Hieno homma, mulla ei ole tähän mahdollisuutta. Tarvitsen autoa päivittäin työssäni. Miten asuntovelka sitten liittyy asiaan?Kollyt tonnia? Meillä on yli kymmenkertaisesti kiinni osoitteessa, josta auton voi jättää yhä useammin kotiin.
Hieno homma, mulla ei ole tähän mahdollisuutta. Tarvitsen autoa päivittäin työssäni. Miten asuntovelka sitten liittyy asiaan?Kollyt tonnia? Meillä on yli kymmenkertaisesti kiinni osoitteessa, josta auton voi jättää yhä useammin kotiin.
Hieno homma, mulla ei ole tähän mahdollisuutta. Tarvitsen autoa päivittäin työssäni. Miten asuntovelka sitten liittyy asiaan?
Olen tosin täysin varma, ettet sinäkään kolmeakymppiä ilmaston takia velkaannu, vaan siksi että voit säästää rahaa. Olenko väärässä?
Teräksen valmistukseen olisi ympäristö ystävällinen tapa mutta se maksaa tällä hetkellä moninkertaisesti perinteisesti tehtyyn teräkseen.Hyvä ja helposti ymmärrettävä artikkeli. Kun puhutaan ilmastonmuutoksesta, keskustelu kääntyy yleensä liikenteeseen ja kiinalaisten syyttelyyn. Oikeasti merkittävät toimet on kuitenkin suhteellisen helppoja toteuttaa. Enka tarkoita sitä, etteikö muutkin keinot ole tärkeitä. Jos sama asia tuodaan Suomeen, turve- ja kivihiilivoimaloista luopuminen saisi jo aikaan merkittäviä vaikutuksia. Päästöjen vähentäminen autoilu edellä on huomattavasti hitaampaa, tehottomampaa ja kalliimpaa.
Tutkimus: Viisi prosenttia maailman voimaloista röyhtäilee ilmoille kolme neljäsosaa voimalaitosten hiilidioksidipäästöistä
Supersaastuttajia yhdistää kaksi asiaa: hiilen käyttö ja tehottomuus. Tutkimuksen mukaan pahimmatkin syylliset olisivat pitkälti siistittävissä.yle.fi
Teräksen valmistukseen olisi ympäristö ystävällinen tapa mutta se maksaa tällä hetkellä moninkertaisesti perinteisesti tehtyyn teräkseen.
Jos teräksestä valmistettuihin tuotteisiin lisättäisiin ilmastovero niin mm. Autoilun sähköistäminen olisi turhaa.
Meillä on jo teknologia mutta hallitukset eivät halua sitä käyttöön kun se vaatisi ikäviä päätöksiä sen sijaan kuritetaan tavallista veronmaksajaa.
Kyllä jos oikeasti haluttaisiin vähentää päästöjä niin se tapahtuisi nimenomaan teollisuuden kautta.Autoilun sähköistäminen turhaa? Ei se taitaisi ihan turhaa olla, vaikka toisaalta saataisiin suuremmat ilmastosäästöt. Ei me nyt ihan kauhean lähellä olla sitä tasoa päästöjen suhteen, mikä olisi oikeasti hyvä.
Ja hallitukset eivät halua tehdä niitä päätöksiä, koska kansan mielestä ne on kalliita ja siten poliittisesti tuhoontuomittuja. Saisimme vain tilalle päättäjiä, jotka eivät sellaisia päätöksiä tee.
Kyllä jos oikeasti haluttaisiin vähentää päästöjä niin se tapahtuisi nimenomaan teollisuuden kautta.
Toki tämä on paljon vaativampaa päättäjille kun heistä suurin osa ei tajua mitään kuinka päästöjä on mahdollista vähentää tehokkaimmin ja tavoilla joista tavallinen ihminen kärsii vähiten.
Eikös ne nimenomaan maksaisi kansalaiselle enemmän kun tulli/vero lätkäistään päälle? Muuten koko pointti vähän katoaa.Teollisuuteen kohdistuvat päätökset olisivat nimenomaan helppoja ja ne eivät tavan kansalaiselle maksa kuten mm. sähköautoilu.
Kyllä jos oikeasti haluttaisiin vähentää päästöjä niin se tapahtuisi nimenomaan teollisuuden kautta.
Tällä päästö tasolla maksatte päästöveroa tämän verran ja jos saatte päästöt puolitettua niin verot omat nämä.
Samalla reilut tullit EU:n ulkopuolelta tuleville tuotteille joissa ei ole voitu päästöjä laskea.
Toki tämä on paljon vaativampaa päättäjille kun heistä suurin osa ei tajua mitään kuinka päästöjä on mahdollista vähentää tehokkaimmin ja tavoilla joista tavallinen ihminen kärsii vähiten.
Teollisuuteen kohdistuvat päätökset olisivat nimenomaan helppoja ja ne eivät tavan kansalaiselle maksa kuten mm. sähköautoilu.
Ei ne kaikki teollisuuden valmistavat tuotteet tule tavallisen kansalaisen käyttöön.Eikös ne nimenomaan maksaisi kansalaiselle enemmän kun tulli/vero lätkäistään päälle? Muuten koko pointti vähän katoaa.
Tahi parin valtamerilaivan, konttilaivan tms. päästöt. Mutta eihän niillä ole merkitystä, koska bisneksen pitää pyöriä. Uitetaan Brasiliasta lohia Norjaan, ja sieltä Eurooppaan, niin saadaan halpaa kalaa. Tai Kiinasta turhaa krääsää kuluttajille, kun on niin halpaa. Älytöntä puuhaa, mutta tärkeintä on suomalaista autoilijaa raiskata, kun kerran maailman pilaa.Ennenkuin taas rynnätään sormi ojossa moittimaan autonomistajia ja painetaan kilometreittäin aiheeseen liittyviä kitkeriä syyllistäviä lehtitekstejä, muistetaan että koko Suomen yksityisliikenteen päästöt vuodessa ovat vähemmän kuin kahden (2 kpl) kotimaisen teollisen laitoksen (Raahen terästehdas ja Nesteen Porvoon jalostamo) yhteenlasketut päästöt. Pakottamalla nämä laitokset pois kivihiilestä ja turpeesta (ja samalla perässä tukku muitakin kuten Helen, Fortum ja Finnsementti), Suomi on hoitanut kaikki velvoitteet ja ylittänyt ne moninkertaisesti. Ja sama velvoitteena toki Saksalle, Kiinalle ja USAlle.
Laivat ja lentokoneet muodostavat yhdessä 20% liikenteen päästöistä. Henkilöautot, bussit, ja moottoripyörät muodostavat 45% ja rekat sekä muut tiellä liikkuvat kuormat 29%. Eli autoilijat aiheuttavat enemmän päästöjä kuin rahtilaivat. Ei se Suomen autoilu mitään ihmeempää aiheuta, mutta sama koskee sitä kun siirrellään lohta Brasiliasta Norjaan. Suomen osuus ei ole siinäkään merkittävä.Tahi parin valtamerilaivan, konttilaivan tms. päästöt. Mutta eihän niillä ole merkitystä, koska bisneksen pitää pyöriä. Uitetaan Brasiliasta lohia Norjaan, ja sieltä Eurooppaan, niin saadaan halpaa kalaa. Tai Kiinasta turhaa krääsää kuluttajille, kun on niin halpaa. Älytöntä puuhaa, mutta tärkeintä on suomalaista autoilijaa raiskata, kun kerran maailman pilaa.
Autojen määrä lasketaan miljardiluokassa. Laivoja pitäisi olla miljoonia, että ne pääsisivät samaan luokkaan (kaikki laivat eivät ole mitään massiivisia rahtilaivoja). Eihän se yksittäinen auto tai laiva vaikuta mihinkään, mutta kun niitä on aivan helvetisti niin kyllä ne kokonaispäästöt vaan kasvaa suuriksi.Tuo laskutapa on juuri sitä viherpesua, mitä harrastetaan. Lentokoneet ei vissiin ole paljoa lennelleet, mutta laivojen päästöt jäävät merelle, ja niitä ei lasketa. Oletko miettinyt koskaan, kuinka paljon merillä menee jotain indonesialaislaivoja, joissa ei todellakan ole mitään suodattimia. No, merihän on loputon, sinne mahtuu vaikka jenkkien ja kehitysmaiden muovipussimeret.
No, jostain vaan luin, että yhden rahtilaivan yksi reissu vastaa päästöiltään koko Suomen autojen päästöjä. Ja noita laivoja on tosiaan tuhansia, merenkulun sivuilta voi nähdä, että pelkästään Itämerelle menee ..tusti alivoja koko ajan. Isot meret sitten ihan eri sfääreissä vanhoilla paskoilla laivoilla.Mutta, kuten sanoin, ei noita lasketa, koska merille voi laskea.Autojen määrä lasketaan miljardiluokassa. Laivoja pitäisi olla miljoonia, että ne pääsisivät samaan luokkaan (kaikki laivat eivät ole mitään massiivisia rahtilaivoja). Eihän se yksittäinen auto tai laiva vaikuta mihinkään, mutta kun niitä on aivan helvetisti niin kyllä ne kokonaispäästöt vaan kasvaa suuriksi.
Cars, planes, trains: where do CO₂ emissions from transport come from?
Transport accounts for around one-fifth of global CO₂ emissions. Three-quarters of this is from road transport.ourworldindata.org
Suomessakin riittää tekemistä. Nyt kun on saatu kotitaloudetkin muovinkeräyjärjestelmän piiriin kattavasti, niin meillä ei ole kotimaassa riittävästi jätemuovinkäsittelylaitoksia. Osa päättyy edelleenkin poltettavaksi kierrätyksestä huolimatta. Melkoista vatulointia.
No, jostain vaan luin, että yhden rahtilaivan yksi reissu vastaa päästöiltään koko Suomen autojen päästöjä. Ja noita laivoja on tosiaan tuhansia, merenkulun sivuilta voi nähdä, että pelkästään Itämerelle menee ..tusti alivoja koko ajan. Isot meret sitten ihan eri sfääreissä vanhoilla paskoilla laivoilla.Mutta, kuten sanoin, ei noita lasketa, koska merille voi laskea.
Kehotan katsomaan laivaliikennettä eri merillä, siellä menee alusta kuin autoja Saksan baanoilla.
Niin, typpihän ei muuta kuin lisää ravinteita? Vaaraton aine, ei siinä.Mikäli oikein muistan, taitaa kyseessä olla rahtilaivojen typpioksidipäästöt (tjsp.) - ei hiilidioksidipäästöt. Tähän samaan olen törmännyt aiemminkin.