Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 645 321
  • 5 974

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin maalaisen näkökulmasta olen miettinyt pysäköintihallin kapasiteettia. Okei, halli on 1000x paremmalla paikalla kun Jaffala ja varmasti moni kulkee julkisilla, mutta riittääkö 1100 pysäköintiruutua olettamuksella että halli on täynnä? Hartwallilla on n. 1400 autopaikkaa ja ne vähät pelit mitä olen käynyt katsomassa, on pysäköintihalli ollut täynnä ja autolle on saatu etsiä toinen kohde.

Mutta toisaalta ollaanhan nykyisinkin pärjätty huomattavasti pienemmällä pysäköintialueella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Näin maalaisen näkökulmasta olen miettinyt pysäköintihallin kapasiteettia. Okei, halli on 1000x paremmalla paikalla kun Jaffala ja varmasti moni kulkee julkisilla, mutta riittääkö 1100 pysäköintiruutua olettamuksella että halli on täynnä? Hartwallilla on n. 1400 autopaikkaa ja ne vähät pelit mitä olen käynyt katsomassa, on pysäköintihalli ollut täynnä ja autolle on saatu etsiä toinen kohde.

Mutta toisaalta ollaanhan nykyisinkin pärjätty huomattavasti pienemmällä pysäköintialueella.

Ollaanko pärjätty? Nykyiselläänkin ruuhkat ovat aivan sairaat Nordiksella, pelipäivinä ja jopa ihan normipäivien ruuhka-aikoina. En kyllä mitenkään ymmärrä miten tuo ongelma koitetaan purkaa. Juuri tuon takia se alkuperäinen sijoituspaikka Kisahallin parkkipaikalla olisi ollut niin paljon parempi. Liikenne sujuu huomattavasti sujuvammin Hesaria ja Manskua pitkin, kuin Nordista. Lisäksi siihen tulee pisara-radan pysäkki ja kenties tulevaisuudessa myös pohjoisen metrolinjan pysäkki. GH:n suurin ongelma on kulkuyhteydet, samaan kompleksiin ei tule pisara-radan pysäkkiä eikä mitä luultavimmin myöskään metroasemaa. Pysäköintihallin kapasiteetti ei ole riittävä ja liikenneruuhkat ovat jo nykyisellään sietämättömät. Laajamittaiset kaupunkitunnelit voisivat olla ainakin osaratkaisu.

Tämä rantatonttien tarjoaminen on kyllä, kuten @Jymäkkä sanoo, vahva viesti hankkeen haluttavuudesta kaupungin näkökulmasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos Garden olisi pelkkä jäähalli, niin mitään tyhmempää ei voisi ollakaan ja menisi jotakuinkin samaan osastoon totaali-aivottoman guggenheimproggiksen kanssa, jota ajettiin kun käärmettä pysyyn ja olisi ollut todella huikea menestystarina.

Mä olen joskus miettinyt, että mitä jos Gardenin taustajoukot olisivat menneet kimppaan tämän Guggenheim-porukan kanssa ja ehdottaneet sijoituspaikaksi Kisiksen parkkista. Olisiko kaupungin päättävissä elimissä mennyt sellaisenaan läpi, kun paraatipaikalle saadaan hieno museo, jonka alakerrassa pelataan lätkää? Tätä emme saa koskaan tietää, mutta mielenkiintoinen ajatusleikki.

Hyvä juttu kuitenkin, jos hanke nyt on nytkähtämässä eteenpäin, kunhan eduskuntavaalit saadaan hoidettua alta pois.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulle oli ainakin uutta tietoa, ettei uusi Garden-kokonaisuus ole taloudellisesti kannattava rakentaa ilman käymistä veronmaksajien kirstulla. Ja siitähän tässä on taas kyse. Kyllä kaikista "paraatipaikoille" myönnettävistä rakennusoikeuksista pitäisi käydä markkinapohjainen hintakilpailu.

Tämä projekti on alusta alkaen tuntunut vähintäänkin epätoivoiselta yksityisen puolen vetämänä. Pelokkaana odotan, mikä tulevaisuus on 10 vuotta Gardenin mahdollisen valmistumisen jälkeen. Halli varmaan kellahtaa kaupungin syliin, mutta miljoonat on vedetty välistä muista rakennusprojekteista yksityisten taskuun.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Näin maalaisen näkökulmasta olen miettinyt pysäköintihallin kapasiteettia. Okei, halli on 1000x paremmalla paikalla kun Jaffala ja varmasti moni kulkee julkisilla, mutta riittääkö 1100 pysäköintiruutua olettamuksella että halli on täynnä? Hartwallilla on n. 1400 autopaikkaa ja ne vähät pelit mitä olen käynyt katsomassa, on pysäköintihalli ollut täynnä ja autolle on saatu etsiä toinen kohde.

Mutta toisaalta ollaanhan nykyisinkin pärjätty huomattavasti pienemmällä pysäköintialueella.
Ehkä tuo parkkeerauksen vähyys kertoo siitä että suunnittelevalla taholla on aika pitkään tulevaisuuteen katsova visio jossa peliin ei tulla autolla vaan julkisilla ja jossa isossa kuvassa kaupunkiautoilu olisi vahvasti vähenemässä ja korvautumassa esim sähköfillareilla. Toki tuo aikajana on jossain 10-40 vuoden paikkeilla, josta tuo pidempi pätkä lienee gardenin ajateltu minimikäyttöikä.

