HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 544 441
  • 5 606

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Lakeijoitahan täällä on kuin sieniä sateella. Lievätkö sitten kaikki uniikkeja nimimerkkejä vai propagandaministeriön hallinnoimia tilejä, ken tietää. Salaseura nyt on sen verran itsestäänselvä ettei liene tarvetta kommentoida.
Nyt foliohattua tiukemmalle! Jätit tässä kuitenkin pienen mahdollisuuden siihen, että lakeijat ovat uniikkeja nimimerkkejä...Veikkaan, että foliohattusi vuotaa. ;)
 

Supertähti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisitko mahdollisesti kertoa että mitä sää tiedät sellaista, mitä muut eivät tiedä, tästä IFK:n halliprojektista?
Mistään ei ole tullut merkkiäkään sen suhteen, että se tulisi edistämään IFK:n taloudellisia, saati pelillisiä resursseja juuri yhtään lainkaan, vaikka se varmastikin oli haavena kun hommasta alettiin höpöttämään.
Kaikki julkisuuteen tullut informaatio sitä vastoin tulee sitä, että IFK:sta on tulossa vain hallin lypsylehmä (vs. Blues), mutta jos muuta tiedät, niin kerro ihmeessä, sillä olisi oikeasti kiinnostavaa tietää miten asia on.

Mikä informaatio tukee sitä, että IFK olisi lypsylehmä? Mielestäni esimerkiksi uskottavampaa kumppania ravintolapuolelle kuin Royal Ravintolat saa kyllä etsiä tästä maasta. En itse olisi kovin innoissani, jos ravinola-alalla kokematon IFK:n organisaatio rupeaisi itse pyörittämään kaikkea Gardenin ravintolatoimintaa. En tiedä millainen tulonjako areenan ja IFK:n/Royal Ravintoloiden kesken tulee olemaan, mutta koska IFK on tässä tärkeänä osana mukana, niin miksei se voisi olla selkeästi nykyistä parempi? Tästä ei ole käsittääkseni mitään mainintaa julkisuudessa, mutta täällä kaikki tuntuvat olettavan asioiden menevän ennemmin huonommin kuin paremmin. Gardenin ravintola- ja tapahtumatoiminta tulee joka tapauksessa olemaan nykyistä Nordista selvästi suurempaa ja siitä nykyisenkaltainenkin osuus olisi euroissa selvästi suurempi. En tietenkään tiedä tarkasti, että paraneeko tilanne, mutta turha IFK:n olisi Gardenia puuhata, ellei tämä olisi selkeänä tavoitteena ja näin ollen en näe syytä uskoa, että Garden ainakaan heikentäisi IFK:n resursseja.

Jos sitten taas olet kykenemätön näkemään sitä, että IFK on jotakuinkin Mobergin ajasta alkaen -pois lukien tuo 100v kausi- ollut täydellisesti asemoituneena sen kulloisenkin johdon taloudellisia ambitioita palvelemaan, ja työnteko sekä menestyminen eivät kuulu sen ryhmän sanavarastoon. Ainoastaan vallitsevan statuksen turvaaminen, jossa fanit maksavat paskastakin tuotteesta kun pidetään yllä ajatusta jostakin saatanan mystiseksi käyneestä brändistä.

Sen voisi siten luokitellaa eräänlaiseksi "salaliitoksi", eli joukkue on ikäänkuin vallattu palvelemaan sitä, että Moberg asuu jatkossakin granissa, eikä sigget ja konjakki lopu. :-)

Ymmärrän kyllä tavallaan, mitä tarkoitat, mutta en ole huomannut kenenkään esimerkiksi rikastuneen IFK:sta saaduilla rahoilla. Esimerkiksi osinkoa ei käsittääkseni ole juurikaan maksettu. Kieltämättä esimerkiksi Nybondakselle maksetusta palkasta lähes kaikki oli liikaa, mutta muuten rahaa on käytetty lähinnä seuran pyörittämiseen (edustusjoukkue ja juniorit) ja sitten varmaan tähän Garden-projektiin, joka on valitettavasti viivästynyt ilmeisesti lähinnä kaupungin hitaan päätöksenteon takia. Jos olen aivan väärässä, niin kerropa ketkä IFK:sta ovat niin valtavasti hyötyneet rahallisesti?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä informaatio tukee sitä, että IFK olisi lypsylehmä? Mielestäni esimerkiksi uskottavampaa kumppania ravintolapuolelle kuin Royal Ravintolat saa kyllä etsiä tästä maasta. En itse olisi kovin innoissani, jos ravinola-alalla kokematon IFK:n organisaatio rupeaisi itse pyörittämään kaikkea Gardenin ravintolatoimintaa. En tiedä millainen tulonjako areenan ja IFK:n/Royal Ravintoloiden kesken tulee olemaan, mutta koska IFK on tässä tärkeänä osana mukana, niin miksei se voisi olla selkeästi nykyistä parempi? Tästä ei ole käsittääkseni mitään mainintaa julkisuudessa, mutta täällä kaikki tuntuvat olettavan asioiden menevän ennemmin huonommin kuin paremmin. Gardenin ravintola- ja tapahtumatoiminta tulee joka tapauksessa olemaan nykyistä Nordista selvästi suurempaa ja siitä nykyisenkaltainenkin osuus olisi euroissa selvästi suurempi. En tietenkään tiedä tarkasti, että paraneeko tilanne, mutta turha IFK:n olisi Gardenia puuhata, ellei tämä olisi selkeänä tavoitteena ja näin ollen en näe syytä uskoa, että Garden ainakaan heikentäisi IFK:n resursseja.



Ymmärrän kyllä tavallaan, mitä tarkoitat, mutta en ole huomannut kenenkään esimerkiksi rikastuneen IFK:sta saaduilla rahoilla. Esimerkiksi osinkoa ei käsittääkseni ole juurikaan maksettu. Kieltämättä esimerkiksi Nybondakselle maksetusta palkasta lähes kaikki oli liikaa, mutta muuten rahaa on käytetty lähinnä seuran pyörittämiseen (edustusjoukkue ja juniorit) ja sitten varmaan tähän Garden-projektiin, joka on valitettavasti viivästynyt ilmeisesti lähinnä kaupungin hitaan päätöksenteon takia. Jos olen aivan väärässä, niin kerropa ketkä IFK:sta ovat niin valtavasti hyötyneet rahallisesti?
Ensinnäkin, yhtään mistään en ole löytänyt infoa sen suhteen, että IFK saisi nurdiksen hallimyynnistä yhtään mitään lohkoa, mutta jo sniin on että saa, niin hyvä juttu. Näin ei ainakana ennen ole ollut, mutta jos vuokrasuhteessa on tapahtunut sen suhteen jokin muutos, niin tunnustan että ohi on mennyt meikäläiseltä. Olen siis siinä tapauksessa väärässä ja ihan ilolla.
Myöskään ei ole vähäisintäkään infoa siitä, että asia muuttuisi myöskään uudessa hallissa, jolla näillä tiedoin IFK on vain vuokralainen, kuten aikanaan erän narrilauma jaffalassa tahi muuan Blues espoossa, ja kuinkas seillä kävikään, haluaisitko ehkä muistuttaa?

IFK tuskin millään pähkinäillä siis saa uutta arenaa käyttöönsä, ja mistään ei oikein sleviä se, että mikä mahtaa olla IFK:n osuus hallin omistuksesta.

Jos se on se, joka aikanaan ulos tuli, että grynderit byggaa hallin IFK:lle ja se saa sen ikäänkuin lahjana kun seuraa hyväksi käyttämällä grynderit pääsevät kiinni hukeaan omaisuuteen ja päsevät rakentelmaan paraatipaikalle, niin fine, mutta viimeksi en ole mistään puhiesta tällaista käsitystä saanut, vaan että halln omistus olisi kokolailla muissa käsissä kuin IFK:n. Jälleen olen iloinen jos asia on ensin mainitulla tavalla, mutta selkoa ei noiden kaikkien koukeroiden jälkeen ole meikäläinen asiasta saanut, ja siksi -kun et siihen edelleenkän vastannut, tai sitten unohdin vaan kysyä- toivon sinun nyt vastaavan siihen, että tiedätkö sinä oikeasti jotakin mitä minä en tiedä?
Eli kuka perkele sen hallin omistaa ja millä ehdoin IFK siellä toimii tulevaisuudessa?


Vielä kerran viittaan espoon tapahtumiin, jossa Blues päätyi helvetinmoisen vuokran alletuonne mikälieareenalle, ja sen omistaja -kas kumma oli myös Bluesin omistaja johonkin asti- lypsi seuran kuivaksi ja konkkaan. Tokihan se on vain yksi osa asiaa, ettet nyt liikaa jää kiinni siihen.

Mitä tulee aiheeseen "kerro kuka on hyötynyt taloudellisesti", niin enpä usko sen hallinnon sun muun siellä ihan pähkinäpalkalla heidänkään pyörivän hommaa tekemässä. En osaa sanoa, että mikä lohko ja millä perustein itse kullekin menee, mutta kyllä siellä tuntuisi ottajia olevan. Tutki itse tarkemmin jos haluat, että kuka vie ja mitä.
Koko homman kantava voima kuitenkin on sellainen laiskanpulskea mukvauudenhaluisuus, jossa tehdään ja uhrataan rahaa juuri sen verran, että jatkuvuuss tuolle tuloutukselle on turvattu, ja siihen ei kuulu millään muotoa urheilullisen menestyksen tavoittelu, vaan jonkinalisen välttävän kiekkotuotteen yläpitäminen, jotta ne "oikeat" fanit saavat jatkossakin juosta hallilla haaveilemassa menestyksestä. Mitään punaista lanka aei touhussa kuitenkaan ulospäin ole, mutta puhetta valitettavan paljon sen sijaan on riittänyt.

ja kyllä, minä tarkoitan tässä vain ja ainoastaan sitä käsitystä jonka minä olen asioista saanut niin peliesitysten osalta, hallinnon reagointikykyä arvioidessani omasta perspektiivistäni niinikään, sekä julkisista ulostuloista. Jo ssinä tiedät tai ymmärrät toisin, niin sekin on ok, ja saat tietenkin jatkaa valitsemallasi tiellä. Ei se multa ole pois. Mutta multa on pois jokikinen kausi, joka päätyy saman iänikuisen keskinkertaisuuden riemujuhlaan, ja se itsessään kertoo minulle siitä, että seuran johdoll aie ole vähäisintäkään kunnianhimoa, eikä pienintäkään aikomsuta uhrata itseltään sellaista "mukavaa" työpaikkaa, jossa rennosti puuhastelemalla tule eihan kivaa tiliä joka kuukausi. Ei aina tarvitse rikastumista ajatella, kunhan turvaa hyvän toimeentulon. Ja kun se kerran saa helpolla, niin miksi tehdä turhaan työtä sen eteen, kun kerran faneille riittää, että puhellaan eurooppalaisesta suurjoukkueesta. Ei sitä tarvitse toteuttaa, kunhan vaan puhuu. Tai ainakin multa loppuu aika tässä kehossa ennen kuin se puhe realisoituu. :-)
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Mielestäni esimerkiksi uskottavampaa kumppania ravintolapuolelle kuin Royal Ravintolat saa kyllä etsiä tästä maasta. En itse olisi kovin innoissani, jos ravinola-alalla kokematon IFK:n organisaatio rupeaisi itse pyörittämään kaikkea Gardenin ravintolatoimintaa. En tiedä millainen tulonjako areenan ja IFK:n/Royal Ravintoloiden kesken tulee olemaan, mutta koska IFK on tässä tärkeänä osana mukana, niin miksei se voisi olla selkeästi nykyistä parempi? Tästä ei ole käsittääkseni mitään mainintaa julkisuudessa, mutta täällä kaikki tuntuvat olettavan asioiden menevän ennemmin huonommin kuin paremmin. Gardenin ravintola- ja tapahtumatoiminta tulee joka tapauksessa olemaan nykyistä Nordista selvästi suurempaa ja siitä nykyisenkaltainenkin osuus olisi euroissa selvästi suurempi. En tietenkään tiedä tarkasti, että paraneeko tilanne, mutta turha IFK:n olisi Gardenia puuhata, ellei tämä olisi selkeänä tavoitteena ja näin ollen en näe syytä uskoa, että Garden ainakaan heikentäisi IFK:n resursseja.

Täytyy nyt ihan suoraan myöntää, että olen kuvitellut Royal Ravintoloiden olevan lähes samaa voiton maksimointia, halpiskamaa ja samasta muotista väsättyjä ketjuravintoloita kuin Restel. Tutustuttuani tarkemmin Royal Ravintoloiden konseptiravintoloihin ja visioon "olla Suomen intohimoisin ravintola-alan yritys, jossa ei koskaan ajatella pelkästään rahaa", täytyy nöyrästi vetää takaisin sanoja. JOS Gardeniin väsätään oikeasti kunnon konseptiravintoloita (muutamia aiemmin tänne kirjoittamiani ehdotuksia alempana) ja JOS tulonjako tosiaan on selvästi nykyistä parempi, ei mulla ole tästä asiasta mitään valitettavaa.

Nordiksella myydään ihan hyviä whiskejä, mutta nekin täytyy ostaa jostain heiveröisestä ja halpaakin halvemmasta muovimukista. Tähän on tultava muutos. Nordiksella saa joissakin paikoissa sentään ostaa oluen tölkissä, mutta jos ostaa hanatuotteen, tulee sekin aina jossain pehmeässä, helposti rikkimenevässä kertakäyttömuovituopissa. En tajua, ettei edes voida kovamuovituoppeja käyttää. Gardenissa on saatava olut oikeasta lasituopista, tällainen halpuuspaska ei vain vetele.

Ollakseen sellainen tapahtumaelämys ja kokonaisvaltainen palvelukokemus mitä haetaan, täytyy Gardenista oikeasti saada laadukasta ja erilaista ruokaa kaikkien tarpeisiin. Ei voi olla pelkkää bulkkipizzasliceä, nakkimukeja, halpishodareita ja poppareita. Gardenin ruokavalikoiman tulee siis rakentaa nimenomaan tämä tytäryhtiö Royal Konseptiravintolat Oy.

Ehdotuksia:
1. Paikallispanimon kanssa yhteistyössä toteutettu Brewer-niminen panimoravintola, josta saa stadilaista käsityöntaitoa lasituopista.
2. Perinteinen American diner rokkibaari, jossa silloin tällöin Micke DJ:nä ja juontajana.
3. Hodariständi, josta saa laadukkaita "artesaanimakkaroita luonnonsuolessa" vai miten se meni, low-fodmap täysjyväluomukaurasämpylään.
4. Vegaaninen trendikäs hi-end konseptiravintola nimeltään Kasvitieteellinen Puutarha (tai Vegan Garden, jonka nimistä popupia olen itse pitänyt useampana vuonna). Tämän toteuttamiseen lähtisin itsekin mielelläni mukaan.
5. Mammammammammaa -niminen kotisafkaständi josta saa täytettyjä (myös vegaanisia) luomuruisvoileipiä, mummonmuussia, hernekeittoa ja kaurapuuroa.
6. Ylimmässä kerroksessa maisemaravintola/maisemapuutarha Landscape (Sinebrychoffin puisto on muuten tyyppiesimerkki maisemapuutarhasta..) jossa valaistus on mietitty niin, että näkee hyvin ikkunoista ulos, esim. Töölönlahdelle.
7. Jääkiekkoaiheinen ravintola, jossa etenkin IFK:n Hall of Fame mutta myös Leijonien vastaava jos ja kun Gardenista tulee Leijonien kotiluola, lämäritutka, tarkkuusskodekilpailuja muovikiekolla, IFK/jääkiekkoaiheista tietovisailua jne.
8. Garden of Eden -kylpylä, jossa paljon urheilullista teemaa ja toimintamahdollisuuksia eikä pelkkää löhöilyä.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen aina halunnut jäähallin missä peli ei kiinnosta ketään, mutta mennään viihtymään sinne palvelulaitokseen tietämättä edes mikä peli siellä sattumalta saattaa olla.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Olen aina halunnut jäähallin missä peli ei kiinnosta ketään, mutta mennään viihtymään sinne palvelulaitokseen tietämättä edes mikä peli siellä sattumalta saattaa olla.

Jos viet lapsesi lastentarhaan, kiinnostaako sinua ainoastaan minkälaista virikettä heille tarjotaan ja mitä leikkejä leikitään, välittämättä tuon taivaallista siitä, mitä ruokaa heille tarjotaan?
Jos menet festareille, onko esiintyjät ainoa jolla on mitään merkitystä, etkä lainkaan välitä tarjotaanko sinulle oikeaa ruokaa vai syömäkelvotonta einesmössöä?

Ei mikään asia elämässä ole noin mustavalkoinen, että jos välittää asiasta X se jotenkin tarkoittaisi ettei välitä asiasta Y. Kokonaisuuden kannalta kaikki palvelukompleksissa tarjottava, niin viihde kuin ruoka, ovat kriittisen tärkeitä, eikä yhteen panostaminen saa olla toisesta pois.

