HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 545 179
  • 5 611

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos mietitään, että Keski-Pasilaan rakennetaan nyt vuonna 2019 itäsaksalaista 1960-luvun kaupunkikeskustaa, niin "2020-luvun tapahtuma-areena" voi loogisesti olla rakennusvaiheessa vaikkapa joskus vuonna 2046.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Mikäli lupa-asiat olisi edennyt nopeammin niin ensi kaudella Nordiksella ei olisi voinut pelata: Helsingin IFK joutuu evakkoon legendaariselta ”Nordikselta” – Jussi Salonoja toivottaa lämpimästi tervetulleeksi Espooseen

ok, kiitos!
Sehän olisi ollut parasta että päätetään lähteä evakkoon Espooseen ja sitten ei rakennuslupaa olisikaan tullut.
Siellä varmasti joudutaan pohtimaan että on parempi pelata kokonainen kausi evakossa kuin pihdata lähtöä viimeiseen mahdolliseen hetkeen. Espoossakin on kaikkea muuta tapahtumaa hallissa, pahimmillaan muutosta aiheutuisi myös pelien siirtoja yms.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hesarissa iso juttu projektista. Kyllähän tuo niin hyvälle kuulostaa että pitäähän sitä vastustaa. Jos ei muuten niin ihan periaatteessa !
Alue ruuhkaantuu ja "rakennusmassa" on liian iso, ei sovi maisemaan jne...
Vittu mitä paskaa ?

Muuttakaa tänne maalle. Täällä ei ole mitään.

linkki
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Alue ruuhkaantuu ja "rakennusmassa" on liian iso, ei sovi maisemaan jne...
Vittu mitä paskaa ?

Kiinnitin itse samaan huomiota lukiessani juttua. Eniten särähti korvaan tuo maininta Helsingin pyhimmän urheilukeskittymän pilaantumisesta. Historialla on arvonsa ja sitä tulee vaalia mahdollisuuksien mukaan, mutta kaupunki on elävä ja kehittyvä kokonaisuus, joka muokkautuu koko ajan vastaamaan asukkaidensa tarpeita - ei mikään museo. Itse Töölössä pitkään asuneena (ja sinne joskus takaisin muuttavana) muistan hyvin Taka-Töölön ruokakauppojen niukkuuden, joten tuollainen iso marketti on mielestäni aivan mahtava lisäys alueen tarjontaan. Puhumattakaan niistä ravintoloista, kahviloista yms.

Hieman pahaenteiseltä tuo artikkeli kuulosti, mutta toivottavasti järki voittaa kaupunginvaltuustossa.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Kiinnitin itse samaan huomiota lukiessani juttua. Eniten särähti korvaan tuo maininta Helsingin pyhimmän urheilukeskittymän pilaantumisesta. Historialla on arvonsa ja sitä tulee vaalia mahdollisuuksien mukaan, mutta kaupunki on elävä ja kehittyvä kokonaisuus, joka muokkautuu koko ajan vastaamaan asukkaidensa tarpeita - ei mikään museo.

Eikös se ole aina kun muutetaan jotain olemassa olevaa löytyy vastustajia. Muutosta vastustetaan pääsääntöisesti aina.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Artikkelihan oli oikein myönteinen ja lähinnähän siinä puhuttiin tehdyistä selvityksistä, joiden perusteella voisi hyvinkin näyttää vihreää valoa. Se että mukaan oli otettu asukaskuulemisten yksittäisiä kommentteja oli hyvää journalismia, ettei mennyt ihan suitsuttamiseksi, mutta kyllä nuo kriittiset äänenpainot tuossa hyvin maltillisesti oli tuotu minusta esiin.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
HIFK:ltä tuli juuri sähköpostia:

"Oy HIFK-Hockey Ab on päättänyt, että joukkue pelaa kauden 2019-2020 kotiottelunsa Helsingin jäähallissa.

Garden Helsinki -areenahanke etenee ja 2020-luvun tapahtuma-areenaa suunnitellaan Nordenskiöldinkadun varrelle Nordiksen nykyisen pääparkkipaikan kohdalle. Hankkeesta tiedotetaan lisää tämän kevään aikana."
Toivottavasti tiedottavat sitten kun evakko on ajankohtainen asia Espooseen lähdöstä hyvissä ajoin ennen playoff-settien myyntiä. Jää väliin kausarit Espoon kaudelta/kausilta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllähän sen huomaa, että tuolla alueella asuu lähinnä maalta paenneita jälkeläisineen tai sitten jotain esihistoriallisia jääriä, kun joka helvetin muutoksesta ja ”kulttuurimaiseman” tärvelemisestä valitetaan. Muuttaisivat maalle, jos elämä ja muutos häiritsee. Itse en odota kovin äkkiä tässä projektissa mitään tapahtuvaksi. Itse olen ennustanut, että halli tulee 2030-luvulla lopulta, jonnekin Sipoon maille.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti tiedottavat sitten kun evakko on ajankohtainen asia Espooseen lähdöstä hyvissä ajoin ennen playoff-settien myyntiä. Jää väliin kausarit Espoon kaudelta/kausilta.
Tuolla Valtasen ketjussa HIFKn johtoa on arvosteltu siitä, että yhtiön omavaraisuutta on turhaan varjeltu ja pitäisi riskillä investoida mestaruuteen, vaikka sitten turskaa tulisikin reilummin. Iso syy tarkalle taloudenpidolle tällä hetkellä lienee se, että jos/kun joudutaan olemaan pari kautta evakossa, niin varmasti tilanne näkyy merkittävällä tavalla liikevaihdossa ja jos pelaajabudjetissa ei haluta iskeä säästökuuria päälle, niin tiedossa lienee kohtalaisen rapsakat tappiot.

Toivottavasti päätös saadaan nuijittua läpi mahdollisimman pian, jotta päästään sitten käsiksi viimeiseen vaiheeseen ennen rakentamisen aloittamista, eli valitusrumbaan.
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Havainnekuvien avulla on kyllä aika vaikea arvioida, että miten sopii alueelle. Uudelle hallille ehdottomasti tarvetta, mutta tuo kaikki muu sen mukana tuleva vähän mietityttää. Paikallisilla on omasta mielestä ihan perusteltujakin huolenaiheita, itse en oikein tiedä mitä mieltä olla tämän kanssa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Paikallisilla on omasta mielestä ihan perusteltujakin huolenaiheita, itse en oikein tiedä mitä mieltä olla tämän kanssa.

Tossa jutussahan näyttäisi olevan kaksi huolen aihetta ilmaistuna. Ensimmäisessä sanotaan, että "Garden nimi on harhaanjohtava. Liian korkea ja liian massiivinen". Tässä tavallaan ymmärrän mussutuksen, koska kieltämättä Garden nimestä voi tulla monenlaisia (toisistaan mahdollisesti poikkeaviakin) mielikuvia. Ja vaikka jollekin voi tulla mieleen joku puutarhamainen, kevyt rakennelma, niin ainakin itse jotenkin alusta asti ajattelin Garden nimen tulleen vähän niinkuin pohjois-amerikan vastaavilta areenoilta. Siellähän on Areenoita, Centereitä, Coliseumeja, Gardeneita ja muita sellaisia, joten itselle oli kyllä jotenkin alusta asti ajatus sellaisesta isosta monitoimiareenasta. Helsinki Areena nimi jo käytössä, joten mielestäni Garden oli ihan luonnollinen ja jopa hieno nimivalinta, vaikka ilmeisesti tuottanut myös vaihtelevia mielikuvia ihmisten mielissä.

Toisessa sitten kannetaan huolta siitä "miten Suomen pyhimmän urheilualueen käy"? Tätä mussutusta en kyllä sitten ymmärrä ollenkaan. En siis edes vähää alusta? Jos tämä uudistus tuo lisää mahdollisuuksia urheilun alueella, niin mitä ihmeessä nämä mussuttajat haluavat? Haluavatko urheilualueen, josta oikeasti alkaisi pikkuhiljaa tulla museo vai urheilualueen, jossa oikeasti urheillaan? Jos Berliinin olympiastadion ja Wembley voidaan päivittää, niin en kyllä mitenkään ymmärrä, miten sitä meidän aluetta ei voida päivittää. Nyt kun tarkemmin ajatellaan, niin siellähän olympiastadion katetaan kokonaan ja kyllähän sekin muuttaa merkittävästi sitä, miltä tuo areena jatkossa näyttää, joten mikä ihme siinä Nordiksen kulmien betonissa niin kiehtoo, ettei sitä voi päivittää paremmin palvelemaan alueen urheilullisia tarpeita?

Sit on tietenkin HJK:n tarpeet, mutta tässäkin nyt vähän järkeä käteen. 3-4 vuotta jotkut juniorit joutuisivat käymään treenaamassa jossain vähän pidemmällä? Mä voisin edes pienen pientä huolta asiasta kantaa, jos Suomi olisi millään tavalla merkittävä jalkapallo maa, mutta jos me nyt kaikki ollaan ihan rehellisiä, sillee aikuisten oikeasti, niin kuinka monta Litmasta ja Forssellia me menetetään, jos Suomen jalkapallo seurajoukkueiden joukosta yhden seurajoukkueen junioreiden pitää jokunen vuosi treenata evakossa?
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Osmo ei tykkää: linkki miehen blogiin.

Kun IFK:n kannattajat ovat jo kertaalleen "sekoittaneet" paikallisten mielestä yhden äänestyksen pohjois-Karjalassa, niin pitäiskö IFK:n kannattajien perustaa seuraaviin kuntavaaleihin yhden asian liikkeen. Kuntavaaleissahan äänestysprosentti ei yleensä kovinkaan korkealle jaksa nousta, joten voisiko IFK kannattajat onnistua saamaan tällaiselle liikkeelle sen verran kannatusta, että hallihankkeelle saataisiin vähän vauhtia kaupungin päättävissä elimissä. Toki toivottavaa, että halli olisi rakennusvaiheessa, kun seuraavat kuntavaalit (2021) käydään, mutta jos alkaisi näyttämään siltä, että kahdenkin vuoden päästä oltaisiin tässä samassa tilanteessa, niin pitäisikö tällaista lähteä kokeilemaan isolla ryhmällä? Pitäiskö nimen olla "Garden nyt!" liike?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Miettikääs muuten kuinka paljon on rahaa mennyt hukkaan, jos hanke ei toteudukaan. n.8 vuotta erilaista suunnittelutyötä ja aktiivista hankkeen eteenpäin viemistä, jossa on väkisinkin ollut iso määrä ihmisiä eri vaiheissa alusta asti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin kuten tuo @Tshekki77 viittasi noihin Wembeleyhyn ja Berliinin Olympiastadioniin niin toinen pistettiin kokonaan paskaksi ja toinen modifioitiin "maltillisesti" 2000 luvulle.

Olisi voinut olettaa että vanha Webley olisi säästetty. Legendaariset tornit ja eikös Englanti voittanut ainoan maailman mestaruutensa siellä ?

Nykyinen Berliinin stadion on upea, vaikla se remontoitiin 13 v sitten olleisiin mm-kisoihin....

Nythän ei olla purkamasaa mitään eikä modifioimassa. Tehdään kokonaan uutta..
Tai no muokataanhan Nordista sisältä mutta julkisivu säilyy ?

Kuten tuolla ylempänä sanottiin... kaupungin kuuluu kasvaa ja kehittyä.

Jos menneisyyttä haluaa nähdä ja siellä elää niin tervetuloa tosiaan tänne maalle.
Täällä on vaan kurjuutta.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@douppi Mietin samaa. Mikä on plan B jos Garden ei toteudukaan? En usko IFK:n laittavan paukkuja jäähallin miljoona remonttiin ja ihan periaattesta ei kannatakaan.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Plan B taitaa olla just tämä garden - se ensimmäinen ei toteutunut. Ja taitaa olla hyvä niin, sillä vaikka paikka olisi Kisiksen parkkiksella ollut näyttävämpi, hankkeen vetäjät ovat olleet hyvin innostuneita nordiksen yhdistämisen tuomista mahdollisuuksista (+ kerrosalaa tulee vastaavasti).

Eiköhän tää jää tänään pöydälle, kuten aina, kun ei noi saa hommiaan tehtyä, eli tutustuttua näihin päätettäväksi tuleviin asioihin + varmistelevat omien äänestäjiensä suuntaan ("tuomasrantanen"-efekti).

Luulen kuitenkin, että jos tää ei etene (mihin en usko, sekä Sinnemäki että Vapaavuori ovat nostaneet tämän prioriteettilistalle), voi olla, että Everi ei jatka projektin vetämistä ja homma hautautuu siihen - itse muuttaisin jengin vittuillessani Espooseen ja vaihtaisin nimeksi Esbo IFK. Kuten Everi on sanonut, vapaasti "HIFK - ikuisesti sinun" -kirjaa muokaten, välillä tuntuu, että HIFK on tärkeä asia kaikille muille paitsi Helsingin kaupungille.

Uskomattoman käsittämätöntä on suomalainen kaupunkipolitiikka.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Plan B taitaa olla just tämä garden - se ensimmäinen ei toteutunut. Ja taitaa olla hyvä niin, sillä vaikka paikka olisi Kisiksen parkkiksella ollut näyttävämpi, hankkeen vetäjät ovat olleet hyvin innostuneita nordiksen yhdistämisen tuomista mahdollisuuksista (+ kerrosalaa tulee vastaavasti).

Itse olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että olikohan tämä nykyinen suunnitelma se tähtäin koko ajan? Ulostulo aikanaan tapahtui Kisahallin parkkiksen kanssa, kyllä. Mutta, käytettiinkö sitä vain keppihevosena siihen, että tämä nykyinen vaihtoehto saadaan paremmin maaliin? Ja nyt en suinkaan tarkoita nopeammin, vaan jouhevammin.

Toisin sanoen, tultiin yleisön eteen mahtipontisella suunnitelmalla, jota ei koskaan ollutkaan tarkoitus toteuttaa. Tällainen ajatus on pyörinyt mielessä.
 

444

Jäsen
Itse olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että olikohan tämä nykyinen suunnitelma se tähtäin koko ajan? Ulostulo aikanaan tapahtui Kisahallin parkkiksen kanssa, kyllä. Mutta, käytettiinkö sitä vain keppihevosena siihen, että tämä nykyinen vaihtoehto saadaan paremmin maaliin? Ja nyt en suinkaan tarkoita nopeammin, vaan jouhevammin.

Toisin sanoen, tultiin yleisön eteen mahtipontisella suunnitelmalla, jota ei koskaan ollutkaan tarkoitus toteuttaa. Tällainen ajatus on pyörinyt mielessä.
Siinä tapauksessa olisi kannattanut mieluummin esittää Olympiastadionin purkamista ja jälkeenpäin ”tyytyä” tuohon kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen Kisiksen parkkipaikkaan. Olisi nimittäin niin paljon parempi sijainti, keskellä mm. kaikkea vs. tuo hieman syrjään jäävä kadunpätkä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivottavasti projekti nyt nytkähtäisi eteenpäin. Asiahan ei minulle kuulu mutta vituttaa ihan vaan vierestäkin joutua katsomaan tuota touhua.

Sitä paitsi, vaikka "Yleinen totuusTM" onkin että ei kahta jengiä samaan halliin... No, meitsillä tämä nostalginen haave on edelleen elossa. En meinaan jaksa käsittää sitä, että miksi maksaa kahdessa hallissa jatkuvasta maintenancesta (kaukalon purku, kaukalon rakennus). Halvemmaksi tulee kun toinen halli on jääkiekkokäytössä 24/7, ja toinen pyhitetty pelkästään konserteille sun muille.

Hullun hommaa. Siis ainakin jos itse olisin kaksinkertainen hallinomistaja, asiaa ei edes mietittäisi.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Tuli vastaan Metro Areenan Wikipedian sivuilla että HIFK käyttää Arenaa 2019-2022. Onko tämä siis jo varmistunut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös