Kiitos ystävällisestä kommentistasi koskien kirjoitteluani. Parhaani yritän, joskus osuu, joskus ei. Perus HIFK:ta siis.
Jos mä saisin valita kenet tahansa HIFK:n valmentajaksi, valitsisin Kari Jalosen. Seuraavalla sijalla olisi Ville Peltonen ja Toni Söderholm. Ikävä kyllä nämä vaihtoehdot eivät tällä hetkellä ole mahdollisia. En missään nimessä kyseenalaista esim. Mikko Mannerin, Antti Pennasen, Jukka Rautakorven, Jussi Tapolan tai Jukka Jalosen ammattitaitoa, mutta yksikään heistä ei minua erityisesti kiehdo. Sama pohjatyö heilläkin olisi edessään kuin kenellä tahansa muulla HIFK:hon tulevalla koutsilla. Nykyisiä toimintaympäristöjä johtavine pelaajineen ja organisaatiokulttuureineen ei ikävä kyllä ole mahdollista siirtää suoraan tänne. Mutta ehkäpä ottaisin Mikko Mannerin em. listan koutseista mieluiten. Mutta kaikki tämä on kuitenkin vain teoreettista, koska HIFK:n valmentaja on Jarno Pikkarainen enkä toistaiseksi näe syytä olla siitä erityisen pahoillani. Mielestäni hyvä ja kunnianhimoinen valmentajavalinta. En pidä Pikkaraista millään tasolla työharjoittelijana, vaan kokeneena ammattivalmentajana. Se, että HIFK on nyt hänen ensimmäinen virallinen pitkäaikainen liigapestinsä on ihan turhaa jeesustelua, koska hän on toiminut menestyvässä Mestis-seurassa päävalmentajana ja liigassa apukoutsina useita vuosia. Ei se itse työ eroa, mutta resursseissa on toki eroa. Pikkarainen oli Selinin aisaparina se kunnianhimoinen ja ahkera valmentaja, joka kehitti osaamistaan jatkuvasti. Ja tämä huomattiin HIFK:n lisäksi myös muissa liigaseuroissa.
Urheilujohtajaksi valitsisin samoin jonkun kolmikosta Kojo, Ville ja Söde. Myös Jukka Holtari olisi hyvä haku, mutta Holtaria ei taida enää kiinnostaa parrasvaloissa patsasteleminen, vaan arvostaa korkealle sen, että saa asustella maakunnissa ja sehän ei HIFK:n tapauksessa ole vaihtoehto. Olen toistaiseksi varsin tyytyväinen Tobias Salmelaisen duuniin, enkä näe, että hänen aiempi kokemattomuutensa urheilujohtajan pestissä erityisesti näkyisi. Parannettavaa on toki yleensä aina kaikilla omissa duuneissaan eikä Salmelainekaan ole poikkeus. Mielestäni hän on kuitenkin kasannut pääasiassa hyvän jengin. Jos kassa olisi pohjaton eikä eri pelaajien sopimustilanteet ja sopimusten arvot koskaan vaikuttaisi, joukkueesta saisi toki nykyistä huomattavasti kovemman Stiga-ukko-jengin. En kuitenkaan pidä kovin mielekkäänä arvostella yleisesti ottaen pelaajahankintoja, koska sopimustilanteissa on paljon liikkuvia osia eikä mulla ole tietoa, mitkä ovat olleet vaihtoehdot, kun joku pelaaja on kiinnitetty.
Junnuista olen sitä mieltä, että heitä on nyt pelaavassa kokoonpanossa aivan liian vähän tulevaisuutta ajatellen. Toisaalta, kukaan junnuista, pl. Terry And ja Tobias Winberg (Lundellia en ota tähän mukaan, koska hänen pelipaikkansa on täysin selvä) eivät oikein ole pystyneet tuomaan mitään lisäarvoa jengiin. Myönnän, että eivät myöskään ole saaneet paljon peliaikaakaan. Vaikea tilanne. Mutta, Kolleista on niin suuri joukko treenannut edustusjoukkueen kanssa ja osa kai treenaa edelleenkin, että heidän tilanteensa ja valmiutensa pelata Liigaa on aivan varmasti tiedossa ja valmentajat näkevät, missä mennään. Kalto tekee ymmärtääkseni päivittäin duunia tietyn pelaajaringin kanssa, joten junnut eivät ole enää mikään musta aukko, jotka tekevät jotain jossain, vaan yhteistyö on ihan oikeasti hyvin tiivistä. Junnujen näyttöpaikkojen antamista ei helpota yhtään se, että aikuisosasto konttaa ja jo muutaman kierroksen ajan voittaminen on ollut melkeinpä pakollista. Olisi perin erikoista, jos joukkue olisi kasattu niin, että tässä vaiheessa kautta oletetaan, että solmut aukeaa ennemmin junnuilla kuin joukkueeseen hankituilla aikuisilla miehillä. Mutta mitään suojatyöpaikkoja ei toki sovi olla ja muutaman kierroksen kuluttua voisi olla junnujen aika näyttää, pärjäävätkö vai eivätkö pärjää. Vielä yritetään kuitenkin hitsata muuttunutta joukkuetta yhteen ja siihen auttaa parhaiten pelaaminen. Ja voitot. Voitot auttaa kaikkeen.
Mä lähtisin avamaan joukkueen henkisiä lukkoja henkisen valmentajan tuella. Ihmettelen syvästi, ettei HIFK:lla palkkalistoilla vieläkään sellaista ole. Tänne, jos mihin olisi hyvin perusteltua hankkia mentaalivalmentaja. Lisäksi olisin tämän viikon alkuun skipannut kaikki pelilliset harjoitteet ja järjestänyt pelaajille pienryhmissä erilaisia "vapauttavia" tehtäviä. Ryhmät jaettaisiin niin, että kenelläkään ei ole sitä parasta frendiä tai kuppikuntaa omassa ryhmässään. Jotain sellaista tekemistä, missä on pakko tehdä yhteistyötä, ei liity lätkään mitenkään ja missä jokainen joutuu laittamaan itsensä llikoon. Ei kuitenkaan mitään vakavaa, vaan sellaista, missä läppä lentää ja nauru raikaa. Ehkä joku pienryhmänäytelmä tai karaokekilpailu Levyraati-staililla, Kokkisota, Amazing Race tai ihan mitä vain. Mitä dorkempi ehdotus, sitä parempi. Kaikki osaavat varmasti pelata ja tietävät, mitä kentällä pitää tehdä, joten päivän parin treenitauko ei varmasti haittaisi ollenkaan.
Ja sen sanon, että liigaohjelma on kyllä aivan kamala ainakin HIFK:lle.