Ongelmana tässä toki on että ymmärtääkseni siihen Gardenille ei vaan mene julkisia ihan kylkeen vaikka nimenomaan pitäis, ihan kaikki kanavat.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle oli ainakin uutta tietoa, ettei uusi Garden-kokonaisuus ole taloudellisesti kannattava rakentaa ilman käymistä veronmaksajien kirstulla. Ja siitähän tässä on taas kyse. Kyllä kaikista "paraatipaikoille" myönnettävistä rakennusoikeuksista pitäisi käydä markkinapohjainen hintakilpailu.

Tämä projekti on alusta alkaen tuntunut vähintäänkin epätoivoiselta yksityisen puolen vetämänä. Pelokkaana odotan, mikä tulevaisuus on 10 vuotta Gardenin mahdollisen valmistumisen jälkeen. Halli varmaan kellahtaa kaupungin syliin, mutta miljoonat on vedetty välistä muista rakennusprojekteista yksityisten taskuun.
No kyllä täsäs sentään kohtuullisen vähän, sen vaikutuksiin nähden, käydään sunkaan kirstulla vs se muuan designmuseo joka nyt pitää sada kun ei guggenheimia kerran saatu. Mä en ny toikein ymmärrä sun ajatuksen juoksua tässä asiassa, sillä kyllähän se nyt kuitenkin lienee älykästä ikäänkuin "vähän" joustaa, kun tuleehan tuota rahaa takaisinkin päin tämän projektin myöt (monestakin kanavasta), toisin kuin jo mainituissa "komplekseissa" ja "rakennusmassoissa".
Ja siis edelleen puhuu se ei kaikista eniten markkinavoimia ihaileva ihminen. :-)
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kun puhutaan tuosta määrästä pysäköintipaikkoja, tuleeko ne ainoastaan jäähallin/tapahtuma-areenan käyttöön? Vai myös niiden asuntojen/liiketilojen ja mahdollisesti (jos vain maksullinen pysäköinti) niin muidenkin käyttöön, jotka työskentelevät/asioivat tuossa periferiassa?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Helsinki tarjoaa projekti GH:lle merenranta tontteja lisäksi ja näin ollen haluaa varmistaa hankkeen toteutumisen.

Helsinki aikoo tehdä poikkeuksellisen sopimuksen: Töölön jättiareenan rakennuttajalle tarjotaan kaupantekijäisiksi maata merelliseltä paraatipaikalta

Kuulostaa kyllä kummalliselta ratkaisulta tämäkin. Koska pelkän hallin rakentaminen ja ilmeisesti myös pyörittäminen on taloudellisesti järjetöntä, niin sitten kaupunki subventoi sitä tarjoamalla rakennuttajille tontteja ja rakennusoikeutta. Eikö olisi läpinäkyvämpää tukea hanketta jotenkin suoraan, eikä koplata hanketta näin monimutkaisten järjestelyjen taakse? Mutta eiköhän tämä kuvio tulla avaamaan vielä ennen päätöksentekoa. Esim. mikä se taloudellinen yhtälö oikein on, mihin arvioihin se perustuu ja kuinka paljon lisärakentamista vaaditaan, että hankkeesta tulee järkevä? Kuulostaa kyllä todella kalliilta hallilta, kun se tarvitsee tuekseen noin paljon muuta rakennusbisnestä. Ja jos sillä lisärakentamisen sijainnilla ei ole niin väliä, niin eikö olisi järkevää toimia samalla sitten niin, että tehdään siihen parkkikselle hieno ja maisemaan sopiva halli, tuon järkyttävän möhkäleen sijaan, ja kaikki lisärakentaminen tehdään jonnekin muualle, missä rakentamiselle olisi oikeastikin tarvetta ja samalla liikenneyhtälö olisi toimivampi? Joukkoliikenteen kannalta tuo sijainti järkyttävän huono.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Helsinki tarjoaa projekti GH:lle merenranta tontteja lisäksi ja näin ollen haluaa varmistaa hankkeen toteutumisen.

Helsinki aikoo tehdä poikkeuksellisen sopimuksen: Töölön jättiareenan rakennuttajalle tarjotaan kaupantekijäisiksi maata merelliseltä paraatipaikalta

No toihan on iloinen uutinen. Siis ainakin siinä mielessä, että selvästi alleviivaa kaupungin tahtoa viedä tämä projekti maaliin asti. Ehkä me nyt sit kuitenkin ollaan saamassa kaupunkiin uutta hallia, vaikka vähän on meinannu usko horjua tässä vuosien varrella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tyhmintähän olisi rakentaa pelkkä halli, jolloin alueen palvelut eivät parannu pätkääkään, eikä myöskään tapahtumissa kävijöille olisi monipuolisia palveluita tarjottavana. On tämä Suomi välillä takapajuinen ja kateellinen maa. Asuntorakentamisesta alueella voisi vähän tinkiä, mutta muuten mennään taas pahasti metsään ja ihmetellään myöhemmin, että ihan viihtyisä halli, mutta alueella ei oikein ole mitään muuta. Mutta onneksi stadion näkyy nyt useammasta sijainnista, kun Gardenin takia se olisi näkynyt muutamasta kohdasta vähemmän.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihan hyvä kirjoitus, mutta kun ei IFK vain kuulu tuonne puolelle Stadia.
 

Liitteet

  • arkkitehti.jpg
    arkkitehti.jpg
    188,9 KB · kertaa luettu: 576

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ihan hyvä kirjoitus, mutta kun ei IFK vain kuulu tuonne puolelle Stadia.
Vähän muutenkin sotkee asioita tuossa. Ei niillä harrastajamäärillä ja isolla areenalla ole välttämättä mitään tekemistä keskenään. Ja Vuosaaressa on itäpuolen lajiharrastajille erinomainen halli...
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hyvä kirjoitus, mutta kun ei IFK vain kuulu tuonne puolelle Stadia.
Tässä ei ole paljoa taloudellista näkökulmaa mietitty kyllä. Ei ole seurattu, kuinka Tampereella on kansihanke mennyt. Eikä sitäkään kirjoittaja selvästi tiedä, että Helsingin jäähalli on tiensä päässä jäähallina. Arkkitehti antoi tässä nyt mielipiteensä, jossa hänen mielestään olisi kivempi että rakennettaisiin uutta moottoritien päälle jossa se ei muuttaisi mitää, eikä lähelle omia kulmia jossa siitä voi olla häiriötä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Satuin facebookissa törmäämään Helsingin kaupunkiympäristön sivuihin ja siellä maininta, että mm, Gardenia käsitellään ensi viikon kokouksessa. Siinä sitten aloin katsomaan sitä siellä (ja muuallakin laajasti esillä ollutta) havainne kuvaa. Sitä katsellessa pälkähti mieleen, että onhan se kansallismaisema tekosyy kyllä aikamoista puppua. Siis jos sillä tarkoitetaan, että Stadion pitäisi ympäristössään näkyä joka suuntaan. Meinaa sen slotin, minkä Garden peittäisi, olisi aika pitkälti Auroran sairaalasta, hevoskentän yli Laakson sairaalaan. Voisi kuvitella, että noissa paikoissa ihmisillä on muutakin mietittävää, kuin kansallismaiseman ihastelu.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäinen este läpäisty, kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi suunnitelman ja se voi joskus tuntemattomassa tulevaisuudessa edetä valtuustoon. Eläinoikeusaktivisti Mai jotain ja Silvia Modig olisivat hylänneet, muut kymmenen kannattivat. Mukaan pari pientä klausuulia.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ensimmäinen este läpäisty, kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi suunnitelman ja se voi joskus tuntemattomassa tulevaisuudessa edetä valtuustoon. Eläinoikeusaktivisti Mai jotain ja Silvia Modig olisivat hylänneet, muut kymmenen kannattivat. Mukaan pari pientä klausuulia.
Onneksi tuo turhake Modig tippui eduskunnasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Luulisi että Helsingin kaupungille "maistuisi" tuo n. 85 miljoonaa rakennusoikeuden myymisestä ? Ja kai se valmis Gardenikin jotain tuottaisi valmistumisen jälkeen ja rakennusaikanakin kaupunki saisi tuloja ?
Tosin kyllähän se tossa pilaa tota maisemaa ihan tajuttomasti ?
Toivottavasti projekti nytkähtää pian liikkeelle oikein kunnolla.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulisi että Helsingin kaupungille "maistuisi" tuo n. 85 miljoonaa rakennusoikeuden myymisestä ? Ja kai se valmis Gardenikin jotain tuottaisi valmistumisen jälkeen ja rakennusaikanakin kaupunki saisi tuloja ?
Tosin kyllähän se tossa pilaa tota maisemaa ihan tajuttomasti ?
Toivottavasti projekti nytkähtää pian liikkeelle oikein kunnolla.

On nää ajat kyllä kaupungilla koomisia pituudessaan. Kahtellaan sitten syssymmällä, kuuluu aikataulu.

Yllätys oli, että hanketta kovasti kritisoinut soininvaara sanoi kyllä gardenille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On nää ajat kyllä kaupungilla koomisia pituudessaan. Kahtellaan sitten syssymmällä, kuuluu aikataulu.

Yllätys oli, että hanketta kovasti kritisoinut soininvaara sanoi kyllä gardenille.

Vittu kuokat maahan ja heti. Toi projekti on investointina niin valtava että pitää olla ihan saatanan tyhmä päättäjä joka ei tajua mitä kaikkea ton rakentaninen "tuottaa".
Ja ennen kaikkea sen valmistumisen jälkeen ?
Eiköhän noi asunnotkin mene kaupaksi "hetkessä" jo pelkän sijainnin suhteen ?
Ja eiköhän siihen tulisi Hifk:n pelaajillekkin kämppiä, ois aika lyhyt matka työpaikalle =) ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös