taitaisi varakkaita koskea.
Lentämiseen liittyy oikeudenmukaisuusnäkökulma.
Autoilu on kuitenkin monille ihmisille välttämättömyys esimerkiksi työssä käymiseksi. En yhtään ihmettele, miksi ihmiset kritisoivat sitä, että hyväpalkkaiset kansanedustajat matkustelevat sinne ja tänne samaan aikaan kun vaativat, että köyhän kainuulaisen pitäisi haudata öljylämmityksensä ja ostaa kallis sähköauto.
Ainoa oikeudenmukainen keino ympäristön suojelemiseksi on perustaa henkilökohtainen kiintiö. Sen tulee koskea myös yrittäjää ja yrityksiä. Haitalliselle yritystoiminnalle eli yli kestokyvyn luonnonvaroja kuluttavalle yrittämiselle ei ole nykymaailmassa sijaa. Luonnonvarojen kestämättömään hyödyntämiseen perustuva yrittäminen tulee alkaa nähdä ympäristörikoksena.
Vai oletko sitä mieltä, että ympäristöä saa tuhota tietyllä tavalla, mutta ei toisella? Jos olet, miksi? Minusta kaikki kansalaiset täytyy asettaa samanarvoiseen asemaan ja katsoa yksilön aiheuttamiin päästöihin kaikilla elämänalueilla. Vain sillä tavalla haitalliset päästöjä ja kulutusta kasvattavat rakenteet saadaan purettua.
Osittain kyse on tietysti luonteesta ja eikös se joku kaukokaipuugeenikin ole löydetty. Osittain kyse on kyllä myös opitusta käytöksestä ja lentämisen tuomien mahdollisuuksien valjastamisesta omaan persoonaan. Jos et tietäisi että on mahdollista lentää 16 tuntia katsomaan toisen näköisen ihmisen Kouvolaa jota hän vain sattuu kutsumaan Kuala Lumpuriksi, niin saisit samat fiilikset siitä että pääsisit retkelle eri metsään kuin viime viikolla.
Lentämiselle voisikin olla pääsykoe, ennen kuin tunnet omat kotikadut ja -metsät viimeistä oksaa myöten, et pääse vittu mihinkään.
Jos Suomen hallitus oikeasti haluaisi tehdä vaikuttavaa ympäristöpolitiikkaa niin tässä olisi niitä keinoja, joilla voidaan oikeasti vaikuttaa myös maailmalla. Vastaaville teknologiahankkeille tukea niin tuotekehitykseen kuin vientiponnisteluihin, jotta tehdään asioita, joilla on oikeasti vaikutusta verrattuna mm. polttoaineen hinnan nostamiseen.
Tosin kaikesta päätellen tämä on ihan liian vaikea asia, tälle hallitukselle jotta voidaan ymmärtää kuinka iso juttu mm. tuo leikkuunesteiden kierrätys olisi koko maailman mittakaavassa.
En haluaisi olla pessimisti, mutta näitä stooreja on tekniikka&talous pullollaan.
Tähän haluan sanoa ja en pahalla, että hyvin suomalainen suhtauminen. En tarkoita yksin lainaamasi @Jani82 tekstiä ja sen sisältöä. Meillä hapuillaan vielä rahoitusta miettien joissakin uusissa ilmastonmuutoksen merkittävyyttä vähentävissä tuotannoissa, joissa esimerkiksi Ruotsi investoi jo miljardeilla ja EU-tuilla.
Mutta Suomeen ei tuota riskirahaa tule kun se verotetaan sen verran tehokkaasti pois.En haluaisi olla pessimisti, mutta näitä stooreja on tekniikka&talous pullollaan. Tyypillistä on että vain taivas on rajana, mutta aika harva niistä valloittaa maailman. En yllättyisi jos jokin iso korporaatio ostaa puljun muutamalla miljoonalla ja tekisi idean keksijöistä rikkaita. Mitä siitä jää lopulta Suomeen, voi olla aika minimaalista. Mitä sitten vaadittaisiin olisi liuta kotimaisia samanhenkisiä pääomasijoittajia jotka uskovat tuotteeseen ja olisivat valmiita kasvattamaan firmaa askel askeleelta isoksi firmaksi. Rahoituksesta tuskin tulee pulaa jos idea on hyvä. Löysää rahaa markkinoilla on ollut jo pitkään.
Omasta näkökulmastani posiitiivisinta jutussa oli että kyseinen kaveri lähti ideansa siivittämänä lukemaan dippa-inssiksi. Tuskin hänen ideansa tähän loppuvat. Tässä mielessä koulutuspolku on onnistunut, siitä pisteet nykysysteemille.