Ilmastonmuutos

  • 742 320
  • 6 719

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Se on aivan sama, mitä odotat kuulevasi ja keltä. Kypsymättömyyttä, typeryyttä, laiskuutta ja persuilua. Niinpä niin. Mika Mäkiranta sanoi sen totuuden, jonka Ohisalo ja kumppanit ovat jo päättäneet. Persuilua tuossa on suht vähän. Ketkä ovat ne politikot, jotka tekevät mieleistäsi politikointia tämän asian puolesta?

Mikä noin kiukuttaa? Siis muu kuin kyvyttömyys käydä aiheesta asiallista keskustelua.

Mika Maliranta on edustanut niin EK:ta, palkansaajia kuin riippumatonta tiedettä, mutta on ilmeisesti siitä huolimatta Ohisalon ohjattavana. Voiko kuulostaa enempää elämänkoululaiselta kommentilta.

Politikointia tekevät mielestäni kaikki, jotka käyttävät adjektiivia kiilusilmäinen. Se on ilmeisesti erään puolueen kokoushuoneessa sovittu sana, jota tykitetään mahdollisimman paljon, jotta se jää ihmisten mieleen – myös äänestyskopilla.

Toinen tapa politikoida on syyttää maan hallitusta polttoaineiden hinnannoususta. Tätäkin harrastaa saman kokoushuoneen sekopäiden kerho.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se on aivan sama, mitä odotat kuulevasi ja keltä. Kypsymättömyyttä, typeryyttä, laiskuutta ja persuilua. Niinpä niin. Mika Mäkiranta sanoi sen totuuden, jonka Ohisalo ja kumppanit ovat jo päättäneet. Persuilua tuossa on suht vähän. Ketkä ovat ne politikot, jotka tekevät mieleistäsi politikointia tämän asian puolesta?

En tiedä kuka Mika Mäkiranta on, mutta jos on sanonut kuten @Radiopää kertoi (poliitikoilta odotetaan päätöksiä, jotta yritykset voivat sopeutua (mm. investointien osalta)), asiaahan hän puhui. Yritysinvestoinnit tehdään alasta riippuen jopa kymmenien vuosien tähtäimellä, ja investointeja varten tarvitaan linjauksia. Nyt esimerkiksi Euroopan isot autonvalmistajat ovat lopettelemassa noin 10 vuoden sisällä polttomoottoriautojen valmistamista, koska niihin ei kannata lisäinvestoida poliittisten linjausten takia.

Poliitikoilta selkeä ja sitova linjaus mahdollistaa yritysten mukautumisen ja uudenlaisen tuotannon. Esimerkkitapauksessa lähinnä sähköautot. Ongelmana on, että niin EU:ssa kuin Suomessa vedetään ristisuuntiin, jolloin isot linjapäätökset ovat vaikeita. Pientä parannusta vaikuttaisi tulleen EU:n osalta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ilmastotoimia "heti" vaativat kaverit voisivat itse laittaa älylaitteensa hyllylle, silloin voisi uskottavammin Mannerheimintiellä vaatia Suomelta esimerkkiä koko maailman ilmastotoimille, heti! Tai sitten rauhoittua, lakata syyllistämättä oman kuplan ulkopuolisia ja opiskella innokkaasti uusien innovaatioiden luomiseksi energiatehokkuuden lisäämiseksi.

Meneekö tässä nyt puurot ja vellit vähän sekaisin? Minäkin vaadin ilmastotoimia heti, mutten ole mitenkään huippuosaoptimoinut omaa elämääni mahdollisimman vähäpäästöisesti, koska en yksinkertaisesti usko sen olevan mikään ratkaisu mihinkään. Ilmastotoimia heti tarkoittaa minun osaltani sitä, että muokataan elämisen reunaehtoja sellaisiksi, että ylikulutusta ei voi tapahtua. Elämme joka tapauksessa niukkuuden maailmassa taloustieteellisestä näkökulmasta katsottuna, talous vain pitäisi tuoda lähemmäksi reaalitaloutta sääntelyllä.

On mielestäni arvostettavaa, että tekee henkilökohtaisia ratkaisuja, jotka pienentävät omaa hiilijalanjälkeä. Itsekin olen ottanut ns. helpot pois roikkumasta - nautaa vain kerran kuussa, mahdollisimman paljon joukkoliikennettä ja pyöräilyä, kestäviä vaatteita ym. Minulla kuitenkin on edelleen auto ja kun matkustaminen vapautuu, niin totta helvetissä jatkan itselleni merkityksellisintä harrastusta. Maksan hiilikompensaatiot tiedostaen kuitenkin, että aidosti hiilineutraalia matkailua ei varmaan ole. En koe itseäni kaksoismoralistiksi, koska en vastuuta ketään henkilökohtaisesti nykytilanteesta, enkä usko valistuksen pelastavan ilmastoa. Kun matkustamisen kustannukset nousevat hiiliveron myötä, matkustajat vähenevät. Se on tehokasta ilmastopolitiikkaa.

Kyllä otsoniaukko olisi aika paljon suurempi juuri nyt, mikäli olisimme laskeneet sen varaan, että ihmiset nyt valitsevat sen ympäristölle paremman kylmälaitteen kaupasta kun tietävät asiasta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomenkin olisi korkea aika alkaa rajoittaa käytettyjen autojen maahantuontia ulkomailta. Jos maamme autokanta halutaan uudemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi, emme tarvitse isomoottorisia hylkyjä mm. Saksasta. Vaikutukset liikenneturvallisuuteenkin on jo nähty, pitäähän niitä hevosvoimaia jossain kokeilla.
Useat Euroopan maat jo rajaavat tietyn ikäisten käytettyjen autojen rekisteröintiä.
Miksi pitäisi rajoittaa vielä nykyistäkin enemmän? Taitaa olla EU:n perussopimuksen vastaista rajoittaa ihmisten, tavaroiden ja palveluiden vapaata liikkumista. Jos käytettyjen autojen tuontia halutaan vähentää, niin toimenpiteitä tulisi Suomessa kohdistaa auto- ja ajoneuvoveroon. Näinhän ei tapahdu, koska valtiolta katoaisi merkittävä summa tuloja. Tässä kohdin raha painaa ympäristöä enemmän.

Niin, ne käytetyt tuontiautot korvaavat vanhoja romuja, jotka puolestaan laivataan Afrikkaan saastuttamaan. Ei isoa järkeä ilmaston kannalta koko hommassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Siinä on omat syynsä, miksi valtion X ilmastotoimien mahdollisuudet ovat suhteessa valtioiden A,B, C sekä valtioliiton JNE toimiin. Esimerkiksi punaista lihaa pidetään ilmeisesti ihan syystäkin ikävänä asiana. Ensisijaisesti siksi, näin olen ymmärtänyt, että sen ravitseminen vaatii peltohehtaareita joita voitaisiin käyttää ravintokasviksiin.

Meillä Suomessa on historiallisista syistä vahva perinne karjatalouteen. Syy on talvi. Heinää kun on saanut säilöttyä ennen kylmälaitteita, niin sitten on saatu maitoa ravinnoksi ja pahimman päivän kohdatessa lihaa. Siksi me juomme maitoa ruokajuomana jne. (Hyväksyn, jos joku oikeasti asiantuntija on tästä eri mieltä).

No, kylmälaitteet meillä on nykyään. Silti pelloiltamme ei, tietääkseni, saada pääsääntöisesti vieläkään ruokakasviksista kahta satoa vuodessa. (Taas saa asiantuntija oikaista tämän) Muualta saadaan, mutta sen varaan ei voi heittäytyä. Tähän on kaksi syytä: toinen on suuri ja mahtava, jonka toimintaan ei ikinä voi luottaa viikkoa kauemmas. Toinen on, paradoksaalista kyllä, ilmastonmuutos. Jos globaali ruokapula iskee, me emme ole maailman vahvin neuvottelijaosapuoli. Emme nykyisen, emmekä minkään tulevankaan hallituksen aikana.

Siksi suomalainen karjatalous ei ole aivan yhtä suuri ympäristöongelma kuin vaikkapa saksalainen tai ranskalainen. Tosin ymmärrän, jos Ranskassa elää vielä joku vanhus joka mutisee mennessään: Teutooni on teutooni, vaikka voissa paistaisi.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Meneekö tässä nyt puurot ja vellit vähän sekaisin? Minäkin vaadin ilmastotoimia heti, mutten ole mitenkään huippuosaoptimoinut omaa elämääni mahdollisimman vähäpäästöisesti, koska en yksinkertaisesti usko sen olevan mikään ratkaisu mihinkään. Ilmastotoimia heti tarkoittaa minun osaltani sitä, että muokataan elämisen reunaehtoja sellaisiksi, että ylikulutusta ei voi tapahtua. Elämme joka tapauksessa niukkuuden maailmassa taloustieteellisestä näkökulmasta katsottuna, talous vain pitäisi tuoda lähemmäksi reaalitaloutta sääntelyllä.

On mielestäni arvostettavaa, että tekee henkilökohtaisia ratkaisuja, jotka pienentävät omaa hiilijalanjälkeä. Itsekin olen ottanut ns. helpot pois roikkumasta - nautaa vain kerran kuussa, mahdollisimman paljon joukkoliikennettä ja pyöräilyä, kestäviä vaatteita ym. Minulla kuitenkin on edelleen auto ja kun matkustaminen vapautuu, niin totta helvetissä jatkan itselleni merkityksellisintä harrastusta. Maksan hiilikompensaatiot tiedostaen kuitenkin, että aidosti hiilineutraalia matkailua ei varmaan ole. En koe itseäni kaksoismoralistiksi, koska en vastuuta ketään henkilökohtaisesti nykytilanteesta, enkä usko valistuksen pelastavan ilmastoa. Kun matkustamisen kustannukset nousevat hiiliveron myötä, matkustajat vähenevät. Se on tehokasta ilmastopolitiikkaa.

Kyllä otsoniaukko olisi aika paljon suurempi juuri nyt, mikäli olisimme laskeneet sen varaan, että ihmiset nyt valitsevat sen ympäristölle paremman kylmälaitteen kaupasta kun tietävät asiasta.

En saa nyt ihan kiinni tästä vastauksesta. Luettelit juuri ne trendikkäät ilmastosyyllisyyden kohteet ja oman asennoitumisesi niihin. Se mitä halusin tuoda esiin, on itselle ehkä epämiellyttävien ja siten sivuutettavan toiminnan vaikutus. Tämä ei suoraan koske sinua, mutta mainitset itse naudanlihan syömisen. Neljän suoratoistoleffan katsominen vastaa yhden (n. 150g) naudanlihapihvin, tai ison (250g) porsaanleikkeen syömistä, siis ilmaston näkökulmasta. Harva netinkäyttäjä tulee tätä ajatelleeksi tai edes sitä tiedostaa. Tutkijoiden mukaan ICT:n päästöt ovat todennäköisesti 8% prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä vuona 2030, mutta pahimmassa tapauksessa niiden osuus nousee 20% päästöistä. Puhutaan aivan eri mittaluokasta kuin joku lentoliikenne tai autoilu.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tiedä kuka Mika Mäkiranta on.

Kirjoitin ensin Makiranta, kun piti kirjoittaa Maliranta. Minun korviini Malirannan kommentti sisältö roolijaon lisäksi kannustavan viestin suomalaisista yrityksistä, eli poliitikoilla olisi varaa tiukempiinkin uudistuksiin, sillä suomalaiset yritykset pystyvät uudistumaan mukana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kirjoitin ensin Makiranta, kun piti kirjoittaa Maliranta. Minun korviini Malirannan kommentti sisältö roolijaon lisäksi kannustavan viestin suomalaisista yrityksistä, eli poliitikoilla olisi varaa tiukempiinkin uudistuksiin, sillä suomalaiset yritykset pystyvät uudistumaan mukana.
OK. Ja yritykset, ja niiden etujärjestöt kuten EK, haluavat selvempiä päätöksiä poliitikoilta. Nyt EU tekee edelleen ilmastopäätöksiä tai niitä sivuavia päätöksiä vastoin faktoja. Alla esimerkki viestistä poliitikoille ja äänessä EK:n Häkämies:


Ydinvoimaa koskeva epävarmuus on haitaksi ilmastotavoitteille, mutta silti ydinvoimaa ei suvaita 100 % komissiossa. Normijamppa tai normitarja voidaan syyllistää hänen valinnoistaan vaikkapa auton tai lihan osalta, mutta kun tärkeimmät päättäjät luistelevat vastuustaan, moitteiden kohteen tulisi olla aivan muualla kuin tavallisissa ihmisissä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En tiedä kuka Mika Mäkiranta on, mutta jos on sanonut kuten @Radiopää kertoi Poliitikoilta selkeä ja sitova linjaus mahdollistaa yritysten mukautumisen ja uudenlaisen tuotannon. Esimerkkitapauksessa lähinnä sähköautot.

Tämä on juurikin se ongelma, politikkojen suhteen. Tehdään päätöksiä, ajattelematta kokonaisuutta. Okei, sähköistetään maamme liikenne, mutta mistä se sähkö ja latauspisteet? Kuka sen kustantaa? Olisiko biopolttoaine tai kaasu parempi vaihtoehto, entä näiden tankkaamispisteet? Ja näiden välinen hybridi. Uutta ydinvoimaa kenties? Paljon kysymyksiä, joihin ei politikot osaa antaa selkeää vastausta. Ainoastaan annetaan esiin vuosilukuja, joihin mennessä pitää olla tapahtunut sitä ja tätä.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämä on juurikin se ongelma, politikkojen suhteen. Tehdään päätöksiä, ajattelematta kokonaisuutta. Okei, sähköistetään maamme liikenne, mutta mistä se sähkö ja latauspisteet? Kuka sen kustantaa? Olisiko biopolttoaine tai kaasu parempi vaihtoehto, entä näiden tankkaamispisteet? Ja näiden välinen hybridi. Uutta ydinvoimaa kenties? Paljon kysymyksiä, joihin ei politikot osaa antaa selkeää vastausta. Ainoastaan annetaan esiin vuosilukuja, joihin mennessä pitää olla tapahtunut sitä ja tätä.

Kuka maksoi, kun Suomessa alettiin 50-luvulla tehdä valtateitä. Kuka maksoi, kun niitä teitä alettiin valaista. Kuka maksoi uudet moottoritiet ja liittymät, kun vanhat kävivät liian pieneksi.

Ei kysymys ole ’kuka maksaa’, vaan välitämmekö riittävästi. Kuka maksaa on populistinen heitto, jolla saadaan kuulija uskomaan, että infra on liian kallista, vaikka samaan aikaan naapurissa tehdään rantatunnelia, metroa, ratikkaa, moottoritietä ja siirretään kaapelit maan alle ehkäisemään pahimpia myrskyn aiheuttamia sähkökatkoja. Mutta kuka vittu nekin maksaa, eiks niin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En saa nyt ihan kiinni tästä vastauksesta. Luettelit juuri ne trendikkäät ilmastosyyllisyyden kohteet ja oman asennoitumisesi niihin. Se mitä halusin tuoda esiin, on itselle ehkä epämiellyttävien ja siten sivuutettavan toiminnan vaikutus.

No juurikin tätähän minä yritin alleviivata. Ilmastotoimia ei voi jättää yksityisen harkinnan varaan. Harva ihminen kykenee/haluaa/jaksaa osaoptimoida elämänsä mahdollisimman hiilineutraaliksi ja siksi järjestelmämuutokset ovat ainoa realistinen ratkaisu ongelmaan. Siksi ei ole ristiriitaista, että epätäydellinen ihminen vaatii poliittisilta toimijoilta päätöksiä heti, vaikkei omaa elämäänsä päätäkään hirteen päästönsä nollatakseen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei kysymys ole ’kuka maksaa’, vaan välitämmekö riittävästi.
Kyllä se vaan on niin, että kuka maksaa. Ja naurettavinta tässä on vielä se, että ne maksavat, jotka välittävät. Uuden sähköauton tai hybridin ostaminen noin 35-40K. Sitten vielä latauspisteet yksityistalouteen noin 3K. Lisäksi autoverojen pienentyminen näiden johdosta. Mistä otetaan erotus ja mitä veroja lisätään? Kyllä suomalaiset välittävät ja haluavat mennä pinnemmillä päästöillä. Kuka tuon erotuksen maksaa ja ennenkaikkea latauspisteet ja lisääntyvän sähkön tuotannon. Välittämisestä ei ole kyse, vaan juurikin siitä, mitä maksamme ja kuka maksaa. Et säkään nyt niin kujalla voi olla. Vai voitko? Heitä nyt jotain dataa tähän asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Redimor

Jäsen
Nyt ollaan asian ytimessä:
" Over the next three decades, the new 55% target will reduce EU emissions by an additional 12.7 billion tonnes of CO₂ or its equivalents. If put into one of the standard UN climate models, it will reduce the global temperature by the end of the century by an immeasurable 0.004°C. " (Euractiv)

Sitte loppu maailman pitäs hoitaa se 1.496 astetta.... vaimitensenytoli?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sitte loppu maailman pitäs hoitaa se 1.496 astetta.... vaimitensenytoli?

Me täällä Suomessa voidaan kuitenkin olla esimerkkejä muille ja neutralisoida päästöt vuoteen 2035. EU on käsittääkseekseni antanut saman tavoitteen vuoteen 2045. Olenko nyt ymmärtänyt väärin vai mitä?
 

Cibbura

Jäsen
Kyllä se vaan on niin, että kuka maksaa. Ja naurettavinta tässä on vielä se, että ne maksavat, jotka välittävät. Uuden sähköauton tai hybridin ostaminen noin 35-40K. Sitten vielä latauspisteet yksityistalouteen noin 3K. Lisäksi autoverojen pienentyminen näiden johdosta. Mistä otetaan erotus ja mitä veroja lisätään? Kyllä suomalaiset välittävät ja haluavat mennä pinnemmillä päästöillä. Kuka tuon erotuksen maksaa ja ennenkaikkea latauspisteet ja lisääntyvän sähkön tuotannon. Välittämisestä ei ole kyse, vaan juurikin siitä, mitä maksamme ja kuka maksaa. Et säkään nyt niin kujalla voi olla. Vai voitko? Heitä nyt jotain dataa tähän asiaan.
Kyllä niitä muutoksia voi tehdä niin, ettei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Ulkomaan matkailun vähentäminen = todennäköisesti säästyy rahaa. Eläinperäisen ruoan vähentäminen ruokavaliossa = todennäköisesti ei vaikutusta lompakkoon.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä niitä muutoksia voi tehdä niin, ettei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Ulkomaan matkailun vähentäminen = todennäköisesti säästyy rahaa. Eläinperäisen ruoan vähentäminen ruokavaliossa = todennäköisesti ei vaikutusta lompakkoon.
Yes, ulkomailla olen käynyt 20 voden aikana kolme kertaa. Ruokavalio on kasvispainotteista versus lihaan. Ei sillä, etteikö olisi varaa, vaan valintoina. Uusi auto on tilattuna, hybridi. Olen siis laittanut omaa rahaa likoon jäätävän summan, että voisin ottaa tähän ilmastotalkoihin osaa. Mitä jengi tekee tämän hyväksi? Kolkyt tonnii velkaa? Ihan turha tulla sanomaan mistään päästöistä tai säästämisesestä, jos ei itse ole valmis laittamaan kortta ristiin. Jätteiden lajittelu ei kuulu tähän.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä niitä muutoksia voi tehdä niin, ettei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Ulkomaan matkailun vähentäminen = todennäköisesti säästyy rahaa. Eläinperäisen ruoan vähentäminen ruokavaliossa = todennäköisesti ei vaikutusta lompakkoon.

Ulkomaan matkailua voidaan vähentää, mutta ei riittävästi. Olisi äärimmäisen tärkeää saada junayhteys Tallinnaan ja sieltä nopeat yhteydet keskiseen Eurooppaan. Tämä olisi meille kansallisesti tärkeä hanke.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Yes, ulkomailla olen käynyt 20 voden aikana kolme kertaa. Ruokavalio on kasvispainotteista versus lihaan. Ei sillä, etteikö olisi varaa, vaan valintoina. Uusi auto on tilattuna, hybridi. Olen siis laittanut omaa rahaa likoon jäätävän summan, että voisin ottaa tähän ilmastotalkoihin osaa. Mitä jengi tekee tämän hyväksi? Kolkyt tonnii velkaa? Ihan turha tulla sanomaan mistään päästöistä tai säästämisesestä, jos ei itse ole valmis laittamaan kortta ristiin. Jätteiden lajittelu ei kuulu tähän.

Kollyt tonnia? Meillä on yli kymmenkertaisesti kiinni osoitteessa, josta auton voi jättää yhä useammin kotiin.
Me pystymme näihin "ilmastotekoihin". Olen tosin täysin varma, ettet sinäkään kolmeakymppiä ilmaston takia velkaannu, vaan siksi että voit säästää rahaa. Olenko väärässä?

Meidän kämppämme omistaisi joku muu ja siinä asuisi joku muu. Ei se ole mikään ilmastoteko, että ne osakkeet ovat juuri minulla ja vaimollani. Kyllä iso syy tässäkin on raha. Usko siihen, että siinä osoitteessa arvo nousee ja asunto on ennenkaikkea likvidiä varallisuutta.

Kun minun jalanjälkeni pienenee, jonkun muun kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kollyt tonnia? Meillä on yli kymmenkertaisesti kiinni osoitteessa, josta auton voi jättää yhä useammin kotiin.
Hieno homma, mulla ei ole tähän mahdollisuutta. Tarvitsen autoa päivittäin työssäni. Miten asuntovelka sitten liittyy asiaan?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen tosin täysin varma, ettet sinäkään kolmeakymppiä ilmaston takia velkaannu, vaan siksi että voit säästää rahaa. Olenko väärässä?

Kyllä, sekä että. Hankin kuljettimen, joka säästää sekä rahaa, että päästöjä. Jos olisi kyse pelkästä rahasta, niin olisin ostanut muutaman vuoden vanhan, pienikulutteisen bensalla toimivan kärryn. Olisin kulutuksessa päässyt ehkäpä hieman vielä alle tämän uuden hankinnan ja puolella pienemmällä hankintahinnan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paremminkin olisi voinut mennä. G20 maat eivät päässeet sopuun. Suurten päästöjen maat Brasilia, Kiina, Intia ja Saudi-Arabia eivät kelpuuttaneet suhteellisen vaisujakaan viittauksia fossiilisten polttoaineiden tukien asteittaiseen poistamiseen tai hiilineutraaliuden saavuttamiseen vuoteen 2050 mennessä.

Napolissa torstaina ja perjantaina pidettyä ministerikokousta pidettiin ratkaisevana askeleena marraskuussa pidettävän Glasgow’n COP26-ilmastokokouksen suhteen.


Glasgowssa päästäneen sopuun. Mutta on toinen asia, noudatettaako esimerkiksi Brasilia, Kiina, Intia ja Saudi-Arabia ja muutkaan maat mahdollista sopimusta, vai tulkitsevatko ne tavoitteita omin luvuin, kuten monissa asioissa alkaa olla tapana Suomea myöten.

Ei tämä hyvältä näytä, jos rehellinen olen. Odotin enemmän G20, mutta juuri mitään sitovaa ei saatu.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Luin Petteri Taalasmaan kirjan ilmastonmuutoksesta, suosittelen kaikille. Sen mukaan tärkeintä on päästä eroon fossiilista polttoaineista energiantuotannossa. Eli ydinvoimaa lisää, ja vesivoimaa sätöön. Näin ymmärsin, vaikkei noita kirjassa suoraan sanottu.
 

Redimor

Jäsen
Aikanaan (2000 luvun alussa) osoitettiin teoreettisesti, että kääntöpiirien väliselle alueelle jos perustettaisiin näitä tehostettuja aurinkoenergia keräimiä, niin 9 kappaletta voisi sähköistää koko maailman.
Tekniikka on siittä kehittynyt aika reippaasti. Nythän olisi näiden piirien välissä olevilla "köyhillä" mailla mahdollisuus alkaa dominoimaan energiantuotannossa jos vain haluja olisi ko. diktaattoreilla.

Toisaalta jos neliön paneelilla 100w irtoaa, niin kannattaisi varmaan uudisrakennusten katot alkaa valmistamaan niillä pinnotteilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös