Ei helvetinperkele. Täällä otetaan jo punkit ja hirvikärpäset keskusteluun. Fuck’em.
Voi olla, että ymmärrän viestisi väärin, mutta täytyy kyllä tähän sen verran todeta, että on hieman vaikea uskoa, että olet opetusalalla, mikäli et oikeasti tunnista/tunnusta näiden(kin) asioiden yhteyttä ilmastonmuutokseen. Vaikka en opettaja olekaan, esim. tämän hirvikärpäsasian yhteys ilmastomme lämpenemiseen on käynyt minulle selväksi jo yli 10 vuotta sitten, kun asiaa tuolloin hieman tutkin.
Vai mitä tällä tarkoitit sanoa?
Vai puhuuko Ollikainen mielestäsi vasten parempaa tietoa?
Noin yleisesti, ei ongelmia sillä sivuuteta, että poljetaan jalkaa ja toistellaan, että hörhöilyä ja paniikinlietsontaa kaikki tyynni. Sen olen jo tähän ikään oppinut, että eivät ole asiat mustavalkoisia, eivät tässäkään.
Edelleen, on hämmästyttävää, että täältä saa lukea vakuutteluja, joiden mukaan mitään näkyvää muutosta ei ilmastossamme - puhumattakaan koko maapallon ilmastosta - ole havaittavissa. Olen itse jäädytellyt ulkojäitä 1980-luvun puolivälistä alkaen, käytännössä joka talvi tähän päivään saakka (lukuunottamatta muutamia kaupunkilaisvuosiani), ja synnyinseudullani muutokset alkoivat näkyä jo 1980-luvun lopussa. Nykyään on aika tuttua, että jää pitää rakentaa enemmän tai vähemmän uudestaan kerran tai kaksi talvessa. Esimerkkejä voisin tietysti luetella paljon lisää, mutta pointtini lienee tullut selväksi.