Tietenkin Gardenissa pitää olla myös jäällä nähtävä tuote kunnossa. Toivon, että siihen rakennukseen mennään viihtymään pidemmäksi aikaa kuin 18.30-21 ja muinakin kuin pelipäivinä, ja että siitäkin kaikesta tuotosta hyötyy IFK, kasvattaen pelaajabudjettia. Haluan nähdä heti ensimmäisellä Garden-kaudella viiden miljoonan pelaajabudjetin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Olen aina halunnut jäähallin missä peli ei kiinnosta ketään, mutta mennään viihtymään sinne palvelulaitokseen tietämättä edes mikä peli siellä sattumalta saattaa olla.
Tämä yleinen asenne on yksi keskeinen syy siihen miksi Suomessa jäähallit ovat pääosin latoja ja betonihirvityksiä. Luullaan että palvelut ja muu oheissälä on jotenkin peliltä pois.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä yleinen asenne on yksi keskeinen syy siihen miksi Suomessa jäähallit ovat pääosin latoja ja betonihirvityksiä. Luullaan että palvelut ja muu oheissälä on jotenkin peliltä pois.

Onhan se siinä mielessä, kun vippiasiakkaita näkyy aitioissaan selkä katsomoon päin. Ehkä niillä on sitten silmät selässä tai ei tarvitse niin peliä katsoa. En ole vippiasiakas sinänsä, vaikka olen kyllä joutunut tilanteeseen missä pitäisi peliä katsoa, mutta ei voi, kun jauhetaan vain duuneista ja pisneksistä.

Se sinun edustamasi firman liikevaihto ei nyt juurikaan kiinnosta, kun olisi tuo peli tuossa menossa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tämä yleinen asenne on yksi keskeinen syy siihen miksi Suomessa jäähallit ovat pääosin latoja ja betonihirvityksiä. Luullaan että palvelut ja muu oheissälä on jotenkin peliltä pois.

Nooo, sitä Helsinki Gardeniahan tässä on odoteltu, ja tullaan "hetki" vielä odottamaan. Onneksi nyt alkaa kuitenkin vihdoin olla luvat kunnossa. Nimim.Target tietänee enemmän tosta.
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onhan se siinä mielessä, kun vippiasiakkaita näkyy aitioissaan selkä katsomoon päin. Ehkä niillä on sitten silmät selässä tai ei tarvitse niin peliä katsoa. En ole vippiasiakas sinänsä, vaikka olen kyllä joutunut tilanteeseen missä pitäisi peliä katsoa, mutta ei voi, kun jauhetaan vain duuneista ja pisneksistä.

Se sinun edustamasi firman liikevaihto ei nyt juurikaan kiinnosta, kun olisi tuo peli tuossa menossa.
Toisaalta jos se VIP-aitio tuo rahaa seuralle, niin onko sillä mitään väliä mitä siellä tapahtuu? Toki ikävää niiden yksilöiden kannalta, jotka siellä haluaisivat seurata peliä eivätkä ryhmäpaineesta tms. johtuen pysty.
 

Supertähti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensinnäkin, yhtään mistään en ole löytänyt infoa sen suhteen, että IFK saisi nurdiksen hallimyynnistä yhtään mitään lohkoa, mutta jo sniin on että saa, niin hyvä juttu. Näin ei ainakana ennen ole ollut, mutta jos vuokrasuhteessa on tapahtunut sen suhteen jokin muutos, niin tunnustan että ohi on mennyt meikäläiseltä. Olen siis siinä tapauksessa väärässä ja ihan ilolla.
Myöskään ei ole vähäisintäkään infoa siitä, että asia muuttuisi myöskään uudessa hallissa, jolla näillä tiedoin IFK on vain vuokralainen, kuten aikanaan erän narrilauma jaffalassa tahi muuan Blues espoossa, ja kuinkas seillä kävikään, haluaisitko ehkä muistuttaa?

Taidat olla oikeassa siinä, ettei IFK välttämättä saa nykyisin Nordiksella tapahtuvasta oheismyynnistä mitään. Tähän verrattuna mikä tahansa osuus olisi siis plussaa ja toivottavasti IFK jatkossa sitten voisi siitä jotain saada.

IFK tuskin millään pähkinäillä siis saa uutta arenaa käyttöönsä, ja mistään ei oikein sleviä se, että mikä mahtaa olla IFK:n osuus hallin omistuksesta.

Jos se on se, joka aikanaan ulos tuli, että grynderit byggaa hallin IFK:lle ja se saa sen ikäänkuin lahjana kun seuraa hyväksi käyttämällä grynderit pääsevät kiinni hukeaan omaisuuteen ja päsevät rakentelmaan paraatipaikalle, niin fine, mutta viimeksi en ole mistään puhiesta tällaista käsitystä saanut, vaan että halln omistus olisi kokolailla muissa käsissä kuin IFK:n. Jälleen olen iloinen jos asia on ensin mainitulla tavalla, mutta selkoa ei noiden kaikkien koukeroiden jälkeen ole meikäläinen asiasta saanut, ja siksi -kun et siihen edelleenkän vastannut, tai sitten unohdin vaan kysyä- toivon sinun nyt vastaavan siihen, että tiedätkö sinä oikeasti jotakin mitä minä en tiedä?
Eli kuka perkele sen hallin omistaa ja millä ehdoin IFK siellä toimii tulevaisuudessa?

Vielä kerran viittaan espoon tapahtumiin, jossa Blues päätyi helvetinmoisen vuokran alletuonne mikälieareenalle, ja sen omistaja -kas kumma oli myös Bluesin omistaja johonkin asti- lypsi seuran kuivaksi ja konkkaan. Tokihan se on vain yksi osa asiaa, ettet nyt liikaa jää kiinni siihen.

En minäkään tästä mitään varmasti tiedä, mutta julkisuudessa pyörineiden kustannusarvioiden perusteella ja maalaisjärkeä käyttäen en usko IFK:n voivan omistaa Gardenista kovin suurta osuutta. Kasvavan kapasiteetin kautta tulee varmasti enemmän lipputuloja, mutta toisaalta myös vuokra varmaan nousee nykyisestä. Uskon siis, että IFK:n on päästävä jotain muuta kautta kiinni hallista saataviin tuloihin ja yksi vaihtoehto on tuo oheismyynti. Jos IFK tuo halliin asiakkaita, niin luulisi osuuden heidän käyttämästä rahasta kuuluvan itse tuotteen tarjoajalle eli IFK:lle.

Tämä olisi käsittääkseni win-win, sillä se maksimoisi IFK:n panostukset katsojamäärien kasvattamiseen myös esimerkiksi lipunhintoja alentamalla ja sitä kautta toisi myös ravintoloille enemmän asiakkaita. Jos homma toteutettaisiin kuten edellä kerroin, ei myöskään kävisi kuten Espoossa. IFK:lla on myös paljon vankempi kannattajakunta kuin Bluesilla eikä sillä ole monia muitakaan Espooseen liittyviä ongelmia, joten en ole huolissani uuden hallin ajavan IFK:ta konkurssiin.

Mitä tulee aiheeseen "kerro kuka on hyötynyt taloudellisesti", niin enpä usko sen hallinnon sun muun siellä ihan pähkinäpalkalla heidänkään pyörivän hommaa tekemässä. En osaa sanoa, että mikä lohko ja millä perustein itse kullekin menee, mutta kyllä siellä tuntuisi ottajia olevan. Tutki itse tarkemmin jos haluat, että kuka vie ja mitä.
Koko homman kantava voima kuitenkin on sellainen laiskanpulskea mukvauudenhaluisuus, jossa tehdään ja uhrataan rahaa juuri sen verran, että jatkuvuuss tuolle tuloutukselle on turvattu, ja siihen ei kuulu millään muotoa urheilullisen menestyksen tavoittelu, vaan jonkinalisen välttävän kiekkotuotteen yläpitäminen, jotta ne "oikeat" fanit saavat jatkossakin juosta hallilla haaveilemassa menestyksestä. Mitään punaista lanka aei touhussa kuitenkaan ulospäin ole, mutta puhetta valitettavan paljon sen sijaan on riittänyt.

ja kyllä, minä tarkoitan tässä vain ja ainoastaan sitä käsitystä jonka minä olen asioista saanut niin peliesitysten osalta, hallinnon reagointikykyä arvioidessani omasta perspektiivistäni niinikään, sekä julkisista ulostuloista. Jo ssinä tiedät tai ymmärrät toisin, niin sekin on ok, ja saat tietenkin jatkaa valitsemallasi tiellä. Ei se multa ole pois. Mutta multa on pois jokikinen kausi, joka päätyy saman iänikuisen keskinkertaisuuden riemujuhlaan, ja se itsessään kertoo minulle siitä, että seuran johdoll aie ole vähäisintäkään kunnianhimoa, eikä pienintäkään aikomsuta uhrata itseltään sellaista "mukavaa" työpaikkaa, jossa rennosti puuhastelemalla tule eihan kivaa tiliä joka kuukausi. Ei aina tarvitse rikastumista ajatella, kunhan turvaa hyvän toimeentulon. Ja kun se kerran saa helpolla, niin miksi tehdä turhaan työtä sen eteen, kun kerran faneille riittää, että puhellaan eurooppalaisesta suurjoukkueesta. Ei sitä tarvitse toteuttaa, kunhan vaan puhuu. Tai ainakin multa loppuu aika tässä kehossa ennen kuin se puhe realisoituu. :-)

Kyllähän IFK:n parempaan pitäisi pystyä jo näillä resursseilla ja varmasti organisaatiossa on muutamia ihmisiä, jotka saavat toimeentulonsa liian helpolla. En kuitenkaan usko, että IFK:n menestys on pitkällä aikavälillä muutamasta vapaamatkustajasta kiinni. Tähän on kuitenkin totta kai tultava muutos ja toivon todella Gardenin valmistumisen olevan lähtölaukaus sekä suuremmille resursseille että keskinkertaisuuden päättymiselle.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän IFK:n parempaan pitäisi pystyä jo näillä resursseilla ja varmasti organisaatiossa on muutamia ihmisiä, jotka saavat toimeentulonsa liian helpolla. En kuitenkaan usko, että IFK:n menestys on pitkällä aikavälillä muutamasta vapaamatkustajasta kiinni. Tähän on kuitenkin totta kai tultava muutos ja toivon todella Gardenin valmistumisen olevan lähtölaukaus sekä suuremmille resursseille että keskinkertaisuuden päättymiselle.
No tästä aivan varmasti olemme yhtä mieltä, ja minäkin olen odotellut tuota hallin toteutumista kielei pitkällä, ja varsinkiin aluksi olin ihan hemetin innostunut.
Sittemmin on vaan tullut rivien välistä, ja juuri kaikesta mitä ei ole sanottu ja toisaalta mitä on tehty, fiilis siitä ettei IFK:n osuus tosiaankaan kaksinen ole, ja on toiminu tlähinnä projektin rahoittajana, että grynderit ja kumppanit pääsevät euroon kiinni. Mutta enemmän kuin mielelläni olen tässä asiassa väärässä, ja että se alkuperäinen ajatus pitäisi pakkansa, eli että IFK saa hallin gryndereiden rahoittaman ja he tekevät fyffensä muulla asiaan liittyvällä oheisrakentamisella.

Kun vaan joku nyt perkele vahvistiais tämän, niin voisi jo alkaa hahmottelemaan parempaa tulevaisuutta.

Ja @Lemieaux :n kanssa täsmälleen samaa mieltä sitä, että jo ekalla kaudella pelaajabudjetin pitää olla sen viiden miljoonan luokkaa, ja sen jälkeisillä ei ainakaan laskea. :-)
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Nyt kun IIHF:kin muuttanee MM-kisat pienessä kaukalossa pelattaviksi, ja NHL on tämän myötä voittanut pitkään jatkuneen kaksintaistelun tai kilvan jääkiekon kahden eri muodon välillä, pitäisikö HIFK:nkin olla edelläkävijä ja rakentaa Gardeniin pieni kaukalo? Muistaakseni mikään liigan säännöissä ei tätä kiellä vaan aika pitkälti joukkueet saavat itse määritellä kaukalonsa koon.. Tai ainakin ne raja-arvot olivat hyvin vapaat.

Mielestäni pieni kaukalo ensimmäisenä liigassa sopisi hyvin yhteen Brewer-perinnön kanssa, jossa ensimmäisenä otettiin käyttöön hyökkäysalueen taklauspeli. Turvakaukaloiden osalta ei oltu ensimmäisiä, mutta pienen kaukalon osalta voitaisiin olla.

Tämä luonnollisesti palvelisi myös sekä uraputkea NHL:ään ja sitä kautta houkuttelisi nuoria lupauksia, että tekisi myös ameriikanhankintojen sopeutumisesta liigan peliin helpompaa. Ainakin kotipelien osalta.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt kun IIHF:kin muuttanee MM-kisat pienessä kaukalossa pelattaviksi, ja NHL on tämän myötä voittanut pitkään jatkuneen kaksintaistelun tai kilvan jääkiekon kahden eri muodon välillä, pitäisikö HIFK:nkin olla edelläkävijä ja rakentaa Gardeniin pieni kaukalo?

Kyllä pitäisi ehdottomasti. Tai ainakin hyvin lähelle NHL-kaukalon kokoa jos ei uskalleta ihan noihin mittoihin lähteä.
 

tomechkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, NHL-kaukaloon vaan. Tällä hetkellä nordiksella taitaa olla muutenkin liiga kapein kaukalo. Jos en väärin muista niin NHLssä on 1.6m kapeammat kuin nordiksella
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Nyt kun IIHF:kin muuttanee MM-kisat pienessä kaukalossa pelattaviksi, ja NHL on tämän myötä voittanut pitkään jatkuneen kaksintaistelun tai kilvan jääkiekon kahden eri muodon välillä, pitäisikö HIFK:nkin olla edelläkävijä ja rakentaa Gardeniin pieni kaukalo? Muistaakseni mikään liigan säännöissä ei tätä kiellä vaan aika pitkälti joukkueet saavat itse määritellä kaukalonsa koon.. Tai ainakin ne raja-arvot olivat hyvin vapaat.

Mielestäni pieni kaukalo ensimmäisenä liigassa sopisi hyvin yhteen Brewer-perinnön kanssa, jossa ensimmäisenä otettiin käyttöön hyökkäysalueen taklauspeli. Turvakaukaloiden osalta ei oltu ensimmäisiä, mutta pienen kaukalon osalta voitaisiin olla.

Tämä luonnollisesti palvelisi myös sekä uraputkea NHL:ään ja sitä kautta houkuttelisi nuoria lupauksia, että tekisi myös ameriikanhankintojen sopeutumisesta liigan peliin helpompaa. Ainakin kotipelien osalta.
Ja olisi todella mukavaa kun IFK olisi edelläkävijänä jossain asiassa eikä peesaisi turvallisesti hyvissä kyttäilyasetelmissa.
IFK:n pitäisi olla yksi Suomen jääkiekkoilun aktiivisista uudistajista.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
En ole vakuuttunut siitä, riittääkö liigassa taitotaso pelata laadukasta jääkiekkoa NHL-askissa? Olen toki kaukalon pienentämisen kannalla, mutta ehkä 28 metriä olisi hyvä kompromissi.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En ole vakuuttunut siitä, riittääkö liigassa taitotaso pelata laadukasta jääkiekkoa NHL-askissa? Olen toki kaukalon pienentämisen kannalla, mutta ehkä 28 metriä olisi hyvä kompromissi.

Kyllä sitä taitoa pystyy käyttäämään pienessä askissa ja tuo pieni aski toisi peliin täysin uusia elemtenttejä kuten kova karvaus jne. Vielä kun annettaisiin tunteiden vähän roiskua ja hanskaukset sallittaisiin vaikka KHL tyylisesti kerran ottelussa (ensimmäisestä tappelusta vaikka 10 min käytösrangaistus) ja toisesta sitten vasta pihalle niin avot olisi hyvä.

28 metriä tarkoittaisi sitä, että Nordikseen verrattuna kaukaloa levennettäisiin, sitäkö haluat vai tuliko pieni huolimattomuusvirhe?
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
28 metriä tarkoittaisi sitä, että Nordikseen verrattuna kaukaloa levennettäisiin, sitäkö haluat vai tuliko pieni huolimattomuusvirhe?
Ah, aivan, muistin että Nordiksella on hieman alle 29 metriä, ei hieman alle 28 m.

Joka tapauksessa, joku standardi olisi hyvä liigaan saada. Tuo 28 m idea lienee jäänyt päähän siitä, että nyt monissa halleissa pelataan 29 tai 30 m leveissä kaukaloissa. 26-metristä taidettiin vuosikymmenen alkupuolella (edit. kaudella 2009-2010) kokeilla Hartwalilla, ja jos en ihan väärin muista niin vähän flipperiksi se peli meni? Tästä olisi mielenkiintoista kuulla niiltä, kenellä on asiasta paremmat muistikuvat.*

*Taisi olla käytössä vain kauden alun NHL-peleihin asti?
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mitään standardikokoisia kaukaloita jokaiseen halliin. HIFK:n kotihalliin kapea aski, eli se 26m. Böndellä sitten voidaan pelata leveämmissä kaukaloissa.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Hieman vaikeaa löytää päivitettyä ja paikkaansapitävää tietoa kaikkien kaukaloiden mitoista, mutta allaolevien lainausten perusteella kansainvälinen jääkiekkoliitto määrittelee pituudeksi 56-61m ja leveydeksi 26-30m. Liiga menee myös näiden mukaan. Osa näistä tiedoista on suunnilleen kaudelta 2013-2014, mutta eipä noita mittoja kovin usein muuteta. Tuon jälkeen on kuitenkin vaihdettu turvakaukaloihin, jonka myötä jotkut mitoitukset ovat saattaneet muuttua. Mennään nyt näillä tiedoilla kuitenkin.

Liigan lyhyimmät kaukalot: 1. Rinkelinmäki 57,4m 2. Lahti ja Isomäki 58m, Äijänsuo 58m tai ehkä 59m? 3. Loput 60m
Liigan kapeimmat kaukalot: 1. Hakametsä 27,6m 2. Nordis 27,8m 3. Lahti, Äijänsuo, Isomäki 28m 4. Kisapuisto 28,5m 5. Loput 30m

Moni isompi paikkakunta kuten Turku on ehkä sen takia jättänyt pienentämättä kaukaloaan, koska IIHF:n säännöt eivät aiemmin ole sallineet kansainvälisten turnausten järjestämistä alle 60*29m kaukalossa. Nyt siis kolmen vuoden päästä säännöt muuttuvat ainakin tuon leveyden osalta 26metriin, mutta miten on pituuden suhteen?

Jos ei Gardeniin rakenneta ihan 26m levyistä niin kyllä ainakin tuo Hakametsän nykyinen 27,6m pitää alittaa. Ja sinnekin ehkä nyt uuden hallin myötä rakennetaan 26m levyinen, joten miksei myös Gardeniin? Pituutta sietää myös miettiä, mutta kai joku 58-59m olisi ihan sopiva. Nykyinen on siis 60m.

Pituutta tärkeämpänä pidän kuitenkin siniviivojen sijaintia, tai siis tarkemmin ottaen maaliviivan ja siniviivan välistä pituutta (kansainvälisissä otteluissa 17,3m ja NHL:ssä 19,51m) sekä siniviivojen välistä eli keskialueen pituutta (kansainvälisissä otteluissa 17,3m ja NHL:ssä 15,24m). Liekö tähänkin tulossa muutos? Pidän NHL:n isommasta hyökkäys/puolustusalueesta, mutta johtaahan se ylivoimien yhä suurempaan rooliin, ja tunnetusti liigassa vihelletään hieman miten sattuu ja lisäksi hyvin biasoidusti IFK:ta vastaan, joten ehkä parempi IFK:lle jos nuo pysyvät sellaisina kuin ovat.

Kaukaloiden mitoitukset

Tässäpä mittoja kerrakseen:

Vuonna 2006 voimaan tullut Kansainvälisen Jääkiekkoliiton sääntökirjaa määrää jääkiekkokaukalolle seuraavat mitat:

- Pituus 56–61 metriä
- Leveys 26–30 metriä
- Kansainvälisen Jääkiekkoliiton järjestämissä otteluissa vastaavat rajat ovat: 60–61 metriä ja 29–30 metriä.
- Laidan korkeus 1,17–1,22 metriä jään pinnasta mitattuna
- Kentän päädyssä suojalasin (pleksin) korkeus on 160–200 cm, muualla kentän sivuilla vähintään 80 cm (paitsi pelaaja-aitioiden kohdalla)
- Siniviivojen ja punaviivan leveys on 30 cm, maaliviivan 5 cm
- Laidan alaosassa on oltava keltainen 15–25 cm:n korkuinen potkulevy
- Keskiympyrän ja aloitusympyröiden säde on 4,5 metriä
- Maalialue on puoliympyrä, jonka säde on 1,8 metriä
- Kansainvälisen Jääkiekkoliiton järjestämissä otteluissa
- Maaliviivan ja päädyn välinen alue on 4 metriä pitkä
- Maaliviivan ja siniviivan välinen alue on 17,3 metriä pitkä
- Keskialue (siniviivojen väli) on 17,3 metriä pitkä


NHL-otteluissa:
- Maaliviivan ja päädyn välinen alue on 3,35 metriä pitkä
- Maaliviivan ja siniviivan välinen alue on 19,51 metriä pitkä
- Keskialue (siniviivojen väli) on 15,24 metriä pitkä

KalPan puolella kun on virinnyt keskustelu Niiralan kaukalon pienentämisestä, niin aloin etsimään tietoa muiden kaukaloiden koosta.
Tästä ketjusta viimeisin päivitetty listaus löytyi syksyltä 2013. Turvakaukaloiden myötä mitat saattoivat muuttua, ainakin Turussa pienennettiin 28x60 kokoon. Tässä ketjussa oli myös maininta, että Raumalla olisi turvakaukalon asentamisen yhteydessä kavennettu metrillä, joten nykyinen koko ilmeisesti 28x59? Pitääköhän alla oleva lista paikkansa vai onko muita muutoksia?

Espoo 30x60
Nordenskiöldinkatu 28x60
Hämeenlinna 30x58
Tampere 28x60
Jyväskylä 28x60
Kuopio 30x60
Kouvola 30x60
Oulu 29x60
Rauma 28x59
Lahti 28x58
Lappeenranta 28x60
Turku 28x60
Pori 28x58

Tämä nyt ei ainakaan oikein voi pitää paikkaansa, sillä Turkuhallin kaukalo on mielestäni aina ollut MM-kelpoinen (=30x60m).Lainaan viestistäsi nuo kaukaloiden koot. Ne olivat siis ilmeisesti Veikkaajan kausiennakosta ennen kauden 2012-13 alkua?
Löysin nimittäin erään wanhan Turun Sanomien artikkelin kaukaloiden kokoeroista sekä joitain pieniä tiedonjyväsiä muutoksista.
Koodi:
[B][U]JOU    2000-01       2012-13   [/U]
BLU[/B]   60,00x30,00   60,00x30,00
[B]IFK[/B]   60,00x27,80   60,00x28,00
[B]HPK[/B]   57,40x30,00   58,00x30,00
[B]ILV[/B]   60,00x27,60   60,00x28,00
[B]JOK[/B]   60,00x30,00   60,00x30,00
[B]JYP[/B]   60,00x30,00   60,00x28,00
[B]KAL[/B]                 60,00x30,00
[B]KÄR[/B]                 60,00x29,00
[B]LUK[/B]   58,00x28,00   59,00x29,00
[B]PEL[/B]   58,00x28,00   58,00x28,00
[B]SAI [/B]  60,00x28,50   60,00x28,00
[B]TAP[/B]   60,00x27,60   60,00x28,00
[B]TPS[/B]   60,00x30,00   60,00x30,00
[B]ÄSS[/B]   58,00x28,00   58,00x28,00
Lisäksi hallit oli jaoteltu kolmeen eri luokkaan kaukaloiden koon mukaan:

Pienet kaukalot
LUKKO: Rauman Äijänsuon jäähalli
rak. 1971, katsojia 5.500
Kaukalon ilmoitetut mitat 58x28,
kaukaloa lyhennetty ja kavennettu 2m remontin yhteydessä 1992.

PELICANS: Lahden jäähalli
rak. 1978, katsojia 5.100
Kaukalon ilmoitetut mitat 58x28,
kaukalo kapeni jonkin verran halliremontin yhteydessä 1998.

ÄSSÄT: Porin Isomäen jäähalli
rak. 1971, katsojia 6.500
Kaukalon ilmoitetut mitat 58x28,
kaukaloa kavennettu 1,5m ja lyhennetty 2m katsomoremontin yhteydessä 1998.

Keskikokoiset kaukalot
ILVES JA TAPPARA: Tampereen Hakametsän halli
rak. 1965, katsojia 7.600
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x27,60,
kavennettu 2,4m 99 joukkueiden toivomuksesta.

SAIPA: Kisapuiston jäähalli
rak. 1972, katsojia 5.200
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x28,5
Kaukaloa kavennettu 1,5m katsomoremontin yhteydessä 96-97.

HPK: Hämeenlinnan Rinkelinmäki
rak. 1978, katsojia 5.000
Kaukalon ilmoitetut mitat 57,40x30
Kaukaloa lyhennetty katsomoremontin yhteydessä 90-luvun alkupuolella.

HIFK: Helsingin jäähalli
rak. 1966, katsojia 8.000
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x27,80

Isot kaukalot
BLUES ESPOO: LänsiAuto Areena
rak. 1999, katsojia 6.871
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x30

JOKERIT: Hartwall Areena
rak. 1997, katsojia 13.700
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x30

JYP: Jyväskylän jäähalli
rak. 1982, katsojia 4.812
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x30

TPS: Elysee Arena
rak. 1990, katsojia 11.820
Kaukalon ilmoitetut mitat 60x30

Tähän vielä päätteeksi muutama lause kyseisestä Turun Sanomien jutusta (14.01.2000 Maria Lehtovaara):

Liigapaikkakuntien kesken huomattavia eroja
Kaukaloiden kokoerot vaikuttavat pelityyliin

"Kansainvälisissä turnauksissa kaukalomitat ovat täsmällisempiä: pituus 60-61 ja leveys 29-30 metriä. Kaikki liigajoukkueiden kotihallitkaan eivät siis voi isännöidä arvoturnauksia.
- Siksipä kentän kaventamisesta ei Turussa ole edes keskusteltu, [TPS:n valmentaja Kari] Jalonen uskoo.
"

"Hämeenlinnassa remontti vei leveyden sijasta pituutta. Siellä onkin suhteessa Suomen pullein kaukalo, leveys on normaali 30, mutta pituus alle yleisstandardin."

"Helsingin jäähalli otetaan usein esimerkiksi, kun puhutaan kaukaloiden pienuudesta. Tosiasiassa HIFK:n kotiluola kuuluu keskiluokkaan, maine periytynee ajalta, jolloin kavennus oli tehty vasta Helsingissä."
 

vilho

Jäsen
Hieman vaikeaa löytää päivitettyä ja paikkaansapitävää tietoa kaikkien kaukaloiden mitoista
Google (huom. ei maksettu mainos) auttaa jonkin verran asiassa:
Pitäisikö SM-liigaan tuoda NHL-kaukalot? Näin liigavalmentajat vastaavat
Pelataanko SM-liigaa pian NHL-koon kaukalossa? Kalervo Kummola: Tampereen areenaan mahdollista tehdä satoja lisäpaikkoja
Kiekkoareena selvitti: Minkä kokoisia Suomen kaukalot ovat?

Eli 30x60m kaukalo löytyisi tätä nykyä ainoastaan Kouvolasta. Toivottavasti sen enempää Helsinki Gardeniin kuin Tampereen Kansiareenallekaan ei suunnitella pysyvästi 26m leveää kaukaloa. 15 vuoden sisään NHL:ssä joko muutetaan kaukaloita isommaksi, muutetaan sääntöjä (esim. keskiviivan paitsio) tai pelataan 4v4. Nuoria McDavidin, Eichelin, Larkinin ja Heiskasen kaltaisia nopeita, hyviä luistelijoita ja pelinopeita pelaajia tulee vuosi vuodelta enemmän ja pelin nopeus nousee. Avojääpommien kieltäminen ei tule varmasti kysymykseen NHL:ssä (tai muuallakaan) ja pelaajien terveyttä halutaan suojella, joten jotain on pakko tehdä.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:ltä tuli juuri sähköpostia:

"Oy HIFK-Hockey Ab on päättänyt, että joukkue pelaa kauden 2019-2020 kotiottelunsa Helsingin jäähallissa.

Garden Helsinki -areenahanke etenee ja 2020-luvun tapahtuma-areenaa suunnitellaan Nordenskiöldinkadun varrelle Nordiksen nykyisen pääparkkipaikan kohdalle. Hankkeesta tiedotetaan lisää tämän kevään aikana."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös